ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 січня 2019 року м. Ужгород№ 0740/949/18 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Рейті С.І.
при секретарі судового засідання Павловій О.В.
за участю представників:
позивача: Павлюк С.Ю. (довіреність від 06.04.2018 року № 06-20/867)
третьої особи 2: Остафійчук С.М. (довіреність від 11.01.2019 року № 57/07-03)
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Закарпатської обласної державної адміністрації до Міністерства фінансів України, треті особи - Басейнове управління водних ресурсів річки Тиса, Департамент фінансів Закарпатської обласної державної адміністрації, про визнання протиправною бездіяльності, -
ВСТАНОВИВ:
У відповідності до ч. 3 ст. 243 Кодексу адміністративного судочинства України в судовому засіданні 14 січня 2019 року проголошено вступну та резолютивну частини Рішення. Рішення в повному обсязі складено 18 січня 2019 року.
Закарпатська обласна державна адміністрація (далі - позивач, Закарпатська ОДА) звернулася до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовною заявою (а.с.5-14 Т.1) до Міністерства фінансів України (далі - відповідач, Мінфін України), треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, стороні позивача: Басейнове управління водних ресурсів річки Тиса (далі- третя особа 1, БУВР Тиси), Департамент фінансів Закарпатської обласної державної адміністрації (далі - третя особа 2, Департамент фінансів Закарпатської ОДА), якою просить визнати протиправною бездіяльність Міністерства фінансів України щодо незабезпечення виконання Закону України "Про Державний бюджет України на 2018 рік" в частині фінансування бюджетної програми по КПКВК 2407070 "Захист від шкідливої дії вод сільських населених пунктів та сільськогосподарських угідь, в тому числі в басейні р. Тиса у Закарпатській області" у 2018 році на здійснення протипаводкових та природоохоронних заходів на території Закарпатської області.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Законом України "Про Державний бюджет України на 2018 рік" для здійснення заходів із захисту від шкідливої дії вод сільських населених пунктів та сільськогосподарських угідь, в тому числі в басейні р. Тиса у Закарпатській області, передбачено видатки у розмірі 139250,00 грн., з них 119400,00 грн. спеціальний фонд і 19850,00 грн. загальний фонд. Постановою Кабінету Міністрів України від 23.02.2011 року № 137 "Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для захисту від шкідливої дії вод сільських населених пунктів та сільськогосподарських угідь, в тому числі в басейні р. Тиса у Закарпатській області". визначено, що бюджетні кошти використовуються відповідно до завдань, визначених Загальнодержавною цільовою програмою розвитку водного господарства та екологічного оздоровлення басейну річки Дніпро на період до 2021 року, затвердженою Законом України від 24.05.2012 року № 4836-VI, за напрямами "Захист сільських населених пунктів і сільськогосподарських угідь від шкідливої дії вод", "Комплексний протипаводковий захист у басейнах річок Дністра, Пруту та Сірету" та "Комплексний протипаводковий захист у басейні р. Тиси у Закарпатській області", та переліку робіт з урахуванням таких пріоритетів: погашення зареєстрованої в органах Казначейства бюджетної заборгованості за виконані у попередні періоди роботи; першочергове проведення робіт на об'єктах, що мають рівень будівельної готовності не менш як 80 відсотків та завершення будівництва яких планується у поточному бюджетному періоді; пошкоджені внаслідок повені, паводка чи іншої шкідливої дії вод (за наявності оформленого в установленому порядку документа, який підтверджує факт пошкодження); розташовані на річках, які протікають у межах державного кордону; захищають від шкідливої дії вод пам'ятки історії та архітектури. Реалізація комплексного протипаводкового захисту у басейні р. Тиси у Закарпатській області здійснюється за бюджетною програмою по КПКВК 2407070 "Захист від шкідливої дії вод сільських населених пунктів та сільськогосподарських угідь, в тому числі в басейні р. Тиса у Закарпатській області". Рішенням комісії, утвореної Держводагенством України відповідно до вимог пункту 4 Постанови № 137, та з урахуванням результатів розгляду пропозицій водогосподарських організацій, за бюджетною програмою по КПКВК 2407070 "Захист від шкідливої дії вод сільських населених пунктів та сільськогосподарських угідь, в тому числі в басейні р. Тиса у Закарпатській області" на здійснення протипаводкових та природоохоронних заходів на території Закарпатської області із вищезазначених видатків заплановано спрямувати 25500,00 грн., про що Закарпатська ОДА була проінформована листом Держводагентства України від 26.01.2018 року № 456/5/11-18. Відповідний проект наказу Держводагентства "Про затвердження Плану заходів із захисту від шкідливої дії вод на 2018 рік" погоджений Мінприроди та неодноразово повторно направлявся до Мінфіну. Однак, станом на дату подання адміністративного позову, Мінфін погодження не надав і таким чином затягує прийняття рішення щодо виконання протипаводкових заходів на території Закарпатської області в межах коштів, передбачених Державним бюджетом України на 2018 рік. Така позиція Мінфіну призведе до невиконання державного бюджету в частині невиконання бюджетної програми по КПКВК 2407070 Захист від шкідливої дії вод сільських населених пунктів та сільськогосподарських угідь, в тому числі в басейні р. Тиса у Закарпатській області" у 2018 році на здійснення протипаводкових та природоохоронних заходів на території Закарпатської області та щоденно підвищує соціальну напругу серед мешканців населених пунктів, які щорічно потерпають від шкідливої дії вод, і не дає можливості створювати систему цілісного захисту населених пунктів і сільськогосподарських угідь. Закарпатська ОДА підкреслює важливість необхідності врахування специфіки водогосподарського будівництва , яке необхідно виконувати при меженних (найнижчих) рівнях води в річках, а не наприкінці року в осінньо-зимовий період під час імовірних підйомів рівнів води. Так, за результатами підрахунків минулорічних паводків, що сталися на території Закарпаття, зроблений висновок, що одна гривня вкладена у попередження виникнення надзвичайної ситуації, пов'язаної з водним фактором, заощаджує 7 гривень, які необхідні на ліквідацію наслідків стихії. Адже, своєчасно збудовані гідротехнічні захисні споруди не дозволять нанести часто непоправимі збитки як життю людей, так і їх домівкам.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі, просить позов задовольнити.
Відповідачем надано суду відзив на позовну заяву (лист Мінфіну України від 25.10.2018 року № 13030-05-10/27723, а.с.210-217 Т.1), згідно якого не погоджується з будь-якою обставиною, на якій грунтується позовна вимога та вважає позов безпідставним, необгрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню на підставі, так як, обставини справи свідчать про те, що ніяких порушень відповідач при розгляді та затвердженні проекту паспорта бюджетної програми не допускав, а діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України. Наявні в матеріалах справи листи Мінфіну від 03.05.2018 № 06130-06-10/12200, від 23.07.2018 № 06130-06-5/19483, від 01.08.2018 № 06130-06-10/20408, від 20.08.2018 № 06130-06-5/22037 не тільки спростовують доводи позивача, а навпаки підтверджують, що відповідач сумлінно виконує покладені на нього обов'язки, а тому доводи позивача щодо бездіяльності є безпідставними та необгрунтованими та не відповідають дійсним обставинам справи. Крім того, стверджує, що досліджуючи питання наявності порушеного права позивача, встановлено відсутність такого порушеного права, оскільки дії/бездіяльність відповідача у спірних правовідносинах не мають вплив на права позивача.
В судове засідання представники відповідача не з'явилися, хоча відповідач належним чином повідомлявся про дату, час та місце проведення судового засідання, відтак, у відповідності до ч. 3 ст. 205 КАС України, розгляд справи поведено за відсутності представників відповідача, на підставі наявних в матеріалах справи доказів.
Третьою особою 1 пояснень щодо позову чи відзиву суду не надано, явку представника в судове засідання не забезпечено, хоча третя особа 1 належним чином повідомлявся про дату, час та місце проведення судового засідання, відтак, у відповідності до ч. 3 ст. 205 КАС України, справу розглянуто за відсутності представників третьої особи 1, на підставі наявних в матеріалах справи доказів.
Третьою особою 2 пояснень щодо позову чи відзиву суду не надано, в судовому засіданні представник третьої особи 2 підтримав позовні вимоги, позов просить задовольнити з підстав, що наведені у позовній заяві та поясненнях представника позивача.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників позивача та третьої особи 2, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про задоволення адміністративного позову, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що Законом України "Про затвердження Загальнодержавної цільової програми розвитку водного господарства та екологічного оздоровлення басейну річки Дніпро на період до 2021 року" від 24.05.2012 року № 4836-VI (далі - Закон 4836) затверджено Загальнодержавну цільову програму розвитку водного господарства та екологічного оздоровлення басейну річки Дніпро на період до 2021 року, метою якої є визначення основних напрямів державної політики у сфері водного господарства для задоволення потреби населення і галузей національної економіки у водних ресурсах, збереження і відтворення водних ресурсів, впровадження системи інтегрованого управління водними ресурсами за басейновим принципом, відновлення ролі меліорованих земель у продовольчому та ресурсному забезпеченні держави, оптимізація водоспоживання, запобігання та ліквідація наслідків шкідливої дії вод.
Основними завданнями Програми є створення сприятливих умов для ефективного функціонування водного господарства, реалізація державної політики у сфері управління, використання та відтворення водних ресурсів за басейновим принципом, забезпечення розвитку меліорації земель та експлуатації державних водогосподарських об'єктів комплексного призначення, удосконалення організаційної структури інтегрованого управління водними ресурсами та у напрямі захисту сільських населених пунктів і сільськогосподарських угідь від шкідливої дії вод та комплексного протипаводкового захисту в басейнах річок Дністра, Пруту та Сірету, а також у басейні річки Тиси у Закарпатській області: будівництво, реконструкція та капітальний ремонт гідротехнічних споруд, захисних протипаводкових дамб, берегоукріплювальних споруд, розчищення та регулювання русел річок і водойм; будівництво акумулювальних протипаводкових ємностей у гірських та рівнинних частинах річок, польдерів та протипаводкових водосховищ; застосування сучасних методів спостереження та прогнозування паводків, своєчасне, достовірне інформування населення та підприємств про можливість виникнення надзвичайної паводкової ситуації, а також про її наслідки; будівництво та реконструкція протизсувних і протиселевих споруд; виконання місцевих програм відродження малих річок і водойм; зменшення інтенсивності поверхневого стоку; удосконалення організаційної структури водогосподарського комплексу для забезпечення захисту територій від шкідливої дії вод.
Фінансування заходів Програми здійснюється за рахунок коштів державного і місцевих бюджетів, а також інших джерел, не заборонених законом. Обсяг фінансування визначається щороку під час складання проекту закону про Державний бюджет України на відповідний рік з урахуванням реальних можливостей державного бюджету. Орієнтовний обсяг фінансування становить 46478,46 млн гривень, зокрема, за рахунок державного бюджету - 21029,03 млн, місцевого бюджету - 9294,23 млн, інших джерел, не заборонених законом, - 16155,2 млн, зокрема, на комплексний протипаводковий захист у басейні річки Тиси в Закарпатській області - 1835,2 млн.
Згідно пункту 3 розділу II Прикінцевих положень Закону 4836, Кабінет Міністрів України під час підготовки проекту закону про Державний бюджет України на відповідний рік передбачає видатки на забезпечення виконання заходів, передбачених Загальнодержавною цільовою програмою розвитку водного господарства та екологічного оздоровлення басейну річки Дніпро на період до 2021 року.
Законом України "Про Державний бюджет України на 2018 рік" для здійснення заходів із захисту від шкідливої дії вод сільських населених пунктів та сільськогосподарських угідь, в тому числі в басейні р. Тиса у Закарпатській області, передбачено видатки у розмірі 139250,00 грн., з них 119400,00 грн. спеціальний фонд і 19850,00 грн. загальний фонд.
Одним з напрямів Програми є Комплексний протипаводковий захист у басейні р. Тиси у Закарпатській області.
Реалізація цього напряму здійснюється за бюджетною програмою по КПКВК 2407070 "Захист від шкідливої дії вод сільських населених пунктів та сільськогосподарських угідь, в тому числі в басейні р. Тиса у Закарпатській області", відповідно до положень постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для захисту від шкідливої дії вод сільських населених пунктів та сільськогосподарських угідь, в тому числі в басейні р. Тиса у Закарпатській області" від 23.02.2011 року № 137 (далі - Постанова 137).
Пунктом 3 Постанови 137 визначено, що бюджетні кошти використовуються відповідно до завдань, визначених Загальнодержавною цільовою програмою розвитку водного господарства та екологічного оздоровлення басейну річки Дніпро на період до 2021 року, затвердженою Законом України від 24.05.2012 року № 4836-VI, за напрямами "Захист сільських населених пунктів і сільськогосподарських угідь від шкідливої дії вод", "Комплексний протипаводковий захист у басейнах річок Дністра, Пруту та Сірету" та "Комплексний протипаводковий захист у басейні р. Тиси у Закарпатській області", та переліку робіт з урахуванням таких пріоритетів: погашення зареєстрованої в органах Казначейства бюджетної заборгованості за виконані у попередні періоди роботи; першочергове проведення робіт на об'єктах, що мають рівень будівельної готовності не менш як 80 відсотків та завершення будівництва яких планується у поточному бюджетному періоді; пошкоджені внаслідок повені, паводка чи іншої шкідливої дії вод (за наявності оформленого в установленому порядку документа, який підтверджує факт пошкодження); розташовані на річках, які протікають у межах державного кордону; захищають від шкідливої дії вод пам'ятки історії та архітектури.
Відповідно до пункту 4 Постанови 137, Держводагентство складає на підставі узагальнених розрахунків і обґрунтувань Республіканського комітету Автономної Республіки Крим по водогосподарському будівництву та зрошувальному землеробству, обласних управлінь водного господарства, а також басейнових управлінь водних ресурсів, управлінь каналів, підприємств та організацій, які належать до сфери управління Держводагентства, погоджених з територіальними органами ДСНС і облдержадміністраціями, та затверджує за погодженням з Мінприроди і Мінфіном план заходів із захисту від шкідливої дії вод.
Рішенням комісії, утвореної Держводагенством України відповідно до вимог п. 4 Постанови 137, з урахуванням результатів розгляду пропозицій водогосподарських організацій, за бюджетною програмою по КПКВК 2407070 "Захист від шкідливої дії вод сільських населених пунктів та сільськогосподарських угідь, в тому числі в басейні р. Тиса у Закарпатській області" на здійснення протипаводкових та природоохоронних заходів на території Закарпатської області із вищезазначених видатків заплановано спрямувати 25500,00 грн., про що Закарпатську ОДА проінформовано листом Держводагентства України від 26.01.2018 року №456/5/11-18.
Держводагентство на підставі узагальнених розрахунків і обґрунтувань підприємств та організацій, які належать до сфери його управління склало План заходів із захисту від шкідливої дії вод (далі - план заходів), погоджений з територіальними органами ДСНС і облдержадміністраціями і перед затвердженням подало план заходів на погодження до Мінприроди і Мінфіну.
Відповідний проект наказу Держводагентства "Про затвердження Плану заходів із захисту від шкідливої дії вод на 2018 рік" погоджений Мінприроди та неодноразово повторно направлявся до Мінфіну.
На виконання наказу Держводагентства від 05.01.2018 року № 1 "Про створення комісії з розгляду пропозицій організацій щодо розподілу коштів на 2018 рік" Басейнове управління водних ресурсів річки Тиса підготувало та подало до Держводагентства пропозиції щодо виконання протипаводкових заходів за КПКВК 2407070 "Захист від шкідливої дії вод сільських населених пунктів та сільськогосподарських угідь, в тому числі в басейні р. Тиса у Закарпатській області" (лист від 17.01.2018 року № 01-09/67). Засідання комісії Держводагентства з розгляду пропозицій відбулось 19.01.2018 року.
17.01.2018 року Закарпатська ОДА звернулась до Держводагентства щодо передбачення на 2018 рік коштів у загальній сумі 139,25 млн.грн. для здійснення протипаводкових заходів у Закарпатті на виконання завдань Програми. У відповідь Держводагентство листом від 26.01.2018 року № 456/5/11-18 повідомило про те, що у 2018 році буде спрямовано лише 25,5 мли. грн. на здійснення протипаводкових заходів на території Закарпатської області.
Листом від 07.03.2018 року № 01-09/287 Басейнове управління водних ресурсів річки Тиса подало до Держводагентства скориговані пропозиції на 2018 рік у сумі 25,5 млн.грн.
Після погодження з Мінприроди відповідно до вимог Постанови № 137 Держводагентство листом від 23.04.2018 року № 2413/5/11-18 подало до Мінфіну проект наказу "Про затвердження плану заходів із захисту від шкідливої дії вод на 2018 рік", який передбачає виконання робіт в 11-ти областях України, в тому числі і у Закарпатській області у сумі 25,5 млн. грн. Мінфін листом від 03.05.2018 року № 06130-06-10/12200 надав відповідь щодо необхідності подання додаткових матеріалів та пояснень.
Разом з тим, Держводагентство листом від 12.06.2018 року № 3362/5/11-18 надало доопрацьований проект плану заходів та додаткові обґрунтовуючі матеріали. Мінфін листом від 23.07.2018 року № 06130-06-5/19483 надав відповідь на лист Держводагентства та додаткові запити Мінприроди про те, що для прийняття остаточного рішення необхідно уточнити окремі положення плану заходів та знову направив матеріали на доопрацювання.
Листом від 24.07.2018 року № 4333/5/11-18 Держводагентство надало доопрацьований проект плану заходів та додаткові обгрунтовуючі матеріали до нього. Листом від 01.08.2018 року № 06130-06-10/20408 Мінфін відправив матеріали на доопрацювання.
Листом від 23.08.2018 року № 5083/5/11-18 Держводагентство направило доопрацьований "План заходів із захисту від шкідливої дії вод на 2018 рік". При цьому акцентується додаткова увага, що з таким затягуванням розгляду плану заходів існує ймовірність його не виконання.
Басейнове управління водних ресурсів річка Тиса звернулося до Закарпатської ОДА із листом від 30.08.2018 року № 01-19/919 щодо сприяння у вирішенні невідкладного фінансування заходів Загальнодержавної цільової програми розвитку водного господарства та екологічного оздоровлення басейну річки Дніпро на період до 2021 року по напрямку КПКВК 2407070 "Захист від шкідливої дії вод сільських населених пунктів та сільськогосподарських угідь, в тому числі в басейні р. Тиса у Закарпатській області" у 2018 році, оскільки подальше зволікання у виділенні коштів з державного бюджету на протипаводковий захист Закарпаття загрожує виникненням масштабних надзвичайних ситуацій на території області.
Окрім зазначеного, з метою досудового врегулювання спору Закарпатсьою ОДА було направлено наступні звернення до центральних органів виконавчої влади: лист від 01.02.2018 року № 408/06-03 до Мінприроди щодо виділення додаткового до 25,5 млн.грн. фінансування на 2018 рік для вирішення протипаводкових проблем в області; лист від 09.02.2018 року № 270/06-03 до Мінприроди щодо підтримання звернення Закарпатської обласної ради щодо відновлення фінансування заходів комплексного протипаводкового захисту в басейні р. Тиса на території Закарпатської області, прийнятого на другому пленарному засіданні дев'ятої сесії обласної ради VII скликання 21.12.2017 року та з проханням переглянути розмір бюджетних призначень для Закарпаття на 2018 рік; лист від 12.02.2018 року № 592/06-03 до Мінфіну щодо підтримки депутатського запиту народного депутата України щодо необхідності відновлення фінансування протипаводкових заходів та завчасного виділення коштів для проведення робіт; лист від 06.03.2018 року № 06-7/590 до Мінприроди щодо сприяння у виділенні коштів Держводагентству України з резервного фонду державного бюджету для ліквідації наслідків грудневого паводку; лист від 20.04.2018 року № 06-7/155/4 до Прем'єр-міністра України щодо відсутності Урядового рішення про виділення коштів на ліквідацію наслідків паводку у Закарпатті та з проханням щодо надання відповідних доручень центральним органам виконавчої влади; лист від 05.07.2018 № 06-7/155/5 до Прем'єр-міністра України щодо необхідності фінансування протипаводкових заходів в області; лист від 05.07.2018 року № 06-7/155/6 до Держводагентства України щодо необхідності фінансування протипаводкових заходів в області.
Держводагентство листом від 20.07.2018 року № 4300/5/11-18 надало відповідь про те, що відповідні звернення з пропозиціями за підтримки Мінприроди направлені до Мінфіну, однак позитивного рішення ще не отримали.
Суд констатує, що станом на дату подання адміністративного позову, тобто 05.09.2018 року, Мінфін не затверджено паспорт бюджетної програми по КПКВК 2407070 "Захист від шкідливої дії вод сільських населених пунктів та сільськогосподарських угідь, в тому числі в басейні р. Тиса у Закарпатській області" у 2018 році на здійснення протипаводкових та природоохоронних заходів на території Закарпатської області.
Відповідно до частини першої ст. 111 Бюджетного кодексу України (далі - БК України) Міністерство фінансів України здійснює контроль за дотриманням бюджетного законодавства на кожній стадії бюджетного процесу як щодо державного бюджету, так і місцевих бюджетів, якщо інше не передбачено законодавством України. Міністерство фінансів України в межах своїх повноважень забезпечує реалізацію єдиної державної політики у сфері контролю за дотриманням бюджетного законодавства, координує та спрямовує діяльність органів виконавчої влади, уповноважених на проведення контролю за дотриманням бюджетного законодавства, визначає основні організаційно- методичні засади та дає оцінку функціонуванню систем внутрішнього контролю і внутрішнього аудиту, якщо інше не передбачено законодавством.
Згідно пунктів 1, 2 Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 375 (далі - Положення 375), Мінфін є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову та бюджетну політику, державну політику у сфері державного пробірного контролю, бухгалтерського обліку та аудиту, випуску і проведення лотерей, а також забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері контролю за дотриманням бюджетного законодавства, державного внутрішнього фінансового контролю, казначейського обслуговування бюджетних коштів, запобігання і протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму, забезпечує формування державної політики у сфері організації та контролю за виготовленням цінних паперів, документів суворої звітності та забезпечує формування та реалізацію єдиної державної податкової, митної політики, державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, державної політики у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового та митного законодавства, а також законодавства з питань сплати єдиного внеску, державної політики у сфері видобутку, виробництва, використання та зберігання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння, їх обігу та обліку.
Мінфін у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції України та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, зокрема, завданнями Мінфіну є забезпечення формування та реалізації державної політики у сфері контролю за дотриманням бюджетного законодавства (підпункт 2 пункту 3 Положення 375).
Підпунктом 22 п. 4 Положення 375 зазначено, що Мінфін відповідно до покладених на нього завдань проводить оцінку відповідності бюджетному законодавству бюджетних запитів, паспортів бюджетних програм, проектів зведених кошторисів для складення розпису державного бюджету.
Відповідно до ч. 8 ст. 20 БК України, головний розпорядник бюджетних коштів розробляє та протягом 45 днів з дня набрання чинності законом про Державний бюджет України затверджує спільно з Міністерством фінансів України паспорт бюджетної програми.
Абзацом третім ч. 5 ст. 28 БК України передбачено, що головні розпорядники коштів державного бюджету здійснюють публічне представлення та публікацію інформації про бюджет за бюджетними програмами та показниками, бюджетні призначення щодо яких визначені законом про Державний бюджет України, відповідно до вимог та за формою, встановленими Міністерством фінансів України, до 15 березня року, що настає за звітним; оприлюднюють шляхом розміщення на своїх офіційних сайтах паспорти бюджетних програм на поточний бюджетний період (включаючи зміни до паспортів бюджетних програм) у триденний строк з дня затвердження таких документів та звіти про виконання паспортів бюджетних програм за звітний бюджетний період, включаючи інформацію про стан реалізації інвестиційних проектів за бюджетними програмами із зазначенням ступеня їх готовності та обсягів коштів, необхідних для завершення таких проектів, у триденний строк після подання таких звітів до Міністерства фінансів України.
Мінфін України, всупереч положень ч. 2 ст. 19 Конституції України, ч. 8 ст. 20, абзацу третього ч. 5 ст. 28, ч. 1 ст. 111 БК України, пунктів 1, 2, пп. 2 пункту 3 та пп. 22 п. 4 Положення про Міністерство фінансів України, не забезпечив виконання Закону України "Про Державний бюджет України на 2018 рік" в частині фінансування бюджетної програми по КПКВК 2407070 "Захист від шкідливої дії вод сільських населених пунктів та сільськогосподарських угідь, в тому числі в басейні р. Тиса у Закарпатській області" на здійснення протипаводкових та природоохоронних заходів на території Закарпатської області у загальній сумі 25500,00 грн.
Верховний Суд України у постанові від 13.06.2017 року (справа № 21-1393а17) роз'яснив, що саме може бути визначено як протиправна бездіяльність суб'єкта владних повноважень. Зокрема, протиправна бездіяльність суб'єкта владних повноважень - це зовнішня форма поведінки (діяння) цього органу, яка полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих і обов'язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб'єкта владних повноважень, були об'єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.
Для визнання бездіяльності протиправною недостатньо одного лише факту неналежного та/або несвоєчасного виконання обов'язкових дій. Важливими є також конкретні причини, умови та обставини, через які дії, що підлягали обов'язковому виконанню відповідно до закону, фактично не були виконані чи були виконані з порушенням строків. Значення мають юридичний зміст, значимість, тривалість та межі бездіяльності, фактичні підстави її припинення, а також шкідливість бездіяльності для прав та інтересів заінтересованої особи. Слід наголосити й на тому, що самі по собі строки поза зв'язком із конкретною правовою ситуацією, набором фактів, умов та обставин, за яких розгорталися події, не мають жодного значення. Сплив чи настання строку набувають (можуть набувати) правового сенсу в сукупності з подіями або діями, для здійснення чи утримання від яких встановлюється цей строк.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є, зокрема, ефективний захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень, при цьому, захист прав, свобод та інтересів осіб передбачає наявність встановленого судом факту їх порушення. Підставою для задоволення позову є встановлення факту порушення прав позивача, безпідставно існуюче зволікання відповідача у вчиненні законодавчо покладеного на нього обов'язку та перешкод в дотриманні прав позивача, гарантованих Конституцією та Законами України.
Згідно з п. 1 ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.
За загальним правилом, що випливає з принципу змагальності, кожна сторона повинна подати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона. Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. Згідно ч. 1 ст. 72 КАС України, доказами у справі є будь - які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. При цьому, враховуючи принципи адміністративного судочинства та з огляду на положення ч. 2 ст. 77 КАС України, обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача - суб'єкта владних повноважень, якщо він заперечує проти адміністративного позову. Відповідачем не доведено правомірності не забезпечення виконання Закону України "Про Державний бюджет України на 2018 рік" в частині фінансування бюджетної програми по КПКВК 2407070 "Захист від шкідливої дії вод сільських населених пунктів та сільськогосподарських угідь, в тому числі в басейні р. Тиса у Закарпатській області" на здійснення протипаводкових та природоохоронних заходів на території Закарпатської області, відтак, вимоги позову відповідають вимогам закону та обставинам справи, які підтверджуються дослідженими в судовому засіданні належними та допустимими доказами, відповідачем не спростовані, в зв'язку з чим позов підлягає до задоволення.
Частиною 1 ст. 139 КАС України визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Так, при зверненні до суду позивачем сплачено судовий збір в сумі 1762,00 грн. (що підтверджується квитанцією № 3800410061 від 04.09.2018 року), який підлягає до стягнення користь Закарпатської ОДА за рахунок бюджетних асигнувань Мінфіну України.
Керуючись ст. ст. 5, 19, 77, 243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Позов Закарпатської обласної державної адміністрації (Закарпатська область, м. Ужгород, пл. Народна, 4 код 00022496) до Міністерства фінансів України (м. Київ, вул. Грушевського, 12/2 код 00013480), треті особи - Басейнове управління водних ресурсів річки Тиса (Закарпатська область, м. Ужгород, Слов'янська набережна, 5 код 01037057), Департамент фінансів Закарпатської обласної державної адміністрації (Закарпатська область, м. Ужгород, пл. Народна, 4 код 02313542) про визнання протиправною бездіяльності - задовольнити повністю.
2. Визнати протиправною бездіяльність Міністерства фінансів України щодо незабезпечення виконання Закону України "Про Державний бюджет України на 2018 рік" в частині фінансування бюджетної програми по КПКВК 2407070 "Захист від шкідливої дії вод сільських населених пунктів та сільськогосподарських угідь, в тому числі в басейні р. Тиса у Закарпатській області" у 2018 році на здійснення протипаводкових та природоохоронних заходів на території Закарпатської області.
3. Стягнути з Міністерства фінансів України на користь Закарпатської обласної державної адміністрації судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 1762,00 грн. (одна тисяча сімсот шістдесят дві гривні).
4. Рішення набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 255 КАС України, та може бути оскаржено до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Закарпатський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня проголошення, а в разі проголошення в судовому засіданні вступної та резолютивної частини рішення - протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя С.І. Рейті
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.01.2019 |
Оприлюднено | 21.01.2019 |
Номер документу | 79279202 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Рейті С.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні