Ухвала
від 09.12.2014 по справі 820/4597/13-а
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 грудня 2014 р.Справа № 820/4597/13-а Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі

Головуючого судді: Чалого І.С.

Суддів: Зеленського В.В. , П'янової Я.В.

за участю секретаря судового засідання: Клочко Ю.О.,

за участю представників сторін:

позивача - Чеченець С.А., Юркова Т.С.,

відповідача - Черніченко І.Ю., Рязанцев В.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Харкові Міжрегіонального Головного управління Міндоходів на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 19.09.2014р. по справі № 820/4597/13-а за позовом Публічного акціонерного товариства "Харківгаз" до Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Харкові Міжрегіонального Головного управління Міндоходів про скасування податкових повідомлень-рішень,-

ВСТАНОВИЛА:

Позивач - Публічне акціонерне товариство "Харківгаз", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Спеціалізованої Державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Харкові Міжрегіонального Головного управління Міндоходів, в якому просить суд скасувати податкові повідомлення-рішення Спеціалізованої державної податкової інспекції по роботі з великими платниками податків у м. Харкові Державної податкової служби №№ 0000234701, 0000264701, 0000244701 від 29.05.2013р.

Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 17.10.2013 р., залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 17.04.2014 р. адміністративний позов задоволено частково: скасовано податкове повідомлення-рішення Спеціалізованої державної податкової інспекції по роботі з великими платниками податків у місті Харкові Державної податкової служби № 0000234701 від 29.05.2013 у частині нарахування основного платежу та штрафних санкцій у розмірі 20 362,50 грн.; скасовано податкове повідомлення-рішення Спеціалізованої державної податкової інспекції по роботі з великими платниками податків у місті Харкові Державної податкової служби № 0000264701 від 29.05.2013 в частині нарахування основного платежу та штрафних санкцій у розмірі 85 911,00 грн. В іншій частині позовних вимог відмовлено

Постановою Вищого адміністративного Суду України від 09.07.2014 року постанову Харківського окружного адміністративного суду від 17.10.2013 р. та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 17.04.2014 р. у справі № 820/4597/13-а скасовано.

Прийнято нову постанову. Позов Публічного акціонерного товариства "Харгівгаз" задоволено частково, а саме скасовано податкове повідомлення-рішення Спеціалізованої державної податкової інспекції по роботі з великими платниками податків у місті Харкові Державної податкової служби № 0000234701 від 29.05.2013 р.

В решті постанову Харківського окружного адміністративного суду від 17.10.2013 р. та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 17.04.2014 р. у справі № 820/4597/13-а скасовано. Справу № 820/4597/13-а в цій частині направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.

Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 19.09.2014р. адміністративний позов Публічного акціонерного товариства "Харківгаз" до Спеціалізованої Державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у М.Харкові Міжрегіонального Головного управління Міндоходів про скасування податкових повідомлень-рішень було задоволено.

Скасовано податкові повідомлення - рішення прийняті Спеціалізованою Державною податковою інспекцією з обслуговування великих платників у М.Харкові Міжрегіонального Головного управління Міндоходів від 29.05.2013 року №0000264701 та № 0000244701.

Відповідач, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Харківського окружного адміністративного суду від 19.09.2014р. та прийняти нове судове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Позивач надав заперечення на апеляційну скаргу, виклав свій погляд на обставини справи, зазначивши, що рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, в зв'язку з чим просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а постанову Харківського окружного адміністративного суду від 19.09.2014р. без змін.

Колегія суддів, заслухавши доповідь обставин справи, перевіривши рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, вважає, що вимоги апеляційної скарги задоволенню не підлягають, виходячи з наступного.

Судом першої інстанції встановлено, що позивач - Публічне акціонерне товариство "Харківгаз", створений згідно Закону України "Про господарські товариства" та Указу Президента України від 15.06.93 р. № 210/93 "Про корпоратизацію підприємств" і є правонаступником відкритого акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Харківгаз", перереєстрованого у виконкомі Харківської міської ради 15.04.1999 року, Свідоцтво про державну реєстрацію від 15.04.1999р. № 04059243Ю0011353.

У зв'язку зі зміною найменування юридичної особи, державним реєстратором виконавчого комітету Харківської міської ради видане Свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи ПАТ "Харківгаз" 07.04.2011р., номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців про заміну свідоцтва про державну реєстрацію 14801050027005806. Код суб'єкта господарювання за ЄДРПОУ: 03359500 (т.1 а.с. 153-154).

На обліку як платник податків ПАТ "Харківгаз" перебуває у Спеціалізованій Державній податковій інспекції з обслуговування великих платників у м. Харкові Міжрегіонального Головного управління Міндоходів, є платником ПДВ, податку на прибуток (у т.ч. консолідовано податку на прибуток), податку на доходи фізичних осіб, збору за спеціальне використання води, збору за користування радіочастотним ресурсом України, збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності.

У період з 11.02.13р. по 22.04.13р. на підставі направлень від 11.02.13р. №№ 68, 69, 71, 72, від 18.02.13р. № 107, від 04.03.13р. № 134, від 13.03.13р. № 140, виданих СДПІ ВПП у м. Харкові ДПС, на підставі ст. 75, ст. 77, ст. 82 Податкового кодексу України, наказу СДПІ ВПП у м. Харкові ДПС від 29.01.2013р. № 44 та відповідно до плану - графіку СДПІ ВПП у м. Харкові ДПС проведена планова документальна виїзна перевірка ПАТ "Харківгаз", код ЄДРПОУ: 03359500, з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2011р. по 31.12.2012 р.

Результати перевірки оформлені актом від 14.05.2013 р. № 268/47.1-03/03359500 (а.с. 8-84 т.1).

У висновках вказаного акту перевірки контролюючим органом відображено порушення позивачем приписів:

1) п.п. 4.1.6 п. 4.1 ст. 4, п. 5.1, п.п. 5.2.1 п. 5.2 ст. 5 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" від 28.12.1994р. № 334/94-ВР (із змінами та доповненнями), п.п. 135.5.4 п. 135.5 ст. 135, пп. 138.1.1, п. 138.1, п. 138.2, п. 138.8 ст. 138, п. 150.1 ст. 150, п. 154.8 ст. 154 Податкового кодексу України від 02.12.2010р. № 2755-УІ (із змінами та доповненнями), в результаті чого підприємством:

- Завищено від'ємне значення об'єкту оподаткування податком на прибуток в періоді, що перевірявся, всього у сумі 1175688 грн., у т.ч. за І кв. 2-011р. - 1175688 грн;

- Занижено податок на прибуток в періоді, що перевірявся, всього у сумі 4700565 грн., у т.ч. по періодах: за 2 кв. 2011р. - 1890550 грн., за 3 кв. 2011р. - 68959 грн., за 4 кв. 2011р. - 7661 грн.; за 1 кв. 2012р. - 1042887 грн., за 2 кв. 2012р. - 852 грн., за 3 кв. 2012р. - 3007 грн., за 4 кв. 2012р. 1 686649 грн.

2) користування пільгою з податку на прибуток всупереч умовам її надання згідно з п. 154.8 ст. 154 Податкового кодексу України від 02.12.2010р. № 2755-УІ (із змінами та доповненнями), всього у сумі 8021827 грн., у т.ч. у 4 кв. 2012р. у сумі 8021827 грн.

3) п. 187.1 ст. 187, п. 192.3 ст. 192, п. 198.1, п. 198.3, п. 198.6 ст. 198 Податкового кодексу України від 02.12.2010р. № 2755-УІ (із змінами та доповненнями), в результаті чого занижено ПДВ в періоді, що перевірявся, всього у сумі 95570 грн., в т.ч. за рахунок його заниження на суму 455999 грн. у періоді січень 2011р. - вересень 2011р., січень 2012р. - грудень 2012р.; в т.ч. за рахунок його завищення на суму 360429 грн. у періоді: жовтень 2011р. - грудень 2011р., березень 2012р. вересень 2012р.

4) п. 176.2 (б) ст. 176 Податкового кодексу України від 02.12.2010р. № 2755-УІ (із змінами та доповненнями), п. 1.2 розділу 1, п. 3.1.13, п. 3.1, розділу ІІІ Порядку заповнення та подання податковими агентами податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку, затвердж. наказом ДПА України від 24.12.2010р. № 1020 та зареєстр. в Міністерстві юстиції України від 13.01.2011р. № 46/18784, а саме: у податкових розрахунках за формою 1-ДФ за 1 кв. 2012р., за 4 кв. 2012р.

На підставі вищезазначеного акту, СДПІ ВПП у м. Харкові прийнято податкові повідомлення-рішення від 29.05.2013 р. №№: 0000234701, 0000264701, 0000244701 (а.с. 135 - 138 т.1).

Суд першої інстанції, задовольняючи позов, виходив з того, що податкові повідомлення-рішення Спеціалізованої державної податкової інспекції по роботі з великими платниками податків у м. Харкові Державної податкової служби №№ 0000264701, 0000244701 від 29.05.2013р. є неправомірними та необґрунтованими.

Колегія суддів погоджується з таким висновками суду першої інстанції та зазначає.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Як вбачається з матеріалів справи, а саме акту перевірки від 14.05.2013 р. № 268/47.1-03/03359500, податкове повідомлення-рішення № 0000264701 про визначення ПАТ "Харківгаз" податкового зобов'язання з податку на прибуток в загальному розмірі 6067262 грн. 50 коп., з яких 4700565 грн. - основний платіж, 1366697 грн. - штрафні санкції (а.с. 137 т. 1) прийнято СДПІ ВПП в м. Харкові ДПС за порушення позивачем п. 5.1, п.п. 5.2.1 п. 5.2 ст. 5 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств", п.п. 135.5.4 п. 135.5 ст. 135, пп. 138.1.1, п. 138.1, п. 138.2, п. 138.8 ст. 138, п. 150.1 ст. 150, п. 154.8 ст. 154 Податкового кодексу України.

Податкове повідомлення-рішення № 0000244701, яким ПАТ "Харківгаз" зменшено суму від'ємного значення об'єкту оподаткування податком на прибуток у розмірі 1180305 грн. (а.с. 138, т. 1) прийнято СДПІ ВПП в м. Харкові ДПС за порушення позивачем п.п. 4.1.6 п. 4.1 ст. 4, п. 5.1, п.п. 5.2.1 п. 5.2 ст. 5 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств".

Податкове повідомлення-рішення від 29.05.2013 р. № 0000234701 про визначення ПАТ "Харківгаз" податкового зобов'язання з податку на додану вартість в загальному розмірі 14010100 грн. 00 коп., з яких 95570 грн. - основний платіж, 37439 грн. - штрафні санкції (а.с. 135 т. 1), було скасовано у судовому порядку згідно постанови Вищого адміністративного суду України від 09.07.2014 року.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено судом апеляційної інстанції, що ПАТ "Харківгаз" у перевіряємому періоді придбавав природний газ для подальшої реалізації населенню у постачальників: ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України" за договорами від 31.12.2009 № 06/09-2161, від 20.12.2010 №06/10-2000, та НАК "Нафтогаз України" за договорами від 30.09.2011 № 14/2106/11, від 29.02.2012 № 12/0908-РО, від 30.09.2011 № 14/2031/11.

За умовами вказаних договорів, ціна газу визначалася відповідно до затверджених Національною комісією регулювання електроенергетики України (надалі НКРЕ) граничних рівнів роздрібних цін, диференційованих залежно від обсягів споживання.

Кількість газу, яка подавалася покупцеві - ПАТ "Харківгаз", визначалася за показами комерційних вузлів обліку газу споживачів покупця - ПАТ "Харківгаз", або, у разі відсутності газових лічильників, за нормами споживання природного газу населенням, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 08.06.1996 № 619.

У вказаних договорах про закупівлю природного газу чітко зазначено, що весь газ постачальниками передавався ПАТ "Харківгаз" виключно для подальшої реалізації кінцевим споживачам.

Окрім того, відповідно до укладених договорів про закупівлю природного газу ПАТ "Харківгаз" з постачальниками ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України" та НАК "Нафтогаз України", ціна придбання газу залежала від обсягів споживання природного газу кінцевими споживачами.

Колегія суддів зазначає, що на час виникнення спірних правовідносин, відносини між газопостачальними підприємствами, газорозподільними підприємствами та фізичними особами (населенням) - споживачами газу регулювалися Правилами надання населенню послуг з газопостачання, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 09.12.1999 № 2246 (надалі Правила).

Пунктом 10 Правил передбачено, що розрахунок населення за надані послуги з газопостачання здійснюється починаючи з 1 січня 2007 р. за роздрібними цінами, диференційованими залежно від обсягів споживання, що встановлені НКРЕ, за показаннями лічильників газу, а у разі їх відсутності - за нормами споживання природного газу.

Застосування роздрібних цін, диференційованих залежно від річних обсягів споживання, у поточному році для споживачів здійснюється залежно від річного обсягу використання природного газу (зафіксованого на особових рахунках споживача) у попередньому році.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено судом апеляційної інстанції, що на виконання вимог пункту 10 вказаних Правил позивач протягом 2011 2012 років проводив перерахунки вартості спожитого абонентами фізичними особами природного газу виходячи з обсягу його фактичного використання.

Газопостачальні підприємства проводять щороку станом на 1 січня перерахунок оплати вартості використаного природного газу та суми нарахованих пільг окремо щодо кожного споживача залежно від обсягу використаного природного газу у попередньому році та від диференційованих залежно від річних обсягів споживання роздрібних цін, що діяли в зазначеному році.

У разі, якщо за підсумками попереднього року використання природного газу споживачем не відповідає обсягам, на підставі яких визначалась ціна на природний газ, зокрема: у разі перевищення обсягу використаного природного газу порівняно з встановленим у попередньому році, споживач зобов'язаний протягом трьох місяців з дати здійснення перерахунку сплатити газопостачальному підприємству різницю його вартості; у разі зменшення обсягу використаного природного газу порівняно з встановленим у попередньому році, різниці у вартості газу залишається на особовому рахунку споживача і зараховується в рахунок майбутніх платежів.

Такий перерахунок здійснюється до 1 лютого поточного рахунку.

За ініціативою газопостачального підприємства або за заявою споживача, газопостачальне підприємство проводить станом на 1 липня перерахунок оплати вартості використаного природного газу залежно від обсягів його використання у першому півріччі поточного року та від роздрібних цін, що діяли в першому півріччі поточного року, аналогічно перерахунку, який проводиться за підсумками року станом на 1 січня. При цьому, слід враховувати що обсяг використаного споживачем природного газу у першому півріччі поточного року становить 60 відсотків річного обсягу споживання природного газу, згідно з яким застосовуються роздрібні ціни на природний газ. Такий перерахунок здійснюється до 1 серпня поточного року.

Зокрема, такі перерахунки проведені підприємством за 2010 рік у січні 2011 року (згідно наказу ВАТ "Харківгаз" від 31.01.2011 № 80), за 2011 рік у січні 2012 року (згідно наказу ПА Т "Харківгаз" від 08.02.2012 № 117).

У періодах проведення перерахунків постачальниками природного газу для потреб населення були: у 2010 році - ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України" за договором від 31.12.2009 № 06/09-2161; у 2011 році - ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України" за договором від 20.12.2010 № 06/10-2000; НАК "Нафтогаз України" за договорами від 30.09.2011 № 14/2106/11 та від 29.02.2012 № 12/0908-РО; у І півріччі 2012 року - НАК "Нафтогаз України" за договорами від 30.0.2011 №14/2106/11 та від 31.09.2011 №14/2031/11.

У вищезазначених договорах, укладених ПАТ "Харківгаз" з постачальниками газу для населення, ціна газу визначалася відповідно до затверджених НКРЕ граничних рівнів роздрібних цін, диференційованих залежно від обсягів споживання.

За результатами проведених перерахунків, ПАТ "Харківгаз" встановлено перевищення обсягів фактично використаного природного газу населенням (в розрізі категорій споживачів залежно від обсягів споживання) порівняно з обсягами, встановленими у попередньому році, у зв'язку з чим підприємством був проведений перерахунок оплати вартості використаного природного газу.

Так, за підсумками 2010 року сума перерахунку вартості використаного природного газу склала 1469610,00 грн., у т.ч. податок на додану вартість, цільова надбавка; за підсумками 2011 року - 6206055,00 грн., у т.ч. податок на додану вартість, цільова надбавка.

Проведений перерахунок призвів до збільшення ПАТ "Харківгаз" дебіторської заборгованості населення за спожитий газ.

Як вбачається з матеріалів справи, а саме акту перевірки від 14.05.2013 р. № 268/47.1-03/03359500, контролюючий орган вказував на те, що результати проведених перерахунків вартості спожитого природного газу абонентами - фізичними особами в цілому по ПАТ "Харківгаз" свідчать про придбання газу по конкретних категоріях споживання за цінами нижчими, ніж ті, які встановлюються НКРЕ для споживачів відповідних категорій. Тобто, на думку відповідача, в податковому обліку за 2011, 2012 роки ПАТ "Харківгаз" не включило до складу доходів частину вартості отриманого природного газу для потреб населення (у І кварталі 2011 року - 1175688,00 грн., у І кварталі 2012 року - 4964 844,00 грн.), яка залишилась неоплаченою за результатами проведеного перерахунку відповідно до вимог Правил.

Колегія судів не погоджується з вказаними висновками податкового органу та зазначає.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено судом апеляційної інстанції, що ПАТ «Харківгаз» придбав природний газ для подальшої реалізації населенню у постачальників: ДК «Газ України» НАК «Нафтогаз України» за договорами від 31.12.2009 № 06/09-2161, від 20.12.2010 №06/10-2000, та НАК «Нафтогаз України» за договорами від 30.09.2011 № 14/2106/11, від 29.02.2012 № 12/О908-Р0, від 30.09.2011 № 14/2031/11.

До жовтня 2011 року договори на постачання природного газу для подальшої реалізації населенню були підписані між ПАТ «Харківгаз» та ДК «Газ України» (договір № 06/09-2161 від 21.12.2009, договір № 06/10-2000 від 20.12.2010), з жовтня 2011 року - між ПАТ «Харківгаз» та НАК «Нафтогаз України» (договір від 30.09.2011 № 14/2106/11).

Умовами вказаних договорів передбачалося, що поставка природного газу повинна проводиться виключно на платній основі.

Тобто, колегія судів вказує на те, що зазначені договори не були договорами дарування, так як умовами договорів передбачалося здійснення розрахунків з постачальниками за поставлений природний газ, а тому поставлені обсяги газу не могли підпадати під термін «безоплатно надані товари», визначений п.п. 14.1.13 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, на що вказував податковий орган.

Акти приймання-передачі природного газу підписані посадовими особами та скріплені печатками ПАТ «Харківгаз», згідно умов Договору та Правил. В актах, окрім об'єм з переданого та отриманого газу, була також вказана ціна поставленого газу.

В подальшому, ПАТ «Харківгаз» надіслав листами на адресу ДК «Газ України» НАК «Нафтогаз України» та НАК «Нафтогаз України» акти приймання-передачі природного газу, які оформлені за результатами проведених перерахунків (від 21.02.2011 № 665. від 21.02.2012 № 677, від 21.02.2012 № 674).

У даних листах Товариство просило постачальника підписати скореговані акти, скріпити печаткою та по одному примірнику повернути на адресу ПАТ «Харківгаз».

Також, у вищевказаних листах Товариство вказало, що після підписання скоригованих актів, попередні акти вважати такими, що втратили чинність.

На час розгляду справи позивач відповіді на вказані листи не отримав, підписані акти йому повернуто не було. Тобто, до підписання постачальниками актів приймання передачі природного газу складених Товариством з урахуванням перерахунку, проведеного відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України № 2246 від 09.12.1999 «Про затвердження Правил надання населенню послуг з газопостачання», попередні акти приймання-передачі природного газу є чинними.

Загальна вартість поставленого природного газу для потреб населення у 2010 році становить 358 912 113,74 грн., загальна вартість поставленого природного газу для потреб населення у 2011 році становить 415 287 014,10 грн.

Протягом 2010 року ПАТ «Харківгаз» здійснило розрахунки за договором № 06/09-2161 від 31.12.2009 з ДК «Газ України» НАК «Нафтогаз України» на суму 325 097 506,11 грн. та остаточний розрахунок за цимдоговором проведено в січні 2011 року у сумі 33 814 607,63 грн. Реєстр платіжних документів на проведення розрахунків наведений у додатку № 3. Тобто, станом на 01.02.2011 заборгованість ПАТ «Харківгаз» перед ДК «Газ України» НАК «Нафтогаз України» за договором № 06/09-2161 від 31.12.2009 відсутня.

Загальна сума платежів ПАТ «Харківгаз» за отриманий природний газ за договорами № 06/10-2000 від 20.12.2010 з ДК «Газ України» НАК «Нафтогаз України» та № 14/2106/11 від 30.09.2011 НАК «Нафтогаз України» у 2010 році становила 375 868 874,19 грн.

Заборгованість за договором № 06/10-2000 від 20.12.2010 станом на 31.12.2011 становила 29 201 632,03 грн., яка була погашена, протягом лютого - квітня 2012 року.

За даними бухгалтерського обліку, а саме за даним журналу - ордеру № 6 по субрахунку 631 «Розрахунки з постачальниками газу», заборгованість за договором № 06/10-2000 від 20.12.2010 з ДК «Газ України» НАК «Нафтогаз України» станом на 01.05.2012 відсутня.

Заборгованість за договором № 14/2106/11 від 30.09.2011 станом на 31.12.2011 становила 10 216 507,88 грн., яка була погашена, відповідно до наданих платіжних документів, у період з січня по квітень 2012 року. Реєстр платіжних документів на проведення розрахунків наведений у додатку № 3. Таким чином, станом на 01.05.2012 заборгованість перед НАК «Нафтогаз України» за договором № 14/2106/11 від 30.09.2011 за даними бухгалтерського обліку, а саме: за даним журналу - ордеру № 6 по субрахунку 631 «Розрахунки з постачальниками газу» відсутня.

Суд апеляційної інстанції зазначає, що вищевказані обставини підтверджують факт виконання ПАТ «Харківгаз» своїх зобов'язань по вищевказаним договорам.

На підставі викладеного колегія судів вважає, що висновки податкового органу щодо порушення ПАТ «Харківгаз» п. 4.1.6 п. 4.1 ст. 4 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», пп. 135.5.4 п, 135.5 ст. 135 Податкового кодексу України є помилковими, оскільки перерахунок вартості спожитого природного газу населенню відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.1999 № 2246, було здійснено за цінами, затвердженими НКРЕ та відображеними у договорах, згідно обсягів, визначених на відповідний період.

Щодо оплати використаного природного газу понад встановлені обсяги, поставлені ПАТ «Харківгаз» споживачам, колегія судів зазначає, що вартість такого газу визначається за результатами звірки про фактичну оплату вартості спожитого газу покупцем (населенням) та актів приймання-передачі газу.

Оскільки, звірки не відбулося, акти приймання- передачі газу не підписані, то у ПАТ «Харківгаз» не було підстав змінювати ані категорію споживача (згідно обсягу споживання газу), ані оплату вартості такого газу виходячи з фактичного обсягу спожитого газ за минулий рік. Тому, використаний споживачами природний газ, не можна вважати «безоплатно отриманими товарами», оскільки його вартість, після звірки повинна бути оплачена позивачем постачальникам газу.

У зв'язку з цим, ПАТ «Харківгаз» в податковому обліку 2011 - 2012 років не повинно було включати до складу доходів частину вартості отриманого природного газу для потреб населення, яка залишилась неоплаченою через її неузгодження позивачем та постачальниками.

Також колегія судів вказує на те, що судом першої інстанції вірно встановлено, що декларації з податку на прибуток за 1 квартал 2011 року, задекларовано від'ємне значення об'єкту оподаткування попередніх податкових періодів (ряд. 04.9) у сумі 28 512 959 грн., а саме:

- від'ємне значення об'єкту оподаткування податком на прибуток за 2010 рік у сумі 17 564 811 грн.,

- від'ємне значення об'єкту оподаткування податком на прибуток за 2009 рік у сумі 10 948 148 грн. (з урахуванням вимог п. 22.4 ст. 22 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств».

Колегія судів зазначає, що відповідно до плану-графіка документальних перевірок СДПІ по роботі з ВПП у м. Харкові ДПС проводилась планова виїзна перевірка ПАТ «Харківгаз» за період з 01.07.2009 по 31.12.2010, за результатами якої складено акт від 06.06.2011 № 1570/23-106/03359500, в якому відображено наступне: згідно висновків акту перевірки ПАТ «Харківгаз» від 06.06.2011 р. № 1570/23-106/03359500 «від'ємне значення об'єкту оподаткування податком на прибуток за 2009 рік складає 13 649 664 грн., з урахуванням вимог п. 22.4 ст. 22 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» до складу витрат у 2011 році підприємство має право включити збитки у сумі 10 912 627 грн.», «від'ємне значення об'єкту оподаткування податком на прибуток за 2010 рік складає 0 грн».

За результатами перевірки винесено податкове повідомлення-рішення «Про зменшення від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток» від 21.06.2011 № 0000780854, в якому зазначено загальну суму завищення від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток в сумі 17 600 332 грн., в тому числі: по декларації з податку на прибуток за 2009 рік - 35 521 грн., по декларації з податку на прибуток за 2010 рік - 17 564 811 грн.

Результати планової виїзної перевірки ПАТ «Харківгаз» за період з 01.07.2009 р. по 31.12.2010 р., за результатами якої складено акт від 06.06.2011 р. № 1570/23-106/03350500 - узгоджені. В висновках акту визначено, що результатом фінансово-господарської діяльності ПАТ «Харківгаз» в податковому обліку за 1 квартал 2011 року є прибуток.

Відповідно до п. 150.1 ст. 150 Податкового кодексу України, якщо результатом розрахунку об'єкта оподаткування платника податку з числа резидентів за підсумками податкового року є від'ємне значення, то сума такого від'ємного значення підлягає включенню до витрат першого календарного кварталу наступного податкового року. Розрахунок об'єкта оподаткування за наслідками півріччя, трьох кварталів та року здійснюється з урахуванням зазначеного від'ємного значення попереднього року у складі витрат таких податкових періодів наростаючим підсумком до повного погашення такого від'ємного значення.

Як вбачається з матеріалів справи, податковим органом було зазначено, що позивачем було порушено вимоги п.22.4 ст.22 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» (в редакції закону України № 2275-УІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України») внаслідок чого завищено валові витрати, відображені у рядку 05.2 «Самостійно виявлені помилки за результатами минулих податкових періодів» по декларації за 2010 рік на суму 15 263 440 грн. (80 % від суми 19 079 300 грн. - витрат 2008-2009 р., як встановлено перевіркою). Вказана сума в акті перевірки визначена у 2010 році, як від'ємне значення станом на 01.01.2010 року (сторінки 53 та 54 акту), тому правомірно відображена у складі валових витрат у 1 кварталі 2011 року.

ПАТ «Харківгаз» при складані декларації за 2 квартал 2011 р. врахував висновки акту перевірки від 06.06.2011р. № 1570/23-106/03359500, та зменшив від'ємне значення 1 кварталу 2011 року на суму 2 959 629 грн., що склало 8 219 354грн.

Відповідно до п. 22.4 ст. 22 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» у 2010 році у складі валових витрат платника податку враховується 20 % суми від'ємного значення об'єкта оподаткування з податку на прибуток, яке утворилося станом на 01 січня 2010 року.

У 2011 році суми від'ємного значення, яка відповідно до абзацу 1 цього пункту не була врахована у складі валових витрат, та від'ємне значення об'єкта оподаткування, яке виникло у 2010 році підлягають включенню до складу валових витрат у порядку, встановленому ст. 6 цього Закону без обмежень, встановлених цих пунктом».

Отже, сума завищення витрат 2010 року в розмірі 15263440 грн. згідно вимог п. 22.4 ст. 22 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» підлягає включенню до їх складу у 2011 році.

Виходячи з наведеного, актом перевірки 06.06.2011 р. № 1570/23-106/03359500, що є узгодженим згідно акту перевірки № 268/47.1-03/03359500 від 14.05.2013 р., підтверджено суму витрат минулих періодів, що підлягає декларуванню у 2011 році у наступному розмірі:10912627 грн. (80% від'ємного значення об'єкту оподаткування податком на прибуток за 2009 рік); 15263440 грн. (80 % суми помилки в частині формування валових витрат 2008,2009 р.р. відображеної у 2010 році у обсязі 100 %). Всього 26176067 грн.

Отже, колегія судів вважає, що ПАТ «Харківгаз» правомірно відображено у складі від'ємного значення в Деклараціях з податку на прибуток за 2 квартал 2011 року, 2-3 квартали 2011 року та 2-4 квартали 2011 року по рядку 06.6 «Від'ємне значення об'єкта оподаткування попереднього звітного (податкового) періоду» сума 8 219 354 грн.

Щодо висновків контролюючого органу про неправомірне користування ПАТ "Харківгаз" пільгою з податку на прибуток, на підставі п. 154.8 ст. 154 Податкового кодексу України, колегія судів зазначає.

ПАТ "Харківгаз" у 2012 році використало пільгу з податку на прибуток, код пільги 11020268, на підставі п. 154.8 ст. 154 Податкового кодексу України.

Відповідно до п. 154.8 ст. 154 Податкового кодексу України звільняється від оподаткування прибуток підприємств паливно-енергетичного комплексу в межах фактичних витрат, що не перевищують загальну річну суму: передбачених інвестиційними програмами, схваленими органом, що здійснює державне регулювання у сфері електроенергетики і на ринку природного газу, на капітальні вкладення з будівництва (реконструкції, модернізації) міждержавних, магістральних та розподільчих (локальних) електричних мереж, електричних станцій, теплоелектроцентралей, магістральних газопроводів, газорозподільних мереж, підземних сховищ газу та встановлення лічильників газу населенню, у тому числі сум, спрямованих на повернення кредитів, які використані для фінансування вищезазначених цілей; передбачених проектами, фінансування яких здійснюється за рахунок суб'єктів природних монополій, виробників електричної та/або теплової енергії відповідно до рішень Кабінету Міністрів України; витрат у межах інвестиційної складової, затвердженої органом, що здійснює державне регулювання у сфері електроенергетики і на ринку природного газу, необхідної для повернення кредитів, інвестицій, погашення облігацій (боргових цінних паперів), випущених (отриманих) енергогенеруючими компаніями, з метою фінансування капітальних вкладень з будівництва (реконструкції, модернізації) обладнання електричних станцій і теплоелектроцентралей, відповідно до плану будівництва (реконструкції, модернізації), затвердженого Кабінетом Міністрів України або уповноваженим ним органом.

Вказана пільга застосована позивачем для розрахунку у 2012 році суми прибутку, звільненого від оподаткування, в межах фактичних витрат, що не перевищують загальну річну суму, передбачену затвердженою інвестиційною програмою газорозподільного підприємства ПАТ "Харківгаз" на 2012 рік на встановлення лічильників газу населенню.

Постановою НКРЕ від 05.04.201 № 364 "Про схвалення інвестиційних програм ПАТ "Харківгаз" на 2012 рік" схвалено Інвестиційну програму газорозподільного підприємства ПАТ "Харківгаз" на 2012 рік у сумі 39862, 29 тис. грн. (з урахуванням податку на додану вартість) та джерела її фінансування.

Постановою НКРЕ від 18.10.2012 № 1336 "Про внесення змін до постанови НКРЕ від 05.04.2012 № 364" змінено суму інвестиційної програми газорозподільного підприємства, а саме: схвалено Інвестиційну програму газорозподільного підприємства ПАТ "Харківгаз" на 2012 рік у сумі 36312, 81 тис. грн. (з урахуванням податку на додану вартість) та джерела її фінансування.

Згідно даних Податкової декларації з податку на прибуток підприємства за звітний період 2012 року ПАТ "Харківгаз" по рядку 09 ПЗ "Прибуток, звільнений від оподаткування, або збиток від діяльності..." задекларувало суму 8192857,00 грн.

Інвестиційною програмою газорозподільного підприємства ПАТ "Харківгаз" на 2012 рік було передбачено встановлення лічильників природного газу у абонентів-фізичних осіб у загальній кількості 9007 шт., обсяг фінансування такого встановлення, виходячи з усередненої вартості згідно калькуляції, склав 10809470,00 грн.

Джерелами фінансування зазначених робіт визначено: витрати на встановлення лічильників 2012 року (передбачені в тарифі) - 5923,27 тис. грн. на встановлення 4936 шт. лічильників; частина планового прибутку від інших видів діяльності 2012 року - в сумі 1346,4 тис. грн. на встановлення 1122 шт. лічильників; частина прибутку від інших видів діяльності 2011 року - в сумі 2701,0 тис. грн. на встановлення 2250 шт. лічильників; невикористані кошти на встановлення лічильників 2011 року - в сумі 838,8 тис. грн. на встановлення 699 шт. лічильників.

Згідно Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики № 168 від 28.12.2011 р. "Про встановлення тарифів на транспортування природного газу розподільними трубопроводами та постачання природного газу за регульованим тарифом для ПАТ "Харківгаз" у періоді з 01.01.2012 р. по 30.04.2012 р. тариф на транспортування природного газу розподільними трубопроводами ПАТ "Харківгаз" складав 299,50 грн. за 1000 мЗ (без податку на додану вартість).

У періоді з 01.05.2012 р. по 31.12.2012 р. тариф на транспортування природного газу розподільними трубопроводами ПАТ "Харківгаз", згідно згаданої Постанови, складав 294,30 гри. за 1000 мЗ (без податку на додану вартість).

Відповідач в акті перевірки зазначав, що питома вага витрат на встановлення лічильників газу населенню (згідно установленої структури тарифу) в тарифі 299,50 грн. за 1000 мЗ - дорівнювала 4,13 грн. з 1000 мЗ, в тарифі 294,30 грн. за 1000 мЗ - дорівнювала 4,11 грн. з 1000 мЗ.

Згідно до калькуляції використання коштів тарифу на транспортування природного газу (в частині витрат на встановлення лічильників газу населенню) за 2012 рік, фактична вартість встановлення 1 побутового лічильника газу у газифікованому приміщенні приватного домоволодіння абонента складала 909,61 грн. (без податку на додану вартість).

У даному випадку поняття "фактичні витрати, що не перевищують загальну річну суму, передбачених інвестиційними програмами" покладене в основу п. 154.8 ст. 154 Податкового кодексу України слід тлумачити, виходячи із загального поняття "витрати", визначеного пп. 14.1.27 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, згідно якого витрати - сума будь-яких витрат платника податку у грошовій, матеріальній або нематеріальній формах, здійснюваних для провадження господарської діяльності платника податку, в результаті яких відбувається зменшення економічних вигод у вигляді вибуття активів або збільшення зобов'язань, внаслідок чого відбувається зменшення власного капіталу (крім змін капіталу за рахунок його вилучення або розподілу власником).

Суд першої інстанції вірно вказував на те, що виходячи з розуміння норми п. 154.8 ст. 154 Податкового кодексу України ПАТ "Харківгаз" правомірно застосовано пільгу з податку на прибуток у IV кварталі 2012 року, у зв'язку з чим у рядку 09ПЗ податкової декларації з податку на прибуток за 2012 рік позивач задекларував 8 192857,00 грн., що дорівнює фактичним витратам на встановлення лічильників газу населенню.

Зі змісту Податкового кодексу України слідує, що словосполучення "фактичні витрати" у тексті самого Кодексу не є тотожними поняттю витрат, які враховуються при обчисленні об'єкта оподаткування податку на прибуток підприємств та складаються з: витрат операційної діяльності, які визначаються згідно з пунктами 138.4, 138.6 - 138.9, підпунктами 138.10.2 - 138.10.4 пункту 138.10, пунктом 138.11 цієї статті; інших витрат, визначених згідно з пунктом 138.5, підпунктами 138.10.5, 138.10.6 пункту 138.10, пунктами 138.11, 138.12 цієї статті, пунктом 140.1 статті 140 і статтею 141 цього Кодексу; крім витрат, визначених у пунктах 138.3 цієї статті та у статті 139 цього Кодексу.

Тобто, під фактичними витратами у розумінні п. 154.8 ст. 154 Податкового кодексу України, потрібно розуміти дійсні витрати, які на противагу витрат, що враховуються при обчисленні об'єкта оподаткування податку на прибуток підприємств, передбачених п. 138.1 ст. 138 Податкового кодексу України, не слід обраховувати із собівартості придбаних та реалізованих товарів, яка складається з витрат, прямо пов'язаних з виробництвом таких товарів.

Підставою для підтвердження фактичних витрат, понесених в рамках інвестиційної програми на капітальні вкладення по будівництву (реконструкції, модернізації) міждержавних, магістральних і розподільчих (локальних) електричних мереж, електричних станцій, теплоелектроцентралей, магістральних газопроводів, газорозподільних мереж, підземних сховищ газу і установку лічильників газу населенню, в тому числі сум, направлених на повернення кредитів, які використані для фінансування вищезгаданих цілей, є первинні документи, що підтверджують здійснення платником податку витрат відповідно до п. 138.2 ст. 138 Кодексу (акти виконаних робіт, банківські виписки тощо).

В матеріалах справи є в наявності документи, що підтверджують здійснення втрат по встановленню лічильників на підставі яких встановлено, що позивачем правильно обраховано фактичні витрати на одиницю встановленого лічильника, також розмір прибутку, на який поширюється пільга, визначена у п. 154.8 ст. 154 Податкового кодексу України.

На підставі вищевикладеного колегія судів зазначає, що висновок СДПІ з обслуговування великих платників у м. Харкові Міжрегіонального Головного управління Міндоходів щодо порядку обчислення пільги платників, прибуток яких звільняється відповідно до п. 154.8 ст. 154 Податкового кодексу України є не правомірним та недоведеним.

На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення фактичних обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального та процесуального права.

Доводи апеляційної скарги, з наведених підстав, висновків суду першої інстанції не спростовують.

Таким чином, колегія суддів переглянувши, у межах апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції, вважає, що суд першої інстанції вірно встановив фактичні обставини справи, ретельно дослідив наявні докази, дав їм належну оцінку та прийняв законне та обґрунтоване рішення у відповідності з вимогами матеріального та процесуального права.

Відповідно до ст. 200 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду -без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст. ст. 160, 167, 195, 196, п.1 ч.1 ст. 198, 200, 205, 206, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

У Х В А Л И Л А:

Апеляційну скаргу Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Харкові Міжрегіонального Головного управління Міндоходів залишити без задоволення.

Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 19.09.2014р. по справі № 820/4597/13-а залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання ухвали у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий суддя Чалий І.С. Судді Зеленський В.В. П’янова Я.В.

Повний текст ухвали виготовлений 12.12.2014 р.

СудХарківський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.12.2014
Оприлюднено23.12.2014
Номер документу41946536
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/4597/13-а

Ухвала від 26.08.2014

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Єгупенко В.В.

Ухвала від 23.07.2013

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панченко О.В.

Ухвала від 23.07.2013

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панченко О.В.

Ухвала від 07.06.2013

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панченко О.В.

Ухвала від 29.12.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Лосєв А.М.

Ухвала від 09.12.2014

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Постанова від 19.09.2014

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Єгупенко В.В.

Ухвала від 11.08.2014

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Єгупенко В.В.

Постанова від 09.07.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Лосєв А.М.

Постанова від 09.07.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Лосєв А.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні