Постанова
від 17.05.2017 по справі п/811/354/17
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 травня 2017 року Справа № П/811/354/17

Кіровоградський окружний адміністративний суд, у складі колегії: головуючого - судді Хилько Л.І, суддів Момонт Г.М. та Притули К.М., розглянув у порядку письмового провадження справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Індастріал-Транс-Агро" до Державної фіскальної служби України та Кропивницької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Кіровоградській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом, просить суд визнати протиправною бездіяльність відповідачів щодо незабезпечення автоматичного збільшення значення суми ПДВ, на яку позивач має право реєструвати податкові накладні/розрахунки в ЄРПН, на величину суми ПДВ за отриманими податковими накладними, зареєстрованими в ЄРПН за вересень 2016 р. у сумі 1 372 237,50 грн. в системі електронного адміністрування ПДВ; та зобов'язати вчинити вказані дії щодо збільшення такої суми.

В обґрунтування позовних вимог зазначив, що товариством у податковій звітності з ПДВ було віднесено до складу податкового кредиту суму податкової накладної, отриманої від контрагента ТОВ "Аларт Груп" в розмірі 1372237,50 грн.. Водночас, ДФС не було здійснено автоматичного збільшення суми, на яку товариство має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН за визначеною Податковим кодексом України формулою з підстав не реєстрації в ЄРПН ТОВ "Аларт Груп" податкової накладної на суму 1372237,50 грн. Натомість, дана позиція ДФС спростована рішенням суду, яке набрало законної сили, а тому бездіяльність відповідачів порушує права позивача, як платника податків, на податковий кредит та на можливість реєструвати податкові накладні.

Відповідачі позовні вимоги не визнали, з поданих до суду заперечень представники зазначили, що позивачем задекларовано взаємовідносини з ТОВ "Аларт Груп" (код 40305446) на суму ПДВ 1 372 237,50 грн.. Але, в Єдиному реєстрі податкових накладних відсутні зареєстровані податкові накладні ТОВ "Аларт Груп" (код 40305446) на таку суму ПДВ в адресу позивача. Таким чином враховуючи, що згідно норм Податкового кодексу України автоматичне збільшення реєстраційної суми ПДВ в системі електронного адміністрування здійснюється виключно на підставі зареєстрованих у ЄРПН податкових накладних, позовні вимоги є необгрунтованими та задоволенню не підлягають (а.с.28-31, 77-83).

Дослідивши наявні в справі матеріали та всебічно й повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи по суті, суд зазначає таке.

Відповідно до частини 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч.3 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, в т.ч. на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

ТОВ "Індастріал-Транс-Агро" (код 37297649) зареєстроване як юридична особа та перебуває на обліку в Кропивницькій ОДПІ як платник податків.

Встановлено, що позивачем в податковій декларації з ПДВ за вересень 2016 р. та в уточнюючих розрахунках було задекларовано взаємовідносини з ТОВ "Аларт Груп" (код 40305446) на суму ПДВ 1 372 237,5 грн. (а.с.14-20). Так, ТОВ "Аларт Груп" було виписано позивачу податкову накладну №1 від 30.09.2016 р. на загальну суму 8 233 425 грн., в т.ч. ПДВ 1 372 237,50 грн. (а.с.35-38).

Натомість, ДФС не було здійснено автоматичного збільшення суми, на яку товариство має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН, оскільки в Єдиному реєстрі відсутні зареєстровані ТОВ "Аларт Груп" (код 40305446) податкові накладні на суму ПДВ 1 372 237,5 грн., виписані на адресу позивача.

Вищевказані обставини також підтверджено представниками у поданих до суду запереченнях.

Відповідно з п.198.6 ст.198 Податкового кодексу України не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв'язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними / розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.

У разі коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними у абзаці першому цього пункту документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу.

Податкові накладні, отримані з Єдиного реєстру податкових накладних, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

У разі якщо платник податку не включив у відповідному звітному періоді до податкового кредиту суму податку на додану вартість на підставі отриманих податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, таке право зберігається за ним протягом 365 календарних днів з дати складення податкової накладної.

Суми податку сплачені (нараховані) у зв'язку з придбанням товарів/послуг, зазначені в податкових накладних/розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних з порушенням терміну реєстрації, відносяться до податкового кредиту за звітний податковий період, в якому зареєстровано податкові накладні/розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, але не пізніше: ніж через 365 календарних днів з дати складення податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних; для платників податку, що застосовують касовий метод, - ніж через 60 календарних днів з дати списання коштів з банківського рахунка платника податку.

Згідно із п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних має бути здійснена протягом 15 календарних днів, наступних за датою виникнення податкових зобов'язань, відображених у відповідних податкових накладних та/або розрахунках коригування. У разі порушення цього терміну застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Платник податку має право зареєструвати податкову накладну та/або розрахунок коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, в якій загальна сума податку не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200 1.3 статті 200 1 цього Кодексу.

Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов'язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов'язань за відповідний звітний період.

Системний аналіз наведених вище норм є підставою для висновку, що за загальним правилом право на віднесення платником податку сум ПДВ до складу податкового кредиту виникає станом на дату отримання товарів/послуг або на дату списання коштів на їх оплату. Суми ПДВ віднесені до складу податкового кредиту повинні бути підтверджені податковими накладними, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно із п.200-1.1 ст.200-1 Податкового кодексу України система електронного адміністрування податку на додану вартість забезпечує автоматичний облік в розрізі платників податку:

суми податку, що містяться у складених та отриманих податкових накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних;

суми податку, сплачені платниками при ввезенні товару на митну територію України;

суми поповнення та залишку коштів на рахунках в системі електронного адміністрування податку на додану вартість;

суми податку, на яку платники мають право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних;

інші показники, які згідно з вимогами пункту 34 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" цього Кодексу враховуються під час обрахунку суми податку, обчисленої за формулою, визначеною пунктом 200 1.3 статті 200 1 цього Кодексу.

Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість встановлюється Кабінетом Міністрів України.

За правилами п.200-1.2 ст.200-1 Податкового кодексу України платникам податку автоматично відкриваються рахунки в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.

Відповідно вимог п. 200-1.3 ст. 200-1 Податкового кодексу України Платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму податку (SНакл), обчислену за такою формулою:

еНакл = еНаклОтр + еМитн + еПопРах + еОвердрафт - еНаклВид - еВідшкод - еПеревищ,

де:

SНаклОтр - загальна сума податку за отриманими платником податковими накладними, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних, податковими накладними, складеними платником податку відповідно до пункту 208.2 статті 208 цього Кодексу та зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних, та розрахунками коригування до таких податкових накладних, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних;

SМитн - загальна сума податку, сплаченого платником при ввезенні товарів на митну територію України;

еПопРах - загальна сума поповнення з поточного рахунку платника податку рахунка в системі електронного адміністрування податку, в тому числі рахунків у системі електронного адміністрування податку платника - сільськогосподарського підприємства, що обрало спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 цього Кодексу, зазначених у підпунктах "а" - "в" пункту 200 1.2 цієї статті.

Показники формули, визначеної цим пунктом, обраховуються з 1 липня 2015 року. Під час обрахунку показників S НаклОтр та S НаклВид також використовуються розрахунки коригування, складені починаючи з 1 липня 2015 року та зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних, до податкових накладних, складених до 1 липня 2015 року, що підлягали наданню покупцям - платникам податку. Для обрахунку показників S НаклОтр, S НаклВид та S Митн використовуються документи (податкові накладні, розрахунки коригування, митні декларації, аркуші коригування та додаткові декларації), складені починаючи з 1 липня 2015 року.

Постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 року №569 "Деякі питання електронного адміністрування податку на додану вартість" затверджено "Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість" (далі - Порядок), згідно до пункту 1 якого цей Порядок визначає механізм відкриття та закриття рахунків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість (далі - податок), особливості складення податкових накладних та розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних (далі - розрахунки коригування) у такій системі, а також механізм проведення розрахунків з бюджетом з використанням зазначених рахунків. Система електронного адміністрування податку запроваджується поетапно: на перехідний період (до 1 липня 2015 р.) - у тестовому режимі; із зазначеної дати - на постійній основі.

Відповідно до пункту 2 цього Порядку рахунок у системі електронного адміністрування податку (далі - електронний рахунок) - рахунок, відкритий платнику податку в Казначействі, на який таким платником перераховуються кошти у сумі, необхідній для досягнення розміру суми податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), а також у сумі, необхідній для сплати узгоджених податкових зобов'язань з податку.

Судом встановлено, що позивачем до складу податкового кредиту за вересень 2016 р. включено суму ПДВ в розмірі 1372237,5 грн. на підставі податкової накладної, отриманої від ТОВ "Аларт Груп" (код: 40305446), яка на думку ДФС не зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних, а тому підстави для автоматичного збільшення реєстраційної суми в системі електронного адміністрування ПДВ відсутні.

Водночас, податковим органом не було враховано, що постановою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 24.11.2016 року у справі № П/811/1433/16 задоволено позовні вимоги ТОВ "Аларт Груп" та визнано податкову накладну № 1 від 30.09.2016 року такою, що була зареєстрована у Єдиному реєстрі податкових накладних протягом операційного дня - 14.10.2016 р. о 17:01:58.

Постанова суду набрала законної сили 24.02.2017 року, а тому за правилами ст. 72 КАС України обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.

Отже, доводи ДФС щодо не реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 1 від 30.09.2016 на суму ПДВ 1 372 237,50 грн. не заслуговують на увагу. Крім того, суд бере до уваги наявні в справі довідки відсутності розбіжностей між задекларованими показниками ТОВ "Аларт Груп", позивача (а.с.61, 63).

Згідно ч.1 ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.72 цього Кодексу. При цьому, за приписами ч. 2 ст. 71 цього Кодексу в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Порядком електронного адміністрування податку на додану вартість, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.14 № 569 вказано, що періодичність, структура та формат обміну інформацією і реєстрами платників податку, необхідними для функціонування системи електронного адміністрування податку, визначаються ДФС та Казначейством (п.3 Порядку).

За правилами п. 13 Порядку ДФС автоматично обчислює суму податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Реєстрі. Платник податку має право отримувати у ДФС інформацію про стан свого електронного рахунка (в тому числі додаткових електронних рахунків),а також суму податку, на яку він має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Реєстрі.

Враховуючи, що обов'язок автоматичного обчислення суму податку, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування покладено саме на ДФС, аналогічні позовні вимоги, заявлені до Кропивницької ОДПІ, задоволенню не підлягають.

Керуючись ст.ст. 86, 94, 159-163, 167 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов - задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Державної фіскальної служби України по незабезпеченню автоматичного збільшення значення суми податку на додану вартість, на яку товариство з обмеженою відповідальністю "Індастріал-Транс-Агро" (код 37297649) має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, на величину суми податку на додану вартість за отриманими податковими накладними, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних за вересень 2016 року у розмірі 1 372 237,50 грн. в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.

Зобов'язати Державну фіскальну службу України збільшити значення суми податку на додану вартість, на яку товариство з обмеженою відповідальністю "Індастріал-Транс-Агро" (код 37297649) має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, на величину суми податку на додану вартість за отриманими податковими накладними, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних за вересень 2016 року у розмірі 1 372 237,50 грн. в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Присудити товариство з обмеженою відповідальністю "Індастріал-Транс-Агро" (код 37297649) з Державного бюджету України за рахунок бюджетних асигнувань ДФС України судовий збір в сумі 3200 (три тисячі двісті) грн. 00 коп..

Постанова суду набирає законної сили в порядку та строки, передбачені ст. 254 КАС України.

Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Кіровоградський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня її оголошення. У разі застосування судом частини третьої ст.160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні, апеляційна скарга подається в 10-денний строк з дня отримання копії постанови.

Головуючий суддя: Л.І. Хилько

Судді: К.М. Притула

ОСОБА_1

Дата ухвалення рішення17.05.2017
Оприлюднено23.05.2017
Номер документу66568882
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —п/811/354/17

Ухвала від 01.03.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Постанова від 01.02.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 07.12.2017

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 07.12.2017

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 26.10.2017

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 28.09.2017

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 01.09.2017

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 26.06.2017

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 09.06.2017

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Постанова від 17.05.2017

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Л.І. Хилько

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні