Постанова
від 19.09.2014 по справі 820/4597/13-а
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

19 вересня 2014 р. № 820/4597/13-а

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Єгупенко В.В.

за участю секретаря - Вождаєвої М.О.

за участю представників сторін:

представника позивача - Юркової Т.С.

представника відповідача - Черниченко І.Ю.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Харкові адміністративну справу за позовом

Публічного акціонерного товариства "Харківгаз" до Спеціалізованої Державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у М.Харкові Міжрегіонального Головного управління Міндоходів про скасування податкових повідомлень-рішень - , В С Т А Н О В И В:

Позивач - Публічне акціонерне товариство "Харківгаз", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Спеціалізованої Державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Харкові Міжрегіонального Головного управління Міндоходів, в якому просить суд скасувати податкові повідомлення-рішення Спеціалізованої державної податкової інспекції по роботі з великими платниками податків у м. Харкові Державної податкової служби №№ 0000234701, 0000264701, 0000244701 від 29.05.2013р.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що з висновками, викладеними відповідачем в акті перевірки від 14.05.2013 року №268/47.1-03/03359500 не згоден, а прийняті на їх підставі спірні податкові повідомлення - рішення від 29.05.2013р. №0000234701, №0000264701, №0000244701 підлягають скасуванню.

Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 17.10.2013 від 06.05.2011, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 17.04.2014 адміністративний позов задоволено частково: скасовано податкове повідомлення-рішення Спеціалізованої державної податкової інспекції по роботі з великими платниками податків у місті Харкові Державної податкової служби № 0000234701 від 29.05.2013 у частині нарахування основного платежу та штрафних санкцій у розмірі 20 362,50 грн.; скасовано податкове повідомлення-рішення Спеціалізованої державної податкової інспекції по роботі з великими платниками податків у місті Харкові Державної податкової служби № 0000264701 від 29.05.2013 в частині нарахування основного платежу та штрафних санкцій у розмірі 85 911,00 грн. В іншій частині позовних вимог відмовлено

Постановою Вищого адміністративного Суду України від 09.07.2014 року постанову Харківського окружного адміністративного суду від 17.10.2013 та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 17.04.2014 у справі № 820/4597/13-а скасовано.

Прийнято нову постанову. Позов Публічного акціонерного товариства "Харгівгаз" задоволено частково, а саме скасовано податкове повідомлення-рішення Спеціалізованої державної податкової інспекції по роботі з великими платниками податків у місті Харкові Державної податкової служби № 0000234701 від 29.05.2013.

В решті постанову Харківського окружного адміністративного суду від 17.10.2013 та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 17.04.2014 у справі № 820/4597/13-а скасовано. Справу № 820/4597/13-а в цій частині направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.

При новому розгляді справи представник позивача у судовому засіданні підтримав доводи, викладені в позовній заяві та письмових поясненнях до позову, просив суд ухвалити рішення про задоволення позову у повному обсязі.

Представник відповідача позов не визнав, посилався на те, що спірні податкові повідомлення - рішення правомірні, а дії СДПІ по роботі з ВПП у м. Харкові з приводу донарахування сум податкового кредиту ПАТ "Харківгаз" є законними та обґрунтованими, просив суд відмовити у задоволенні позову у повному обсягу.

Суд, вивчивши доводи позову та заперечень проти нього, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши зібрані по справі докази у їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, виходить з наступних підстав та мотивів:

З матеріалів справи слідує, що позивач - Публічне акціонерне товариство "Харківгаз", створений згідно Закону України "Про господарські товариства" та Указу Президента України від 15.06.93 р. № 210/93 "Про корпоратизацію підприємств" і є правонаступником відкритого акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Харківгаз", перереєстрованого у виконкомі Харківської міської ради 15.04.1999 року, Свідоцтво про державну реєстрацію від 15.04.1999р. № 04059243Ю0011353.

У зв'язку зі зміною найменування юридичної особи, державним реєстратором виконавчого комітету Харківської міської ради видане Свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи ПАТ "Харківгаз" 07.04.2011р., номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців про заміну свідоцтва про державну реєстрацію 14801050027005806. Код суб'єкта господарювання за ЄДРПОУ: 03359500 (т.1 а.с. 153-154).

На обліку як платник податків ПАТ "Харківгаз" перебуває у Спеціалізованій Державній податковій інспекції з обслуговування великих платників у м. Харкові Міжрегіонального Головного управління Міндоходів, є платником ПДВ, податку на прибуток (у т.ч. консолідовано податку на прибуток), податку на доходи фізичних осіб, збору за спеціальне використання води, збору за користування радіочастотним ресурсом України, збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності.

Вказані обставини сторонами визнаються, а тому в силу ч. 3 ст. 72 КАС України не доказуються перед судом.

У період з 11.02.13р. по 22.04.13р. на підставі направлень від 11.02.13р. №№ 68, 69, 71, 72, від 18.02.13р. № 107, від 04.03.13р. № 134, від 13.03.13р. № 140, виданих СДПІ ВПП у м. Харкові ДПС, на підставі ст. 75, ст. 77, ст. 82 Податкового кодексу України, наказу СДПІ ВПП у м. Харкові ДПС від 29.01.2013р. № 44 та відповідно до плану - графіку СДПІ ВПП у м. Харкові ДПС проведена планова документальна виїзна перевірка ПАТ "Харківгаз", код ЄДРПОУ: 03359500, з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2011р. по 31.12.2012 р.

Результати перевірки оформлені актом від 14.05.2013 р. № 268/47.1-03/03359500 (а.с. 8-84 т.1).

У висновках вказаного акту перевірки контролюючим органом відображено порушення позивачем приписів:

1) п.п. 4.1.6 п. 4.1 ст. 4, п. 5.1, п.п. 5.2.1 п. 5.2 ст. 5 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" від 28.12.1994р. № 334/94-ВР (із змінами та доповненнями), п.п. 135.5.4 п. 135.5 ст. 135, пп. 138.1.1, п. 138.1, п. 138.2, п. 138.8 ст. 138, п. 150.1 ст. 150, п. 154.8 ст. 154 Податкового кодексу України від 02.12.2010р. № 2755-УІ (із змінами та доповненнями), в результаті чого підприємством:

- Завищено від'ємне значення об'єкту оподаткування податком на прибуток в періоді, що перевірявся, всього у сумі 1175688 грн., у т.ч. за І кв. 2-011р. - 1175688 грн;

- Занижено податок на прибуток в періоді, що перевірявся, всього у сумі 4700565 грн., у т.ч. по періодах: за 2 кв. 2011р. - 1890550 грн., за 3 кв. 2011р. - 68959 грн., за 4 кв. 2011р. - 7661 грн.; за 1 кв. 2012р. - 1042887 грн., за 2 кв. 2012р. - 852 грн., за 3 кв. 2012р. - 3007 грн., за 4 кв. 2012р. 1 686649 грн.

2) користування пільгою з податку на прибуток всупереч умовам її надання згідно з п. 154.8 ст. 154 Податкового кодексу України від 02.12.2010р. № 2755-УІ (із змінами та доповненнями), всього у сумі 8021827 грн., у т.ч. у 4 кв. 2012р. у сумі 8021827 грн.

3) п. 187.1 ст. 187, п. 192.3 ст. 192, п. 198.1, п. 198.3, п. 198.6 ст. 198 Податкового кодексу України від 02.12.2010р. № 2755-УІ (із змінами та доповненнями), в результаті чого занижено ПДВ в періоді, що перевірявся, всього у сумі 95570 грн., в т.ч. за рахунок його заниження на суму 455999 грн. у періоді січень 2011р. - вересень 2011р., січень 2012р. - грудень 2012р.; в т.ч. за рахунок його завищення на суму 360429 грн. у періоді: жовтень 2011р. - грудень 2011р., березень 2012р. вересень 2012р.

4) п. 176.2 (б) ст. 176 Податкового кодексу України від 02.12.2010р. № 2755-УІ (із змінами та доповненнями), п. 1.2 розділу 1, п. 3.1.13, п. 3.1, розділу ІІІ Порядку заповнення та подання податковими агентами податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку, затвердж. наказом ДПА України від 24.12.2010р. № 1020 та зареєстр. в Міністерстві юстиції України від 13.01.2011р. № 46/18784, а саме: у податкових розрахунках за формою 1-ДФ за 1 кв. 2012р., за 4 кв. 2012р.

На підставі вищезазначеного акту, СДПІ ВПП у м. Харкові прийнято податкові повідомлення-рішення від 29.05.2013 р. №№: 0000234701, 0000264701, 0000244701 (а.с. 135 - 138 т.1).

З дослідженого акту перевірки слідує, що фактичною підставою для прийняття вказаних рішень слугували наступні висновки, відображені в акті від 14.05.2013 р. № 268/47.1-03/03359500 (а.с. 8-84 т.1) суб'єкта владних повноважень:

Щодо податкового повідомлення-рішення від 29.05.2013 р. № 0000234701 про визначення ПАТ "Харківгаз" податкового зобов'язання з податку на додану вартість в загальному розмірі 14010100 грн. 00 коп., з яких 95570 грн. - основний платіж, 37439 грн. - штрафні санкції (а.с. 135 т. 1), підставами визначено порушення позивачем п. 187.1 ст. 187, п. 192.3 ст. 192, п. 198.1, п. 198.3, п. 198.6 ст. 198 Податкового кодексу України від 02.12.2010р. № 2755-УІ (із змінами та доповненнями).

Вказане рішення скасовано у удовому порядку згідно постанови Вищого адміністративного суду України від 09.07.2014 року у даній справі

Таким чином, предметом розгляду справи при її новому розгляді ї податкові повідомлення - рішення від 29.05.2013 року № 0000264701 та №0000244701.

Так, податкове повідомлення-рішення № 0000264701 про визначення ПАТ "Харківгаз" податкового зобов'язання з податку на прибуток в загальному розмірі 6067262 грн. 50 коп., з яких 4700565 грн. - основний платіж, 1366697 грн. - штрафні санкції (а.с. 137 т. 1) прийнято СДПІ ВПП в м. Харкові ДПС за порушення позивачем п. 5.1, п.п. 5.2.1 п. 5.2 ст. 5 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств", п.п. 135.5.4 п. 135.5 ст. 135, пп. 138.1.1, п. 138.1, п. 138.2, п. 138.8 ст. 138, п. 150.1 ст. 150, п. 154.8 ст. 154 Податкового кодексу України.

Податкове повідомлення-рішення № 0000244701, яким ПАТ "Харківгаз" зменшено суму від'ємного значення об'єкту оподаткування податком на прибуток у розмірі 1180305 грн. (а.с. 138, т. 1) прийнято СДПІ ВПП в м. Харкові ДПС за порушення позивачем п.п. 4.1.6 п. 4.1 ст. 4, п. 5.1, п.п. 5.2.1 п. 5.2 ст. 5 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств".

Перевіряючи юридичну та фактичну обґрунтованість мотивів, які покладені суб'єктом владних повноважень в основу спірних правових актів індивідуальної дії на відповідність вимогам ч.3 ст.2 КАС України, суд виходить з наступного.

З матеріалів справи слідує, що ПАТ "Харківгаз" у перевіряємому періоді придбавав природний газ для подальшої реалізації населенню у постачальників: ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України" за договорами від 31.12.2009 № 06/09-2161, від 20.12.2010 №06/10-2000, та НАК "Нафтогаз України" за договорами від 30.09.2011 № 14/2106/11, від 29.02.2012 № 12/0908-РО, від 30.09.2011 № 14/2031/11.

За умовами вказаних договорів, ціна газу визначалася відповідно до затверджених Національною комісією регулювання електроенергетики України (надалі НКРЕ) граничних рівнів роздрібних цін, диференційованих залежно від обсягів споживання.

Кількість газу, яка подавалася покупцеві - ПАТ "Харківгаз", визначалася за показами комерційних вузлів обліку газу споживачів покупця - ПАТ "Харківгаз", або, у разі відсутності газових лічильників, за нормами споживання природного газу населенням, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 08.06.1996 № 619.

У вказаних договорах про закупівлю природного газу чітко зазначено, що весь газ постачальниками передавався ПАТ "Харківгаз" виключно для подальшої реалізації кінцевим споживачам.

Окрім того, відповідно до укладених договорів про закупівлю природного газу ПАТ "Харківгаз" з постачальниками ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України" та НАК "Нафтогаз України", ціна придбання газу залежала від обсягів споживання природного газу кінцевими споживачами.

При цьому, суд звертає увагу на те, що на час виникнення спірних правовідносин, відносини між газопостачальними підприємствами, газорозподільними підприємствами та фізичними особами (населенням) - споживачами газу регулювалися Правилами надання населенню послуг з газопостачання, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 09.12.1999 № 2246 (надалі Правила).

Пунктом 10 Правил передбачено, що розрахунок населення за надані послуги з газопостачання здійснюється починаючи з 1 січня 2007 р. за роздрібними цінами, диференційованими залежно від обсягів споживання, що встановлені НКРЕ, за показаннями лічильників газу, а у разі їх відсутності - за нормами споживання природного газу.

Застосування роздрібних цін, диференційованих залежно від річних обсягів споживання, у поточному році для споживачів здійснюється залежно від річного обсягу використання природного газу (зафіксованого на особових рахунках споживача) у попередньому році.

Таким чином, на виконання вимог пункту 10 вказаних Правил позивач протягом 2011 2012 років проводив перерахунки вартості спожитого абонентами фізичними особами природного газу виходячи з обсягу його фактичного використання.

Газопостачальні підприємства проводять щороку станом на 1 січня перерахунок оплати вартості використаного природного газу та суми нарахованих пільг окремо щодо кожного споживача залежно від обсягу використаного природного газу у попередньому році та від диференційованих залежно від річних обсягів споживання роздрібних цін, що діяли в зазначеному році.

У разі, якщо за підсумками попереднього року використання природного газу споживачем не відповідає обсягам, на підставі яких визначалась ціна на природний газ, зокрема: у разі перевищення обсягу використаного природного газу порівняно з встановленим у попередньому році, споживач зобов'язаний протягом трьох місяців з дати здійснення перерахунку сплатити газопостачальному підприємству різницю його вартості; у разі зменшення обсягу використаного природного газу порівняно з встановленим у попередньому році, різниці у вартості газу залишається на особовому рахунку споживача і зараховується в рахунок майбутніх платежів.

Такий перерахунок здійснюється до 1 лютого поточного рахунку.

За ініціативою газопостачального підприємства або за заявою споживача, газопостачальне підприємство проводить станом на 1 липня перерахунок оплати вартості використаного природного газу залежно від обсягів його використання у першому півріччі поточного року та від роздрібних цін, що діяли в першому півріччі поточного року, аналогічно перерахунку, який проводиться за підсумками року станом на 1 січня. При цьому, слід враховувати що обсяг використаного споживачем природного газу у першому півріччі поточного року становить 60 відсотків річного обсягу споживання природного газу, згідно з яким застосовуються роздрібні ціни на природний газ. Такий перерахунок здійснюється до 1 серпня поточного року.

Зокрема, такі перерахунки проведені підприємством за 2010 рік у січні 2011 року (згідно наказу ВАТ "Харківгаз" від 31.01.2011 № 80), за 2011 рік у січні 2012 року (згідно наказу ПА Т "Харківгаз" від 08.02.2012 № 117).

З матеріалів справи слідує, що у періодах проведення перерахунків постачальниками природного газу для потреб населення були: у 2010 році - ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України" за договором від 31.12.2009 № 06/09-2161; у 2011 році - ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України" за договором від 20.12.2010 № 06/10-2000; НАК "Нафтогаз України" за договорами від 30.09.2011 № 14/2106/11 та від 29.02.2012 № 12/0908-РО; у І півріччі 2012 року - НАК "Нафтогаз України" за договорами від 30.0.2011 №14/2106/11 та від 31.09.2011 №14/2031/11.

У вищезазначених договорах, укладених ПАТ "Харківгаз" з постачальниками газу для населення, ціна газу визначалася відповідно до затверджених НКРЕ граничних рівнів роздрібних цін, диференційованих залежно від обсягів споживання.

За результатами проведених перерахунків, ПАТ "Харківгаз" встановлено перевищення обсягів фактично використаного природного газу населенням (в розрізі категорій споживачів залежно від обсягів споживання) порівняно з обсягами, встановленими у попередньому році, у зв'язку з чим підприємством був проведений перерахунок оплати вартості використаного природного газу.

Так, за підсумками 2010 року сума перерахунку вартості використаного природного газу склала 1469610,00 грн., у т.ч. податок на додану вартість, цільова надбавка; за підсумками 2011 року - 6206055,00 грн., у т.ч. податок на додану вартість, цільова надбавка.

Проведений перерахунок призвів до збільшення ПАТ "Харківгаз" дебіторської заборгованості населення за спожитий газ.

Контролюючий орган, відображаючи у акті перевірки висновок про порушення позивачем податкового законодавства в цій частині, посилався на те, що, результати проведених перерахунків вартості спожитого природного газу абонентами - фізичними особами в цілому по ПАТ "Харківгаз" свідчать про придбання газу по конкретних категоріях споживання за цінами нижчими, ніж ті, які встановлюються НКРЕ для споживачів відповідних категорій.

Таким чином, на думку відповідача, в податковому обліку за 2011, 2012 роки ПАТ "Харківгаз" не включило до складу доходів частину вартості отриманого природного газу для потреб населення (у І кварталі 2011 року - 1175688,00 грн., у І кварталі 2012 року - 4964 844,00 грн.), яка залишилась неоплаченою за результатами проведеного перерахунку відповідно до вимог Правил.

Суд не погоджується з даним висновком відповідача, виходячи з наступного.

З матеріалів справи слідує, що до жовтня 2011 року договори на постачання природного газу для подальшої реалізації населенню були підписані між ПАТ "Харківгаз" та ДК "Газ України" (договір № 06/09-2161 від 21.12.2009, договір № 06/10-2000 від 20.12.2010), з жовтня 2011 року - між ПАТ "Харківгаз" та НАК "Нафтогаз України" (договір від 30.09.2011 № 14/2106/11).

Умовами вказаних договорів передбачалося, що поставка природного газу повинна проводиться виключно на платній основі.

Отже, зазначені договори не були договорами дарування, оскільки умовами договорів передбачалося здійснення розрахунків з постачальниками за поставлений природний газ, а отже поставлені обсяги газу не могли підпадати під термін "безоплатно надані товари", визначений п.п. 14.1.13 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, на що вказував відповідач.

Крім того, акти приймання-передачі природного газу підписані посадовими особами та скріплені печатками ПАТ "Харківгаз", згідно умов Договору та Правил.

В актах, окрім об'ємів переданого та отриманого газу, була також вказана ціна поставленого газу.

В подальшому, ПАТ "Харківгаз" надіслав листами на адресу ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України" та НАК "Нафтогаз України" акти приймання-передачі природного газу, які оформлені за результатами проведених перерахунків (від 21.02.2011 № 665, від 21.02.2012 № 677, від 21.02.2012 № 674).

У даних листах Товариство просило постачальника підписати скореговані акти, скріпити печаткою та по одному примірнику повернути на адресу ПАТ "Харківгаз".

Також у вищевказаних листах Товариство вказало, що після підписання скоригованих актів, попередні акти вважати такими, що втратили чинність.

Суд звертає увагу, що на час розгляду справи позивач відповіді на вказані листи не отримав, підписані акти йому повернуто не було.

З урахуванням наведеного, суд приходить до висновку, що до підписання постачальниками актів приймання передачі природного газу складених з урахуванням перерахунку, проведеного відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України № 2246 від 09.12.1999 "Про затвердження Правил надання населенню послуг з газопостачання", попередні акти приймання-передачі природного газу були чинними.

Загальна вартість поставленого природного газу для потреб населення у 2010 році становить 358912113,74 грн., загальна вартість поставленого природного газу для потреб населення у 2011 році становить 415287014,10 грн.

Протягом 2010 року ПАТ "Харківгаз" здійснило розрахунки за договором № 06/09-2161 від 31.12.2009 з ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України" на суму 325097506,11 грн. та остаточний розрахунок за цим договором проведено в січні 2011 року у сумі 33814607,63 грн.

Реєстр платіжних документів на проведення розрахунків наведений у додатку № 3. Тобто, станом на 01.02.2011 заборгованість ПАТ "Харківгаз" перед ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України" за договором № 06/09-2161 від 31.12.2009 відсутня.

Загальна сума платежів ПАТ "Харківгаз" за отриманий природний газ за договорами № 06/10-2000 від 20.12.2010 з ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України" та № 14/2106/11 від 30.09.2011 НАК "Нафтогаз України" у 2010 році становила 375868874,19 грн.

Заборгованість за договором № 06/10-2000 від 20.12.2010 станом на 31.12.2011 становила 29201632,03 грн., яка була погашена, протягом лютого - квітня 2012 року.

Згідно даних, відображених на рахунках синтетичного бухгалтерського обліку, а саме в журналі - ордері № 6 по субрахунку 631 "Розрахунки з постачальниками газу", заборгованість за договором № 06/10-2000 від 20.12.2010 з ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України" станом на 01.05.2012 відсутня.

Заборгованість за договором № 14/2106/11 від 30.09.2011 станом на 31.12.2011 становила 10216507,88 грн., яка була погашена, відповідно до наданих платіжних документів, у період з січня по квітень 2012 року.

Реєстр платіжних документів на проведення розрахунків наведений у додатку № 3.

Таким чином, станом на 01.05.2012 заборгованість перед НАК "Нафтогаз України" за договором № 14/2106/11 від 30.09.2011 за даними журналу - ордеру № 6 по субрахунку 631 "Розрахунки з постачальниками газу" відсутня.

З урахуванням наведеного, суд приходить до висновку про помилковість твердження податкового органу щодо порушення позивачем п. 4.1.6 п. 4.1 ст. 4 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств", пп. 135.5.4 п, 135.5 ст. 135 Податкового кодексу України, оскільки перерахунок вартості спожитого природного газу населенню відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.1999 № 2246, здійснено за цінами, затвердженими НКРЕ та відображеними у договорах, згідно обсягів, визначених на відповідний період.

З приводу оплати, використаного природного газу понад встановлені обсяги, поставлені ПАТ "Харківгаз" споживачам, суд зазначає, що вартість такого газу визначається за результатами звірки про фактичну оплату вартості спожитого газу покупцем (населенням) та актів приймання-передачі газу.

Оскільки, звірки не відбулося, акти приймання-передачі газу не підписані, то у позивача не було підстав змінювати ані категорію споживача (згідно обсягу споживання газу), ані оплату вартості такого газу виходячи з фактичного обсягу спожитого газ за минулий рік.

Отже, використаний споживачами природний газ понад встановлені обсяги, не можна вважати "безоплатно отриманими товарами", оскільки його вартість, після звірки повинна бути оплачена позивачем постачальникам газу.

У зв'язку з цим, ПАТ "Харківгаз" в податковому обліку 2011 - 2012 років не повинно було включати до складу доходів частину вартості отриманого природного газу для потреб населення, яка залишилась неоплаченою через її неузгодження позивачем та постачальниками.

Крім того, перевіркою встановлено завищення від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток на суму 17600332,00 грн.

Так, з матеріалів справи слідує, що в декларації з податку на прибуток за І квартал 2011 року, поданої позивачем до СДПІ ВПП в м. Харкові ДПС, задекларовано від'ємне значення об'єкту оподаткування попереднього податкового року - рядок 04.9, у сумі 28512959,00 грн., за рахунок від'ємного значення, що утворилось в попередніх роках, а саме: від'ємне значення об'єкту оподаткування податком на прибуток за 2010 рік у сумі 17564 811,00 грн., за 2009 рік - у сумі 10948148,00 грн.

Контролюючий орган у акті перевірки зазначив, що на підставі акта перевірки від 06.06.2011 № 1570/23-106/03359500, було прийняте податкове повідомлення-рішення від 21.06.2011 № 0000780854, яким зменшено позивачу від'ємне значення об'єкту оподаткування податком на прибуток.

В даному рішенні зазначено загальну суму завищення від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток в сумі 17600332,00, у т.ч. за деклараціями 2009 року - 35521,00 грн., 2010 року - 17564811,00 грн.

При цьому, позивач наполягає на тому, що врахував висновки акта перевірки від 06.06.2011 № 1570/23-106/03359500, та від'ємне значення І кварталу 2011 року зменшив на суму 2959629,00 грн., що склало 8219354,00 грн.

Суд не погоджується з доводами відповідача щодо безпідставного декларування ПАТ "Харківгаз" від'ємного значення об'єкту оподаткування податком на прибуток попереднього звітного (податкового) періоду в деклараціях за ІІ квартал 2011 року, ІІ - ІІІ квартали 2011 року та ІІ - IV квартали 2012 року, виходячи з наступного.

Відповідно до п. 150.1 ст. 150 Податкового кодексу України, якщо результатом розрахунку об'єкта оподаткування платника податку з числа резидентів за підсумками податкового року є від'ємне значення, то сума такого від'ємного значення підлягає включенню до витрат першого календарного кварталу наступного податкового року. Розрахунок об'єкта оподаткування за наслідками півріччя, трьох кварталів та року здійснюється з урахуванням зазначеного від'ємного значення попереднього року у складі витрат таких податкових періодів наростаючим підсумком до повного погашення такого від'ємного значення.

В акті перевірки податковий орган зазначив, що в порушення вимог п. 22.4 ст. 22 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" підприємством завищено валові витрати, відображені у рядку 05.2 "Самостійно виявлені помилки за результатами минулих податкових періодів" у декларації за 2010 рік на суму 15 263440,00 грн. (80 % від суми 19 079300 грн. - витрат 2008 - 2009 р., як встановлено перевіркою).

ПАТ "Харківгаз" при складані декларації за ІІ квартал 2011 року врахував висновки акта перевірки від 06.06.2011 № 1570/23-106/03359500 та зменшив від'ємне значення І кварталу 2011 року на суму 2959629 грн., що склало 8219354,00 грн.

При цьому, суд враховує, що за приписами п. 22.4 статті 22 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" у 2010 році у складі валових витрат платника податку враховується 20 відсотків суми від'ємного значення об'єкта оподаткування з податку на прибуток, яке утворилося станом на 1 січня 2010 року.

У 2011 році сума від'ємного значення, яка відповідно до абзацу першого цього пункту не була врахована у складі валових витрат, та від'ємне значення об'єкта оподаткування, яке виникло у 2010 році, підлягають включенню до складу валових витрат у порядку, встановленому статтею 6 цього Закону, без обмежень, встановлених цим пунктом.

Відповідно до змісту акту перевірки 06.06.2011 № 1570/23-106/03359500, що є узгодженим з актом № 268/47.1-03/03359500 від 14.05.2013, підтверджено суми витрат минулих періодів, які підлягали декларуванню у 2011 році у наступних розмірах: 10912627,00 грн. (80% від'ємного значення об'єкту оподаткування податком на прибуток за 2009 рік); 15263440,00 грн. (80 % суми помилки в частині формування валових витрат 2008, 2009 років, відображеної у 2010 році у обсязі 100 %). Всього 26 176067,00 грн.

З системного аналізу наведених правових норм податкового законодавства та фактичних обставин у справі і наявних доказів, сума завищення витрат 2010 року в розмірі 15263440,00 грн., згідно вимог п. 22.4 ст. 22 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств", підлягала включенню до їх складу у 2011 році.

Таким чином, позивач правомірно відобразив у складі від'ємного значення в Деклараціях з податку на прибуток за ІІ квартал 2011 року, ІІ - ІІІ квартали 2011 року та ІІ - IV квартали 2011 року по рядку 06.6 "Від'ємне значення об'єкта оподаткування попереднього звітного (податкового) періоду" суму 8219354,00 грн.

Щодо висновків контролюючого органу про неправомірне користування ПАТ "Харківгаз" пільгою з податку на прибуток, на підставі п. 154.8 ст. 154 Податкового кодексу України, суд зазначає наступне.

ПАТ "Харківгаз" у 2012 році використало пільгу з податку на прибуток, код пільги 11020268, на підставі п. 154.8 ст. 154 Податкового кодексу України.

Відповідно до п. 154.8 ст. 154 Податкового кодексу України звільняється від оподаткування прибуток підприємств паливно-енергетичного комплексу в межах фактичних витрат, що не перевищують загальну річну суму: передбачених інвестиційними програмами, схваленими органом, що здійснює державне регулювання у сфері електроенергетики і на ринку природного газу, на капітальні вкладення з будівництва (реконструкції, модернізації) міждержавних, магістральних та розподільчих (локальних) електричних мереж, електричних станцій, теплоелектроцентралей, магістральних газопроводів, газорозподільних мереж, підземних сховищ газу та встановлення лічильників газу населенню, у тому числі сум, спрямованих на повернення кредитів, які використані для фінансування вищезазначених цілей; передбачених проектами, фінансування яких здійснюється за рахунок суб'єктів природних монополій, виробників електричної та/або теплової енергії відповідно до рішень Кабінету Міністрів України; витрат у межах інвестиційної складової, затвердженої органом, що здійснює державне регулювання у сфері електроенергетики і на ринку природного газу, необхідної для повернення кредитів, інвестицій, погашення облігацій (боргових цінних паперів), випущених (отриманих) енергогенеруючими компаніями, з метою фінансування капітальних вкладень з будівництва (реконструкції, модернізації) обладнання електричних станцій і теплоелектроцентралей, відповідно до плану будівництва (реконструкції, модернізації), затвердженого Кабінетом Міністрів України або уповноваженим ним органом.

Як слідує з матеріалів справи, вказана пільга застосована позивачем для розрахунку у 2012 році суми прибутку, звільненого від оподаткування, в межах фактичних витрат, що не перевищують загальну річну суму, передбачену затвердженою інвестиційною програмою газорозподільного підприємства ПАТ "Харківгаз" на 2012 рік на встановлення лічильників газу населенню.

Постановою НКРЕ від 05.04.201 № 364 "Про схвалення інвестиційних програм ПАТ "Харківгаз" на 2012 рік" схвалено Інвестиційну програму газорозподільного підприємства ПАТ "Харківгаз" на 2012 рік у сумі 39862, 29 тис. грн. (з урахуванням податку на додану вартість) та джерела її фінансування.

Постановою НКРЕ від 18.10.2012 № 1336 "Про внесення змін до постанови НКРЕ від 05.04.2012 № 364" змінено суму інвестиційної програми газорозподільного підприємства, а саме: схвалено Інвестиційну програму газорозподільного підприємства ПАТ "Харківгаз" на 2012 рік у сумі 36312, 81 тис. грн. (з урахуванням податку на додану вартість) та джерела її фінансування.

Відповідач під час перевірки встановив, що фактичне надходження коштів, відповідно до визначених джерел фінансування по розподілу ІV Інвестиційної програми по напрямку "встановлення лічильників природного газу у абонентів - фізичних осіб", склало 10036665,00 грн. (з податком на додану вартість), при цьому, фактичні витрати на встановлення лічильників газу населенню, на підставі яких ПАТ "Харківгаз" розраховано суму прибутку звільненого від оподаткування, згідно п. 154.8 ст. 154 Податкового кодексу України, склали 8192857, 27 грн. (без податку на додану вартість).

Згідно даних Податкової декларації з податку на прибуток підприємства за звітний період 2012 року ПАТ "Харківгаз" по рядку 09 ПЗ "Прибуток, звільнений від оподаткування, або збиток від діяльності ..." задекларувало суму 8192857,00 грн.

Окремо суд відмічає, що зі змісту акту вбачається, що Інвестиційною програмою газорозподільного підприємства ПАТ "Харківгаз" на 2012 рік було передбачено встановлення лічильників природного газу у абонентів-фізичних осіб у загальній кількості 9007 шт., обсяг фінансування такого встановлення, виходячи з усередненої вартості згідно калькуляції, склав 10809470,00 грн.

Джерелами фінансування зазначених робіт визначено: витрати на встановлення лічильників 2012 року (передбачені в тарифі) - 5923,27 тис. грн. на встановлення 4936 шт. лічильників; частина планового прибутку від інших видів діяльності 2012 року - в сумі 1346,4 тис. грн. на встановлення 1122 шт. лічильників; частина прибутку від інших видів діяльності 2011 року - в сумі 2701,0 тис. грн. на встановлення 2250 шт. лічильників; невикористані кошти на встановлення лічильників 2011 року - в сумі 838,8 тис. грн. на встановлення 699 шт. лічильників.

Згідно Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики № 168 від 28.12.2011 "Про встановлення тарифів на транспортування природного газу розподільними трубопроводами та постачання природного газу за регульованим тарифом для ПАТ "Харківгаз"" у періоді з 01.01.2012 по 30.04.2012 тариф на транспортування природного газу розподільними трубопроводами ПАТ "Харківгаз" складав 299,50 грн. за 1000 м3 (без податку на додану вартість).

У періоді з 01.05.2012 по 31.12.2012 тариф на транспортування природного газу розподільними трубопроводами ПАТ "Харківгаз", згідно згаданої Постанови, складав 294,30 гри. за 1000 м3 (без податку на додану вартість).

Контролюючий орган в акті зазначив, що питома вага витрат на встановлення лічильників газу населенню (згідно установленої структури тарифу) в тарифі 299,50 грн. за 1000 м3 - дорівнювала 4,13 грн. з 1000 м3, в тарифі 294,30 грн. за 1000 м3 - дорівнювала 4,11 грн. з 1000 м3.

Крім того, під час перевірки встановлено, що сума доходу отриманого від транспортування природного газу розподільними трубопроводами ПАТ "Харківгаз" (пропорційно долі витрат на встановлення лічильників газу населенню, яка закладена в діючі тарифи в сумі 5923,27 тис. грн. на 2012 рік), в 2012 році складала 5593038,40 грн. (у т.ч. податок на додану вартість 932 173,07 грн.), що перевищило передбачений обсяг відповідного джерела фінансування на 330 232,00 грн. (з податком на додану вартість).

Згідно наданої ПАТ "Харківгаз" до перевірки калькуляції використання коштів тарифу на транспортування природного газу (в частині витрат на встановлення лічильників газу населенню) за 2012 рік, фактична вартість встановлення 1 побутового лічильника газу у газифікованому приміщенні приватного домоволодіння абонента складала 909,61 грн. (без податку на додану вартість).

Суд зазначає, що у даному випадку поняття "фактичні витрати, що не перевищують загальну річну суму, передбачених інвестиційними програмами" покладене в основу п. 154.8 ст. 154 Податкового кодексу України слід тлумачити, виходячи із загального поняття "витрати", визначеного пп. 14.1.27 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, згідно якого витрати - сума будь-яких витрат платника податку у грошовій, матеріальній або нематеріальній формах, здійснюваних для провадження господарської діяльності платника податку, в результаті яких відбувається зменшення економічних вигод у вигляді вибуття активів або збільшення зобов'язань, внаслідок чого відбувається зменшення власного капіталу (крім змін капіталу за рахунок його вилучення або розподілу власником).

Виходячи з такого розуміння норми п. 154.8 ст. 154 Податкового кодексу України ПАТ "Харківгаз" правомірно застосовано пільгу з податку на прибуток у IV кварталі 2012 року, у зв'язку з чим у рядку 09ПЗ податкової декларації з податку на прибуток за 2012 рік позивач задекларував 8 192857,00 грн., що дорівнює фактичним витратам на встановлення лічильників газу населенню.

Суд також відмічає, що зі змісту Податкового кодексу України слідує, що словосполучення "фактичні витрати" у тексті самого Кодексу не є тотожними поняттю витрат, які враховуються при обчисленні об'єкта оподаткування податку на прибуток підприємств та складаються з: витрат операційної діяльності, які визначаються згідно з пунктами 138.4, 138.6 - 138.9, підпунктами 138.10.2 - 138.10.4 пункту 138.10, пунктом 138.11 цієї статті; інших витрат, визначених згідно з пунктом 138.5, підпунктами 138.10.5, 138.10.6 пункту 138.10, пунктами 138.11, 138.12 цієї статті, пунктом 140.1 статті 140 і статтею 141 цього Кодексу; крім витрат, визначених у пунктах 138.3 цієї статті та у статті 139 цього Кодексу.

Таким чином, під фактичними витратами у розумінні п. 154.8 ст. 154 Податкового кодексу України, потрібно розуміти дійсні витрати, які на противагу витрат, що враховуються при обчисленні об'єкта оподаткування податку на прибуток підприємств, передбачених п. 138.1 ст. 138 Податкового кодексу України, не слід обраховувати із собівартості придбаних та реалізованих товарів, яка складається з витрат, прямо пов'язаних з виробництвом таких товарів.

Підставою для підтвердження фактичних витрат, понесених в рамках інвестиційної програми на капітальні вкладення по будівництву (реконструкції, модернізації) міждержавних, магістральних і розподільчих (локальних) електричних мереж, електричних станцій, теплоелектроцентралей, магістральних газопроводів, газорозподільних мереж, підземних сховищ газу і установку лічильників газу населенню, в тому числі сум, направлених на повернення кредитів, які використані для фінансування вищезгаданих цілей, є первинні документи, що підтверджують здійснення платником податку витрат відповідно до п. 138.2 ст. 138 Кодексу (акти виконаних робіт, банківські виписки тощо).

Судом при новому розгляді справи, з урахуванням вказаного підходу до розуміння п. 154.8 ст. 154 Податкового кодексу України та на виконання принципу офіційного з'ясування обставин у справі, витребувано у позивача додаткові докази.

Так, з наданих позивачем: актів виконаних робіт по «Програмі оснащення житлового фонду Харківської області лічильниками природного газу на 2011-2017 рр» (а.с. а.с. 1-244, т. 7) актів списання матеріалів, актів вузлів обліку газу, встановлених населенню за рахунок коштів «Харківгаз», реєстрів лічильників встановлених по Нововодолазькій дільниці за рахунок ПАТ «Харківгаз», актів виконаних робіт з установки газових лічильників (том 8, а.с. 1-123, т. 9), актів виконаних робіт по «Програмі оснащення житлового фонду Харківської області лічильниками природного газу на 2011-2017 р.р» (а.с. 124-244, т. 9), актів виконаних робіт по «Програмі оснащення житлового фонду Харківської області лічильниками природного газу на 2011-2017 рр» (том 10, а.с. 1-138, т.11), реєстрів лічильників, встановлених населенню за рахунок ПАТ «Харківгаз» та актів виконаних робіт по встановленню побутового лічильника газу (ПЛГ) у газифікованому приміщенні приватного домоволодіння абонента ПАТ «Харківгаз» (том 11), відомостей списання матеріалів для виконання установок БГС, актів списання, вводу в експлуатацію основних засобів, накладних та розрахунків, актів вартості встановлення одного побутового лічильника газу (ПЛГ) у газифікованому приміщенні приватного домоволодіння, судом встановлено, що позивачем правильно обраховано фактичні витрати на одиницю встановленого лічильника, також розмір прибутку, на який поширюється пільга, визначена у п. 154.8 ст. 154 Податкового кодексу України.

Враховуючи, вказані вище обставини, суд доходить висновку, що позовні вимоги ПАТ "Харківгаз" обґрунтовані та правомірні, що є підставою для їх задоволення.

Керуючись ст.ст. 8 і 19 Конституції України, ст. ст. 11, 12, 51, 71, 94, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов Публічного акціонерного товариства "Харківгаз" до Спеціалізованої Державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у М.Харкові Міжрегіонального Головного управління Міндоходів про скасування податкових повідомлень-рішень - задовольнити.

Скасувати податкові повідомлення - рішення прийняті Спеціалізованою Державною податковою інспекцією з обслуговування великих платників у М.Харкові Міжрегіонального Головного управління Міндоходів від 29.05.2013 року №0000264701 та № 0000244701.

Постанова може бути оскаржена в Харківський апеляційний адміністративний суд через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги в десятиденний строк з дня її проголошення, копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст постанови виготовлено 24 вересня 2014 року.

Суддя Єгупенко В.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.09.2014
Оприлюднено17.10.2014
Номер документу40899475
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/4597/13-а

Ухвала від 26.08.2014

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Єгупенко В.В.

Ухвала від 23.07.2013

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панченко О.В.

Ухвала від 23.07.2013

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панченко О.В.

Ухвала від 07.06.2013

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панченко О.В.

Ухвала від 29.12.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Лосєв А.М.

Ухвала від 09.12.2014

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Постанова від 19.09.2014

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Єгупенко В.В.

Ухвала від 11.08.2014

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Єгупенко В.В.

Постанова від 09.07.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Лосєв А.М.

Постанова від 09.07.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Лосєв А.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні