Постанова
від 02.05.2018 по справі 924/1264/16
КАСАЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 травня 2018 року

м. Київ

Справа № 924/1264/16

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

О.О. Мамалуй - головуючий, Л.В. Стратієнко, І.В. Ткач

за участю секретаря судового засідання - Н.С. Руденко,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу заступника прокурора Хмельницької області

на постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 11.09.2017р.

у складі колегії суддів: А.Р. Василишин - головуючий, А.Г. Гулова, І.В. Розізнана

за позовом заступника керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Державного агентства рибного господарства України

до

1. Манівецької сільської ради Красилівського району Хмельницької області;

2. Фізичної особи-підприємця Гнапа Миколи Миколайовича;

3. Хмельницького бюро технічної інвентаризації

треті особи, які не заявляють самостійні вимоги на предмет спору, на стороні позивача

1. Регіональне відділення Фонду державного майна України по Хмельницькій області;

2. Державне підприємство "Укрриба";

3. Публічне акціонерне товариство "Хмельницьке виробниче сільськогосподарсько-рибоводне підприємство"

про визнання незаконними та скасування рішень, та визнання недійсним договору

за участю представників учасників:

позивача: не з'явилися

відповідача-1: не з'явилися

відповідача-2: не з'явилися

відповідача-3: не з'явилися

третьої особи-1: не з'явилися

третьої особи-2: не з'явилися

третьої особи-3: Левченко О.В. - адвокат

прокуратури: Збарих С.М.

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст позовних вимог

Заступник керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Державного агентства рибного господарства України (далі - позивач) звернувся до суду з позовом, в якому просить суд: визнати незаконним та скасувати рішення Манівецької сільської ради Красилівського району Хмельницької області (далі - Манівецька сільська рада, відповідач-1) № 1 від 04.04.2016р. "Про взяття на баланс сільської ради безхазяйних гідротехнічних споруд, які розташовані на території ради за межами населеного пункту"; скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Хмельницького бюро технічної інвентаризації № 31420035 від 16.09.2016р.; скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Хмельницького бюро технічної інвентаризації № 31423182 від 16.09.2016р.; визнати недійсним договір зберігання майна від 07.06.2016р., укладений між Манівецькою сільською радою Красилівського району та фізичною особою-підприємцем Гнапом Миколою Миколайовичем.

Позов мотивовано нормами ст. 41 Конституції України, ст.ст. 328, 331, 334, 335, 345, 347 ЦК України), ст.1 Закону України „Про аквакультуру", ст.ст.4, 7 Закону України „Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності".

Крім того, прокурор зазначив, що в Єдиному реєстрі об'єктів державної власності за місцезнаходженням: Хмельницька область, Красилівський район, с. Манівці обліковується нерухоме майно, а саме: виросний став с. Манівці, який перебуває на балансі Державного підприємства "Укрриба", реєстраційний номер майна: 36819644.3. ПВПВВИ047, інвентаризаційний номер 03-002 (відповідно до класифікатора державного майна 2152.5 „Дамби, греблі, загати та інші водозахисні насипні споруди"). Суб'єкт управління - Державне агентство рибного господарства України, що підтверджується листом регіонального відділення Фонду Державного майна України по Хмельницькій області від 15.09.2016р. № 10г 08-02500 та статутом ДП "Укрриба".

Також, прокурор посилається на договір, укладений між регіональним відділенням Фонду державного майна України по Хмельницькій області та ПАТ „Хмельницьке виробниче сільськогосподарське - рибоводне підприємство" оренди індивідуально визначеного (нерухомого) майна, що належить до державної власності № 1720 від 29.09.2015р., а саме: 52 гідроспоруди, розташованих на територіях Волочиського, Ізяславського, Красилівського, Летичівського, Полонського, Старосинявського, Старокостянтинівського та Хмельницького районів, у тому числі - гідротехнічна споруда на виросному ставу Манівці (Красилівський район, с. Манівці), - реєстровий номер 36819644.3.ПВПВВИ047, інвентарний номер - 03-002.

Прокурор звертає увагу на те, що згідно з інформаційними довідками з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 04.10.2016р. № 69657323 та № 69657513, земельні ділянки між якими знаходиться став та гідротехнічна споруда є земельними ділянками водного фонду державної форми власності з цільовим призначенням: для рибогосподарських потреб. Рішення уповноваженого органу щодо передачі вищевказаної гідротехнічної споруди з державної до комунальної власності не приймалося.

2. Короткий зміст рішення місцевого та постанови апеляційного господарських судів і мотиви їх прийняття

Рішенням господарського суду Хмельницької області від 05.05.2017р. у справі № 924/1264/16 позов заступника керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Державного агентства рибного господарства України задоволено у повному обсязі.

Судове рішення мотивовано тим, що Манівецька сільська рада прийняла без правових підстав рішення № 1 від 04.04.2016р. "Про взяття на баланс сільської ради безхазяйних гідротехнічних споруд, які розташовані на території ради за межами населеного пункту".

Суд зазначає, що спірна гідротехнічна споруда обліковується на балансі ДП "Укрриба" як державне майно, інформація про яке внесена до Єдиного реєстру об'єктів державної власності (реєстраційний номер майна: 25592421.93.ПВПВВИ047, інвентаризаційний номер майна: 03-002, суб'єкт управління: Державне агентство рибного господарства України), що підтверджується витягом з Єдиного реєстру об'єктів державної власності щодо державного майна № 10-15-14331 від 26.07.2016р. Відповідачами не спростовано твердження прокуратури про те, що „гідротехнічні споруди між ставками площею 37,184 га, кадастровий номер 6822787100:01:005:0001 та площею 57,93 га, кадастровий номер 6822787100:01:005:0003 (вул. Шкільна, 34) та ГТС між ставком площею 37,184 га, кадастровий номер 6822787100:01:005:0001 і водовідвідним каналом (вул. Центральна, 32/2), які розташовані за межами населеного пункту Манівці та „Гідротехнічна споруда на виросному ставу Манівці (Красилівський район, с. Манівці), реєстровий номер 36819644.3.ПВПВВИ047, інвентарний номер - 03-002 є однією і тією ж гідроспорудою, яка є об'єктом державної власності, перебуває на балансі ДП "Укрриба" та в оренді ПАТ "Хмельницькрибгосп".

Господарський суд наголошує на тому, що факт відсутності відповідних даних у вказаному реєстрі не свідчить про відсутність права державної власності на спірне майно (враховуючи при цьому, що спірне майно було створене ще до набрання чинності Цивільним кодексом України та Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень").

Посилаючись на норми ст. 204 Цивільного кодексу України, згідно з якою правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним, суд зазначає про дійсність, укладеного 29.09.2015р. між регіональним відділенням Фонду державного майна України по Хмельницькій області та ПАТ "Хмельницьке виробниче сільськогосподарсько-рибоводне підприємство", договору оренди № 1720, відповідно до п. 2.2 якого власником гідротехнічної споруди на виросному ставу Манівці (Красилівський р-н, с. Манівці, реєстровий номер 36819644.3.ПВПВВИ047, інвентарний номер 03-002) є держава.

Суд наголошує на тому, що Манівецька сільська рада під час прийняття спірного рішення перевищила надані законом повноваження та створила загрозу порушення прав держави як власника на безперешкодне володіння, користування та розпорядження цим майном.

Суд вказує, що державний реєстратор під час прийняття спірних рішень від 16.09.2016р. не взяв до уваги, що в наданому рішенні Манівецької сільської ради №1 від 04.04.2016р. вказано, що рішення прийняте з метою збереження державного майна (яке не може вважатись безхазяйним), та враховуючи визнання незаконним спірного рішення Манівецької сільської ради, суд вважає правомірними вимоги про скасування рішень державного реєстратора прав на нерухоме майно Хмельницького бюро технічної інвентаризації № 31420035 від 16.09.2016р. та № 31423182 від 16.09.2016р.

Суд першої інстанції, посилаючись на ст. 317 Цивільного кодексу України, відповідно до якої лише власникові належать право володіння, користування та розпоряджання своїм майном, та за відсутності у Манівецької сільської ради жодних прав щодо майна, визначеного розділом 1 оспорюваного договору від 07.06.2016р., зазначає про наявність підстав для визнання недійсним договору зберігання майна від 07.06.2016р.

Постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 11.09.2017р. скасовано рішення господарського суду Хмельницької області від 05.05.2017р. у справі №924/1264/16. Прийнято нове рішення. Відмовлено в задоволенні позову про визнання незаконним та скасування рішення Манівецької сільської ради Красилівського району Хмельницької області № 1 від 04.04.2016р. "Про взяття на баланс сільської ради безхазяйних гідротехнічних споруд, які розташовані на території ради за межами населеного пункту". Відмовлено в задоволенні позову про скасування рішень державного реєстратора прав на нерухоме майно Хмельницького бюро технічної інвентаризації про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна №31420035 та №31423182 від 16.09.2016р. Припинено провадження у справі №924/1264/16 в частині позову заступника керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури про визнання недійсним договору зберігання майна від 07.06.2016р.

Постанова мотивована тим, що позивачем не надано суду доказів внесення до Єдиного реєстру об'єктів державної власності інформації про спірне майно до 2014 року.

Суд апеляційної інстанції вважає, що орган місцевого самоврядування, виявивши на своїй території нерухоме майно, і з'ясувавши за даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що право власності на нього ні за ким не зареєстроване, правомірно прийняв спірне рішення та звернувся із заявами до державного реєстратора про взяття даного майна на облік як безхазяйного.

Крім того, апеляційний господарський суд зазначає, що оскаржувані реєстраційні дії реєстратора є пов'язаними причинно-наслідковим зв'язком з рішенням Манівецької сільської ради від 04.04.2016р. та є похідними від них, оскільки саме рішення Манівецької сільської ради було підставою для проведення відповідних реєстраційних дій.

Враховуючи, що судом апеляційної інстанції рішення Манівецької сільської ради від 04.04.2016р. не визнано недійсним та є чинним, суд не вбачає підстав для скасування рішень державного реєстратора прав на нерухоме майно №31420035 та №31423182 про взяття на облік спірних гідротехнічних споруд.

Крім того, суд припиняючи провадження у справі в частині позову заступника керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури про визнання недійсним договору зберігання майна від 07.06.2016р., посилається на додаткову угоду від 03.11.2016р. про розірвання Договору зберігання майна від 07.06.2016 р., та вказує на те, що визнання Договору зберігання недійсним є неможливим, оскільки предмет спору припинив існування.

3. Короткий зміст вимог касаційної скарги та узагальнення її доводів

Заступник прокурора Хмельницької області, не погоджуючись із вказаною постановою суду апеляційної інстанції, звернувся з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 11.09.2017р. та постановити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги позивача.

Скарга мотивована тим, що спірна гідротехнічна споруда обліковується на балансі ДП "Укрриба" як державне майно відповідно до спільного наказу "Про передачу гідротехнічних споруд" Міністерства аграрної політики України та Фонду державного майна України № 126/752 від 06.05.2003р.

Прокурор зазначає, що суд апеляційної інстанції помилково прийшов до висновку, про правомірність дій органу місцевого самоврядування, що оспорювана гідротехнічна споруда є безхазяйною. Тому є необґрунтованими твердження про законність дій державного реєстратора.

Також, прокурор наголошує на тому, що укладання додаткової угоди про розірвання договору зберігання не усунуло правових наслідків його укладення, оскільки спірне майно повернуто сільській раді, а не державі.

4. Позиції інших учасників справи

У відзиві на касаційну скаргу Манівецька сільська рада просить залишити без змін постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 11.09.2017р. у даній справі, а касаційну скаргу - без задоволення.

Рада вказує на те, що Хмельницьким бюро технічної інвентаризації правомірно, відповідно до приписів пунктів 82-85 постанови Кабінету Міністрів України № 1127 від 25.12.2015 "Про затвердження Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень", гідротехнічні споруди взяті на облік, як безхазяйне майно.

Публічне акціонерне товариство "Хмельницьке виробниче сільськогосподарсько-рибоводне підприємство" (ПАТ "Хмельницькрибгосп") у відзиві на касаційну скаргу просить скасувати постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 11.09.2017р. у даній справі та залишити без змін рішення господарського суду Хмельницької області від 05.05.2017р.

ПАТ "Хмельницькрибгосп" зазначає, що в Реєстрі з 2007 року обліковується нерухоме майно за класифікаційним угрупуванням державного майна: 2152.5 - "Дамби, греблі, загати та інші водозахисні насипні споруди, зокрема "Виросний став с. Манівці". У Державному реєстрі речових прав на майно про реєстрацію права власності здійснено державну реєстрацію права власності на гідротехнічну споруду (нерухоме майно), що в с. Манівці Красилівського району (інв.№03-002) за Державним агентством рибного господарства України (код ЄДРПОУ 37472282), що підтверджує, що у нерухомого майна є власник - Державне агентство рибного господарства України.

5. Обставини справи, встановлені господарськими судами попередніх інстанцій

Згідно з наказом Державного комітету рибного господарства України №238 від 27.12.2002р. створено ДП "Укрриба", яке засноване на державній власності і підпорядковане Державному комітету рибного господарства України, яке у подальшому реорганізовано на підставі Указу Президента України "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади" №1085/2010 від 09.12.2010р. у Державне агентство рибного господарства України.

Відповідно до пункту 1 спільного наказу Міністерства аграрної політики України та Фонду державного майна України №126/752 від 06.05.2003р. "Про передачу гідротехнічних споруд" передано до сфери управління Міністерства аграрної політики гідротехнічні споруди, включаючи рибоводні ставкові споруди та пов'язані з ними робочі машини і обладнання, інше майно, яке на момент приватизації не увійшло до статутних фондів господарських товариств, створених у процесі приватизації на базі підприємств рибного господарства, зазначених у додатку до наказу.

У додатку до вказаного наказу визначено Перелік господарських товариств, створених у процесі приватизації на базі підприємств рибного господарства, майно (гідротехнічні споруди, включаючи ставкові рибоводні споруди, та пов'язані з ними робочі машини і обладнання, інше майно, яке на момент приватизації не увійшло до статутних фондів цих товариств та не підлягає приватизації) яких передається на баланс Державного підприємства "Укрриба", зокрема, щодо ВАТ "Хмельницьке обласне виробниче сільськогосподарсько - рибоводне підприємство". Також, абз. 2 п. 2 вказаного наказу визначено необхідність забезпечити приймання-передачу майна на баланс Державного підприємства "Укрриба".

Згідно з наказом № 376 від 16.12.2014р., виданим Державним агентством рибного господарства України „Про скасування наказів Держрибагенства України", вирішено: скасувати накази Держрибагенства України № 88 від 15.02.2012р. „Про затвердження переліку державного майна" та № 209 від 21.05.2013р. „Про внесення змін до наказу Держрибагенства України № 88 від 15.02.2012р."; зобов'язано директора ДП "Укрриба" встановити на баланс державне майно та забезпечити його ефективне використання.

Відповідно до акта приймання-передачі державного майна з балансу ДП "Селекційно-генетичний центр по рибництву „Поділля" на баланс ДП "Укрриба" від 26.12.2014р., ДП "Селекційно-генетичний центр по рибництву "Поділля" передало, а ДП "Укрриба" прийняло державне майно балансовою вартістю на суму 27 901 996,69 грн. згідно з Переліком, наведеним у додатку № 1 до акта (в тому числі виросний став с. Манівці площею 95,12 га, 1922 р. введення в експлуатацію).

Згідно з витягом з Єдиного реєстру об'єктів державної власності, за місцезнаходженням: Хмельницька область, Красилівський район, с. Манівці обліковується нерухоме майно, а саме: виросний став с. Манівці, який перебуває на балансі Державного підприємства "Укрриба", реєстраційний номер майна: 36819644.3. ПВПВВИ047, інвентаризаційний номер 03-002 (відповідно до класифікатора державного майна 2152.5 „Дамби, греблі, загати та інші водозахисні насипні споруди"). Суб'єкт управління майном - Державне агентство рибного господарства України.

Держрибагенство України листом № 2-2-13/580-15 від 12.02.2015р., повідомило регіональне відділення Фонду державного майна України по Хмельницькій області, про те, що надає погодження на укладення договору між регіональним відділенням Фонду державного майна України по Хмельницькій області та ПАТ „Хмельницьке виробниче сільськогосподарсько-рибоводне підприємство" про оренду нерухомого державного майна, яке обліковується на балансі ДП „Укрриба" у Хмельницькій області (в тому числі гідротехнічна споруда на виросному ставу Манівці (Красилівський р-н, с. Манівці, реєстровий номер 36819644.3.ПВПВВИ047, інвентарний номер 03-002), встановивши строк дії договору до 49 років. Відповідно до Переліку гідротехнічних споруд рибогосподарської технології водойми (нерухоме державне майно), які обліковуються на балансі ДП "Укрриба" у Хмельницькій області, що пропонуються для передачі в оренду, зокрема: гідротехнічна споруда на виросному ставу Манівці (Красилівський р-н, с. Манівці, реєстровий номер 36819644.3.ПВПВВИ047, інвентарний номер 03-002).

29 вересня 2015 року між регіональним відділенням Фонду державного майна України по Хмельницькій області (орендодавцем) та публічним акціонерним товариством „Хмельницьке виробниче сільськогосподарсько-рибоводне підприємство" (орендарем) укладено договір оренди індивідуально визначеного (нерухомого) майна, що належить до державної власності № 1720, відповідно до умов якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування державне окреме індивідуально визначене (нерухоме) майно - гідротехнічні споруди у кількості 52 одиниці, які розташовані на території Волочиського, Ізяславського, Красилівського, Летичівського, Полонського, Старосинявського, Старокостянтинівського та Хмельницького районів Хмельницької області, зокрема: гідротехнічну споруду на виросному ставі Манівці (Красилівський р-н, с. Манівці, реєстровий номер 36819644.3.ПВПВВИ047, інвентарний номер 03-002. Майно перебуває на балансі ДП "Укрриба" (балансоутримувач).

01 березня 2016 року прийнято рішення сьомої сесії Манівецької сільської ради сьомого скликання № 2 "Про присвоєння адреси об'єктам нерухомості", відповідно до якого вирішено: присвоїти адресу об'єкту нерухомості (гідротехнічна споруда) між ставками, площею 37,184 га, кадастровий номер 6822787100:00:01:005:00001 та площею 57,930 га, кадастровий номер 6822787100:01:005:0003, що розташований в с. Манівці, а саме: Шкільна, 34; присвоїти адресу об'єкта нерухомості (гідротехнічна споруда) між ставком площею 37,184 га, кадастровий номер 6822787100:01:005:0001 та водовідвідним каналом, що розташований в с. Манівці, а саме: вул. Центральна, 32/2.

Регіональне відділення Фонду державного майна України по Хмельницькій області листом №05-06-00903 від 28.03.2016р. на запит Манівецької сільської ради від 21.03.2016р. № 59/02-25 повідомило, що відповідно до Закону України "Про оренду державного та комунального майна" та за погодженням з органом, уповноваженим управляти майном - Державним агентством рибного господарства України, між регіональним відділенням та ПАТ "Хмельницькрибгосп" укладено договір оренди індивідуально визначеного (нерухомого) майна, що належить до державної власності № 1720 від 29.09.2015р. гідротехнічних споруд у кількості 52 одиниці, які розташовані на території Волочиського, Ізяславського, Красилівського, Летичівського, Полонського, Старосинявського, Старокостянтинівського та Хмельницького районів Хмельницької області. До вказаного договору увійшла гідротехнічна споруда на виросному ставу с. Манівці, яка перебуває на балансі ДП "Укрриба". Також зазначено, що наказом Фонду державного майна України від 15.02.2013р. № 201 „Про затвердження переліку документів, які подаються орендодавцеві для укладання договору оренди майна, що належить до державної власності", визначено перелік документів, які подаються орендодавцеві разом із заявою для укладання договору оренди державного майна. Документи, які підтверджують право власності на гідротехнічну споруду на виросному ставу с. Манівці Красилівського району, до регіонально відділення не надавались, оскільки не передбачені вищевказаним наказом.

Департамент екології та природних ресурсів Хмельницької обласної державної адміністрації листом № 03/1-1795 від 30.03.2016р., стосовно листа Манівецької сільської ради, щодо тимчасового використання водних об'єктів для потреб риборозведення, повідомив Раду, що Водним та Земельним кодексами України визначений порядок передачі у користування на умовах оренди земельних ділянок водного фонду водних об'єктів. Відповідно до договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого майна, що належить до державної власності, укладеного між регіональним відділенням Фонду державного майна України по Хмельницькій області ПАТ "Хмельницькрибгосп" гідротехнічну спору на виросному ставу Манівці (Красилівський р-н, с. Манівці) передано у користування ПАТ "Хмельницькрибгосп". Також, Департамент зазначив, що користування водними об'єктами, які знаходяться на земельних ділянках площами 27,1840 га (кадастровий номер 6822787100:01:005:0001) та площею 57,93 га (кадастровий номер 6822787100:01:005:0003), може здійснюватись лише за допомогою гідротехнічної споруди, яка перебуває у користуванні ПАТ „Хмельнирькрибгосп", тому відсутні підстави для укладення з громадою с. Манівці тимчасових угод або інших договорів для зариблення згаданих водойм.

04 квітня 2016р. прийнято рішення восьмої сесії Манівецької сільської ради сьомого скликання № 1 „Про взяття на баланс сільської ради безхазяйних гідротехнічних споруд, які розташовані на території ради за межами населеного пункту", яким, зокрема, вирішено: взяти на баланс сільської ради гідротехнічні споруди між ставками, площею 37,184 га, кадастровий номер 6822787100:01:005:0001 та площею 57,930 га, кадастровий номер 6822787100:01:005:0003 (вул. Шкільна, 34) та між ставком площею 37,184 га, кадастровий номер 6822787100:01:005:0001 та водовідвідним каналом (вул. Центральна, 32/2), які розташовані за межами населеного пункту с. Манівці; виконавчому комітету Манівецької сільської ради зареєструвати безхазяйне майно, а саме: ГТС № 1 за адресою: вул. Шкільна, 34 та ГТС № 2 за адресою: вул. Центральна 32/2 за Манівецькою сільською радою; заборонити використання, оренду та спуск води на даних гідротехнічних спорудах на ставках до моменту оформлення права власності або за згодою територіальної громади с. Манівці.

07 червня 2016р. між Манівецькою сільською радою (поклажодавець) та фізичною особою-підприємцем Гнапом Миколою Миколайовичем (зберігач) укладено договір зберігання майна (далі - Договір), в порядку та на умовах, визначених цим договором, за актом приймання-передачі, який є невід'ємною частиною цього договору, поклажодаведь передає, а зберігач приймає на зберігання протягом строку цього договору гідротехнічну споруду ставка за межами с. Манівці на території Манівецької сільської ради Красилівського району Хмельницької області, що знаходиться на земельній ділянці площею 37,184 га кадастровий номер 6822787100:01:005:0001 та відповідно до рішення Манівецької сільської ради Красилівського району №1 від 04.04.2016 р. "Про взяття на баланс сільської ради безхазяйних гідротехнічних споруд, які розташовані на території ради за межами населеного пункту" взята на баланс Манівецької сільської ради Красилівського району.

Згідно з п. 1.2. договору характеристика майна, що відповідно до умов цього договору передається на зберігання: Гідротехнічна споруда складається з: споруди №1 - водоскидна споруда, що являє собою донний водоспуск, із металевих труб діаметром 1 м, довжиною 23 м., матеріал-метал та призначена для пропуску паводків, спорожнення ставка; 1985 року введення в експлуатацію. Відповідно до акта огляду технічного стану від 18.05.2016р. фізичний знос становить 40%; споруди № 2 - земляна дамба, що являє собою дамбу довжиною 240 м висотою 1,9 м., шириною по верху 4-6 м., по низу 16-21м. та призначена для підпору води ставка; 1985 року введення в експлуатацію. Відповідно до акта огляду технічного стану від 18.05.2016р. фізичний знос становить 40%. Гідроспоруда потребує проведення реконструкції в силу зношеності та наявності недоліків в основних елементах. Гідроспоруда як нерухоме майно підлягає реєстрації у реєстрі речових прав на нерухоме майно з моменту оформлення права користування земельною ділянкою. Додатком до договору є технічна документація на гідроспоруду розроблена Хмельницьким обласним управлінням Держводагенства України, яка включає акт технічного стану об'єкта від 18.05.2016р., затвердженого Манівецьким сільським головою, плану споруди, фото ГТС.

Пунктами 2.3, 2.4, 2.5 вказаного договору передбачено, що зберігач зобов'язаний використовувати передане на зберігання майно в господарській діяльності відповідно до призначення майна тільки в інтересах та за погодженням з поклажодавцем, зберігач не має права передавати майно на зберігання третім особам, зберігач для збереження майна користується гідроспорудою у єдиному аквакомплексі разом із водним плесом площею 37,184 га.

07 червня 2016р. Манівецькою сільською радою та фізичною особою-підприємцем Гнапом Миколою Миколайовичем складено та підписано акт приймання-передачі майна, відповідно до якого зберігач згідно з умовами договору отримує на зберігання, а поклажодавець передає майно, визначене договором зберігання від 07.06.2016р.

16.09.2016р. державним реєстратором прав на нерухоме майно Павлюк І.І. Хмельницького БТІ при розгляді заяви про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, прийнятої 15.09.2016р., яку подав Гнап М.М., що діє на підставі довіреності, виданої Манівецькою сільською радою для взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, прийнято рішення про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна гідротехнічних споруд.

6. Норми права та мотиви, з яких виходить суд касаційної інстанції при прийнятті постанови

Відповідно до ч. 1 ст. 15 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Ч. 1 ст. 16 ЦК України та ч. 2 ст. 20 Господарського кодексу України (далі - ГК України) визначено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Відповідно до положень ч. 3 ст. 140 Конституції України місцеве самоврядування в Україні здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Згідно зі ст. 2 Закону України "Про місцеве самоврядування" місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Ст. 26 вказаного Закону України встановлена виключна компетенція сільських, селищних, міських рад.

Ч. 2 ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб'єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

Згідно зі ст. 41 Конституції України кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності. Право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом. Громадяни для задоволення своїх потреб можуть користуватися об'єктами права державної та комунальної власності відповідно до закону. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.

Ст. 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено, що кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.

Відповідно до ч. 1 ст. 316 ЦК України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.

Згідно з ч. 1 ст. 317 ЦК України власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном.

Ст. 328 ЦК України передбачено, що право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.

Відповідно до ч. 5 ст. 22 ГК України держава реалізує право державної власності у державному секторі економіки через систему організаційно-господарських повноважень відповідних органів управління щодо суб'єктів господарювання, що належать до цього сектора і здійснюють свою діяльність на основі права господарського відання або права оперативного управління.

Ч. 4 ст. 55 ГК України визначено, що суб'єкти господарювання реалізують свою господарську компетенцію на основі права власності, права господарського відання, права оперативного управління відповідно до визначення цієї компетенції у цьому Кодексі та інших законах.

Ч. 1 ст. 136 ГК України передбачено, що право господарського відання є речовим правом суб'єкта підприємництва, який володіє, користується і розпоряджається майном, закріпленим за ним власником (уповноваженим ним органом), з обмеженням правомочності розпорядження щодо окремих видів майна за згодою власника у випадках, передбачених цим Кодексом та іншими законами.

Ч. 3 вказаної статті визначено, що до захисту права господарського відання застосовуються положення закону, встановлені для захисту права власності .

Манівецькою сільською радою прийнято рішення від 04.04.2016р. "Про взяття на баланс сільської ради безхазяйних гідротехнічних споруд, які розташовані на території ради за межами населеного пункту".

Як передбачено ст. 21 ЦК України, суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Згідно зі ст. 393 ЦК України правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується. Власник майна, права якого порушені внаслідок видання правового акта органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, має право вимагати відновлення того становища, яке існувало до видання цього акта. У разі неможливості відновлення попереднього становища власник має право на відшкодування майнової та моральної шкоди.

Згідно з п. 10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Як встановлено судом першої інстанції, спірна гідротехнічна споруда обліковується на балансі ДП "Укрриба" як державне майно, інформація про яке внесена до Єдиного реєстру об'єктів державної власності (реєстраційний номер майна: 25592421.93.ПВПВВИ047, інвентаризаційний номер майна: 03-002, суб'єкт управління: Державне агентство рибного господарства України), що підтверджується витягом з Єдиного реєстру об'єктів державної власності щодо державного майна № 10-15-14331 від 26.07.2016р. та враховуючи, укладений між регіональним відділенням Фонду державного майна України по Хмельницькій області та ПАТ "Хмельницьке виробниче сільськогосподарсько-рибоводне підприємство", договір оренди № 1720, суд першої інстанції дійшов правомірного висновку про визнання незаконним та скасування рішення Манівецької сільської ради "Про взяття на баланс сільської ради безхазяйних гідротехнічних споруд, які розташовані на території ради за межами населеного пункту".

Оскільки, реєстраційні дії реєстратора є похідними від рішення Манівецької сільської ради від 04.04.2016р., яке скасоване у судовому порядку, судом першої інстанції правомірно скасовано рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Хмельницького бюро технічної інвентаризації № 31420035, № 31423182.

Ч. 1 ст. 215 ЦК України передбачено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього кодексу.

Ч.ч. 1 - 3, 5 ст. 203 ЦК України встановлено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.

Відповідно до ч. 1 ст.216 ЦК України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов'язані з його недійсністю.

Оскільки згідно зі ст. 317 ЦК України лише власникові належить права володіння, користування та розпорядження своїм майном, та за відсутності у Манівецької сільської ради необхідного обсягу цивільної дієздатності на укладання спірного договору, судом першої інстанції правомірно визнано договір зберігання від 07.06.2016р. недійсним.

Касаційний господарський суд у складі Верховного Суду відхиляє посилання Манівецької сільської ради на додаткову угоду від 03.11.2016р. про розірвання договору зберігання майна від 07.06.2016р. та наявність підстав для припинення провадження у справі в частині позову про визнання недійсним договору, оскільки розірваний договір можна визнати недійсним, якщо його наслідки, або правовідносини, що є похідними від нього, продовжують діяти та існувати після розірвання такого договору.

Відповідно до акта приймання-передачі майна до додаткової угоди про розірвання договору зберігання майна від 03.11.2016р., підписаного Манівецькою сільською радою та ФОП Грапою М.М., спірну гідротехнічну споруду передано Манівецькій сільській раді.

Враховуючи вищевикладене та виходячи з принципів законності, розумності і справедливості, право власності держави на гідротехнічні споруди підлягає відновленню до того стану, який існував до порушення.

Таким чином, судом першої інстанції прийнято рішення з дотриманням матеріального та процесуального права, яке неправомірно скасоване судом апеляційної інстанції.

7. Висновки суду касаційної інстанції за результатами розгляду касаційної скарги

Відповідно до частин 1, 2 статті 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

Згідно зі ст. 312 ГПК України суд касаційної інстанції скасовує постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишає в силі судове рішення суду першої інстанції у відповідній частині, якщо встановить, що судом апеляційної інстанції скасовано судове рішення, яке відповідає закону.

З дотриманням передбачених законодавством меж перегляду справи в касаційній інстанції, перевіривши правильність застосування господарськими судами норм матеріального та процесуального права, Касаційний господарський суд у складі Верховного Суду вважає висновок суду апеляційної інстанції про скасування рішення господарського суду неправомірним.

Враховуючи викладене, аргументи касаційної скарги знайшли свого підтвердження під час перегляду справи судом касаційної інстанції, тому скарга підлягає частковому задоволенню.

8. Судові витрати

Зважаючи на те, що Касаційний господарський суд у складі Верховного Суду частково задовольняє касаційну скаргу заступника прокурора, судові витрати, пов'язані з розглядом справи у суді касаційної інстанції, покладаються на відповідачів з урахуванням суті та кількості пред'явлених до них вимог.

Керуючись ст.ст. 300, 301, 308, 312, 314, 315 ГПК України, Верховний Суд

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу заступника прокурора Хмельницької області задовольнити частково.

Постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 11.09.2017р. у справі №924/1264/16 скасувати.

Рішення господарського суду Хмельницької області від 05.05.2017р. у справі №924/1264/16 залишити в силі.

Стягнути з Манівецької сільської ради Красилівського району Хмельницької області (с. Манівці Красилівського району Хмельницької області, вул. Центральна, 1, ідентифікаційний код 21312488) на користь прокуратури Хмельницької області (м. Хмельницький, пров. Військоматський, 3, код ЄДРПОУ 02911102, р/р 35218028002814, Банк Державна казначейська служба України, м. Київ, МФО 820172) 2 480,40 грн. судового збору за подання касаційної скарги.

Стягнути з фізичної особи-підприємця Гнапа Миколи Миколайовича (АДРЕСА_1, ідентифікаційний код НОМЕР_1) на користь прокуратури Хмельницької області (м. Хмельницький, пров. Військоматський, 3, код ЄДРПОУ 02911102, р/р 35218028002814, Банк Державна казначейська служба України, м. Київ, МФО 820172) 826,80 грн. судового збору за подання касаційної скарги.

Стягнути з Хмельницького бюро технічної інвентаризації (м. Хмельницький, вул. Проскурівська, 15, ідентифікаційний код 03356000) на користь прокуратури Хмельницької області (м. Хмельницький, пров. Військоматський, 3, код ЄДРПОУ 02911102, р/р 35218028002814, Банк Державна казначейська служба України, м. Київ, МФО 820172) 3 031,60 грн. судового збору за подання касаційної скарги.

Доручити господарському суду Хмельницької області видати накази.

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий суддя О. О. Мамалуй

Суддя Л. В. Стратієнко

Суддя І. В. Ткач

СудКасаційний господарський суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення02.05.2018
Оприлюднено08.05.2018
Номер документу73836561
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/1264/16

Постанова від 02.05.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мамалуй О.О.

Ухвала від 05.03.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мамалуй О.О.

Ухвала від 15.02.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мамалуй О.О.

Ухвала від 23.10.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Барицька T.Л.

Постанова від 11.09.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Ухвала від 19.07.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Ухвала від 18.07.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Ухвала від 29.05.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Рішення від 04.05.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Рішення від 05.05.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні