ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 травня 2015 року м.Київ К/800/34006/14
Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:
головуючий суддя Голяшкін О.В. (доповідач),
судді Заяць В.С.,
Кравцов О.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Київської регіональної митниці на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 28 травня 2013 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 15 травня 2014 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ХЕРБІОН» до Київської регіональної митниці про скасування рішення про визнання коду товару від 13 червня 2012 року №КТ-100-1108-2012, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «ХЕРБІОН» звернулось до суду з позовом до Київської регіональної митниці, в якому просило скасувати рішення Відділу митних платежів Київської регіональної митниці про визначення коду товару від 13 червня 2012 року №КТ-100-1108-2012.
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив про невірне визначення митницею коду ввезених ним лікарських засобів.
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 28 травня 2013 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 15 травня 2014 року, адміністративний позов задоволено; визнано протиправним та скасовано рішення Відділу митних платежів Київської регіональної митниці про визначення коду товару від 13 червня 2012 року №КТ-100-1108-2012.
При винесенні рішень про задоволення позовних вимог суди першої та апеляційної інстанцій виходили із того, що препарати «Алфагін» та «Інтеллан» включені до Державного реєстру лікарських засобів України, тому митні органи зобов'язані класифікувати цей товар саме у товарній позиції 3004 «Лікарські засоби».
Не погоджуючись із вказаними рішеннями, Київська регіональна митниця звернулася до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами норм процесуального та матеріального права, просить рішення першої та апеляційної інстанцій скасувати в частині задоволення позовних вимог та прийняти нове рішення у справі, яким у задоволенні позову відмовити повністю.
У касаційній скарзі відповідач зазначає про правомірність оскаржуваного рішення про визначення коду товару, оскільки віднесення препарату до лікарського засобу не є вирішальним чинником його класифікації в 30 групі УКТ ЗЕД, митницею товар віднесено до товарної позиції 2106 на підставі наданої інформації щодо лікарських форм препаратів, складу, фармакологічної дії, показань щодо застосування, способів застосування та доз, яка міститься у реєстраційних посвідченнях та інструкціях із застосування препаратів.
Заперечення на касаційну скаргу не надходили.
Заслухавши суддю-доповідача, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню виходячи з наступного.
Судами попередніх інстанцій встановлено та з матеріалів справи вбачається, що на підставі зовнішньоекономічного контракту від 19 жовтня 2007 року № 06, рахунку-фактури (інвойсу) від 30 квітня 2012 року №052-1/VT/UKR/2012, Генеральної специфікації до контракту від 19 жовтня 2007 року №06 та Пакувального листа від 30 квітня 2012 року до Рахунку-фактури вантажовідправник -компанія Bellingham Holdings LLC відправила на ім'я ТОВ «ХЕРБІОН» вантаж з лікарськими засобами, у тому числі лікарські засоби: «Алфагін капсули» та «Інтеллан сироп», країна походження Пакистан.
Згідно з вантажною митною декларацією від 11 червня 2012 року №100210000/2012/673090 препарати були заявлені позивачем до митного оформлення у Київській регіональній митниці як лікарські засоби із зазначенням коду товару згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності, затвердженої Законом України «Про Митний тариф України» від 05 квітня 2001 року №2371-ІІІ, 300440100 - Розділ VI «Продукція хімічної та пов'язаних з нею галузей промисловості», група 30 «Фармацевтична продукція», товарна позиція «лікарські засоби (ліки)», товарна підкатегорія «розфасовані для роздрібної торгівлі».
Рішенням Відділу митних платежів Київської регіональної митниці про визначення коду товару від 13 червня 2012 року № КТ-100-1108-2012:
- препарат «Алфагін» визначено як такий, що повинен класифікуватись за кодом товару згідно з УКТ ЗЕД 2106909200 - Розділ IV «Готові харчові продукти; алкогольні та безалкогольні напої і оцет; тютюн та його замінники», Група 21 «Різні харчові продукти», товарна позиція 2106 «Харчові продукти, в іншому місці не зазначені», товарна підкатегорія «без вмісту молочних жирів, цукрози, ізоглюкози, глюкози, крохмалю або з вмістом менш як 1,5 мас. % молочних жирів, менш як 5 мас. % цукрози чи ізоглюкози, менш як 5 мас. % глюкози або крохмалю»;
- препарат «Інтеллан» визначено як такий, що повинен класифікуватись за кодом товару згідно з УКТ ЗЕД 2106909890 - Розділ IV «Готові харчові продукти; алкогольні та безалкогольні напої і оцет; тютюн та його замінники», Група 21 «Різні харчові продукти», товарна позиція 2106 «Харчові продукти, в іншому місці не зазначені», товарна під категорія «Інші».
Листом від 11 липня 2012 року за вих. № LLC-164 позивач звернувся до відповідача з проханням скасувати Рішення про визначення коду товару, з посиланням на те, що у 2011 році ввозив препарати в Україну саме як лікарські засоби (ВМД від 06 жовтня 2011 року №100190000/2011/128351), митне оформлення таких препаратів здійснювалося Київською регіональною митницею за правилами митного оформлення зареєстрованих лікарських засобів.
Листом від 26 липня 2012 року № 11.1/3-16.2/8577 Департамент класифікації товарів та заходів регулювання ЗЕД Державної митної служби України повідомив позивача про правильність класифікації товарів у товарній позиції 2106.
Як встановлено ст.69 Митного кодексу України, товари при їх декларуванні підлягають класифікації, тобто у відношенні товарів визначаються коди відповідно до класифікаційних групувань, зазначених в УКТ ЗЕД. Митні органи здійснюють контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно з УКТ ЗЕД. У разі виявлення під час митного оформлення товарів або після нього порушення правил класифікації товарів митний орган має право самостійно класифікувати такі товари.
Відповідно до ст.313 Митного кодексу України класифікація товарів, тобто їх віднесення до класифікаційних групувань, зазначених в УКТЗЕД здійснюється митними органами. Рішення митних органів щодо класифікації товарів для митних цілей є обов'язковими для підприємств і громадян.
Відповідно до п.1.2 розділу 1 та розділу 3 Порядку ведення та використання міжвідомчої бази даних зареєстрованих в Україні лікарських засобів, затвердженого Наказом Міністерства охорони здоров'я України, Державної митної служби України від 08 червня 2001 року №224/387 (далі - наказ № 224/387), зареєстровано в Міністерстві юстиції України 03 липня 2001 року за № 557/5748 (який був чинний станом на дату оформлення позивачем ВМД від 11 червня 2012 року та втратив чинність з 02 квітня 2012 року) Міжвідомча база даних зареєстрованих в Україні лікарських засобів створена спільно Міністерством охорони здоров'я України і Державною митною службою України та використовується при проведенні митного оформлення вантажів у митниці призначення посадовими особами Держмитслужби у межах їх компетенції як довідкова у порядку, що визначається Держмитслужбою.
02 квітня 2012 року набув чинності новий Порядок ведення та використання міжвідомчої бази даних зареєстрованих в Україні лікарських засобів, затверджений Наказом Міністерства охорони здоров'я України, Міністерства фінансів України від 19 грудня 2011 року № 925/1661, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 21 лютого 2012 року за №270/20583 (далі - наказ № 925/1661), у п.4.1 якого визначено порядок використання Міжвідомчої бази даних зареєстрованих в Україні лікарських засобів.
Згідно з цим порядком підставою для здійснення митного оформлення лікарських засобів є наявність інформації про те, що лікарський засіб включено до Державного реєстру лікарських засобів України.
Державний реєстр лікарських засобів України, відповідно до ст.2 Закону України від 04 квітня 1996 року №123/96-ВР «Про лікарські засоби», це нормативний документ, який містить відомості про лікарські засоби, дозволені до виробництва і застосування в медичній практиці.
Статтею 9 Закону України «Про лікарські засоби» встановлено, що лікарські засоби допускаються до застосування в Україні після їх державної реєстрації. Зареєстровані в Україні лікарські засоби вносяться до Державного реєстру лікарських засобів України.
Таким чином, згідно з законодавством при здійсненні митного оформлення лікарських засобів митні органи зобов'язані користуватися Міжвідомчою базою даних зареєстрованих в Україні лікарських засобів для перевірки інформації про те, чи включено лікарський засіб до Державного реєстру лікарських засобів України (тобто, чи зареєстровано лікарський засіб в Україні).
Судами попередніх інстанцій встановлено, що препарати «Алфагін» та «Інтеллан» зареєстровані в Україні як лікарські засоби та внесені до Державного реєстру лікарських засобів України.
Відповідно до п.2 Порядку державної реєстрації лікарських засобів державну реєстрацію (перереєстрацію) лікарського засобу здійснює Міністерство охорони здоров'я України на підставі результатів експертизи реєстраційних матеріалів (реєстраційного досьє) на такий засіб та контролю його якості, проведених Державним експертним центром.
Згідно п.5 Порядку державної реєстрації лікарських засобів за результатами експертизи Державний експертний центр готує вмотивовані висновки щодо ефективності, безпечності та якості лікарського засобу і рекомендує здійснити державну реєстрацію такого засобу або відмовити в ній.
Основним показником, що є визначальним при класифікації та відповідно при віднесенні до того чи іншого УКТ ЗЕД є склад препарату, що має відповідати законодавчим вимогам.
Для цілей класифікації товарів митні органи використовують Українську класифікацію товарів зовнішньоекономічної діяльності, що є товарною номенклатурою Митного тарифу України, затвердженого Законом України від 05 квітня 2001 року №2371-ІІІ «Про Митний тариф України». УКТЗЕД, в свою чергу, побудована на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів, запровадженої Всесвітньою митною організацією та Комбінованої номенклатури Європейського Союзу.
Класифікація товарів згідно з УКТЗЕД провадиться з урахуванням визначальних характеристик товару та Основних правил інтерпретації класифікації товарів та пояснень до УКТЗЕД.
Пунктами 1, 4, 6 Основних правил інтерпретації УКТЗЕД передбачено, що назви розділів, груп і підгруп наводяться лише для зручності користування УКТЗЕД; для юридичних цілей класифікація товарів в УКТЗЕД здійснюється виходячи з назв товарних позицій і відповідних приміток до розділів чи груп і, якщо цими назвами не передбачено іншого. Товар, який не може бути класифікований згідно з вищезазначеними правилами, класифікується в товарній позиції, яка відповідає товарам, що найбільше подібні до тих, що розглядаються. Для юридичних цілей класифікація товарів у товарних підпозиціях, товарних категоріях і товарних підкатегоріях здійснюється відповідно до назви останніх, а також приміток, які їх стосуються, з урахуванням певних застережень, положень вищезазначених правил за умови, що порівнювати можна лише назви одного рівня деталізації. Для цілей цього правила також можуть застосовуватися відповідні примітки до розділів і груп, якщо в контексті не зазначено інше.
Згідно з підпунктом (2) підпункту (b) пункту 3 Примітки до Групи 30 «Фармацевтична продукція» Розділу VI «Продукція хімічної та пов'язаних з нею галузей промисловості» УКТ ЗЕД передбачено, що у товарній позиції 3004 «лікарські засоби (ліки)» та примітці 4 (d) до цієї групи, слід розуміти термін «лікарські засоби (ліки)» як змішані продукти, зокрема, рослинні екстракти, одержані шляхом оброблення сумішей рослинної сировини.
Пунктом 1 Додаткової примітки до Групи 30 «Фармацевтична продукція» Розділу VI «Продукція хімічної та пов'язаних з нею галузей промисловості» УКТ ЗЕД передбачено, що товарна позиція 3004 «лікарські засоби (ліки)» включає лікарські засоби, виготовлені на основі рослинної сировини, в упаковках для роздрібної торгівлі.
Тобто, до лікарських засобів згідно з УКТ ЗЕД відносяться також препарати, виготовлені з рослинної сировини, включаючи рослинні екстракти.
Як зазначено в інструкції для медичного застосування препарату «Алфагін»:
-1 капсула містить женьшеню коріння сухого екстракту (Panex ginseng) 50мг; елеутерококу колючого коріння сухого екстракту (Eleutherococcus senticosus) 50мг; люцерни посівної (алфалфа) стебел та листя сухого екстракту (Medicago sativa) 95мг; ембліки лікарської плодів сухого екстракту (Emblica officinalis) 150мг; пажитника грецького насіння сухого екстракту (Trigonella foenum graecum) 55мг.
- показання для застосування препарату - застосовують як тонізуючий при астенічних станах, неврастенії, перевтомі, в період одужання після інфекційних захворювань. Код АТС препарату А13А - тонізуючі засоби;
- спосіб застосування та дози - дорослим по 1 капсулі 2 рази на день після їжі. Тривалість лікування визначається індивідуально.
Препарат має дію на центральну нервову систему, посилює процеси збудження, має тонізуючу дію, підвищує адаптогенні властивості організму.
Відповідно до інструкції для медичного застосування препарату «Інтеллан»:
- діюча речовина: 5 мл. сиропу містять: гінкго дволопатевого листя сухого екстракту (стандартизованого до 24% флавонових глікозидів і 6,5% терпенолактонів (GinlgoBiloba) 25 мг; густі екстракти із: центели азіатської трави (4-5): 1 (Centellaasiatica) 250 мг; херпестису моннієра трави (4-5): 1 (Herpestis monniera) 25 мг; коріандру посівного насіння (4-5): 1 (Coriandrum sativum) 75мг, амомуму шилоподібного плодів (4-5): 1 (Amomum subulatum) 75 мг; ембліки лікарської плодів (4-5): 1 (Emblica officinalis) 100 мг. Містить цукрозу більше 5 %;
- показання для застосування препарату - ослаблення пам'яті, хронічні стресові ситуації, нервове напруження і втома, порушення концентрації уваги та дезорієнтація, функціональна розумова недостатність, запаморочення, порушення відчуття рівноваги, тривожний стан, депресія.
Препарат має стимулюючий вплив на обмін речовин кори головного мозку, таким чином стимулюючи активність мозку покращання пам'яті. Він також покращує живлення нервових клітин і сприяє виведенню токсичних відходів обміну речовин, покращує кровообіг у структурах мозку, нижніх кінцівках, послаблює відчуття тривоги.
Пунктом 1 Додаткової примітки до Групи 30 «Фармацевтична продукція» Розділу VI «Продукція хімічної та пов'язаних з нею галузей промисловості» Закону України «Про Митний тариф України» встановлено, що товарна позиція 3004 включає лікарські засоби, виготовлені на основі рослинної сировини, та препарати, виготовлені на основі таких активних речовин, як вітаміни, мінеральні речовини, компоненти амінокислот або жирних кислот, в упаковках для роздрібної торгівлі. Ці препарати класифікують у товарній позиції 3004, якщо вони мають на етикетці, упаковці або в інструкції для користувачів відповідні вказівки:
(a) специфічні недуги, хвороби або їх ознаки, для лікування яких цей продукт повинен використовуватися;
(b) концентрація активної речовини або речовин;
(c) дозування; та
(d) спосіб застосування.
Таким чином, в інструкціях для медичного застосування препарату «Алфагін» та «Інтеллан» зазначено у повному обсязі всю інформацію, передбачену пунктами (а)-(d).
Враховуючи викладене, рішення Відділу митних платежів Київської регіональної митниці про визначення коду товару від 13 червня 2012 року № КТ-100-1108-2012, яким препарат «Алфагін» визначено як такий, що повинен класифікуватись за кодом товару згідно з УКТ ЗЕД 2106909200 - Розділ IV «Готові харчові продукти; алкогольні та безалкогольні напої і оцет; тютюн та його замінники» та препарат «Інтеллан» визначено як такий, що повинен класифікуватись за кодом товару згідно з УКТ ЗЕД 2106909890 - Розділ IV «Готові харчові продукти; алкогольні та безалкогольні напої і оцет; тютюн та його замінники», є неправомірним, оскільки присутні всі ознаки, які дають підстави для віднесення цих препаратів, як лікарських засобів, до коду УКТ ЗЕД 3004401000 Групи 30 «Фармацевтична продукція» Розділу VI «Продукція хімічної та пов'язаних з нею галузей промисловості».
За вказаними обставинами колегія суддів вважає правильними висновки судів попередніх інстанцій про задоволення позовних вимог щодо скасування оскаржуваного рішення митниці.
Доводи касаційної скарги встановлених обставин справи та висновків судів попередніх інстанцій не спростовують та не дають підстав для висновку про неправильне застосування судами норм матеріального чи процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.
Відповідно до ч.1 ст.224 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Керуючись ст.ст.220, 222, 223, 224, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Касаційну скаргу Київської регіональної митниці залишити без задоволення.
Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 28 травня 2013 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 15 травня 2014 року залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, і може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строки та в порядку, передбачених статтями 237 - 239-1 Кодексу адміністративного судочинства України.
Судді
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 27.05.2015 |
Оприлюднено | 09.06.2015 |
Номер документу | 44687475 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Голяшкін О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні