Рішення
від 14.05.2019 по справі 910/2469/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

14.05.2019Справа № 910/2469/19 Суддя Мудрий С.М., розглянувши справу

за позовом комунального підприємства виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) по охороні, утриманню та експлуатації земель водного фонду м. Києва "Плесо"

до громадської організації "Київ. Стратегія 2025"

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Департамент комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)

про звільнення об`єкту оренди та стягнення 14 049,66 грн.

Представники сторін:

не викликались.

ВСТАНОВИВ:

До господарського суду міста Києва надійшла позовна заява комунального підприємства виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) по охороні, утриманню та експлуатації земель водного фонду м. Києва "Плесо" до громадської організації "Київ. Стратегія 2025" про звільнення об`єкту оренди та стягнення 14 049,66 грн.

Свої позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що між ним як підприємством балансоутримувач, Департаментом комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (орендодавець) та громадською організацією "Київ. Стратегія 2025" (орендар) укладено договір №1912 про передачу майна територіальної громади міста Києва в оренду від 11.06.2015 р.

Як зазначено позивачем, строк дії договору закінчився, а відповідне рішення Київської міської ради відсутнє, на підставі якого могло б бути продовжено строк дії договору оренди, тому відповідач безпідставно займає орендоване приміщення. У зв`язку з чим, позивач звернувся в суд з вимогою звільнити об`єкт оренди - нежитлову споруду (сміттєзбирач), загальною площею 35 метрів квадратних, що розташований на території за адресою м. Київ, Дніпровський район, Труханів острів, 32-Д.15, пляж "Центральний" від громадської організації "Київ. Стратегія 2025".

Також, позивач просить стягнути з відповідача заборгованість зі сплати земельного податку в розмірі 14 049,66 грн.

Ухвалою господарського суду м. Києва від 04.03.2019 р. прийнято позовну заяву до розгляду, та відкрито провадження у справі, постановлено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін (без проведення судового засідання).

21.03.2019 р. до канцелярії суду третя особа подала пояснення по справі, відповідно до якого позовні вимоги підтримала, просила суд позов задовольнити.

Відповідач не скористався наданим йому законом правом подати письмові заперечення проти позову, зважаючи на вищезазначене, відповідно до ч. 9 ст. 165 ГПК України, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними в ній матеріалами.

Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні дані, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню.

Відповідно до ч.1 статті 202 ЦК України, правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Згідно з ч.1 статті 509 ЦК України, зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Частина 2 статті 509 ЦК України передбачає, що зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

Відповідно п.1 ч. 2 статті 11 ЦК України, підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Згідно з ч. 1 статті 626 ЦК України, договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Відповідно до ст. 627 Цивільного кодексу України, сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового оборогу, вимог розумності та справедливості.

Згідно вимог ч. 1 ст. 628 ЦК України, зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Статтею 629 ЦК України встановлено, що, договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Відповідно до ст. 2 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" орендою є засноване на договорі строкове платне користування майном, необхідним орендареві для здійснення підприємницької та іншої діяльності. Державну політику у сфері оренди здійснюють: Кабінет Міністрів України, а також Фонд державного майна України, його регіональні відділення та представництва - щодо державного майна; органи, уповноважені Верховною Радою Автономної Республіки Крим, щодо майна, яке належить Автономній Республіці Крим; органи місцевого самоврядування - щодо майна, яке перебуває в комунальній власності.

11.06.2015 р. між Департаментом комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), комунальним підприємством виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) по охороні, утриманню та експлуатації земель водного фонду м. Києва "Плесо" та громадською організацією "Київ. Стратегія 2025" укладено договір № 1912 про передачу майна територіальної громади міста Києва в оренду.

Відповідно до п. 1.1. договору, орендодавець на підставі протоколу Постійної комісії з питань власності Київської міської ради від 17 березня 2015 р. № 29 передає, а орендар приймає в оренду нерухоме майно (одноповерхову споруду- сміттєзбирач), що належить до комунальної власності територіальної громади міста Києва, що знаходиться за адресою: м. Київ, Дніпровський район, острів Труханів, 32-Д.15 пляж Центральний для розміщення громадської організації.

Відповідно до ч.1 статті 759 ЦК України, за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк.

Згідно з ч.1 ст. 765 ЦК України наймодавець зобов`язаний передати наймачеві майно у користування негайно або у строк, встановлений договором найму.

Цей договір визначає взаємовідносини сторін щодо строкового, платного користування орендарем об`єктом оренди (п.1.2.).

Відповідно до п. 2.2. договору, вартість об`єкта оренди згідно із затвердженим 03.06.2015 р. актом оцінки нерухомого та іншого індивідуального визначеного майна станом на 30 квітня 2015 року становить 6 952,73 грн.. без урахування ПДВ.

Опис технічного стану об`єкта оренди на дату передачі його орендареві його склад зазначаються в акті приймання-передачі об`єкта оренди, що є невід`ємною частиною цього договору (п.2.3 договору).

Відповідно до п.2.4 договору, об`єкт оренди належить до комунальної власності територіальної громади міста Києва і знаходиться на балансі комунального підприємства виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) по охороні, утриманню та експлуатації земель водного фонду м. Києва Плесо .

Згідно з п.4.1 договору орендодавець зобов`язаний протягом 30 календарних днів з моменту підписання цього договору з додатками передати, а орендар прийняти по акту приймання-передачі об`єкт оренди. Акт приймання-передачі об`єкта оренди підписується відповідним орендодавцем, орендарем та підприємством.

Відповідно до акту приймання-передачі нерухомого майна від 11.06.2015 р. орендодавець передав, а орендар прийняв в орендне користування згідно з договором оренди від 11.06.2015 р. нежитлове приміщення, що перебувають на балансі комунального підприємства виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) по охороні, утриманню та експлуатації земель водного фонду міста Києва Плесо , загальною площею 35 кв.м., розташованого за адресою: м. Київ, Дніпровський район, острів Труханів, 32-Д.15, пляж Центральний , поверх 1. Стан приміщення, що передається в оренду згідно даного договору - задовільний.

Статтею 18 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" передбачено, що за договором оренди орендаря може бути зобов`язано використовувати об`єкт оренди за цільовим призначенням відповідно до профілю виробничої діяльності підприємства, майно якого передано в оренду, та виробляти продукцію в обсягах, необхідних для задоволення потреб регіону. Орендар зобов`язаний використовувати та зберігати орендоване майно відповідно до умов Договору, запобігати його пошкодженню, псуванню. Орендар зобов`язаний вносити орендну плату своєчасно і в повному обсязі.

Згідно з п. 3.1. договору, за користування об`єктом оренди орендар сплачує орендну плату, яка встановлена на підставі п. 21 Методики розрахунку орендної плати за користування майном територіальної громади м. Києва, затвердженої рішенням Київради від 22 вересня 2011 року № 34/6250, та на дату підписання договору, становить без ПДВ:1 грн. 00 коп. на рік.

Розмір орендної плати за кожний наступний місяць визначається з урахуванням індексу інфляції за попередній місяць, опублікованому у поточному місяці (п. 3.2.).

Пунктом 3.3. договору передбачено, що розмір орендної плати може бути змінено на вимогу однієї із сторін у разі зміни Методики розрахунку та порядку використання орендної плати за користування майном територіальної громади м. Києва, відповідних цін і тарифів та в інших випадках, передбачених законодавством України.

Умовами п. 3.4. договору визначено, що додатково до орендної плати нараховується податок на додану вартість у розмірах та порядку. Визначених законодавством України, який сплачується орендарем разом з орендною платою.

Відповідно до п. 3.6. договору, орендна плата сплачується орендарем незалежно від наслідків господарської діяльності орендаря щомісячно не пізніше 20 числа наступного місяця.

Згідно з п. 4.2. договору, орендар зобов`язаний вносити орендні платежів своєчасно і в повному обсязі.

У відповідності до приписів ст. 10 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" термін, на який укладається договір оренди є істотною умовою договору оренди.

Частина 1 ст. 17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" визначає, що термін договору оренди визначається за погодженням сторін.

Відповідно до ч.1 ст. 763 Цивільного кодексу України договір найму укладається на строк, встановлений договором.

Відповідно до п. 9.1. договору, цей договір є укладеним з моменту підписання його сторонами і діє з 11 червня 2015 року до 09 червня 2018 року.

Частиною 2 статті 291 ГК України встановлено, що договір оренди припиняється у разі:

закінчення строку, на який його було укладено;

викупу (приватизації) об`єкта оренди;

ліквідації суб`єкта господарювання-орендаря;

загибелі (знищення) об`єкта оренди.

Згідно з п.9.4 договору, договір припиняється в разі, зокрема: невиконання або систематичного неналежного виконання істотних умов договору, закінчення строку, на який його було укладено.

Відповідно до п. 9.6. договору, у разі відсутності заяви однієї із сторін про припинення цього договору після закінчення строку його дії протягом одного місяця, договір може бути продовженим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені цим договором та оформляються додатковою угодою, в порядку передбаченому положенням про оренду майна територіальної громади м. Києва шляхом внесення змін в істотні умови договору.

Листом № 062/05/19-5357 від 12.06.2018 р. Департамент комунальної власності м. Києва повідомив позивача про необхідність надати копії договору страхування орендованого майна та копію платіжного доручення про сплату страхового внеску та попереджено останнього, що у разі ненадання зазначених документів, договір оренди від 11.06.2015 р. № 1912 буде припинено у зв`язку з закінченням терміну на який було укладено.

Листом № 062/05/13-7036 від 02.08.2018 р. Департамент комунальної власності м. Києва повідомив позивача про необхідність надати довідку від балансоутрисувача про належне виконання умов договору оренди та відсутності заборгованості з орендної плати, звіт про оцінку майна, копії договору страхування орендованого майна та попереджено, що у разі непонадання вказаних документів, необхідно протягом 30 календарних днів передати майно по акту приймання-передачі підприємству (КП Плесо ).

Будь-яких доказів щодо продовження дії договору та щодо фактичного передачі майна, а також відповідного рішення Київської міської ради про продовження строку дії договору оренди в матеріалах справи відсутні.

Враховуючи вищезазначене, судом встановлено, що відповідача, як орендаря, повідомлено у встановлений договором та законом строк про припинення дії договору та відсутність наміру його продовжувати, тому договір № 1912 про передачу майна територіальної громади міста Києва в оренду від 11.06.2015 р. вважається припиненим після закінчення строку, на який його було укладено, тобто після 09.06.2018 р.

Відповідно до ч. 1 статті 785 ЦК України у разі припинення договору найму наймач зобов`язаний негайно повернути наймодавцеві річ у стані, в якому вона була одержана, з урахуванням нормального зносу, або у стані, який було обумовлено в договорі.

Згідно ст. 27 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" у разі розірвання договору оренди, закінчення строку його дії та відмови від його продовження або банкрутства орендаря він зобов`язаний повернути орендодавцеві об`єкт оренди на умовах, зазначених у договорі оренди.

Пунктом 7.6. договору передбачено, що у разі закінчення строку дії договору або при його розірванні орендар зобов`язаний за актом приймання-передачі повернути об`єкт оренди підприємству у стані, в якому перебував об`єкт оренди на момент передачі його в оренду, з урахуванням усім здійснених орендарем поліпшень, які неможливо відокремити від об`єкта оренди без заподіяння йому шкоди, з урахуванням зносу за період строку договору оренди.

В акті приймання-передачі зазначається технічний стан об`єкта оренди на дату повернення.

Відповідно до ст. 193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.

Стаття 629 Цивільного кодексу України передбачає, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Відповідно до статті 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

З огляду на вищенаведене та встановленням факту невиконання відповідачем обов`язку звільнення орендованого майна, вимоги позивача про зобов`язання орендаря звільнити займане приміщення підлягають задоволенню.

Крім того, позивач просить компенсувати податок на землю в розмірі 14 049,66 грн., з яких податок на земельну ділянку становить 11 708, 05 грн. та ПДВ 20 % - 2 341,61 грн.

Відповідно до ч. 1 ст. 796 Цивільного кодексу України, одночасно з правом найму будівлі або іншої капітальної споруди (їх окремої частини) наймачеві надається право користування земельною ділянкою, на якій вони знаходяться, а також право користування земельною ділянкою, яка прилягає до будівлі або споруди, у розмірі, необхідному для досягнення мети найму.

Статтею 797 ЦК України визначено, що плата, яка справляється з наймача будівлі або іншої капітальної споруди (їх окремої частини), складається з плати за користування нею і плати за користування земельною ділянкою.

Згідно витягу з бази даних міського земельного кадастру про земельну ділянку на якій розміщено об`єкт оренди (Дніпровський район, острів Труханів, пляж Центральний ), станом на 20.02.2019 р. земельна ділянка за адресою м. Київ, Дніпровський район, Труханів острів 32-Д.15, код. ділянки 8000000000 :66:438:00:52 перебуває у користуванні КП Плесо .

З податкових декларацій з плати за землю КП Плесо за 2016, 2017, 2018 роки видно, що за земельну ділянку площею 35 кв.м. (код 8000000000:66:438:00:52) нараховано податок на землю в розмірі 11 708,05 грн.

Із наявних в матеріалах справи платіжних доручень вбачається, що позивач сплатив ДПІ у Дніпровському районі земельний податок.

Згідно з п.п. 9.7.1., 9.7.2. п. 9.7. Положення про оренду майна територіальної громади міста Києва, крім орендної плати, орендар сплачує: податки та збори у розмірах та порядку, визначених законодавством України, компенсацію витрат підприємств-балансоутримувачів за користування земельною ділянкою, на якій розташований об`єкт оренди, та плату за комунальні послуги відповідно до договорів, які укладаються між орендарем та підприємством-балансоутримувачем та/або відповідними особами, що надають такі послуги, а у разі встановлення орендної плати у розмірі 1 гривня на рік, компенсацію таких витрат підприємства-балансоутримувача у розмірах, визначених у договорах, які укладаються між орендарем та підприємством-балансоутримувачем.

Позивач 28.12.2018 р. направив відповідачеві претензію вих. № 5380 від 26.12.2018 р., відповідно до якої просить здійснити компенсацію витрат підприємства балансоутримувача зі сплати земельного податку за користування земельною ділянкою на якій розташований об`єкт оренди в сумі 13 581,61 грн, згідно наданого рахунку, що підтверджується фіскальним чеком № 00194990016681 від 28.12.2018 р.

Відповіді відповідач не надав, оплату не здійснив.

Вимога позивача щодо стягнення відшкодування витрат балансоутримувача з компенсацій земельного податку в сумі 14 049,66 грн. є обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.

Частинами 3, 4 статті 13 ГПК України передбачено, що кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Відповідно до ч.1 ст.73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Судовий збір згідно ст. 129 Господарського процесуального кодексу України підлягає стягненню з відповідача на користь позивача.

На підставі викладеного, керуючись ч. 3,4 ст. 13, ч.1 ст. 73, ст.. 129, ч.9 ст.165, ст.ст. 236-238, 240-241, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Зобов`язати громадську організацію "Київ. Стратегія 2025" (01030, м. Київ, вул. Івана Франка, буд. 20-Б, ідентифікаційний номер 37818353) звільнити нежитлову споруду (сміттєзбирач), загальною площею 35 кв.м., розташованого за адресою: м. Київ, Дніпровський район, острів Труханів, 32-Д.15, пляж Центральний , поверх 1.

3. Стягнути з громадської організації "Київ. Стратегія 2025" (01030, м. Київ, вул. Івана Франка, буд. 20-Б, ідентифікаційний номер 37818353) на користь комунального підприємства виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) по охороні, утриманню та експлуатації земель водного фонду м. Києва "Плесо" (02002, м. Київ, вул.. Микільсько-Слобідська, 7, код ЄДРПОУ 23505151) заборгованість з відшкодування витрат балансоутримувача з компенсації земельного податку в сумі 14 049 (чотирнадцять тисяч сорок дев`ять) грн. 66 грн., витрати по сплаті судового збору в розмірі 3 842 (три тисячі вісімсот сорок дві) грн. 00 коп.

4. Після набрання рішенням законної сили видати накази.

Відповідно до ч. 1, 2 статті 241 ГПК України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя С.М.Мудрий

Дата ухвалення рішення14.05.2019
Оприлюднено15.05.2019
Номер документу81692967
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/2469/19

Ухвала від 29.07.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Случ О.В.

Ухвала від 01.06.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сулім В.В.

Ухвала від 05.05.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тищенко О.В.

Ухвала від 30.04.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сулім В.В.

Ухвала від 21.04.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Случ О.В.

Ухвала від 05.04.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сулім В.В.

Ухвала від 18.02.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Случ О.В.

Ухвала від 19.10.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Случ О.В.

Ухвала від 21.08.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Кропивна Л.В.

Ухвала від 20.07.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Кропивна Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні