ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"25" червня 2019 р. м. Київ Справа № 911/493/19
Розглянувши матеріали справи за позовом Фурсівської сільської ради
до 1) Приватного сільськогосподарського підприємства Янтарне
2) Державного реєстратора Рашкова Андрія Геогрійовича
за участю третьої особи , яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача1: Приватного орендного підприємства Раставиця
прo визнання недійсними рішення державного реєстратора та скасування реєстрації права власності на земельні ділянки
Суддя А.Ю. Кошик
За участю представників:
позивача: Лісовенко Д.І.
вiдповiдача1: Дудник А.В.
відповідача2: не з'явився
третьої особи: не з'явився
Обставини справи:
Господарським судом Київської області розглядається справа за позовом Фурсівської сільської ради (надалі - позивач) до Приватного сільськогосподарського підприємства Янтарне (надалі - відповідач1) та Державного реєстратора Рашкова Андрія Геогрійовича (надалі - відповідач2), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача1: Приватного орендного підприємства Раставиця (надалі - третя особа) прo визнання недійсними рішення державного реєстратора та скасування реєстрації права власності на земельні ділянки.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 11.03.2019 року відкрито провадження у справі № 911/493/19 за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 09.04.2019 року.
До канцелярії Господарського суду Київської області 13.03.2019 року представником позивача подано заяву № № 334/02-14 від 11.03.2019 року про вжиття заходів забезпечення позову у справі № 911/493/19.
Ухвалою Господарського суду Київської області 18.03.2019 року відмовлено в задоволенні заяви Фурсівської сільської ради № 334/02-14 від 11.03.2019 року про вжиття заходів забезпечення позову у справі № 911/493/19.
До канцелярії Господарського суду Київської області 25.03.2019 року представником позивача подано клопотання № 402/02-14 від 22.03.2019 року про залишення заяви про забезпечення позову без розгляду.
До канцелярії Господарського суду Київської області 28.03.2019 року представником відповідача1 подано відзив б/н від 25.03.2019 року на заяву про забезпечення позову.
До канцелярії Господарського суду Київської області 01.04.2019 року представником відповідача1 подано відзив на позовну заяву.
До канцелярії Господарського суду Київської області 08.04.2019 року представником позивача подано клопотання б/н від 08.04.2019 року про розгляд справи без участі позивача.
До канцелярії Господарського суду Київської області 09.04.2019 року представником відповідача1 подано клопотання б/н від 08.04.2019 року про залучення третьої особи.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 09.04.2019 року підготовче засідання відкладено на 25.04.2019 року.
До канцелярії Господарського суду Київської області 25.04.2019 року представником відповідача2 подано пояснення б/н від 24.04.2019 року. Представником третьої особи подано пояснення № 21 від 22.04.2019 року.
У підготовчому судовому засіданні 25.04.2019 року оголошено перерву на 07.05.2019 року.
До канцелярії Господарського суду Київської області 07.05.2019 року представником позивача подано відповідь на відзив № 571/02-14 від 02.05.2019 року.
У підготовчому судовому засіданні 07.05.2019 року оголошено перерву на 14.05.2019 року.
До канцелярії Господарського суду Київської області 14.05.2019 року представником відповідача1 подано заперечення на відповідь на відзив б/н від 10.05.2019 року.
До канцелярії Господарського суду Київської області 14.05.2019 року представником позивача подано клопотання № 624/02-14 від 13.05.2019 року про долучення додаткових документів.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 14.05.2019 року закрито підготовче провадження у справі № 911/493/19 та призначено справу до судового розгляду по суті на 28.05.2019 року.
До канцелярії Господарського суду Київської області 24.05.2019 року від представника відповідача1 надійшло клопотання б/н від 23.05.2019 року про відкладення розгляду справи.
У судовому засіданні 28.05.2019 року представник позивача позовні вимоги підтримав.
Відповідачі1, 2, належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання, у судове засідання 28.05.2019 року не з'явилися.
Третя особа, належним чином повідомлена про дату, час і місце судового засідання, у судове засідання 28.05.2019 року не з'явилася, про причини неявки не повідомила.
В судовому засіданні 28.05.2019 року розгляд справи відкладався на 25.06.2019 року.
В судовому засіданні 25.06.2019 року представник позивача позовні вимоги підтримав, представник відповідача1 проти позову заперечував, представники відповідача2 та третьої особи не з'явились в судове засідання.
Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 233 Господарського процесуального кодексу України суди ухвалюють рішення, постанови іменем України негайно після закінчення судового розгляду. Рішення та постанови приймаються, складаються і підписуються в нарадчій кімнаті складом суду, який розглянув справу.
Відповідно до ч. 1 ст. 240 Господарського процесуального кодексу України рішення суду проголошується у судовому засіданні, яким завершується розгляд справи, публічно, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Суд може проголосити лише вступну та резолютивну частини рішення.
У зв'язку з чим, в судовому засіданні 25.06.2019 року судом закінчено розгляд справи та за результатами оцінки поданих сторонами доказів, у нарадчій кімнаті, прийнято рішення.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши надані докази та оцінивши їх в сукупності, суд ВСТАНОВИВ:
Як вбачається з викладених у позові обставин, 05.12.2018 року державним реєстратором Рашковим Андрієм Георгійовичем (відповідач), який здійснює реєстраційні дії за місцезнаходженням: ДП Київоблреклама , вулиця Героїв Небесної Сотні, 66, у м. Біла Церква, Київської області, було зареєстровано право приватної власності за Приватним сільськогосподарським підприємством Янтарне (відповідач 1) на земельні ділянки:
- рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер 4449792 від 06.12.2018 року було зареєстровано право приватної власності за Приватним сільськогосподарським підприємством Янтарне на земельну ділянку площею 0,7277 га (кадастровий номер 3220488300:04:008:0076) для обслуговування господарських будівель та дворів в адміністративних межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області, що знаходиться за адресою Київська обл., Білоцерківський р-н, с. Фурси, вул. Колгоспна, 2-А;
- рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер 44437444 від 05.12.2018 року зареєстровано право приватної власності за Приватним сільськогосподарським підприємством Янтарне на земельну ділянку площею 1,7286га (кадастровий номер 3220488300:04:008:0210) для обслуговування господарських будівель та дворів в адміністративних межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області, що знаходиться за адресою Київська обл., Білоцерківський р-н, с. Фурси, вул. Колгоспна, 2-А
- рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 44438048 від 05.12.2018 року зареєстровано право приватної власності за Приватним сільськогосподарським підприємством Янтарне на земельну ділянку: площею 0,2815га (кадастровий номер 3220488300:04:008:0077) для обслуговування господарських будівель та дворів в адміністративних межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області, що знаходиться за адресою Київська обл., Білоцерківський р-н, с. Фурси, вул. Колгоспна, 2-А;
- рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 44439712 від 06.12.2018 року зареєстровано право приватної власності за Приватним сільськогосподарським підприємством Янтарне на земельну ділянку: площею 0,3975га (кадастровий номер 3220488301:02:013:0028) для обслуговування господарських будівель та дворів в адміністративних межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області, що знаходиться за адресою Київська обл., Білоцерківський р-н, с. Фурси, вул. Колгоспна, 2-А;
- рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 44434935 від 56.12.2018 року зареєстровано право приватної власності за Приватним сільськогосподарським підприємством Янтарне на земельну ділянку: площею 2,2827га (кадастровий номер 3220488300:04:008:0086) для обслуговування господарських будівель та дворів в адміністративних межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області, що знаходиться за адресою Київська обл., Білоцерківський р-н, с. Фурси, вул. Колгоспна, 2-А;
- рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 44432477 від 05.12.2018 року зареєстровано право приватної власності за Приватним сільськогосподарським підприємством Янтарне на земельну ділянку: площею 0,7530 га (кадастровий номер 3220488300:04:008:0084) для обслуговування господарських будівель та дворів в адміністративних межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області, що знаходиться за адресою Київська обл., Білоцерківський р-н, с. Фурси. вул. Колгоспна, 2-А;
- рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 44434180 від 5.12.2018 року зареєстровано право приватної власності за Приватним сільськогосподарським підприємством Янтарне на земельну ділянку: площею 1,8710 га (кадастровий номер 3220488300:04:008:0083) для обслуговування господарських будівель та дворів в адміністративних межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району. Київської області, що знаходиться за адресою Київська обл., Білоцерківський р-н, с. Фурси, вул. Колгоспна, 2-А;
- рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 44433252 від 5.12.2018 року зареєстровано право приватної власності за Приватним сільськогосподарським підприємством Янтарне на земельну ділянкушлощею 2,5701 га (кадастровий номер 3220488300:04:008:0081) для обслуговування господарських будівель та дворів в адміністративних межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області, що знаходиться за адресою Київська обл., Білоцерківський р-н, с. Фурси, вул. Колгоспна, 2-А;
- рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 44429881 від 05.12.2018 року зареєстровано право приватної власності за Приватним сільськогосподарським підприємством Янтарне на земельну ділянку: площею 0,5988 га (кадастровий номер 3220488300:04:008:0085) для обслуговування господарських будівель та дворів в адміністративних межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області, що знаходиться за адресою Київська обл., Білоцерківський р-н, с. Фурси, вул. Колгоспна, 2-В;
- рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 44431694 від 05.12.2018 року зареєстровано право приватної власності за Приватним сільськогосподарським підприємством Янтарне на земельну ділянку: площею 1,0556га (кадастровий номер 3220488300:04:008:0075) для обслуговування господарських будівель та дворів в адміністративних межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області, що знаходиться за адресою Київська обл., Білоцерківський р-н, с. Фурси, вул. Колгоспна, 2-А;
- рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 44440090 від 06.12.2018 року зареєстровано право приватної власності за Приватним сільськогосподарським підприємством Янтарне на земельну ділянку: площею 0,3143га (кадастровий номер 3220488300:04:008:0074) для обслуговування господарських будівель та дворів в адміністративних межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області, що знаходиться за адресою Київська обл., Білоцерківський р-н, с. Фурси, вул. Колгоспна, 2-А;
- рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 44438402 від 05.12.2018 року зареєстровано право приватної власності за Приватним сільськогосподарським підприємством Янтарне на земельну ділянку: площею 0,6341га (кадастровий номер 3220488300:04:008:0078) для обслуговування господарських будівель та дворів в адміністративних межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області, що знаходиться за адресою Київська обл., Білоцерківський р-н, с. Фурси, вул. Колгоспна, 2-А;
- рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 44993253 від 09.01.2019 року зареєстровано право приватної власності за Приватним сільськогосподарським підприємством Янтарне на земельну ділянку: площею 2,0641 га (кадастровий номер 3220488300:04:008:0218) для обслуговування господарських будівель та дворів в адміністративних межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області, що знаходиться за адресою Київська обл., Білоцерківський р-н, с. Фурси, вул. Колгоспна, 2-А.
Позивач зазначає, що наведені земельні ділянки є землями сільськогосподарського призначення (для ведення товарного сільськогосподарського виробництва).
Відповідно до перехідних положень Земельного кодексу України до набрання чинності законом про обіг земель сільськогосподарського призначення, але не раніше 1 січня 2019 року, не допускається:
а) купівля-продаж земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності, крім вилучення (викупу) їх для суспільних потреб;
б) купівля-продаж або іншим способом відчуження земельних ділянок і зміна цільового призначення (використання) земельних ділянок, які перебувають у власності громадян та юридичних осіб для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, земельних ділянок, виділених в натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) для ведення особистого селянського господарства, а також земельних часток (паїв), крім передачі їх у спадщину, обміну земельної ділянки на іншу земельну ділянку відповідно до закону та вилучення (викупу) земельних ділянок для суспільних потреб, а також крім зміни цільового призначення (використання) земельних ділянок з метою їх надання інвесторам - учасникам угод про розподіл продукції для здійснення діяльності за такими угодами.
Угоди (у тому числі довіреності), укладені під час дії заборони на купівлю-продаж або іншим способом відчуження земельних ділянок та земельних часток (паїв), визначених підпунктами а та б цього пункту, в частині їх купівлі-продажу та іншим способом відчуження, а так само в частині передачі прав на відчуження цих земельних ділянок та земельних часток (паїв) на майбутнє є недійсними з моменту їх укладення (посвідчення) .
Дія мораторію на відчуження земельних ділянок сільськогосподарського призначення забороняє реєстрацію переходу права власності на такі земельні ділянки.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення таких відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Державний реєстр прав містить записи про зареєстровані речові права на нерухоме майно, об'єкти незавершеного будівництва, їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів цих прав, відомості та електронні копії документів, поданих у паперовій формі, або документи в електронній формі, на підставі яких проведено реєстраційні дії, а також документи, 4 сформовані за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав у процесі проведення таких реєстраційних (частина перша статті 12 Закону).
Разом із тим, державній реєстрації підлягає саме заявлене право і державна реєстрація права здійснюється суб'єктом державної реєстрації прав на підставах, встановлених законом, зокрема, на підставі заяви про державну реєстрацію прав, поданої особою, за якою здійснюється реєстрація права. Тобто, належним відповідачами у даній справі є як заявник права ПСП Янтарне , так і державний реєстратор Рашков Андрій Георгійович, який здійснив реєстрацію такого права.
В результаті державної реєстрації права власності за третьою особою - суб'єктом звернення за такою послугою порушується (не визнається, оспорюється) право власності позивача, то має місце спір позивача про цивільне право з цією особою, адже наслідки вирішення такого спору судом безпосередньо впливають на зміст та стан речового права саме позивача.
Позивач в позові зазначає про протиправність дій відповідачів, що порушує охоронювані законом права Фурсівської сільської ради.
Фурсівська об'єднана територіальна громада була створена шляхом об'єднання громад сіл Трушки, Матюші, Фурси, Чмирівка, Пищики, Безугляки рішенням Фурсівської сільської ради № 24-457 від 16.08.2017 року.
31.01.2018 року Кабінет Міністрів України розпорядженням № 60-р доручив Держгеокадастру розпочати з 01.02.2018 року передачу усіх земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в межах, визначених перспективним планом формування територій громад, в комунальну власність відповідних об'єднаних територіальних громад, згідно зі статтею 117 Земельного кодексу України. Таким чином в розпорядження Фурсівської сільської ради передано 430 га сільськогосподарських земель.
Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні (№2498-УІІІ від 10.07.2018 року) встановлено, що з дня набрання чинності цим Законом землі колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені (крім земельних ділянок, які на день набрання чинності зазначеним Законом перебували у приватній власності), вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані. Зазначений Закон є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки, сформовані за рахунок земель, які в силу зазначеного Закону переходять до комунальної власності.
Зазначеним законом також внесено зміни до ст. 14 Закону України Про землеустрій , відповідно до яких організація розподілу земель, що залишилися у колективній власності, здійснюється сільською, селищною, міською радою, на території якої такі землі розташовані.
Тобто, починаючи з 01.01.2019 року земельні ділянки, що належали КСП Раставиця на праві колективної власності на підставі Державного акту серії КВ 000011 від 07.06.1996 року, за виключенням земельних ділянок (паїв) приватної власності, підлягають передачі до земель комунальної власності.
У зв'язку з чим, позивач звернувся до державного реєстратора з заявою про реєстрацію права комунальної власності на земельні ділянки з кадастровими номерами: 3220488300:04:008:0076, 3220488300:04:008:0210, 3220488300:04:008:0077, 3220488301:02:013:0028, 3220488300:04:008:0086, 3220488300:04:008:0084, 3220488300:04:008:0083, 3220488300:04:008:0081, 3220488300:04:008:0085, 3220488300:04:008:0075, 3220488300:04:008:0074, 3220488300:04:008:0078, 3220488300:04:008:0218.
В реєстрації було відмовлено (Лист № 05-17/12 від 14.02.2018 року) у зв'язку з наявністю вже зареєстрованого права приватної власності на спірні земельні ділянки. Таким чином, позивач зазначає, що права Фурсівської сільської ради, як розпорядника та потенційного власника, грубо порушуються відповідачами.
Також, позивач зазначив, що спірна реєстрація прав на земельні ділянки відбувалась в той час, як Постановою Київського апеляційного господарського суду від 06.09.2018 року у справі 911/3665/16 за позовом ПСП Янтарне до ПОП Раставиця , третя особа Фурсівська сільська рада встановлено відсутність підстав для набуття права власності на земельні ділянки Приватним сільськогосподарським підприємством Янтарне .
Відповідно до довідки Управління Держгеокадастру у Білоцерківському району Київської області, земельні ділянки, на яких знаходяться належні ПСП Янтарне будівлі та споруди за адресою: Київська обл., Білоцерківський р-н, с. Фурси, вул. Колгоспна, 2-А та 2-Б відносяться до земель колективної форми власності, що належать КСП Раставиця згідно державного Акту на право колективної власності серії КВ 000011 від 07.06.1996 року.
У відповідності до Указу Президента України Про невідкладні заходи щодо прискорення реформування аграрного сектору економіки від 03.12.1999 року за № 1529/99, Колективне сільськогосподарське підприємство Раставиця згідно зборів членів КСП Раставиця №2 від 04.03.2000 року було реорганізоване в Сільськогосподарський виробничий кооператив Раставиця , а в подальшому згідно рішення зборів уповноважених членів Сільськогосподарського виробничого кооперативу Раставиця № 1 від 14.02.2001 року вищезазначене товариство було реорганізовано в Приватне орендне підприємство Раставиця . Відповідно до п. 2.1. Статуту ПОП Раставиця засновником є громадянин України Матусевич Володимир Олексійович.
У зв'язку з чим, позивач в позові заперечує правонаступництво ПОП Раставиця прав КСП Раставиця , в тому числі за Державним атом на право колективної власності на землю. КСП Раставиця було реорганізоване та змінило організаційно-правову форму на ПОП Раставиця , що не належить до суб'єктів права розпорядження землями колективної власності.
Також, позивач зазначає, що у зв'язку з невизначеністю порядку розпорядженнями нерозпайованими землями колективної власності єдиним розпорядником спірних земельних ділянок є органи місцевого самоврядування, на території яких вони розташовані. Права сільської ради на розпорядження земельними ділянками колективної власності встановлені Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні , який набрав чинності 01.01.2019 року.
Позивач стверджує, що відповідач не набув в установленому порядку прав на земельні ділянки, тому їх державна реєстрація за позивачем є незаконною.
Позивач посилається на ст. 373 Цивільного кодексу України, яка визначає, що право власності на землю (земельну ділянку) набувається і здійснюється відповідно до закону.
Відповідно до ст. 152 Земельного Кодексу України Держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю.
Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
В позові позивач просить визнати недійсними рішення держаного реєстратора та скасувати реєстрацію права власності на земельні ділянки, відомості про які внесені до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно: на земельні ділянки з кадастровими номерами: 3220488300:04:008:0076, 3220488300:04:008:0210, 3220488300:04:008:0077, 3220488301:02:013:0028, 3220488300:04:008:0086, 3220488300:04:008:0084, 3220488300:04:008:0083, 3220488300:04:008:0081, 3220488300:04:008:0085, 3220488300:04:008:0075, 3220488300:04:008:0074, 3220488300:04:008:0078, 3220488300:04:008:0218.
Відповідач1 подав відзив, в якому позовні вимоги заперечував, зазначив, що відповідно до ст.2 Господарського процесуального кодексу України господарський суд порушує справи за позовними заявами підприємств та організацій, які звертаються до господарського суду за захистом своїх прав та охоронюваних законом інтересів.
У зв'язку з чим, вирішуючи переданий на розгляд господарського суду спір по суті, суд повинен встановити наявність у особи, яка звернулася з позовом, порушеного чи оспорюваного суб'єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, на захист якого подано позов. Відсутність права на позов в матеріальному розумінні тягне за собою прийняття рішення про відмову у задоволенні позову, незалежно від інших встановлених судом обставин, оскільки лише наявність порушеного чи оспорюваного права обумовлює виникнення у інших осіб відповідного обов'язку перед особою, якій таке право належить.
Відповідач1 стверджує про відсутність факту порушення прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі - Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області.
Також, відповідач1 зауважив, що Розпорядженням КМУ № 60-р 31.01.2018 року Кабінет міністрів України доручив Держгеокадастру розпочинаючи з 01.02.2018 року забезпечити формування земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в межах, визначених перспективним планом формування територій громад, шляхом проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності з подальшою передачею зазначених земельних ділянок у комунальну власність відповідних об'єднаних територіальних громад згідно із ст. 117 ЗК України. Таким чином, розпорядження КМУ стосується тільки передачі земельних ділянок державної власності, а не земель колективної власності.
Спірні земельні ділянки колективної власності, що належали ПОП Раставиця згідно з Державним актом на право колективної власності на землю серії КВ 000011 від 07.06.1996 року, а на даний час належать ПСП Янтарне , Фурсівській сільській раді Білоцерківського району Київської області згідно вказаного розпорядження КМУ № 60-р 31.01.2018 року не передавались, оскільки Кабінет міністрів України та Держгеокадастр України не розпоряджається землями колективної власності.
Крім того, Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні від 10.07.2018 року № 2498 передбачено, що з дня набрання чинності цим законом землі колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені (крім земельних ділянок, які на день набрання чинності зазначеним законом перебували у приватній власності), вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані. Зазначений закон є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки сформовані за рахунок земель, які в силу зазначеного закону переходять до комунальної власності.
Відповідач1 зазначає, що спірні земельні ділянки колективної власності, що належали ПОП Раставиця згідно Державного акту на право колективної власності на землю серії КВ 000011 від 07.06.1996 року, а на даний час належать ПСП Янтарне , Фурсівській сільській раді Білоцерківського району Київської області згідно вказаного закону від 10.07.2018 року № 2498 не передавалися і право власності у позивача на них не виникало.
Крім того, наведений Закон України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні стосується тільки земель колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені. Однак, в даному випадку КСП Раставиця не є припиненим, оскільки його реорганізовано зі збереженням правонаступництва в ПОП Раставиця .
Також, відповідач1 зазначає, що наведений Закон від 10.07.2018 року № 2498 не стосується земельних ділянок, які на день набрання ним чинності перебували у приватній власності. В даному випадку спірні земельні ділянки на день набрання чинності зазначеним законом перебували у приватній власності ПСП Янтарне .
Крім того, з огляду на дію законів та інших нормативно-правових актів у часі, наведений Закон від 10.07.2018 року № 2498 не має зворотної сили, а тому не може застосовуватися до спірних правовідносин (ст. 58 Конституції України). В даному випадку реєстрація права власності на спірні земельні ділянки відбулася 05.12.2018 року та 06.12.2018 року, а закон від 10.07.2018 року № 2498 набрав законної сили 01.01.2019 року. Тобто, на момент набрання Законом чинності, спірні земельні ділянки перебували в приватній власності відповідача1 і до цього входили до складу земель КСП Раставиця за Державним актом на право колективної власності на землю серії КВ 000011 від 07.06.1996 року, яке не припинялось і було реорганізоване в ПОП Раставиця .
По суті спору відповідач1 пояснив, що відповідно до Свідоцтв про право власності на нерухоме майно та накладної ПСП Янтарне є власником нежитлових будівель та споруд, що знаходяться за адресою: Київська область, Білоцерківський р-н, с. Фурси, вул. Колгоспна, 2-А та 2-В. Крім того, згідно накладної № 7 від 15.12.2000 року ПСП Янтарне є власником нежитлової споруди - кошари для ВРХ (вигулу), що знаходиться за адресою: Київська область, Білоцерківський р-н, с. Фурси, вул. Колгоспна, 2-А.
Право власності на вказане нерухоме майно ПСП Янтарне набуло у власність у зв'язку із викупом в 2001 році майнових паїв (майнових сертифікатів) у громадян колишніх членів КСП Раставиця згідно договорів купівлі-продажу майнової частки (паю). Таким чином, відповідач1 став власником нерухомого майна реорганізованого КСП Раставиця на підставі цивільно-правових угод з власниками майнових паїв.
В подальшому, рішеннями Виконавчого комітету Фурсівської сільської Ради № 120 від 31.08.2010 року та № 129 від 31.08.2010 року було визнано право власності за ПСП Янтарне на нежитлові будівлі та споруди, що знаходяться за адресою: Київська область, Білоцерківський р-н, с. Фурси, вул. Колгоспна, 2-А. На підставі вказаних рішень Виконавчим комітетом Фурсівської сільської Ради були видані Свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 08.10.2010 року та від 26.11.2010 року на нежитлові будівлі та споруди, що знаходяться за адресою: Київська область, Білоцерківський р-н, с. Фурси, вул. Колгоспна, 2-А і 2-В. Вказані Свідоцтва про право власності на нерухоме майно були зареєстровані в Білоцерківському МБТІ.
Належні на праві власності ПСП Янтарне нежитлові будівлі і споруди, що знаходяться за адресою Білоцерківський р-н, с. Фурси, вул. Колгоспна, 2-А та 2-В, раніше (до розпаювання) належали КСП Раставиця та розташовувались на території бувшого господарського двору КСП Раставиця в с. Фурси.
Земельні ділянки загальною площею 15,2772 га, на яких розміщені належні на праві власності ПСП Янтарне нежитлові будівлі і споруди, відносяться до земель колективної власності КСП Раставиця право власності на які посвідчується Державним актом на право колективної власності на землю серії КВ 000011 від 07.06.1996 року, виданим відповідно до розпорядження Білоцерківської районної державної адміністрації від 04.12.1995 року № 46, що також підтверджується довідкою Управління Держгеокадастру у Білоцерківському районі Київської області від 08.09.2015 року, довідкою Управління Держгеокадастру у Білоцерківському районі Київської області від 12.12.2016 року, довідкою Управління Держгеокадастру у Білоцерківському районі Київської області від 04.01.2017 року.
Відповідно до ст. 1 Указу Президента України від 08.08.1995 року № 720 Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям паюванню підлягали сільськогосподарські угіддя, передані у колективну власність колективним сільськогосподарським підприємствам.
Несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні смуги та інші захисні насадження, землі під господарськими будівлями і дворами, землі тимчасової консервації тощо) не підлягали паюванню.
Таким чином, вказані земельні ділянки загальною площею 15,2772 га не підлягали паюванню, оскільки є землями під господарськими будівлями і дворами, а тому залишилися у власності КСП Раставиця .
У відповідності до Указу Президента України від 03.12.1999 року № 1529/99 Про невідкладні заходи щодо прискорення реформування аграрного сектору економіки та згідно рішення зборів уповноважених членів КСП Раставиця № 2 від 04.03.2000 року Колективне сільськогосподарське підприємство Раставиця було реорганізоване в Сільськогосподарський виробничий кооператив Раставиця .
Відповідно до п. 1.1. статті 1 Статуту СВК Раставиця кооператив є правонаступником КСП Раставиця .
В подальшому згідно рішення зборів уповноважених членів СВК Раставиця № 1 від 14.02.2001 року Сільськогосподарський виробничий кооператив Раставиця було реорганізоване в Приватне орендне підприємство Раставиця .
Відповідно до п. 7.1. статті 7 Статуту ПОП Раставиця підприємство є правонаступником всіх прав і обов'язків КСП Раставиця та СВК Раставиця .
Таким чином, внаслідок перетворення КСП Раставиця в СВК Раставиця , а потім у ПОП Раставиця , до ПОП Раставиця перейшли усі права і обов'язки КСП Раставиця і відсутні підстави стверджувати про його припинення.
Відповідач1 зазначає, що вказане підтверджується довідкою Відділу державної реєстрації Управління адміністративних послуг Білоцерківської міської ради № 102 від 22.07.2016 року та рішеннями судів у справах № 911/3665/16 і № 911/3588/17.
Відповідач1 також зазначає, що 12.11.2018 року ПСП Янтарне звернулося з заявою до ПОП Раставиця , що є правонаступником КСП Раставиця та власником спірних земельних ділянок, в якій просило передати у власність підприємству спірні земельні ділянки для обслуговування господарських будівель та дворів в адміністративних межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області, що знаходяться за адресою Київська обл., Білоцерківський р-н, с. Фурси, вул. Колгоспна, 2-А.
Розглянувши вказану заяву, ПОП Раставиця прийнято рішення засновника № 1 від 16.11.2018 року про передачу у власність ПСП Янтарне спірних земельних ділянок під належними ПСП Янтарне нежитловими будівлями і спорудами. Після чого, між ПОП Раставиця та ПСП Янтарне було підписано акт прийому-передачі земельних ділянок від 19.11.2018 року. Відповідно до вказаного акту ПОП Раставиця передало, а ПСП Янтарне прийняло у власність спірні земельні ділянки.
На підставі рішення засновника № 1 від 16.11.2018 року; акту прийому-передачі земельних ділянок від 19.11.2018 року та Державного акту на право колективної власності на землю серії КВ 000011 від 07.06.1996 року, Державним реєстратором ДП Київоблреклама було зареєстровано право власності на спірні земельні ділянки за ПСП Янтарне .
Таким чином, ПОП Раставиця , являючись власником спірних земельних ділянок на підставі Державного акту на право колективної власності на землю серії КВ 000011 від 07.06.1996 року, розпорядилося своєю власністю передавши спірні земельні ділянки у власність ПСП Янтарне .
Наведене свідчить про набуття ПСП Янтарне у власність спірних земельних ділянок на підставі відповідних цивільно-правових угод, які засвідчують волевиявлення власника та фактичну передчу, що не заборонено законом.
В ході розгляду спору ПОП Раставиця проти позову заперечувало, надало пояснення, що після отримання членами КСП своїх земельних та майнових паїв і одночасного виходу з КСП, все інше майно залишилося у власності підприємства правонаступника, у тому числі земля відповідно до Державного акту на право колективної власності на землю, що залишилася не розпайованою та право власності на яку не було припинено в порядку встановленому земельним законодавством.
В ході розгляду спору відповідач2 - Державний реєстратор Рашков Андрій Геогрійович проти позову заперечував, зазначив, що ст. 11 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень передбачено, що державний реєстратор самостійно приймає рішення за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав. Втручання, крім випадків, передбачених цим Законом, будь-яких органів влади, їх посадових осіб, юридичних осіб, громадян та їх об'єднань у діяльність державного реєстратора під час проведення реєстраційних дій забороняється і тягне за собою відповідальність згідно із законом.
Частиною 1 ст. 27 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень визначені документи які є підставою для державної реєстрації прав.
Підставою для державної реєстрації прав на спірні земельні ділянки були надані ПСП Янтарне документи, а саме: Державний акт на право колективної власності на землю КСП Раставиця серія КВ 000011 від 07.06.1996 року, реєстрація вказаного державного акта проведена в Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю за № 12; довідка про правонаступництво КСП Раставиця на ПОП Раставиця ; відомості з Державного земельного кадастру; рішення засновника ПОП Раставиця про передачу у власність ПСП Янтарне земельних ділянок; акти прийому-передачі земельних ділянок.
У відповіді на відзив позивач надав додаткові пояснення щодо порушеного права, зазначив, що спірні земельні ділянки згідно з Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні (№2498-УІІІ від 10.07.2018 року) підлягали передачі в розпорядження Фурсівської об'єднаної територіальної громади.
Також, позивач наполягає на припиненні КСП Раставиця , як суб'єкта колективної власності на землю з 2000 року внаслідок його реорганізації у СВК Раставиця та ПОП Раставиця , проти чого останнє заперечувало.
Позивач зазначає, що на законодавчому рівні не визначено процедуру передачі земельних ділянок у приватну власність із земель колективної власності.
Однак, відповідні твердження є довільним тлумаченням позивачем фактичних обставин, оскільки Статутами СВК Раставиця та ПОП Раставиця визначено правонаступництво, і відповідні обставини неодноразово досліджувались в інших судових справах.
Зокрема, Господарським судом Київської області розглядалась справа № 911/3588/17 за позовом Приватного орендного підприємства Раставиця до Фурсівської сільської ради та до Озернянської сільської ради за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Приватного сільськогосподарського підприємства Янтарне про скасування рішень Фурсівської сільської ради про зарахування земельних ділянок позивача до комунальної власності сільської громади протягом кінця 2016 року - 2017 року, та рішень про державну реєстрацію прав на спірні земельні ділянки від 25.10.2017 року, прийнятих на підставі оскаржуваних рішень.
Рішенням від 12.12.2017 року позовні вимоги у справі № 911/3588/17 задоволено в повному обсязі, визнано недійсними відповідні рішення Фурсівської сільської ради щодо розпорядження землями КСП Раставиця та зарахування їх до земель запасу та до комунальної власності. Як наслідок, визнано протиправними та скасовано рішення про державну реєстрацію права власності на земельні ділянкуи за Фурсівською сільською радою.
При цьому, в основу відповідних висновків суду у справі № 911/3588/17 про задоволення позовних вимог були покладені встановлені в ході розгляду спору обставини щодо реорганізації КСП Раставиця в СВК Раставиця , який є правонаступником КСП Раставиця . В подальшому згідно рішення зборів уповноважених членів СВК Раставиця № 1 від 14.02.2001 року Сільськогосподарський виробничий кооператив Раставиця було реорганізоване в Приватне орендне підприємство Раставиця . Відповідно до п. 7.1. cтатуту ПОП Раставиця підприємство є правонаступником всіх прав і обов'язків КСП Раставиця та СВК Раставиця .
Внаслідок перетворення КСП Раставиця в СВК Раставиця , а потім у ПОП Раставиця , до ПОП Раставиця перейшли усі права і обов'язки КСП Раставиця , що підтверджується довідкою Відділу державної реєстрації Управління адміністративних послуг Білоцерківської міської ради № 102 від 22.07.2016 року та статутами вказаних підприємств.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що КСП Раставиця було реорганізоване в березні 2000 року в СВК Раставиця , а в подальшому в ПОП Раставиця , тобто шляхом перетворення останнє змінило тільки організаційно-правову форму та існує на даний час у формі приватного орендного підприємства.
Після отримання членами КСП своїх земельних та майнових паїв і одночасного виходу з КСП все інше майно залишилося у власності підприємства правонаступника, у тому числі земля, яку мало КСП відповідно до Державного акту на право колективної власності на землю, що залишилася не розпайованою та право власності на яку не було припинено в порядку встановленому земельним законодавством.
Також встановлено, що спірні земельні ділянки не підлягали паюванню, оскільки є землями під господарськими будівлями і дворами, а саме на них розміщувався господарський двір КСП Раставиця в с. Фурси, та залишилися у власності підприємства правонаступника - ПОП Раставиця згідно Державного акту на право колективної власності на землю серії КВ 000011 від 07.06.1996 року.
Щодо результатів розгляду справи № 911/3665/16, на які посилається позивач, постановою Київського апеляційного господарського суду від 06.09.2018 року в задоволенні позовних вимог ПСП Янтарне відмовлено у зв'язку з невизначеністю дійсного розміру земельної ділянки, яка зайнята будівлями та необхідна для їх обслуговування. При цьому, у відповідній справі підтверджено факт правонаступництва ПОП Раставиця , чинність відповідного державного акту та існування колективної власності на спірні земельні ділянки.
З огляду на ст. 28 Земельного кодексу України 1991 року було визначено, що право колективної та приватної власності на земельну ділянку чи її частину припиняється у разі:
1) добровільної відмови від земельної ділянки;
2) відчуження (продажу) земельної ділянки Раді народних депутатів;
3) викупу земельної ділянки для державних або громадських потреб;
4) припинення у випадках, передбачених пунктами 4, 6 - 8 статті 27 цього Кодексу (4) систематичного невнесення земельного податку в строки, встановлені законодавством України, а також орендної плати в строки, визначені договором оренди; 6) використання земельної ділянки способами, що призводять до зниження родючості грунтів, їх хімічного і радіоактивного забруднення, погіршення екологічної обстановки; 8) невикористання протягом одного року земельної ділянки, наданої для сільськогосподарського виробництва, і протягом двох років - для несільськогосподарських потреб).
Право власності на землю може бути також припинено у випадках, зазначених у статті 114 цього Кодексу.
Оскільки відсутні обставини, які на момент перетворення КСП Раставиця у ПОП Раставиця у 2001 році визначені підставою для припинення права колективної власності на землю, посвідчене Державним актом серії КВ 000011 від 07.06.1996 року право колективної власності на землю не припинялось.
При перетворенні Колективного сільськогосподарського підприємства Раставиця в Приватне орендне підприємство Раставиця до останнього перейшло, зокрема, право власності колективного сільськогосподарського підприємства на землю, що залишилась не розпайованою та право власності на яку не припинено у порядку, встановленому земельним законодавством.
Згідно із пунктом 7 Перехідних положень Земельного кодексу України 2001 року громадяни та юридичні особи, що одержали у власність, у тимчасове користування, в тому числі на умовах оренди, земельні ділянки у розмірах, що були передбачені раніше чинним законодавством, зберігають права на ці ділянки.
Відповідно до п. 6 ст. 31 Закону України Про колективне сільськогосподарське підприємство при перетворені одного підприємства в інше, до підприємства, яке щойно виникло, переходять усі майнові права і обов'язки колишнього підприємства.
Аналогічні положення були закріплені у Законі України Про підприємства в Україні 9який був чинним у відповідний період), відповідно до ч. 7 ст. 34 якого при перетворені одного підприємства в інше до підприємства, яке щойно виникло, переходять усі майнові права і обов'язки колишнього підприємства.
Посилання позивача на порушення відповідачами порядку набуття прав на земельні ділянки державної та комунальної власності не приймається судом, оскільки спірні земельні ділянки набувались відповідачем1 з земель колективної власності.
Щодо тверджень позивача про порушення відповідачами мораторію на відчуження земельних ділянок сільськогосподарського призначення, судом досліджено та встановлено, що спірні земельні ділянки не підлягали паюванню і передані власником земельних ділянок відповідачу1 в межах визначеного цільового призначення як частина колгоспного двору, на якій розташовані придбані відповідачем 1 у власність господарські будівлі та споруди, що не заборонено законодавством та відповідає ст. 120 Земельного кодексу України.
При цьому, відповідні земельні ділянки, право на які посвідчувалось Державним актом серії КВ 000011 від 07.06.1996 року на право колективної власності на землю, не належали до комунальної чи державної власності. Хоча інституту колективної власності вже не існувало, однак законодавчо не було визначено припинення прав за Державними актами колективної власності на землю до 2019 року.
Зокрема, питання щодо долі земель колективної власності було вирішено лише в Законі України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні стосовно переходу до комунальної власності земель колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені (крім земельних ділянок, які на день набрання чинності зазначеним Законом перебували у приватній власності).
В той же час, відповідна норма Закону не стосується земель колективних сільськогосподарських підприємств, що не припинені та земельних ділянок, які на день набрання чинності зазначеним Законом перебували у приватній власності.
Крім того, вирішення питань про використання та розпорядження нерозподіленими землями, що після 01.01.2019 року залишилися у колективній власності колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства (що не припинені) врегульовано відповідною ст. 14 1 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) , якою встановлено строк для вирішення питання про розподіл земель колективної власності до 01.01.2025 року.
Таким чином, з огляду на наведені норми законодавства, підтверджено існування до 2019 року колективної власності на землю та визначено порядок її приведення у відповідність до норм чинного земельного законодавства.
Зокрема, наведенанормв Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні стосується тільки земель колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені. Однак, в даному випадку КСП Раставиця не є припиненим, оскільки його реорганізовано зі збереженням правонаступництва в ПОП Раставиця .
Також, наведений Закон від 10.07.2018 року № 2498 не стосується земельних ділянок, які на день набрання ним чинності перебували у приватній власності. В даному випадку спірні земельні ділянки на день набрання чинності зазначеним законом перебували у приватній власності ПСП Янтарне .
Крім того, з огляду на дію законів та інших нормативно-правових актів у часі, наведений Закон від 10.07.2018 року № 2498 не має зворотної сили, а тому не може застосовуватися до спірних правовідносин (ст. 58 Конституції України). В даному випадку реєстрація права власності на спірні земельні ділянки відбулася 05.12.2018 року та 06.12.2018 року, а закон від 10.07.2018 року № 2498 набрав законної сили 01.01.2019 року. Тобто, на момент набрання Законом чинності, спірні земельні ділянки перебували в приватній власності відповідача1 і до цього входили до складу земель КСП Раставиця за Державним актом на право колективної власності на землю серії КВ 000011 від 07.06.1996 року, яке не припинялось і було реорганізоване в ПОП Раставиця .
Право власності на нерухоме майно ПСП Янтарне набуло у власність у зв'язку із викупом в 2001 році майнових паїв (майнових сертифікатів) у громадян колишніх членів КСП Раставиця згідно договорів купівлі-продажу майнової частки (паю). Таким чином, відповідач1 став власником нерухомого майна реорганізованого КСП Раставиця на підставі цивільно-правових угод з власниками майнових паїв.
З метою вирішення питання про забезпечення передбачених ст. 120 Земельного кодексу України прав покупця нерухомості на земельну ділянку, на якій розташована нерухомість та яка необхідна для обслуговування нерухомості, між бувшим власником будівель та земель (його правонаступником) ПОП Раставиця та відповідачем1, як особою, яка набула у власність будівлі, було врегульовано питання переходу прав на земельні ділянки, та досягнуто відповідних домовленостей, що оформлено відповідним рішення засновника ПОП Раставиця про передачу у власність ПСП Янтарне земельних ділянок та Актами прийому-передачі земельних ділянок.
З наведеного вбачається безпідставність тверджень позивача про порушення його прав на спірні земельні ділянки, в тому числі передбачених Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні .
Відсутність права на позов в матеріальному розумінні тягне за собою прийняття рішення про відмову у задоволенні позову, незалежно від інших встановлених судом обставин, оскільки лише наявність порушеного чи оспорюваного права обумовлює виникнення у інших осіб відповідного обов'язку перед особою, якій таке право належить.
Таким чином, за наслідками розгляду спору судом не встановлено фактів порушення прав Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області, тому позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Як визначено ст. 73 Господарського процесуального кодексу України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Відповідно до ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
За наслідками розгляду спору суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України понесені позивачем витрати на сплату судового збору відшкодуванню не підлягають.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 129, 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
1. В задоволенні позовних вимог Фурсівської сільської ради до Приватного сільськогосподарського підприємства Янтарне та Державного реєстратора Рашкова Андрія Геогрійовича, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача1: Приватного орендного підприємства Раставиця прo визнання недійсними рішення державного реєстратора та скасування реєстрації права власності на земельні ділянки, відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом 20 днів з дня складення повного судового рішення, шляхом подання апеляційної скарги відповідно до ст. ст. 256, 257 Господарського процесуального кодексу України з врахуванням п. 17.5 розділу ХІ Господарського процесуального кодексу України.
повне рішення складено 25.07.2019 року
Суддя А.Ю. Кошик
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 25.06.2019 |
Оприлюднено | 25.07.2019 |
Номер документу | 83231546 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні