Справа № 180/3489/15-к
УХВАЛА
14 вересня 2017 р.
Марганецький міський суд Дніпропетровської області в складі:
головуючого судді ОСОБА_1 ,
з секретарем ОСОБА_2 ,
за участю:
прокурора ОСОБА_3 ,
обвинуваченого ОСОБА_4 ,
захисника ОСОБА_5 ,
в судовому засіданні з розгляду кримінального провадження за обвинуваченням ОСОБА_4 у вчиненні злочинів, передбачених ч.1, ч.4 ст.358 КК України,
ВСТАНОВИВ:
Справа надійшла до Марганецького міського суду Дніпропетровської області 13 січня 2017 року з Апеляційного суду Дніпропетровської області, провадження відкрито 16 січня 2017 року і призначено підготовче судове засідання на 21 лютого 2017 року.
21 лютого 2017 року в підготовчому судовому засіданні прокурором ОСОБА_6 надано розпорядження від 22 січня 2016 року про створення групи прокурорів у складі прокурорів Марганецького відділу Нікопольської місцевої прокуратури ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , прокурора Томаківського відділу ОСОБА_8 .
За результатами підготовчого судового засідання призначено судовий розгляд кримінального провадження.
В судовому засідання 30.03.2017 року прокурор ОСОБА_8 заявив клопотання про надання йому часу для ознайомлення з матеріалами кримінального провадження. Засідання відкладено до 11 квітня 2017 року.
11 квітня 2017 року знов відбулася заміна прокурора. Прокурор ОСОБА_3 надав суду постанову про призначення групи прокурорів від 11 квітня 2017 року, згідно якої до групи прокурорів входять: прокурор ОСОБА_8 , прокурори Томаківського відділу ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , прокурори Марганецького відділу ОСОБА_6 та ОСОБА_3 .
В даному судовому засіданні захисником ОСОБА_11 висловлено обурення частою зміною групи прокурорів та прокурорів в судових засіданнях, що, на його думку, є зловживанням прокурорами своїми процесуальними правами, оскільки постанови про зміну групи прокурорів з`являються саме в день судового засідання, і прокурори не встигають підготуватися до судового розгляду. Це призводить до затягування розгляду справи і є підставою для звернення до Європейського суду з прав людини.
В даному судовому засіданні за участі ОСОБА_3 оголошено обвинувальний акт та встановлено порядок дослідження доказів.
02 червня 2017 року прокурор ОСОБА_12 надав суду нову постанову про призначення групи прокурорів у складі: прокурора Марганецького відділу ОСОБА_3 , начальника Марганецького відділу Нікопольської місцевої прокуратури ОСОБА_12 , начальника Апостолівського відділу Нікопольської місцевої прокуратури ОСОБА_13 . Судове слідство не проводилося, оскільки прокурором не забезпечено явку свідків. Оголошено перерву до 13 червня 2017 року.
13 червня 2017 року за участю прокурора ОСОБА_12 проведено судове засідання, допитані двоє свідків, оголошено перерву до 30 червня 2017 року для виклику свідків.
30 червня 2017 року за усним клопотанням прокурора ОСОБА_12 про відкладення судового засідання у зв`язку з неможливістю забезпечити явку до суду свідків перерву продовжено до 21 липня 2017 року.
Не забезпечено явку свідків до суду і 21 липня 2017 року, у зв`язку з чим суд оголосив перерву до 07 серпня 2017 року.
В судовому засіданні 07 серпня 2017 року відбулася чергова заміна прокурора. Повноваження державного обвинувача прибув виконувати прокурор Апостолівського відділу Нікопольської місцевої прокуратури Дніпропетровської області ОСОБА_13 , який, власне, здійснював процесуальне керівництво досудовим розслідуванням кримінального провадження стосовно ОСОБА_4 та направив обвинувальний акт до суду.
В даному судовому засіданні допитані двоє свідків, суд постановив перейти до дослідження письмових доказів по справі, однак, сторони заявили клопотання про перенесення судового засідання, яке суд задовольнив. Прокурор ОСОБА_13 запевнив, що прибуде в наступне судове засідання для участі в дослідженні документів.
В судове засідання 14 вересня 2017 року прибув прокурор ОСОБА_3 , який зазначив, що оскільки він не був процесуальним керівником під час досудового розслідування даного кримінального провадження, йому важко виокремити з семи томів кримінального провадження саме ті докази, які на думку обвинувачення доводять вину ОСОБА_4 , тому попросив надати йому час для погодження позиції обвинувачення з прокурором ОСОБА_13 , а для цього оголосити перерву в розгляді кримінального провадження.
Таким чином, кримінальне провадження відносно ОСОБА_4 перебуває на розгляді даного складу суду (головуючий суддя ОСОБА_1 ) 8 місяців. За це час було призначено одинадцять судових засідань, відбулося вісім судових засідань, в тому числі підготовче, змінилося п`ять прокурорів та тричі групи прокурорів.
За два судові засідання допитані четверо свідків, тричі судовий розгляд було відкладено у зв`язку з відсутністю свідків, та двічі у зв`язку з непідготовленістю прокурорів до судового засідання з інших причин.
Враховуючи те, що у даному кримінальному провадженні обвинувачений один ОСОБА_4 , обвинувачення пред`явлено лише за одним епізодом, свідків згідно реєстру досудового розслідування 4 особи, суд вважає, що кримінальне провадження не є складним в плані доказування обставин кримінального правопорушення. Судовий розгляд можна було провести в стислі строки.
Однак, з вини органу прокуратури порушуються розумні строки розгляду кримінального провадження. Це призводить до появи скарг та до висловлення обвинуваченим і його захисником невдоволення в судових засіданнях, вимог вжити заходів реагування до прокуратури.
З метою запобігання затягуванню розгляду кримінального провадження та появи скарг з боку обвинуваченого та його захисника, головуюча суддя звернулася до керівника Нікопольської місцевої прокуратури ОСОБА_14 з проханням поставити на контроль кримінальне провадження за обвинуваченням ОСОБА_4 у вчиненні злочинів, передбачених ч.1, ч.4 ст.358 КК України; не допускати безпідставної зміни групи прокурорів у кримінальному провадженні і прокурорів в судовому засіданні; забезпечити належну підготовку прокурорів до судового розгляду.
Як показали наступні судові засідання, прохання головуючого судді було проігноровано. В судове засідання 14 вересня 2017 року прибув прокурор, який був не готовий до судового розгляду кримінального провадження.
Відповідно до ст.2 Кримінально-процесуального кодексу України завданнями кримінального провадження є, зокрема, забезпечення швидкого, повного та неупередженого розслідування і судового розгляду і щоб до кожного учасника кримінального провадження була застосована належна правова процедура.
Згідно з приписами ч.1 ст.9 КПК України під час кримінального провадження прокурор зобов`язаний неухильно додержуватися вимог Конституції України, цього кодексу, міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, вимог інших актів законодавства. Частина 2 цієї ж статті встановлює, що прокурор зобов`язаний всебічно, повно і неупереджено дослідити обставини кримінального провадження, виявити як ті обставини, що викривають, так і ті, що виправдовують обвинуваченого, а також обставини, що пом`якшують чи обтяжують його покарання, надати їм належну правову оцінку та забезпечити прийняття законних і неупереджених процесуальних рішень.
Стаття 22 КПК України встановлює основні положення рівності сторін в поданні доказів суду, при якому кримінальне провадження повинно здійснюватися на основі змагальності, що передбачає самостійне обстоювання сторонами їхніх правових позицій, прав, свобод і законних інтересів засобами, передбаченими цим Кодексом.
При цьому, ч.6 даної статті передбачено, що суд, зберігаючи об`єктивність та неупередженість, створює необхідні умови для реалізації сторонами їхніх процесуальних прав та виконання процесуальних обов`язків.
Відповідно до Керівних принципів ООН щодо ролі обвинувачів, прийнятих восьмим Конгресом ООН із запобігання злочинності і поводження з правопорушниками (Гавана, Куба, 27 серпня - 7 вересня 1990 p.), обвинувачі відповідно до закону виконують свої обов`язки справедливо, послідовно і швидко, поважають і захищають людську гідність і захищають права людини, сприяючи тим самим забезпеченню належного процесу і безперебійного функціонування системи кримінального правосуддя.
Статтею 37 КПК України передбачено, що прокурор, який здійснюватиме повноваження прокурора у конкретному кримінальному провадженні, визначається керівником відповідного органу прокуратури після початку досудового розслідування. У разі необхідності керівник органу прокуратури може визначити групу прокурорів, які здійснюватимуть повноваження прокурорів у конкретному кримінальному провадженні, а також старшого прокурора такої групи, який керуватиме діями інших прокурорів.
Прокурор здійснює повноваження прокурора у кримінальному провадженні з його початку до завершення. Здійснення повноважень прокурора в цьому самому кримінальному провадженні іншим прокурором можливе лише у випадках, передбачених частинами четвертою та п`ятою статті 36, частиною третьою статті 313, частиною другою статті 341 цього Кодексу та частиною третьою цієї статті.
Якщо прокурор, який у відповідному кримінальному провадженні здійснює повноваження прокурора, не може їх здійснювати через задоволення заяви про його відвід, тяжку хворобу, звільнення з органу прокуратури або з іншої поважної причини, що унеможливлює його участь у кримінальному провадженні, повноваження прокурора покладаються на іншого прокурора керівником відповідного органу прокуратури.
Як вбачається з матеріалів кримінальної справи, всі п`ятеро прокурорів, які приймали участь у судовому розгляді кримінального провадження відносно ОСОБА_4 в період з 13 січня 2017 по 14 вересня 2017 року, є працівниками Нікопольської місцевої прокуратури Дніпропетровської області.
Суду не було надано жодного доказу того, що зміна прокурорів відбувалася з поважних причин.
Прокурори прибували в судове засідання непідготовленими, що свідчить про безвідповідальне ставлення їхдо виконання своїхобов`язків.
На думку суду, зазначені дії працівників прокуратури призвели до порушення розумних строків розгляду кримінального провадження відносно ОСОБА_4 , що є неприпустимим.
Органи державної влади (органи внутрішніх справ, суд, прокуратура в тому числі) зобов`язані забезпечити ефективний судовий розгляд справи в розумні строки, а посадові особи цих органів повинні діяти у суворій відповідності із законом, не допускати судової тяганини, затягування розгляду справ. Дана необхідність ґрунтується окрім всього іншого на вимогах ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Враховуючи викладене, суд вважає, що вищевикладені порушення дають підстави для вжиття заходів реагування з боку прокурора області, оскільки зауваження суду з вказаного питання керівником Нікопольської місцевої прокуратури Дніпропетровської області проігноровано.
У зв`язку з цим, керуючись ч.2 ст.369 КПК України, суд
УХВАЛИВ:
Ухвалу направити прокурору Дніпропетровської області для відповідного реагування та притягнення винних осіб до відповідальності.
Про прийняте рішення повідомити Марганецький міський суд Дніпропетровської області у строк до 19 жовтня 2017 року.
Суддя: ОСОБА_1
Суд | Марганецький міський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 14.09.2017 |
Оприлюднено | 07.03.2023 |
Номер документу | 68949500 |
Судочинство | Кримінальне |
Кримінальне
Марганецький міський суд Дніпропетровської області
Нанічкіна Н. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні