Постанова
від 29.04.2020 по справі 808/934/18
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

Іменем України

29 квітня 2020 року

Київ

справа №808/934/18

адміністративне провадження №К/9901/60485/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду :

головуючого - Смоковича М. І.,

суддів: Данилевич Н. А., Шевцової Н. В.

розглянув у письмовому провадженні у касаційній інстанції адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Запорізька перевізна компанія" до конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Запорізької області, Запорізької обласної державної адміністрації, за участю третьої особи - Товариства з обмеженою відповідальністю "Запорожградтранс-1", про визнання протиправним та скасування рішення, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Запорожградтранс-1" на постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 16 серпня 2018 року, прийняту у складі колегії суддів: головуючого - Олефіренко Н. А., суддів: Білак С. В., Шальєва В. А.,

І. Суть спору

1. У березні 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Запорізька перевізна компанія" (далі - ТОВ "Запорізька перевізна компанія") звернулося до суду з адміністративним позовом до конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Запорізької області (далі - конкурсний комітет), Запорізької обласної державної адміністрації (далі - Запорізька ОДА), за участю третьої особи - Товариства з обмеженою відповідальністю "Запорожградтранс-1" (далі - ТОВ "Запорожградтранс-1"), в якому просить:

1.1. скасувати рішення конкурсного комітету, що оформлене протоколом засідання конкурсного комітету від 14 вересня 2017 року № 3/10/2017 в частині допущення перевізника - претендента TOB "Запорожградтранс-1" до участі у конкурсі на перевезення пасажирів на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі Запорізької області за об`єктом конкурсу № 21;

1.2. скасувати рішення конкурсного комітету, що оформлене протоколом засідання конкурсного комітету від 14 вересня 2017 року № 3/10/2017 в частині визначення TOB "Запорожградтранс-1" перевізника переможцем конкурсу на об`єкті конкурсу № 21;

1.3. скасувати рішення конкурсного комітету, що оформлене протоколом засідання конкурсного комітету від 14 вересня 2017 року № 3/10/2017 в частині допущення перевізника - претендента TOB "Запорожградтранс-1" до участі у конкурсі на перевезення пасажирів на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі Запорізької області за об`єктом конкурсу № 50;

1.4. скасувати рішення конкурсного комітету, що оформлене протоколом засідання конкурсного комітету від 14 вересня 2017 року № 3/10/2017 в частині визначення TOB "Запорожградтранс-1" перевізника переможцем конкурсу на об`єкті конкурсу № 50;

1.5. скасувати розпорядження голови Запорізької ОДА від 27 вересня 2017 року № 513 "Про затвердження рішення конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників від 14 вересня 2017 року щодо визначення переможців конкурсів з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування" в частині затвердження рішення конкурсного комітету щодо визначення переможцем конкурсу на об`єктах № 21 та № 50.

2. В мотивування позову зазначив, що з метою проведення конкурсу з перевезення пасажирів на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Запорізької області, віднесених до компетенції Запорізької ОДА, 01 серпня 2017 року останньою прийнято відповідне розпорядження № 398, внаслідок чого проведено конкурс та згідно з протоколом від 14 вересня 2017 року № 3/10/2017 визнано TOB "Запорожградтранс-1" переможцем конкурсу на об`єктах № 21 та № 50.

2.1. Позивач вказує, що TOB "Запорожградтранс-1" порушено вимоги абзацу 3 частини першої статті 34 Закону України "Про автомобільний транспорт" в сукупності зі статтею 21 цього ж Закону.

2.2. Стверджує, що TOB "Запорожградтранс-1" ввело в оману конкурсний комітет щодо можливості розташування для зберігання та обслуговування заявлені на конкурс автобуси, чим порушено ДБН В.2.3-15:2007, де зазначена мінімальна необхідна площа конкретної ділянки (території) для постійного чи тимчасового зберігання автомобілів.

2.3. Крім того, ТОВ "Запорожградтранс-1" для участі у конкурсі була подана анкета, в якій зазначено наявність 3 (трьох) працівників, які здійснюють щоденний контроль за технічним станом транспортних засобів та 2 (двох) працівників, які проводять щоденний огляд стану здоров`я водіїв. Однак, протягом останнього року до дати оголошення конкурсу ТОВ "Запорожградтранс-1" не вело своєї господарської діяльності. Зважаючи на вказане, механіки які перебувають у штаті підприємства протягом останнього року до дати оголошення конкурсу не здійснювали щоденний контроль за технічним станом транспортних засобів, а медики які перебувають у штаті підприємства протягом останнього року до дати оголошення конкурсу не проводили щоденний огляд стану здоров`я водіїв.

2.4. Разом з цим у довідці 1 ДФ зазначено, що директор Горобець звільнений, а в дійсності він не був звільнений, оскільки підписував документи на конкурс.

2.5. На думку позивача, TOB "Запорожградтранс-1" надано недостовірні відомості для участі в конкурсі на перевезення пасажирів на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі Запорізької області.

2.6. Позивач вказує, що він категорично не погоджується з рішеннями конкурсного комітету як в частині допущення перевізника - претендента TOB "Запорожградтранс-1" до участі у конкурсі, так і в частині визнання останнього переможцем за об`єктами конкурсу № 21 та № 50, у зв`язку з чим ТОВ "Запорізька перевізна компанія" звернулось до суду з вимогою про їх скасування.

ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи

3. На офіційному сайті Запорізької ОДА як організатора розміщено інформацію щодо оголошення конкурсів з перевезення пасажирів на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Запорізької області.

4. Згідно з вищевказаним оголошенням конкурси проводяться відповідно до вимог Закону України "Про автомобільний транспорт", Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2008 року № 1081, зі змінами та доповненнями, розпорядження голови Запорізької ОДА від 07 травня 2012 року № 207 "Про проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування", яке зареєстровано в Головному управлінні юстиції в Запорізькій області 23 травня 2012 року за № 26/1551 (зі змінами), розпорядження голови Запорізької ОДА від 01 серпня 2017 року № 398 "Про проведення конкурсів із перевезення пасажирів на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Запорізької області".

5. Як зазначено в оголошенні, умови проведення конкурсу з перевезення пасажирів на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Запорізької області (далі - Умови), затверджені розпорядженням голови Запорізької ОДА від 07 травня 2012 року № 207 "Про проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування", яке зареєстровано в Головному управлінні юстиції в Запорізькій області 23 травня 2012 року за № 26/1551 (зі змінами).

6. Ці Умови є обов`язковими для членів конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників для обслуговування на маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Запорізької області, та перевізників-претендентів.

7. За змістом зазначеного оголошення встановлено, що обґрунтована структура парку автобусів, що працюватимуть на маршруті загального користування, має відповідати таким критеріям:

1) Для забезпечення належної якості та безпеки перевезень пасажирів на внутрішньообласних автобусних маршрутах, згідно з Порядком визначення класу комфортності автобусів, сфери їхнього використання за видами сполучень та режимами руху, затвердженим наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 12 квітня 2007 року № 285, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14 травня 2007 року за № 499/13766, зі змінами та доповненнями, на міжміських маршрутах протяжністю до 150 км допускається використання автобусів категорій М2 (повна маса не більше ніж 5 т) та М3 (повна маса понад 5 т), а на маршрутах протяжністю більше 150 км - автобусів тільки категорії М3, на приміських маршрутах - автобусів категорій М2 та М3. Клас автобусів: на міжміських маршрутах до 150 км - А, В, ІІ, ІІІ; понад 150 км - В, ІІ, ІІІ; на приміських маршрутах - А, В, І, ІІ, ІІІ.

2) Рухомий склад, що пропонується перевізником-претендентом для перевезення пасажирів на маршрутах, повинен за технічними та екологічними показниками, пасажиромісткістю відповідати вимогам чинного законодавства у сфері автомобільного транспорту.

Перевезення пасажирів на маршрутах здійснюються відповідно до державних соціальних нормативів у сфері транспортного обслуговування населення.

Для участі в конкурсі з перевезення пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Запорізької області, перевізник-претендент повинен мати достатню кількість транспортних засобів для виконання перевезень та достатню кількість резервних автобусів, яка відповідно становить 10 відсотків для автобусів приміського сполучення, 20 відсотків - для міжміського сполучення.

Автотранспортні засоби, які пропонуються перевізниками-претендентами для резерву, повинні бути не нижче за показниками категорії, класу, комфортності основних автотранспортних засобів, які пропонуються для обслуговування маршруту.

8. До додаткових умов належить обладнання перевізником у термін до трьох років із моменту укладання договору про організацію перевезень пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Запорізької області (внутрішньообласних маршрутах), транспортних засобів, працюючих на зазначеному в договорі маршруті (маршрутах), GPS-системами для здійснення контролю за дотриманням схем і графіків руху пасажирського транспорту. Перевізники-претенденти мають забезпечити диспетчерський контроль та управління перевезеннями самостійно або із залученням підприємства автобусних станцій (за договором).

9. До участі в конкурсі не допускаються автомобільні перевізники, які визначені в пункті 12 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2008 року № 1081, зі змінами та доповненнями.

10. Також відповідно до зазначеного оголошення визначено, що для участі в конкурсі автомобільний перевізник подає на кожний об`єкт конкурсу окремо заяву встановленого зразка, і такі документи:

1) нотаріально завірену копію ліцензії на право надання послуг із перевезень пасажирів (може подаватися в одному примірнику, якщо перевізник-претендент бере участь у кількох конкурсах, які проводяться на одному засіданні) або інформацію про рішення органу ліцензування щодо видачі ліцензії на право надання послуг із перевезень пасажирів із точним посиланням на відповідне рішення на офіційному веб-сайті органу ліцензування;

2) перелік транспортних засобів, які пропонуються до використання на автобусному маршруті, із зазначенням марки, моделі, пасажиромісткості (з відміткою з місцем водія/без місця водія ), VIN-коду транспортного засобу, державного номерного знака, року випуску транспортного засобу;

3) інформацію довільної форми про те, що перевізником-претендентом (вказати найменування перевізника) не вносилася плата за участь у конкурсі у зв`язку з відсутністю такої вимоги в оголошенні облдержадміністрації про проведення конкурсів, розміщеному у _____ (назва та номер друкованого видання);

4) копії свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів або тимчасових реєстраційних талонів автобусів, що пропонуються до використання на маршруті;

5) копію документа, що підтверджує проведення процедури санації (за умови проведення санації);

6) перелік транспортних засобів, пристосованих для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями, які пропонуються для роботи на автобусному маршруті, або письмову інформацію про їх відсутність;

7) анкету встановленого зразка;

8) копію штатного розпису, податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку (форма N 1ДФ) за останні повні два квартали;

9) відомості за підписом суб`єкта господарювання про автобуси, які будуть використовуватися на автобусному маршруті з зазначенням підстав для їх використання перевізником;

10) відомості про додаткові умови обслуговування маршруту (у разі наявності).

11. Крім того, в зазначеному оголошенні встановлено, що у разі відсутності в перевізників-претендентів автобусів, що відповідають умовам конкурсу, вони мають право подавати до конкурсного комітету заяву на участь у конкурсі та документи, що містять характеристику наявних автобусів, які перевізник-претендент пропонує використовувати на даному маршруті, а також інвестиційний проект-зобов`язання щодо оновлення парку автобусів на цьому маршруті на визначений період до п`яти років.

12. У разі відсутності перевізників-претендентів, які мають автобуси, що відповідають умовам конкурсу, конкурс проводиться серед претендентів, які пропонують використовувати на даному маршруті автобуси, що відповідають вимогам безпеки, але не відповідають умовам конкурсу за класом, пасажиромісткістю, параметрами комфортності, з урахуванням поданих інвестиційних проектів-зобов`язань щодо оновлення парку автобусів, які будуть повністю відповідати всім вимогам, у термін до п`яти років.

13. Так, ТОВ "Запорожградтранс-1" для участі у конкурсі по визначенню автомобільних перевізників за об`єктом конкурсу № 21 та № 50 подано такі документи: анкета для участі у конкурсі, щодо наявності власної матеріально-технічної бази надано договір оренди виробничих приміщень від 27 серпня 2017 року з ТОВ "Запорожбудтранс" щодо забезпечення зберігання транспортних засобів; графіки ТО-1, ТО-2; договір від 21 березня 2017 року на мийку; журнал контролю технічного стану; журнал медичного огляду; штатний розклад. Не надано: інформацію щодо наявності автобусів (не нижче ЄВРО-2), які є власністю, співвласністю перевізника або взяті у лізінг; свідоцтва відповідності автобусів, що заявлені на конкурс параметрам комфортності, відсутні сертифікати відповідності.

14. За результатами проведеного конкурсу конкурсним комітетом прийнято рішення, що оформлене протоколом засідання від 14 вересня 2017 року №3/10/2017, відповідно до якого TOB "Запорожградтранс-1" визнано переможцем конкурсу на об`єктах конкурсу № 21 та № 50.

15. 27 вересня 2017 року головою Запорізької ОДА видано розпорядження № 513, яким затверджено вищевказане рішення конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників від 14 вересня 2017 року щодо визначення переможців конкурсів з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, зокрема й на об`єктах № 21 та № 50.

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

16. Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 18 червня 2018 року в позові відмовлено.

17. Відмовляючи в позові, суд першої інстанції виходив з того, що як позивачем, так і TOB "Запорожградтранс-1", подано усі необхідні документи для участі у конкурсі відповідно до вимог Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автомобільному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2008 року № 1081, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі - Порядок № 1081), та як наслідок правомірність допущення TOB "Запорожградтранс-1" до участі в конкурсі. Разом з цим судом зазначено, що доводи позивача зводяться до обвинувачення ТОВ "Запорожградтранс-1" і є намаганням усунути його від конкурсу без проведення визначення кращого претендента-учасника, при цьому всі доводи позивача при сприянні суду та інших учасників процесу зводяться не до доведення обставин на які позивач робить посилання, а до припущення які судом не беруться до уваги.

18. Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 16 серпня 2018 року рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 18 червня 2018 року скасовано та ухвалено нове, яким позовні вимоги задоволено.

18.1. Скасовано рішення конкурсного комітету, що оформлене протоколом засідання від 14 вересня 2017 року № 3/10/2017 в частині допущення перевізника - претендента TOB "Запорожградранс-1" до участі у конкурсі на перевезення пасажирів на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі Запорізької області за об`єктами конкурсу № 21 та № 50.

18.2. Скасовано рішення конкурсного комітету, що оформлене протоколом засідання від 14 вересня 2017 року № 3/10/2017 в частині визначення TOB "Запорожградтранс-1" перевізника переможцем конкурсу на об`єктах конкурсу №21 та № 50.

18.3. Скасовано розпорядження голови Запорізької ОДА від 27 вересня 2017 року № 513 "Про затвердження рішення конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників від 14 вересня 2017 року щодо визначення переможців конкурсів з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування" в частині затвердження рішення конкурсного комітету щодо визначення переможцем конкурсу на об`єктах № 21 та № 50.

19. Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд, скасовуючи постанову суду першої інстанції та ухвалюючи нове рішення про задоволення позову, дійшов висновку про порушення ТОВ "Запорожградтранс-1" передбачених умов для проведення конкурсу та ненадання всіх необхідних документів для участі у конкурсі згідно з визначеним переліком. Разом з цим судом апеляційної інстанції зазначено, що недостовірність інформації, поданої ТОВ "Запорожградтранс-1" для проходження зазначеного конкурсу повністю підтверджується матеріалами справи, а надані ним транспортні засоби не відповідають умовам конкурсу, що свідчить про обґрунтованість позовних вимог.

IV. Касаційне оскарження

20. Представник ТОВ "Запорожградтранс-1" подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального права, просить скасувати його рішення та залишити в силі постанову суду першої інстанції.

21. В обґрунтування касаційної скарги вказує на неврахування судом апеляційної інстанції судового рішення у справі № 808/2832/17, в якій позивач намагався скасувати власний недопуск у конкурсі, а також оскаржував рішення конкурсного комітету від 14 вересня 2017 року № 3/10/2017 в частині визначення TOB "Запорожградтранс-1" перевізника переможцем конкурсу на об`єкті конкурсу №50. Разом з цим наголошує на помилковому висновку про наявність умови конкурсу щодо автобусів екологічного стандарту Євро-2.

21.1. Крім того вказує на неврахування судом апеляційної інстанції пункту 66 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2008 року № 1081, в якому передбачено процедуру досудового врегулювання спору, яким позивач не скористався, а отже фактично немає претензій до конкурсного комітету під час проведення конкурсу.

22. Водночас, представник позивача у відзиві вказує на безпідставність касаційної скарги і просить залишити її без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.

V. Релевантні джерела права й акти їх застосування

23. Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

24. 08 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ".

25. За правилом пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" зазначеного Закону касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

26. За наведених підстав касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом, а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.

27. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

28. Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

29. За змістом статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

30. В силу частини десятої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

31. Відповідно до частини першої статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

32. Засади організації та діяльності автомобільного транспорту врегульовані Законом України "Про автомобільний транспорт", у статті 43 якого вказано, що визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування здійснюється виключно на конкурсних засадах.

Об`єктом конкурсу можуть бути: маршрут (кілька маршрутів), оборотний рейс (кілька оборотних рейсів).

На конкурс виносяться маршрути із затвердженими паспортами.

Визначення кандидатури автомобільного перевізника для роботи на міжнародному автобусному маршруті загального користування здійснюється на конкурсних засадах у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

33. Відповідно до статті 44 Закону України "Про автомобільний транспорт" організація проведення конкурсу та визначення умов перевезень покладаються на органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

До обов`язкових умов конкурсу на перевезення пасажирів належать:

визначена органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування обґрунтована структура парку автобусів, що працюватимуть на маршруті загального користування, за пасажиромісткістю, класом, технічними та екологічними показниками;

державні соціальні нормативи у сфері транспортного обслуговування населення.

У разі відсутності в перевізників-претендентів автобусів, що відповідають умовам конкурсу, вони мають право подавати до конкурсного комітету заяву на участь у конкурсі та документи, що містять характеристику наявних автобусів, які перевізник-претендент пропонує використовувати на даному маршруті, а також інвестиційний проект-зобов`язання щодо оновлення парку автобусів на цьому маршруті на визначений період до п`яти років.

У разі відсутності перевізників-претендентів, які мають автобуси, що відповідають умовам конкурсу, конкурс проводиться серед претендентів, які пропонують використовувати на даному маршруті автобуси, що відповідають вимогам безпеки, але не відповідають умовам конкурсу за класом, пасажиромісткістю, параметрами комфортності, з урахуванням поданих інвестиційних проектів-зобов`язань щодо оновлення парку автобусів, які будуть повністю відповідати всім вимогам, у термін до п`яти років.

Договір з переможцем конкурсу (або дозвіл) органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування укладають (або надають) на термін від трьох до п`яти років.

Договір з переможцем конкурсу (або дозвіл) у разі відсутності в нього автобусів, що відповідають умовам конкурсу, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування укладають (або надають) на один рік.

Дозвіл органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування пасажирському перевізнику на обслуговування автобусних маршрутів надається на термін до п`яти років.

Автомобільний перевізник - переможець конкурсу повинен самостійно забезпечувати перевезення.

Для підготовки та проведення конкурсу органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування утворюють конкурсний комітет, до складу якого входять представники відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та територіальних органів Національної поліції, а також громадських організацій у сфері автомобільного транспорту.

До конкурсного комітету не можуть входити представники суб`єктів господарювання - автомобільних перевізників, які є учасниками конкурсу або які діють на ринку перевезень пасажирів і можуть впливати на прийняття рішень комітету.

Для організації забезпечення і підготовки матеріалів для проведення засідань конкурсного комітету органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування на конкурсних умовах за договором залучають підприємство (організацію), що має фахівців та досвід роботи не менше трьох років з питань організації пасажирських перевезень. Конкурс проводиться із залученням представників відповідних органів виконавчої влади, а також представників громадських організацій. Залучене для проведення засідань конкурсного комітету підприємство (організація) готує матеріали щодо умов конкурсу, паспортів автобусних маршрутів, аналізу одержаних пропозицій та їх оцінки, договорів з переможцями конкурсу та інші матеріали.

Порядок проведення конкурсів визначає Кабінет Міністрів України.

34. Так, Постановою Кабінету Міністрів України № 1081 від 03 грудня 2008 року затверджено Порядок проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автомобільному маршруті загального користування, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, яким визначена процедура підготовки та проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування. Зазначений порядок є обов`язковим для виконання органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами (організаціями), залученими на договірних умовах для організації забезпечення проведення конкурсів, конкурсними комітетами та автомобільними перевізниками (п.1 Порядку № 1081).

35. Приписами пункту 37 Порядку № 1081 встановлено, що достовірність інформації, викладеної у заяві та документах, визначених пунктом 29 цього Порядку, перевіряється організатором та/або робочим органом не пізніше ніж за два дні до дати проведення конкурсу.

36. Згідно з пунктом 12 Порядку № 1081 конкурсний комітет приймає рішення про недопущення до участі в конкурсі автомобільного перевізника, який:

1) подав до участі в конкурсі неналежним чином оформлені документи чи не в повному обсязі, а також такі, що містять недостовірну інформацію;

2) визнаний банкрутом або щодо якого порушено провадження у справі про банкрутство (за винятком того, стосовно якого проводиться процедура санації), або який перебуває у стадії ліквідації;

3) не відповідає вимогам статті 34 Закону України "Про автомобільний транспорт";

4) не має достатньої кількості транспортних засобів для виконання перевезень, затвердженої обов`язковими умовами конкурсу, та перевезень, які повинні виконуватися відповідно до чинних договорів (дозволів). Достатня кількість транспортних засобів визначається як кількість автобусів, необхідних для виконання перевезень, та кількість резервних транспортних засобів, яка становить 10 відсотків для міського, приміського сполучення та 20 відсотків для міжміського сполучення;

5) має несплачені штрафні санкції, накладені Укртрансінспекцією, або водії якого мають несплачені штрафи, накладені відповідно до статті 130 Кодексу України про адміністративні правопорушення, неоскаржені у судовому порядку (що були накладені не пізніше ніж за 20 днів до дати проведення конкурсу);

6) подав конкурсну пропозицію, що не відповідає обов`язковим та додатковим умовам конкурсу, крім випадків, передбачених частиною третьою статті 44 Закону України "Про автомобільний транспорт".

37. Відповідно до пункту 29 Порядку № 1081 для участі у конкурсі автомобільний перевізник подає на кожний об`єкт конкурсу окремо заяву за формою, визначеною згідно з додатками 1 або 2, і такі документи: нотаріально завірену копію ліцензії на право надання послуг з перевезень пасажирів (може подаватися в одному примірнику, якщо перевізник-претендент бере участь у кількох конкурсах, які проводяться на одному засіданні); перелік транспортних засобів, які пропонуються до використання на автобусному маршруті, із зазначенням марки, моделі, пасажиромісткості (з відміткою "з місцем водія/без місця водія"), VIN-коду транспортного засобу, державного номерного знака, року випуску транспортного засобу; копії ліцензійних карток на кожний автобус, який пропонується до використання на автобусному маршруті; документ, що підтверджує внесення плати за участь у конкурсі, із зазначенням дати проведення конкурсу; копії свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів або тимчасових реєстраційних талонів автобусів, що пропонуються до використання на маршруті; копію документа, що підтверджує проведення процедури санації (за умови проведення санації); перелік транспортних засобів, пристосованих для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями, які пропонуються для роботи на автобусному маршруті, або письмова інформація про їх відсутність; анкету відповідно до пункту 32 цього Порядку; копію штатного розпису, податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку (форма № 1ДФ) за останні повні два квартали. Комплектність поданих документів перевіряє в міру їх надходження організатор.

38. Відповідно до пункту 32 Порядку № 1081 до заяви про участь у конкурсі автомобільного перевізника додається анкета за формою згідно з додатком 5, в якій передбачаються питання, що будуть враховані під час перевірки достовірності відомостей, що містяться у документах для участі у конкурсі, та під час підрахунків за бальною системою оцінки пропозицій перевізників-претендентів.

39. Приписами пункту 37 Порядку № 1081 встановлено, що достовірність інформації, викладеної у заяві та документах, визначених пунктом 29 цього Порядку, перевіряється організатором та/або робочим органом не пізніше ніж за два дні до дати проведення конкурсу.

40. Відповідно до пункту 40 Порядку № 1081 під час проведення конкурсу конкурсний комітет розглядає пропозиції перевізників-претендентів виключно за такими показниками: наявність достатньої кількості автобусів, які відповідають умовам конкурсу за класом та пасажиромісткістю (категорія, пасажиромісткість, наявність багажних відділень, додаткового обладнання); наявність, характеристика та кількість резерву автобусів для заміни рухомого складу в разі виходу техніки з ладу; наявність транспортних засобів, пристосованих для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями; наявність свідоцтва відповідності автобуса параметрам комфортності (для міжміського перевезення); строк експлуатації автобусів (рік виготовлення, строк фактичної експлуатації); наявність сертифіката відповідності послуг з перевезення пасажирів автобусами ліцензійним умовам; наявність та характеристика виробничої бази; умови підтримання належного технічного та санітарного стану рухомого складу; умови контролю технічного стану транспортних засобів перед виїздом; умови виконання регламентних робіт з технічного обслуговування та ремонту транспортних засобів; досвід роботи перевізника-претендента; наявність та тяжкість порушень безпеки дорожнього руху, транспортного законодавства, ліцензійних умов; якість роботи автомобільного перевізника на даному маршруті (у разі обслуговування на умовах договору (дозволу), укладеного (наданого) на підставі попереднього конкурсу; інвестиційний розвиток суб`єкта господарювання та соціальний ефект від його діяльності; умови контролю за станом здоров`я водіїв.

41. За змістом пункту 46 Порядку № 1081 переможцем конкурсу визнається перевізник-претендент, який за результатами розгляду набрав найбільшу кількість балів відповідно до системи оцінки пропозицій перевізників-претендентів. Претендентом, який посів друге місце, визнається перевізник-претендент, який за результатами розгляду набрав найбільшу кількість балів відповідно до системи оцінки пропозицій перевізників-претендентів без урахування показника переможця конкурсу.

42. За правилами пункту 49 Порядку № 1081 рішення конкурсного комітету про визначення переможця конкурсу, а також перевізника-претендента, який за результатами розгляду посів друге місце, оголошується перевізникам-претендентам під час конкурсу, у 10-денний строк оформляється протоколом, який підписується присутнім головою або заступником голови та секретарем конкурсного комітету, і подається організатору.

43. Відповідно до пункту 51 Порядку № 1081 рішення конкурсного комітету щодо визначення переможця конкурсу вводяться в дію наказом (постановою або іншим розпорядчим документом) організатора протягом не більш як 30 робочих днів з дня проведення конкурсу.

VI. Позиція Верховного Суду

44. У справі, що розглядається, Запорізька ОДА як організатор, відповідно до Закону України "Про автомобільний транспорт" та Порядку № 1081 оголосила конкурс із перевезення пасажирів на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Запорізької області, що оскаржується в частині допуску до участі в конкурсі ТОВ "Запорожградтранс-1" та, як наслідок переможця об`єктів конкурсу № 21, № 50.

45. Відповідно до статті 44 Закону України "Про автомобільний транспорт" та пункту 10 Порядку № 1081 Запорізькою ОДА затверджено обов`язкові та додаткові умови конкурсу для перевізників - претендентів.

46. При цьому законодавцем наділено конкурсний комітет повноваженнями щодо прийняття ним рішення про недопущення до участі в конкурсі автомобільного перевізника, однією з підстав якої є подання неналежним чином оформлених документів чи не в повному обсязі, а також такі, що містять недостовірну інформацію.

47. Слід зазначити, що конкурс з перевезення пасажирів на автобусному сполученні загального користування, з огляду на мету його проведення, повинен забезпечити надання пасажирам найбільш якісних послуг з автобусного перевезення. Однією з необхідних для цього умов є забезпечення маршрутів загального користування достатньою кількістю автобусів, які відповідатимуть (повністю або за більшістю показників) визначеним органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування умовам конкурсу щодо пасажиромісткості та класу, а також щодо технічних та екологічних показників.

48. Переможцем конкурсу може бути не тільки той, хто відповідає усім конкурсним умовам (хоча це і першочергова умова), а той, хто набрав найбільшу кількість балів.

49. Так, перевізники-претенденти можуть не мати автобусів, які відповідають усім конкурсним умовам, що, втім, автоматично не позбавляє їх права на участь у конкурсі і не виключає ймовірності того, що договір на обслуговування маршруту може бути укладено з ними.

50. Водночас невідповідність конкурсним умовам як свідчать приписи частин третьої та четвертої статті 44 Закону України "Про автомобільний транспорт" покладає на таких перевізників-претендентів певні зобов`язання щодо оновлення парку автобусів.

51. Судом апеляційної інстанції встановлено, що ТОВ "Запорожградтранс-1" для участі у конкурсі по визначенню автомобільних перевізників за об`єктом конкурсу № 21 та № 50 подано такі документи: анкету для участі у конкурсі, щодо наявності власної матеріально-технічної бази; договір оренди виробничих приміщень від 27 серпня 2017 року з ТОВ "Запорожбудтранс" щодо забезпечення зберігання транспортних засобів; графіки ТО-1, ТО-2; договір від 21 березня 2017 року на мийку; журнал контролю технічного стану; журнал медичного огляду; штатний розклад.

52. При цьому ТОВ "Запорожградтранс-1" не надав: інформацію щодо наявності автобусів (не нижче ЄВРО-2), які є власністю, співвласністю перевізника або взяті у лізінг; свідоцтва відповідності автобусів, що заявлені на конкурс параметрам комфортності; сертифікати відповідності.

53. Відсутність сертифікатів відповідності, зважаючи на те, що в анкеті, як встановлено судом апеляційної інстанції, ТОВ "Запорожградтранс-1" зазначено автобуси 1995 року випуску, свідчить про непідтвердження рухомого складу, що пропонується ТОВ "Запорожградтранс-1" для перевезення пасажирів на маршрутах, екологічним показникам, що, в свою чергу, є однієї з обов`язкових умов конкурсу.

54. Слід зазначити, що приписами частини п`ятої статті 44 Закону України "Про автомобільний транспорт" визначений строк договору, який укладається з переможцем конкурсу, а саме на строк від трьох до п`яти років.

55. Водночас, з огляду на встановлені судом обставини, та враховуючи приписи частини шостої статті 44 Закону України "Про автомобільний транспорт", укладення договору з перевізником, який став переможцем конкурсу за відсутності в нього автобусів, що відповідають умовам конкурсу, можливе тільки на один рік.

56. Судом також встановлено, що договір оренди між ДП "Запорізька автобаза № 7" та ЗАТ "Запоріжбудтранс" від 24 квітня 2000 року № 3179 на земельну ділянку по вулиці Каховська, 44 (адреса яка вказана ТОВ "Запорожградтранс-1" в анкеті для участі у конкурсі) укладався до 28 квітня 2009 року для функціонування автобази. Рішень про поновлення дії вказаного договору оренди землі не приймалося.

57. Отже, наведені обставини виключають можливість ТОВ "Запорожградтранс-1" облаштувати за вказаною адресою місця відстою та зберігання автобусів, які заявлені у конкурсі на здійснення пасажирських перевезень, а наданий суду договір від 22 серпня 2017 року засвідчує лише факт того, що ТОВ "Запорожградтранс-1" орендуються виробничі приміщення та виробничу площу з оглядовою ямою. Будь-яких інших договорів не укладалося.

58. Щодо наявності працівників ТОВ "Запорожградтранс-1", які забезпечують контроль як за станом здоров`я водіїв, так і контроль за станом транспортних засобів, судом встановлено, що ТОВ "Запорожградтранс-1" зазначило працівників по проведенню щоденного огляду стану здоров`я водіїв, які перебувають у штаті підприємства один рік до дати оголошення конкурсу.

59. Водночас відповідні дані про працівників, підприємства зобов`язані подати Укртрансбезпеці до Єдиного державного реєстру відповідно до постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження ліцензійних умов провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом" від 02 грудня 2015 року № 1001, проте суду не надано інформації, з якої б вбачалось, що за період березень 2016 року - серпень 2017 року, у ТОВ "Запорожградтранс-1" є відповідна кількість штатних працівників, які повністю відпрацювали місячну норму робочого часу та мали нарахування заробітної плати в межах мінімальної, що, насамперед, свідчить про обґрунтованість доводів позивача з цього приводу.

60. За таких обставин Верховний Суд погоджується з висновками суду апеляційної інстанції про відображення ТОВ "Запорожградтранс-1" недостовірної інформації в анкеті.

61. Посилання ТОВ "Запорожградтранс-1" на постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 27 березня 2018 року у справі № 808/2832/17 є необґрунтованими, оскільки предмет та підстави позову не є однаковими з підставами, яка зазначені у цій справі.

62. З огляду на викладене, висновки суду апеляційної інстанції є правильними, обґрунтованими, відповідають нормам матеріального та процесуального права, підстави для скасування чи зміни оскаржуваного судового рішення відсутні.

63. Доводи ж касаційної скарги не спростовують висновки суду апеляційної інстанції і зводяться до переоцінки встановлених судами обставин справи.

64. Зважаючи на приписи статті 350 КАС України, касаційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.

VII. Судові витрати

65. З огляду на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись пунктом 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 15 січня 2020 року № 460-IX, статтями 3, 341, 345, 349, 350, 355, 356, 359 КАС України, суд

п о с т а н о в и в :

1. Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Запорожградтранс-1" залишити без задоволення.

2. Постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 16 серпня 2018 року у цій справі залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий М. І. Смокович

Судді Н. А. Данилевич

Н. В. Шевцова

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення29.04.2020
Оприлюднено29.04.2020
Номер документу88986922
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —808/934/18

Постанова від 29.04.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Ухвала від 27.04.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Ухвала від 12.11.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Ухвала від 31.10.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 24.10.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 25.09.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Ухвала від 26.09.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Ухвала від 19.09.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Постанова від 16.08.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Постанова від 16.08.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні