Постанова
від 18.12.2008 по справі 2-а-298/08
НОВОЗАВОДСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ЧЕРНІГОВА

                                                           копія

Справа №2-а-298/08

 

Постанова

Іменем України

18 грудня 2008 року                                                                                            

місто Чернігів

Новозаводський районний суд міста Чернігова

в складі: головуючого - судді                           Артюх К.В.

                при

секретарі                                      

Горбік Т.А.

з участю позивача ОСОБА_1, представника відповідача

Приходько І.М. 

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні

суду справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління праці та

соціального захисту населення Новозаводської районної у місті Чернігові ради

про стягнення суми, суд, -

в с т а н о в и

в  :

ОСОБА_1

звернулася до суду з позовом до Управління праці та соціального захисту

населення Новозаводської районної у місті Чернігові ради про стягнення суми, в

якому просить стягнути з управління праці та соціального захисту населення

Новозаводської районної у місті Чернігові ради різницю недоплаченої допомоги по

догляду за дитиною до досягнення нею 3-річного віку в сумі 5159,25 грн. в

період з жовтня 2007 року по листопад 2008 року, стягнути з відповідача судові

витрати, які були сплачені при подачі позову до суду.

В судовому

засіданні позивач адміністративний позов підтримала, просила стягнути з

управління праці та соціального захисту населення Новозаводської районної у

місті Чернігові ради різницю недоплаченої допомоги по догляду за дитиною до

досягнення нею 3-річного віку в сумі 5159,25 грн. в період з жовтня 2007 року

по листопад 2008 року, стягнути з відповідача судові витрати, які були сплачені

при подачі позову до суду.

Представник

відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнала, просила відмовити,

надала письмові заперечення, додала, що позивачем пропущено річний строк

звернення до адміністративного суду.

Заслухавши в

судовому засіданні пояснення позивача, представника відповідача, дослідивши

письмові докази, судом встановлено, що позивач є матір'ю ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1

року народження, що підтверджується копіює свідоцтва про народження (а.с.9). З

12 жовтня 2007 року позивач перебуває на обліку в управлінні праці та

соціального захисту населення Новозаводської районної у місті Чернігові ради і

отримує допомогу по догляду за дитиною до досягненню нею трирічного віку, як

застрахована особа.

Враховуючи, що

позивач не згодна з розміром виплаченої допомоги по догляду за дитиною до

досягнення нею трирічного віку суб'єктом владних повноважень - відповідачем,

тому суд вважає, що наявний публічно - правовий спір, в зв'язку з чим спір має

розглядатися в порядку адміністративного провадження.  

Згідно ст. 42

Закону України “Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у

зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими

народженням та похованням”, право на допомогу по догляду за дитиною до

досягнення нею трирічного віку має застрахована особа (один із батьків дитини,

усиновитель, баба, дід, інший родич або опікун), яка фактично здійснює догляд

за дитиною.

Відповідно до

ст. 43 Закону України “Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у

зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими

народженням та похованням”, допомога по догляду за дитиною до досягнення нею

трирічного віку надається застрахованій особі у розмірі, що встановлюється

правлінням Фонду, але не менше розміру прожиткового мінімуму, встановленого

законом.

            Відповідно

до ч.1 Постанови КМ України від 16.01.2007 року №32 “Питання виплати

застрахованим особам допомоги при народженні дитини та по догляду за дитиною до

досягнення нею трирічного віку”, допомога по догляду за дитиною до досягнення

нею трирічного віку з 1 січня призначається, а в ІІ-ІV кварталах і виплачується

органами праці та соціального захисту населення за місцем проживання

застрахованих осіб.

            Розмір державної допомоги по догляду

за дитиною до досягнення нею трирічного віку визначений ч.1 ст. 15 Закону

України “Про державну допомогу сім'ям з дітьми” (в редакції, яка діяла до

01.01.2008 року), відповідно до якої розмір допомоги по догляду за дитиною до

досягнення нею трирічного віку надається в розмірі встановленого законом

прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років.

            Як

вбачається із матеріалів справи, позивач, відповідно до положень Закону України

«Про державну допомогу сім'ям з дітьми», має право на пільги відповідно до

вимог цього Закону, а саме на отримання щомісячної грошової допомоги по догляду

за дитиною до досягнення нею трирічного віку в розмірі встановленому законом

прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років.

            В 2007

році допомога призначалася відповідно до Порядку призначення і виплати допомоги

при народженні дитини та допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею

трирічного віку особам, застрахованим в системі загальнообов'язкового

державного соціального страхування, затвердженого Постановою КМ України від 11

січня 2007 року № 13, а саме пунктом 9 призначається допомога у розмірі що

дорівнює різниці між 50 відсотками прожиткового мінімуму, встановленого для

працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім'ї в розрахунку на

одну особу за попередні шість місяців, але не менше 23 відсотків зазначеного

прожиткового мінімуму. 

            Згідно

п. 2 Постанови КМ України № 13 від 11 січня 2007 року "Деякі питання

призначення і виплати допомоги сім'ям з дітьми" установлено, що на

виконання статті 56 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007

рік" допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку

особам, не застрахованим у системі загальнообов'язкового державного соціального

страхування, призначається та виплачується з метою створення належних умов для

повноцінного утримання та виховання дитини з урахуванням таких особливостей:

1) допомога призначається у розмірі, що

дорівнює різниці між 50 відсотками прожиткового мінімуму, встановленого для

працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім'ї в розрахунку на

одну особу за попередні шість місяців, але не менше 90 гривень (мінімальний

розмір);

2) для призначення допомоги у розмірі, що

перевищує мінімальний, подається в установленому порядку довідка про

середньомісячний сукупний дохід сім'ї, визначений згідно з методикою обчислення

сукупного доходу сім'ї для всіх видів соціальної допомоги на підставі довідки

про доходи і декларації про доходи та майновий стан усіх членів сім'ї;

3) до складу сім'ї особи, що звернулася за

призначенням допомоги, включаються чоловік (дружина); рідні, усиновлені та

підопічні діти зазначених осіб віком до 18 років, а також діти віком до 23

років, які навчаються за денною формою у вищих навчальних закладах I - IV рівня

акредитації та професійно-технічних навчальних закладах і не мають власних

сімей, незалежно від місця проживання або реєстрації місця проживання;

неодружені повнолітні діти, які визнані інвалідами з дитинства I та II групи

або інвалідами I групи і проживають разом з батьками; непрацездатні батьки

чоловіка та дружини, які проживають разом з ними і перебувають на їх утриманні

у зв'язку з відсутністю власних доходів; жінка та чоловік, які проживають

однією сім'єю, не перебувають у шлюбі, але мають спільних дітей.

Статтею 56

Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» встановлено, що у

2007 році щомісячна грошова допомога по догляду за дитиною до досягнення нею

трирічного віку, яка виплачується відповідно до Закону України «Про державну

допомогу сім'ям з дітьми» передбачена у розмірі, що дорівнює різниці між 50

відсотками прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, та

середньомісячним сукупним доходом сім'ї в розрахунку на одну особу за попередні

шість місяців, але не менше 90 гривень для незастрахованих осіб та не менше 23

відсотків прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, для

застрахованих осіб, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

            Рішенням

Конституційного суду України у справі за конституційним поданням 46 народних

депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності)

положень статей 29, 36, частини другої статті 56, частини другої статті 62,

частини першої статті 66, пунктів 7, 9, 12, 13, 14, 23, 29, 30, 39, 41, 43, 44,

45, 46 статті 71, статей 98, 101, 103, 111 Закону України "Про Державний

бюджет України на 2007 рік" (справа про соціальні гарантії громадян) від

09.07.2007 року № 6-рп/2007 визнано такими, 

що не  відповідають  Конституції України (є неконституційними), положення

ст.56 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік", за

якою щомісячна грошова допомога по догляду за дитиною до досягнення нею

трирічного віку виплачується у розмірі, який дорівнює різниці між 50 відсотками

прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, та середньомісячним

сукупним  доходом сім'ї в розрахунку на

одну особу за попередні шість місяців, але не менше 90 гривень для

незастрахованих осіб та не менше 23 відсотків прожиткового мінімуму,

встановленого для працездатних осіб, для застрахованих осіб, у порядку,

встановленому Кабінетом Міністрів України.

          Рішення

Конституційного Суду  України  у 

цій  справі  має преюдиціальне значення для судів

загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв'язку з правовідносинами,

які виникли  внаслідок дії положень

статей зазначених законів, що  визнані

неконституційними. Положення статті 56 Закону України «Про Державний бюджет

України на 2007 рік», які визнані неконституційними, втрачають чинність з дня

ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення, тобто з 09.07.2007 року.

Розмір допомоги

по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, визначений ст. 56

Закону України “Про державний бюджет України на 2007 рік”, передбачений і

Постановою КМ України від 11.01.2007 року №13 “Деякі питання призначення і

виплати допомоги сім'ям з дітьми”. Крім того, вказаною постановою призупинено

дію абзацу першого п.22 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім'ям

з дітьми, затвердженого Постановою КМ України від 27.12.2007 року №1751, якою

передбачався розмір вказаної допомоги на рівні прожиткового мінімуму для дітей

віком до шести років.

Відповідно до

ч.4 ст.9 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі невідповідності

нормативно-правового акта Конституції України, Закону України, міжнародному

договору, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, або

іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну

силу. 

Суд приходить до

висновку, що постанова Кабінету Міністрів України від 11.01.2007 року №13

“Деякі питання призначення і виплати допомоги сім'ям з дітьми” є підзаконними

нормативно-правовим актом, а у разі виникнення колізії між її нормами та

нормами Закону, застосуванню підлягають положення закону.

Статтею 62 Закону

України “Про державний бюджет України на 2007 рік” передбачено, що прожитковий

мінімум на одну особу на місяць для дітей віком до 6 років становить: з 1

квітня - 463 гривні, з 1 жовтня - 470 гривень.

Відповідно до

ст. 152 Конституції України закони та інші правові акти, які за рішенням

Конституційного  Суду України  визнаються неконституційними, втрачають

чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх

неконституційність.

            Оскільки

Рішенням Конституційного суду від 09.07.2007 року положення ст.56 Закону

України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" визнано

неконституційними лише з 09.07.2007 року, тому позивач мала право звернутися до

суду за захистом свого права з цього періоду.

Відповідно до ст. 99 КАС України адміністративний позов може бути подано в

межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого КАС України.

Для звернення до адмінінстратвиного суду за захистом прав, свобод та

інтересів особи встановлюється річний строк, який, якщо не встанолено інше, обчислюється

з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх

прав, свобод чи інтересів.

Згідно ст. 100 КАС України, пропущений строк звернення до

адмінінстративного суду є підставою для відмови у задоволенні адміністративного

позову, за умови, якщи на цьому наполягає одна із сторін.

Якщо суд визнає причину пропущення строку звернення до суду поважною,

адмінінстративна справа розглядається і вирішується в порядку, встановленому

цим Кодексом.

Враховуючи, що представником відповідача заявлено, що позивачем пропущений

річний строк звернення до суду з вимогами про стягнення недоплаченої суми

допомоги по догляду за дитиною з жовтня 2007 року, позивачем не надано доказів

про поважність причини строку звернення до суду, клопотання про поновлення

процесуального строку суду не заявлялося, до суду позивач звернулася в

листопаді 2008 року, тому суд вважає, що адмінінстративний позов підлягає

задоволенню частково, а саме підлягає стягненню сума недоплаченої

щомісячної державної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею

трирічного віку відповідно до ст. 15 Закону України “Про державну допомогу

сім'ям з дітьми”, обчислену з урахуванням встановленого Законом прожиткового

мінімуму для дітей віком до 6 років відповідно до ст. 62 Закону України “Про

державний бюджет України на 2007 рік” за період листопад-грудень 2007 року, в

сумі 655 грн. 85 коп. (329,95 грн. + 325,90 грн.).

 Згідно ст. 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право

на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати

працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин,

а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Це

право гарантується загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням за

рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також

бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі

державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Пенсії,

інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування,

мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму,

встановленого законом.

            Закон

України “Про державну допомогу сім'ям з дітьми” відповідно до Конституції

України встановлює  гарантований  державою 

рівень  матеріальної підтримки

сімей з  дітьми  шляхом 

надання  державної  грошової 

допомоги  з урахуванням  складу сім'ї, 

її доходів та віку дітей і спрямований на забезпечення пріоритету

державної допомоги сім'ям  з  дітьми 

у загальній системі соціального захисту населення.

            Частиною

1 статті 15 Закону України „Про державну допомогу сім'ям з дітьми”, в редакції

Закону N 107-VI від 28.12.2007, визначено, що допомога  по 

догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку  надається у розмірі, що дорівнює різниці між

прожитковим мінімумом, встановленим для працездатних осіб, та середньомісячним

сукупним  доходом  сім'ї 

в  розрахунку на одну особу за

попередні шість місяців, але не менше 130 гривень.

Згідно довідки

управління праці та соціального захисту населення Новозаводської районної у м.

Чернігові ради № 472/17 від 06.11.2008 року (а.с.10), позивачу виплачується

починаючи з жовтня 2007 року щомісячна грошова допомога по догляду за дитиною

до досягнення нею трирічного віку в сумі 144 грн.10 коп..

Враховуючи, що

позивач перебуваючи на обліку в Управлінні праці та соціального захисту

населення Новозаводської районної у місті Чернігові ради, даних про

середньомісячний сукупний дохід своєї сім'ї не надавала, тому відповідач правомірно

у відповідності до вимог ч.1 ст. 15 Закону України „Про державну допомогу

сім'ям з дітьми” проводило виплату допомоги по догляду за дитиною до

досягненням нею трьох річного віку в розмірі 144 грн.10 коп..

Посилання

позивача, що згідно п.4 рішення Конституційного Суду України від 1110.2005 року

№ 8-рп 2005 визначено, що статтею 22 Конституції України закріплені нею права і

свободи не є вичерпними, гарантуються і не можуть бути скасовані при прийнятті

нових законів або внесення змін до чинних законів не допускається звуження та

обсягу існуючих прав і свобод, та посилання на рішення Конституційного Суду

України від 09.07.2007 року №60рп/2007 згідно якого визнано неконституційним

положення абзацу третього частини другої ст. 56 ЗУ «Про державний бюджет України

на 2007 рік» щодо встановлення розміру допомоги по догляду за дитиною до

досягненню трирічного віку, що визначається як різниця між 50 відсотками

прожиткового мінімуму встановленого для працездатних осіб, та середньомісячним

сукупним доходом сім'ї  в розрахунку на

одну особу за попередні шість місяців, але не менше 90 гривень для

незастрахованих осіб але не менше 23 відсотків прожиткового мінімуму,

встановленого для працездатних осіб, для застрахованих осіб, у порядку,

встановленого Кабінетом Міністрів України, є не обґрунтованими та такими, що не

відповідають нормам закону, оскільки частиною 3 ст. 46 Конституції України  визначено, що пенсії,

інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування,

мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму,

встановленого законом, в той час саме ч.1 ст. 15  Закону України „Про державну допомогу

сім'ям з дітьми” визначається розмір зазначеної допомоги. 

Враховуючи, що

частиною 1 статті 15 Закону України „Про державну допомогу сім'ям з дітьми”, в

редакції Закону N 107-VI від 28.12.2007 р., яка є чинною на день розгляду

справи в суді і положення якої не визнані у встановленому порядку таким, що не

відповідають Конституції України, визначено, що допомога по догляду за дитиною

до досягнення нею трирічного віку 

надається у розмірі, що дорівнює різниці між прожитковим мінімумом,

встановленим для працездатних осіб, та середньомісячним сукупним  доходом 

сім'ї  в  розрахунку на одну особу за попередні шість

місяців, але не менше 130 гривень, позивач не зверталася до відповідача з

заявою про перерахунок розміру допомоги, що дорівнює різниці між прожитковим

мінімумом, встановленим для працездатних осіб, та середньомісячним

сукупним  доходом  сім'ї 

в  розрахунку на одну особу за

попередні шість місяців, тому вимоги про стягнення з відповідача

заборгованість, що виникла внаслідок неправильного нарахування розміру допомоги

за період з жовтня 2007 року по листопада 2008 року, у розмірі 5159 грн. 25

коп. є безпідставними і задоволенню не підлягає.

            Судові

витрати в порядку ст. 94 КАС України, пропорційно до задоволеної частини вимог

в сумі 06 грн. 61 коп. відшкодовуються ОСОБА_1 за рахунок Державного бюджету

України. 

          

Керуючись ст. ст. 94, 99, 158-163, 167 Кодексу Адміністративного

Судочинства України,  Законом України

«Про державну соціальну допомогу сім'ям з дітьми», Рішенням Конституційного

Суду України від 09.07.2007 року по справі №1-29\2007 , суд, -

П о с т а н о в

и в  :

            Адміністративний

позов ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення

Новозаводської районної у місті Чернігові ради про стягнення суми, задовольнити

частково.

            Стягнути

з Управління праці та соціального захисту населення Новозаводської районної у

місті Чернігові ради на користь ОСОБА_1 невиплачений розмір допомоги по догляду

за дитиною в сумі 655 грн. 85 коп..

            В решті

частини позову відмовити.

            Судові

витрати в сумі 06 грн. 61 коп. відшкодувати ОСОБА_1 за рахунок Державного

бюджету України. 

            Постанова

може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду  через Новозаводський  районний суд міста Чернігова, шляхом подання

заяви про апеляційне оскарження постанови, протягом десяти днів з дня складання

постанови в повному обсязі  та подачі

апеляційної скарги протягом двадцяти днів, після  подання 

заяви про апеляційне оскарження 

постанови. Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку

подання заяви про апеляційне оскарження.

 

Суддя Новозаводського

районного суду міста Чернігова                                                                   К.В.

Артюх

 

СудНовозаводський районний суд м.Чернігова
Дата ухвалення рішення18.12.2008
Оприлюднено01.09.2009
Номер документу4474920
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-298/08

Постанова від 01.12.2008

Адміністративне

Сумський районний суд Сумської області

Дашутін Ігор Володимирович

Постанова від 10.09.2008

Адміністративне

Богуславський районний суд Київської області

Якутюк B.C.

Постанова від 01.10.2008

Адміністративне

Торезький міський суд Донецької області

Сенчишин Ф.М.

Ухвала від 12.05.2009

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Фадєєва Н.М.

Ухвала від 19.08.2009

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Лічевецький І.О.

Постанова від 18.12.2008

Адміністративне

Новозаводський районний суд м.Чернігова

Артюх К.В.

Постанова від 17.03.2008

Адміністративне

Павлоградський міськрайонний суд Дніпропетровської області

Дадим Ю.М.

Постанова від 16.12.2008

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ковальчук В.Д.

Ухвала від 21.11.2008

Адміністративне

Голованівський районний суд Кіровоградської області

Гут Ю.О.

Постанова від 04.11.2008

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні