Постанова
від 11.12.2019 по справі 910/14002/18
ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"11" грудня 2019 р. Справа№ 910/14002/18

Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Хрипуна О.О.

суддів: Агрикової О.В.

Чорногуза М.Г.

за участю секретаря судового засідання Король Я.П.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги Державного підприємства "Дослідне господарство "Озерна" Інституту біоенергетичних культур і цукрових буряків" Національної академії аграрних наук України, Озернянської сільської ради та Головного управління Держгеокадастру у Київській області

на рішення Господарського суду Київської області від 18.04.2019

(повний текст складено 25.04.2019)

у справі № 910/14002/18 (суддя - Антонова В.М.)

за первісним позовом Озернянської сільської ради

до 1. Білоцерківської районної державної адміністрації

2. Державного підприємства "Дослідне господарство "Озерна" Інституту біоенергетичних культур і цукрових буряків" Національної академії аграрних наук України

3. Головного управління Держгеокадастру у Київській області

про визнання права та визнання недійсним державного акта на право постійного користування землею

за зустрічним позовом Державного підприємства "Дослідне господарство "Озерна" Інституту біоенергетичних культур і цукрових буряків" Національної академії аграрних наук України

до Озернянської сільської ради

третя особа без самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Державний реєстратор Озернянської сільської ради Київської області Кошовий В`ячеслав Петрович

про скасування запису про державну реєстрацію речового права

за участю представників:

від позивача: Новогребельська І.М., Дробович Ю.Ю.,

від відповідача 1: не з`явились,

від відповідача 2: Агудалічев О.О., Плаксій Р.В.,

від відповідача 3: Кравченко О.І.,

від третьої особи: Кошовий В.П.

ВСТАНОВИВ:

Озернянська сільська рада звернулася до господарського суду з позовом до Білоцерківської районної державної адміністрації, ДП "Дослідне господарство "Озерна" Інституту біоенергетичних культур і цукрових буряків Національної академії аграрних наук України (далі - ДП "ДГ "Озерна"), Головного управління Держгеокадастру у Київській області про визнання за Озернянською сільською радою права на замовлення розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яка розташована за адресою: Київська обл., Білоцерківський район, село Озерна, вул. Перковського, 9а, орієнтовний розмір 0,54 га, під обслуговування будівель закладів освіти; про визнання недійсним Державного акта на право постійного користування землею серії ІІ-КВ № 002628 від 28.01.2005, виданий Білоцерківською районною державною адміністрацією Київської області на підставі розпорядження Білоцерківської районної державної адміністрації Київської області від 22.01.2003 № 29 Дослідному господарству ім. 9 Січня інституту цукрових буряків УААН.

В обґрунтування позовних вимог позивач наполягає на безпідставності відмови Головного управління Держгеокадастру у Київській області у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки відповідно до положень ст. ст. 120, 123 ЗК України та ст. 377 ЦК України у зв`язку із набуттям радою у комунальну власність дитячого садка "Ромашка". Позивач стверджує, що державний акт на право постійного користування землею серії ІІ-КВ № 002628 від 28.01.2005 видано з порушенням процедури та прав Озернянської сільської ради, оскільки на земельній ділянці знаходиться майно, що належить позивачу на праві комунальної власності - об`єкти нерухомого майна - будівля дитячого садочку.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 10.01.2019 для спільного розгляду з первісним позовом прийнято зустрічну позовну заяву ДП "ДГ "Озерна" про скасування запису про державну реєстрацію речового права (номер запису 27694706 від 22.08.2018), здійсненого на підставі рішення державного реєстратора Озернянської сільської ради Білоцерківського району Київської області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 42761496 від 30.08.2018.

В обґрунтування зустрічних позовних вимог ДП "ДГ "Озерна" вказує на проведення реєстраційних дій з порушенням законодавства та некомплектність документів, оскільки сторонами у визначений термін не було оформлено належним чином процедуру передачі державного майна в комунальну власність, а саме не отримано згоду власника майна - Національної академії аграрних наук, не виготовлено та не підписано акт приймання-передачі майна з державної власності в комунальну.

Рішенням Господарського суду Київської області від 18.04.2019 первісний позов задоволено; визнано за Озернянською сільською радою право на замовлення розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яка розташована за адресою: Київська обл ., Білоцерківський район, село Озерна, вул. Перковського, 9а, орієнтовний розмір 0,54 га під обслуговування будівель закладів освіти; визнано недійсним державний акт на право постійного користування землею серії ІІ-КВ № 002628 від 28.01.2005, виданий Білоцерківською райдержадміністрацією Ради народних депутатів на підставі розпорядження Білоцерківської райдержадміністрації Ради народних депутатів від 22.01.2003 № 29 Дослідному господарству ім. 9 Січня Інституту цукрових буряків УААН; стягнуто з відповідачів за первісним позовом по 1174,67 судового збору. У задоволенні зустрічного позову відмовлено.

Місцевий господарський суд виходив з того, що Озернянська сільська рада в порядку та спосіб, що передбачені в законодавстві, на підставі договору від 14.05.2001 набула право комунальної власності на об`єкт державного майна - дитячий садок "Ромашка", що розташований за адресою: Київська обл., Білоцерківський район, с. Озерна, вул. Перковського (вулиця Радгоспна), буд. 9а. При здійсненні реєстрації за Озернянською сількою радою права власності на дитячий садок "Ромашка" державним реєстратором Озернянської сільської ради Київської області було дотримано встановлені в законодавстві норми та порядок реєстрації права власності на вищевказану будівлю, реєстрацію майна проведено на підставі документів, перелік яких визначений в ст. 27 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та п. 62 Порядку державної реєстрації речових прав власності на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127.

Суд також дійшов висновку, що Дослідне господарство ім. 9 Січня Інституту цукрових буряків УААН, а отже і ДП "ДГ "Озерна" не набули законних прав щодо користування спірною земельною ділянкою, оскільки право постійного користування землею, посвідчене державним актом, є похідним від відповідного рішення органу державної влади про передачу земельної ділянки у користування, яке приймається на підставі землевпорядної документації, яка, в даному випадку, була розроблена з порушенням вимог чинного законодавства, зокрема п. п. 1.16 - 1.18 наказу Державного комітету України по земельних ресурсах № 43 від 04.05.1999, ст. 17 ЗК України.

Не погодившись з рішенням, Озернянська сільська рада звернулася до Північного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм ст. 123 ГПК України, просить рішення Господарського суду Київської області від 18.04.2019 скасувати в частині розподілу судових витрат та ухвалити нове рішення щодо стягнення сум судових витрат з відповідачів у справі.

Не погоджуючись з прийнятим рішенням, Головне управління Держгеокадастру у Київській області звернулось до Північного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на преюдиціальність обставин, встановлених судами у справі № 357/10849/16-ц, просить скасувати рішення Господарського суду Київської області від 18.04.2019 у справі № 910/14002/18 та ухвалити нове рішення, яким відмовити позивачу у позовних вимогах.

В обґрунтування вимог та доводів апеляційної скарги Головне управління Держгеокадастру у Київській області вказує на відсутність підстав для надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти по вул. Перковського, 9а, с. Озерна, оскільки згідно із ч. 5 ст. 116 ЗК України земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.

ДП "ДГ "Озерна" також звернулось до Північного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм процесуального права та неправильне застосування норм матеріального права, неповне дослідження всіх обставин, які мають значення для справи, невідповідність висновків, викладених у рішенні, обставинам справи, просить рішення Господарського суду Київської області від 18.04.2019 скасувати та ухвалити нове рішення, яким задовольнити зустрічну позовну заяву.

В обґрунтування вимог та доводів апеляційної скарги ДП "ДГ "Озерна" зазначило, що факт приймання-передачі дитячого садочка без дотримання сторонами вимог, встановлених Законом України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності", не породжує права комунальної власності на окреме державне майно, а державна реєстрація права власності на дитячий садок за Озернянською сільською радою проведена з порушенням п. 13 ч. 1 ст. 27 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", п. 62 Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1127 від 25.12.2015. Скаржник послався на встановлені при розгляді справи № 357/7826/16-ц обставини щодо держаного акта на право постійного користування спірною земельною ділянкою та зазначив, що Дослідне господарство ім. 9 Січня Інституту цукрових буряків УААН на підставі розпорядження Білоцерківської РДА від 18.02.2003 № 51 про затвердження технічної документації по складанню державного акта на право постійного користування землею отримало державний акт відповідно до встановленого на той час порядку - п. 1.16 Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі, затвердженої наказом Держкомзему № 43 від 04.05.1999, в редакції від 29.12.2003.

Ухвалами Північного апеляційного господарського суду від 25.06.2019 відкрито апеляційне провадження за апеляційними скаргами Озернянської сільської ради, ДП "ДГ "Озерна" та Головного управління Держгеокадастру у Київській області на рішення Господарського суду Київської області від 18.04.2019 у справі № 910/14002/18.

01.08.2019 до Північного апеляційного господарського суду надійшли відзиви Озернянської сільської ради на апеляційні скарги ДП "ДГ "Озерна" та Головного управління Держгеокадастру у Київській області, в яких позивач за первісним позовом просив відмовити в задоволенні апеляційних скарг ДП "ДГ "Озерна" та Головного управління Держгеокадастру у Київській області, а рішення Господарського суд Київської області від 18.04.2019 у справі № 910/14002/18 залишити без змін.

16.08.2019 Озернянською сільською радою заявлено клопотання про долучення додаткових пояснень та врахування висновків суду, що викладені у п. 32, 33 постанови Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду у справі № 907/516/18 від 02.07.2019.

19.08.2019 ДП "ДГ "Озерна" заявлені клопотання про призначення технічної експертизи документів - акта прийому-передачі від 14.08.2001 з метою вирішення питання про період його складення, для проведення якої заявник просить витребувати у позивача за первісним позовом оригінали акта прийому-передачі від 14.08.2001.

21.08.2019 Озернянською сільською радою заявлено клопотання про долучення додаткових пояснень з приводу обраного позивачем за первісним позовом способу захисту порушеного права.

23.08.2019 до Північного апеляційного господарського суду надійшли пояснення Озернянської сільської ради з приводу клопотання представника відповідача-2 про призначення експертизи.

23.09.2019 до суду надійшла заява ДП "ДГ "Озерна" про зупинення провадження у справі № 910/14002/18 до набрання законної сили рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва у справі № 640/11717/19. До клопотання додано копію адміністративного позову з відміткою суду про отримання та скриншот із сайту "Судова влада" щодо призначення складу суду.

23.09.2019 до суду надійшла заява Національної академії аграрних наук України про вступ третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету позову, у справу № 910/14002/18. За твердженням заявника, рішення суду першої інстанції впливає на права та обов`язки НААН як органу управління ДП "ДГ "Озерна".

23.09.2019 до Північного апеляційного господарського суду надійшли додаткові пояснення Озернянської сільської ради щодо обставин справи та обраного способу захисту.

23.09.2019 Озернянською сільською радою заявлено клопотання про долучення доказів перебування у приватній власності об`єктів нерухомості інших осіб, які розміщені на земельній ділянці, яка перебуває у користуванні ДП "ДГ "Озерна" на підставі державного акта на право постійного користування землею серії ІІ-КВ № 002628 від 28.01.2005 (земельні ділянки з кадастровими номерами 3220484100:09:010:0001, 3220484100:06:002:0010, 3220484100:10:005:0008).

02.10.2019 до Північного апеляційного господарського суду надійшли пояснення Озернянської сільської ради з приводу заяви відповідача-2 про зупинення провадження та заяви Національної академії аграрних наук України про вступ третьою особою.

28.11.2019 до суду надійшло клопотання ДП "ДГ "Озерна" про визнання нечинним рішення Господарського суду Київської області від 18.04.2019, закриття провадження у справі у зв`язку з відсутністю предмета спору та повернення із Державного бюджету суми судового збору. В обґрунтування підстав закриття провадження у справі відповідач-2 вказав, що станом на день подання даного клопотання земельна ділянка з кадастровим номером 3220484101:08:005:0020, площею 3,0 га, на якій, за твердженням заявника, розташований дитячий садочок "Ромашка", виділена та не входить до складу Державного акта на право постійного користування землею серії ІІ-КВ № 002628 від 28.01.2005 у зв`язку із переходом права власності на майно.

11.12.2019 до Північного апеляційного господарського суду надійшли пояснення Озернянської сільської ради з приводу клопотання ДП "ДГ "Озерна" про закриття провадження у справі, в яких позивач наполягав на судовому вирішенні спору.

Розпорядженням керівника апарату Північного апеляційного господарського суду № 09.1-07/550/19 від 29.11.2019, в зв`язку з задоволенням заяви про самовідвід судді Іоннікової І.А., призначено повторний автоматизований розподіл справи № 910/14002/18.

Відповідно до витягу з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 29.11.2019 для розгляду справи № 910/14002/18 сформовано судову колегію у складі: головуючий суддя Хрипун О.О., судді Агрикова О.В., Чорногуз М.Г.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 02.12.2019 апеляційні скарги ДП "ДГ "Озерна", Озернянської сільської ради та Головного управління Держгеокадастру у Київській області на рішення Господарського суду Київської області від 18.04.2019 у справі № 910/14002/18 прийнято до провадження колегією суддів у складі: головуючий суддя Хрипун О.О., судді Агрикова О.В., Чорногуз М.Г, призначено справу до розгляду на 11.12.2019.

В судовому засіданні представники ДП "ДГ "Озерна" вимоги та доводи своєї апеляційної скарги підтримали, а також просили задовольнити всі заявлені відповідачем-2 клопотання.

Озернянська сільська рада заперечувала проти задоволення клопотань та заяв ДП "ДГ "Озерна", наполягала на наявності предмета спору та законності прийнятого першою інстанцією рішення у даній справі.

Головне управління Держгеокадастру у Київській області вимоги та доводи своєї апеляційної скарги підтримало та просило її задовольнити з огляду на відсутність підстав для надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти по вул. Перковського, 9а, с. Озерна, яка перебуває у користуванні іншої особи.

Державний реєстратор Озернянської сільської ради Київської області Кошовий В`ячеслав Петрович вимоги та доводи апеляційних скарг відповідачів заперечив, наполягаючи на законності вчинення реєстраційних дій.

Відповідно до вимог ч.ч. 1, 2, 5 ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.

Заслухавши доводи учасників справи в судовому засіданні, колегія суддів відхилила заявлені клопотання щодо призначення експертизи, залучення третьої особи, зупинення та закриття провадження у справі з огляду на їх безпідставність та необґрунтованість.

Клопотання ДП "ДГ "Озерна" про призначення експертизи не відповідає приписам ст. 99 ГПК України, оскільки предметом висновку експерта може бути дослідження обставин, які входять до предмета доказування, а відповідач-2 обґрунтовує необхідність проведення технічної експертизи документа - акта приймання-передачі лише сумнівом щодо дати його складання, не спростовуючи при цьому належними та допустимими доказами сам факт його підписання та обставини, які посвідчені спірним документом.

До клопотання ДП "ДГ "Озерна" про зупинення провадження у справі № 910/14002/18 до набрання законної сили рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва у справі № 640/11717/19 не додано доказів відкриття провадження у справі № 640/11717/19, що унеможливлює застосування судом положень п. 5 ч. 1 ст. 227 ГПК України. Крім того, заявником не доведено обєктивної неможливості розгляду цієї справи до вирішення адміністративної справи, оскільки зібрані докази дозволяють встановити та оцінити обставини (факти), які є предметом судового розгляду у даній справі.

Заявляючи клопотання про закриття провадження у справі у зв`язку з відсутністю предмета спору, ДП "ДГ "Озерна" не надало доказів його відсутності як за первісним, так і за зустрічним позовами, не довело врегулювання сторонами спірних питань в позасудовому порядку чи втрату чинності оспореними актами та діями.

Відхиляючи заяву Національної академії аграрних наук України про вступ третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету позову, колегія суддів керується приписами ч. 1 ст. 50 ГПК України, згідно з якими треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, можуть вступити у справу до закінчення підготовчого провадження у справі.

Колегія суддів, розглянувши наявні матеріали, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку фактичних обставин даної господарської справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм процесуального та матеріального права, дійшла до наступних висновків.

Як встановлено місцевим господарським судом та вбачається з матеріалів справи, відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 149216989 від 12.12.2018 (т. 1 стор. 169), дитячий садок "Ромашка" на праві комунальної власності належить Озернянській сільській раді. Право власності зареєстровано 30.08.2018 за індексним номером: 42761496. Підставою виникнення права власності на нерухоме майно зазначено: договір про передачу дитячого садка "Ромашка" з усіма будівлями у комунальну власність від 14.05.2001, укладений між Дослідним господарством ім. 9 Січня та Озернянською сільською радою; рішення Білоцерківської районної ради Київської області "Про надання згоди на передачу дитячого садка "Ромашка" Дослідного господарства ім. 9 Січня в комунальну власність Озернянської сільської ради" № 17-461 від 14.12.2001; акт приймання-передачі нерухомого майна - дитячого садка "Ромашка" від 14.08.2001, складений Комісією з питань передачі дитячого садка "Ромашка"; рішення Озернянської сільської ради "Про прийняття дитячого садка "Ромашка" у комунальну власність" від 30.01.2002; рішення Озернянської сільської ради "Про державну реєстрацію права комунальної власності на нежитлові будівлі" № 19-269 від 13.08.2018; рішення виконавчого комітету місцевої Ради депутатів Озернянської сільської ради "Про зміну юридичної адреси нежитлових будівель ДНЗ "Ромашка", котельні та споруд" № 34 від 14.08.2018.

Для отримання у користування земельної ділянки, що знаходиться під дитячим садком "Ромашка", Озернянська сільська рада звернулася до Головного управління Держгеокадастру у Київській області із клопотанням від 31.08.2018 вих. № 184/02-11 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яка розташована за адресою: Київська обл., Білоцерківський район, с. Озерна, вул. Перковського, будинок 9а, орієнтовною площею 0,54 га, для обслуговування будівель закладів освіти.

Листом від 27.09.2018 вих. № 15529/0-8861/0/17-18 Головне управління Держгеокадастру у Київській області відмовило Озернянській сільській раді у задоволенні клопотання з посиланням на належність бажаної до відведення земельної ділянки у власності (користуванні) третіх осіб.

Озернянська сільська рада вважає відмову Головного управління Держгеокадастру у Київській області у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки невмотивованою та необґрунтованою, оскільки в листі від 27.09.2018 вих. № 15529/0-8861/0/17-18 відсутня інформація щодо того, у кого та на якій підставі вказана земельна ділянка перебуває у власності чи користуванні.

Як встановлено місцевим господарським судом та не спростовано в суді апеляційної інстанції, дитячий садок "Ромашка" розміщений на земельній ділянці, яка є державною власністю та згідно з Державним актом від 28.01.2005 на праві постійного користування землею належить ДП "ДГ "Озерна" (назву підприємства змінено на підставі наказу Української академії аграрних наук № 117 від 03.11.2006 "Про перейменування установ, підприємств та організацій Української академії аграрних наук "Дослідне господарство ім. 9 Січня Інституту цукрових буряків УААН" в Державне підприємство "Дослідне господарство ім. 9 Січня Інституту цукрових буряків УААН", наказу Національної академії аграрних наук України № 196 від 11.09.2012 "Про підпорядкування та найменування Державного підприємства "Дослідне господарство ім. 9 Січня Інституту цукрових буряків УААН" в Державне підприємство "Дослідне господарство ім. 9 Січня Інституту біоенергетичних культур і цукрових буряків Національної академії аграрних наук України", наказу Національної академії аграрних наук України № 316 від 12.12.2016 "Про перейменування Державного підприємства "Дослідне господарство імені 9 січня Інституту біоенергетичних культур і цукрових буряків Національної академії аграрних наук України" на Державне підприємство "Дослідне господарство "Озерна" Інституту біоенергетичних культур і цукрових буряків Національної академії аграрних наук України"). Землю надано у постійне користування для ведення товарного сільськогосподарського виробництва відповідно до розпорядження Білоцерківської райдержадміністрації від 22.01.2003 № 29.

Розпорядженням Білоцерківської райдержадміністрації від 22.01.2003 № 29 затверджено технічну документацію щодо складання державного акта на право постійного користування землею та оформлено право постійного користування земельними ділянками Дослідному господарству ім. 9 Січня Інституту цукрових буряків УААН загальною площею 1289,3 га, в тому числі сільськогосподарських угідь - 1165,3 га, господарських будівель та дворів - 39,4 га, господарських шляхів - 13,2 га, лісів та інших лісовкритих площ - 54,9 га, забудованих земель - 15,1 га, боліт - 1,4 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в межах Озернянської сільської ради.

Згідно із ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади.

У державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності (ч. 1 ст. 84 ЗК України). Землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю (ч. 1 ст. 83 ЗК України).

Відповідно до ч. 2 ст. 116 ЗК України набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

До відносин, пов`язаних з переходом права користування земельною ділянкою, на якій знаходиться житловий будинок, будівля, споруда, до особи, що набула право власності на відповідне нерухоме майно, в тому числі стосовно розміру такої земельної ділянки, застосовується законодавство, що діяло на час переходу права власності на житловий будинок, будівлю, споруду (п. 2.11 абз. 2 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин").

Колегія суддів звертає увагу, що право комунальної власності Озернянської сільської ради на дитячий садок "Ромашка" не визнається ДП "ДГ "Озерна", у зв`язку з чим за зустрічним позовом ДП "ДГ "Озерна" просить суд скасувати запис про державну реєстрацію речового права (номер запису 27694706 від 22.08.2018).

Спір про скасування рішення, запису щодо права власності на об`єкт нерухомого майна має розглядатися як спір, пов`язаний з порушенням цивільних прав на цей об`єкт. Належним відповідачем у такій справі є особа, право на майно якої оспорюється та щодо якої здійснено відповідний запис у реєстрі. Під час вирішення такого спору з`ясуванню підлягають обставини щодо підстав набуття юридичною особою права власності на об`єкт нерухомого майна, у зв`язку із чим ці вимоги є приватноправовими та підлягають розгляду за правилами ГПК України.

Колегія суддів зазначає, що реєстраційна дія, яку оспорює позивач за зустрічним позовом, не є підставою набуття права власності. В силу ч. 1 ст. 328 ЦК України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 4-1 Закону України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності" (в редакції на час виникнення спірних відносин) передача об`єктів соціальної інфраструктури здійснюється у порядку, встановленому цим Законом, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею. Ініціатива щодо передачі об`єктів соціальної інфраструктури у комунальну власність може виходити відповідно від органів, визначених ст. 3 цього Закону, підприємств, а також господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації).

Ініціатива щодо передачі об`єктів права державної та комунальної власності може виходити відповідно від органів, уповноважених управляти державним майном, Національної академії наук, інших аналогічних самоврядних організацій, яким передано в користування державне майно (далі - самоврядні організації), місцевих органів виконавчої влади, відповідних органів місцевого самоврядування (ст. 3 Закону України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності").

Відповідно до ч. 3 ст. 4-1 Закону України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності" рішення щодо передачі об`єктів соціальної інфраструктури у комунальну власність приймаються органами, уповноваженими управляти державним майном, самоврядними організаціями за згодою відповідних сільських, селищних, міських, районних у містах рад, а у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст - за згодою районних або обласних рад.

Пропозиції щодо передачі об`єктів соціальної інфраструктури, які належать підприємствам, погоджуються з цими підприємствами, а щодо передачі об`єктів соціальної інфраструктури, споруджених за рахунок коштів підприємств, - також з трудовими колективами цих підприємств. Пропозиція вважається погодженою з трудовим колективом підприємства за наявності рішення загальних зборів трудового колективу, прийнятого більшістю голосів від числа працівників підприємства.

У разі, якщо передача об`єктів соціальної інфраструктури у комунальну власність викликає необхідність залучення коштів державного бюджету на утримання та ремонт цих об`єктів, пропозиції щодо такої передачі погоджуються з Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями виходячи з пріоритетів першочерговості поетапної передачі об`єктів соціальної інфраструктури, що визначаються Кабінетом Міністрів України.

Тобто, незалежно від того, хто був ініціатором передачі об`єкта соціальної інфраструктури (дитячий садок "Ромашка"), яке належало підприємству (Дослідному господарству ім. 9 Січня Інституту цукрових буряків УААН), рішення щодо передачі об`єкта у комунальну власність, відповідно до абз. 1 ч. 3 ст. 4-1 Закону України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності", мав приймати орган, уповноважений управляти державним майном, самоврядна організація, а не підприємство чи районна державна адміністрація. Районна державна адміністрація рішенням від 14.12.2001 лише надало згоду на передачу згідно із вимогами абзацу 3 ч. 3 ст. 4-1 Закону України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності".

Критично оцінюючи лист віце-президента Національної академії аграрних наук України М.В. Роїка від 17.12.2018 з повідомленням, що Президією НААН рішення про передачу дитячого садка "Ромашка" з державної власності у комунальну власність не приймалось, колегія суддів звертає увагу, що в листі відсутні відомості щодо джерела походження такої інформації.

Самі по собі вказаний лист та положення статуту Дослідного господарства ім. 9 Січня Інституту цукрових буряків УААН, окремі сторінки якого долучено відповідачем-2 до справи, не спростовують правомірності набуття права комунальної власності Озернянською сільською радою на дитячий садок "Ромашка".

Стаття 7 Закону України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності" визначає умови передачі об`єктів. Зокрема, з державної у комунальну власність передаються безоплатно заклади освіти, дошкільного виховання.

Згідно із ч. 5, 6 ст. 7 цього Закону передача оформляється актом приймання-передачі, який підписується головою і членами комісії. Форма акта приймання-передачі затверджується Кабінетом Міністрів України. Право власності на об`єкт передачі виникає з дати підписання акта приймання-передачі.

Колегія суддів звертає увагу, що відповідачем-2 не оспорюється зміст акта приймання-передачі нерухомого майна - дитячого садка "Ромашка" від 14.08.2001, складений Комісією з питань передачі дитячого садка "Ромашка", як і рішення Білоцерківської районної ради Київської області "Про надання згоди на передачу дитячого садка "Ромашка" Дослідного господарства ім. 9 Січня в комунальну власність Озернянської сільської ради" № 17-461 від 14.12.2001. Відповідач-2 лише має сумніви щодо дати складання акта приймання-передачі.

Стаття 328 ЦК України встановлює презумпцію правомірності набуття права власності. Так, право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.

Незаконність набуття права комунальної власності на дитячий садок "Ромашка" не встановлена судом.

Таким чином, позивач за зустрічним позовом не довів суду незаконність набуття територіальною громадою села Озерна права комунальної власності на дитячий садок "Ромашка", як не довів і порушення своїх прав вчиненням оспореної реєстраційної дії.

До того ж, в процесі розгляду справи суд першої інстанції встановив, що при здійсненні реєстрації за Озернянською сільською радою права власності на дитячий садок "Ромашка" державним реєстратором Озернянської сільської ради Київської області було дотримано встановлені в законодавстві норми та порядок реєстрації права власності на вищевказану будівлю, реєстрацію майна проведено на підставі документів, перелік яких визначений в ст. 27 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та п. 62 Порядку державної реєстрації речових прав власності на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою КМУ від 25.12.2015 № 1127.

Крім того, вимога про скасування запису про державну реєстрацію речового права є похідною від вимоги про визнання чи скасування певного права на майно або вимоги про скасування рішення державного реєстратора про вчинення реєстраційної дії, якою порушене цивільне майнове право особи, отже, не може бути самостійним предметом оскарження в господарському суді.

Згідно із ч. 3 ст. 30 Земельного кодексу від 18.12.1990 (в редакції на час підписання акта приймання-передачі будівлі дитячого садка "Ромашка") при передачі підприємствами, установами і організаціями будівель та споруд іншим підприємствам, установам і організаціям разом з цими об`єктами до них переходить право користування земельною ділянкою, на якій знаходяться зазначені будівлі та споруди.

Тобто, зазначена норма не пов`язувала перехід права користування земельною ділянкою із переходом права власності на будівлю. Достатньо зміни володільця.

Згідно із ч. 3 ст. 397 ЦК України фактичне володіння майном вважається правомірним, якщо інше не випливає із закону або не встановлено рішенням суду. Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 399 ЦК України право володіння припиняється у разі витребування майна від володільця власником майна або іншою особою.

Докази витребування дитячого садка "Ромашка" у Озернянської сільської ради в матеріалах справи відсутні.

Обставини справи свідчать, що з 2001 року територіальна громада села Озерна володіє будівлею дитячого садка "Ромашка" і, як наслідок, є землекористувачем, в силу вищезазначених положень Земельного Кодексу, земельної ділянки, на якій розташоване це майно.

Згідно із 5 ст. 116 ЗК України (в редакції на час видачі Державного акта) надання у користування земельної ділянки, що перебуває у власності або у користуванні, провадиться лише після вилучення (викупу) її в порядку, передбаченому цим Кодексом.

Стаття 92 ЗК України визначає право постійного користування земельною ділянкою як право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державними актами (ст. 126 ЗК).

Відповідно до положень ст. 155 ЗК України у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

Отже, з врахуванням положень ч. 3 ст. 30 Земельного кодексу від 18.12.1990 (в редакції на час підписання акта приймання-передачі будівлі дитячого садка "Ромашка"), позовні вимоги Озернянської сільської ради в частині визнання недійсним державного акта є підставними з огляду на перебування будівлі дитячого садка "Ромашка" на земельній ділянці, право постійного користування якою посвідчено Державним актом на право постійного користування землею серії ІІ-КВ № 002628 від 28.01.2005.

Крім того, як встановлено місцевим господарським судом, надана відповідачем-2 технічна документація має певні недоліки, зокрема, в акті про передачу на зберігання межових знаків власнику (землекористувачу) земельної ділянки відсутня дата (число, місяць та рік) його складання, у висновку Дослідного господарства ім. 9 Січня Інституту цукрових буряків про погодження технічної документації по складанню державного акту на право постійного користування землею частково зазначено дату (лише рік) його надання, у висновку Озернянської сільської ради "Про погодження технічної документації по складанню державного акту на право постійного користування землею Дослідному господарству ім. 9 Січня Інституту цукрових буряків УААН" частково зазначено дату (лише рік) його надання, у клопотанні начальника Білоцерківського районного відділу земельних ресурсів, адресованого начальнику Київського обласного управління земельних ресурсів, про погодження технічної документації по складанню державного акту на право постійного користування землею Дослідному господарству ім. 9 Січня Інституту цукрових буряків УААН" частково зазначено дату (лише рік) його надання, у акті прийомки та перевірки технічної документації, складеного головним інженером проекту Київського відділення інституту землеустрою УААН частково зазначено дату (лише рік) його складання, графічні матеріали, які передбачені в п. 4 змісту технічної документації, до справи взагалі надані не були.

Положеннями п.п. 1.16 - 1.18 наказу Державного комітету України по земельних ресурсах № 43 від 04.05.1999 "Про затвердження Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право приватної власності на землю, право колективної власності на землю, право власності на землю і право постійного користування землею, договорів на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) та договорів оренди землі" передбачено, що технічна документація зі складання державного акта на право постійного користування землею включає, зокрема, але не виключно, виписку з рішення відповідної ради або державної адміністрації про надання у постійне користування, передачу у власність або продаж земельної ділянки; заяву власника землі або землекористувача про складання державного акта; висновок державного органу земельних ресурсів Держкомзему України про наявні обмеження на використання земельної ділянки; висновок органу у справах будівництва і архітектури про наявні обмеження на використання земельної ділянки; журнал польових вимірювань; кадастровий план земельної ділянки, складений за результатами зйомки; збірний кадастровий план суміжних землевласників і землекористувачів; відомість обробки теодолітного ходу та вирахування координат поворотних точок меж земельної ділянки; копію справи щодо підготовки рішення про надання земельної ділянки у постійне користування; копію матеріалів щодо перенесення в натуру (на місцевість) меж земельної ділянки з проекту відведення цієї земельної ділянки, затвердженого в установленому порядку.

Жодного із вищеперелічених документів матеріали наявної у справі технічної документації по складанню державного акту на право постійного користування землею Дослідному господарству ім. 9 Січня Інституту цукрових буряків УААН" не містять.

Оскільки право постійного користування землею, посвідчене державним актом, є похідним від відповідного рішення органу державної влади про передачу земельної ділянки у користування, яке приймається на підставі землевпорядної документації, яка, в даному випадку, була розроблена з порушенням вимог чинного закондавства, зокрема п. п. 1.16 - 1.18 наказу Державного комітету України по земельних ресурсах № 43 від 04.05.1999, ст. 17 ЗК України, місцевий господарський суд дійшов мотивованого висновку, що Дослідне господарство ім. 9 Січня Інституту цукрових буряків УААН", а отже і ДП "ДГ "Озерна" не набули законних прав щодо користування спірною земельною ділянкою, що знаходиться під будівлею дитячого садка "Ромашка", правовласником якого є Озернянська сільська рада, що є самостійною та достатньою підставою для задоволення первісного позову в повному обсязі.

В силу положень ч. 5 ст. 116 ЗК України (в редакції на момент звернення до ГУ Держгеокадастр про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою) земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.

Відповідно до п. 3 ч. 2 ст. 129 Конституції України та ч. 1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1 ст. 86 ГПК України).

Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення (ст. 76 ГПК України).

Скаржниками не надано суду належних і допустимих доказів на підтвердження тих обставин, на які вони посилаються в своїх апеляційних скаргах.

За встановлених обставин, на думку колегії суддів, висновок місцевого суду про наявність правових підстав для задоволення первісного позову Озернянської сільської ради та відмови у задоволенні зустрічного позову ДП "ДГ "Озерна" відповідає нормам чинного законодавства, фактичним обставинам справи і наявним у ній матеріалам, а доводи апеляційної скарги його не спростовують.

З огляду на викладене, підстав для зміни або скасування рішення місцевого суду не вбачається.

Керуючись ст.ст. 269, 270, 275, 276, 281 - 284 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд,

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційні скарги Державного підприємства "Дослідне господарство "Озерна" Інституту біоенергетичних культур і цукрових буряків" Національної академії аграрних наук України, Озернянської сільської ради та Головного управління Держгеокадастру у Київській області на рішення Господарського суду Київської області від 18.04.2019 у справі № 910/14002/18 залишити без задоволення.

2. Рішення Господарського суду Київської області від 18.04.2019 у справі № 910/14002/18 залишити без змін.

3. Матеріали справи № 910/14002/18 повернути до суду першої інстанції.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена протягом двадцяти днів в порядку, визначеному ст.ст. 286 - 291 Господарського процесуального кодексу України.

Головуючий суддя О.О. Хрипун

Судді О.В. Агрикова

М.Г. Чорногуз

СудПівнічний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення11.12.2019
Оприлюднено18.12.2019
Номер документу86398095
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/14002/18

Ухвала від 12.02.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Ухвала від 12.01.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Ухвала від 12.05.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Ухвала від 12.05.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Ухвала від 09.04.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Ухвала від 16.03.2020

Господарське

Велика палата Верховного Суду

Уркевич Віталій Юрійович

Ухвала від 10.03.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Ухвала від 10.03.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Ухвала від 20.02.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Ухвала від 11.02.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні