Ухвала
від 31.07.2019 по справі 824/427/16-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

про призначення судової експертизи

31 липня 2019 р. м. Чернівці Справа № 824/427/16-а

Суддя Чернівецького окружного адміністративного суду Дембіцький П.Д. розглянувши матеріали адміністративного позову ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області, третя особа ПП "Захід-Зем", про визнання рішення і бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В:

В провадженні Чернівецького окружного адміністративного суду знаходиться адміністративна справа за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області, третя особа ПП "Захід-Зем", про визнання рішення і бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.

10.07.2019 року у судовому засіданні представник позивача надав до суду клопотання про проведення комплексної земельно-технічної експертизи та експертизу з питань землеустрою. В обґрунтування вказаного клопотання вказав, що експертний висновок є важливим для подальшого вирішення справи по суті.

У вказаному клопотанні представник позивача на вирішення експерта поставив наступні питання:

- чи відповідав, на час його розроблення, проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 земельної ділянки, із земель державної власності сільськогосподарського призначення, розташованої на території Дністрівської сільської ради, урочище " Атаки", Кельменецького району, Чернівецької області, з цільовим призначенням - для ведення індивідуального садівництва, площею - 0,10 га, вимогам земельного законодавства, іншим нормативним документам з питань землеустрою? Якщо не відповідає, то в чому полягають такі невідповідності?

- до якої категорії земель, згідно ст. 19 Земельного кодексу України, відноситься земельна ділянка, на яку ОСОБА_1 у 2015 році ПП "Захід Зем" розроблено проект землеустрою за № 679 щодо відведення земельної ділянки, на території Дністрівської сільської ради, урочище "Атаки", Кельменецького району, Чернівецької області, з цільовим призначенням - для ведення індивідуального садівництва ?

- на якій відстані від урізу води у межевий період, розташована земельна ділянка на яку гр. ОСОБА_1 у 2015 р. ПП "Захід Зем" розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, на території Дністрівської сільської ради, урочище "Атаки", Кельменецького району, Чернівецької області, з цільовим призначенням - для ведення індивідуального садівництва ?

- чи визначено проектом "Водоохранная зона правого берега водохранилища Днестровской ГЕС..." від 1987 р., що затверджений рішенням виконавчого комітету Чернівецької обласної Ради народних депутатів від 15 травня 1991 р. № 117. прибережну захисну смугу Дністровського водосховища на території с. Дністрівка, урочище "Атаки". Якщо так, яка її відстань від урізу води або/та нормального підпірного рівня води ?

- чи знаходиться земельна ділянка на яку гр. ОСОБА_1 у 2015 р. ПП "Захід Зем" розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, на території Дністрівської сільської ради, урочище "Атаки", Кельменецького району, Чернівецької області, з цільовим призначенням - для ведення індивідуального садівництва, в межах прибережної захисної смуги Дністровського водосховища, яка визначена проектом "Водоохранная зона правого берега водохранилища Днестровской ГЕС..." від 1987 р., і який затверджений рішенням виконавчого комітету Чернівецької обласної Ради народних депутатів від 15 травня 1991 р. № 117 ? Якщо так, яка площа накладення земельної ділянки на землі прибережно-захисної смуги Дністровського водосховища, і в яких місцях має місце перетинання таких земель ?

- чи визначено технічною документацією "по розробці схеми організації території (проекту землеустрою) масиву садівничих ділянок та об`єктів оздоровчого, рекреаційного і соціально-побутового призначення на території Дністрівської сільської ради, в урочищі "Атаки" Кельменецького району Чернівецької області" від 2007 р. затвердженої розпорядженням Кельменецької районної державної адміністрації від 13 квітня 2007 р. № 175 прибережну захисну смугу Дністровського водосховища на території с. Дністрівка, урочище "Атаки". Якщо так, яка її відстань від урізу води або/та від нормального підпірного рівня води?

- чи знаходиться земельна ділянка на яку гр. ОСОБА_1 у 2015 р. ПП "Захід Зем" розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, на території Дністрівської сільської ради, урочище "Атаки", Кельменецького району, Чернівецької області, з цільовим призначенням - для ведення індивідуального садівництва, в межах прибережної захисної смуги Дністровського водосховища, яка визначена технічною документацією "по розробці схеми організації території (проекту землеустрою) масиву садівничих ділянок та об`єктів оздоровчого, рекреаційного і соціально-побутового призначення на території Дністрівської сільської ради, в урочищі "Атаки" Кельменецького району Чернівецької області" від 2007 р. затвердженої розпорядженням Кельменецької районної державної адміністрації від 13 квітня 2007 р. №175? Якщо так, яка площа накладення земельної ділянки на землі прибережно-захисної смуги Дністровського водосховища, і в яких місцях має місце перетинання таких земель ?

- до якого виду відноситься водний об`єкт, який омиває урочище "Атаки" у с. Дністрівка Кельменецького району з південно-східної сторони (річка, водосховище, лагуна, затока, затон, заводь, тощо)?

- який розмір повинна становити прибережна захисна смуга до земельної ділянки, на яку гр. ОСОБА_1 у 2015 р. ПП "Захід Зем" розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, на території Дністрівської сільської ради, урочище "Атаки", Кельменецького району, Чернівецької області, з цільовим призначенням - для ведення індивідуального садівництва, з врахуванням найменування такого водного об`єкту, категорії та крутизни схилу ?

Проведення експертизи просив доручити Тернопільському відділенню Київського науково-дослідного інституту судових експертиз, яке розташоване за адресою: 46001, м. Тернопіль, вулиця Січових стрільців, 4.

Крім того, в своєму клопотанні просив оплату за проведення експертизи покласти на позивача.

Представник відповідача просив відкласти розгляд справи для підготовки пояснень щодо проведення експертизи в даній справі.

17.07.2019 року у судовому засіданні представник позивача підтримав свої клопотання.

Представник ГУ Держгеокадастру у Чернівецькій області не заперечував щодо призначення комплексної земельно-технічної експертизи та експертизи з питань землеустрою у даній справі, однак в своїх поясненнях просив поставити судовому експерту наступні питання: - чи відповідав, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, із земель державної власності сільськогосподарського призначення, розташованої на території Дністрівської сільської ради, урочище Атаки , Кельменецького району, Чернівецької області, з цільовим призначенням - для ведення індивідуального садівництва, площею - 0,10 га, на час надання Відділом Держгеокадастру у Кельменецькому районі висновку від 22.12.2015 року 3 19-28-99.3-542/26-15, вимогам земельного законодавства, іншим нормативним документам з питань землеустрою? Якщо не відповідав, то в чому полягають такі невідповідності? - до якої категорії земель, згідно ст. 19 Земельного кодексу України, відноситься земельна ділянка, на яку ОСОБА_1 у 2015 році ПП Захід Зем розроблено проект землеустрою за № 679 щодо відведення земельної ділянки, на території Дністрівської сільської ради, урочище Атака , Кельменецького району, Чернівецької області, з цільовим призначенням - для ведення індивідуального садівництва, враховуючи розмір прибережної захисної смуги? - який розмір повинна становити прибережна захисна смуга до земельної ділянки, на яку гр. ОСОБА_1 у 2015 році ПП Захід Зем розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, на території Дністрівської сільської ради, урочище Атаки , Кельменецького району Чернівецької області, з цільовим призначенням - для ведення індивідуального садівництва, з врахуванням найменування такого водного об`єкту, категорії та крутизни схилу, та чи знаходиться вищевказана земельна ділянка у межах прибережної захисної смуги.

Представники сторін з урахуванням пояснень, клопотання про проведення комплексної земельно-технічної експертизи та експертизу з питань землеустрою просили розглянути в порядку письмового провадження.

Відповідно до ч. 3 ст. 194 КАС України особа, яка бере участь у справі, має право заявити клопотання про розгляд справи за її відсутності.

Частиною 9 статті 205 КАС України визначено, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта. Враховуючи приписи ст. 205 КАС України, суд вважає, що немає перешкодою для розгляду і вирішення справи за наявними у справі матеріалами.

Розглянувши клопотання, заслухавши думку сторін, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що клопотання про призначення експертизи обґрунтоване та підлягає задоволенню, оскільки для з`ясування обставин, що мають значення для справи необхідні спеціальні знання.

Статтею 102 КАС України визначено, що суд за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи призначає експертизу у справі за сукупності таких умов: 1) для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо; 2) жодною стороною не наданий висновок експерта з цих самих питань або висновки експертів, надані сторонами, викликають обґрунтовані сумніви щодо їх правильності.

При призначенні експертизи судом експерт або експертна установа обирається сторонами за взаємною згодою, а якщо такої згоди не досягнуто у встановлений судом строк, експерта чи експертну установу визначає суд. З урахуванням обставин справи суд має право визначити експерта чи експертну установу самостійно. У разі необхідності може бути призначено декілька експертів для підготовки одного висновку (комісійна або комплексна експертиза). Питання, з яких має бути проведена експертиза, що призначається судом, визначаються судом. Учасники справи мають право запропонувати суду питання, роз`яснення яких, на їх думку, потребує висновку експерта. У разі відхилення або зміни питань, запропонованих учасниками справи, суд зобов`язаний мотивувати таке відхилення або зміну. Питання, які ставляться експерту, і його висновок з них не можуть виходити за межі спеціальних знань експерта. Призначений судом експерт невідкладно повинен повідомити суд про неможливість проведення ним експертизи через відсутність у нього необхідних знань або без залучення інших експертів.

Статтею 1 Закону України "Про судову експертизу" від 25.02.1994 р. № 4038-XII (далі - Закон № 4038-XII) визначено, що судова експертиза - це дослідження на основі спеціальних знань у галузі науки, техніки, мистецтва, ремесла тощо об`єктів, явищ і процесів з метою надання висновку з питань, що є або будуть предметом судового розгляду.

Згідно статті 68 КАС України експертом може бути особа, яка володіє спеціальними знаннями, необхідними для з`ясування відповідних обставин справи. Експерт може призначатися судом або залучатися учасником справи. Експерт зобов`язаний дати обґрунтований та об`єктивний письмовий висновок на поставлені йому питання. Частиною 1 статті 103 КАС України визначено, що про призначення експертизи суд постановляє ухвалу, в якій зазначає підстави проведення експертизи, питання, з яких експерт має надати суду висновок, особу (осіб), якій (яким) доручено проведення експертизи, перелік матеріалів, що надаються для дослідження, та інші дані, які мають значення для проведення експертизи.

В ухвалі про призначення експертизи суд попереджає експерта про кримінальну відповідальність за завідомо неправдивий висновок та за відмову без поважних причин від виконання покладених на нього обов`язків.

Враховуючи зазначене, з метою всебічного та об`єктивного розгляду адміністративної справи, для з`ясування обставин, що мають значення для вирішення спору по суті, і потребують спеціальних знань, а також ненаданням жодною із сторін висновку експерта з цих самих питань, суд приходить до висновку про задоволення клопотання та необхідність призначення комплексної земельно-технічної експертизи та експертизу з питань землеустрою.

Наказом Міністерства юстиції України від 08.10.1998 р. № 53/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.11.1998 р. за № 705/3145, затверджено Інструкцію про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень (далі - Інструкція) та Науково-методичні рекомендації з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень (далі - Науково-методичні рекомендації), із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції України № 1420/5 від 26.04.2017 р.

У відповідності до пункту 1.2.2 Інструкції одним із основних видів (підвидів) експертизи, зокрема, є інженерно-технічна: інженерно-транспортна (автотехнічна, транспортно-трасологічна, залізнично-транспортна); дорожньо-технічна; будівельно-технічна; оціночно-будівельна; земельно-технічна; оціночно-земельна; експертиза з питань землеустрою; пожежно-технічна; безпеки життєдіяльності; гірничотехнічна; інженерно-екологічна; електротехнічна; комп`ютерно-технічна; телекомунікаційна, електротранспортна експертиза; експертиза технічного стану ліфтів.

Поряд із вказаними видами інженерно-технічних експертиз експертними установами можуть проводитись також інші їх види (підвиди) та комплексні технічні дослідження із залученням відповідних фахівців у певних галузях знань, у тому числі авіаційного та водного транспорту.

З урахуванням зазначених обставин, а також з метою повного, всебічного та об`єктивного розгляду справи, суд вважає за можливе доручити проведення комплексної земельно-технічної експертизи та експертизу з питань землеустрою в даній справі Тернопільському відділенню Київського науково-дослідного інституту судових експертиз, яке розташоване за адресою: 46001, м. Тернопіль, вулиця Січових стрільців, 4.

Пунктом 4 ч. 2. ст. 236 КАС України передбачено, суд має право зупинити провадження у справі в разі призначення судом експертизи - до одержання її результатів.

Враховуючи вищевикладене, керуючись приписами ст. ст. 102, 103, 236, 241, 243, 248, КАС України, суд, -

У Х В А Л И В:

1. Клопотання задовольнити.

2. Призначити в адміністративній справі № 824/427/16-а комплексну земельно-технічну експертизу та експертизу з питань землеустрою.

3. Проведення комплексної земельно-технічної експертизи та експертизу з питань землеустрою доручити Тернопільському відділенню Київського науково-дослідного інституту судових експертиз, яке розташоване за адресою: 46001, м. Тернопіль, вулиця Січових стрільців, 4.

4. Попередити експерта про кримінальну відповідальність, передбачену ст. 384 та ст. 385 Кримінального кодексу України за завідомо неправдивий висновок та за відмову без поважних причин від покладених на нього обов`язків.

5. На вирішення експерта поставити наступні питання:

5.1. Чи відповідав, на час його розроблення, проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 земельної ділянки, із земель державної власності сільськогосподарського призначення, розташованої на території Дністрівської сільської ради, урочище " Атаки", Кельменецького району, Чернівецької області, з цільовим призначенням - для ведення індивідуального садівництва, площею - 0,10 га, вимогам земельного законодавства, іншим нормативним документам з питань землеустрою? Якщо не відповідає, то в чому полягають такі невідповідності?

5.2. До якої категорії земель, згідно ст. 19 Земельного кодексу України, відноситься земельна ділянка, на яку ОСОБА_1 у 2015 році ПП "Захід Зем" розроблено проект землеустрою за № 679 щодо відведення земельної ділянки, на території Дністрівської сільської ради, урочище "Атаки", Кельменецького району, Чернівецької області, з цільовим призначенням - для ведення індивідуального садівництва ?

5.3. На якій відстані від урізу води у межевий період, розташована земельна ділянка на яку гр. ОСОБА_1 у 2015 р. ПП "Захід Зем" розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, на території Дністрівської сільської ради, урочище "Атаки", Кельменецького району, Чернівецької області, з цільовим призначенням - для ведення індивідуального садівництва ?

5.4. Чи визначено проектом "Водоохранная зона правого берега водохранилища Днестровской ГЕС..." від 1987 р., що затверджений рішенням виконавчого комітету Чернівецької обласної Ради народних депутатів від 15 травня 1991 р. № 117. прибережну захисну смугу Дністровського водосховища на території с. Дністрівка, урочище "Атаки". Якщо так, яка її відстань від урізу води або/та нормального підпірного рівня води ?

5.5. Чи знаходиться земельна ділянка на яку гр. ОСОБА_1 у 2015 р. ПП "Захід Зем" розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, на території Дністрівської сільської ради, урочище "Атаки", Кельменецького району, Чернівецької області, з цільовим призначенням - для ведення індивідуального садівництва, в межах прибережної захисної смуги Дністровського водосховища, яка визначена проектом "Водоохранная зона правого берега водохранилища Днестровской ГЕС..." від 1987 р., і який затверджений рішенням виконавчого комітету Чернівецької обласної Ради народних депутатів від 15 травня 1991 р. № 117 ? Якщо так, яка площа накладення земельної ділянки на землі прибережно-захисної смуги Дністровського водосховища, і в яких місцях має місце перетинання таких земель ?

5.6. Чи визначено технічною документацією "по розробці схеми організації території (проекту землеустрою) масиву садівничих ділянок та об`єктів оздоровчого, рекреаційного і соціально-побутового призначення на території Дністрівської сільської ради, в урочищі "Атаки" Кельменецького району Чернівецької області" від 2007 р. затвердженої розпорядженням Кельменецької районної державної адміністрації від 13 квітня 2007 р. № 175 прибережну захисну смугу Дністровського водосховища на території с. Дністрівка, урочище "Атаки". Якщо так, яка її відстань від урізу води або/та від нормального підпірного рівня води?

5.7. Чи знаходиться земельна ділянка на яку гр. ОСОБА_1 у 2015 р. ПП "Захід Зем" розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, на території Дністрівської сільської ради, урочище "Атаки", Кельменецького району, Чернівецької області, з цільовим призначенням - для ведення індивідуального садівництва, в межах прибережної захисної смуги Дністровського водосховища, яка визначена технічною документацією "по розробці схеми організації території (проекту землеустрою) масиву садівничих ділянок та об`єктів оздоровчого, рекреаційного і соціально-побутового призначення на території Дністрівської сільської ради, в урочищі "Атаки" Кельменецького району Чернівецької області" від 2007 р. затвердженої розпорядженням Кельменецької районної державної адміністрації від 13 квітня 2007 р. №175? Якщо так, яка площа накладення земельної ділянки на землі прибережно-захисної смуги Дністровського водосховища, і в яких місцях має місце перетинання таких земель ?

5.8. До якого виду відноситься водний об`єкт, який омиває урочище "Атаки" у с.Дністрівка Кельменецького району з південно-східної сторони (річка, водосховище, лагуна, затока, затон, заводь, тощо)?

5.9. Який розмір повинна становити прибережна захисна смуга до земельної ділянки, на яку гр. ОСОБА_1 у 2015 р. ПП "Захід Зем" розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, на території Дністрівської сільської ради, урочище "Атаки", Кельменецького району, Чернівецької області, з цільовим призначенням - для ведення індивідуального садівництва, з врахуванням найменування такого водного об`єкту, категорії та крутизни схилу ?

5.10 Чи відповідав, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, із земель державної власності сільськогосподарського призначення, розташованої на території Дністрівської сільської ради, урочище Атаки , Кельменецького району, Чернівецької області, з цільовим призначенням - для ведення індивідуального садівництва, площею - 0,10 га, на час надання Відділом Держгеокадастру у Кельменецькому районі висновку від 22.12.2015 року 3 19-28-99.3-542/26-15, вимогам земельного законодавства, іншим нормативним документам з питань землеустрою? Якщо не відповідав, то в чому полягають такі невідповідності?

5.11. До якої категорії земель, згідно ст. 19 Земельного кодексу України, відноситься земельна ділянка, на яку ОСОБА_1 у 2015 році ПП Захід Зем розроблено проект землеустрою за № 679 щодо відведення земельної ділянки, на території Дністрівської сільської ради, урочище Атака , Кельменецького району, Чернівецької області, з цільовим призначенням - для ведення індивідуального садівництва, враховуючи розмір прибережної захисної смуги.

5.12 Який розмір повинна становити прибережна захисна смуга до земельної ділянки, на яку гр. ОСОБА_1 у 2015 році ПП Захід Зем розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, на території Дністрівської сільської ради, урочище Атаки , Кельменецького району Чернівецької області, з цільовим призначенням - для ведення індивідуального садівництва, з врахуванням найменування такого водного об`єкту, категорії та крутизни схилу, та чи знаходиться вищевказана земельна ділянка у межах прибережної захисної смуги.

6. Зобов`язати сторін за вимогою експерта, надати Тернопільському відділенню Київського науково-дослідного інституту судових експертиз всі наявні матеріали та документи необхідні для проведення комплексної земельно-технічної експертизи та експертизу з питань землеустрою.

7. Для проведення експертизи адміністративну справу № 824/427/16-а надіслати Тернопільському відділенню Київського науково-дослідного інституту судових експертиз, яке розташоване за адресою: 46001, м. Тернопіль, вулиця Січових стрільців, 4.

8. Витрати по проведенню експертизи покласти на позивача ОСОБА_1 .

9. Провадження в адміністративній справі № 824/427/16-а зупинити до одержання висновку експертизи.

10. Копію ухвали направити Тернопільському відділенню Київського науково-дослідного інституту судових експертиз, яке розташоване за адресою: 46001, м. Тернопіль, вулиця Січових стрільців, 4, разом з інформацією про права та обов`язки експерта.

11. Копію ухвали направити учасникам справи.

Згідно статті 256 Кодексу адміністративного судочинства України ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення. Ухвала, постановлена судом поза межами судового засідання або в судовому засіданні у разі неявки всіх учасників справи, під час розгляду справи в письмовому провадженні, набирає законної сили з моменту її підписання суддею (суддями).

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України ухвали суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку окремо від рішення суду повністю або частково. Апеляційна скарга на ухвалу подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення (складання).

Суддя Дембіцький П.Д.

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.07.2019
Оприлюднено01.08.2019
Номер документу83350730
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —824/427/16-а

Рішення від 10.07.2022

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Анісімов Олег Валерійович

Ухвала від 07.09.2021

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Анісімов Олег Валерійович

Ухвала від 27.12.2019

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Дембіцький Павло Дмитрович

Ухвала від 24.12.2019

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Дембіцький Павло Дмитрович

Ухвала від 31.07.2019

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Дембіцький Павло Дмитрович

Ухвала від 11.06.2019

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Дембіцький Павло Дмитрович

Ухвала від 21.11.2017

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Дембіцький Павло Дмитрович

Ухвала від 20.11.2017

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Дембіцький Павло Дмитрович

Ухвала від 30.05.2017

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Дембіцький Павло Дмитрович

Ухвала від 21.03.2017

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Дембіцький Павло Дмитрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні