Постанова
від 25.04.2018 по справі 916/855/16
КАСАЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 квітня 2018 року

м. Київ

Справа № 916/855/16

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

О.О. Мамалуй - головуючий, Л.В. Стратієнко, І.В. Ткач

за участю секретаря судового засідання - Н.С. Руденко,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу приватного підприємства "Тайфун"

на постанову Одеського апеляційного господарського суду

у складі суддів: Т.Я. Гладишева - головуючий, В.М. Головей, Г.І. Діброва

від 13.07.2017р.

та на рішення господарського суду Одеської області

суддя: О.А. Демешин

від 04.04.2017р.

за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "АГЗС Строй"

до 1. Управління майна та інвестицій Теплодарської міської ради Одеської області;

2. Приватного підприємства "Тайфун";

3. Теплодарської міської ради Одеської області

про визнання недійсним рішення, визнання недійсним договору та про зобов'язання повернення майна

за участю представників учасників:

позивача: Грабовий А.М. - адвокат

відповідача-1: не з'явились

відповідача-2: Бахарєв І.В. - адвокат

Урсу І.М. - адвокат

відповідача-3: не з'явились

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст позовних вимог

Товариство з обмеженою відповідальністю "АГЗС Строй" (далі - ТОВ "АГЗС Строй", позивач) звернулося до господарського суду Одеської області з позовною заявою до Управління майна та інвестицій Теплодарської міської ради Одеської області (далі - Управління майна та інвестицій, відповідач-1), приватного підприємства "Тайфун" (далі - ПП "Тайфун", відповідач-2), Теплодарської міської ради Одеської області (далі - відповідач-3) (з урахуванням доповнень до позовної заяви) про визнання незаконним та скасування рішення від 04.04.2014р. щодо надання в оренду комунального майна територіальної громади м. Теплодар: залізничних колій від станції "Вигода", оформленого протоколом засідання комісії щодо надання в оренду комунального майна територіальної громади м. Теплодар; визнання недійсним на майбутнє договору оренди майна, що належить до комунальної власності територіальної громади м. Теплодар від 15.04.2014р. № 7/2014, укладеного між відповідачами -1 і -2, та про зобов'язання ПП "Тайфун" повернути ділянку залізничної колії протяжністю 500 метрів та площею території 2750 кв.м. згідно з технічним паспортом зі складу "Під'їзної колії від станції "Вигода" вартістю 108 000 грн. до Управління майна та інвестицій Теплодарської міської ради Одеської області.

Позов обґрунтовано тим, що Управління майна та інвестицій всупереч порядку, визначеному п. 4 ст. 9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", не розмістило інформацію про свій намір передати залізничну колію протяжністю 500 метрів та площею території 2750 кв.м. згідно технічного паспорту зі складу "Під'їзної колії від станції "Вигода", що призвело до обмеження прав інших зацікавлених в оренді комунального майна осіб, зокрема, позивача, який займається господарською діяльністю, як на момент укладення спірного договору, так і на час подання позову зацікавлений в отриманні в оренду залізничної колії та має намір запропонувати більш високу орендну плату, ніж була запропонована ПП "Тайфун".

Тобто, позивач вважає, що відповідачами було порушено його законний інтерес щодо можливості одержання в оренду частини залізничної колії протяжністю 500 м від ст. "Вигода".

Прийняття спірного рішення комісії від 04.04.2014р. здійснено всупереч вимогам законодавства з порушенням порядку оголошення та проведення конкурсу на право оренди комунального майна, оскільки відсутність вказівок на індивідуальні ознаки цього майна не дозволило ТОВ "АГЗС Строй" належним чином визначити об'єкт, який він бажав би отримати в оренду.

2. Короткий зміст рішення місцевого та постанови апеляційного господарських судів і мотиви їх прийняття

Рішенням господарського суду Одеської області від 04.04.2017р. у задоволенні позову ТОВ "АГЗС Строй" відмовлено.

Судове рішення мотивовано тим, що позивачем не доведено порушення його прав та охоронюваних законом інтересів прийняттям спірного рішення комісії від 04.04.2014р. та укладенням між відповідачами договору оренди майна №7/2014 від 15.04.2014р.

Позивачем не доведено, що як до оголошення в газеті "Теплодарський вісник", так і після цього оголошення, - він прагнув отримати в Управління майна та інвестицій Теплодарської міськради вищевказану залізничну колію від станції "Вигода" будь-якої протяжності.

Ч. 1 ст. 7 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" зазначено, що ініціатива щодо оренди майна може виходити від фізичних та юридичних осіб, які можуть бути орендарями відповідно до ст.6 цього Закону.

02 серпня 2005 року на підставі розпорядження Виконкому Теплодарської міської ради №198 Теплодарській міській раді Одеської області було видано Свідоцтво на право власності серії САА №712102 на нерухоме майно комплексу "Залізничний комплекс" (в цілому) до складу якого входила під'їзна колія від станції Вигода 20671 м.

Позивачем не надано жодного доказу свого прагнення на отримання в оренду залізничної колії будь-якої протяжності від станції "Вигода" за весь період знаходження цього майна у власності територіальної громади м. Теплодар та з дати державної реєстрації ТОВ "АГЗС Строй", як суб'єкта підприємницької діяльності.

Суд вважає, що задоволення позовних вимог ТОВ "АГЗС Строй" у даній справі буде мати наслідком виправлення помилки, допущеної Управлінням майна та інвестицій стосовно оголошення в газеті "Теплодарський вісник" та комісії з питань проведення конкурсу щодо прийняття нею рішення, оформленого протоколом від 04.04.2014р., яке не відповідало змісту оголошення, за рахунок ПП "Тайфун".

Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 13.07.2017р. у справі №916/855/16, частково задоволено апеляційну скаргу ТОВ "АГЗС Строй". Скасовано рішення господарського суду Одеської області від 04.04.2017р. Позов задоволено частково. Визнано недійсним та скасовано рішення комісії від 04.04.2014р. щодо надання в оренду комунального майна територіальної громади м. Теплодар, оформлене протоколом засідання комісії щодо надання в оренду комунального майна територіальної громади м. Теплодар: залізнодорожних колій до станції "Вигода". Визнано недійсним на майбутнє договір оренди майна, що належить до комунальної власності територіальної громади м. Теплодар від 15.04.2014р., укладений між Управлінням майна та інвестицій Теплодарської міської ради Одеської області та Приватним підприємством "Тайфун". В іншій частині позову відмовлено. Стягнуто з Управління майна та інвестицій Теплодарської міської ради Одеської області на користь ТОВ "АГЗС Строй" 1 753,80 грн. судового збору, в тому числі 1 064,80 грн. за подання апеляційної скарги. Стягнуто з ПП "Тайфун" на користь ТОВ "АГЗС Строй" 1 753,80 грн. судового збору, в тому числі 1 064,80 грн. за подання апеляційної скарги. Стягнуто з Теплодарської міської ради Одеської області на користь ТОВ "АГЗС Строй" 2 664,80 грн. судового збору, в яких 1 064,80 грн. за подання апеляційної скарги.

Постанова мотивована тим, що рішення комісії щодо надання в оренду комунального майна територіальної громади м. Теплодар, оформлене протоколом від 04.04.2014р., прийняте з порушеннями порядку, встановленого Законом України "Про оренду державного та комунального майна", та Порядку передачі в оренду майна, що належить до комунальної власності територіальної громади м. Теплодар, затвердженого рішенням Теплодарської міської ради № 189-VІ від 26.01.2012р.

Суд апеляційної інстанції вказав на те, що на дату ухвалення рішення комісії, оформленого протоколом від 04.04.2014р., до Управління не надійшло заяви ПП "Тайфун", згідно з п. 2.5 вказаного Порядку, про укладення договору оренди з Управлінням, шляхом направлення заяви на ім'я міського голови стосовно бажання орендувати таке майно із зазначенням цілі використання об'єкта оренди, зобов'язань по своєчасній орендній платі, здійснення експлуатаційних витрат, пов'язаних з утриманням майна, будь-яких інших умов, з зазначенням інформації про засоби зв'язку із заявником, та з додатками, визначеними п. 2.5 Порядку. Тому ПП "Тайфун" не могло вважатися єдиним заявником та підстави для укладення з ним договору без проведення конкурсу на право оренди були відсутні.

Враховуючи, що право оренди за оспорюваним договором набуто ПП "Тайфун" всупереч положенням Закону України "Про оренду державного та комунального майна" та Порядку передачі в оренду майна, що належить до комунальної власності територіальної громади м. Теплодар, апеляційний господарський суд вважає доведеним недотримання вимог чинного законодавства при укладенні оспорюваного договору оренди, а саме порушення при його укладенні вимог ст. 4, ст. 9 вказаного Закону, ст. 144 Конституції України, рішення Теплодарської міськради Одеської області від 26.01.2012р. №189-VI, що є підставою для визнання недійсним на майбутнє договору оренди майна, що належить до комунальної власності територіальної громади м.Теплодар від 15.04.2014р. №7/2014, укладеного між Управлінням майна та інвестицій та ПП "Тайфун", відповідно до ч. 1 ст. 203, ч. 1 ст. 215, ст. 236 Цивільного кодексу України.

В частині позовних вимог стосовно повернення ділянки залізничної колії протяжністю 500 метрів та площею території 2750 кв.м згідно з технічним паспортом зі складу "Під'їзної колії від станції "Вигода" до Управління майна та інвестицій, апеляційний господарський суд відмовив, оскільки позивач не обґрунтував та не довів своє право заявити таку вимогу, так як перебування ділянки залізничної колії після визнання договору оренди недійсним у володінні і користуванні ПП "Тайфун" не може порушувати прав та охоронюваних законом інтересів позивача. Саме власник майна (Теплодарська міська рада) та Управління як уповноважена власником особа на управління комунальним майном мають право вимагати повернення орендованого майна, правова підстава користування яким у ПП "Тайфун" відсутня (втратила юридичну силу).

Крім того, суд апеляційної інстанції, посилаючись на порушення місцевим господарським судом п. 3 ч. 3 ст. 104 Господарського процесуального кодексу України, вказав, що суд першої інстанції не залучив до участі у справі в якості відповідача Теплодарську міську раду Одеської області.

3. Короткий зміст вимог касаційної скарги та узагальнення її доводів

ПП "Тайфун", не погоджуючись із вказаною постановою апеляційного господарського суду, звернулось з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Одеського апеляційного господарського суду від 13.07.2017р., рішення господарського суду Одеської області від 04.04.2017р. у справі №916/855/16 та прийняти нове рішення, яким відмовити позивачеві у задоволенні позовних вимог. Як вбачається з мотивувальної частини касаційної скарги, ПП "Тайфун" не погоджується лише з постановою суду апеляційної інстанції.

Скарга мотивована порушенням судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права.

Відповідач-2 вказує на те, що позивачем не надано доказів свого прагнення на отримання в оренду залізничної колії будь-якої протяжності від станції "Вигода" за весь період знаходження цього майна у власності територіальної громади м. Теплодар та з дати державної реєстрації ТОВ "АГЗС Строй", як суб'єкта підприємницької діяльності.

Скаржник, посилаючись на ч. 1 ст. 7 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", вказує, що ініціатива щодо оренди майна може виходити від фізичних та юридичних осіб, які можуть бути орендарями відповідно до ст. 6 цього Закону.

Крім того ПП "Тайфун" зазначає, що рішення комісії, оформлене протоколом від 04.04.2014р., є ненормативним актом, який вичерпав свою дію внаслідок його виконання.

Також скаржник вказує на те, що допущені органами публічної влади порушення не можуть бути безумовною підставою для визнання договорів недійсними, повернення майна державі в порушення права власності покупця, якщо вони не допущені внаслідок винної, протиправної поведінки самого покупця.

4. Позиції інших учасників справи

У відзиві на касаційну скаргу та у заяві щодо процесуальних питань ТОВ "АГЗС Строй" просить залишити постанову Одеського апеляційного господарського суду від 13.07.2017р. у справі №916/855/16 без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.

Позивач зазначає, що право позивача на отримання в оренду залізничної колії протяжністю 500 метрів та площею території 2750 кв.м. не суперечить ні індивідуальній потребі, ні суспільній потребі громади м. Теплодар в передачі в оренду вказаного майна за найвищою ціною орендної плати.

Також позивач наголошує на тому, що якби він дізнався про достовірну інформацію стосовно передачі на конкурсній основі у платне користування об'єкта комунальної власності, то звернувся б в Управління майна та інвестицій з відповідною заявою.

Крім того ТОВ "АГЗС Строй" зазначає, що ініціатива щодо оренди комунального майна може виходити від фізичних та юридичних осіб, які бажають бути орендарями відповідно до ст. 6 Закону України "Про оренду державного та комунального майна".

Пропозиція щодо оренди комунального майна надходить від орендодавця комунального майна - Управління майна та інвестицій, яке формує перелік нерухомого майна, що може бути передано в оренду.

Позивач вказує на те, що ПП "Тайфун" не зверталось до Управління майна та інвестицій після розміщення оголошення 21.03.2014р. відповідно до приписів п. 2.5 Порядку передачі в оренду майна, що належить до комунальної власності територіальної громади м. Теплодар.

У комісії на засіданні станом на 04.04.2014р. були відсутні правові підстави для надання в оренду ПП "Тайфун" ділянку з/д колій протяжністю 500м. та площею території 2 750 кв.м. для використання за призначенням, враховуючи відсутність жодної заяви, поданої відповідно до положень п. 2.5 Порядку.

5. Обставини справи, встановлені господарськими судами попередніх інстанцій

12 березня 2014 року ПП "Тайфун" звернулося до Теплодарської міської ради з листом № 42, в якому просило розглянути питання щодо можливості спільного використання ділянки залізничної гілки "Вигода-Теплодар", протяжністю 500 м, для подачі залізничних вагонів на під'їзний шлях ПП "Тайфун" та укласти договір спільного використання. В свою чергу ПП "Тайфун" приводить відповідну ділянку залізничної гілки в належний технічний стан та протягом сумісного використання підтримує її в робочому стані.

У відповідь, 17.03.2014 р. Управління майна та інвестицій листом №01-07/84а повідомило ПП "Тайфун", що будь-яке використання комунального майна є платним та повинно пройти процедуру оформлення з наступним укладенням договору оренди відповідно до Закону України "Про оренду державного та комунального майна" та Порядку передачі в оренду майна, що належить до комунальної власності територіальної громади м. Теплодар, затвердженого рішенням Теплодарської міської ради від 26.01.2012 р. № 189-VІ .

17 березня 2014 року ПП "Тайфун" направило Управлінню майна та інвестицій лист з копіями правовстановлюючих документів ПП "Тайфун" для укладання договору оренди ділянки залізничної колії від ст. Вигода (L=500м) з метою використання її за призначенням (для подачі з/д вагонів на під'їзну колію).

21 березня 2016 року в газеті "Теплодарський вісник" №10 (684) надруковано оголошення, в якому зазначено, що Управлінням майна та інвестицій пропонуються на конкурсній основі в платне користування об'єкти комунальної власності територіальної громади м. Теплодар, в тому числі: з/д колія до станції Вигода.

Розпорядженням міського голови м. Теплодар від 03.03.2014р. № 42-Р затверджено постійну комісію з питань проведення конкурсу, розгляду заяв та надання в оренду майна у складі 9 осіб.

Рішенням комісії, оформленим протоколом від 04.04.2014р., надано в оренду ПП "Тайфун" ділянку з/д колій протяжністю 500 м та площею території 2750 кв.м. згідно технічного паспорту зі складу "Під'їзної колії від станції "Вигода" для використання за призначенням. Доручено Управлінню майна та інвестицій Теплодарської міської ради укласти з ПП "Тайфун" договір оренди ділянки з/д колій протяжністю 500 м та площею території 2750 кв.м. згідно технічного паспорту зі складу "Під'їзної колії від станції "Вигода" для використання за призначенням з встановленням орендної ставки 12% від ринкової вартості майна.

Відповідно до вказаного протоколу, у зв'язку з тим, що надійшла одна заявка з пропозицією від ПП "Тайфун" (заява від 17.03.2014р. вх.№82а/01-08) комісія вирішила голосувати за доцільність надання в оренду ПП "Тайфун" частини залізнодорожніх колій (500 м) зі складу Під'їзних з/д колій від ст. "Вигода" на підставі п.п.2.6.5., 2.7.1. Порядку передачі в оренду майна, що належить до комунальної власності територіальної громади м. Теплодар, затвердженого 26.01.2012р. рішенням Теплодарської міськради №189-VI .

15 квітня 2014 року між Управлінням майна та інвестицій (орендодавець) та ПП "Тайфун" (орендар) укладено договір оренди майна №7/2014, що належить до комунальної власності територіальної громади м. Теплодар, відповідно до умов якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування об'єкт оренди, що належить до комунальної власності територіальної громади м. Теплодар і знаходиться на балансі Управління майна та інвестицій: - ділянка з/д колій протяжністю 500 м та площею території 2750 кв.м. згідно технічного паспорту із складу "Під'їзної колії від станції "Вигода". Ринкова вартість об'єкта оренди згідно незалежної оцінки від 31.03.2014р. складає 108 000 грн. Ціль використання майна: за призначенням.

Згідно з п. 9.1 договору він укладений строком на 2 роки 11 місяців та діє з 15.04.2014р. до 15.03.2017р.

Відповідно до Акта приймання-передавання "Про надання в оренду комунального майна територіальної громади м. Теплодар" (додаток № 3 до договору оренди) орендодавець передав, а орендар прийняв в строкове платне користування згідно з договором об'єкт оренди, комунальне майно, а саме: ділянка з/д колій протяжністю 500 м та площею території 2750 кв.м. згідно технічного паспорту зі складу "Під'їзної колії від станції "Вигода". Ринкова вартість об'єкта оренди згідно незалежної оцінки від 31.03.2014р. складає 108 000 грн. Ціль використання майна: за призначенням.

6. Норми права та мотиви, з яких виходить суд касаційної інстанції при прийнятті постанови

Відповідно до ч. 1 ст. 15 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Ч. 1 ст. 16 ЦК України та ч. 2 ст. 20 Господарського кодексу України визначено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Ч. 1 ст. 1 Господарського процесуального кодексу України (в редакції на момент прийняття судових рішень) передбачено, підприємства, установи, організації, інші юридичні особи мають право звертатися до господарського суду, зокрема, за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів.

Згідно з п. 1 ч. 2 ст. 11 ЦК України підставою виникнення цивільних прав та обов'язків є, зокрема, договори та інші правочини.

Ч. 1 ст. 202 ЦК України встановлює, що правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

Ч. 1 ст. 215 ЦК України передбачено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього кодексу.

Ч. ч. 1 - 3, 5 ст. 203 ЦК України встановлено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.

Відповідно до ч. 3 ст. 215 ЦК України якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Вирішуючи спори про визнання правочинів (господарських договорів) недійсними, господарський суд повинен встановити наявність фактичних обставин, з якими закон пов'язує визнання таких правочинів (господарських договорів) недійсними на момент їх вчинення (укладення) і настання відповідних наслідків, та в разі задоволення позовних вимог зазначати в судовому рішенні, в чому конкретно полягає неправомірність дій сторони та яким нормам законодавства не відповідає оспорюваний правочин.

Ч. 1 ст. 6 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" (далі - Закон) передбачено, що орендарями згідно з цим Законом можуть бути господарські товариства, створені членами трудового колективу підприємства, його структурного підрозділу, інші юридичні особи та громадяни України, фізичні та юридичні особи іноземних держав, міжнародні організації та особи без громадянства.

Згідно з ч.1 ст.7 Закону ініціатива щодо оренди майна може виходити від фізичних та юридичних осіб, які можуть бути орендарями відповідно до статті 6 цього Закону, пропозиція може надходити від орендодавців, зазначених у статті 5 цього Закону. Орендодавець може оголосити про передачу майна в оренду в порядку, встановленому цим Законом.

У ч. 4 ст. 9 Закону зазначено, що орендодавець протягом п'яти днів після погодження умов договору оренди з органом, уповноваженим управляти відповідним майном (у випадках, передбачених цим Законом, - органом Антимонопольного комітету України), а в разі якщо заява про оренду майна не потребує узгодження (щодо оренди окремого індивідуально визначеного майна, крім нерухомого), протягом 15 днів після дати її реєстрації розміщує в офіційних друкованих засобах масової інформації та на веб-сайтах орендодавців оголошення про намір передати майно в оренду або відмовляє в укладенні договору оренди і повідомляє про це заявника. Протягом 10 робочих днів після розміщення оголошення орендодавець приймає заяви про оренду відповідного майна. Протягом трьох робочих днів після закінчення строку приймання заяв орендодавець своїм наказом ухвалює рішення за результатами вивчення попиту на об'єкт оренди. У разі якщо подано лише одну заяву, конкурс на право оренди не проводиться і договір оренди укладається із заявником. У разі надходження двох і більше заяв орендодавець оголошує конкурс на право оренди.

Відповідно до ч. 6 ст. 9 Закону порядок проведення конкурсу визначається: Кабінетом Міністрів України - для об'єктів, що перебувають у державній власності; органами, визначеними Верховною Радою Автономної Республіки Крим, - для об'єктів, що належать Автономній Республіці Крим; органами місцевого самоврядування - для об'єктів, що перебувають у комунальній власності.

Рішенням Теплодарської міської ради №189-VІ від 26.01.2012р. затверджено "Порядок передачі в оренду майна, що належить до комунальної власності територіальної громади м. Теплодар" (далі - Порядок), який визначає процедуру передачі в оренду та проведення конкурсу на право оренди майна комунальної власності територіальної громади м. Теплодар, зокрема, нерухомого майна (будівель, споруд, нежитлових та інших приміщень, їх часток; окремих структурних елементів) та іншого індивідуально визначеного нерухомого майна, тощо.

Згідно з п. 2.1, п. 2.2 Порядку ініціатива щодо оренди комунального майна може виходити від фізичних та юридичних осіб, які бажають бути орендарями відповідно до ст. 6 Закону України "Про оренду державного та комунального майна". Пропозиція щодо оренди комунального майна надходить від орендодавця комунального майна - Управління майна та інвестицій Теплодарської міської ради, яке формує перелік нерухомого комунального майна, що може бути переданим в оренду.

П. 2.3 Порядку передбачено, що пропозиція оформлюється у вигляді оголошення про намір передати майно в оренду на конкурсних засадах, яке оприлюднюється в друкованому засобі масової інформації - газеті "Теплодарський вісник" та на офіційному сайті - teplodar.biz.ua в розділі "Структурні підрозділи" - Управління майна та інвестицій.

У п. 2.4 Порядку зазначено, що оголошення про намір передати майно в оренду на конкурсних засадах повинно містити:- інформацію про об'єкт оренди (назва, місцезнаходження);- термін прийняття заяв на оренду; - адресу та телефони Управління майна та інвестицій для отримання уточнюючої або додаткової інформації.

П. 2.5 Порядку визначено, що фізичні та юридичні особи, які виявили бажання бути орендарями вільного комунального майна та укласти договір оренди, направляють заяву на ім'я міського голови стосовно бажання орендувати таке майно з зазначенням цілі використання об'єкта оренди; зобов'язань по своєчасній орендній платі, здійснення експлуатаційних витрат, пов'язаних з утриманням майна, будь-яких інших умов; вказується інформація про засоби зв'язку із заявником. До заяви додаються, відомості про заявника, зокрема, для заявників, які є юридичними особами: - документи, що посвідчують повноваження представника юридичної особи (довіреність); - копії установчих документів; - копію витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців; - платіжні реквізити.

Відповідно до пп. 2.6.5 Порядку конкурс не проводиться у випадку, якщо подано лише одну заяву від претендента на оренду, укладення договору здійснюється без проведення конкурсу згідно п. 2.7.1 цього Порядку.

Згідно з п. 2.7 та п.п. 2.7.1 Порядку Управління після оприлюднення інформації (оголошення про намір передати майно в оренду на конкурсних засадах) та отримання від претендентів на оренду комунального майна заяви (заяв) та інших матеріалів, подає їх на розгляд комісії. Якщо до закінчення строку прийняття заяв, який вказано в оголошенні, подано лише одну заяву від претендента на оренду комунального майна, конкурс на право оренди не проводиться. Комісія готує протокол за результатами вивчення попиту на об'єкт оренди та приймає протокольне рішення про розгляд питання про укладення (або відмову на укладення) договору оренди з єдиним заявником на умовах, запропонованих для передачі майна в оренду.

Як встановлено судом апеляційної інстанції, ПП "Тайфун" не зверталось до Управління майна та інвестицій Теплодарської міськради із заявою, як передбачено п.2.5 Порядку, після оголошення в газеті "Теплодарський вісник" про намір передати майно в оренду на конкурсних засадах (21.03.2014р.).

Заяви ПП "Тайфун" від 12.03.2014р. та від 17.03.2014р. відповідно до п. 2.1 Порядку є ініціативою юридичної особи щодо оренди комунального майна, на підставі якої Управління майна та інвестицій викладено пропозицію у вигляді оголошення про намір передати майно в оренду на конкурсних засадах, яке оприлюднено у засобам масової інформації.

Як зазначалось вище, відповідно до п. 2.5 Порядку особи, які виявили бажання бути орендарями комунального майна та укласти договір оренди, направляють заяву на ім'я міського голови стосовно бажання орендувати таке майно з зазначенням цілі використання об'єкта оренди; зобов'язань по своєчасній орендній платі, здійснення експлуатаційних витрат, пов'язаних з утриманням майна, будь-яких інших умов; вказується інформація про засоби зв'язку із заявником.

Таким чином суд апеляційної інстанції дійшов правомірного висновку про те, що заяви відповідача-2 від 12.03.2014р. та від 17.03.2014р. не можуть вважатись заявами про намір орендувати вищезазначене майно відповідно до приписів п. 2.5 Порядку.

Тобто ПП "Тайфун" не можна вважати єдиним заявником, яким подано заяву, та відсутні підстави для укладення з ним договору без проведення конкурсу на право оренди.

Враховуючи відсутність жодної заяви, поданої відповідно до положень п.2.5 Порядку з моменту розміщення оголошення в газеті 21.03.2014р. та станом на 04.04.2014р. у комісії щодо надання в оренду комунального майна територіальної громади м.Теплодар були відсутні правові підстави для надання в оренду ПП "Тайфун" ділянки з/д колій протяжністю 500 м та площею території 2750 кв.м. згідно технічного паспорту зі складу "Під'їзної колії від станції "Вигода" для використання за призначенням.

Крім того, текст оголошення не містить точну інформацію про об'єкт оренди.

З оголошення вбачається, що до оренди пропонувалось комунальне майно - залізничні путі до ст. Вигода, тобто не конкретизовано їх протяжність та де саме вони розташовані чи розташована їх окрема частина.

Відповідно до Свідоцтва на право власності на нерухоме майно серії САА №712102 від 02.08.2005р. Теплодарській міській раді належить комплекс "Залізничний комплекс" в цілому. Опис об'єкта: загальна площа 878,8 кв.м.; тепловозне депо - 389,6 кв.м.; допоміжний корпус тепловозного депо - 219,4 кв.м.2; службово-технічний будинок - 269,8 кв.м; під'їзна колія від станції Вигода - 20671 м; під'їзна колія до бази ВРП - 5111 м; внутрішньо майданчикові залізничні колії - 13763 м, які складаються з: залізнична колія № 1, 2 проммайданчика; внутрішньомайданчикова з/колія ділянка №1 колія № 3; залізнична колія будбази ділянка № 3, 4, 5.

Згідно з п. 1 спірного договору орендар приймає в користування ділянку з/д колій протяжністю 500 м та площею території 2750 кв.м. згідно технічного паспорту зі складу "Під'їзної колії від станції "Вигода".

Таким чином зазначивши в оголошенні неповні дані щодо об'єкта, який пропонується на конкурсній основі в платне орендне користування, позивач був позбавлений можливості подати заяву стосовно бажання орендувати таке майно та взяти участь у конкурсі.

У разі проведення конкурсу щодо отримання в оренду комунального майна - під'їзної колії від станції "Вигода", організованого та проведеного відповідно до положень чинного законодавства, ТОВ "АГЗС Строй" матиме можливість прийняти участь у конкурсі та в разі перемоги укласти в подальшому відповідний договір оренди.

Враховуючи викладене, суд апеляційної інстанції дійшов правомірного висновку про те, що рішення комісії щодо надання в оренду комунального майна територіальної громади м.Теплодар: залізничних колій до станції "Вигода", оформлене протоколом від 04.04.2014р., прийняте з порушенням порядку, встановленого Законом України "Про оренду державного та комунального майна", та Порядку передачі в оренду майна, що належить до комунальної власності територіальної громади м. Теплодар, затвердженого рішенням Теплодарської міської ради № 189-VІ від 26.01.2012р., а позовна вимога позивача про визнання незаконним та скасування даного рішення комісії є обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.

Оскільки набуття ПП "Тайфун" права оренди було здійснено на підставі рішення комісії щодо надання в оренду комунального майна територіальної громади м. Теплодар, оформленого протоколом від 04.04.2014р., яке як встановлено судом апеляційної інстанції прийняте з порушенням вимог чинного законодавства та визнано в судовому порядку недійсним, суд апеляційної інстанції дійшов обґрунтованого висновку про наявність підстав для визнання недійсним договору оренди.

Касаційним господарським судом у складі Верховного Суду відхиляються доводи ПП "Тайфун" про те, що позивачем не надано жодного доказу свого прагнення на отримання в оренду залізничної колії та посилання на ч. 1 ст. 7 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", оскільки пропозиція щодо оренди комунального майна повинна надходити саме від орендодавця, який формує перелік нерухомого комунального майна, що може бути переданим в оренду. Ініціатива особи щодо оренди майна не є безумовною підставою для включення об'єкта в перелік нерухомого комунального майна, що може бути переданим в оренду та проведення конкурсу.

Неподання позивачем заяви відповідно до п. 2.1 Порядку не може бути доказом небажання позивача використання спірного майна на умовах оренди.

Крім того Касаційним господарським судом у складі Верховного Суду відхиляються посилання ПП "Тайфун" на рішення Конституційного Суду України від 16.04.2009р. № 7-рп/2009 та доводи про те, що рішення комісії, оформлене протоколом від 04.04.2014р., є ненормативним актом, який вичерпав свою дію внаслідок його виконання, оскільки зі змісту вказаного рішення вбачається про прийняття ненормативних актів органами місцевого самоврядування.

Згідно зі ст. 2 Закону України "Про місцеве самоврядування" місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Відповідно до ч. 1, ч. 2 ст. 59 вказаного Закону рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.

Ст. 5 Закону України "Про місцеве самоврядування" передбачено, що система місцевого самоврядування включає: територіальну громаду; сільську, селищну, міську раду; сільського, селищного, міського голову; виконавчі органи сільської, селищної, міської ради; районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст; органи самоорганізації населення. У містах з районним поділом за рішенням територіальної громади міста або міської ради відповідно до цього Закону можуть утворюватися районні в місті ради. Районні в містах ради утворюють свої виконавчі органи та обирають голову ради, який одночасно є і головою її виконавчого комітету.

Комісія з питань проведення конкурсу, розгляду заяв та надання в оренду майна в розумінні вказаного Закону не є органом місцевого самоврядування.

Також Касаційним господарським судом у складі Верховного Суду відхиляються доводи ПП "Тайфун" про те, що допущені органами публічної влади порушення не можуть бути безумовною підставою для визнання договорів недійсними, повернення майна державі в порушення права власності покупця, якщо вони не допущені внаслідок винної, протиправної поведінки самого покупця, оскільки такі порушення є підставою для скасування рішення комісії, оформленого протоколом від 04.04.2014р.

Клопотання ПП "Тайфун" про постановлення окремої ухвали з приводу надання суду підробленої заяви про відмову від касаційної скарги Верховний Суд визнав таким, що підлягає задоволенню.

7. Висновки суду касаційної інстанції за результатами розгляду касаційної скарги

Відповідно до частин 1, 2 статті 300 ГПК України переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

З дотриманням передбачених законодавством меж перегляду справи в касаційній інстанції, перевіривши правильність застосування господарськими судами норм матеріального та процесуального права, Касаційний господарський суд у складі Верховного Суду вважає, що постанова суду апеляційної інстанції, якою скасовано рішення місцевого господарського суду, прийнята з дотриманням вимог матеріального та процесуального права, підстави для її зміни чи скасування відсутні. Аргументи касаційної скарги не знайшли свого підтвердження під час перегляду справи судом касаційної інстанції.

8. Судові витрати

З огляду на те, що касаційна скарга задоволенню не підлягає, згідно зі ст. 129 ГПК України, витрати зі сплати судового збору покладаються на скаржника.

Керуючись ст.ст. 300, 301, 308, 309, 314, 315 ГПК України, Верховний Суд

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу приватного підприємства "Тайфун" залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Одеської області від 04.04.2017р. та постанову Одеського апеляційного господарського суду від 13.07.2017р. у справі №916/855/16 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий суддя О. О. Мамалуй

Суддя Л. В. Стратієнко

Суддя І. В. Ткач

СудКасаційний господарський суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення25.04.2018
Оприлюднено03.05.2018
Номер документу73730345
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/855/16

Ухвала від 05.05.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мамалуй О.О.

Ухвала від 02.05.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мамалуй О.О.

Постанова від 25.04.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мамалуй О.О.

Ухвала від 18.04.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мамалуй О.О.

Ухвала від 11.04.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мамалуй О.О.

Ухвала від 15.02.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мамалуй О.О.

Ухвала від 17.10.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Вовк І.В.

Постанова від 13.07.2017

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Гладишева Т.Я.

Ухвала від 05.07.2017

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Гладишева Т.Я.

Ухвала від 14.06.2017

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Гладишева Т.Я.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні