ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
16 серпня 2018 рокусправа № 808/934/18
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
суддя - доповідач: Олефіренко Н.А.
судді: Білак С.В., Шальєва В.А.,
за участю секретаря судового засідання:Лащенко Р.В.
За участю представників:
Відповідача - 2 - Скорик К.М.
Третьої особи - Хорошко С.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпрі апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Запорізька перевізна компанія" на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 18 червня 2018 р. (суддя Конишева Олена Василівна) в адміністративній справі № 808/934/18 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Запорізька перевізна компанія" до Конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Запорізької області, Запорізької обласної державної адміністрації третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю "Запорожградтранс-1" про визнання протиправним та скасування рішення, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Запорізька перевізна компанія" до Запорізької обласної державної адміністрації, Конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Запорізької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача: Товариство з обмеженою відповідальністю "Запорожградтранс - 1" в якому позивач просив скасувати рішення конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі Запорізької області, що оформлене протоколом засідання конкурсного комітету № 3/10/2017 від 14.09.2017 року в частині допущення перевізника - претендента TOB "Запорожградранс - 1" до участі у конкурсі на перевезення пасажирів на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі Запорізької області за об'єктом конкурсу № 21; скасувати рішення конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі Запорізької області, що оформлене протоколом засідання конкурсного комітету № 3/10/2017 від 14.09.2017 року в частині визначення TOB "Запорожградтранс - 1" перевізника переможцем конкурсу на об'єкті конкурсу №21; скасувати рішення конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі Запорізької області, що оформлене протоколом засідання конкурсного комітету № 3/10/2017 від 14.09.2017 року в частині допущення перевізника - претендента TOB "Запорожградранс - 1" до участі у конкурсі на перевезення пасажирів на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі Запорізької області за об'єктом конкурсу № 50; скасувати рішення конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі Запорізької області, що оформлене протоколом засідання конкурсного комітету № 3/10/2017 від 14.09.2017 року в частині визначення TOB "Запорожградтранс - 1" перевізника переможцем конкурсу на об'єкті конкурсу №50; скасувати Розпорядження голови Запорізької обласної державної адміністрації від 27.09.2017 № 513 "Про затвердження рішення конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників від 14.09.2017 щодо визначення переможців конкурсів з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування" в частині затвердження рішення конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі Запорізької області, щодо визначення переможцем конкурсу на об'єктах № 21 та № 50.
В обґрунтування позову позивач зазначив, що третьою особою при участі в конкурсі порушено вимоги абз. 3 ч. 1 ст. 34 Закону України "Про автомобільний транспорт" в сукупності зі ст. 21 того ж закону. Третьою особою введено в оману конкурсний комітет щодо можливості розташування для зберігання та обслуговування заявлені на конкурс автобуси третьої особи чим порушено ДБН В.2.3-15:2007, де зазначена мінімальна необхідна площа конкретної ділянки (території) для постійного чи тимчасового зберігання автомобілів.
На підтвердження того, що ТОВ "Запорожградтранс - 1" на законних підставах має спеціально пристосовані місця для належного зберігання автобусів було надано Договір Оренди виробничих приміщень та площ від 22.08.2017 року № 26, укладеного з ТДВ "Запоріжбудтранс", а згідно вказаної Інформації з Державного реєстру за ТДВ "Запоріжбудтранс" (ЄДРПОУ 01236458) на праві власності належить наступне майно, яке розташоване за адресою: м. Запоріжжя, вул. Каховська, 44, а саме: літ.А-3,літ.Б-2,літ.В,літ.В' інв.829; літ.Г; літ.Д інв.839, літ.Е інв.860, літ.Ж інв.860, літ.З інв.869, літ.З' інв.869, літ.И інв.839, літ.К інв.860,літ.Л інв.860, літ.М інв.174, літ.С, літ.Н інв.860, літ.О, літ.П інв.174, літ.Р інв.174, що не тотожне майну яке є об'єктом оренди за відповідним договором і не має індивідуальних ознак. Так як акт приймання-передачі до договору оренди підписав не директор то об'єкт оренди не було передано в оренду. Третьою особою надано недостовірні відомості щодо участі в конкурсі: так довідці 1 ДФ зазначено, що директор Горобець звільнений, а в дійсності він не звільнений та підписував документи на конкурс.
ТОВ "Запорожградтранс - 1" для участі у конкурсі була подана Анкета за формою згідно з додатком 5 Порядку. У вказаній Анкеті було зазначено наявність 3 (трьох) працівників, які здійснюють щоденний контроль за технічним станом транспортних засобів та 2 (двох) працівників, які проводять щоденний огляд стану здоров'я водіїв. кількість працівників, що працюють на повну ставку та перебувають у штаті підприємства не менш як один рік до дати оголошення конкурсу, які здійснюють щоденний контроль за технічним станом транспортних засобів. Згідно штату підприємства окрім 3 механіків, 2 медиків, одного бухгалтера та керівника більше працівників не має. Протягом останнього року до дати оголошення конкурсу ТОВ "Запорожградтранс - 1" не вело своєї господарської діяльності. Зважаючи на вказане, механіки які перебувають у штаті підприємства протягом останнього року до дати оголошення конкурсу не здійснювали щоденний контроль за технічним станом транспортних засобів, а медики які перебувають у штаті підприємства протягом останнього року до дати оголошення конкурсу не проводили щоденний огляд стану здоров'я водіїв.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 18 червня 2018 року в задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Запорізька перевізна компанія" до Запорізької обласної державної адміністрації , Конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Запорізької області , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача: Товариство з обмеженою відповідальністю "Запорожградтранс - 1" відмовлено.
На рішення суду першої інстанції надійшла апеляційна скарга від позивача ТОВ "Запорізька перевізна компанія", в якій спираючись на обставини викладені у позовній заяві просив скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення про задоволення позову.
У відзиві на апеляційну скаргу відповідач - Запорізька обласна державна адміністрація зазначає, що з позицією позивача незгодні так як з боку третьої особи не було допущено порушень ст. 34 та 21 ЗУ "Про автомобільний транспорт". ДБН В.2.3-15:2007 на автобуси і зокрема на третю особу не розповсюджується. Перевірені відомості з боку третьої особи щодо зазначених в анкеті та в формі 1 ДФ свідчать що директором третьої особи був Горобець який не звільнявся до дати проведення конкурсу як і 3 механіки та 2 медики які до цього працювали до конкурсу більше року. З боку відповідача надано та долучено до матеріалів справи всі документи які подавалися третьою особою до участі в конкурсі по всім об'єктам.
За результатами апеляційного перегляду справи просили залишити рішення суду першої інстанції без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
У відзиві на апеляційну скаргу представник третьої особи також зазначив, про відсутність порушення ст. 34 та 21 ЗУ "Про автомобільний транспорт" та не розповсюдження на неї вимог ДБН В.2.3-15:2007, а також наголосив про підтвердження відомостей з державного реєстру фізичних осіб - платників податків про суми виплачених доходів та утримання податків перебування на посаді директора Горобця з дати прийому на роботу до дати конкурсу та 3 механіків та 2 медиків.
За результатами апеляційного перегляду справи просили залишити рішення суду першої інстанції без змін, а апеляційну скаргу відхилити як необґрунтовану.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи, викладені в апеляційній скарзі та відзиві на неї, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення суду першої інстанції - скасуванню з ухваленням нового рішення, з наступних підстав.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадови особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 7 Закону № 3244-ІІІ організація пасажирських перевезень на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території області (внутрішньо-обласні маршрути), покладається на Раду міністрів Автономної Республіки Крим чи обласні державні адміністрації.
Згідно з частиною першою статті 43 Закону № 2344-ІІІ визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування здійснюється виключно на конкурсних засадах.
Згідно з частиною першою статті 44 Закону № 2344-ІІІ організація проведення конкурсу та визначення умов перевезень покладаються на органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.
Як вбачається із інформації розміщеної на офіційному сайті Запорізької обласної державної адміністрації, остання як Організатор оголосила конкурси з перевезення пасажирів на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Запорізької області.
Згідно оголошення зазначено, що конкурси проводяться відповідно до вимог Закону України Про автомобільний транспорт , Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 року №?1081, зі змінами та доповненнями, розпорядження голови облдержадміністрації від 07.05.2012 №?207 Про проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування , яке зареєстровано в Головному управлінні юстиції в Запорізькій області 23 травня 2012 року за №?26/1551 (зі змінами), розпорядження голови облдержадміністрації від 01.08.2017 №?398 Про проведення конкурсів із перевезення пасажирів на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Запорізької області .
Як зазначено в оголошені, умови проведення конкурсу з перевезення пасажирів на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Запорізької області (далі - Умови), затверджені розпорядженням голови облдержадміністрації від 07.05.2012 року №?207 Про проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування , яке зареєстровано в Головному управлінні юстиції в Запорізькій області 23 травня 2012 року за №?26/1551 (зі змінами).
Ці Умови є обов'язковими для членів конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників для обслуговування на маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Запорізької області, та перевізників-претендентів.
За змістом зазначено оголошення встановлено, що обґрунтована структура парку автобусів, що працюватимуть на маршруті загального користування, має відповідати таким критеріям:
1) Для забезпечення належної якості та безпеки перевезень пасажирів на внутрішньообласних автобусних маршрутах, згідно з Порядком визначення класу комфортності автобусів, сфери їхнього використання за видами сполучень та режимами руху, затвердженим наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 12.04.2007 №?285, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14.05.2007 за №?499/13766, зі змінами та доповненнями, на міжміських маршрутах протяжністю до 150 км допускається використання автобусів категорій М2 (повна маса не більше ніж 5 т) та М3 (повна маса понад 5 т), а на маршрутах протяжністю більше 150 км - автобусів тільки категорії М3, на приміських маршрутах - автобусів категорій М2 та М3. Клас автобусів: на міжміських маршрутах до 150 км - А, В, ІІ, ІІІ; понад 150 км - В, ІІ, ІІІ; на приміських маршрутах - А, В, І, ІІ, ІІІ.
2) Рухомий склад, що пропонується перевізником-претендентом для перевезення пасажирів на маршрутах, повинен за технічними та екологічними показниками, пасажиромісткістю відповідати вимогам чинного законодавства у сфері автомобільного транспорту.
Перевезення пасажирів на маршрутах здійснюються відповідно до державних соціальних нормативів у сфері транспортного обслуговування населення.
Для участі в конкурсі з перевезення пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Запорізької області, перевізник-претендент повинен мати достатню кількість транспортних засобів для виконання перевезень та достатню кількість резервних автобусів, яка відповідно становить 10 відсотків для автобусів приміського сполучення, 20 відсотків - для міжміського сполучення.
Автотранспортні засоби, які пропонуються перевізниками-претендентами для резерву, повинні бути не нижче за показниками категорії, класу, комфортності основних автотранспортних засобів, які пропонуються для обслуговування маршруту.
До додаткових Умов належить обладнання перевізником у термін до трьох років із моменту укладання договору про організацію перевезень пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Запорізької області (внутрішньообласних маршрутах), транспортних засобів, працюючих на зазначеному в договорі маршруті (маршрутах), GPS-системами для здійснення контролю за дотриманням схем і графіків руху пасажирського транспорту. Перевізники-претенденти мають забезпечити диспетчерський контроль та управління перевезеннями самостійно або із залученням підприємства автобусних станцій (за договором).
До участі в конкурсі не допускаються автомобільні перевізники, які визначені в пункті 12 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 №?1081, зі змінами та доповненнями.
Також відповідно до зазначеного оголошення визначено, що для участі в конкурсі автомобільний перевізник подає на кожний об'єкт конкурсу окремо заяву встановленого зразка, і такі документи:
1) нотаріально завірену копію ліцензії на право надання послуг із перевезень пасажирів (може подаватися в одному примірнику, якщо перевізник-претендент бере участь у кількох конкурсах, які проводяться на одному засіданні) або інформацію про рішення органу ліцензування щодо видачі ліцензії на право надання послуг із перевезень пасажирів із точним посиланням на відповідне рішення на офіційному веб-сайті органу ліцензування;
2) перелік транспортних засобів, які пропонуються до використання на автобусному маршруті, із зазначенням марки, моделі, пасажиромісткості (з відміткою з місцем водія/без місця водія ), VIN-коду транспортного засобу, державного номерного знака, року випуску транспортного засобу;
3) інформацію довільної форми про те, що перевізником-претендентом (вказати найменування перевізника) не вносилася плата за участь у конкурсі у зв`язку з відсутністю такої вимоги в оголошенні облдержадміністрації про проведення конкурсів, розміщеному у _____ (назва та номер друкованого видання);
4) копії свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів або тимчасових реєстраційних талонів автобусів, що пропонуються до використання на маршруті;
5) копію документа, що підтверджує проведення процедури санації (за умови проведення санації);
6) перелік транспортних засобів, пристосованих для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями, які пропонуються для роботи на автобусному маршруті, або письмову інформацію про їх відсутність;
7) анкету встановленого зразка;
8) копію штатного розпису, податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку (форма N 1ДФ) за останні повні два квартали;
9) відомості за підписом суб'єкта господарювання про автобуси, які будуть використовуватися на автобусному маршруті з зазначенням підстав для їх використання перевізником;
10) відомості про додаткові умови обслуговування маршруту (у разі наявності).
Крім того, в зазначеному оголошені встановлено, що у разі відсутності в перевізників-претендентів автобусів, що відповідають умовам конкурсу, вони мають право подавати до конкурсного комітету заяву на участь у конкурсі та документи, що містять характеристику наявних автобусів, які перевізник-претендент пропонує використовувати на даному маршруті, а також інвестиційний проект-зобов'язання щодо оновлення парку автобусів на цьому маршруті на визначений період до п'яти років.
У разі відсутності перевізників-претендентів, які мають автобуси, що відповідають умовам конкурсу, конкурс проводиться серед претендентів, які пропонують використовувати на даному маршруті автобуси, що відповідають вимогам безпеки, але не відповідають умовам конкурсу за класом, пасажиромісткістю, параметрами комфортності, з урахуванням поданих інвестиційних проектів-зобов'язань щодо оновлення парку автобусів, які будуть повністю відповідати всім вимогам, у термін до п'яти років.
Таким чином, дослідженням оголошення встановлено, що останнім передбачено умови конкурсу, вимоги яким повинні відповідати претенденти конкурсу. Зокрема, претендентам, які прийматимуть участь у конкурсах на виконання рейсів приміського маршруту, необхідно надавати в якості конкурсної пропозиції щонайменше один транспортний засіб, пристосований для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями.
Отже, позивач повинен був подати заяву на участь у конкурсі з перевезення пасажирів на міжміському (приміському) маршруті загального користування, до якої приєднати: нотаріально завірену копію ліцензії на право надання послуг з перевезень пасажирів; перелік транспортних засобів, які пропонуються до використання на автобусному маршруті; копії ліцензійних карток на кожний автобус, який пропонується до використання на автобусному маршруті, довідку про те, що плата за участь у конкурсі не вносилась; у зв'язку з відсутністю такої вимоги, копії свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів або тимчасових реєстраційних талонів автобусів, що пропонуються до використання на маршруті; письмову інформацію про наявність або відсутність транспортних засобів, що пристосовані для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями, анкету; копію штатного розпису, податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку (форма № 1ДФ) за останні повні два квартали.
Також у поданій заяві позивач повинен був підтвердити, що спроможний виконувати вимоги ст. 34 Закону України "Про автомобільний транспорт"; згоден брати участь у конкурсі відповідно до умов конкурсу, визначених організатором; з об'єктом конкурсу та його основними характеристиками ознайомлений; всі дані, викладені у поданих ним документах, відповідають дійсності; на момент проведення конкурсу не визнаний банкрутом, не порушено справу про банкрутство або проводиться процедура санації; у разі перемоги згоден укласти договір (одержати дозвіл).
Під час апеляційного перегляду справи встановлено, що ТОВ "Запорожградтранс - 1" для участі у конкурсі по визначенню автомобільних перевізників за об'єктом конкурсу № 21 та№50 були подані такі документи: анкета для участі у конкурсі, щодо наявності власної матеріально-технічної бази надано договір оренди виробничих приміщень від 27.08.2017 року з ТОВ Запорожбудтранс , щодо забезпечення зберігання ТЗ надано графіки ТО-1,ТО-2,договір від 21.03.2017 року на мийку, журнал контролю технічного стану, журнал медичного огляду, штатний розклад. Не надано: інформація щодо наявності автобусів (не нижче ЄВРО-2), які є власністю,співвласністю перевізника або взяті у лізінг, відсутні свідоцтва відповідності автобусів, що заявлені на конкурс параметрам комфортності, відсутні сертифікати відповідності.
За наявними матеріалами справи встановлено, що з поданої ТОВ "Запорожградтранс - 1" Анкети, вбачається не відповідність, оскільки сумарна пасажиромісткість автобусів (не нижче Євро-2), які є власністю, співвласністю перевізника або взяті у лізинг внесли дані про пасажиромісткість автобусів, які не відповідають стандартам Євро-2, оскільки їх рік випуску - 1995 рік, а відповідно до Директив Ради ЄЕС дата початку дії екологічної норми Євро-2 в ЄС з 01.01.1996 року, а відтак, випуск транспортних засобів з екологічною нормою Євро-2 розпочався починаючи лише з 1996 року.
Відповідно до частин третьої та четвертої статті 44 Закону № 2344-ІІІ у разі відсутності в перевізників-претендентів автобусів, що відповідають умовам конкурсу, вони мають право подавати до конкурсного комітету заяву на участь у конкурсі та документи, що містять характеристику наявних автобусів, які перевізник-претендент пропонує використовувати на даному маршруті, а також інвестиційний проект-зобов'язання щодо оновлення парку автобусів на цьому маршруті на визначений період до п'яти років.
У разі відсутності перевізників-претендентів, які мають автобуси, що відповідають умовам конкурсу, конкурс проводиться серед претендентів, які пропонують використовувати на даному маршруті автобуси, що відповідають вимогам безпеки, але не відповідають умовам конкурсу за класом, пасажиромісткістю, параметрами комфортності, з урахуванням поданих інвестиційних проектів-зобов'язань щодо оновлення парку автобусів, які будуть повністю відповідати всім вимогам, у термін до п'яти років.
В порушення зазначених норм ТОВ "Запорожградтранс - 1" не надало інвестиційних проектів-зобов'язань щодо оновлення парку автобусів, які будуть повністю відповідати всім вимогам.
Згідно з частиною п'ятою статті 44 Закону №2344-ІІІ, договір з переможцем конкурсу (або дозвіл) органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування укладають (або надають) на термін від трьох до п'яти років.
Відповідно до частини шостої статті 44 Закону №2344-ІІІ договір з переможцем конкурсу (або дозвіл) у разі відсутності в нього автобусів, що відповідають умовам конкурсу, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування укладають (або надають) на один рік.
Відповідно до частин дев'ятої, чотирнадцятої статті 44 Закону № 2344-ІІІ для підготовки та проведення конкурсу органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування утворюють конкурсний комітет, до складу якого входять представники відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та територіальних органів Міністерства внутрішніх справ України, відповідальних за безпеку дорожнього руху, а також громадських організацій у сфері автомобільного транспорту. Порядок проведення конкурсів визначає Кабінет Міністрів України.
Постановою від 3 грудня 2008 року №1081 Кабінет Міністрів України затвердив згаданий Порядок проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, який визначає процедуру підготовки та проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування (далі - конкурс) і є обов'язковим для виконання органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами (організаціями), залученими на договірних умовах для організації забезпечення проведення конкурсів, конкурсними комітетами та автомобільними перевізниками.
Відповідно до пункту 5 Порядку № 1081 метою визначення автомобільного перевізника на конкурсних засадах є: реалізація основних напрямів розвитку галузі автомобільного транспорту; створення безпечних умов для перевезення пасажирів автомобільним транспортом; покращення якості пасажирських перевезень; створення конкурентного середовища; забезпечення оновлення рухомого складу; підвищення рівня безпеки перевезень пасажирів; забезпечення виконання соціально значущих перевезень.
Відповідно до пункту 40 Порядку № 1081 під час проведення конкурсу конкурсний комітет розглядає пропозиції перевізників-претендентів виключно за такими показниками: наявність достатньої кількості автобусів, які відповідають умовам конкурсу за класом та пасажиромісткістю (категорія, пасажиромісткість, наявність багажних відділень, додаткового обладнання); наявність, характеристика та кількість резерву автобусів для заміни рухомого складу в разі виходу техніки з ладу; наявність транспортних засобів, пристосованих для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями; наявність свідоцтва відповідності автобуса параметрам комфортності (для міжміського перевезення); строк експлуатації автобусів (рік виготовлення, строк фактичної експлуатації); наявність сертифіката відповідності послуг з перевезення пасажирів автобусами ліцензійним умовам; наявність та характеристика виробничої бази; умови підтримання належного технічного та санітарного стану рухомого складу; умови контролю технічного стану транспортних засобів перед виїздом; умови виконання регламентних робіт з технічного обслуговування та ремонту транспортних засобів; досвід роботи перевізника-претендента; наявність та тяжкість порушень безпеки дорожнього руху, транспортного законодавства, ліцензійних умов; якість роботи автомобільного перевізника на даному маршруті (у разі обслуговування на умовах договору (дозволу), укладеного (наданого) на підставі попереднього конкурсу; інвестиційний розвиток суб'єкта господарювання та соціальний ефект від його діяльності; умови контролю за станом здоров'я водіїв.
Відповідно до пункту 42 Порядку № 1081 у разі участі в конкурсі двох або більше перевізників-претендентів конкурсний комітет визначає кращого з використанням бальної системи оцінки пропозицій перевізників-претендентів відповідно до цього Порядку та Закону України Про автомобільний транспорт . Сумарна кількість балів, одержаних кожним перевізником-претендентом згідно з додатком 4, є підставою для визначення переможця конкурсу.
Відповідно до абзаців 1, 2 пункту 46 Порядку № 1081 переможцем конкурсу визнається перевізник-претендент, який за результатами розгляду набрав найбільшу кількість балів відповідно до системи оцінки пропозицій перевізників-претендентів. Претендентом, який посів друге місце, визнається перевізник-претендент, який за результатами розгляду набрав найбільшу кількість балів відповідно до системи оцінки пропозицій перевізників-претендентів без урахування показника переможця конкурсу.
Згідно з пунктом 49 Порядку № 1081 рішення конкурсного комітету про визначення переможця конкурсу, а також перевізника-претендента, який за результатами розгляду посів друге місце, оголошується перевізникам-претендентам під час конкурсу, у 10-денний строк оформляється протоколом, який підписується присутнім головою або заступником голови та секретарем конкурсного комітету, і подається організатору.
Відповідно до пункту 51 Порядку № 1081 рішення конкурсного комітету щодо визначення переможця конкурсу вводяться в дію наказом (постановою або іншим розпорядчим документом) організатора протягом не більш як 30 робочих днів з дня проведення конкурсу.
Перелік показників нарахування балів за системою оцінки пропозицій перевізників-претендентів було викладено в додатку №4 до Порядку № 1081.
Отже, конкурс з перевезення пасажирів на автобусному сполученні загального користування, з огляду на мету його проведення, повинен забезпечити надання пасажирам найбільш якісних послуг з автобусного перевезення.
Однією з необхідних для цього умов є забезпечення маршрутів загального користування достатньою кількістю автобусів, які відповідатимуть (повністю або за більшістю показників) визначеним органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування умовам конкурсу щодо пасажиромісткості та класу, а також щодо технічних та екологічних показників.
Переможцем конкурсу може бути не тільки той, хто відповідає усім конкурсним умовам (хоча це і першочергова умова), а той, хто набрав найбільшу кількість балів.
Так, перевізники-претенденти можуть не мати автобусів, які відповідають усім конкурсним умовам, що, втім, автоматично не позбавляє їх права на участь у конкурсі і не виключає ймовірності того, що договір на обслуговування маршруту може бути укладено з ними.
Водночас невідповідність конкурсним умовам покладає на таких перевізників-претендентів певні зобов'язання щодо оновлення парку автобусів (частина третя, четверта статті 44 Закону № 2344-ІІІ).
Щодо наявності місця відстою та зберігання ТЗ слід зазначити наступне.
За інформацією наданою управлінням з питань земельних відносин Запорізької міської ради, договір оренди ДП Запорізька автобаза №7, ЗАТ Запоріжбудтранс від 24.04.2000 року №3179 на земельну ділянку по вулиці Каховська,44(адреса яка вказана третьою особою в анкеті для участі у конкурсі) укладався до 28.04.2009 року для функціонування автобази. Рішень про поновлення дії вказаного договору оренди землі не приймалося.
Дана обставина виключає можливість ТОВ Запоріжбудтранс-1 облаштувати за вказаною адресою місця відстою та зберігання автобусів, які заявлені у конкурсі на здійснення пасажирських перевезень. Наданий до матеріалів справи договір від 22.08.2017 року засвідчує тільки те, що третьою особою ТОВ Запоріжбудтранс-1 орендуються виробничі приміщення та виробничу площу з оглядовою ямою. Будь-яких інших договорів не укладалося.
Щодо строку договору, то за правилами частини п'ятої статті 44 Закону № 2344-ІІІ такий укладається на строк від трьох до п'яти років.
Водночас, зважаючи на положення частин третьої, четвертої а також шостої цієї статті, укладення договору з перевізником, який став переможцем конкурсу за відсутності в нього автобусів, що відповідають умовам конкурсу можливе тільки на один рік.
Щодо наявності працівників ТОВ Запоріжбудтранс-1 які забезпечують контроль як за станом здоров'я водіїв так і контроль за станом ТЗ встановлено, що ТОВ Запоріжбудтранс-1 зазначило працівників по проведенню щоденного огляду стану здоров'я водіїв, які перебувають у штаті підприємства один рік до дати оголошення конкурсу, але колегія суддів ставиться критично до доводів ТОВ Запоріжбудтранс-1 виходячи з того що відповідні дані про працівників підприємства зобов'язані подати Укртрансбезпеці до Єдиного державного реєстру відповідно до постанови КМУ від 02.12.2015 року №1001 "Про затвердження ліцензійних умов провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом".
Інформації з якої вбачалося б що за період березень 2016 року - серпень 2017 року, у третьої особи, є відповідна кількість штатних працівників, які повністю відпрацювали місячну норму робочого часу та мали нарахування заробітної плати в межах мінімальної - відсутні.
Таким чином, ТОВ Запоріжбудтранс-1 відобразило недостовірну інформацію в Анкеті, щодо середньооблікової кількості працівників за період протягом року до дати оголошення конкурсу з окладом за штатним розписом із заробітною платою не менше встановленого законодавством мінімуму, що працюють на повну ставку, а відтак, це свідчить про невідповідність поданих документів третьої особи.
Аналізуючи наведені вище положення законодавства на підставі якого приймались оскаржувані рішення колегія суддів вважає, що передбачені умови для проведення конкурсу та перелік документів, необхідних для участі у конкурсі були порушені.
Враховуючи те, що недостовірність інформації, поданої Товариством Запоріжбудтранс-1 для проходження зазначеного конкурсу повністю підтверджується матеріалами справи, а надані ним транспорті засоби не відповідають умовам конкурсу, колегія суддів дійшла висновку про обґрунтованість позовних вимог.
Суд першої інстанції не дослідив та не встановив, якими саме документами підтверджуються обґрунтована участь ТОВ Запоріжбудтранс-1 у конкурсі з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування.
Відповідно до частин першої - третьої статті 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Враховуючи викладене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що суд першої інстанції не вірно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з порушенням норм матеріального і процесуального права, що у відповідності до статті 317 Кодексу адміністративного судочинства України є підставою для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення про задоволення позовних вимог в повному обсязі.
Керуючись статтями 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325,328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Запорізька перевізна компанія" - задовольнити.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 18 червня 2018 р. в адміністративній справі № 808/934/18 - скасувати та прийняти нову постанову.
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Запорізька перевізна компанія"- задовольнити.
Скасувати рішення конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі Запорізької області, що оформлене протоколом засідання конкурсного комітету № 3/10/2017 від 14.09.2017 року в частині допущення перевізника - претендента TOB "Запорожградранс - 1" до участі у конкурсі на перевезення пасажирів на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі Запорізької області за об'єктом конкурсу № 21 та № 50.
Скасувати рішення конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі Запорізької області, що оформлене протоколом засідання конкурсного комітету № 3/10/2017 від 14.09.2017 року в частині визначення TOB "Запорожградтранс - 1" перевізника переможцем конкурсу на об'єкті конкурсу №21 та № 50.
Скасувати Розпорядження голови Запорізької обласної державної адміністрації від 27.09.2017 № 513 "Про затвердження рішення конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників від 14.09.2017 року щодо визначення переможців конкурсів з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування" в частині затвердження рішення конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі Запорізької області, щодо визначення переможцем конкурсу на об'єктах № 21 та № 50.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена безпосередньо до суду касаційної інстанції в строк, передбачений ст.ст. 328, 329 КАС України.
Повне судове рішення складено 17.08.2018 року.
Суддя - доповідач: Н.А. Олефіренко
Суддя: С.В. Білак
Суддя: В.А. Шальєва
Суд | Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.08.2018 |
Оприлюднено | 21.08.2018 |
Номер документу | 75957030 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Олефіренко Н.А.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Олефіренко Н.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні