Ухвала
від 26.04.2017 по справі 826/5496/17
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 У Х В А Л А

про забезпечення адміністративного позову

26 квітня 2017 року м. Київ № 826/5496/17

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі: судді Арсірія Р.О., розглянувши клопотання Громадської організації Міжрегіональний народний контроль про забезпечення адміністративного позову

за позовом Громадської організації "Міжрегіональний народний контроль" до Політичної партії "Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина", Центральної виборчої комісії про визнання протиправними дій ВСТАНОВИВ:

Громадська організація Міжрегіональний народний контроль звернулась до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до політичної партії Всеукраїнське об'єднання Батьківщина та Центральної виборчої комісії, в якому, з урахуванням поданої заяви про залучення другого відповідача та збільшення позовних вимог, просила:

- визнати протиправними дії політичної партії Всеукраїнське об'єднання Батьківщина по організації та проведенні зборів громадян України щодо проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою стосовно можливості купівлі-продажу земель сільськогосподарського призначення;

- зобов'язати політичну партію Всеукраїнське об'єднання Батьківщина утриматись від вчинення дій, спрямованих на проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою стосовно можливості купівлі-продажу земель сільськогосподарського призначення;

- визнати протиправними дії Центральної виборчої комісії щодо посвідчення факту проведення зборів громадян України щодо проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою стосовно можливості купівлі-продажу земель сільськогосподарського призначення;

- зобов'язати Центральну виборчу комісію утриматись від вчинення дій щодо організації підготовки та проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою стосовно можливості купівлі-продажу земель сільськогосподарського призначення.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 квітня 2017 року відкрито провадження та призначено попереднє судове засідання на 01 червня 2017 року о 15:45 год.

Одночасно з адміністративним позовом, позивачем було подано до суду клопотання про вжиття заходів забезпечення адміністративного позову, в якому він просив заборонити Центральній виборчій комісії приймати рішення про реєстрацію ініціативної групи з проведення всеукраїнського референдуму, утворену зборами громадян України щодо проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою стосовно можливості купівлі-продажу земель сільськогосподарського призначення, які відбулись 19 квітня 2017 року у приміщенні Підприємства Федерації Професійних Спілок України Міжнародний Центр Культури і Мистецтв Профспілок України .

Відповідно до приписів ч. 1 статті 118 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), клопотання про забезпечення адміністративного позову розглядається не пізніше наступного дня після його одержання й у разі обґрунтованості та терміновості вирішується ухвалою негайно без повідомлення відповідача та інших осіб, які беруть участь у справі.

За наслідком розгляду поданого позивачем клопотання судом була встановлена його обґрунтованість та терміновість вирішення, про що буде зазначено нижче, а тому суд вирішив здійснити його розгляд негайно, без повідомлення відповідача та інших осіб, які беруть участь у справі.

При вирішенні питання щодо наявності підстав для забезпечення адміністративного позову суд виходить з наступного.

Відповідно до ч. 1 статті 117 КАС України, суд за клопотанням позивача або з власної ініціативи може постановити ухвалу про вжиття заходів забезпечення адміністративного позову, якщо існує очевидна небезпека заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам позивача до ухвалення рішення в адміністративній справі, або захист цих прав, свобод та інтересів стане неможливим без вжиття таких заходів, або для їх відновлення необхідно буде докласти значних зусиль та витрат, а також якщо очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень.

Згідно з ч. 3, 4 статті 117 КАС України, подання адміністративного позову, а також відкриття провадження в адміністративній справі не зупиняють дію оскаржуваного рішення суб'єкта владних повноважень, але суд у порядку забезпечення адміністративного позову може відповідною ухвалою зупинити дію рішення суб'єкта владних повноважень чи його окремих положень, що оскаржуються.

Адміністративний позов, крім способу, встановленого частиною третьою цієї статті, може бути забезпечено забороною вчиняти певні дії.

Забезпечення адміністративного позову - це вжиття судом, у провадженні якого знаходиться справа, до вирішення адміністративної справи по суті позовних вимог, визначених КАС України заходів щодо створення можливості реального виконання у майбутньому постанови суду, якщо її буде прийнято на користь позивача.

Виходячи з системного тлумачення зазначених положень вбачається, що застосування заходів забезпечення позову можливе лише у випадку існування очевидної небезпеки заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам позивача до ухвалення рішення в адміністративній справі, або якщо захист цих прав, свобод та інтересів стане неможливим без вжиття таких заходів, або для їх відновлення необхідно буде докласти значних зусиль та витрат, а також наявність ознак, які свідчать про очевидність протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень. При цьому небезпека заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам позивача має бути очевидною.

Як вбачається з матеріалів справи, 19 квітня 2017 року у приміщенні Підприємства Федерації Професійних Спілок України Міжнародний Центр Культури і Мистецтв Профспілок України відбулися збори громадян України щодо ініціативи проведення всеукраїнського референдуму про заборону продажу сільськогосподарської землі, на яких було вирішено винести на всеукраїнський референдум питання в такому формулюванні: Чи підтримуєте ви продовження існуючої заборони на продаж земель сільськогосподарського призначення безстроково? .

За результатами проведення таких зборів було складено протокол зборів, обрано ініціативну групу та затверджено її склад.

Відповідно до ч. 1 статті 36 Конституції України, Громадяни України мають право на свободу об'єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров'я населення або захисту прав і свобод інших людей.

Так, як вбачається із Статуту ГО Міжрегіональний народний контроль , основною метою його діяльності є об'єднання суспільно-активних громадян для захисту своїх конституційних прав та законних інтересів, а також сприяння побудові правового, демократичного, соціально-справедливого, екологічно-безпечного суспільства, а одним з його завдань є вжиття заходів для скасування мораторію на відчуження земель сільськогосподарського призначення.

Чинним законодавством, а саме приписами п. 15 Розділу Х Перехідні положення Земельного кодексу України, встановлено, що до набрання чинності законом про обіг земель сільськогосподарського призначення, але не раніше 1 січня 2018 року, не допускається:

а) купівля-продаж земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності, крім вилучення (викупу) їх для суспільних потреб;

б) купівля-продаж або іншим способом відчуження земельних ділянок і зміна цільового призначення (використання) земельних ділянок, які перебувають у власності громадян та юридичних осіб для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, земельних ділянок, виділених в натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) для ведення особистого селянського господарства, а також земельних часток (паїв), крім передачі їх у спадщину, обміну земельної ділянки на іншу земельну ділянку відповідно до закону та вилучення (викупу) земельних ділянок для суспільних потреб, а також крім зміни цільового призначення (використання) земельних ділянок з метою їх надання інвесторам - учасникам угод про розподіл продукції для здійснення діяльності за такими угодами.

Купівля-продаж або іншим способом відчуження земельних ділянок та земельних часток (паїв), визначених підпунктами а та б цього пункту, запроваджується за умови набрання чинності законом про обіг земель сільськогосподарського призначення, але не раніше 1 січня 2018 року, в порядку, визначеному цим Законом.

Угоди (у тому числі довіреності), укладені під час дії заборони на купівлю-продаж або іншим способом відчуження земельних ділянок та земельних часток (паїв), визначених підпунктами а та б цього пункту, в частині їх купівлі-продажу та іншим способом відчуження, а так само в частині передачі прав на відчуження цих земельних ділянок та земельних часток (паїв) на майбутнє є недійсними з моменту їх укладення (посвідчення).

Таким чином, вказаними нормами встановлений мораторій на відчуження земель сільськогосподарського призначення строком до прийняття Закону про обіг земель сільськогосподарського призначення, але не раніше 01 січня 2018 року.

Водночас, відповідно до статті 14 Конституції України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

А відповідно до вимог статті 41 Конституції України, кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю.

Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.

Відповідно до приписів Рішення Конституційного Суду України від 01 грудня 2004 року у справі № 1-10/2004, законний інтерес відбиває легітимне прагнення свого носія до того, що не заборонено законом, тобто його бажання, мрію, потяг до нього, а отже - й не юридичну, а фактичну (соціальну) можливість. Це прагнення у межах сфери правового регулювання до користування якимсь конкретним матеріальним або нематеріальним благом.

У відповідності до наведених вище положень, виходячи зі змісту поданого позивачем адміністративного позову вбачається, що ГО Міжрегіональний народний контроль має законний інтерес у сфері спірних правовідносин, який спрямований на недопущення продовження дії встановленого мораторію на відчуження земель сільськогосподарського призначення, його скасування, оскільки вважає, що таким чином будуть захищені конституційні права та законні інтереси учасників такої громадської організації.

Відповідно до вимог статті 30 Закону України Про всеукраїнський референдум , ініціативна група з проведення всеукраїнського референдуму утворюється на зборах громадян України, в яких бере участь не менш як дві тисячі громадян України, які мають право голосу на всеукраїнському референдумі.

Ініціативна група з проведення всеукраїнського референдуму (далі - ініціативна група) складається не менш як з п'ятисот громадян України, які на день її утворення мають право голосу. Збори утворюють лише одну ініціативну групу. На зборах складається список членів ініціативної групи із зазначенням прізвища, імені, по батькові, дати народження, місця проживання або місця перебування, відомостей про документи, що посвідчують особу та громадянство України.

На зборах громадян також визначається особа (далі - уповноважений представник ініціативної групи), яка буде представляти інтереси ініціативної групи, про що складається заява, яка підписується головою та секретарем зборів.

У семиденний строк з дня проведення зборів уповноважений представник ініціативної групи, передає до Центральної виборчої комісії підписані головою і секретарем зборів документи проведених зборів, а саме: протокол зборів; список їх учасників; список членів ініціативної групи з проведення всеукраїнського референдуму; заяву про призначення уповноваженого представника ініціативної групи; письмові заяви кожного з членів ініціативної групи з проведення всеукраїнського референдуму про згоду бути членом ініціативної групи; письмову згоду особи бути уповноваженим представником ініціативної групи.

Список членів ініціативної групи з проведення всеукраїнського референдуму подається до Центральної виборчої комісії також в електронному вигляді.

Водночас, відповідно до ч. 1 статті 31 Закону України Про всеукраїнський референдум , центральна виборча комісія у п'ятиденний строк здійснює аналіз документів, передбачених частиною одинадцятою статті 30 цього Закону, на предмет відповідності вимогам законодавства і за результатами приймає постанову про реєстрацію ініціативної групи з проведення всеукраїнського референдуму або про відмову у реєстрації ініціативної групи з проведення всеукраїнського референдуму із зазначенням мотивів такого рішення.

Таким чином вбачається, що на рівні Закону України Про всеукраїнський референдум передбачений конкретно визначений строк вирішення Центральною виборчою комісією питання реєстрації ініціативної групи з проведення всеукраїнського референдуму, останнім днем якого, з огляду на проведення зборів громадян України 19 квітня 2017 року та врахування того, що 01 та 02 травня є святковим днями, є 03 травня 2017 року.

Враховуючи необхідність належного повідомлення сторін про дату, час та місце розгляду справи а також значну завантаженість суду з розгляду адміністративних справ, судовий розгляд даної справи не буде завершено до 03 травня 2017 року, в силу чого, об'єктивно існує небезпека, що без вжиття заходів забезпечення позову буде заподіяно шкоду інтересам позивача внаслідок вчинення Центральною виборчою комісією дій щодо реєстрації ініціативної групи з проведення всеукраїнського референдуму.

Відповідно, в такому разі позивачу з метою відновлення своїх прав необхідно буде докласти значних зусиль, пов'язаних з оскарженням прийнятого Центральною виборчою комісією рішення та вчинених на її виконання дій ініціативної групи в судовому порядку.

Отже, наведене свідчить про існування очевидної небезпеки заподіяння шкоди інтересам позивача до ухвалення рішення в даній адміністративній справі у разі невжиття заходів забезпечення адміністративного позову.

Враховуючи зазначене, суд приходить до висновку про те, що позивачем були надані належні та переконливі докази існування очевидної небезпеки заподіяння шкоди його інтересам до ухвалення рішення в даній адміністративній справі, необхідності докладання значних зусиль та витрат для захисту цих інтересів у майбутньому, в разі не вжиття заходів забезпечення адміністративного позову.

Окремо суд звертає увагу на те, що скорочені законодавчо встановлені строки прийняття Центральною виборчою комісією рішення з питання реєстрації ініціативної групи з проведення всеукраїнського референдуму, які були зазначені вище, крім іншого, зумовлюють необхідність термінового вирішення поданого позивачем клопотання про забезпечення адміністративного позову.

Крім того, при вирішенні питання про забезпечення позову в даній справі суд враховує наступне.

Як вже було зазначено вище, приписами статті 30 Закону України Про всеукраїнський референдум визначена мінімальна кількість учасників зборів громадян України, на яких утворюється ініціативна група з проведення всеукраїнського референдуму, в розмірі 2000 громадян України, які мають право голосу на всеукраїнському референдумі.

Разом з тим, відповідно до наявного в матеріалах справи відеозапису проведення 19 квітня 2017 року зборів громадян України у приміщенні Підприємства Федерації Професійних Спілок України Міжнародний Центр Культури і Мистецтв Профспілок України , наявні у такому приміщенні місця не були повністю зайнятими особами, які брали участь у зборах.

Водночас, позивачем було долучено до матеріалів справи план-схема вказаного приміщення, згідно якого таке приміщення вміщає в себе 1965 місць, з чого ним вбачається, що у проведенні 19 квітня 2017 року зборів громадян України у приміщенні Підприємства Федерації Професійних Спілок України Міжнародний Центр Культури і Мистецтв Профспілок України брало участь менше 2000 громадян України, що є прямим порушенням вимог статті 30 Закону України Про всеукраїнський референдум .

Докази, які б спростовували наведені обставини в матеріалах справи відсутні, а тому вони беруться судом до уваги в якості обґрунтування наявності додаткових підстав для забезпечення адміністративного позову ГО Міжрегіональний народний контроль . При цьому, правова оцінка таких обставин підлягатиме встановленню під час судового розгляду.

Враховуючи наведене, суд вбачає наявність окремих ознак очевидної протиправності дій щодо проведення 19 квітня 2017 року зборів громадян України, що додатково до вже наведеного свідчить про обґрунтованість поданого позивачем клопотання про забезпечення адміністративного позову.

Необхідно акцентувати увагу на тому, що заходи забезпечення адміністративного позову мають бути співмірними заявленим позовним вимогам. В даному випадку співмірність передбачає співвідношення негативних наслідків від вжиття заходів забезпечення позову з тими негативними наслідками, які можуть настати в результаті невжиття цих заходів, з урахуванням відповідності права чи законного інтересу, за захистом яких заявник звертається до суду, майнових наслідків заборони відповідачу здійснювати певні дії. Заходи до забезпечення позову можуть бути вжиті судом лише в межах предмета позову та не повинні порушувати прав осіб, що не є учасниками даного судового процесу. Суди не вправі вживати такі заходи до забезпечення позову, які є фактично рівнозначними задоволенню позовних вимог.

В контексті наведеного, на переконання суду, встановлення визначених позивачем заходів забезпечення адміністративного позову до вирішення спору судом у даній справі відповідають предмету заявленого позову, є співмірним, та, водночас, вжиття таких заходів не зумовлює фактичного вирішення спору по суті, оскільки вони спрямовані виключно на збереження існуючого становища до розгляду справи по суті позовних вимог.

Керуючись статтями 117, 118, 160, 165 КАС України, суд, -

У Х В А Л И В:

Клопотання Громадської організації "Міжрегіональний народний контроль" про забезпечення адміністративного позову - задовольнити.

Заборонити Центральній виборчій комісії приймати рішення про реєстрацію ініціативної групи з проведення всеукраїнського референдуму, утворену зборами громадян України щодо проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою стосовно можливості купівлі-продажу земель сільськогосподарського призначення, які відбулись 19 квітня 2017 року у приміщенні Підприємства Федерації Професійних Спілок України "Міжнародний Центр Культури і Мистецтв Профспілок України", до набрання законної сили рішенням у даній судовій справі.

Ухвала набирає чинності з 26.04.2017 і підлягає негайному виконанню на підставі ч.5 ст.118 Кодексу адміністративного судочинства України.

Стягувачем у виконавчому провадженні, відкритому на підставі даної ухвали, є Громадська організація "Міжрегіональний народний контроль" (код ЄДРПОУ 39178364, 03058, м. Київ, провулок Ніжинський, буд.2-4 А), боржником - Центральна виборча комісія (код ЄДРПОУ 21661450, 01196, м.Київ, площа Лесі Українки, 1).

Ухвала набирає законної сили відповідно до статті 254 КАС України та може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції протягом п'яти днів з дня її отримання особою, яка оскаржує ухвалу, за правилами, встановленими статтями 185-187 КАС України.

Суддя Р.О. Арсірій

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення26.04.2017
Оприлюднено28.04.2017
Номер документу66192210
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/5496/17

Рішення від 27.04.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Арсірій Р.О.

Ухвала від 22.11.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Арсірій Р.О.

Ухвала від 27.06.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Сорочко Є.О.

Ухвала від 14.06.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Сорочко Є.О.

Ухвала від 01.06.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Арсірій Р.О.

Ухвала від 01.06.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Арсірій Р.О.

Ухвала від 31.05.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Сорочко Є.О.

Ухвала від 15.05.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Сорочко Є.О.

Ухвала від 15.05.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Сорочко Є.О.

Ухвала від 26.04.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Арсірій Р.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні