КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙН ИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
01025, м.Київ, пров. Рильський, 8 т. (044) 278-46-14
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04.03.2010 № 51/193
Київський апеляційний гос подарський суд у складі коле гії суддів:
головуючого: Моторн ого О.А.
суддів:
при секретарі
за участю представникі в:
від прокурора - Дьогт яр О.А.,
від позивача - Лазаре ва А.О.,
від відповідача - Тхорик С.М.,
від третьої особи 1 - ОСО БА_3,
від інших учасників процес у - не з' явились,
розглянувши у відкрито му судовому засіданні апеляц ійне подання Заступника прок урора міста Києва
на рішення Господарськ ого суду м.Києва від 23.11.2009
у справі № 51/193 ( .....)
за позовом Заступника прокурор а міста Києва в інтересах дер жави в особі Державного комітету України із земельн их ресурсів
до Київської міської ра ди
треті особи, які не заявляю ть самостійних вимог на пред мет спору на стороні відпові дача:
1. ОСОБА_3
2. Печерська районна у м . Києві державна адміністрац ія
3. Головне управління з емельних ресурсів по м. Києву
4. Головне управління з емельних ресурсів виконавчо го органу Київради (Київсько ї міської державної адмініст рації)
треті особи, які не заявляю ть самостійних вимог на пред мет спору на стороні позивач а:
5. Національна академія наук України
6. Головне управління охорон и культурної спадщини викона вчого органу Київради (Київс ької міської державної адмін істрації)
про визнання недійсним рішення Київської міської р ади від 28.08.08р. № 185/185
ВСТАНОВИВ:
Заступник прокурора м . Києва в інтересах держави в о собі Державного комітету Укр аїни із земельних ресурсів з вернувся до Господарського с уду міста Києва з позовом до К иївської міської ради про ви знання недійсним рішення Киї вської міської ради від 28.08.2008 № 185/185.
Рішенням Господарського с уду міста Києва від 23.11.2009 у спра ві № 51/193 в задоволенні позову в ідмовлено.
Не погоджуючись із вказани м рішенням, Заступник прокур ора м. Києва звернувся з апеля ційним поданням до Київськог о апеляційного господарсько го суду, в якому вказує, що при йняте рішення є необґрунтова не та незаконне, а тому просит ь рішення скасувати та прийн яти нове рішення, яким позов з адовольнити повністю.
Апеляційний господарський суд, розглянувши доводи апел яційного подання, вислухавши пояснення прокурора та пред ставників сторін, дослідивши наявні матеріали справи, вст ановив наступне.
Пунктом 1 рішення виконавчо го комітету Печерської район ної ради депутатів трудящих м. Києва «Про відвід земельно ї ділянки під будівництво ко лективного/самодіяного/ буді вництва житлового будинку по вул. Бастіонній, № 13а в Печерсь кому районі м. Києва» № 65 §-2 від 03.02.1958 відведено земельну ділян ку площею біля 0,05 га по вул. Бас тіонній, № 13 а під будівництво колективного житлового буди нку на 80 квартир для треста бу дівельної механізації будів ельного управління № 3 треста «Хрещатик», будівельного уп равління «Київжитлобуд», буд івельного управління «Київе лектромонтаж», тресту Київсп ецбуд та Дніпромаш.
Рішенням Київської місько ї ради № 185/185 від 28.08.2008 «Про переда чу громадянину ОСОБА_3 зем ельної ділянки для будівницт ва та обслуговування житлово го будинку, господарських бу дівель і споруд у пров. Бастіо нному, 11-а у Печерському район і м. Києва» затверджено місто будівне обґрунтування щодо в несення змін до містобудівно ї документації та визначення параметрів об' єкту містобу дування «Розміщення житлови х будинків, господарських бу дівель і споруд по провулку Б астіонному Печерського райо ну м. Києва» (пункт 1 рішення); вн есено зміни до Генерального плану міста Києва та проекту планування його приміської зони на період до 2020 року, а сам е: територію, яка передається відповідно до цього рішення вилучено із категорії багат оповерхової житлової забудо ви та переведено за функціон альним призначенням до терит орії садибної забудови (пунк т 2 рішення); на Головне управл іння міст обування, архітект ури та дизайну міського сере довища покладено обов' язок привести матеріали Генераль ного плану м. Києва та проекту планування його приміської зони на період до 2020 року у відп овідність до п. 2 цього рішення (пункт 3 рішення); визнано таки м, що втратило чинність рішен ня виконавчого комітету Пече рської районної ради депутат ів трудящих м. Києва «Про відв ід земельної ділянки під буд івництво колективного /самод іяного/ будівництва житловог о будинку по вул. Бастіонній, № 13а в Печерському районі м. Киє ва» як таке, що виконане, та ві днести земельну ділянку, яка відводилась відповідно до ц ього рішення, до міських земе ль, не наданих у власність чи к ористування (пункт 4 рішення); затверджено проект землеуст рою щодо відведення земельно ї ділянки громадянину ОСОБ А_3 для будівництва та обслу говування житлового будинку , господарських будівель і сп оруд у пров. Бастіонному, 11-а у П ечерському районі м. Києва (пу нкт 5 рішення); вирішено переда ти громадянину ОСОБА_3, за умови виконання пункту 7 цьог о рішення, у приватну власніс ть земельну ділянку площею 0,10 га для будівництва та обслуг овування житлового будинку, господарських будівель і спо руд у пров. Бастіонному, 11-а у Пе черському районі м. Києва за р ахунок міських земель, не над аних у власність чи користув ання (пункт 6 рішення).
Відповідно до статті 19 Конс титуції України органи держа вної влади та органи місцево го самоврядування, їх посадо ві особи зобов' язані діяти лише на підставі, в межах повн оважень та у спосіб, що передб ачені Конституцією України т а Законами України.
Відповідно до п. 2 роз' ясне ння Президії Вищого арбітраж ного суду України «Про деякі питання практики вирішення спорів, пов' язаних з визнан ням недійсними актів державн их чи інших органів» від 26.01.2000 № 02-5/35 підставами для визнання а кта недійсним є невідповідні сть його вимогам чинного зак онодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов' язк овою умовою визнання акта не дійсним є також порушення у з в' язку з прийняттям відпові дного акта прав та охоронюва них законом інтересів підпри ємства чи організації - позив ача у справі. Якщо за результа тами розгляду справи факту т акого порушення не встановле но, у господарського суду нем ає правових підстав для задо волення позову.
Недодержання вимог правов их норм, які регулюють порядо к прийняття акта, у тому числі стосовно його форми, строків прийняття тощо, може бути під ставою для визнання такого а кта недійсним лише у тому раз і, коли відповідне порушення спричинило прийняття неправ ильного акта. Якщо ж акт в ціло му узгоджується з вимогами ч инного законодавства і прийн ятий відповідно до обставин, що склалися, тобто є вірним по суті, то окремі порушення вст ановленої процедури прийнят тя акта не можуть бути підста вою для визнання його недійс ним, якщо інше не передбачено законодавством.
Згідно зі статтею 9 Земельно го кодексу України до повнов ажень Київської міської ради належить, зокрема, розпорядж ення землями територіальної громади міста (п. «а»); передач а земельних ділянок комуналь ної власності у власність гр омадян та юридичних осіб від повідно до цього Кодексу (п. «б »); надання земельних ділянок у користування із земель ком унальної власності відповід но до цього Кодексу (п. «в»); орг анізація землеустрою (п. «з»); вирішення інших питань у гал узі земельних відносин відпо відно до закону (п. «м»).
Віднесення земель до тієї ч и іншої категорії здійснюєть ся на підставі рішень органі в державної влади та органів місцевого самоврядування ві дповідно до їх повноважень (ч астина 1 статті 20 Земельного к одексу України); сільська, сел ищна, міська рада у місячний с трок розглядає проект відвед ення та приймає рішення про п ередачу земельної ділянки у власність (п. 10 ст. 118 Земельного кодексу України); надання зем ельних ділянок державної або комунальної власності у кор истування - на підставі рішен ь органів виконавчої влади а бо органів місцевого самовря дування (статті 116, 123 Земельног о кодексу України).
Статтею 121 Земельного кодек су України надане право на бе зплатне отримання у власніст ь земельних ділянок із земел ь державної або комунальної власності для будівництва і обслуговування жилого будин ку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) в містах - не більше 0,10 гектара .
Пунктом 1 ч. 1 ст. 12 Закону Украї ни «Про основи містобудуванн я» до компетенції міських ра д у сфері містобудування на ї х території віднесено затвер дження відповідно до законод авства місцевих містобудівн их програм, генеральних план ів відповідних населених пун ктів, іншої містобудівної до кументації.
Згідно з п. 9 ст. 118 Земельного к одексу України проект відвед ення земельної ділянки погод жується з органом по земельн их ресурсах, природоохоронни м і санітарно-епідеміологічн им органами, органами архіте ктури і охорони культурної с падщини та подається на розг ляд відповідних місцевої дер жавної адміністрації або орг ану місцевого самоврядуванн я.
Рішенням Київської місько ї ради від 14.03.2002 № 313/1747 (в редакції ч инній на момент прийняття ос порюваного рішення) затвердж ено Порядок набуття права на землю юридичним особами та г ромадянами у м. Києві, який роз роблено з метою впорядкуванн я та оперативного вирішення земельно-правових питань з у рахуванням специфіки м. Києв а як столиці України, удоскон алення процедури набуття пра ва на землю.
Пунктом 7 даного Порядку пер едбачено порядок передачі гр омадянам безоплатно у власні сть або надання в оренду діля нок для будівництва і обслуг овування жилих будинків, гос подарських будівель і споруд (присадибна ділянка), ведення садівництва, індивідуальног о дачного та гаражного будів ництва.
Відповідно до ст. 14 Регламен ту розгляду питань щодо набу ття та реалізації права кори стування землею в м. Києві, зат вердженого рішення Київсько ї міської ради від 15 липня 2004 № 45 7/1867 (в редакції, як діяла станом на час винесення спірного рі шення) землевпорядна організ ація або зацікавлена особа з абезпечує погодження розроб леного проекту землеустрою щ одо відведення земельної діл янки з Головним управлінням земельних ресурсів виконавч ого органу Київради (КМДА), Гол овним управлінням охорони ку льтурної спадщини та реставр аційно-відновлювальних робі т виконавчого органу Київрад и (КМДА), управлінням охорони н авколишнього природного сер едовища виконавчого органу К иївради (КМДА), Київською місь кою санітарно-епідеміологіч ною станцією, іншими підприє мствами, установами та орган ізаціями, землекористувачам и та власниками земельних ді лянок, з якими відповідно до в имог законодавства необхідн о погодити проект.
Проект землеустрою щодо ві дведення земельної ділянки п огоджується зазначеними орг анами в порядку, визначеному законодавством України, шля хом надання ними письмового висновку або здійснення запи су «погоджено», засвідчених підписом уповноваженої особ и та скріплених печаткою. Над ання письмових висновків є о бов' язковим за наявності об межень або обтяжень.
Як слідує із проекту землеу строю щодо відведення земель ної ділянки громадянину ОС ОБА_3 для будівництва та обс луговування житлового будин ку, господарських будівель і споруд у пров. Бастіонному, 11-а у Печерському районі м. Києві , він був погоджений з: Головни м державним санітарним лікар ем м. Києва, Державним управлі нням охорони навколишнього п риродного середовища в м. Киє ві, Державною службою з питан ь національної культурної сп адщини, Головним управлінням охорони культурної спадщини виконавчого органу Київради (КМДА), Головним управлінням з емельних ресурсів виконавчо го органу Київради (КМДА), Пече рською районною у м. Києві дер жавною адміністрацією.
Таким чином, суд першої інст анції зробив правильний висн овок, що проект відведення зе мельної ділянки у пров. Басті онному, 11-а у Печерському райо ні м. Києва погодженого з усім а органами, зазначеними в п. 9 с т. 118 Земельного кодекс Україн и.
Крім того, судом першої інст анції не прийнято до уваги по силання прокурора на те, що в л исті Головного управління ох орони культурної спадщини ві д 20.11.2006 № 6094 є застереження щодо з обов' язання ОСОБА_3 розр обити проект на підставі «Ум ов до проектування» та погод ити його за усталеним ладом, о скільки дане зауваження мало рекомендаційний характер і чинне законодавство не встан овлює обов' язку отримувати розробки такого проекту, від сутність якого не може бути п ідставою для визнання оспорю ваного рішення недійсним.
Згідно з листом Національн ого ботанічного саду ім. М.М. Г ришка НАН України від 21.05.2008 № 112-8/21 1-11 останній не заперечує щодо відведення земельної ділянк и, що знаходиться у м. Києві по пров. Бастіонному, 7-г, у приват ну власність для будівництва , експлуатації та обслуговув ання житлового будинку, госп одарських будівель та споруд у встановленому порядку згі дно з чинним законодавством.
Статтею 112 Земельного кодек су України передбачено, що на вколо особливо цінних природ них об' єктів, об' єктів кул ьтурної спадщини, гідрометео рологічних станцій тощо з ме тою охорони і захисту їх від н есприятливих антропогенних впливів створюються охоронн і зони.
Відповідно до пункту 37 част ини 1 статті 26 Закону України « Про місцеве самоврядування в Україні» до виключної компе тенції Київської міської рад и належить прийняття рішень про організацію територій і об' єктів природно- запові дного фонду місцевого значен ня та інших територій, що підл ягають особливій охороні.
Згідно з ч. 3 ст. 53 Закону Украї ни «Про природно- заповідни й фонд України» рішення про о рганізацію чи оголошення тер иторій та об' єктів природно -заповідного фонду місцевого значення та встановлення ох оронних зон територій та об' єктів природно-заповідного ф онду приймається обласними, Київською та Севастопольськ ою міськими радами.
Відповідно до статті 53 Земе льного кодексу України до зе мель історико-культурного пр изначення належать землі, на яких розташовані, у тому числ і, садово-паркові комплекси.
Частиною 2 статті 47 Закону Ук раїни «Про землеустрій» вста новлено, що проектами землеу строю щодо організації і вст ановлення меж територій прир одно-заповідного фонду та ін шого природоохоронного приз начення, оздоровчого, рекреа ційного та історико-культурн ого призначення визначаютьс я місце розташування і розмі ри земельних ділянок, власни ки земельних ділянок, землек ористувачі, у тому числі орен дарі, а також встановлюється режим використання та охоро ни територій природно-запові дного фонду та іншого природ оохоронного призначення, озд оровчого (округи і зони саніт арної (гірничо-санітарної) ох орони), рекреаційного та істо рико-культурного (охоронні з они) призначення.
Порядок розробки проектів землеустрою щодо організаці ї і встановлення меж територ ій природно-заповідного фонд у та іншого природоохоронног о призначення, оздоровчого, р екреаційного та історико-кул ьтурного призначення встано влюється Кабінетом Міністрі в України.
Відповідно до положень пун кту 10 Порядку розроблення про ектів землеустрою з організа ції та встановлення меж тери торій природно-заповідного ф онду, іншого природоохоронно го, оздоровчого, рекреаційно го та історико-культурного п ризначення, затвердженого по становою Кабінету Міністрів України від 25.08.2004 р. № 1094, проект з емлеустрою з організації та встановлення меж територій п риродно-заповідного фонду ро зглядається та затверджуєть ся сільською, селищною, міськ ою радою, обласною, районною, К иївською або Севастопольськ ою міською держадміністраці єю чи в установленому порядк у подається іншим органам, до повноважень яких належить н адання у користування або пе редача у власність земельних ділянок.
Частиною 3 статті 40 Закону Ук раїни «Про природно-заповідн ий фонд України» визначено, щ о рішення про встановлення о хоронних зон територій та об ' єктів природно-заповідног о фонду приймається Київсько ю міською радою.
На момент прийняття відпов ідачем спірного рішення межі охоронної зони парку-пам' я тки садово-паркового мистецт ва національного значення - Н аціонального ботанічного са ду ім. М.Гришка Національної а кадемії наук не були визначе ні.
Відсутність меж охоронних зон, як і невключення земель і сторико-культурного признач ення, національних природних парків до державних земельн их кадастрів, планів землеко ристування, проектів землеус трою, іншої проектно-планува льної документації, відповід но до статті 34 Закону України «Про охорону культурної спад щини», статті 39 Закону України «Про природно-заповідний фо нд України» не може бути підс тавою для визнання оспорюван ого рішення недійсним, а вказ ані порушення мають усуватис ь у визначному законом поряд ку.
Прокурор в обґрунтування с воїх вимог посилається на ст .ст. 12, 13 Закону України «Про пла нування та забудову територі й», згідно яких вибір земель д ля містобудівних потреб та в исновки щодо надання у власн ість або користування (оренд у) земельних ділянок здійсню ється на підставі затверджен ої містобудівної документац ії, яка включає в себе розробл ення детального плану терито рії та планів земельно-госпо дарського устрою. Крім того, п рокурор вказує на ст. 17 Закону України «Про основи містобу дування», згідно якої містоб удівна документація є осново ю для підготовки вихідних да них для розробки землевпоряд ної документації, вирішення питань вибору, вилучення, над ання у власність чи користув ання земель для містобудівни х потреб.
Однак, наведені норми не мож уть бути підставою для визна ння оспорюваного рішення нед ійсним, оскільки зазначені З акони не регулюють відносин у сфері набуття права власно сті чи користування земельни ми ділянками, а сам по собі фак т невнесення земельної ділян ки у відповідні плани містоб удування та забудову територ ій не означає, що така земельн а ділянка не може передавати сь у власність чи користуван ня.
Прокурор в апеляційному по данні зазначає, що судом перш ої інстанції не враховано, що відповідно до рішення викон кому Київської міської ради народних депутатів від 16.07.1979 № 920 та розпорядження Київської міської державної адміністр ації від 17.05.2002 № 979 зазначена зем ельна ділянка знаходиться в зоні охорони пам' яток - зо ні охоронюваного ландшафту т а центральному історичному а реалі, в якій не дозволяється будь-яке будівництво, що нега тивно впливає на характер ла ндшафту.
Зона охоронюваного ландша фту відповідно до статей 1 та 3 2 Закону України «Про охорону культурної спадщини» є зоно ю охорони пам' ятки, що встан овлюється навколо пам' ятки з метою захисту традиційног о характеру середовища окрем их пам' яток, комплексів (анс амблів) і в межах якої діє спец іальний режим.
Відповідно до частини 1 стат ті 39 Закону України «Про приро дно-заповідний фонд України» для забезпечення необхідног о режиму охорони природних к омплексів та об' єктів приро дних заповідників, запобіган ня негативному впливу господ арської діяльності на прилег лих до них територіях устано влюються охоронні зони.
У відповідності з ч. 2 ст. 40 Зак ону України «Про природно-за повідний фонд України» в охо ронних зонах не допускається будівництво промислових та інших об' єктів, розвиток го сподарської діяльності, яка може призвести до негативног о впливу на території та об' єкти природно-заповідного фо нду.
Згідно з п. 13 Додатку 2 до розп орядження Київської міської державної адміністрації від 17.05.2002 № 979 «Про внесення змін та д оповнень до рішення Виконком у Київської міської Ради нар одних депутатів від 16.07.1979 № 920 «Пр о уточнення меж історико-кул ьтурних заповідників і зон о хорони пам' яток історії та культури в м. Києві» в зонах ох оронюваного природного ланд шафту не дозволяється будь-я ке будівництво, що негативно виливає на характер ландшаф ту. Передбачається збереженн я, регулювання рослинності, з аходи щодо зміцнення берегов их територій, схилів ярів, зне сення дисгармонуючих будинк ів і споруд, що спотворюють іс торичний ландшафт. Проектува ння та будівництво нових жит лових районів, промислових т а інших об' єктів обмежуєтьс я.
Отже, нормами законодавств а встановлена заборона лише на таке будівництво в охорон них зонах, яке матиме негатив ні наслідки для ландшафту, а н е на будівництво взагалі. Тод і як, наведені вище позитивні висновки свідчать про відсу тність можливості негативно го впливу на характер ландша фту.
На підставі викладеного, ап еляційний господарський суд вважає, що судом першої інста нції повно, всебічно і об' єк тивно з' ясовано обставини с прави, винесено рішення у від повідності до норм матеріаль ного і процесуального права, правомірно відмовлено у зад оволенні позову, а тому апеля ційне подання Заступника про курора міста Києва на рішенн я Господарського суду міста Києва від 23.11.2009 у справі № 51/193 не п ідлягає задоволенню.
Відповідно до викладеного , керуючись ст.101, п. 1 ст.103, ст.105 ГПК України, Київський апеляцій ний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційне подання За ступника прокурора міста Киє ва залишити без задоволення, рішення Господарського суду міста Києва від 23.11.2009 у справі № 51/193 - без змін.
Матеріали справи № 51/193 повер нути до Господарського суду міста Києва.
Головуючий суддя
Судді
09.03.10 (відправлено)
Суд | Київський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 04.03.2010 |
Оприлюднено | 28.09.2010 |
Номер документу | 8270286 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Київський апеляційний господарський суд
Кошіль В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні