Рішення
від 23.12.2008 по справі 3/318
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

3/318

 

ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  міста КИЄВА01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б     тел.230-31-34

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

справа №  3/318

23.12.08

За позовом   Прокурора Оболонського району міста Києва в інтересах держави в

                      особі Київської міської ради

До                     Товариства з обмеженою відповідальністю «Софія Девелопмент»        

Про                       стягнення 26 073,99 грн.

Суддя Трофименко Т.Ю.

Представники:

Від прокуратури    Ноздрякова Ю.В. - помічник прокурора, посвідчення № 143

                                від 12.04.2005

Від позивача           не з'явились

Від відповідача      Матвійчик В.В. –по дов. № б/н від 11.06.2008

У засіданні брали участь

Відповідно до ст. 77 Господарського процесуального кодексу України в судовому засіданні 17.12.2008 оголошувалась перерва.

          

СУТЬ СПОРУ:

         

На розгляд Господарського суду міста Києва передані вимоги  Прокурора Оболонського району міста Києва в інтересах держави в особі Київської міської ради про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю «Софія Девелопмент»26 073,99 грн. шкоди завданої внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки площею 0,6 га за адресою м. Київ, вул. Скляренка, 5 під влаштування паркувального майданчику.        

Позивач в судове засідання не з'явився, у письмових поясненнях  просить розглядати справу без участі представника Київської міської ради та зазначає наступне. Відповідно до статті 9 Земельного кодексу України розпорядження землями територіальної громади міста, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб, надання земельних ділянок відноситься до повноважень Київської міської ради. Київська міська рада не приймала рішення про передачу у власність чи користування земельної ділянки ТОВ «Софія Девеломпмент»площею 06 га за адресою : м Київ, вул. Скляренка,5. Так використання ТОВ «Софія Девеломпмент»земельної ділянки за адресою : м Київ, вул. Скляренка, 5 здійснюється без документів, що посвідчують право користування підтверджується актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства № 649/05 від 30.05.2008, складеного інспектором Головного управління земельних ресурсів КМДА, актом перевірки виконання вимог природоохоронного законодавства України від 30.05.2008 складеного інспектором Державної екологічної інспекції в м Києві. Оспорювана земельна ділянка відноситься до земель громадської та житлової забудови. Внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки відповідачем заподіяно шкоду Київраді. На підставі розрахунку розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, проведеного на підставі «Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву без спеціального дозволу», затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 25..07.2007 за № 963 розмір шкоди складає 26 073 грн. Відповідно до ст. 56 ЗУ «Про охорону земель»шкода заподіяна внаслідок порушення законодавства України про охорону земель, підлягає відшкодуванню в повному обсязі. Просить позовні вимоги прокуратури задовольнити в повному обсязі.

Відповідач у письмовому відзиві на позов зазначає наступне. Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 30.05.2008 № 649/05 на який посилається позивач, містить неправдиві дані та підписаний в рядку «з актом ознайомлений, копію акта отримав»особою, яка не працювала та не працює в ТОВ «Софія Девелопмент»(доказом чого є копії розрахунково-платіжних відомостей ТОВ «Софія Девелопмент»з березня по липень 2008 року). Даний акт повинен був підписувати уповноважений представник відповідача. Окрім того, у вищевказаному акті міститься неправдива інформація, яку, ніби-то, подає завідуючий господарством відповідача  Скиба  Микола  Іванович про те, що на даному майданчику відповідач збирається влаштувати парківку. Проте, Скиба М.І. не надавав такого роду інформації представникам Головного управління земельних ресурсів, цей факт він може підтвердити в судовому засіданні. Акт перевірки вимог природоохоронного законодавства України від 30.05.2008, на який посилається позивач, складений на основі акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 30.05.2008 № 649/05, в якому допущені грубі порушення законодавства. Уповноважений представник відповідача не був ознайомлений з зазначеним актом, копія останнього йому не надавався. У зв'язку з цим відповідач не мав змоги оскаржити ані перший, ані другий акт. Постанова Державної екологічної інспекції про накладення адміністративного стягнення від 31.05.2008 № 402 не могла бути винесена відносно громадянина Тімчинка В.В. як посадової особи відповідача, оскільки він такою не являвся, про що вже зазначалося  вище.  Крім того,  з даної постанови  не вбачається протиправність дій громадянина Тімчинка В.В. та того факту, що він був причетним до асфальтування даної земельної ділянки. Позивачем не було надано жодного документального підтвердження того факту, що відповідачем укладалися договори про асфальтування даної земельної ділянки, та були сплачені певні грошові суми за ці дії. Крім того, з наявних у відповідача даних відомо, що по факту самовільного зайняття земельної ділянки за ч.1 ст. 197-1 Оболонським РУ ГУМВС в м. Києві порушена кримінальна справа № 55-2604 (доказом є повістки для допиту в якості свідків на ім'я Мутницького В.М. та Скиби  М.І. як посадових осіб відповідача).  В зв'язку з цим  вбачається той факт, що органи внутрішніх справ ще розшукують винуватця (яким явно є не посадова особа відповідача), а прокуратура вже знайшла псевдо винуватця та своїми діями створює перешкоди в господарській діяльності відповідача. Просить в позові відмовити.

Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення представників сторін, Господарський суд міста Києва

ВСТАНОВИВ:

Пунктом 12 Перехідних положень Земельного кодексу України  визначено, що до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Відповідно до ст. 116 Земельного кодексу України юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування та державних органів приватизації щодо земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

Статтею 9 Земельного кодексу України встановлено, що розпорядження землями територіальної громади міста, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб, надання земельних ділянок у користування; прийняття рішення щодо звільнення самовільно зайнятих земельних ділянок відноситься до повноважень Київської міської ради.

Відповідно до ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.

Згідно п. 5 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»від імені та в інтересах територіальних громад права суб'єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Відповідно до статті 187 Земельного кодексу України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

Згідно з статтею 2 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», серед основних завдань державного контролю за використанням та охороною земель є забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України.

Відповідно до ст. 5 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель»державний контроль за використанням та охороною земель здійснює спеціально уповноважений орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Відповідно до п. 1.1. Положення Про Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), затвердженого рішенням Київської міської ради № 182/342 від  19.12.2002 Головне управління земельних ресурсів (Управління) є структурним підрозділом виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та виконує функції місцевого органу державної виконавчої влади з питань земельних ресурсів, є підзвітним та підконтрольним Київській міській раді та безпосередньо підпорядковується Київському міському голові. Управління у межах своєї компетенції здійснює управління земельними ресурсами міста, забезпечує проведення в місті земельної реформи, раціональне використання та охорону земель на території міста.

Відповідно до п. 4.3. Положення управління має право складати акти перевірок у сфері використання і охорони земель та подавати в установленому порядку матеріали перевірок до відповідних органів для притягнення винних осіб до відповідальності, а також подавати зібрані документи до Київської міської ради.

До повноважень державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель Закон України «Про державний контроль за використанням та охороною земель»(ст. 10) відносить, зокрема, можливість безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель, складати акти перевірок.

Порядок проведення перевірок з питань використання земель та складання відповідних актів перевірок встановлюється Порядком планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, затвердженим наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 12.12.03 № 312.

Відповідно до п. 4.2. цього Порядку при проведенні перевірки державний інспектор: установлює особу, яка є власником земельної ділянки чи землекористувачем; при встановленні факту зміни власника чи користувача об'єкта нерухомості уживає заходів для з'ясування особи фактичного власника чи користувача; установлює правомірність використання земельних ділянок іншими землекористувачами, яким вони не надані у власність чи користування; перевіряє наявність документів, що посвідчують право власності чи право користування земельною ділянкою; перевіряє дотримання режиму використання земельної ділянки відповідно до цільового призначення; уточнює відповідність місця розташування та меж земельної ділянки, мір ліній, визначених у документах, які посвідчують право користування земельною ділянкою, фактичним мірам ліній на місцевості.

Відповідно до п. 4.3. цього Порядку при виявленні порушення земельного законодавства державний інспектор: з'ясовує обставини та суть скоєного порушення земельного законодавства; установлює особу, яка здійснила порушення земельного законодавства; установлює, чи є в діях чи бездіяльності особи, яка вчинила порушення земельного законодавства, ознаки адміністративного правопорушення або склад злочину; обстежує земельну ділянку і встановлює, чи завдана юридичними чи фізичними особами шкода земельним ресурсам унаслідок їхньої господарської та іншої діяльності.

Згідно п. 5.6 Порядку в акті наводиться план-схема місця розташування земельної ділянки (схематичний абрис чи викопіювання з картографічних матеріалів планів земельної ділянки з прив'язкою до місцевості та зазначенням суміжних землекористувачів). На плані-схемі вказується загальна площа земельної ділянки та площа, на якій виявлено порушення (забруднення, самовільне зайняття тощо).

30.05.2008 Головним управлінням земельних ресурсів Київської міської державної адміністрації проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства, про що складений акт № 649/05, відповідно до якого встановлено, що земельна ділянка площею 0,06 га за адресою м. Київ, вул. Семена Скляренка, 5  використовується ТОВ «Софія Девелопмент»для влаштування асфальтованого майданчика, на момент перевірки не огороджена. За інформацією завідуючого господарством ТОВ «Софія Девелопмент»Скиби Миколи Івановича зазначений майданчик буде використовуватись для паркування автомобілів відвідувачів. Документи, що посвідчують право користування земельною ділянкою, відсутні в чому вбачається самовільне зайняття земельної ділянки. Виявлені порушення ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів (самовільне зайняття). До вищезазначеного акту додано план-схему земельної ділянки.

Згаданий акт складений інспектором по використанню і охороні земель м. Києва Табор А.В. в присутності старшого помічника прокурора Оболонського району м. Києва Лашко А.А. та заступника директора ТОВ «Софія Девелопмент» Тимченка В.В.

Як вбачається з акта заступник директора ТОВ «Софія Девелопмент»   Тимченко В.В. з ним ознайомлений, доповнень до акту не навів та копію акта отримав, що спростовує твердження відповідача щодо неотримання згаданого акта.

Наданий прокуратурою акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства № 23/05 від 16.01.2008 відповідає вимогам діючого законодавства.

В зв'язку з виявленим порушенням інспектором з охорони навколишнього природного середовища м. Києва Державної екологічної інспекції в м. Києві 31.05.2008 винесено постанову про накладення адміністративного стягнення, якою заступника директора ТОВ «Софія Девелопмент»Тимченка В.В. притягнуто до адміністративної відповідальності з накладенням штрафу. Копію згаданої постанови гр. Тимченко В.В. отримав 31.05.2008, про що свідчить його розписка.

Самовільним зайняттям земельної ділянки –є (стаття 1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель»)  будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України право власності та право постійного користування на земельну ділянку або право  оренди земельної ділянки виникає:  після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації; після укладення договору оренди і його державної реєстрації.

Приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забороняється.

Згідно зі статтею 126 Земельного кодексу України, вказане право посвідчується державним актом встановленої форми або договором, який реєструється відповідно до закону.

Таким чином, матеріалами справи підтверджується, що земельну ділянку площею 0,06 кв. м. по вул. Скляренка, 5 у м. Києва відповідач замає без відповідних документів.

Згідно постанови Пленуму Верховного Суду України № 7 від 16.04.2004 «Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ» у випадках самовільного зайняття земельних ділянок, псування, забруднення земель чи вчинення інших порушень земельного законодавства шкода відшкодовується відповідно до статей 211, 212 Земельного кодексу України, статей 22, 623, 1166, 1172, 1192 Цивільного кодексу України особами, що її заподіяли.

Стаття 211 Земельного кодексу України встановлює, що громадяни та юридичні особи за самовільне зайняття земельних ділянок несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства.

Відповідно до ст. 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Постановою Кабінету міністрів України № 963 від 25.07.2007 затверджено Методику визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу.

Пунктом 4 вищезгаданої методики розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, для земель житлової та громадської забудови визначається за такою формулою:

Шс = Пс х (Нпз х Кн) х Кф х Кі,

Де Шс - розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, гривень;

Пс - площа самовільно зайнятої земельної ділянки, гектарів;

Нпз - середньорічний дохід, який можна отримати від використання земель житлової громадської забудови за цільовим призначенням, відповідно до групи населених пунктів чисельністю населення визначений у додатку 5 методики що використовується та дорівнює 56364 грн./га;

Кн - коефіцієнт, що застосовується до населених пунктів обласного значення, м. Києва та Севастополя, визначений у додатку 6 і дорівнює 3;

Кф - коефіцієнт функціонального використання земель, визначений у додатку 4 і становить 2, 5;

Кі - коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, який дорівнює добутку коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель за 2007 та наступні роки, що визначаються відповідно до Порядку проведення індексації грошової оцінки земель, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.05.2000 № 783 та відповідно становить 1,028.

Згідно розрахунку державної екологічної інспекції в м. Києві, складеного на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 № 963 «Про затвердження методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу»розмір шкоди, заподіяної державі внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки для земель житлової та громадської забудови за вищезгаданою формулою, становить 26 073,99 коп.

Згідно з ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Відповідач доказів на спростування обставин, повідомлених позивачем, не надав.

Таким чином, позовні вимоги Прокуратури Оболонського району міста Києва обґрунтовані та підлягають задоволенню повністю.

Витрати по сплаті державного мита та витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу, відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, підлягають стягненню з відповідача в доход Державного бюджету України.

Керуючись  ст. ст. 49, 82-85 ГПК України,-

В И Р І Ш И В:

1.          Позов задовольнити повністю.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Софія Девелопмент»(м. Київ, вул. Артема, 21, офіс 406, код 32254553) на користь держави в особі Київської міської ради (м. Київ, вул. Хрещатик, 36, код 22883141) на рахунок № 3311633170000, МФО 820019, код бюджетної класифікації 24262621, одержувач платежу ГУ Державного казначейства в м. Києві –26 073 (двадцять шість тисяч сімдесят три) грн. 99 коп. шкоди.

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Софія Девелопмент»(м. Київ, вул. Артема, 21, офіс 406, код 32254553) в доход Державного бюджету України  260 (двісті шістдесят) грн. 73 коп. державного мита.

          

4. Стягнути  з Товариства з обмеженою відповідальністю «Софія Девелопмент»(м. Київ, вул. Артема, 21, офіс 406, код 32254553) 118 (сто вісімнадцять) грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу до спеціального фонду Державного бюджету по КЕКД 22050000 «Оплата витрат з інформаційно-технічного забезпечення розгляду справ у судах».

СуддяТрофименко Т.Ю.

Повний текст рішення виготовлений

та підписаний 24.12.2008р.

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення23.12.2008
Оприлюднено22.06.2009
Номер документу3875475
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —3/318

Рішення від 17.01.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Сівакова В.В.

Ухвала від 06.12.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Сівакова В.В.

Ухвала від 06.12.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Сівакова В.В.

Ухвала від 23.11.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Сівакова В.В.

Постанова від 27.08.2009

Господарське

Київський міжобласний апеляційний господарський суд

Ткаченко Б.О.

Ухвала від 06.08.2009

Господарське

Київський міжобласний апеляційний господарський суд

Ткаченко Б.О.

Ухвала від 25.06.2009

Господарське

Київський міжобласний апеляційний господарський суд

Ткаченко Б.О.

Ухвала від 23.07.2009

Господарське

Київський міжобласний апеляційний господарський суд

Ткаченко Б.О.

Рішення від 24.09.2009

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ващенко Т.М.

Постанова від 12.08.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Волік І.M.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні