Рішення
від 09.12.2019 по справі 913/502/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 61022 м. Харків, пр. Науки, буд.5, тел./факс 702-10-79 inbox@lg.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

09 грудня 2019 року м.Харків Справа № 913/502/19

Провадження №15/913/502/19

За позовом Головного управління Держгеокадастру у Луганській області (пр-т Центральний, буд.17, корпус 2, м.Сєвєродонецьк Луганської області, 93404)

до Товариства з обмеженою відповідальністю Санфлауер (вул.Клубна, б.41-А, смт Станиця Луганська Луганської області, 93600)

про стягнення 546 245 грн 80 коп. штрафу, 1 445 грн 88 коп. пені та розірвання договорів оренди землі

Суддя Смола С.В.

Секретар судового засідання Рвачов О.О.

У засіданні брали участь:

від позивача: Класс Я.В. - головний спеціаліст відділу договірної роботи юридичного управління за довіреністю від 18.01.2019 №0-12-0.63-6/62-19;

від відповідача: Ільков Д.В. - керівник відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань;

спеціаліст: Ластовицький Д.А. - начальник відділу інформаційних технологій Господарського суду Луганської області.

СУТЬ СПОРУ:

Головне управління Держгеокадастру у Луганській області (далі - ГУ Держгеокадастру у Луганській області) 12.09.2019 звернулося до Господарського суду Луганської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Санфлауер (далі - ТОВ Санфлауер ) про стягнення штрафу в сумі 546 245 грн 80 коп., пені в сумі 1 445 грн 88 коп. та розірвання договорів оренди землі від 18.06.2019 №48 та від 19.06.2019 №50.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 10.05.2019 між ГУ Держгеокадастру у Луганській області як організатором електронних земельних торгів та Державним підприємством Луганський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою як виконавцем електронних земельних торгів було укладено договір №117 про проведення електронних земельних торгів.

14.05.2019 виконавцем електронних земельних торгів опубліковано на електронному майданчику ДП Сетам оголошення про проведення електронних земельних торгів по земельним ділянкам: площею 73,9313 га кадастровий номер 4424884500:04:001:0080, яка розташована за межами населених пунктів на території Вільхівської сільської ради Станично-Луганського району Луганської області (земельна ділянка №1) - 18.06.2019; площею 49,9847 га, угіддя-рілля, кадастровий номер 4424884500:05:002:0068, яка розташована за межами населених пунктів на території Вільхівської сільської ради Станично-Луганського району Луганської області (земельна ділянка №2) - 19.06.2019.

18.06.2019 після проведення електронних торгів земельної ділянки №1 сформовано та підписано протокол №2991 проведення електронних торгів. Переможцем торгів є учасник №7 - Товариство з обмеженою відповідальністю Санфлауер , ціна продажу лота - 297 156 грн 72 коп., сума сплаченого гарантованого внеску - 5 815 грн 20 коп.

19.06.2019 після проведення електронних торгів земельної ділянки №2 сформовано та підписано протокол №3038 проведення електронних торгів. Переможцем торгів є учасник №6 - ТОВ Санфлауер , ціна продажу лота - 260 187 грн 32 коп., сума сплаченого гарантованого внеску - 5 183 грн 04 коп.

У день проведення електронних земельних торгів між ТОВ Санфлауер та ГУ Держгеокадастру у Луганській області було підписано за допомогою кваліфікованих електронних підписів договори оренди землі: на земельну ділянку №1 - 18.06.2019; на земельну ділянку №2 - 19.06.2019.

20.06.2019 між ГУ Держгеокадастру у Луганській області та ТОВ Санфлауер на паперовому носії було укладено договір оренди землі №48, який отримано директором відповідача 21.06.2019.

21.06.2019 між ГУ Держгеокадастру у Луганській області та ТОВ Санфлауер на паперовому носії було укладено договір оренди землі №50, який отримано директором відповідача 21.06.2019.

В порушення умов п.9 укладених договір відповідачем не сплачено за придбані лоти: 291 341 грн 52 коп. - за земельну ділянку №1; 255 004 грн 28 коп. - за земельну ділянку №2, з огляду на що позивачем відповідно до п.14 укладених договорів, п.129.4 ст.129 Податкового кодексу України нараховані штраф у сумі 546 245 грн 80 коп., у т.ч. за договором №48 - 291 241 грн 52 коп. та за договором №50 - 255 004 грн 28 коп., і пеня в сумі 1 445 грн 88 коп., у т.ч. за договором №48 - 1 005 грн 72 коп. та за договором №50 - 440 грн 16 коп.

Крім того, 27.06.2019 ГУ Держгеокадастру у Луганській області прийняті відповідні накази Про анулювання результатів електронних земельних торгів №1255-сг та №1256-сг, згідно яких прийнято рішення анулювати результати електронних земельних торгів - протоколи №2991 та №3038.

Враховуючи порушення відповідачем умов п.п.9, 12 укладених договорів та скасування протоколів №2991, №3038, які були підставою укладення договорів №48 та №50, позивач просить розірвати зазначені договори в судовому порядку.

Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 12.09.2019 справа передана на розгляд судді Смолі С.В.

Ухвалою господарського суду від 17.09.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрите провадження у справі; визначено розглядати справу за правилами загального позовного провадження; підготовче засідання призначене на 16.10.2019.

Відповідач відзивом від 04.10.2019 вимоги позову відхилив, посилаючись на те, що в день торгів, а також 19 червня 2019 року, 20 червня 2019 року від підписання договору оренди землі на паперовому носії уповноважений представник ГУ Держгеокадастру відмовилась без поважних причин та відповідно договір не надала. На електронному майданчику бачити його неможливо.

Зі сторони відповідача сумлінно сплачено у повному обсязі грошові кошти за організацію та проведення електронних торгів на наступний день після проведення.

Договори у паперовому вигляді було підписано та отримано 21.06.2019 у приміщенні ГУ Держгеокадастру у Луганській області.

Вказані обставини свідчать про порушення позивачем приписів ч.4 ст.137 Земельного кодексу України.

Крім того, при виїзді та огляді земельних ділянок встановлено, що геодезичні та межові знаки на земельних ділянках відсутні, поверхня вкрита багаторічними травами, чагарниками, деревами та шляхами. Поверхня ґрунту не оброблялась тривалий час. Межі земельної ділянки на місцевості в натурі та склад угідь визначити неможливо.

На адресу ГУ Держгеокадастру у Луганській області декілька разів було спрямовано листи з метою здійснити винос в натурі (на місцевості) за наявними планово-картографічними матеріалами та розробленою технічною документацією (листи від 25.06.2019 №25, від 25.06.2019 №25/1, від 01.07.2019 №2, від 01.07.2019 №2/1).

ГУ Держгеокадастру у Луганській області та ДП Луганський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою в порушення Земельного кодексу України та Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) від 18.05.2010 №376 межові знаки не визначили та не передали відповідачу.

Також відповідач послався на приписи ст.6 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції від 02.09.2014 №1669-VII (зі змінами та доповненнями), вважаючи що у силу положень даного Закону він звільнений від орендної плати.

Позивач у відповіді на відзив на позовну заяву від 11.10.2019 зазначив, що в день проведення електронних земельних торгів між ТОВ Санфлауер та Головним управлінням Держгеокадастру у Луганській області підписано за допомогою кваліфікованих електронних підписів договори оренди землі: на земельну ділянку №1 - 18.06.2019, №2 - 19.06.2019. Таким чином, позивачем було виконано приписи ч.4 ст.137 Земельного кодексу України та п.33 Пілотного проекту з урахуванням ч.2 ст.17 Закону України Про електронні довірчі послуги .

В свою чергу, на паперових носіях 20.06.2019 укладено договір оренди землі №48 та 21.06.2019 - №50, які директором Ільковим Д. отримано 21.06.2019.

Реквізити для сплати грошових коштів за організацію та проведення електронних торгів виконавцю зазначені у протоколах №2991 та №3038.

Зазначив, що відповідачу на його звернення повідомлено, що у зв`язку з тим, що ГУ Держгеокадастру у Луганській області було прийнято рішення про анулювання результатів електронних земельних торгів у зв`язку з несплатою переможцем електронним торгів належної суми за придбаний лот, тому проведення робіт з відновленням меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) наразі є недоцільним.

Також позивач зауважив, що ТОВ Санфлауер були придбані сформовані земельні ділянки з кадастровими номерами 4424884500:04:001:0080 та 4424884500:05:002:0068 відповідно.

Позивач вказав, що законодавством чітко встановлено, що після набуття права оренди на земельних торгах переможцем впродовж 3 банківських днів з дня укладення договору підлягає сплаті ціна плати за користування земельної ділянки без будь-яких обмежень, пільг або звільнень від плати за їх користування.

Ухвалою господарського суду від 16.10.2019, зокрема, відкладено розгляд справи у підготовчому засіданні на 29.10.2019.

Ухвалою господарського суду від 29.10.2019, зокрема, продовжено строк проведення підготовчого провадження на 30 днів по 25.11.2019 (включно); закрите підготовче провадження; призначено справу до судового розгляду по суті на 25.11.2019.

У запереченнях від 28.10.2019 відповідач зазначив, що електронні документи, а саме протокол та договори оренди, на електронному майданчику ДП Сетам та відповідно викладений зміст даних документів після проведення торгів бачити неможливо, оскільки до них відсутній доступ.

Вказав, що до використання спірних земельних ділянок не приступив, оскільки орендодавцем порушено умови п.26 договорів оренди. Позивачем не вказано та не надано відповідачу розроблену та затверджену документацію з землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі.

Ухвалою господарського суду від 25.11.2019, зокрема, у судовому засіданні 25.11.2019 оголошено перерву на 09.12.2019.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши представників сторін, господарський суд

В С Т А Н О В И В:

Відповідно до ч.1 ст.134 Земельного кодексу України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Згідно з ч.1 ст.135 Земельного кодексу України земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів.

10.05.2019 між ГУ Держгеокадастру у Луганській області як організатором електронних земельних торгів та Державним підприємством Луганський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою як виконавцем електронних земельних торгів було укладено договір №117 (далі - договір №117) про проведення електронних земельних торгів.

Відповідно до п.1.1 договору №117 виконавець електронних земельних торгів зобов`язується за рахунок власних коштів здійснити фінансування організації та проведення електронних торгів в порядку, визначеному Порядком реалізації пілотного проекту з проведення електронних земельних торгів (далі - Пілотний проект) з продажу права оренди на земельні ділянки сільськогосподарського виробництва (01.01), а саме:

- ділянка №1 - площею 73,9313 га, угіддя - рілля, кадастровий номер 4424884500:04:001:0080, яка розташована за межами населених пунктів на території Вільхівської сільської ради Станично-Луганського району Луганської області;

- ділянка №2 - площею 49,9847 га, угіддя - рілля, кадастровий номер 4424884500:05:002:0068, яка розташована за межами населених пунктів на території Вільхівської сільської ради Станично-Луганського району Луганської області;

- ділянка №3 - площею 17,0885 га, угіддя - рілля, кадастровий номер 4424884500:12:001:0011, яка розташована за межами населених пунктів на території Вільхівської сільської ради Станично-Луганського району Луганської області;

- ділянка №4 - площею 8,4582 га, угіддя - рілля, кадастровий номер 4424884500:05:002:0069, яка розташована за межами населених пунктів на території Вільхівської сільської ради Станично-Луганського району Луганської області;

- ділянка №5 - площею 5,0000 га, угіддя - рілля, кадастровий номер 4424884500:14:001:0044, яка розташована за межами населених пунктів на території Вільхівської сільської ради Станично-Луганського району Луганської області;

- ділянка №6 - площею 5,0000 га, угіддя - рілля, кадастровий номер 4424884500:14:001:0045, яка розташована за межами населених пунктів на території Вільхівської сільської ради Станично-Луганського району Луганської області.

Витрати, здійснені виконавцем електронних земельних торгів на їх проведення, відшкодовуються йому переможцем електронних земельних торгів, відповідно до абз.2 ч.5 ст.135 Земельного кодексу України. Винагорода електронних торгів, відповідно до абз.2 ч.6 ст.135 Земельного кодексу України, встановлюється у розмірі 50% річної плати за користування земельною ділянкою, але не більше 2 000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за кожний лот. Виплата винагороди виконавцю електронних земельних торгів покладається на переможця електронних земельних торгів за відповідними лотами.

Згідно з п.1.2 договору нормативна грошова оцінка земельних ділянок станом на 01.01.2019 становить:

- ділянка №1 - площею 73,9313 га (кадастровий номер 4424884500:04:001:0080) - 1 453 800 грн 04 коп.;

- ділянка №2 - площею 49,9847 га (кадастровий номер 4424884500:05:002:0068) - 1 295 758 грн 99 коп.;

- ділянка №3 - площею 17,0885 га (кадастровий номер 4424884500:12:001:0011) - 427 970 грн 44 коп.;

- ділянка №4 - площею 8,4582 га (кадастровий номер 4424884500:05:002:0069) - 172 726 грн 96 коп.;

- ділянка №5 - площею 5,0000 га (кадастровий номер 4424884500:14:001:0044) - 112 940 грн 55 коп.;

- ділянка №6 - площею 5,0000 га (кадастровий номер 4424884500:14:001:0045) - 117 660 грн 16 коп.

Згідно з п.1.3 договору стартовий розмір річної орендної плати за користування земельними ділянками на рівні 8 відсотків нормативної грошової оцінки:

- ділянка №1 - 116 307 грн 00 коп.;

- ділянка №2 - 103 660 грн 72 коп.;

- ділянка №3 - 34 237 грн 64 коп.;

- ділянка №4 - 13 818 грн 16 коп.;

- ділянка №5 - 9 035 грн 24 коп.;

- ділянка №6 - 9 412 грн 816 коп.

У п.1.5 договору визначено термін оренди земельних ділянок - 7 років.

Плата за користування земельними ділянками, право користування яких набуто на електронних земельних торгах в порядку реалізації Пілотного проекту, а також сума витрат, здійснених виконавцем електронних земельних торгів, підлягають сплаті переможцем електронних земельних торгів не пізніше трьох банківських днів з дня укладення договору оренди землі по кожному лоту (п.3.1 договору).

Відповідно до п.5.8 договору після підписання протоколів проведення електронних земельних торгів на укладання договорів оренди землі, переможець електронних земельних торгів зобов`язаний протягом трьох банківських днів з дня укладання вказаних договорів перерахувати кошти на рахунок місцевого бюджету по кожному лоту.

Згідно з п.8 Порядку реалізації пілотного проекту з проведення електронних земельних торгів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.06.2017 №688 (далі - Порядок) організатор електронних земельних торгів не пізніше десяти робочих днів після підписання договору про проведення електронних земельних торгів передає, а виконавець електронних земельних торгів приймає документи та матеріали щодо лота, зазначені у ч.4 ст.136 Земельного кодексу України.

13.05.2019 за актом приймання-передачі матеріалів лота від Головного управління Держгеокадастру у Луганській області було передано ДП Луганський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою шість вищезазначених земельних ділянок.

Відповідно до п.10 Порядку виконавець електронних земельних торгів після отримання документів та матеріалів щодо лота забезпечує опублікування оголошення про проведення електронних земельних торгів: на офіційному веб-сайті Держгеокадастру шляхом подання такого оголошення до територіального органу Держгеокадастру за місцем розташування земельної ділянки, право на яку виставляється на електронні земельні торги; в системі електронних земельних торгів, яка функціонує цілодобово та є доступною для всіх користувачів Інтернету.

14.05.2019 виконавець електронних земельних торгів опублікував на електронному майданчику ДП Сетам (land.setam.net.ua) оголошення про проведення електронних земельних торгів по земельним ділянкам, зокрема:

- площею 73,9313 га, угіддя - рілля, кадастровий номер 4424884500:04:001:0080, яка розташована за межами населених пунктів на території Вільхівської сільської ради Станично-Луганського району Луганської області - 18.06.2019;

- площею 49,9847 га, угіддя - рілля, кадастровий номер 4424884500:05:002:0068, яка розташована за межами населених пунктів на території Вільхівської сільської ради Станично-Луганського району Луганської області - 19.06.2019.

Дати проведення електронних торгів також опубліковані на офіційному веб-сайті Держгеокадастру (http://torgy.land.ua), а саме: земельна ділянка №1 - номер аукціону 18001, земельна ділянка №2 - номер аукціону 18003.

Згідно з п.17 Порядку заява про участь в електронних земельних торгах подається користувачем у системі електронних торгів за кожним лотом окремо. Один користувач може бути одночасно учасником кількох електронних земельних торгів.

Заява про участь в електронних земельних торгах подається не пізніше ніж за три робочих дні до їх проведення. Заяви, подані після завершення зазначеного строку, виконавцем електронних земельних торгів не приймаються. Прийом заяв про участь в електронних земельних торгах починається з моменту розміщення оголошення про проведення електронних земельних торгів і закінчується за три робочих дні до початку їх проведення (п.20 Порядку).

На участь в електронних земельних торгах було подано: на земельну ділянку №1 - 7 заявок (а.с.30), а на земельну ділянку №2 - 6 заявок (а.с.31).

Крім того, 11.06.2019 учасником 7 (ТОВ Санфлауер ) подана заявка на участь у торгах на земельну ділянку №1 та 12.06.2019 учасником 6 (ТОВ Санфлауер ) подана заявка на участь у торгах на земельну ділянку №2.

Відповідно до п.27 Порядку електронні земельні торги розпочинаються в робочий день, визначений в оголошенні про їх проведення. Час початку електронних земельних торгів зазначається в оголошенні про їх проведення та не може бути встановлено раніше 9 год. 00 хв. та пізніше 12 год. 00 хвилин. Час закінчення електронних земельних торгів не може бути встановлено пізніше 17 год. 00 хвилин.

Пунктом 31 Порядку передбачено, що після закінчення електронних земельних торгів системою електронних земельних торгів автоматично формується та розміщується протокол електронних земельних торгів щодо лота у день проведення таких торгів.

Згідно з п.32 Порядку протокол електронних земельних торгів підписується переможцем електронних земельних торгів, оператором системи електронних земельних торгів як ліцитатором електронних земельних торгів (його представником), виконавцем електронних земельних торгів та організатором електронних земельних торгів за допомогою кваліфікованого електронного підпису з накладенням кваліфікованого електронного підпису юридичної особи, призначеного для цілей, визначених у частині другій статті 17 Закону України Про електронні довірчі послуги , в день проведення електронних земельних торгів.

18.06.2019 після проведення електронних торгів земельної ділянки №1 сформовано та підписано протокол №2991 проведення електронних торгів. Переможцем торгів є учасник №7 - ТОВ Санфлауер , ціна продажу лота - 297 156 грн 72 коп., сума сплаченого гарантованого внеску - 5 815 грн 20 коп.

19.06.2019 після проведення електронних торгів земельної ділянки №2 сформовано та підписано протокол №3038 проведення електронних торгів. Переможцем торгів є учасник №6 - ТОВ Санфлауер , ціна продажу лота - 260 187 грн 32 коп., сума сплаченого гарантованого внеску - 5 183 грн 04 коп.

Таким чином, ТОВ Санфлауер стало переможцем торгів та здобуло право оренди вказаних земельних ділянок.

Частиною 1 ст.138 Земельного кодексу України передбачено, що земельні торги за лотом вважаються такими, що відбулися, після укладення договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки.

Відповідно до п.33 Порядку за результатами електронних земельних торгів укладається договір оренди та/або емфітевзису земельної ділянки.

Частиною 24 ст.137 Земельного кодексу України встановлено, що договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки між організатором земельних торгів і переможцем торгів укладається безпосередньо в день проведення торгів, крім випадків, передбачених частиною двадцять дев`ятою цієї статті.

Згідно з ч.31 ст.137 Земельного кодексу України ціна продажу земельної ділянки, плата за користування земельною ділянкою, право користування якою набуто на торгах, а також сума витрат, здійснених організатором або виконавцем земельних торгів на підготовку лота до продажу, організацію та проведення земельних торгів, підлягають сплаті переможцем земельних торгів не пізніше трьох банківських днів з дня укладення відповідного договору.

Згідно з ч.2 ст.17 Закону України Про електронні довірчі послуги електронна взаємодія фізичних та юридичних осіб, яка потребує відправлення, отримання, використання та постійного зберігання за участю третіх осіб електронних даних, аналоги яких на паперових носіях повинні містити власноручний підпис відповідно до законодавства, а також автентифікація в складових частинах інформаційних систем, в яких здійснюється обробка таких електронних даних та володільцями інформації в яких є органи державної влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації державної форми власності, повинні здійснюватися з використанням кваліфікованих електронних довірчих послуг. Органи державної влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації державної форми власності, державні реєстратори, нотаріуси та інші суб`єкти, уповноважені державою на здійснення функцій державного реєстратора, для засвідчення чинності відкритого ключа використовують лише кваліфікований сертифікат відкритого ключа, а для реалізації повноважень, спрямованих на набуття, зміну чи припинення прав та/або обов`язків фізичної або юридичної особи відповідно до закону, застосовують виключно засоби кваліфікованого електронного підпису чи печатки, які мають вбудовані апаратно-програмні засоби, що забезпечують захист записаних на них даних від несанкціонованого доступу, від безпосереднього ознайомлення із значенням параметрів особистих ключів та їх копіювання.

Суд зауважує, що електронний примірник договору оренди землі №48 на земельну ділянку №1 ГУ Держгеокадастру у Луганській області та ТОВ Санфлауер було підписано за допомогою кваліфікованих електронних підписів 18.06.2019, договору оренди землі №50 на земельну ділянку №2 за допомогою кваліфікованих електронних підписів підписано ГУ Держгеокадастру у Луганській області 19.06.2019, а ТОВ Санфлауер 20.06.2019.

У письмовому вигляді вказані договори оренди землі №48 та №50 підписані ТОВ Санфлауер 21.06.2019, про що міститься відповідна відмітка на вказаних договорах (а.с.43 на звороті, а.с.49 на звороті).

Договір №48 укладений сторонами на наступних умовах.

Відповідно до п.1 договору №48 орендодавець (позивач, ГУ Держгеокадастру у Луганській області) на підставі протоколу №2991 проведення електронних торгів від 18.06.2019 надає, а орендар (відповідач, ТОВ Санфлауер ) приймає в строкове платне користування на умовах оренди земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (01.01) з кадастровим номером 4424884500:04:001:0080, яка розташована за межами населених пунктів, на території, яка за даними Державного земельного кадастру враховується у Вільхівській сільській раді Станично-Луганського району Луганської області.

Згідно з п.2 договору №48 в оренду передається земельна ділянка загальною площею 73,9313 га, угіддя: рілля.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 73,9313 га кадастровий номер 4424884500:04:001:0080 на дату укладання договору становить 1 453 800 грн 04 коп. (витяг Відділу у Станично-Луганському районі Головного управління Держгеокадастру у Луганській області від 28.03.2019 (п.5 договору №48).

У відповідності до п.8 договору №48 його укладено на 7 років. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Плата за користування земельною ділянкою, право користування якою набуто на електронних земельних торгах згідно з протоколом №2991 проведення електронних торгів від 18.06.2019 з продажу права оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності у грошовій формі у розмірі 297 156 грн 72 коп. на рік, що становить 20,44% нормативної грошової оцінки земельної ділянки), за винятком гарантійного внеску, який складає у сумі 5 815 грн 20 коп., підлягає сплаті орендарем не пізніше трьох банківських днів з дня укладення договору оренди на рахунок місцевого бюджету (п.9 договору №48).

Згідно з п.12 договору №48 орендна плата вноситься у такі строки: за перший рік - не пізніше трьох банківських днів з дня укладення договору оренди; починаючи з наступного року - відповідно до Податкового кодексу України.

Відповідно до п.14 договору №48 у разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором: у 10-денний строк сплачується штраф у розмірі 100 відсотків річної орендної плати, встановленої цим договором; стягується пеня у розмірі, який встановлений Главою 12 Податкового кодексу України (у редакції чинній на момент нарахування пені).

Згідно з п.26 договору №48 орендодавець зобов`язаний, зокрема, попередити орендаря про особливі властивості та недоліки земельної ділянки, які в процесі її використання можуть спричинити екологічно небезпечні наслідки для довкілля або призвести до погіршення стану самого об`єкта оренди.

Сторона, яка порушила зобов`язання, звільняється від відповідальності, якщо доведе, що це порушення сталося не з її вини (п.37 договору №48).

Договір №50 укладений сторонами на наступних умовах.

Відповідно до п.1 договору №50 орендодавець (позивач, ГУ Держгеокадастру у Луганській області) на підставі протоколу №3038 проведення електронних торгів від 19.06.2019 надає, а орендар (відповідач, ТОВ Санфлауер ) приймає в строкове платне користування на умовах оренди земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (01.01) з кадастровим номером 4424884500:05:002:0068, яка розташована за межами населених пунктів, на території, яка за даними Державного земельного кадастру враховується у Вільхівській сільській раді Станично-Луганського району Луганської області.

Згідно з п.2 договору №50 в оренду передається земельна ділянка загальною площею 49,9847 га, угіддя: рілля.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 49,9847 га кадастровий номер 4424884500:05:002:0068 на дату укладання договору становить 1 295 758 грн 99 коп. (витяг Відділу у Станично-Луганському районі Головного управління Держгеокадастру у Луганській області від 28.03.2019 (п.5 договору №50).

У відповідності до п.8 договору №50 його укладено на 7 років. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Плата за користування земельною ділянкою, право користування якою набуто на електронних земельних торгах згідно з протоколом №3038 проведення електронних торгів від 19.06.2019 з продажу права оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності у грошовій формі у розмірі 260 187 грн 32 коп. на рік, що становить 20,1% нормативної грошової оцінки земельної ділянки), за винятком гарантійного внеску, який складає у сумі 5 183 грн 04 коп., підлягає сплаті орендарем не пізніше трьох банківських днів з дня укладення договору оренди на рахунок місцевого бюджету (п.9 договору №50).

Згідно з п.12 договору №50 орендна плата вноситься у такі строки: за перший рік - не пізніше трьох банківських днів з дня укладення договору оренди; починаючи з наступного року - відповідно до Податкового кодексу України.

Відповідно до п.14 договору №50 у разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором: у 10-денний строк сплачується штраф у розмірі 100 відсотків річної орендної плати, встановленої цим договором; стягується пеня у розмірі, який встановлений Главою 12 Податкового кодексу України (у редакції чинній на момент нарахування пені).

Згідно з п.26 договору №50 орендодавець зобов`язаний, зокрема, попередити орендаря про особливі властивості та недоліки земельної ділянки, які в процесі її використання можуть спричинити екологічно небезпечні наслідки для довкілля або призвести до погіршення стану самого об`єкта оренди.

Сторона, яка порушила зобов`язання, звільняється від відповідальності, якщо доведе, що це порушення сталося не з її вини (п.37 договору №50).

Відповідно до ст.509 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

Частиною 1 ст.173 Господарського кодексу України (далі - ГК України) передбачено, що господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

Згідно з ст.11 ЦК України підставою виникнення цивільних прав і обов`язків (зобов`язань) є, зокрема, договір.

Згідно з ч.1 ст.638 ЦК України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору.

Відповідно до ч.1 ст.639 ЦК України договір може бути укладений у будь-якій формі, якщо вимоги щодо форми договору не встановлені законом.

Статтею 627 ЦК України передбачено, що відповідно до ст.6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Згідно з ст.629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Укладені між сторонами договори №48 та №50 за своєю правовою природою є договорами оренди землі.

Відповідно до ст.2 Закону України Про оренду землі відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цих Законів, а також договором оренди землі.

Відповідно до ст.13 Закону України Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно з ч.1 ст.15 Закону України Про оренду землі істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.

Розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам ч.1 ст.15, ст.21 Закону України Про оренду землі .

Згідно з пп.14.1.72, 14.1.73 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України земельним податком визнається обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів. Землекористувачами можуть бути юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.

Відповідно до пп.269.1.1, 269.1.2 п.269.1 ст.269 Податкового кодексу України платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.

Згідно з пп.270.1.1 п.270.1 ст.270 Податкового кодексу України об`єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.

Відповідно до п.287.7 ст.287 Податкового кодексу України у разі надання в оренду земельних ділянок (у межах населених пунктів), окремих будівель (споруд) або їх частин власниками та землекористувачами, податок за площі, що надаються в оренду, обчислюється з дати укладення договору оренди земельної ділянки або з дати укладення договору оренди будівель (їх частин).

Згідно з п.п.288.1, 288.4 ст.288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Як зазначив позивач, відповідач у порушення умов п.9 договорів оренди землі суму за придбання лотів - земельних ділянок площею 73,9313 га та 49,9847 га не сплатив.

Згідно листа-відповіді Управління Державної казначейської служби України у Станично-Луганському районі Луганської області від 27.06.2019 №8-4733/0/1-19 від платника ТОВ Санфлауер надходили грошові кошти 19.06.2019 у сумі 5 815 грн 20 коп. та 20.06.2019 у сумі 5 183 грн 04 коп.

Тобто відповідачем сплачені лише авансові внески.

Суд виходить із того, що оскільки договір оренди землі від 18.06.2019 №48 підписаний сторонами електронними цифровими підписами 18.06.2019, то датою його укладення є 18.06.2019.

У свою чергу, договір оренди землі №50 підписаний відповідачем електронним цифровим підписом 20.06.2019, що підтверджується електронними доказами, які містяться на наявному в матеріалах справи CD-R (а.с.151), зокрема, електронними екземплярами договорів оренди землі №48 та №50 та сертифікатами електронних цифрових підписів. Указані докази 09.12.2019 були досліджені судом у засіданні. Тому суд приходить до висновку, що датою укладення договору №50 є 20.06.2019.

Відносно доводів відповідача про те, що протокол та договори оренди на електронному майданчику ДП Сетам та відповідно викладений їх зміст після проведення торгів бачити неможливо суд зазначає наступне.

Із проектом договорів оренди землі та їх умовами відповідач мав змогу ознайомитися на сайті Держгеокадастру України (torgy.land.gov.ua) під час розміщення оголошення про проведення земельних торгів.

Крім того, після проведення електронних торгів сформовано та підписано переможцем - ТОВ Санфлауер , виконавцем та організатором протоколи від 18.06.2019 №2991 (а.с.32-35), від 19.06.2019 №3038 (а.с.36-39) проведення електронних торгів земельних ділянок №1 та №2 відповідно.

У зазначених протоколах вказані сума, яку необхідно сплатити за придбаний лот, реквізити, на які слід здійснити оплату; витрати на підготовку лота та реквізити для її оплати; винагорода виконавця та реквізити для її оплати, а також зазначений строк, протягом якого повинні бути здійснені зазначені платежі до 21.06.2019 та до 24.06.2019 відповідно.

Таким чином, підписуючи електронним цифровим підписом заявку на участь у торгах, протоколи від 18.06.2019 №2991 та від 19.06.2019 №3038, а також договори оренди землі №48 та №50 ТОВ Санфлауер було обізнано про умови укладених договорів (зокрема, щодо розміру і строків внесення орендної плати).

З огляду на що вказані доводи відповідача судом відхиляються.

Приписами ст.530 ЦК України, зокрема, встановлено, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Відповідач відповідно до умов п.п.9, 12 договорів зобов`язаний був сплатити оренду плату за договором №48 у сумі 291 241 грн 52 коп. у строк до 21.06.2019 включно, за договором №50 у сумі 255 004 грн 28 коп. у строк до 25.06.2019 включно.

Доказів сплати орендної плати у вказані строки відповідачем не надано.

Таким чином, має місце невиконання відповідачем умов укладених договорів у частині внесення орендної плати за перший рік не пізніше трьох банківських днів з дня укладення договору оренди.

З огляду на невнесення відповідачем орендної плати у строки, визначені договором, позивачем заявлено до стягнення пеню за договором №48 за період з 22.06.2019 по 27.06.2019 у сумі 1 005 грн 72 коп. та штраф у сумі 291 241 грн 52 коп. та за договором №50 пеню за період з 25.06.2019 по 27.06.2019 у сумі 440 грн 16 коп. та штраф у сумі 255 004 грн 28 коп.

Порушенням зобов`язання у відповідності до ст.610 ЦК України є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання, тобто - неналежне виконання.

Стаття 216 ГК України передбачає відповідальність за порушення у сфері господарювання шляхом застосування господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим кодексом, іншими законами і договором.

Частинами 1, 2 ст.217 ГК України передбачено, що господарськими санкціями визнаються заходи впливу на правопорушника у сфері господарювання, в результаті застосування яких для нього настають несприятливі економічні та/або правові наслідки. У сфері господарювання застосовуються такі види господарських санкцій: відшкодування збитків; штрафні санкції; оперативно-господарські санкції.

Згідно п.1 ст.230 ГК України штрафними санкціями у цьому Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання.

Частиною 4 ст.231 ГК України визначено, що у разі якщо розмір штрафних санкцій законом не визначено, санкції застосовуються в розмірі, передбаченому договором. При цьому розмір санкцій може бути встановлено договором у відсотковому відношенні до суми невиконаної частини зобов`язання або у певній, визначеній грошовій сумі, або у відсотковому відношенні до суми зобов`язання незалежно від ступеня його виконання, або у кратному розмірі до вартості товарів (робіт, послуг).

Відповідно до ч.1 ст.546 ЦК України виконання зобов`язання може забезпечуватися неустойкою, порукою, гарантією, заставою, притриманням, завдатком.

Статтею 549 ЦК України визначено, що неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання. Штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов`язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.

У відповідності до п.14 договорів оренди землі №48 та №50 у разі невнесення орендної плати у строки, визначені договорами: у 10-денний строк сплачується штраф у розмірі 100 відсотків річної орендної плати, встановленої цим договором; стягується пеня у розмірі, який встановлений Главою 12 Податкового кодексу України (у редакції чинній на момент нарахування пені).

Пунктом 129.4 ст.129 Податкового кодексу України (далі - ПК України) передбачено, що на суми грошового зобов`язання, визначеного підпунктами 129.1.1 та 129.1.2 пункту 129.1 цієї статті (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені), та в інших випадках визначення пені відповідно до вимог цього Кодексу, коли її розмір не встановлений, нараховується пеня за кожний календарний день прострочення сплати грошового зобов`язання, включаючи день погашення, з розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на кожний такий день.

Відповідно до ст.1 закону України Про національний банк України облікова ставка Національного банку України - один із монетарних інструментів, за допомогою якого Національний банк України встановлює для банків та інших суб`єктів грошово-кредитного ринку орієнтир щодо вартості залучених та розміщених грошових коштів.

Згідно відомостей з офіційного сайту Національного банку України (https://www.bank.gov.ua) облікова ставка Національного банку України в період з 07.06.2019 складає 17,5% річних.

Як уже зазначалось судом, відповідач зобов`язаний був сплатити орендну плату за договором №48 у сумі 297 156 грн 72 коп. у строк до 21.06.2019 включно, за договором №50 у сумі 260 187 грн 32 коп. у строк до 25.06.2019 включно.

Відносно посилань відповідача на приписи Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції від 02.09.2014 №1669-VII суд зазначає наступне.

Згідно з ст.1 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції період проведення антитерористичної операції - час між датою набрання чинності Указом Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14 квітня 2014 року №405/2014 та датою набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України. Територія проведення антитерористичної операції - територія України, на якій розташовані населені пункти, визначені у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку, де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14 квітня 2014 року №405/2014.

Статтею 6 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції звільнено суб`єктів господарювання від плати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності в населених пунктах згідно з переліками, передбаченими частиною четвертою статті 4 цього Закону.

Відповідно до ч.4 ст.4 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та перелік населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, затверджуються Кабінетом Міністрів України, який забезпечує своєчасну їх актуалізацію.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 №1085-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення затверджено Перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження та Перелік населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення.

Суд бере до уваги, що спірні земельні ділянки знаходяться за межами населених пунктів на території, яка за даними Державного земельного кадастру враховується у Вільхівській сільській раді Станично-Луганського району Луганської області.

Селища Вільхове, Нижня Вільхова, Верхня Вільхова Станично-Луганського району Луганської області дійсно включені до Переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, але суд вважає, що приписи Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції до спірних правовідносин застосуванню не підлягають з огляду на наступне.

Приписами ст.134 Земельного кодексу України встановлений особливий порядок продажу права оренди на земельні ділянки державної або комунальної власності - продаж окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах).

Подаючи заявку та приймаючи участь у земельних торгах, відповідач був обізнаний про це та погодився з запропонованими позивачем умовами договорів оренди землі.

Згідно зі ст.ст.525, 526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства тощо. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається.

Вказані в п.9 договорів оренди землі №48 та №50 суми 297 156 грн 72 коп. та 260 187 грн 32 коп. є ціною продажу земельної ділянки в розумінні приписів ч.31 ст.137 Земельного кодексу України, з якою погодився відповідач, а тому в силу договірного характеру правовідносин, що склалися між сторонами ТОВ Санфлауер узяло на себе зобов`язання сплатити вказані суми не пізніше трьох банківських днів з дня укладення відповідного договору.

Суд наголошує, що в силу договірного характеру правовідносин, що склалися між сторонами в результаті укладення договорів оренди землі №48 та №50, положення Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції в частині звільнення від плати за користування спірними земельними ділянками застосуванню не підлягають.

З огляду на викладене судом відхиляються вказані посилання відповідача.

Оскільки прострочення зобов`язання відповідача зі сплати орендної плати за укладеними договорами складає більше 10 днів, тому у позивача виникло право на нарахування відповідачеві штрафу відповідно до п.14 договорів №48 та №50 у розмірі 100 відсотків річної орендної плати у сумі 291 241 грн 52 коп. та у сумі 255 004 грн 28 коп. відповідно.

Перевіривши, наведений позивачем розрахунок штрафу за договорами №48 та №50 (а.с.12), суд вважає його обґрунтованим у загальній сумі 546 245 грн 80 коп.

Водночас суд зауважує наступне.

Згідно зі статтею 233 ГК України у разі, якщо належні до сплати штрафні санкції надмірно великі порівняно із збитками кредитора суд має право зменшити розмір санкцій. При цьому повинно бути взято до уваги: ступінь виконання зобов`язання боржником; майновий стан сторін, які беруть участь у зобов`язанні; не лише майнові, але й інші інтереси сторін, що заслуговують на увагу. Якщо порушення зобов`язання не завдало збитків іншим учасникам господарських відносин, суд може з урахуванням інтересів боржника зменшити розмір належних до сплати штрафних санкцій.

Відповідно до частини третьої статті 551 ЦК України розмір неустойки може бути зменшений за рішенням суду, якщо він значно перевищує розмір збитків, та за наявності інших обставин, які мають істотне значення.

Зі змісту зазначених норм вбачається, що, вирішуючи питання про зменшення розміру неустойки (штрафу, пені), яка підлягає стягненню зі сторони, що порушила зобов`язання, господарський суд повинен оцінити, чи є даний випадок винятковим, виходячи із інтересів сторін, які заслуговують на увагу; ступень виконання зобов`язання боржником; причини (причин) неналежного виконання або невиконання зобов`язання, незначного прострочення виконання, наслідків порушення зобов`язання, невідповідності розміру стягуваної неустойки (штрафу, пені) таким наслідкам, поведінки винної особи (у тому числі вжиття чи невжиття нею заходів до виконання зобов`язання, негайне добровільне усунення нею порушення та його наслідки) тощо.

Зменшення розміру заявленої до стягнення неустойки є правом суду, а за відсутності у законі переліку таких виняткових обставин, господарський суд, оцінивши надані сторонами докази та обставини справи у їх сукупності, на власний розсуд вирішує питання про наявність або відсутність у кожному конкретному випадку обставин, за яких можливе зменшення неустойки.

Викладене відповідає висновкам Верховного Суду, наведеним у постанові від 29.10.2019 (справа №925/560/18), які в силу положень ч.4 ст.236 ГПК України враховуються при виборі і застосуванні норм права.

Господарський суд зазначає, що в п.6 укладених договорів сторони передбачили, що земельна ділянка, яка передається в оренду, не має недоліків, що можуть перешкоджати її ефективному використанню.

Згідно з п.26 договорів оренди №48 та №50 орендодавець, зокрема, зобов`язаний попередити орендаря про особливі властивості та недоліки земельної ділянки, які в процесі її використання можуть спричинити екологічно небезпечні наслідки для довкілля або призвести до погіршення стану самого об`єкта оренди.

Відповідно до п.28 договорів №48 та №50 орендар земельної ділянки зобов`язаний, зокрема, зберігати геодезичні та межові знаки, що знаходяться на орендованій земельній ділянці.

Як зазначив відповідач, при виїзді та огляді земельних ділянок ТОВ Санфлауер встановлено, що геодезичні та межові знаки на земельних ділянках, переданих в оренду, відсутні, поверхня земельних ділянок вкрита багаторічними травами, чагарниками, деревами та шляхами. Поверхня ґрунту не оброблялась тривалий час. Межі земельної ділянки на місцевості в натурі та склад угідь визначити неможливо.

У зв`язку з викладеними обставинами, 25.06.2018 ТОВ Санфлауер звернулось до ГУ Держгеокадастру у Луганській області з листами №25 та №25/1, у яких просило здійснити винос в натурі (на місцевості) за наявними планово-картографічними матеріалами та розробленою технічною документацією земельних ділянок площею 73,9313 га 49,9847 га відповідно.

01.07.2019 ТОВ Санфлауер повторно звернулось до ГУ Держгеокадастру у Луганській області з листами №2 та №2/1, у яких просило здійснити винос в натурі (на місцевості) за наявними планово-картографічними матеріалами та розробленою технічною документацією земельних ділянок площею 73,9313 га 49,9847 га відповідно.

Листами від 23.07.2019 №28-12-0.2-5944/2-19, №28-12-0.2-5945/2-19, №28-12-0.2-5948/2-19, №28-12-0.2-5949/2-19 ГУ Держгеокадастру у Луганській області повідомило відповідача про те, що при візуальному обстеженні земельних ділянок, виявлення знаків поворотних точок земельної ділянки може бути неможливим. При повній або частковій втраті в натурі (на місцевості) межових знаків, їх пошкодженні, яке унеможливлює використання межових знаків відповідно до пункту 4.1 Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 18.05.2010 №376, замовником робіт є орган державної влади, орган місцевого самоврядування, власник (користувач) земельної ділянки, який замовляє роботи із встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Крім того, позивач зазначив, що ним було прийнято накази Про анулювання результатів електронних земельних торгів від 27.06.2019 №1255-сг та №1256-сг відповідно, з огляду на прохання відповідача щодо проведення робіт із відновлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) наразі є недоцільним.

Позивачем суду не доведено, що станом на дату підписання договорів оренди землі №48 та №50 на земельних ділянках площею 73,9313 га 49,9847 га були встановлені межові знаки.

Вказані обставини унеможливили ідентифікацію відповідачем земельних ділянок площею 73,9313 га 49,9847 на місцевості та виконання ТОВ Санфлауер обов`язку, передбаченого п.28 договорів, щодо збереження геодезичних та межових знаків, що знаходяться на орендованих земельних ділянках.

Крім того, позивач не вжив заходів щодо відновлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), як того просив відповідач.

18.07.2019 ТОВ Санфлауер звернулось до Товариства з обмеженою відповідальністю Демінер-Схід (далі - ТОВ Демінер-Схід ) з листами №45 (а.с.105) та №46 (а.с.106), у яких просило надати послуги (виконання робіт) у сфері очищення території від небезпечних предметів на земельних ділянках площею 73,9313 га 49,9847 га.

18.07.2019 між ТОВ Санфлауер (замовник) та ТОВ Демінер-Схід (виконавець) укладено договір №001 про надання послуг з нетехнічного та технічного обстеження території, за умовами якого виконавець зобов`язався за завданням замовника надати послуги з нетехнічного та технічного обстеження території в порядку та на умовах, визначених цим договором (п.1.1 договору).

Відповідно до п.2.1 договору під нетехнічним та технічним обстеженням території розуміються послуги у сфері очищення території від небезпечних предметів на земельній ділянці замовника згідно Міжнародних стандартів протимінної діяльності Організації Об`єднаних Націй (IMAS), які опубліковані Службою Організації Об`єднаних Націй з питань протимінної діяльності.

Згідно з п.3.4 договору акт про надання послуг складається виконавцем та надсилається замовнику поштою та/або електронною поштою, або надається особисто. Замовник зобов`язаний підписати та надати виконавцю акт про надання послуг протягом 3 календарних днів з моменту його отримання.

Відносно доводів позивача про те, у предметі договору від 18.07.2019 №001 відсутнє обстеження спірних земельних ділянок суд зазначає наступне.

У листах ТОВ Санфлауер №45 (а.с.105) та №46 (а.с.106) адресованих ТОВ Демінер-Схід , що передували укладенню договору від 18.07.2019 №001, відповідач просить надати послуги на земельних ділянках з кадастровими номерами 4424884500:05:002:0068 площею 49,9847 га та 4424884500:04:001:0080 площею 73,9313 га.

Відповідно до акту від 09.07.2019 (а.с.107) прийому-передачі наданих послуг (виконаних робіт) виконавець виконав свої зобов`язання з очищення території від небезпечних предметів на площі 6,25 га. При обстеженні території вибухонебезпечних предметів не виявлено.

Листом від 09.08.2019 №002 ТОВ Демінер-Схід повідомило ТОВ Санфлауер про здійснення робіт на земельній ділянці з кадастровим номером 4424884500:04:001:0080 площею 73,9313 га.

Таким чином, акт від 09.07.2019 свідчить про часткове виконання робіт з очищення території земельної ділянки з кадастровим номером 4424884500:04:001:0080 на площі 6,25 га з 73,9313 га.

Відповідно до ч.ч.1, 4 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів.

Частиною 1 ст.77 ГПК України передбачено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Доказів на спростування вказаних обставин позивачем не надано.

З огляду на викладене, вказані доводи позивача судом відхиляються.

У той же час відповідно до акту від 07.08.2019 №246 (а.с.121), складеного піротехнічним підрозділом ЧПР та ГР АРЗ СП ГУ ДСНС України у Луганській області, на земельній №4424884500 виявлено 1 одиницю вибухонебезпечних предметів, яку передану Збройним Силам України.

Судом відхиляються доводи позивача відносно того, що вказаний акт №246 жодним чином не доводить, що піротехнічним підрозділом ЧПР та ГР АРЗ СП ГУ ДСНС України у Луганській області обстежувалась саме спірна земельна ділянка з кадастровим номером №4424884500:04:001:0080, оскільки зазначений акт містить посилання на номер земельної ділянки №4424884500, що частково співпадає з номером земельної ділянки №4424884500:04:001:0080 площею 73,9313 га. Доказів, які спростовують вказані обставини позивачем в порушення приписів ст.ст.74, 77 ГПК України суду не надано.

Таким чином, суд приходить до висновку про те, що ГУ Держгеокадастру у Луганській області укладаючи договори оренди земельних ділянок №48 та №50 з ТОВ Санфлауер не попередило останнього про недоліки земельних ділянок, зокрема, щодо наявності на них вибухонебезпечних предметів, тим самим порушило умови п.п.6, 25 укладених договорів оренди землі.

Крім того, на неодноразові звернення ТОВ Санфлауер ГУ Держгеокадастру у Луганській області не вжило належних заходів для відновлення межових знаків та передачі їх відповідачеві.

З огляду на викладені обставини, з метою дотримання балансу інтересів сторін, враховуючи факти невиконання обов`язків за договорами оренди землі як зі сторони позивача, так і зі сторони відповідача, суд приходить до висновку про необхідність зменшення розміру штрафу, нарахованого позивачем у сумі 546 245 грн 80 коп. (у т.ч. за договором №48 у сумі 291 241 грн 52 коп. та №50 у сумі 255 004 грн 28 коп.) до 75 000 грн 00 коп.

Перевіривши розрахунок позивача пені за договором №48 (а.с.12) за період з 22.06.2019 по 27.06.2019 у сумі 1 005 грн 72 коп., вважає його обґрунтованим.

Перевіривши розрахунок позивача пені за договором №50 (а.с.12) за період з 25.06.2019 по 27.06.2019 у сумі 440 грн 16 коп. суд вважає його необґрунтованим, оскільки, враховуючи те, що вказаний договір був підписаний електронним цифровим підписом ТОВ Санфлауер 20.06.2019, а не 19.06.2019 як зазначило ГУ Держгеокадастру у Луганській області, позивачем невірно визначено дата початку періоду прострочення 25.06.2019, в той час як правильною є дата 26.06.2019.

Суд наводить власний розрахунок пені за договором №50 за період з 26.06.2019 по 27.06.2019: 1) 255 004 грн 28 коп. (орендна плата без гарантійного внеску)х17,5% (облікова ставка НБУ)х120% (відсоток визначений у п.129.4 ст.129 ПК України)/365 (кількість днів у 2019 році)=146 грн 72 коп. (розмір пені за 1 день прострочення); 2) 146 грн 72 коп. (розмір пені за один день прострочення) х 2 (кількість днів прострочення)=293 грн 44 коп.

Таким чином, задоволенню підлягає пеня за договором №48 за період з 22.06.2019 по 27.06.2019 у сумі 1 005 грн 72 коп., за договором №50 за період з 26.06.2019 по 27.06.2019 у сумі 293 грн 44 коп., усього 1 299 грн 16 коп.

Відносно вимоги позивача про розірвання договорів оренди землі суд зазначає наступне.

Відповідно до ч.4 ст.31 Закону України Про оренду землі розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або цим договором.

Згідно з п.1 ч.1 ст.611 ЦК України у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема, припинення зобов`язання внаслідок односторонньої відмови від зобов`язання, якщо це встановлено договором або законом, або розірвання договору.

Частиною 1 ст.32 Закону України Про оренду землі передбачено, що на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об`єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.

Частинами 1-4 ст.188 ГК України передбачено, що зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Пунктом д ст.141 Земельного кодексу України передбачено, що підставою припинення права користування земельною ділянкою є систематична несплата земельного податку або орендної плати.

Пункт д ст.141 Земельного кодексу України, ч.1 ст.32 Закону України Про оренду землі передбачають можливість розірвання договору оренди землі на вимогу однієї із сторін за рішенням суду у разі невиконання іншою стороною обов`язків, передбачених умовами договору, зокрема, у разі систематичної несплати орендної плати за землю, що узгоджується з положеннями ч.2 ст.651 ЦК України щодо можливості розірвання договору за рішенням суду на вимогу однієї зі сторін в інших випадках, встановлених договором або законом.

Тобто, підлягає встановленню наявність або відсутність факту систематичного порушення відповідачем умов договору щодо сплати орендної плати протягом періоду його дії.

Під систематичністю необхідно розуміти два та більше випадки несплати орендної плати.

Крім того, факт порушення відповідачем умов договору у вигляді систематичної несплати орендної плати (у разі встановлення такого факту судами) не є самостійною правовою підставою для розірвання судом договору оренди землі, оскільки разом з положеннями п. д ст.141 Земельного кодексу України, застосуванню також підлягають приписи ч.2 ст.651 ЦК України, з урахуванням яких суди, врахувавши всі обставини справи у сукупності, мають також надати оцінку критерію істотності такого порушення.

Викладене відповідає висновкам Верховного Суду, наведеним у постанові Великої Палати Верховного Суду від 27.11.2018 у справі №912/1385/17, які в силу положень ч.4 ст.236 ГПК України враховуються при виборі і застосуванні норм права.

Статтею 651 ЦК України передбачено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Застосування такого правового наслідку, як розірвання договору судом, саме з підстави істотності допущеного порушення договору, визначеної через іншу оціночну категорію - значну міру позбавлення того, на що особа розраховувала при укладенні договору, - відповідає загальним засадам цивільного законодавства, до яких за пунктом 6 частини першої статті 3 ЦК України належать, зокрема, справедливість, добросовісність та розумність.

Викладене відповідає висновкам Верховного Суду, наведеним у постанові від 16.04.2019 у справі № 905/1315/18, від 03.12.2019 у справі №925/1596/17, які в силу положень ч.4 ст.236 ГПК України враховуються при виборі і застосуванні норм права.

Як вже зазначалось, в п.9 укладених договорів сторони передбачили, що плата за користування земельними ділянками, право користування якими набуто на електронних земельних торгах, підлягає сплаті орендарем не пізніше трьох банківських днів з дня укладення договору оренди на рахунок місцевого бюджету.

Згідно з п.12 договору №48 орендна плата вноситься у такі строки: за перший рік - не пізніше трьох банківських днів з дня укладення договору оренди; починаючи з наступного року - відповідно до Податкового кодексу України.

У даному випадку відповідачем несплачено плату за користування земельними ділянками у загальній сумі 546 245 грн 80 коп., яка передбачалась як разовий платіж протягом першого року, тобто відсутня систематичність несплати орендної плати.

Таким чином, суд вважає, що позивачем не доведено істотного порушення ТОВ Санфлауер умов договору в частині систематичної несплати орендної плати.

Крім того, суд враховує, що позивачем за порушення строків внесення орендної плати нараховані відповідачеві пеня та штраф, а також те, що позивач не позбавлений права звернення до позивача із позовом про стягнення заборгованості з орендної плати за землю.

Відносно доводів позивача про анулювання результатів електронних земельних торгів суд зазначає наступне.

Частиною 5 ст.138 Земельного кодексу України передбачено, що результати торгів анулюються організатором земельних торгів у разі відмови переможця від укладення договору купівлі-продажу або договору оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки, а також у разі несплати переможцем в установлений строк належної суми за придбаний лот. Рішення про анулювання торгів приймається організатором земельних торгів у п`ятиденний строк після виникнення підстави для анулювання.

Пунктом 36 Порядку встановлено, що анулювання та визнання електронних земельних торгів такими, що не відбулися, здійснюються у випадках та відповідно до вимог, передбачених Земельним кодексом України. Інформація щодо анулювання та визнання електронних земельних торгів такими, що не відбулися, створюється виконавцем електронних земельних торгів за рішенням організатора електронних земельних торгів у системі електронних земельних торгів та передається до бази даних системи електронних земельних торгів. Виконавець електронних земельних торгів повинен надіслати організатору електронних земельних торгів протокол електронних земельних торгів, які не відбулися.

Як зазначив позивач, у зв`язку з несплатою ТОВ Санфлауер сум, які підлягали сплаті за придбаний лот ГУ Держгеокадастру у Луганській області було прийнято накази Про анулювання результатів електронних земельних торгів від 27.06.2019 №1255-сг та №1256-сг.

Інформація щодо анулювання електронних земельних торгів була передана виконавцю електронних земельних торгів для внесення до бази даних системи електронних земельних торгів. В подальшому виконавець електронних земельних торгів анулював торги.

Частинами 2, 3 ст.16 Закону України Про оренду землі встановлено, що укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону. Укладення договору оренди земельної ділянки може бути здійснено на підставі цивільно-правового договору або в порядку спадкування.

Відповідно до ч.1 ст.638 ЦК України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.

Згідно з ч.ч.1, 2 ст.639 ЦК України договір може бути укладений у будь-якій формі, якщо вимоги щодо форми договору не встановлені законом. Якщо сторони домовилися укласти договір у певній формі, він вважається укладеним з моменту надання йому цієї форми, навіть якщо законом ця форма для даного виду договорів не вимагалася. Якщо сторони домовилися укласти договір за допомогою інформаційно-телекомунікаційних систем, він вважається укладеним у письмовій формі.

Ураховуючи викладене суд приходить до висновку про те, що застосування приписів ч.5 ст.138 Земельного кодексу України щодо анулювання земельних торгів можливе до моменту укладення договору оренди землі.

У даному випадку у день проведення електронних земельних торгів між ТОВ Санфлауер та ГУ Держгеокадастру у Луганській області було підписано за допомогою кваліфікованих електронних підписів договори оренди землі: на земельну ділянку №1 - 18.06.2019; на земельну ділянку №2 - 19.06.2019 ГУ Держгеокадастру у Луганській області та 20.06.2019 ТОВ Санфлауер .

Таким чином, договір оренди землі №48 вважається укладеним 18.06.2019, а договір №50 - 20.06.2019, а тому їх розірвання на підставі наказів від 27.06.2019 із застосуванням приписів ч.5 ст.138 Земельного кодексу України неможливе.

З огляду на викладене зазначені доводи позивача судом відхиляються.

Інших підстав та обставин істотного порушення відповідачем умов договорів оренди землі №48 та №50 позивачем не зазначено та не надано відповідних доказів на їх підтвердження.

Крім того суд бере до уваги, що порушення договірного обов`язку відповідача зі сплати орендної сплати відбулось поряд із порушенням позивачем його договірного обов`язку із забезпечення орендарю можливості використовувати отримані земельні ділянки безпосередньо за цільовим призначенням без проведення додаткових витрат на розмінування та мати визначені на місцевості межі орендованих ділянок.

На думку суду, у даному випадку, не дивлячись на обопільні порушення умов укладених договорів, збереження договірних стосунків сторін є виправданим.

Відтак суд приходить до висновку про відсутність на момент ухвалення цього рішення у справі підстав для розірвання договорів оренди землі №48 та №50 та про відмову в задоволенні позовних вимог у цій частині.

Водночас суд вважає за необхідне застерегти відповідача від продовження порушення договірного обов`язку зі сплати орендної плати та звернути увагу позивача, що він не позбавлений можливості звернутися із новим позовом про розірвання договорів із відповідачем у разі подальшого невиконання останнім своїх договірних зобов`язань. У свою чергу відповідач також не позбавлений права вимагати припинення порушення зобов`язань зі сторони позивача та відшкодування спричинених такими порушеннями збитків.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку про часткове задоволення позовних вимог.

Судовий збір у сумі 12 057 грн 38 коп. покладається на сторін пропорційно розміру задоволених позовних вимог згідно зі ст.129 ГПК України. При цьому судом ураховуються положення абз.4 п.п.3.17.4 постанови пленуму Вищого господарського суду України №18 від 26.12.2011 Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції , відповідно до яких у резолютивній частині судового рішення зазначається про часткове задоволення позову і розмір суми неустойки, що підлягає стягненню. Судовий збір у разі зменшення судом розміру неустойки покладається на відповідача повністю, без урахування зменшення неустойки.

Керуючись ст.ст.129, 232, 233, 236 - 238, 240 ГПК України, господарський суд

В И Р І Ш И В:

1. Позов Головного управління Держгеокадастру у Луганській області до Товариства з обмеженою відповідальністю Санфлауер задовольнити частково.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Санфлауер , вул.Клубна, буд.41-А, смт Станиця-Луганська Луганської області, 93600, ідентифікаційний код 40804419, на користь Головного управління Держгеокадастру у Луганській області, проспект Центральний, буд.17, корпус 2, м.Сєвєродонецьк Луганської області, 93404, ідентифікаційний код 39771244, штраф у сумі 75 000 грн 00 коп., пеню в сумі 1 299 грн 16 коп., судовий збір у сумі 8 213 грн 17 коп., про що видати наказ після набрання рішенням законної сили.

3. У решті позову відмовити.

4. Учасники справи:

Позивач: Головне управління Держгеокадастру у Луганській області (проспект Центральний, буд.17, корпус 2, м.Сєвєродонецьк Луганської області, 93404, ідентифікаційний код 39771244).

Відповідач : Товариство з обмеженою відповідальністю Санфлауер (вул.Клубна, буд.41-А, смт Станиця-Луганська Луганської області, 93600, ідентифікаційний код 40804419).

Відповідно до статті 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції у строки, передбачені ст.256 Господарського процесуального кодексу України та порядку, визначеному пп.17.5 п.17 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст рішення складено 19.12.2019.

Суддя С. Смола

Згідно з оригіналом

Помічник судді С.І. Заєць

19.12.2019

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення09.12.2019
Оприлюднено20.12.2019
Номер документу86438148
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/502/19

Постанова від 16.02.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Багай Н.О.

Ухвала від 20.01.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Багай Н.О.

Ухвала від 14.12.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Багай Н.О.

Постанова від 19.10.2020

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Тарасова Ірина Валеріївна

Ухвала від 13.10.2020

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Тарасова Ірина Валеріївна

Ухвала від 21.09.2020

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Тарасова Ірина Валеріївна

Ухвала від 31.08.2020

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Тарасова Ірина Валеріївна

Ухвала від 03.08.2020

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Тарасова Ірина Валеріївна

Постанова від 23.06.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 28.05.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні