ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під'їзд, майдан ОСОБА_1, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 715-77-21, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"30" січня 2017 р.Справа № 922/1779/16
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Байбака О.І.
при секретарі судового засідання
розглянувши справу
за позовом Харківської міської ради, м. Харків до Товариства з обмеженою відповідальністю фірми "Харпромсклад", м. Харків Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ОСОБА_2 Держгеокадастру міста Харкова, м. Харків про внесення змін до договору оренди землі за участю представників сторін:
позивача - ОСОБА_3 (довіреність № 08-11/137/2-17 від 11.01.2017 р.);
відповідача - ОСОБА_1 (довіреність б/н від 04.07.2016 р.).
третьої особи - не з'явився;
ВСТАНОВИВ:
Харківська міська рада, м. Харків (далі за текстом - позивач) звернулась до господарського суду Харківської області з позовною заявою, в якій, з урахуванням заяви про зміну предмету позову (вх. № 20185 від 17.06.2016 р.) просить суд внести зміні до договору оренди землі № 88103/05 від 22.06.2005 р., укладеного з Товариством з обмеженою відповідальністю фірмою "Харпромсклад", м. Харків (далі за текстом - відповідач), шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі з 01 січня 2014 року у такій редакції:
ДОДАТКОВА УГОДА
до договору оренди землі,
зареєстрованого 22 червня 2005 року за № 88103/05
у Харківській регіональній філії Державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах
__
Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови ОСОБА_4 з одного боку та Товариство з обмеженою відповідальністю фірми "Харпромсклад", м. Харків (Орендар) в особі керівника
І. Відповідно до Податкового кодексу України. Закону України Про оренду землі , рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 . рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 , рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за - суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові пункти 5., 9., 13., 14. договору оренди землі, зареєстрованого 22 червня 2005 року за № 88103/05 змінити, доповнити пункт 2. словами та пункт 28. підпунктом д) і викласти у такій редакції:
2. (редакція договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310138800:05:054:0510
5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 480 від 17.10.2013 становить 12563392 грн. (дванадцять мільйонів п'ятсот шістдесят три тисячі триста дев'яносто дві гривні).
При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 775/14 від 20.1 1.2013 на рік. становить 4,8 % від її нормативної грошової оцінки і складає 603042,82 гри. (шістсот три тисячі сорок дві гривні вісімдесят дві копійки), або в місяць - 50253,57 гри. (п'ятдесят тисяч двісті п'ятдесят три гривні п'ятдесят сім копійок).
13. Розмір орендної плати переглядається у разі:
а) зміни умов господарювання, передбачених договором;
б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;
в) зміни нормативної грошової оцінки;
г) внаслідок інфляції - щорічно;
д) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами;
е) в інших випадках, передбачених законом.
14. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, справляється пеня згідно діючого законодавства.
28. д) в разі ухилення Орендаря від перерахунку орендної плати при настанні умов, передбачених п. 13 договору, Орендодавець має право звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору оренди землі укладеною в зміненій редакції.
ІІ. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого 22 червня 2005 року за № 88103/05 у Харківській регіональній філії Державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
ОРЕНДОДАВЕЦЬ
Харківська міська рада Харківської області
м. Харків, м-н Конституції, 7
код 04059243
В особі міського голови
/підпис/
ОРЕНДАР
Товариство з обмеженою відповідальністю фірмою "Харпромсклад"
61030, м. Харків, вул. Біологічна, буд. 17
код 31438251
В особі керівника
/підпис/ /ПІБ/
Позов обґрунтовано з посиланням на те, що відповідним рішенням Харківської міської ради затверджено нову нормативну грошову оцінку земель міста Харкова, що є підставами для внесення змін до договору оренди землі, укладеного між позивачем та відповідачем.
Ухвалою господарського суду Харківської області від 06.06.2016 р. зазначений позов прийнято до провадження та призначено до розгляду в судовому засіданні на 21.06.2016 р.
Ухвалою господарського суду Харківської області області від 21.06.2016 р. розгляд справи відкладено на 05.07.2016 р.
Ухвалою господарського суду Харківської області від 05.07.2016 р. прийнято до розгляду та виріщено продовжити розгляд позовних вимог з урахуванням поданої позивачем заяви про зміну предмету позову (вх. № 20185 від 17.06.2016 р.), розгляд справи відкладено на 19.07.2016 р.
Ухвалою господарського суду Харківської області від 19.07.2016 р. . продовжено строк розгляду справи на 15 днів, відкладено її розгляд на 03.08.2016 р. та залучено до участі в справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Головне управління Держгеокадастру у Харківській області.
Ухвалою господарського суду Харківської області від 03.08.2016 р. розгляд справи відкладено на 09.08.2016 р.; виключено з числа третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору Головне управління Держгеокадастру у Харківській області; залучено до участі в справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_2 Держгеокадастру міста Харкова.
Третя особа надала відзив на позовну заяву з додатками (вх. № 26454 від 09.08.2016 р.; т.с. 1, а.с. 129-130), в якому підтримує позовні вимоги Харківської міської ради та просить суд задовольнити їх в повному обсязі.
Ухвалою господарського суду Харківської області області від 09.08.2016 р. клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Харпромсклад", м. Харків про призначення судової експертизи задоволено частково; призначено по даній справі судову земельно-технічну експертизу, проведення якої доручено Київському науково-дослідному інституту судових експертиз; на розгляд експерта поставлено питання, зазначені у вказаній ухвалі.
На виконання зазначеної ухвали суд направив на адресу Київського науково-дослідного інституту судових експертиз документи та матеріали, необхідні для проведення експертизи.
Постановою Харківського апеляційного господарського суду від 13.09.2016 р. ухвалу господарського суду Харківської області області від 09.08.2016 р. по справі № 922/1779/16 скасовано в частині зупинення провадження у справі.
Постановою Вищого господарського суду України від 22.12.2016 р. скасовано постанову Харківського апеляційного господарського суду від 13.09.2016 р. ухвалу господарського суду Харківської області області від 09.08.2016 р. по справі № 922/1779/16 в частині зупинення провадження у справі залишено без змін.
На виконання ухвали господарського суду від 09.08.2016 р. Київський науково-дослідний інститут судових експертиз супровідним листом від 11.01.2017 р. № 18845/16-41 направив на адресу суду експертний висновок.
Ухвалою господарського суду Харківської області області від 24.01.2017 р. розгляд справи поновлено та призначено до слухання в судовому засіданні на 30.01.2017 р.
На судове засідання 30.01.2017 р. прибули представники сторін.
Представник позивача підтримує позицію, викладену в позовній заяві з урахуванням уточнень, просить суд її задовольнити.
Представник відповідача проти позову заперечує, просить в його задоволенні відмовити.
Третя особа на судове засідання 30.01.2017 р. свого уповноваженого представника не направила, хоча належним чином повідомлена про час та місце розгляду справи, про причини неприбуття представника не повідомила.
Оскільки неявка на судове засідання представника третьої особи не перешкоджає розгляду справи по суті, суд вважає за необхідне розглядати справи за відсутності останнього, за наявними в матеріалах справи документами, як це передбачено ст. 75 ГПК України.
Перевіривши матеріали справи, оцінивши надані суду докази та доводи, суд встановив:
Як свідчать матеріали справи, на підставі рішень Харківської міської ради від 28.04.2004 р. № 54/04 Про припинення та надання в користування земельних ділянок юридичним та фізичним особам та від 22.02.2005 р. № 30/05 "Про припинення та надання у користування земельних ділянок юридичним та фізичним особам» між позивачем, як орендодавцем, та відповідачем, як орендарем, укладено договір оренди землі від 22.06.2005 р., зареєстрований 22.06.2005 р. за № 88103/05 у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» (далі за текстом - договір; т. 1, а. с. 12-14).
Відповідно до п. 1 даного договору, орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування ділянку несільськогосподарського призначення - землі транспорту, яка знаходиться в м. Харків, вул. Біологічна, 17.
Відповідно до п. 2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 1,1863 га, в тому числі: під забудовою 0,2451 га, інших угідь 0,9412 га.
Згідно з п. 5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно з довідкою № 692/05 від 31.03.2005 р. становить 5171731 (п'ять мільйонів сто сімдесят одна тисяча сімсот тридцять одна гривня).
За змістом п. 8 договору, цей договір укадено до 01.04.2054 року. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше, ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору, повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
Відповідно до п. 9 договору, орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Державного казначейства у Харківській області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати в місяць за земельну ділянку становить:
2005 рік: 5238,32 грн.;
2006 рік: 6016,99 грн.;
з 2007 року: 7078,81 грн.
За змістом п. 10 договору обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.
Згідно з п. 13 договору, розмір орендної плати переглядається у разі:
а) зміни умов господарювання, передбачених договором;
б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів;'
в) внаслідок інфляції - щорічно;
г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;
д) в інших випадках, передбачених законом.
Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.
Відповідно до п. 1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.
Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. застосовується з 01 січня 2014 року.
Попередня вартість 1 кв. м землі у місті Харкові визначена станом на 01.01.2007 р. на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007 р. № 335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року", рішень Харківської міської ради від 27.02.2008 року № 41/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та введена в дію з 01.03.2008 р.
Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Пунктом 5 зазначеного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.
Рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012 р. № 960/12 затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Відповідно до пункту 16.4 вказаного Порядку, зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, також зміни нормативної грошової оцінки землі. Для розрахунку орендної плати на підставі затвердженої нормативної грошової оцінки земель міста Харкова управління земельних відносин звертається до управління Держземагенства у місті Харкові для отримання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок та копії договору оренди землі (у разі необхідності).
Керуючись ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» , рішенням Харківської міської ради 33 сесії 6 скликання від 23.04.2014 № 1567/14 було внесено зміни до рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 «Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові» ; викладено пункт 3.3. Положення у новій редакції: «річна орендна плата за земельні ділянки не може бути меншою З відсотків нормативної грошової оцінки і перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки» .
Як свідчать матеріали справи, з метою виконання зазначених рішень Харківської міської ради, та внесення змін до укладеного між сторонами договору оренди від 22.06.2005 р. ОСОБА_2 Держземагенства у місті Харкові надало витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 480 від 17.10.2013 р. (т.с. 1, а.с. 25-27), щодо земельної ділянки площею 1,1863 га., що є предметом оренди за зазначеним вище договором оренди. Згідно з даним витягом, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 12563392 грн.
Як зазначає позивач, внаслідок зміни розміру нормативної грошової оцінки земель м, Харкова, яку введено в дію з 01 січня 2014, змінився також і розмір орендної плати за користування землею на території м. Харкова, а тому плата за землю у вигляді орендної плати повинна бути змінена і сплачуватись відповідачем, як орендарем земельної ділянки за договором оренди від 22.06.2005р. з 1 січня 2014 року, тобто, з дати введення в дію нормативно грошової оцінки земельної ділянки на підставі рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № « 1269/13 «Про затвердження «Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013» .
Позивач з посиланням на зазначені обставини та на наданий ОСОБА_2 Держземагенства у місті Харкові витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 480 від 17.10.2013 р. зробив розрахунок орендної плати за № 775/146 (т. 1 а.с. 26), що повинен сплачувати відповідач за договором оренди від 22.06.2005 р., згідно з яким розмір орендної плати на рік становить 603042,82 грн., та на місяць 50253,57 грн.
Згідно з п. 36 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.
Як свідчать матеріали справи, на виконання умов договору та зазначених рішень Харківської міської ради позивачем рекомендованим листом на адресу відповідача направлено лист-пропозицію № 4628/0/225-13 від 10.12.2013 р. (т. 1 а.с. 30-30) щодо укладення додаткової угоди до договору оренди землі № 88103/05 від 22.06.2005 р. р. (т.с. 1, а. с. 29).
Відповідач даний лист отримав, що підтверджується відміткою його представника на зворотньому поштовому повідомленні, згідно з яким позивачем направлено лист-пропозицію № 4628/0/225-13 від 10.12.2013 р.
Однак, станом на момент розгляду даної справи зміни до договору оренди не внесені, що і стало підставою для звернення позивача до суду з позовом по даній справі.
Надаючи правову кваліфікацію відносинам, що стали предметом спору, суд виходить з наступного:
Відповідно до статті 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.
Відповідно до вимог ст. ст. 32, 34 ГПК України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Згідно з статтею 43 ГПК України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.
За змістом ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно з ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.
Відповідно до п. 289.1. ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Стаття 1 Закону України "Про оцінку земель" визначає нормативну грошову оцінку земельних ділянок як капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
За змістом ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Керуючись зазначеними положеннями діючого законодавства, позивач рішеннями від 03.07.2013 р. №1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року" та від 25.09.2013 р. №1269/13 "Про затвердження порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова" затвердив нову базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова та ввів в дію з 01 січня 2014 року нову плату за землю.
Згідно з ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Статтею 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" встановлено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної в місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Відповідно до п.п. 34, 35 ч. 1 ст. 26 вказаного закону до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин, затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.
На підставі викладеного суд зазначає, що нормативно грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання уповноваженими органами плати за користування землею.
При цьому, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, в зв'язку з чим, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
В свою чергу, орендна плата за земельні ділянки комунальної власності є регульованою ціною. Тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Вищого господарського суду України від 03.07.2014 року № 922/533/14 та постановах Верховного суду України від 20.08.2013 року у справі №5017/781/2012 та від 03.12.2013 року у справі № 5009/3430/12.
Крім того, згідно зі статтею 67 Конституції України кожен зобов'язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Внаслідок зміни розміру нормативної грошової оцінки земель м. Харкова, яку введено в дію з 01 січня 2014, змінився також і розмір орендної плати за користування землею на території м. Харкова, а тому плата за землю у вигляді орендної плати повинна бути змінена з урахуванням нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки на підставі рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 «Про затвердження «Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013» .
Пунктом 289.1 ст. 289 ПК України встановлено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельної ділянки.
Однак, статтею 13 Закону України «Про оцінку землі» встановлено перелік підстав, за яких провадиться нормативно грошова оцінка земельних ділянок. Так у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності проводиться нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Вичерпний перелік документації з оцінки земель визначений ст. 20 Закону України «Про оцінку землі» . Аналізуючи зазначені положення чинного законодавства можна дійти висновку, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюється як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Територіальні органи Держгеокадастру, до яких належить ОСОБА_2 Держгеокадастру у м. Харкові Харківської області, діють на підставі Положення про ОСОБА_2 (Відділ) Держгеокадастру в місті, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18.02.2015 р. за №180/26625, і відповідно здійснює, зокрема, організацію виконання на відповідній території робіт із землеустрою та оцінки земель, що проводяться з метою внесення відомостей до Державного земельного кадастру (пп. 9 п.4 цього Положення); здійснює землеустрій, у тому числі забезпечує проведення державної інвентаризації земель (пп. 18 п. 4 цього Положення); видає витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки (пп.16 П.4 цього Положення); забезпечує розроблення стандартів і технічних документів у сфері Державного земельного кадастру відповідно до закону, а також порядок створення та актуалізації картографічних матеріалів, кадастрових класифікаторів, довідника та баз даних (пп.6 п. 4 цього Положення).
Як свідчать матеріали справи, розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки яку орендує відповідач згідно з договором оренди землі від 22.06.2005 р., та зроблений на підставі такої нормативної грошової оцінки розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 775/14, здійснено позивачем на підставі витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної № 480 від 17.10.2013 р. управління держземагентства у м. Харкові.
Саме з посиланням на витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної № 480 від 17.10.2013 р. позивач просить суд внести зміни до договору оренди землі від 22.06.2005 р. щодо визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Так само позивач просить суд внести зміни до договору щодо розміру орендної плати згідно з розрахунком розміру орендної плати за земельну ділянку № 775/14, здійсненого на підставі зазначеного витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної № 480 від 17.10.2013 р. управління держземагентства у м. Харкові
Однак, в процесі розгляду даної справи відповідач наполягав на тому, що витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної № 480 від 17.10.2013 р. ОСОБА_2 держземагентства у м. Харкові складено з порушенням вимог чинного законодавства України, в зв'язку з чим, Київським науково-дослідним інститутом судових експертиз на виконання ухвали господарського суду від 09.08.2016 р. проведено експертне дослідження. На вирішення експертів судової земельно-технічної експертизи поставлено наступні питання:
1. Чи відповідає оформлений ОСОБА_2 Держземагенства у м. Харкові Харківської області витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 480 від 17.10.2013 року вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування. Якщо не відповідає, то в чому полягає невідповідність?
2. Чи правильно визначена економіко-планувальна зона у витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 480 від 17.10.2013 року?
3. Чи правильно визначено вид функціонального використання земельної ділянки у витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 480 від 17.10.2013 року?
4. Які саме і в якому розмірі мають бути застосовані коефіцієнти Км2, Км3 під час обчислення нормативно грошової оцінки земельної ділянки площею 1,1863 га (кадастровий номер 6310138800:05:054:0510), що розташована за адресою: м. Харків, вул. Біологічна, 17?
5. Чи правильно визначений коефіцієнт Кф у витягу з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки № 480 від 17.10.2013 року?
6. Чи правильно визначені локальні коефіцієнти на місцезнаходженні земельної ділянки у межах економіко-планувальної зони у витягу з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки № 480 від 17.10.2013 року?
7. Які локальні коефіцієнти та в якому розмірі мають бути застосовані для визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки 1,1863 га (кадастровий номер 6310138800:05:054:0510), що розташована за адресою: м. Харків, вул. Біологічна, 17?
8. Чи змінилася прибутковість земельної ділянки площею 1,1863 га (кадастровий номер 6310138800:05:054:0510), що розташована за адресою: м. Харків, вул. Біологічна, 17? Якщо так, то яким чином і на які коефіцієнти це впливає?
9. Який розмір нормативно грошової оцінки земельної ділянки площею 1,1863 га (кадастровий номер 6310138800:05:054:0510), що розташована за адресою: м. Харків, вул. Біологічна, 17)
Відповідно до експертного висновку № 18845/16-41 від 11.01.2017 р. (т.с. 2, а.с. 83-91) експертом на певні запитання надано наступні відповіді.
По питанню № 4, експертом зазначено:
При формуванні витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку від 17.10.2013 № 480 локальні коефіцієнти на місцеположення земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони застосовані у відповідності до Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харків станом на 01.01.2013 року. При цьому, значення деяких локальних коефіцієнтів на місцеположення земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони, при формуванні Витягу № 480, застосовано не вірно. За результатами проведеного дослідження встановлено, що значення локального коефіцієнта. КмЗ має становить 0,86 (див. дослідницьку частину висновку).
По питаннях №№ 6, 7 експертом зазначено:
При формуванні витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку від 17.10.2013 № 480 застосовані значення локальних коефіцієнтів на місцеположення земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони, які не передбачені Технічною документацією з нормативної грошової оцінки земель міста Харків станом на 01.01.2013 року, а саме:
- в зоні пішохідної доступності до громадських центрів 1,12;
- в зоні магістралей підвищеного містоформувального значення 1,07;
- в санітарно-захисній зоні 0,87222;
- у зоні забруднення атмосферного повітря 0,99421;
- у зоні перевищення припустимого рівня шуму 0,98923.
За результатами наданих на дослідження матеріалів встановлено, що згідно відомостей Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харків станом на 01.01.2013 року значення вказаних коефіцієнтів має становити:
- в зоні пішохідної доступності до громадських центрів 1, 2;
- в зоні магістралей підвищеного містоформувального значення 1,08;
- в санітарно-захисній зоні 0,86;
- у зоні забруднення атмосферного повітря 0,95;
- у зоні перевищення припустимого рівня шуму 0,96.
Також, не у відповідності до Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харків станом на 01.01.2013 року, при формуванні витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку від 17.10.2013 № 480, не вірно застосовано коефіцієнт у зоні пішохідної доступності швидкісного транспорту - 1,04, який має становити 1,05.
При формуванні витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку від 17.10.2013 № 480 вірно застосовані значення локальних коефіцієнтів на місцеположення земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони, які передбачені Технічною документацією з нормативної грошової оцінки земель міста Харків станом на 01.01.2013 року, а саме:
- у прирейковій зоні - 1,1;
- на ґрунтах з несучою спроможністю менше 1,0 кг/см - 0,9;
- в зоні залягання ґрунтових вод менше 3 м - 0,9;
- в ареалі забруднення ґрунтів - 0,92.
За результатами аналізу схем, встановлено, що земельна ділянка площею 1,1863 га, кадастровий номер 6310138800:05:054:0510, в межах зон прояву інших локальних факторів, які визначені Технічною документацією з нормативної грошової оцінки земель міста Харків станом на 01.01.2013 року, не розташована.
Таким чином, відповідно до експертного висновку № 18845/16-41 від 11.01.2017 р. (т.с. 2, а.с. 83-91) витяг № 480 від 17.10.2013 р. з технічної документації про нормативну оцінку земельної ділянки, кадастровий номер 6310138800:05:054:0510, сформований ОСОБА_2 Держгеокадастру у м. Харкові Харківської області сформовано з невірним застосуванням деяких локальних коефіціентів на місцеположення земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони.
Зазначені недоліки та помилки у витягу № 480 від 17.10.2013 р. з технічної документації про нормативну оцінку земельної ділянки призвели до невірного визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, та, як наслідок, невірного визначення розміру орендної плати за земельну ділянку № 775/14, здійсненого на підставі зазначеного витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Отже, внесення запропонованих позивачем змін у вигляді додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки від 22.06.2005 р. з посиланням на витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної № 480 від 17.10.2013 р., а також на розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 775/14, здійснений на підставі зазначеного витягу, є безпідставними та такими, що не відповідають вимогам чинного законодавства, яке регулює земельні правовідносини.
Вище зазначене дає підстави вважати позовні вимоги позивача про внесення змін до договору з посиланням на витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної № 480 від 17.10.2013 р. та на розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 775/14 такими, що суперечать приписам ст. ст. 32, 34 ГПК України, а тому в запропонованій позивачем редакції задоволенню не підлягають.
Суд також зазначає, що право позивача на внесення змін до умов договору оренди від 22.06.2005 р. може бути здійснено в позасудовому або судовому порядку тільки у випадку виготовлення витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що буде відповідати вимогам чинного законодавства України.
Разом з тим, розглянувши укладений між сторонами договір оренди від 22.06.2005 р. суд зазначає, що в частині визначення розміру орендної плати в відсотковому співвідношенні до нормативної грошової оцінки, зазначений договір не відповідає вимогам ст. 288-289 Податкового кодексу України, рішенню 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові (з урахуванням змін).
За таких обставин, суд приходить до висновку про задоволення позову в частині внесення змін до п. 9 договору щодо порядку визначення розміру орендної плати, та встановлення орендної плати в розмірі 4,8% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. При цьому суд враховує, що діюча редакція договору оренди від 22.06.2005 р. містить нормативну грошову земельної ділянки, яка становить 5171731 грн. Таким чином, розмір орендної плати, до внесення до нього змін щодо нової нормативної грошової оцінки, повинен визначатись саме з урахуванням діючої нормативної грошової оцінки та з урахуванням її індексації, що відповідає вимогам ст. 288 Податкового кодексу України.
Що стосується позовних вимог про внесення змін до п. п. 13, 14, 28 до договору оренди землі, господарський суд зазначає наступне:
Так, позивачем в позовній заяві не наведено обґрунтування позовних вимог щодо зміни п.13 договору, якими позивач просить доповнити перелік підстав для зміни орендної плати такою підставою як «зміна нормативної грошової оцінки землі» . Аналогічно пропоновані позивачем зміни до п. 28 Договору оренди не обґрунтовані жодними посиланнями на норми права та докази.
Разом з тим, про необґрунтованість цих вимог позивача свідчить те, що в даному разі позивач просить суд врегулювати в договорі відносини, які вже врегульовані нормативними актами, при цьому просить зробити це у інший спосіб, ніж це передбачено цими актами. Однак, згідно з частиною 2 статті Цивільного кодексу України сторони мають право врегулювати у договорі, який передбачений актами цивільного законодавства, свої відносини, які не врегульовані цими актами.
У відповідності до приписів частини 4 статті 179 Господарського кодексу України при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі, в т.ч. типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови. Конкретизувати умови означає визначити ті умови договору, які мають змінюваний характер в залежності від конкретних умов відповідних правовідносин (стосовно договору оренди земельної ділянки, наприклад, це місцезнаходження, цільове призначення, площа та якісні характеристики земель, перелік, характеристика і стан лінійних споруд, інших об'єктів інфраструктури, у тому числі доріг, наявність обмежень, ставка та розмір орендної плати, строк дії договору тощо).
У даному ж випадку позивач, пропонуючи умови договору, яких немає у типовому договорі оренди землі, який затверджений Постановою КМ України від 30.03.2004 р. № 220 «Про затвердження Типового договору оренди землі» , насправді просить не конкретизувати, а змінити і доповнити умови типового договору, що прямо суперечить забороні на відступ від умов типового договору, встановленій частиною 2 статті 630 Цивільного кодексу України та частиною 4 статті 179 Господарського кодексу України.
Так, зокрема, в Типовому договорі оренди землі, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.2004р. № 220, а саме: у вичерпному переліку підстав для перегляду розміру орендної плати відсутні пропоновані позивачем у спірній додатковій угоді умови щодо зміни розміру орендної плати у разі «зміни нормативної грошової оцінки землі» .
Відповідність таких пропонованих позивачем умов договору Типовому договору оренди землі, затвердженому самим позивачем, Харківською міською радою, не може бути прийняте до уваги, оскільки рішення органів місцевого самоврядування не можуть суперечити нормативним актам центральних органів державної влади.
Відсутність «зміни нормативної грошової оцінки землі» в переліку підстав перегляду розміру орендної плати, визначеному в п.13 чинної редакції договору, до речі, є додатковим доказом того, що наразі, на момент звернення позивача з позовом, зміна нормативної грошової оцінки землі не є підставою для зміни розміру орендної плати. В протилежному випадку, потреби в доповненні відповідного переліку цією додатковою підставою у позивача не виникало б.
Спроба позивача доповнити умови договору пунктом 28, який передбачає спосіб захисту права тотожній тому, з яким позивач вже (за відсутності таких змін) звернувся з позовом до суду, свідчить про юридичну недоцільність заявлених позовних вимог.
Оскільки, господарський суд вважає, що пункти 13, 14 та 28 до додаткової угоди до договору оренди землі від 13.10.2005 року, не підлягають визнанню укладеними, в зв'язку з тим, що вони не регулюють питання розміру орендної плати, а обов'язковість їх внесення в судовому порядку позивачем не доведено, тому, позовні вимоги щодо цих пунктів задоволенню не підлягають.
Враховуючи викладене, господарський суд приходить до висновку про часткове задоволення позовних вимог Харківської міської ради про внесення змін до договору оренди землі шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору.
Щодо позовних вимог позивача в частині визнання укладеної додаткової угоди з 01.01.2014 р. суд зазначає наступне:
Позивач наполягає на тому, що плата за землю у вигляді орендної плати повинна сплачуватись з 01 січня 2014 року, тобто, з дати введення в дію нормативно грошової оцінки земельної ділянки на підставі рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013". Позивач зазначає, що вказана правова позиція підтверджується постановою Верховного суду України від 18.05.2016 у справі № 639/5781/15-ц.
Як вже було зазначено вище, на виконання умов договору та зазначених рішень Харківської міської ради позивачем рекомендованим листом на адресу відповідача направлено лист-пропозицію № 4628/0/225-13 від 10.12.2013 р. (т. 1 а.с. 30-30) щодо укладення додаткової угоди до договору оренди землі № 88103/05 від 22.06.2005 р. р. (т. 1, а. с. 29). Даний лист згідно з поштовим повідомленням № 6100310429640 направлено позивачем 01.04.2014 р. (т. 1 а.с. 31)
Відповідач даний лист отримав 03.04.2014 р. що підтверджується відміткою його представника на зворотньому боці поштового повідомлення, згідно з яким позивачем направлено лист-пропозицію № 4628/0/225-13 від 10.12.2013 р. Проте, відповідач жодним чином на зазначений лист не відреагував, не звертався до позивача з підстав перегляду умов договору та його приведеності у відповідність до вимог чинного законодавства України, хоча знав та мав виконувати рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013", ст. 288-289 Податкового кодексу України, рішенню 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові (з урахуванням змін).
За таких обставин, позовні вимоги позивача про визнання укладеної додаткової угоди з 01.01.2014 р. не підлягають задоволенню, а відповідний договір підлягає визнанню укладеним з 03.04.2014 р., тобто з моменту отримання відповідачем листа-пропозиції № 4628/0/225-13 від 10.12.2013 р. про укладення цього договору.
Посилання позивача у позовні заяві в підтвердження необхідності внесення змін до спірного Договору з 01.01.2014 на правові висновки, що викладені у постанові Верховного суду України від 18.05.2016 у справі № 639/5781/15-ц, колегія суддів вважає безпідставними, оскільки у зазначеній постанові Верховного суду України предметом спору є внесення змін до Договору оренди землі, пропозиція про зміну умов якого була направлена орендарю 10.12.2013, що з урахуванням всіх обставин цієї справи в їх сукупності мало правовим наслідком встановлення судом іншого строку набрання чинності змін до Договору.
Аналогічної правової позиції дотримується і Харківський апеляційний господарський суд, зокрема в постанові від 01.11.2016 р. по справі № 922/2544/16.
Здійснюючи розподіл судових витрат, суд зазначає наступне.
Згідно зі ст. 44 ГПК України, судові витрати складаються з судового збору, сум, що підлягають сплаті за проведення судової експертизи, призначеної господарським судом, витрат, пов'язаних з оглядом та дослідженням речових доказів у місці їх знаходження, оплати послуг перекладача, адвоката та інших витрат, пов'язаних з розглядом справи.
Статтею 49 ГПК України передбачено, що судовий збір покладається у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо господарським судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін; у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Суми, які підлягають сплаті за проведення судової експертизи, послуги перекладача, адвоката та інші витрати, пов'язані з розглядом справи, покладаються:
при задоволенні позову - на відповідача;
при відмові в позові - на позивача;
при частковому задоволенні позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Як свідчать матеріали справи, позивач за звернення до суду з позовом по даній справі сплатив 1378 грн. судового збору.
Разом з тим, відповідач також сплатив за проведення судової експертизи 17616 грн.
Враховуючи те, що позов по даній справі задоволено частково, зазначені судові витрати суд покладає на обидві сторони в рівних частинах.
Керуючись ст. ст. 4-2, 4-3, 4-5, 22, 44, 49, 75, 84, 85 ГПК України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Внести зміні до договору оренди землі від 22.06.2005 р. № 88103/05, укладеного між Харківською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю фірмою "Харпромсклад", м. Харків, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі з 03 квітня 2014 року у такій редакції:
ДОДАТКОВА УГОДА
до договору оренди землі,
зареєстрованого 22 червня 2005 року за № 88103/05
у Харківській регіональній філії Державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах
__
Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови ОСОБА_4 з одного боку та Товариство з обмеженою відповідальністю фірми "Харпромсклад", м. Харків (Орендар) в особі керівника
І. Відповідно до Податкового кодексу України. Закону України Про оренду землі , рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 . рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 , рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за - суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові пункт 9 договору оренди землі, зареєстрованого 22 червня 2005 року за № 88103/05 змінити, доповнити пункт 2 словами і викласти у такій редакції:
2. (редакція договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310138800:05:054:0510
9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати за земельну ділянку становить 4,8 % від її нормативної грошової оцінки
II. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого 22 червня 2005 року за № 88103/05 у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
ОРЕНДОДАВЕЦЬ
Харківська міська рада Харківської області
м. Харків, м-н Конституції, 7
код 04059243
В особі міського голови
/підпис/
ОРЕНДАР
Товариство з обмеженою відповідальністю фірмою "Харпромсклад"
61030, м. Харків, вул. Біологічна, буд. 17
код 31438251
В особі керівника
/підпис/ /ПІБ/
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю фірми "Харпромсклад" (адреса: 61030, м. Харків, вул. Біологічна, 17; код ЄДРПОУ: 31438251) на користь Харківської міської ради (адреса: 61003, м. Харків, м-н Конституції, 7; код ЄДРПОУ 04059243) 689 грн. судового збору.
Стягнути з Харківської міської ради (адреса: 61003, м. Харків, м-н Конституції, 7; код ЄДРПОУ 04059243) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю фірми "Харпромсклад" (адреса: 61030, м. Харків, вул. Біологічна, 17; код ЄДРПОУ: 31438251) 8808 грн. витрат на проведення експертизи.
В решті позову відмовити.
Видати накази після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повне рішення складено 06.02.2017 р.
Суддя ОСОБА_5
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 30.01.2017 |
Оприлюднено | 07.02.2017 |
Номер документу | 64532956 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Байбак О.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні