Постанова
від 09.11.2010 по справі 2а-11030/10/2670
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01025, м. Київ, вул. Десятинна, 4/6, тел. 278-43-43

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

09 листопада 2010 року 12:50 № 2а-11030/10/2670

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючої судді Блажівської Н. Є., суддів Арсірія Р. О. та Кротюка О. В., при секретарі судового засідання Миколаєнко І. О.,

розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

За позовом Відкритого акціонерного товариства «Фінансова компанія

«Дисконт-Альфа»

до Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку

про скасування рішення та зобов'язання вчинити дії

У судовому засіданні 9 листопада 2010 року відповідно до пункту 3 статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України проголошено вступну та резолютивну частину Постанови.

О Б С Т А В И Н И С П Р А В И

Відкрите акціонерне товариство «Фінансова компанія «Дисконт-Альфа»(надалі -також Позивач, «ТОВ «Дисконт-Альфа») звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку (надалі -також Відповідач, ДКЦПФР), в якому просив визнати протиправним та скасувати розпорядження Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 2 лютого 2009 року № 18-В, яким було відмовлено у реєстрації випуску акції Відкритого акціонерного товариства «Фінансова компанія «Дисконт-Альфа»; визнати протиправним та скасувати рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 2 лютого 2009 року № 60, яким відмовлено у реєстрації випуску акцій Відкритого акціонерного товариства «Фінансова компанія «Дисконт-Альфа»; зобов'язати Державну комісію з цінних паперів та фондового ринку зареєструвати випуск акцій Відкритого акціонерного товариства «Фінансова компанія «Дисконт-Альфа»на підставі документів, наданих 30 грудня 2008 року; зобов'язати Державну комісію з цінних паперів та фондового ринку видати свідоцтво про реєстрацію випуску акцій Відкритого акціонерного товариства «Фінансова компанія «Дисконт-Альфа».

Позовні вимоги мотивовано тим, що Розпорядження Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 2 лютого 2009 року № 18-В, яким було відмовлено у реєстрації випуску акції Відкритого акціонерного товариства «Фінансова компанія «Дисконт-Альфа»та Рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 2 лютого 2009 року № 60, яким відмовлено у реєстрації випуску акцій Відкритого акціонерного товариства «Фінансова компанія «Дисконт-Альфа», є незаконними, а їх висновки -такими, що не відповідають дійсним обставинам справи.

Як зазначив представник Позивача в судовому засіданні, на заяву Позивача до ДКЦПФР від 30 грудня 2008 року про реєстрацію випуску акцій з додатками, Відповідачем у встановлений чинним законодавством строк не було здійснено їх одночасної реєстрації і випуску та проспекту емісії, як і не відмовлено у реєстрації.

Представник Позивача також вказав на те, що прийняте Відповідачем рішення № 60 від 2 лютого 2008 року, на підставі якого прийнято розпорядження №18-В, як того вимагає закон, не направлено Позивачеві за визначеною ним адресою.

Крім того, представник Позивача прокликався на те, що Відповідачем порушено не лише процедурні вимоги законодавства щодо повідомлення заявника про реєстрацію випуску акцій, а також і норми матеріального права, на підставі яких прийнято оскаржувані рішення.

Відповідач -Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку -явку уповноваженого представника в судове засідання 9 листопада 2010 року не забезпечила, про дату та час судового засідання повідомлена належним чином.

Відповідно до наявних в матеріалах справи письмових заперечень на позов, на думку Відповідача, Розпорядження Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 2 лютого 2009 року № 18-В та Рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 2 лютого 2009 року № 60, є законним та такими, що прийнято на підставі вимог чинного законодавства України.

Як зазначив Відповідач в письмових запереченнях, Позивач подав до ДКЦПФР пакет документів на реєстрацію випуску акцій у зв'язку з реорганізацією Товариства з обмеженою відповідальністю «Дисконт-Альфа»у Відкрите акціонерне товариство «Дисконт-Альфа». Однак, під час перевірки наданого Позивачем пакету документів встановлено їх невідповідність законодавству про цінні папери.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали та заслухавши пояснення представника Позивача, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

В С Т А Н О В И В

Спірні правовідносини, регулюються Конституцією України, Законом України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні», Законом України «Про цінні папери та фондовий ринок», Законом України «Про господарські товариства», Положенням про порядок реєстрації випуску акцій та інформації про їх емісію під час реорганізації товариств, затвердженим Рішенням ДКЦПФР від 30грудня 1998 року № 221, Положенням про порядок збільшення (зменшення) розміру статутного капіталу акціонерного товариства, затвердженим Рішенням ДКЦПФР від 22 лютого2007 №387 (на нині втратило чинність), Положенням про порядок надання відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, затвердженим Наказом Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва від 20 жовтня 2005 року № 97, Положенням про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 1992 року № 731.

Відкрите акціонерне товариство «Фінансова компанія «Дисконт-Альфа»є юридичною особою, що підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію та довідкою ЄДРПОУ.

Відносини, що виникають під час розміщення, обігу цінних паперів і провадження професійної діяльності на фондовому ринку, з метою забезпечення відкритості та ефективності функціонування фондового ринку, визначено Законом України «Про цінні папери та фондовий ринок»(надалі -також «Закон»).

Відповідно до статті 28 Закону у разі відкритого (публічного) розміщення цінних паперів серед заздалегідь не визначеного кола осіб емісія здійснюється за такими етапами: 1) прийняття рішення про відкрите (публічне) розміщення цінних паперів органом емітента, уповноваженим приймати таке рішення; 3) подання заяви і всіх необхідних документів для реєстрації випуску цінних паперів та проспекту їх емісії; 4) реєстрація Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку випуску цінних паперів та проспекту їх емісії; 5) прийняття у разі потреби рішення про залучення андеррайтера до розміщення цінних паперів; 6) присвоєння цінним паперам міжнародного ідентифікаційного номера; 7) укладення з депозитарієм договору про обслуговування емісії цінних паперів або з реєстратором - про ведення реєстру власників іменних цінних паперів, крім випадків, коли облік прав за цінними паперами веде емітент відповідно до законодавства або цінні папери розміщуються на пред'явника; 8) виготовлення сертифікатів цінних паперів у разі розміщення цінних паперів у документарній формі; 9) розкриття інформації, що міститься в проспекті емісії цінних паперів; 10) відкрите (публічне) розміщення цінних паперів; 11) затвердження результатів розміщення цінних паперів органом емітента, уповноваженим приймати таке рішення; 12) затвердження змін до статуту, пов'язаних із збільшенням статутного капіталу акціонерного товариства з урахуванням результатів розміщення акцій; 13) реєстрація змін до статуту в органах державної реєстрації; 14) подання звіту про результати відкритого (публічного) розміщення цінних паперів; 15) реєстрація Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку звіту про результати відкритого (публічного) розміщення цінних паперів; 16) отримання свідоцтва про реєстрацію випуску цінних паперів; 17) розкриття інформації, що міститься у звіті про результати відкритого (публічного) розміщення цінних паперів.

Особливості порядку реєстрації випуску акцій під час реорганізації товариств (злиття, приєднання, поділу, виділення, перетворення) відповідно до статті 19 Закону України «Про господарські товариства»визначено Положенням про порядок реєстрації випуску акцій під час реорганізації товариств, затвердженим Рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 30 грудня 1998 року № 221 (надалі -також «Положення») (втратило чинність станом на час розгляду справи, але було чинним станом на час звернення Позивача та винесення оскаржуваних рішень).

Відповідно до пункту 1.4 Положення реєстрація випуску акцій акціонерних товариств, що створюються під час реорганізації, а також скасування реєстрації випуску акцій акціонерних товариств, що ліквідуються під час реорганізації, здійснюється Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку або її територіальними органами (далі -Комісія) згідно з повноваженнями, встановленими відповідними нормативними актами Комісії.

Розділом 6 Положення визначено порядок емісії акцій під час реорганізації товариства шляхом перетворення.

Згідно з пунктом 6.1 Положення при перетворенні одного товариства в інше до товариства, яке щойно виникло, переходять усі майнові права та обов'язки колишнього товариства.

Послідовність дій, до яких вдається товариство під час емісії акцій при реорганізації шляхом перетворення: а) прийняття вищим органом товариства рішення про реорганізацію шляхом перетворення, про умови обміну акцій або часток у статутному фонді товариства, що реорганізовується, на акції або частки у статутному фонді товариства, що створюється, та рішення про емісію акцій товариства, що створюється шляхом перетворення; б) оцінка та викуп акцій у акціонерів з дотриманням вимог п. 1.7 цього Положення; в) обмін акцій або часток у статутному фонді товариства, що реорганізовується, на письмові зобов'язання про видачу відповідної кількості акцій (сертифікатів акцій) чи часток товариства, що створюється шляхом перетворення; г) прийняття установчими зборами товариства, що створюється шляхом перетворення, рішення про створення товариства, про затвердження статуту товариства, про обрання органів управління, а також вирішення інших питань, пов'язаних з реорганізацією; ґ) реєстрація в Комісії випуску акцій товариства, створеного шляхом перетворення; д) обмін письмових зобов'язань на акції або частки у статутному фонді товариства, створеного шляхом перетворення.

30 грудня 2008 року Позивач звернувся до ДКЦПФР із заявою вхідний номер № 27184 про реєстрацію випуску акцій з додатками разом на 72 аркушах, , відповідно до вимог Положення про порядок реєстрації випуску акцій та інформації про їх емісію під час реорганізації товариств, затвердженого рішенням ДКЦПФР від 30 грудня 1998 року № 221.

Відповідно до частини 1 статті 29 Закону України «Про цінні папери та фондовий ринок»Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку протягом 30 днів після отримання заяви і всіх необхідних документів для реєстрації випуску та проспекту емісії цінних паперів здійснює одночасно реєстрацію їх випуску та проспекту емісії або відмовляє в реєстрації.

Рішенням ДКЦПФР № 60 від 2 лютого 2009 року «Щодо відмови в реєстрації випуску акцій ВАТ «Дисконт-Альфа», відмовлено Відкритому акціонерному товариству «Дисконт -Альфа»в реєстрації випуску акцій.

Розпорядженням ДКЦПФР № 18-В від 2 лютого 2009 року відмовлено ВАТ «Дисконт-Альфа»в реєстрації випуску акцій.

Як підтверджується матеріалами справи, Рішення ДКЦПФР № 60 від 2 лютого 2009 року «Щодо відмови в реєстрації випуску акцій ВАТ «Дисконт-Альфа»та Розпорядження ДКЦПФР № 18-В від 2 лютого 2009 року направлялися Позивачу рекомендованим поштовим відправленням, однак повернулися на адресу Відповідача з відміткою пошти «за зазначеною адресою не знаходиться».

На думку Позивача, Відповідачем порушено встановлені законодавством строки на прийняття рішення щодо реєстрації/відмови у реєстрації випуску акцій та проспекту емісії цінних паперів, а також порушено обов'язок надіслання відповідного Розпорядження суб'єкту господарювання, щодо якого прийнято розпорядження.

Протиправними та такими, що підлягають скасування, як зазначив представник Позивача, є Рішення ДКЦПФР № 60 від 2 лютого 2009 року «Щодо відмови в реєстрації випуску акцій ВАТ «Дисконт-Альфа»та Розпорядження ДКЦПФР № 18-В від 2 лютого 2009 року, оскільки їх висновки не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства України.

Відтак, предметом судового розгляду в даній справі є, зокрема, визнання протиправним та скасування Рішення ДКЦПФР № 60 від 2 лютого 2009 року «Щодо відмови в реєстрації випуску акцій ВАТ «Дисконт-Альфа»та Розпорядження ДКЦПФР № 18-В від 2 лютого 2009 року, як рішень суб'єкта владних повноважень.

Завданням адміністративного суду є перевірка правомірності (легальності) даних рішень з огляду на чіткі критерії, які зазначені у частині 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлені критерії, якими керується адміністративний суд при перевірці рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень. Відповідність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень передбаченим частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям перевіряється судом з урахуванням закріпленого статтею 9 Кодексу адміністративного судочинства України принципу законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до вимог частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Так, відповідно до частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

«На підставі»означає, що суб'єкт владних повноважень: 1) повинен бути утвореним у порядку, визначеному Конституцією та законами України; 2) зобов'язаний діяти на виконання закону, за умов та обставин, визначених ним.

«У межах повноважень» означає, що суб'єкт владних повноважень повинен приймати рішення, а дії вчиняти відповідно до встановлених законом повноважень, не перевищуючи їх.

«У спосіб»означає, що суб'єкт владних повноважень зобов'язаний дотримуватися встановленої законом процедури і форми прийняття рішення або вчинення дії і повинен обирати лише визначені законом засоби.

Зазначені критерії, хоч і адресовані суду, але одночасно вони є і вимогами для суб'єкта владних повноважень, який приймає відповідне рішення, вчинює дії чи допускається бездіяльності.

Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та, враховуючи те, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу свої вимог і заперечень, Суд звертає увагу на наступне.

Системно проаналізувавши зміст Розпорядження ДКЦПФР № 18-В від 2 лютого 2009 року, Суд звертає увагу на наступне.

Відповідно до пункту 1 Розпорядження № 18-В «ВАТ «Фінансова компанія «Дисконт-Альфа»(код ЄДРПОУ 22976477) надало документи на реєстрацію випуску акцій пізніше, ніж через 60 календарних днів з дати реєстрації Статуту, що є порушенням вимог п. п. 8.1. п. 8 Положення про порядок реєстрації випуску акцій та інформації про їх емісію під час реорганізації товариств, затвердженого Рішенням Комісії від 30.12.1998 № 221».

В той же час, Суд звертає увагу на необґрунтованість зазначеного висновку Відповідача, оскільки Судом встановлено, що ВАТ «Дисконт-Альфа»надано документи на реєстрацію випуску акцій у визначений чинним законодавством строк (тобто, не пізніше, аніж через 60 календарних днів з дати реєстрації Статуту).

Так, як підтверджується наявною в матеріалах справи копією Статуту Позивача (а.с. 18), юридичну особу ВАТ «Дисконт-Альфа» зареєстровано 11 листопада 2008 року , а документи для реєстрації випуску акцій надано ДКЦПФР 30 грудня 2008 року (а.с. 21), а отже, з моменту реєстрації Статуту пройшло менше, аніж 60 днів.

Пунктом 2 Розпорядження № 18-В визначено: «в заяві про реєстрацію випуску акцій ВАТ: зазначається кількість акцій за типами та категоріями 2 004 964 000 штук простих іменованих акцій, що не відповідає вимогам п. 4 статті 3, п. 1 статті 28 Закону України «Про цінні папери та фондовий ринок».

В той же час, Судом не встановлено невідповідності зазначеного формулювання вимогам статті 3 (Цінні папери та їх класифікація) та статті 28 (Етапи емісії цінних паперів у разі відкритого (публічного) та закритого (приватного) їх розміщення) Закону, оскільки Позивачем вказано правильну класифікацію цінних паперів - всі прості іменовані акції, що повністю відповідає класифікації статті 3 Закону України «Про цінні папери та фондовий ринок».

Крім того, Суд звертає увагу на те, що в статті 28 Закону не йдеться про класифікацію цінних паперів.

Пунктом 3 Розпорядження № 18-В визначено, що: «протокол зборів учасників ТОВ від 14.07.2009 року №3-2008 не відповідає вимогам п.п. б) п. 8.2. Положення, а саме:

в п. 4 зазначено, що на дату прийняття рішення посадовою особою -керівником емітента є Ейдельнант Дмитро Ігорович, що є порушенням вимог ст. 36 Закону України «Про господарські товариства»;

в п. 5 зазначена адреса аудиторської фірми -ТОВ «Профіт-АП», яка не відповідає адресі, зазначеній в Аудиторському висновку про фінансову звітність проміжну ВАТ «Фінансова компанія «Дисконт-Альфа»станом на 30.09.2008 року;

зазначені в п. 16 порядок та строки виплати дивідендів не відповідають п.п. 6.7 п. 6 Статуту ВАТ «Фінансова компанія «Дисконт-Альфа»;

в п. 17.6., зокрема зазначено, що протягом десяти днів після реєстрації випуску емітент подає до ДКЦПФР звіт про результати закритого (приватного) розміщення, що є порушенням послідовності дій, до яких вдається товариство під час емісії акцій при реорганізації шляхом перетворення згідно вимог п.п. 6.2. п.6 Положення;

в п. 17.5 зазначено, що здійснюється розміщення акцій, що не відповідає вимогам п.п. 1.8. п. 1 Положення;

в п. 21 зазначено, що повідомлення про випуск акцій здійснюється згідно вимог чинного законодавства, особисто кожному акціонеру, при цьому рішення про реорганізацію ТОВ у ВАТ та про емісію акцій ВАТ приймається учасниками ТОВ «Дисконт-Альфа».

Судом встановлено, що пункт 4 Протоколу зборів учасників ТОВ «Дисконт-Альфа» від 14 липня 2009 року № 3-2008 (а. с. 22) не суперечить статті 36 Закону України «Про господарські товариства», оскільки даною нормою права визначено повноваження установчих зборів товариства, а станом на 14 липня 2009 року Позивач, як юридична особа, існував у організаційно-правовій формі ВАТ «Фінансова компанія «Дисконт-Альфа», що, зокрема, підтверджується Статутом ВАТ «Дискон-Альфа» (а. с. 18), який зареєстровано 11 листопада 2008 року.

Згідно зі статтею 6 Закону України «Про господарські товариства»товариство набуває прав юридичної особи з дня його державної реєстрації.

Таким чином, Суд звертає увагу на те, що проведені збори були загальними зборами, а не установчими, і саме тому, вимоги статті 36 Закону України «Про господарські товариства»на них не поширюються.

Щодо поняття керівника емітента, то Суд звертає увагу на те, що дефініцію «керівник емітента»містить Положення (підпункт «в»пункту 8. 2 Положення, відповідно до якого протокол рішення про випуск акцій повинен бути засвідченим підписами голови та секретаря зборів, керівника та печаткою емітента).

З огляду на зазначене, Суд приходить до висновку про необґрунтованість даної підстави відмови ДКЦПФР Позивачу у реєстрації обігу акцій.

Стосовно висновку Відповідача щодо неправильно вказаної адреси аудитора, Суд звертає увагу на наступне.

Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 22 лютого 2008 року, за позовом Відкритого акціонерного товариства «Завод Радар»у справі № 9/376 визнано таким, що не відповідає нормативно-правовим актам вищої юридичної сили, рішення ДКЦПФР від 30 грудня 1998 року № 221 «Про затвердження Положення про порядок реєстрації випуску акцій та інформації про їх емісію під час реорганізації товариств»у частині вимоги обов'язкового надання висновку аудитора (аудиторської фірми), а також копії акта оцінки майна (майнових прав) та/або звіту про оцінку майна (майнових прав) та/або звіту про оцінку майна (майнових прав), копії засновницького договору.

Станом на час розгляду даної адміністративної справи, вищезазначена Постанова Окружного адміністративного суду міста Києва набрала законної сили.

З огляду на зазначене, Міністерство юстиції України затвердило Висновок № 2/102 про скасування рішення про державну реєстрацію нормативно-правового акта -Рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 30 грудня 1998 року № 221 «Про затвердження Положення про порядок реєстрації випуску акцій та інформації про їх емісію під час реорганізації товариств», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 4 березня 1999 року за №137/3430, у частині вимоги обов'язкового надання акціонерним товариством для реєстрації випуску акцій висновку аудитора (аудиторської фірми), а також копії акта оцінки майна (майнових прав) та/або звіту про оцінку майна (майнових прав), копії засновницького договору рекомендовано скасувати, і, як наслідок, зазначене Положення виключено із державного реєстру нормативно-правових актів 23 квітня 2010 року.

Відтак, вищевказана підстава відмови у реєстрації випуску акцій є необґрунтованою, оскільки юридична особа, яка має намір зареєструвати випуск акцій, відповідно до вимог чинного законодавства, не зобов'язана надавати ДКЦПФР висновок аудитора (аудиторської фірми).

Крім того, Суд звертає увагу на те, що Рішення ДКЦПФР від 30 грудня 1998 року № 221 «Про затвердження Положення про порядок реєстрації випуску акцій та інформації про їх емісію під час реорганізації товариств»вимагає для реєстрації випуску акцій надати документи, зокрема, заяву про реєстрацію випуску акцій, складену згідно з додатком 2 до Положення про порядок реєстрації випуску акцій закритих акціонерних товариств, затверджених рішенням ДКЦПФР від 11 червня 2002 року № 167. В той же час, дане рішення втратило чинність на підставі рішення ДКЦПФР № 942 від 26 квітня 2007 року.

Стосовно висновку ДКЦПФР про те, що зазначені в пункті 16 порядок та строки виплати дивідендів не відповідають п. п. 6. 7 п. 6 Статуту ВАТ «Фінансова компанія «Дисконт-Альфа»(а.с. 18), Суд звертає увагу на те, що зміст протоколу не суперечить Статуту Позивача, оскільки у протоколі зазначено, що виплата дивідендів здійснюється один раз на рік на підставі рішення зборів акціонерів, а право на одержання дивідендів мають особи, які були акціонерами товариства на момент початку виплати дивідендів.

Щодо невідповідності пункту 17. 6 Статуту послідовності дій, до яких має вдатися товариство під час емісії акцій та при реорганізації шляхом перетворення згідно із вимогами підпункту 6. 2. пункту 6 Положення № 221, Суд прийшов до висновку про те, що даний пункт не суперечить вказаним пунктам Положення, оскільки, наведені норми не забороняють суб'єкту господарювання надавати звіт про результати закритого (приватного) розміщення. А отже, це не є суттєвою умовою, за наявності або відсутності якої може бути відмовлено у реєстрації випуску акцій.

Відтак, пункт 17. 5 Протоколу у частині розміщення акцій не суперечить пункту 1. 8 Положення, оскільки у ньому йдеться про продаж акцій.

Необґрунтованим є висновок Відповідача про те, що в пункті 21 зазначено, - повідомлення про випуск акцій здійснюється згідно вимог чинного законодавства, особисто кожному акціонеру, при цьому рішення про реорганізацію ТОВ у ВАТ та про емісію акцій ВАТ приймається учасниками ТОВ «Дисконт-Альфа», оскільки, системний аналіз положень Закону України «Про господарські товариства» свідчить проте, що після реорганізації ТОВ особи, які входили до нього, мали статус учасників, а після придбання акцій ВАТ стали його акціонерами. Відтак, Суд не вбачає ніяких суперечностей у проаналізованому положенні.

Пунктом 4 Розпорядження № 18-В визначено: «надано протокол рішення про випуск акцій ВАТ «Фінансова компанія «Дисконт-Альфа», затв. Загальними зборами учасників ТОВ «Дисконт-Альфа»14.07.2008 року та підтверджений установчими зборами засновників ВАТ «Фінансова компанія «Дисконт-Альфа»від 25.09.2008 року, при цьому в порядку денному установчих зборів ВАТ «Фінансова компанія «Дисконт-Альфа»від 25.09.2008 року таке питання відсутнє, що є порушенням вимог статті 43 Закону України «Про господарські товариства».

Так, Судом встановлено, що питання 5 порядку денного Протоколу зборів від 25 вересня 2008 року № 1-2008 (а.с. 33) сформульовано як «про акції Відкритого акціонерного товариства «Фінансова компанія «Дисконт-Альфа», а, отже, питання про випуск акцій обговорювалося акціонерами Товариства, що додатково було підтверджено Представником Позивача у ході судового розгляду справи.

У пункті 5 Розпорядження №18-В Відповідачем зазначено наступне: «протокол установчих зборів засновників від 25.09.2008 року №1-2008 не відповідає вимогам підпункту г) пункту 8.2. Положення: не зазначено кількості засновників, що беруть участь у зборах; не зазначено відсоток та кількість голосів засновників, які голосували за затв. Статуту ВАТ; протокол не засвідчений керівником ВАТ «Фінансова компанія «Дисконт-Альфа». Підпункт г) пункту 8.2. Положення №221 вимагає подати до органу реєстрації (ДКЦПФР) протокол або належним чином засвідчена виписку з протоколу загальних зборів (установчих зборів при першому випуску акцій) у частині затвердження статуту товариства (змін до статуту) із зазначенням кількості та відсотка голосів акціонерів, що брали участь у зборах, та кількості голосів, які голосували за прийняття такого рішення.

В той же час, аналіз матеріалів справи свідчить про відсутність невідповідності, оскільки у Протоколі зазначено, що у зборах брали участь і голосували одноголосно з усіх питань порядку денного два засновники, які в сукупності володіють 100% голосів. А вимога засвідчення протоколу керівником ВАТ зазначеним положенням не вимагається.

У пункті 6 Розпорядження №18-В зазначено: «відсутня виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців про ТОВ «Фінансова компанія «Дисконт-Альфа», яке реорганізовується, що не відповідає вимогам підпункту є) п. 8.2. Положення». З огляду на зазначене, Суд звертає увагу на наступне.

2 листопада 2009 року Державним комітетом України з питань регуляторної політики та підприємництва надано роз'яснення Л. М. Бєлкіну щодо надання виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців стосовно товариств, що припинилися у результаті перетворення (а. с. 36). При цьому Комітет повідомив запитувача, що якщо юридична особа припинила своє існування у процесі реорганізації, то у зв'язку із цим відомості щодо неї саме як про юридичну особу у порядку, встановленому статтею 21 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців»не можуть бути надані (надання виписки з Єдиного державного реєстру).

Крім того, Державним комітетом України з питань регуляторної політики та підприємництва зазначено, що норми Положення про порядок реєстрації випуску акцій під час реорганізації товариств, затвердженого рішенням ДКЦПФР 30 грудня 1998 року № 221 щодо надання реєструвальному органу для реєстрації випуску акцій виписки з Єдиного державного реєстру товариства, що беруть участь у реорганізації, повинні бути приведені у відповідність до чинного законодавства.

Враховуючи вищезазначене, Суд звертає увагу на те, що ліквідована юридична особа не може знаходитися за будь-якою адресою, і тим більше підтверджувати відомості про себе. Якщо юридична особа ліквідована шляхом перетворення, вона втрачає код, оскільки він переходить до правонаступника. Якщо виписка отримана заздалегідь (до ліквідації юридичної особи), то така виписка після ліквідації юридичної особи втрачає чинність, оскільки протягом відповідного терміну внесений запис про ліквідацію.

У зв'язку з цим, Суд звертає увагу, що надання виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців ТОВ «Фінансова компанія «Дисконт-Альфа»ДКЦПФР не є обов'язковим документом, який має подаватися для здійснення реєстрації випуску акцій.

У пункті 7 Розпорядження Відповідача № 18-В зазначено: «Статут ВАТ «Фінансова компанія «Дисконт-Альфа» не відповідає вимогам чинного законодавства у частині того, що підпункт 4.11. п. 4 не відповідає вимогам Положення про порядок збільшення (зменшення) розміру статутного капіталу акціонерного товариства, затв. Рішенням ДКЦПФР від 22.02.2007 року № 387».

В той же час, на основі аналізу Статуту Позивача, Суд звертає увагу на те, що підпункт 4. 11 пункту 4 Статуту не суперечить вимогам вищевказаного положення.

Стосовно висновку Відповідача, закріпленого в пункті 8 Розпорядження № 18-В: «аудиторський висновок про фінансову звітність проміжну ВАТ «Фінансова компанія «Дисконт-Альфа»станом на 30.09.2008 року, виданий аудиторською фірмою ТОВ «Профіт-АП», не відповідає вимогам Положення щодо підготовки аудиторських висновків, які подаються до ДКЦПРФ при розкритті інформації емітентами та професійними учасниками фондового ринку, затв. рішенням ДКЦПФР від 19.12.2006 року №1528, а саме: надано аудиторський висновок про фінансову звітність ВАТ «Фінансова компанія «Дисконт-Альфа»станом на 30.09.2008 року, при цьому державна реєстрація ВАТ «Фінансова компанія «Дисконт-Альфа»відбулася 11.11.2008 року; зазначено, що 25.09.2009 року відбулися збори, на яких було прийнято рішення про перетворення ТОВ «Дисконт-Альфа»у ВАТ «Фінансова компанія «Дисконт-Альфа», при цьому надано рішення про перетворення ТОВ у ВАТ, яке приймалось загальними зборами учасників ТОВ «Дисконт-Альфа»14.07.2008 року; не зазначено відомостей щодо відповідності статутного капіталу товариства станом на 30.09.2008 року установчими документами; зазначено, що статутний капітал компанії був сформований у звітному періоді юридичним попередником Компанії -ТОВ «Дисконт-Альфа»в розмірі 501 241 000 грн., при цьому зазначено, що станом на дату державної реєстрації Компанії частки учасників ТОВ «Дисконт-Альфа»були сплачені повністю; у пункті 6.5.1. таб. 2 відсутні відомості про документи, які засвідчують оплату 500 000, 00 грн.; у пункті 6.5.1. таб. 2 зазначено, що фізичною особою сплачено 100,3% номінальної вартості акцій».

Як вже було зазначено вище, юридична особа, яка виявляє бажання зареєструвати випуск акцій, відповідно до вимог чинного на час виникнення спірних правовідносин законодавства, не зобов'язана надавати ДКЦПФР висновок аудитора (аудиторської фірми).

Проаналізувавши та оцінивши усі наявні докази у справі, Суд дійшов до висновку, що Відповідачем при прийнятті оскаржуваних рішень порушено закріплені в частині 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критерії.

Крім того, Суд звертає увагу на те, що пунктом 1.5 Положення визначено підстави відмови в реєстрації випуску акцій.

Відмова в реєстрації випуску акцій складається у разі: а) невідповідності поданих документів вимогам законодавства; б) порушення встановленого законодавством порядку проведення випуску цінних паперів; в) виявлення на момент реєстрації порушень порядку скликання та/або проведення загальних зборів акціонерів, на яких прийнято рішення про реорганізацію та випуск акцій акціонерного товариства; г) неподання або неопублікування у встановленому порядку регулярної інформації (звітності) емітента цінних паперів (для відкритих акціонерних товариств); д) прийняття уповноваженою особою реєструвального органу або органами судової влади рішення про зупинення обігу (розміщення) цінних паперів, яке є чинним на момент реєстрації, у порядку, передбаченому законодавством; е) порушення вимог цього Положення.

Суд звертає увагу на те, що при прийнятті оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації випуску акцій, Відповідач посилається на окремі статті, пункти, підпункти нормативно-правових актів, не зазначаючи при цьому конкретної передбаченої пунктом 1. 5 Положення підстави для відмови в реєстрації випуску акцій .

Відтак, проаналізувавши матеріали справи та вимоги чинного законодавства України, Суд приходить до висновку про протиправність оскаржуваних рішень Відповідача та необхідність їх скасування. В той же час, Судом встановлено, що Позивачем при поданні заяви про реєстрації випуску акцій виконано вимоги чинного законодавства України про цінні папери, а тому існують всі передбачені законом підстави для реєстрації випуску акцій Позивача на підставі заяви від 30 грудня 2008 року.

Таким чином, позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Частиною 1 статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, а частиною 1 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України зазначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, Суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи Позивача є обґрунтованими, а позовні вимоги -такими, що підлягають задоволенню.

На підставі вищевикладеного, керуючись статтями 2, 7, 8, 9, 99, 100, 158, 159, 160, 161, 162, 163 та 254 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

П О С Т А Н О В И В

1. Адміністративний позов задовольнити повністю.

2. Визнати протиправним та скасувати розпорядження Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 2 лютого 2009 року №18-В, яким було відмовлено у реєстрації випуску акцій Відкритого акціонерного товариства «Фінансова компанія «Дисконт-Альфа».

3. Визнати протиправним та скасувати рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 2 лютого 2009 року № 60, яким було відмовлено у реєстрації випуску акцій Відкритого акціонерного товариства «Фінансова компанія «Дисконт-Альфа».

4. Зобов'язати Державну комісію з цінних паперів та фондового ринку зареєструвати випуск акцій Відкритого акціонерного товариства «Фінансова компанія «Дисконт-Альфа»на підставі документів, наданих 30 грудня 2008 року.

5. Зобов'язати Державну комісію з цінних паперів та фондового ринку видати свідоцтво про реєстрацію випуску акцій Відкритого акціонерного товариства «Фінансова компанія «Дисконт-Альфа».

6. Стягнути з рахунків Державного бюджету України на користь Відкритого акціонерного товариства «Фінансова компанія «Дисконт-Альфа»3 грн. 40 коп. судових витрат.

Постанова може бути оскаржена в порядку та строки, визначені статтями 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуюча суддя Н. Є. Блажівська

Судді Р. О. Арсірій

О. В. Кротюк

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення09.11.2010
Оприлюднено25.04.2014
Номер документу38398452
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-11030/10/2670

Ухвала від 28.07.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 21.10.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сірош М.В.

Ухвала від 25.09.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сірош М.В.

Ухвала від 13.11.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сірош М.В.

Постанова від 09.11.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 15.10.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сірош М.В.

Ухвала від 19.12.2012

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Хрімлі О.Г.

Ухвала від 15.08.2013

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Хрімлі О.Г.

Ухвала від 13.06.2013

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Хрімлі О.Г.

Ухвала від 27.06.2013

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Хрімлі О.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні