Постанова
від 02.06.2015 по справі 826/7344/15
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

02 червня 2015 року № 826/7344/15

Окружний адміністративний суд міста Києва в особі головуючого судді Шулежка В.П. розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до товариства з обмеженою відповідальністю «Кіпченецький завод будівельної кераміки» про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами,

В С Т А Н О В И В:

З позовом до Окружного адміністративного суду міста Києва звернулась Державна служба геології та надр України (далі - позивач, Держгеонадр України) до товариства з обмеженою відповідальністю «Кіпченецький завод будівельної кераміки» (далі - відповідач, ТОВ «Кіпченецький завод будівельної кераміки») про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5373 від 13.01.2011 року, наданого ТОВ «Кіпченецький завод будівельної кераміки» з метою видобування суглинків, придатних для виробництва цегли будівельної Кіпчинецького родовища.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що ним проведено планову перевірку відповідача, за результатами якої встановлено порушення впродовж значного терміну вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, в результаті чого наказом зупинено дію спеціального дозволу, виданого відповідачу на користування надрами з метою видобування суглинків, придатних для виробництва цегли будівельної Кіпчинецького родовища.

Оскільки, відповідач порушив умови угоди про користування надрами, яка є невід'ємною частиною спеціального дозволу, та на час звернення до суду не усунув виявлені порушення, позивач з метою недопущення протиправного використання надр звернувся до суду про припинення права користування надрами ТОВ «Кіпченецький завод будівельної кераміки» шляхом анулювання, виданого йому спеціального дозволу.

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав та просив позов задовольнити повністю.

Відповідач в судове засідання не прибув, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, заяви про розгляд справи за його відсутності не подавав, письмових заперечень проти позову також не надав.

Відповідно до вимог ч. 6 ст. 128 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

З огляду на вищевикладене з урахуванням вимог ст. 128 Кодексу адміністративного судочинства України, суд прийшов до висновку про доцільність розгляду справи в порядку письмового провадження на підставі наявних матеріалів справи.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

ТОВ «Кіпченецький завод будівельної кераміки» (ідентифікаційний код 35252428) на підставі протоколу від 22.12.2010 р. № 10-10, наказу Мінприроди від 22.12.2010 р. №585 надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 5373 від 13.01.2011 р. з метою видобування суглинків, придатних для виробництва цегли будівельної Кіпчинецького родовища, терміном дії до 13.01.2026 року.

Відповідно до дозволу, метою використання надрами є видобування суглинків, придатних для виробництва цегли будівельної.

На підставі наказу від 18.06.2013 р. № 469 про затвердження плану проведення органами державного геологічного контролю планових перевірок надрокористувачів у IV кварталі 2013 року, направлення від 07.10.2013 р. №1434-14/06, наказу від 24.09.2013 р. № 482 «Про проведення органами державного геологічного контролю планових перевірок надрокористувачів у IV кварталі 2013 року», згідно з Порядком № 1294 Центральним міжрегіональним територіальним відділом Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України проведено планову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування ТОВ «Кіпченецький завод будівельної кераміки», якому наданий спеціальний дозвіл на користування надрами № 5373 від 13.01.2011 р.

Про проведення планової перевірки повідомлено відповідача листом від 20.09.2013 р. № 11189/02/14-13, яке отримано ним 26.09.2013 р.

За результатами проведеної перевірки посадовими особами позивача складено акт №06-04/24/2013-49/п (321) від 09.10.2013 р., в якому зафіксовані виявлені порушення вимог законодавства:

Кіпчинецьке родовище не розробляється протягом двох років з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами;

не виконуються вимоги статті 4 Істотних умов користування ділянкою надр Угоди про умови користування надрами - відсутній Проект розробки родовища корисних копалин, затверджений та погоджений в установленому порядку;

не виконуються вимоги статті 4 Істотних умов користування ділянкою надр Угоди про умови користування надрами - не отримано Акт про надання гірничого відводу;

на ділянці надр, наданій у користування, не проводяться роботи, передбачені спеціальним дозволом на користування надрами;

надра, надані у користування, не використовуються за призначенням чим не виконується мета спеціального дозволу на користування надрами (видобування суглинків, придатних для виробництва цегли будівельної);

не виконується п. 3 особливих умов, встановлених спеціальним дозволом на користування надрами, а саме не проводиться щорічний радіаційний контроль за породами в кар'єрі на відповідність вимогам НРБУ - 97;

не виконано п. 2 Програми робіт щодо складання проекту на розробку і рекультивацію родовища, ОВНС, проект гірничого відводу (II-IV кв.2011 р.);

не виконано п. 3 Програми робіт щодо підготовки матеріалів для отримання гірничого відводу і отримання його в установленому порядку (IV кв.2011 р.);

не виконано п. 5 Програми робіт щодо складання проекту земельного відводу (III- IV кв. 2012 р.);

не виконано п. 6 Програми робіт та вимоги статті 4 Істотних умов користування ділянкою надр Угоди про умови користування надрами щодо початку видобування (II кв. 2013 р.);

не виконано п. 10.1 Угоди про умови користування надрами, а саме Надрокористувач зобов'язаний щорічно подавати до Мінприроди інформацію щодо стану виконання Програми робіт та надавати відповідні пояснення з питань, що входять до компетенції Мінприроди;

не виконуються вимоги статті 4 Істотних умов користування ділянкою надр Угоди про умови користування надрами: Відсутні документи, що посвідчують право на земельну ділянку для потреб, пов'язаних з користуванням надрами;

не виконується п. 1 особливих умов, встановлених спеціальним дозволом на користування надрами, а саме виконання умов Державного управління охорони навколишнього природною середовища в Хмельницькій області (екологічна картка від 11.04.2008 № 298) - вказана екологічна картка відсутня на підприємстві;

не виконується п. 2 особливих умов, встановлених спеціальним дозволом на користування надрами, а саме виконання умов Держгірпромнагляду у листі від 19.05.2008 р. № 01/04-07.12/4276, вказаний лист відсутній на підприємстві;

маркшейдерське обслуговування не проводиться;

геологічне обслуговування не проводиться.

На підставі висновків, викладених в акті перевірки позивачем складено припис № 1517-14/06 від 11.10.2013 р. про усунення вищевказаних порушень вимог законодавства у сфері надрокористування у строк до 24.10.2013 року.

Відповідач, в свою чергу, надав відповідь на отриманий припис від 23.10.2013 р. №7, зазначивши, зокрема, що вказані в приписі порушення мають місце та попросив надати додатковий час для усунення порушень.

Наказом Держгеонадр України від 30.12.2013 р. № 662 «Про анулювання, зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами та встановлення термінів для усунення порушень» зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами № 5373 від 13.01.2011 р. та надано 30-ти денний термін для усунення порушень з моменту відправлення повідомлення.

Листом Держгеонадр України від 14.01.2014 р. № 187/01/14-14 повідомлено відповідача про прийняття наказу.

В подальшому, наказом Держгеонадр України від 21.02.2014 р. № 49 «Про анулювання, зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами та встановлення термінів для усунення порушень» надано 60-ти денний термін з моменту відправлення повідомлення для усунення порушень відповідачу.

Листом Держгеонадр України від 07.03.2014 р. № 3386/01/14-14, відповідача проінформовано про прийняття вказаного рішення, який надіслано йому 13.03.2014 р.

Неусунення відповідачем порушень в термін, встановлений суб'єктом владних повноважень, на думку позивача, є підставою для звернення до суду з вимогами про припинення права користування надрами шляхом анулювання спірного дозволу, виданого відповідачу.

Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд виходить з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи, позивач звернувся до суду з позовною заявою про анулювання спеціального дозволу на користування надрами у відповідності до ст. 26 Кодексу України про надра.

Підставою для такого звернення стало порушення відповідачем вимог ст.ст. 14, 21-24, 51, 53 Кодексу України про надра.

Так, відповідно до ст. 14 Кодексу України про надра від 27.07.1994 року № 132/94-ВР, надра надаються у користування, зокрема для видобування корисних копалин.

Згідно зі ст. 19 Кодексу України про надра, надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.

При укладенні угод про розподіл продукції надра надаються в користування на підставі угоди про розподіл продукції з оформленням спеціального дозволу на користування надрами та акта про надання гірничого відводу.

Статтею 24 Кодексу України про надра передбачено права та обов'язки користувачів надр.

Зокрема, користувачі надр мають право:

1) здійснювати на наданій їм ділянці надр геологічне вивчення, комплексну розробку родовищ корисних копалин та інші роботи згідно з умовами спеціального дозволу або угоди про розподіл продукції;

2) розпоряджатися видобутими корисними копалинами, якщо інше не передбачено законодавством або умовами спеціального дозволу;

3) здійснювати на умовах спеціального дозволу консервацію наданого в користування родовища корисних копалин або його частини;

4) на першочергове продовження строку тимчасового користування надрами;

5) користуватися додатковими правами, передбаченими угодою про розподіл продукції.

Користувачі надр зобов'язані:

1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано;

2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр;

3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища;

4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві;

5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Права та обов'язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, а в разі надання права користування надрами на умовах угод про розподіл продукції - з моменту набрання чинності такою угодою, якщо інше не передбачено цією угодою.

Як встановлено з матеріалів справи, відповідачу видано спеціальний дозвіл на користування надрами № 5373 від 13.01.2011 р. з метою видобування суглинків, придатних для виробництва цегли будівельної Кіпчинецького родовища, терміном дії до 13.01.2026 року.

Тією ж датою до спеціального дозволу між відповідачем та Міністерством охорони навколишнього природного середовища України укладено Угоду №5373 про умови користування надрами з метою видобування. Вказана Угода є невід'ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами № 5373 від 13.01.2011 р.

Відповідно до умов цієї Угоди, надрокористувач (ТОВ «Кіпченецький завод будівельної кераміки») зобов'язаний, зокрема, забезпечувати повноту раціонального, комплексного використання та видобування корисних копалин, охорону надр та довкілля в межах ділянки надр, наданої в користування, а також забезпечувати приведення порушених земель у стан, придатний для використання, відповідно до проекту рекультивації; здійснювати роботу у терміни, зазначені у Програмі робіт; дотримуватися вимог законодавства України, чинних стандартів, правил, норм виконання робіт, пов'язаних з користуванням надрами; використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; дотримуватися вимог, передбачених Дозволом та цією Угодою.

Як вбачається з матеріалів справи, за результатами проведеної перевірки позивачем виявлені порушення відповідачем вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, в тому числі, те, що Кіпчинецьке родовище не розробляється протягом двох років з моменту отримання спеціального дозволу та не виконуються вимоги істотних умов користування ділянкою надр Угоди про умови користування надрами.

В матеріалах справи міститься лист відповідача від 23.10.2013 р. №7, в якому останній повідомив про те, що вказані в приписі порушення вимог законодавства у сфері надрокористування мають місце, у зв'язку з важким фінансовим становищем підприємства роботи по виготовленню та отриманню всіх дозвільних документів на розробку Кіпчинецького родовища були припинені і родовище не розроблялось. Але керівництво ТОВ «Кіпченецький завод будівельної кераміки» планує з IV кварталу 2013 року продовжити роботи, тому просили надати час для усунення порушень.

У зв'язку з неусуненням порушень в термін, встановлений позивачем, останнім видано наказ від 21.02.2014 р. № 49 «Про анулювання, зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами та встановлення термінів для усунення порушень», відповідно до якого надано 60-ти денний термін з моменту відправлення повідомлення для усунення порушень відповідачу.

Неусунення відповідачем порушень, на думку позивача, є підставою для звернення до суду з вимогами про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами, виданого відповідачу.

Між тим, підстави припинення права користування надрами передбачені ст. 26 Кодексу України про надра.

Так, право користування надрами припиняється у разі:

1) якщо відпала потреба у користуванні надрами;

2) закінчення встановленого строку користування надрами;

3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування;

4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення;

5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;

6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами;

7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.

Згідно пункту 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року №615, право користування надрами припиняється органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби у разі: 1) відсутності потреби у подальшому користуванні надрами; 2) відмови надрокористувача від права користування надрами; 3) ліквідації юридичної особи або смерті фізичної особи - підприємця, фізичної особи, що є власниками дозволу; 4) встановлення рішенням суду факту подання надрокористувачем свідомо неправдивих відомостей, підробних документів; 5) використання надр не за призначенням; 6) визнання дозволу недійсним у судовому порядку; 7) визнання недійсним у судовому порядку аукціону, за результатами якого надано дозвіл; 8) вилучення в установленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр; 9) невжиття надрокористувачем заходів для усунення причин зупинення дії дозволу в установлений строк; 10) припинення без поважних причин робіт, передбачених дозволом, більш як на два роки, а у разі, коли дозвіл надано на користування нафтогазоносними надрами, - більш як на 180 днів; 11) коли суб'єкт господарської діяльності протягом двох років, а щодо нафтогазоперспективних площ, родовищ нафти і газу - 180 календарних днів та газу (метану) вугільних родовищ - одного року з початку дії дозволу без поважної причини не розпочав користування надрами; 12) припинення дії договору оренди (концесії) цілісного майнового комплексу, укладеного надрокористувачем, якому надано дозвіл відповідно до підпункту 8 пункту 8 цього Порядку, крім випадку набуття у власність об'єкта оренди (концесії).

Припинення права користування надрами здійснюється шляхом прийняття Держгеонадрами наказу, а Радою міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження про анулювання дозволу.

Відповідно до пункту 25 зазначеного Порядку, про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, видачу дубліката, анулювання дозволу та внесення змін до нього орган з питань надання дозволу видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження.

Згідно пункту 1 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 року № 391/2011, Державна служба геології та надр України (Держгеонадра України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів України (далі - Міністр), входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Пунктом 4 зазначеного Положення визначено, що Держгеонадра України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає у встановленому порядку спеціальні дозволи, в т.ч. на видобування корисних копалин; зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами, поновлює їх дію.

З наведених норм слідує, що за наявності передбачених законом підстав право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування. Припинення права користування надрами здійснюється шляхом прийняття Держгеонадрами наказу. Про анулювання дозволу орган з питань надання дозволу видає наказ.

Водночас, у судовому ж порядку право користування надрами припиняється лише у випадках: 1) якщо користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення; 2) якщо використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 3) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами - у разі незгоди користувачів.

Таким чином, право припинити користування надрами належить до компетенції органу, який надав надра у користування, при цьому цим органом видається наказ про анулювання дозволу, а суд може припинити право користування надрами лише у разі незгоди користувачів в указаних вище випадках. Тобто, судовий порядок вирішення питання припинення права користування надрами передбачений у разі незгоди користувача саме з припиненням дії спеціального дозволу на користування надрами.

В даному випадку, сам позивач вказує на те, що відповідач листом від 23.10.2013 р. №7 визнав порушення виявлені перевіркою, припис щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства у сфері надрокористування позивачем не оскаржений, однак порушення на час розгляду справи не усунуті.

При цьому, в ході розгляду справи відповідачем суду також не надано заперечень проти позову, як і не надано відповідні докази усунення виявлених перевіркою порушень.

Враховуючи викладене, оскільки факт такої незгоди відповідача не доведений позивачем й відсутні установлені законом випадки для вирішення питання припинення права користування надрами у судовому порядку (пункти 4, 5, 6 статті 26 Кодексу України про надра), суд дійшов висновку, що заявлена Держгеонадра України до суду вимога припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5373 від 13.01.2011 року, наданого ТОВ «Кіпченецький завод будівельної кераміки» з метою видобування суглинків, придатних для виробництва цегли будівельної Кіпчинецького родовища є безпідставною й необґрунтованою.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Згідно з ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дій чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

З огляду на відсутність незгоди відповідача на припинення права користування надрами та зважаючи на підстави, які позивач вважає достатніми для припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу, виданого відповідачу, питання припинення права користування надрами в даній ситуації може бути вирішено Державною службою геології та надр України.

За таких обставин, системно проаналізувавши норми законодавства, надавши оцінку наявним у справі доказам, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

Керуючись вимогами ст.ст. 94, 160-162, 254 КАС України, суд,

П О С Т А Н О В И В:

У задоволенні адміністративного позову Державної служби геології та надр України відмовити повністю.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подачі до Окружного адміністративного суду міста Києва апеляційної скарги на постанову протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає до Київського апеляційного адміністративного суду.

Якщо апеляційна скарга не була подана у строк, встановлений ст. 186 КАС України, постанова набирає законної сили після закінчення цього строку.

Суддя В.П. Шулежко

Дата ухвалення рішення02.06.2015
Оприлюднено01.07.2015
Номер документу45705833
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/7344/15

Рішення від 29.11.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

Ухвала від 06.03.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

Ухвала від 20.11.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

Ухвала від 15.12.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

Ухвала від 26.10.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

Ухвала від 23.03.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кузьменко В.А.

Ухвала від 08.11.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз В.Ф.

Ухвала від 03.11.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз В.Ф.

Ухвала від 29.09.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Шостак О.О.

Ухвала від 29.07.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Шостак О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні