Постанова
від 18.03.2008 по справі 2-а-86/08
ТЕТІЇВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 2-а-86/08

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 березня 2008 року Тетіївськ ий районний суд Київської об ласті в складі:

головуючого судді: Краве ць О.А.

при секретарі: Рабенко Н.І .

за участю адвоката: ОСО БА_1

розглянувши в відкритому судовому засіданні в м. Тетіє ві адміністративну справу за адміністративним позовом ОСОБА_2 до управління праці та соціального захисту насе лення Тетіївської райдержад міністрації про визнання неп равомірним рішення та стягне ння недоотриманих належних с ум щорічної допомоги на оздо ровлення, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_2 звернувся до су ду з вказаним позовом мотиву ючи тим, що він є учасником лі квідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС 2 категор ії, а тому згідно законодавст ва має право на щорічну грошо ву допомогу на оздоровлення в розмірі 5 мінімальних зароб ітних плат, розмір якої визна чається на момент виплати, ал е відповідачем виплачено вка зану допомогу за 2000-2007 роки у зна чно нижчому розмірі. Оскільк и відповідач відмовляється п ровести доплату вказаної гро шової допомоги, то позивач пр осить суд стягнути з відпові дача недоплачену суму однора зової грошової допомоги на о здоровлення за 2000-2007 рік в розмі рі 17966 гривень 50 коп.3гідно додан ого розрахунку.

В судовому засіданні предс тавник позивача ОСОБА_1 по зовні вимоги підтримав в пов ному обсязі.

Представник відповідача у правління праці та соціально го захисту населення Тетіївс ької райдержадміністрації Биховцева Л.В. в своїх письм ових та усних поясненнях зап еречує проти позову, посилаю чись на те, що одноразова доп омога на оздоровлення позива чу виплачувалася у відповідн ості до постанов Кабінету Мі ністрів України та Законів У країни «Про державний бюджет України на 2000-2007 роки». Крім тог о ст. 62 Закону України «Про ст атус і соціальний захист гро мадян, які постраждали внасл ідок Чорнобильської катастр офи « прямо зобов'язує управл іння щорічну допомогу на озд оровлення проводити в порядк у, визначеному Кабінетом Мін істрів України, рішення яког о є обов'язковими для виконан ня місцевими органами держав ної влади, всіма суб'єктами г осподарювання незалежно від їх відомчої підпорядкованос ті та форм власності. Управлі ння праці та соціального зах исту населення Тетіївської р айдержадміністрації є розпо рядником коштів, а тому діючи відповідно до постанов Кабі нету Міністрів України не до пускало порушень законодавс тва, а тому вважає позовні ви моги не обґрунтованими.

Заслухавши пояснення пред ставника позивача ОСОБА_1 , пояснення представника від повідача, оглянувши матеріа ли справи, суд приходить до в исновку, що позовні вимоги пі длягають частковому задовол енню виходячи з наступних пі дстав.

В судовому засіданні встан овлено, що ОСОБА_2 є учасни ком ліквідації наслідків на Чорнобильській АЕС 2 категор ії і як ліквідатор отримував щорічну допомогу

на оздоровлення в таких ро змірах: за 2000 - 2004 роки - по 26, 70 за кож ен рік ; за 2005 -2007 роки - по 100 грн. за р ік, а всього за 8 років йому вип лачено 433, 50 грн. Остання виплат а за 2007 рік в розмірі 100 гривень з дійснена 30.01.2008 року. В квітні 2007 р оку позивач звернувся до від повідача з проханням провест и до рахування та виплатити н едоотримані кошти на оздоров лення, проте в задоволенні ви мог позивача було відмовлено .

Встановлені судом обстав ини підтверджуються: пояснен нями представників сторін, к опією посвідчення серії А № 519 710, копією рахунку про отриман ня коштів на оздоровлення за 2000 -2007 роки, копією відповіді ві дповідача.

Крім того в судовому засіда нні із „Положення про відділ у справах захисту населення від наслідків Чорнобильсько ї катастрофи управління прац і та соціального захисту нас елення Тетіївської райдержа дміністрації установлено, щ о основною функцією відділу є здійснення перспективних р озрахунків потреби коштів Фо нду на забезпечення виконанн я державних програм соціальн ого захисту постраждалого ві д наслідків Чорнобильської к атастрофи населення району т а надання їх відповідним орг анам .

Відповідно до ст. 48 Закону У країни "Про статус і соціальн ий захист громадян, які постр аждали внаслідок Чорнобильс ької катастрофи" передбачена щорічна допомога на оздоров лення учасникам ліквідації н аслідків аварії на ЧАЕС - в роз мірі п'яти мінімальних зароб ітних плат, розмір якої визна чається на момент виплати. Що річна допомога на оздоровлен ня виплачується громадянам з а місцем їх проживання орган ами соціального захисту насе лення.

постановами Кабінету Міні стрів України від 26.07.1996 року № 836 "Про компенсаційні виплати о собам, які постраждали внасл ідок Чорнобильської катастр офи" та постановою KM України в ід 12.07.2005 року за № 562 "Про щорічну д опомогу на оздоровлення гром адянам, які постраждали внас лідок Чорнобильської катаст рофи" (далі

постанова КМУ № 562 ) встановле но щорічні виплати на оздоро влення за період з 2000 року по 2004 рік в розмірі 26, 70 гривень , а з 200 5 року по 2007 рік по 100 гривень.

На думку суду, Постанови КМ У № 836 та № 562 суперечать вимогам ст. 48 Закону України « Про ста тус і соціальний захист гром адян, які постраждали внаслі док Чорнобильської катастро фи « та іншим Законам України .

Відповідно до Закону Украї ни « Про встановлення мініма льної заробітної плати на 2000 р ік» розмір мінімальної зароб ітної плати встановлено з 01.07.20 00 року в сумі 118 гривень , які зг ідно внесень послідуючих змі н до Державного бюджету Укра їни зростав кожен наступний рік.

Згідно Закону України « Про встановлення мінімальної за робітної плати на 2002 рік « розм ір мінімальної заробітної пл ати з 01.01.2000 року в сумі 140 гривень , який згідно внесень послід уючих змін до Державного бюд жету України зростав кожен н аступний рік.

Згідно закону України «Про встановлення мінімальної за робітної плати на 2003 рік « розм ір мінімальної заробітної пл ати встановлений 185 гривень , я кий згідно внесень послідуюч их змін до Державного бюджет у України зростав кожен наст упний рік .

Відповідно до ст. 89 Закону У країни "Про Державний бюджет України на 2004 рік" з 1 січня 2004 рок у розмір мінімальної заробіт ної плати встановлений на рі вні 205 грн. на місяць, з 1 вересня 2004 року-237 грн. на місяць.

ст. 83 Закону України "Про Дер жавний бюджет України на 2005 рі к" установлений з 1 січня 2005 рок у розмір мінімальної заробіт ної плати 262 грн. на місяць, з 1 к вітня 2005 року-290 грн., з 1 липня 2005 р оку-310 грн., з 1 вересня 2005 року-332 г рн.

Згідно ст. 82 Закону України "Про Державний бюджет Україн и на 2006 рік" установлений з 1 січ ня 2006 року розмір мінімальної заробітної плати 350 грн. на міс яць, з 1 липня 2006 року-375 грн., з 1 гр удня 2006 року - 400 грн..

Відповідно до ст. 76 Закону У країни „Про державний бюджет України на 2007 рік", установлен о з 1.04.2007 року розмір мінімально ї заробітної плати 420 грн. на мі сяць, з 1.07.2007 року 440 грн. на місяць та з 1.10.2007 року - 460 грн. на місяць.

Всі вказані Закони не мали ж одних обмежень щодо застосув ання ст. 48 Закону "Про

статус і соціальний захис т громадян, які постраждали в наслідок Чорнобильської кат астрофи", яка передбачає прав о позивача на щорічну допомо гу на оздоровлення в розмірі 5 мінімальних заробітних пла т, а навпаки, ст. 2 вказаного ви ще Закону України "Про встано влення мінімальної заробітн ої плати на 2003 рік" передбачено обов'язок KM України здійснюва ти застосування цих норм.

Заперечуючи позов , відпо відач посилається на те , що з гідно ст. 62 Закону України "Про статус і соціальний захист г ромадян, які постраждали вна слідок Чорнобильської катас трофи" - роз'яснення порядку за стосування цього Закону Укра їни провадиться KM України, рі шення якого є обов'язковими д ля виконання міністерствами та іншими центральними орга нами державної виконавчої вл ади України, місцевими орган ами державної виконавчої вла ди, всіма суб'єктами господар ювання незалежно від їх відо мчої підпорядкованості та фо рм власності. А тому саме в роз мірах, які і визначені KM Украї ни, виходячи з реальних можли востей Державного бюджету Ук раїни згідно з бюджетними пр изначеннями і враховуючи вим оги ст. 95 Конституції України , позивачу проведена виплата зазначеної допомоги на оздо ровлення.

Але з цими запереченнями ві дповідача суд не може погоди тися з наступних підстав.

Відповідно до ч.2 ст. 19 Консти туції України органи державн ої влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повнова жень та у спосіб, що передбач ені Конституцією та законами України.

За ст. НЗ Конституції Украї ни KM України у своїй діяльност і керується Конституцією і з аконами України, актами През идента України.

Згідно ч.1 ст. 9 КАС України су д при вирішенні справи керує ться принципом законності, в ідповідно до якого органи де ржавної влади, органи місцев ого самоврядування, їхні пос адові і службові особи зобов 'язані діяти лише на підставі , в межах повноважень та у спо сіб, що передбачені Конститу цією та законами України.

ст. 95 Конституції України, н а яку посилається представни к відповідача, передбачено, що виключно законом про Держ авний бюджет України визнача ються будь-які видатки держа ви на загальносуспільні потр еби, розмір, і цільове спряму вання цих видатків.

Але законами про Державний бюджет України на відповідн і роки розмір вказаної допом оги не визначений, як наприкл ад, розмір одноразової грошо вої допомоги ветеранам війни , на яких поширюється чинніст ь Закону України "Про статус в етеранів війни, гарантії їх с оціального захисту".

Крім того, ст. 62 Закону Украї ни "Про статус і соціальний за хист громадян, які постражда ли внаслідок Чорнобильської катастрофи", на яку також пос илається відповідач запереч уючи проти позову, надає KM пра во визначати порядок застосу вання цього Закону, але не де легує йому повноважень щодо визначення розміру допомоги на оздоровлення, встановлен ої цим Законом.

Відповідно до ст. 71 Закону У країни "Про статус і соціальн ий захист громадян, які постр аждали внаслідок Чорнобильс ької катастрофи" дія положен ь цього Закону не може призуп инятися іншими законами, крі м законів про внесення змін д о цього Закону.

Слід зазначити, що дію поло жень ст. 48 вказаного Закону зу пинено на 2006 рік в частині випл ати компенсацій і допомог у р озмірах відповідно до мініма льної заробітної плати згідн о з Законом України від 20.12.2005 ро ку Ж3235-ІУ, до цього Верховна Ра да України ніяких законів з ц их питань не приймала.

Між тим, визначені постано вою Кабінету Міністрів № 836 ро зміри щорічної допомоги на о здоровлення залишалися трив алий час незмінними, хоча роз мір мінімальної заробітної п лати неодноразово змінювавс я, а з 2005 року постановою KM № 562 ро змір цієї допомоги був зміне ний, але всупереч ст. 48 Закону він також визначений у тверд ій грошовій сумі.

Отже, оскільки закони Укра їни мають вищу юридичну силу над урядовими нормативними актами, то суд вважає, що при вирішенні даного спору підля гають застосуванню саме поло ження ст. 48 Закону "Про статус і соціальний захист громадян , які

постраждали внаслідок Чо рнобильської катастрофи" та положення зазначених вище За конів про встановлення розмі ру мінімальної заробітної пл ати, а не постанови KM України № 836 та № 562.

Згідно ч.4 ст. 9 КАС України у разі невідповідності норма тивно-правового акта Констит уції України, закону України , міжнародному договору, зго да на обов'язковість якого на дана Верховною Радою України , або іншому правовому акту с уд застосовує правовий акт, я кий має вищу юридичну, силу.

Відповідно до ст. ст. 22 , 64 Ко нституції України зміст і об сяг прав і свобод людини при п рийнятті нових законів або в несенні змін до чинних закон ів не може бути звужений , а пр аво громадян на соціальний з ахист , інші соціально - еконо мічні права можуть бути обме жені, у тому числі зупиненням дії законів (їх окремих полож ень) лише в умовах воєнного та надзвичайного стану на певн ий строк .

Отже, враховуючи наведене, суд вважає, що управління пр аці та соціального захисту н аселення Тетіївської райдер жадміністрації повинно було відповідно до свого Положен ня здійснювати перспективні розрахунки потреби коштів н а забезпечення виконання дер жавних програм соціального з ахисту постраждалого від нас лідків Чорнобильської катас трофи населення району та по дати їх відповідним органам, а потім виплачувати позивач у щорічну допомогу на оздоро влення виходячи із розміру м інімальної заробітної плати на момент виплати.

Представник відповідача п росить застосувати до даних правовідносин ст. 100 КАС Укра їни та відмовити в задоволен ні адміністративного позову . Суд вважає клопотання предс тавника відповідача не може бути задоволено, поскільки, на думку суду , позивач не пор ушив встановлений ст. . 99 КАС У країни річний строк для звер нення до адміністративного с уду за захистом прав, свобод, та інтересів особи. Як встан овлено, позивач про порушенн я своїх прав дізнався, отрима вши відповідь з управління п раці та соціального захисту населення Тетіївської район ної державної адміністрації , в якому дано офіційне письм ове роз'яснення щодо виплати вказаної допомоги на оздоро влення та відмовлено в прове денні перерахунку цієї допом оги всім категоріям потерпіл их, які мають право на її одер жання, що стверджується копі єю зазначеного листа за №7/337 ві д 22.02.2008 року. Крім того, як поясн ив представник позивача, йог о довірителю стало відомо пр о порушення його прав після о знайомлення з рішеннями Верх овного Суду України та Вищог о Адміністративного Суду Укр аїни щодо практики застосува ння законодавства, яке регул ює порядок виплати вказаної грошової допомоги на оздоров лення.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, щ о перебіг річного строку зве рнення до суду за захистом св оїх прав для позивача почина ється з того часу, коли він ді знався про порушення його пр ав, на що вказано вище в поста нові, а не з моменту виплати в казаної допомоги.

Таким чином, суд вважає за м ожливе визнати відмову відпо відача щодо перерахунку вказ аної грошової допомоги непра вомірною та стягнути на кори сть позивача з відповідача н едоотриману суму допомоги на оздоровлення за 2000 - 2007 роки, вих одячи із наступного розрахун ку. При цьому розмір мінімаль ного розміру заробітної плат и визначається на момент щор ічної виплати .

З урахуванням отриманої су ми - 26, 70 гривень та розміру міні мальної заробітної плати на час виплати позивачу допомог и в 2000 році -118 гривень на користь позивача підлягає стягненню за 2000 рік - 563 грн.30 коп. ( 118 грн .х 5 - 26.70 г рн ); за 2001 рік -563, 30 грн. (118 х 5- 26.70 грн); з а 2002 рік - 673, 3 грн (140 х 5- 26.70 грн); за 2003 рі к -898, 3 грн. ( 185 х 5- 26.7); за 2004 рік - 998, 3 грн. (2 05 х 5-26, 70); за 2005 рік - 1350 грн ( 290 х 5-100); за 2006 р ік - 1650 грн. ( 350 х 5-100); за 2007 рік - 2200 грн. (46 0 х 5-100), а всього розмір з 2000 по 2007 р ік недоотриманої допомоги на оздоровлення визначений ста новить 8896.50 гривень.

Поскільки позивач був звіл ьнений від сплати судового з бору, то судові витрати у від повідності зі ст. 94 КАС Украї ни підлягають стягненню з ві дповідача в доход держави. Ві дповідно до ст. 88 КАС Украї ни суд вважає за необхідне повністю звільнити

Управління праці та соціа льного захисту населення тет іївської районної державної адміністрації від сплати су дового збору у розмірі 51 гривн я на користь держави, так, як вказаний відповідач є бюджет ною організацією та грошові кошти для виплати цього виду компенсації, що оспорювався надходять з державного бюдж ету.

На підставі ст. 4 Декрету К М "Про державне мито" позивач з вільнений від сплати судовог о збору на користь держави.

Керуючись ст. ст. 19, 22, 64, 113 Конс титуції України, ст. 48, 62, 71 Зако ну України "Про статус і соціа льний захист громадян , які п остраждали внаслідок Чорноб ильської катастрофи", ст. 83 За кону України "Про Державний б юджет України на 2002-2007 роки", ст. ст. 6, 9, 17, 89, 99, 100, 158-163, 185, 186 КАС України, Р ішенням Конституційного Суд у України від 09.07.2007 року, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Позовну заяву ОСОБА_2 д о управління праці та соціал ьного захисту населення Теті ївської райдержадміністрац ії про стягнення недоотриман их належних сум щорічної доп омоги на оздоровлення - задов ольнити частково.

Визнати відмову управлінн я праці та соціального захис ту населення Тетіївської рай держадміністрації щодо пере рахунку одноразової грошово ї допомоги на оздоровлення ОСОБА_2, виходячи з розміру мінімальної заробітної плат и неправомірною.

Стягнути з управління прац і та соціального захисту нас елення Тетіївської райдержа дміністрації на користь ОС ОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, жите ля с. Теліженці, Тетіївсько го району Київської області 8 896 (вісім тисяч вісімсот дев 'яносто шість) гривень 50 коп. не доотриманої суми одноразово ї грошової допомоги за 2000 - 2007 ро ки.

Стягнути з управління прац і та соціального захисту нас елення Тетіївської райдержа дміністрації на користь ОС ОБА_2 200 ( двісті) гривень за на дання юридичної допомоги.

постанова може бути оскарж ена до Київського апеляційно го адміністративного суду че рез Тетіївський районний суд протягом двадцяти днів післ я подання заяви про апеляцій не оскарження, яка може бути подана до суду протягом деся ти днів з дня проголошення по станови.

СудТетіївський районний суд Київської області
Дата ухвалення рішення18.03.2008
Оприлюднено12.04.2010
Номер документу5151261
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-86/08

Ухвала від 23.05.2013

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Глущенко Я.Б.

Ухвала від 20.05.2010

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Попович О.В.

Ухвала від 18.05.2010

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мамчур Я.С

Постанова від 23.09.2008

Адміністративне

Микитівський районний суд м.Горлівки

Наумик О. О.

Постанова від 18.03.2008

Адміністративне

Тетіївський районний суд Київської області

Кравець О.А.

Постанова від 05.08.2008

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Флоренко О.Ю.

Ухвала від 19.12.2008

Адміністративне

Ківерцівський районний суд Волинської області

Підгорний І.І.

Ухвала від 22.12.2008

Адміністративне

Рівненський районний суд Рівненської області

Кушнір Н.В.

Ухвала від 12.09.2008

Адміністративне

Старовижівський районний суд Волинської області

Самрук Ф.В.

Постанова від 01.12.2008

Адміністративне

Новомиколаївський районний суд Запорізької області

Вдовенко В.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні