Постанова
від 25.08.2020 по справі 540/1378/20
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 серпня 2020 р.м.ОдесаСправа № 540/1378/20

Категорія: 109020100 Головуючий в 1 інстанції: Василяка Д.К.

Час і місце ухвалення: м. Херсон

Дата складання повного тексту: 01.07.2020 р.

Судова колегія П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого - Бітова А.І.

суддів - Лук`янчук О.В.

- Ступакової І.Г.

при секретарі - Рощіній К.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційними скаргами Чаплинської районної державної адміністрації Херсонської області, товариства з обмеженою відповідальністю "Віндкрафт Каланчак" на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 01 липня 2020 року у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Чикракенергопром" до Чаплинської районної державної адміністрації Херсонської області, третя особа, без самостійних вимог на стороні відповідача товариство з обмеженою відповідальністю "Віндкрафт Каланчак", про визнання незаконними та скасування розпоряджень,

В С Т А Н О В И Л А :

У травні 2020 року товариство з обмеженою відповідальністю (далі ТОВ) "Чикракенергопром" звернулося до суду з позовом до Чаплинської районної державної адміністрації Херсонської області (далі Чаплинська РДА), третя особа ТОВ "Віндкрафт Каланчак", в якому просило визнати незаконними та скасувати розпорядження голови Чаплинської РДА:

- №193 від 21 червня 2017 року "Про надання дозволу на розробку детального плану території за межами населених пунктів на адміністративній території Григорівської сільської ради";

- №329 від 19 вересня 2017 року "Про затвердження детального плану території за межами населених пунктів на адміністративній території Григорівської сільської ради".

Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач вказував, що він є суб`єктом господарювання основним видом діяльності якого є виробництво електроенергії з альтернативних джерел, місце провадження діяльності: Херсонська область, Чаплинський р-н, с. Григорівка.

Розпорядженням голови Чаплинської РДА від 04 грудня 2018 року за №377 затверджено детальний план території (далі ДПТ) для розміщення вітряної електростанції з вироблення електричної енергії з відновлювальних джерел за межами населеного пункту с. Григорівка на території Григорівської сільської ради Чаплинського району Херсонської області.

Позивачу погоджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для розміщення, будівництва та експлуатації вітряних енергетичних установок об`єктів енергетичної інфраструктури (зі зміною цільового призначення), розташованих за межами населеного пункту Григорівської сільської ради Чаплинського району Херсонської області (Присиваська ОТГ).

Однак, листом відповідача №01-45-5314/0/19/618-19 від 29 листопада 2019 року позивача повідомлено про звернення ТОВ "Віндкрафт Каланчак" від 12 листопада 2019 року за №801 щодо порушення позивачем охоронних зон запроектованих вітроенергетичних установок, згідно детального плану, затвердженого розпорядженням голови Чаплинської РДА №329 від 19 вересня 2017 року про затвердження Детального плану частини території земельної ділянки площею 54.0 га для будівництва вітроенергетичних установок Чаплинської вітроенергостанції ТОВ "Віндкрафт Каланчак" в межах адміністративної території Григорівської сільської ради Чаплинського району Херсонської області.

Ознайомившись з наданою органами місцевого самоврядування та відповідачем документацією, яка стосується ДПТ ТОВ "Віндкрафт Каланчак" та матеріалами ДПТ ТОВ "Віндкрафт Каланчак", позивач дійшов висновку, що процедура розроблення, оприлюднення, громадського обговорення та затвердження ДПТ ТОВ "Віндкрафт Каланчак" проведена з грубим порушенням вимог чинного законодавства, а рішення, якими надано дозвіл на розробку та затверджено ДПТ ТОВ "Віндкрафт Каланчак": розпорядження голови районної державної адміністрації Херсонської області №193 від 21 червня 2017 року "Про надання дозволу на розробку детального плану території за межами населених пунктів на адміністративній території Григорівської сільської ради" та розпорядження голови Чаплинської РДА №392 від 19 вересня 2017 року "Про затвердження детального плану території за межами населених пунктів на адміністративній території Григорівської сільської ради" позивач вважав протиправними та такими, що підлягають скасуванню.

Відповідач позов не визнав, вказуючи, що позовні вимоги вважає такими, що не підлягають задоволенню, оскільки, позивач не був зареєстрований як юридична особа на момент прийняття відповідачем оскаржених рішень, а тому не мав прав ні на нерухоме майно, ні на право користування земельними ділянками на відповідній території і не міг прийняти участі при обговоренні зазначеної містобудівної документації та надати будь-які пропозиції з приводу її змісту. Крім того, прийнятті відповідачем розпорядження ніяким чином не порушили права та інтереси позивача з тої ж самої причини - підприємство позивача створено лише 12 жовтня 2017 року, а тому спірні розпорядження відповідача ніяким чином не порушили права, свободи та інтереси позивача.

Пояснення щодо позовної заяви, до суду першої інстанції, від третьої особи не надходили.

Справу розглянуто судом першої інстанції за правилами спрощеного позовного провадження.

Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 01 липня 2020 року адміністративний позов ТОВ "Чикракенергопром" до Чаплинської РДА, третя особа, без самостійних вимог на стороні відповідача ТОВ "Віндкрафт Каланчак" - задоволено в повному обсязі.

Визнано незаконним та скасовано Розпорядження голови Чаплинської РДА №193 від 21 червня 2017 року "Про надання дозволу на розробку детального плану території за межами населених пунктів на адміністративній території Григорівської сільської ради".

Визнано незаконним та скасовано Розпорядження голови Чаплинської РДА №329 від 19 вересня 2017 року "Про затвердження детального плану території за межами населених пунктів на адміністративній території Григорівської сільської ради".

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Чаплинської РДА на користь ТОВ "Чикракенергопром" судовий збір у розмірі 4 204 грн.

В апеляційній скарзі ТОВ "Віндкрафт Каланчак" ставиться питання про скасування судового рішення в зв`язку з тим, що воно постановлено з неправильним застосуванням норм матеріального права, з порушенням норм процесуального права, а також що у зв`язку з тим, що висновки суду не відповідають обставинам справи.

В апеляційній скарзі Чаплинської РДА ставиться питання про скасування судового рішення в зв`язку з тим, що воно постановлено з неправильним застосуванням норм матеріального права, а також що у зв`язку з тим, що висновки суду не відповідають обставинам справи.

Доводи апеляційної скарги ТОВ "Віндкрафт Каланчак":

- спірні розпорядження є нормативно-правовими актам, що виключає можливість розгляду даної справи за правилами спрощеного позовного провадження;

- п.п.3 та 4 Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, мають відсилання на положення ч.3 ст. 21 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", визначають обов`язки органів місцевого самоврядування, а відтак, невірно застосовані судом до діяльності відповідача, як органу влади;

- оприлюднення розпорядження №193 відбулось на офіційному сайті відповідача, що підтверджується навіть доказами наданими позивачем. Зазначене розпорядження розміщено до цього часу без будь-яких обмежень. В рішенні суду першої інстанції міститься посилання, що розпорядження оприлюднено 05 липня 2017 року;

- висновок суду про порушення відповідачем норм ДБН Б.1.1-13:2012 "Склад та зміст містобудівної документації на державному та регіональному рівнях" та ДБН 5.1.1-14:2012 "Склад та зміст детального плану території" є ні чим не підтвердженим;

- в матеріалах справи відсутні матеріали Схеми планування Чаплинського району 1976 року та Схеми планування території Херсонської області, навіть рішення обласної ради не надано на огляд суду, отже в матеріалах справи відсутні докази на зміст, яких послався суд першої інстанції у своєму висновку;

- застосування до спірних правовідносин ДБН 5.1.1-21:2017 "Склад та зміст схеми планування території, на якій реалізуються повноваження сільських, селищний, міських рад", затвердженого Наказом Мінрегіонбуду від 27 грудня 2017 року №343 взагалі є протиправним, оскільки зазначений ДБН прийнятий пізніше, ніж спірне розпорядження №329 від 19 вересня 2017 року;

- на момент прийняття спірного розпорядження №329 вимоги закону, зазначені судом у своєму рішенні, були відсутні, тому висновок суду про те, що відповідачем порушено вимоги ч.3 ст. 21 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та п.4.12 Порядку розроблення містобудівної документації є безпідставним.

Доводи апеляційної скарги Чаплинської РДА:

- на сьогодні позивач не має жодної відведеної у користування чи власність земельної ділянки або об`єкту нерухомого майна, що розташовані в межах територій Григорівської сільської ради Чаплинського району;

- законодавством передбачено, що звернення до суду можливо на підставі того, що позивач лише вважає, що його права, свободи або законні інтереси порушені. Підприємство ТОВ "Чикракенергопром" створене 12 жовтня 2017 року. Ні на момент прийняття спірних розпоряджень №193 та №329, ні на момент подачі позовної заяви позивач не відповідає ознакам викладеним в п.7 Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 25 травня 2011 року №555 (в редакції, що діяла на момент прийняття спірного розпорядження). Отже, позивачем не доведено та судом першої інстанції не вірно встановлено обставини, що підтверджують факт порушення прав, свобод або законних інтересів позивача;

- спірне розпорядження №193 було оприлюднене на сайті відповідача, що підтверджено доказами наданими позивачем у справі та встановлено судом при розгляді справи;

- питання змісту спірної містобудівної документації не може бути предметом оцінки суду без залучення експерта. Окрім того, перевірка містобудівної документації на відповідність діючим ДБН не може бути предметом судового розгляду під час перевірки правомірності рішення, яким така документація затверджена.

У відзивах ТОВ "Чикракенергопром" на апеляційні скарги вказується, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи, а судове рішення прийнято з додержанням норм матеріального та процесуального справа.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційних скарг ТОВ "Віндкрафт Каланчак", Чаплинської РДА перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційних скарг, судова колегія приходить до наступного.

Обставини встановлені судом першої інстанції:

ТОВ "Чикракенергопром" є суб`єктом господарювання основним видом діяльності якого є виробництво електроенергії з альтернативних джерел, місце провадження діяльності: Херсонська область, Чаплинський район, с. Григорівка, що підтверджується випискою з Єдиного державою реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, яка міститься в матеріалах справи.

Розпорядженням голови Чаплинської РДА від 04 грудня 2018 року за №377 затверджено детальний план території для розміщення вітряної електростанції з вироблення електричної енергії з відновлювальних джерел за межами населеного пункту с. Григорівка на території Григорівської сільської ради Чаплинського району Херсонської області. Позивачу погоджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для розміщення, будівництва та експлуатації вітряних енергетичних установок об`єктів енергетичної інфраструктури (зі зміною цільового призначення), розташованих за межами населеного пункту Григорівської сільської ради Чаплинського району Херсонської області (Присиваська ОТГ), що підтверджується висновком відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та надзвичайних ситуацій Чаплинської РДА, головного архітектора від 12 вересня 2019 року за №53/11-012-28/2019.

Розпорядженням голови Чаплинської РДА №193 від 21 червня 2017 року "Про надання дозволу на розробку детального плану території за межами населених пунктів на адміністративній території Григорівської сільської ради":

1) надано ТОВ "Віндкрафт Каланчак" дозвіл на розробку детального плану території земельної ділянки орієнтовною площею 54,0 га на території Григорівської сільської ради Чаплинського району Херсонської області;

2) фінансування розробки Детального плану території доручено здійснити за рахунок коштів замовника - ТОВ "Віндкрафт Каланчак" або інших джерел не заборонених законом.

3) запропоновано Григорівській сільській раді у встановленому порядку забезпечити:

3.1. Громадське обговорення проекту Детального плану території та розгляд пропозицій громадськості щодо нього.

3.2. Про результати громадського обговорення проекту Детального плану території повідомити районну державну адміністрацію в терміни визначені законодавством.

3.3. Оприлюднення розробленої містобудівної документації протягом 10 днів з дня її затвердження та надання матеріалів Детального плану території до відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та надзвичайних ситуацій районної державної адміністрації.

4) Відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та надзвичайних ситуацій районної державної адміністрації забезпечити розгляд проекту Детального плану території на засіданні архітектурно-містобудівної ради при відділі та в установленому порядку підготувати документи для його затвердження.

5) Контроль за виконанням цього розпорядження покладено на голову Чаплинської РДА.

Розпорядженням голови Чаплинської РДА №329 від 19 вересня 2017 року "Про затвердження детального плану території за межами населених пунктів на адміністративній території Григорівської сільської ради":

- затверджено детальний план території орієнтовною площею 54,0 га для будівництва вітроенергетичних установок Чаплинської вітроенергостанції ТОВ "Віндкрафт Каланчак" на території Григорівської сільської ради Чаплинського району Херсонської області;

- зобов`язано відділ з питань внутрішньої та інформаційної політики апарату районної державної адміністрації висвітлити інформацію про Детальний план території на офіційному веб-сайті районної державної адміністрації у двотижневий строк з дня видання цього розпорядження;

- контроль за виконанням цього розпорядження покладено на Голову Чаплинської РДА.

Листом Чаплинської РДА №01-45-5314/0/19/618-19 від 29 листопада 2019 року повідомлено ТОВ "Чикракенергопром" про звернення ТОВ "Віндкрафт Каланчак" від 12 листопада 2019 року за №801 до відповідача щодо порушення позивачем охоронних зон запроектованих вітроенергетичних установок, згідно детального плану, затвердженого розпорядженням голови Чаплинської РДА №329 від 19 вересня 2017 року про затвердження детального плану частини території земельної ділянки площею 54,0 га для будівництва вітроенергетичних установок Чаплинської вітроенергостанції ТОВ "Віндкрафт Каланчак" в межах адміністративної території Григорівської сільської ради Чаплинського району Херсонської області.

Ознайомившись із матеріалами затвердженого ДПТ ТОВ "Віндкрафт-Каланчак" позивач дізнався, що реалізація оскаржуваних розпоряджень №193 та №329 призведе до неможливості реалізації прав позивача на будівництво вітряної електростанції, згідно затвердженого розпорядженням Голови Чаплинської РДА №377 від 04 грудня 2018 року детального плану території ТОВ "Чикракенергопром", адже заплановане місце розташування вітроенергетичних установок ТОВ "Віндкрафт Каланчак" та їх охоронні зони частково співпадають з місцем розташування вітряної електростанції позивача.

Вбачаючи в діях відповідача порушення, зокрема, порядку оприлюднення рішень та проектів розробленої містобудівної документації ДПТ ТОВ "Віндкрафт Каланчак", та порядку винесення спірних розпоряджень, позивач звернувся до суду за захистом порушених прав та інтересів.

Вирішуючи справу, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем порушено вимоги ч.3 ст. 21 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", п.1.4. Порядку розроблення містобудівної документації, п.п.3, 4 Порядку проведення громадських слухань, ст.ст. 2, 22 Закону України "Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації" щодо опублікування рішення про розроблення містобудівної документації та оприлюднення інформації з прогнозованими правовими, економічними наслідками та наслідками для довкілля, у тому числі для здоров`я населення, що згідно ст. 43 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" є підставою для визнання Розпорядження №193 від 21 червня 2017 року незаконним та таким, що підлягає скасуванню.

Стосовно спірного Розпорядження №329 від 19 вересня 2017 року про затвердження детального плану частини території земельної ділянки площею 54,0 га для будівництва вітроенергетичних установок Чаплинської вітроенергостанції ТОВ "Віндкрафт Каланчак" в межах адміністративної території Григорівської сільської ради Чаплинського району Херсонської області, суд першої інстанції зазначив, що воно розроблено без використання існуючої містобудівної документації - Схеми планування території Чаплинського району прийняте відповідачем з порушенням вимог п.4.8. Порядку розроблення містобудівної документації, ст. 13, ч.2 ст. 19 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", п.6.1 ДБН Б.1.1-13:2012 "Склад та зміст містобудівної документації на державному та регіональному рівнях", п.4.2. ДБН 5.1.1-14:2012 "Склад та зміст детального плану території", що є підставою для його скасування.

Крім того, суд першої інстанцій дійшов висновку, що відповідачем порушено порядок оприлюднення Розпорядження №329 від 19 вересня 2017 року про затвердження містобудівної документації - ДПТ ТОВ "Віндкрафт Каланчак", з посиланням на ч.3 ст. 21 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Судова колегія не погоджується з такими висновками суду першої інстанції, виходячи з наступного.

Згідно ч.2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 1 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" встановлено, що виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації.

Місцева державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади.

Місцева державна адміністрація в межах своїх повноважень здійснює виконавчу владу на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, а також реалізує повноваження, делеговані їй відповідною радою.

Статтею 2 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" передбачено, що планування і забудова територій - це діяльність державних органів, органів місцевого самоврядування, яка передбачає, зокрема:

- розроблення містобудівної документації;

- здійснення контролю у сфері містобудування.

Відповідно до ст. 13 Закону України "Про основи містобудування" до компетенції місцевих державних адміністрацій віднесено прийняття рішень, зокрема, щодо планування територій на відповідному рівні.

Відповідно до ч.1 ст. 16 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.

Містобудівна документація на місцевому рівні розробляється з урахуванням даних державного земельного кадастру на актуалізованій картографічній основі в цифровій формі як просторово орієнтована інформація в державній системі координат на паперових і електронних носіях.

Положеннями ст. 19 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" передбачено, що детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території.

Детальний план розробляється з метою визначення планувальної організації і функціонального призначення, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації кварталу, мікрорайону, іншої частини території населеного пункту, призначених для комплексної забудови чи реконструкції.

Детальний план території за межами населених пунктів розробляється відповідно до схеми планування території (частини території) району та/або області з урахуванням державних і регіональних інтересів.

Розроблення детального плану території за межами населених пунктів та внесення змін до нього здійснюються на підставі розпорядження відповідної районної державної адміністрації.

Детальний план території за межами населеного пункту розглядається і затверджується відповідною районною державною адміністрацією протягом 30 днів з дня його подання.

Порядок розроблення містобудівної документації затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 16 листопада 2011 року №290 (далі Порядок №290), визначає механізм розроблення або внесення змін до містобудівної документації з планування території на державному рівні в частині схем планування окремих частин території України та містобудівної документації з планування території на регіональному і місцевому рівнях (далі - містобудівна документація).

Пунктом 4.2 Порядку №290 (в редакції, яка діяла на момент прийняття спірних розпоряджень) передбачено, що рішення про розроблення детального плану території, яка розташована за межами населеного пункту, або внесення змін до нього приймає відповідна районна державна адміністрація, а в разі відсутності адміністративного району - відповідно Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.

Замовником розроблення містобудівної документації з планування території на місцевому рівні або внесення змін до неї при розробленні детального плану території, яка розташована за межами населеного пункту є районна державна адміністрація (п.4.3 Порядку №290).

Згідно п.4.8 Порядку №290 Детальний план території як окрема містобудівна документація розробляється для територій житлових районів, мікрорайонів, кварталів нової забудови, комплексної реконструкції кварталів, мікрорайонів застарілого житлового фонду, територій виробничої, рекреаційної та іншої забудови. Послідовність розроблення та площі територій, для яких розробляються детальні плани, визначає відповідний уповноважений орган містобудування та архітектури відповідно до генерального плану населеного пункту, а якщо територія розташована за межами населеного пункту, відповідно до схеми планування території району (в разі відсутності адміністративного району - відповідно до схеми планування території Автономної Республіки Крим, області).

Відповідно до п.4.9 Порядку №290 замовник розроблення містобудівної документації з планування території на місцевому рівні: забезпечує проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів у проекті містобудівної документації на місцевому рівні в порядку, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 25 травня 2011 року №555 "Про затвердження Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні"

Частиною 3 ст. 21 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" зобов`язано сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи забезпечити оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення містобудівної документації на місцевому рівні з прогнозованими правовими, економічними та екологічними наслідками.

Відповідно до п.3 Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 25 травня 2011 року №555 (далі Порядок №555) (в редакції, яка діяла на момент прийняття спірних розпоряджень), сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи відповідно до ч.3 ст. 21 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" забезпечують:

оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення проектів містобудівної документації з прогнозованими правовими, економічними та екологічними наслідками;

оприлюднення розроблених проектів містобудівної документації і доступ громадськості до зазначеної інформації;

реєстрацію, розгляд та узагальнення пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації;

узгодження спірних питань між громадськістю і замовниками проектів містобудівної документації через погоджувальну комісію (у разі її утворення);

оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації.

Пунктом 4 Порядку №555 встановлено, що виконавчі органи сільських, селищних, міських рад оприлюднюють у двотижневий строк прийняті органами місцевого самоврядування рішення щодо розроблення проектів містобудівної документації шляхом опублікування таких рішень у засобах масової інформації, що поширюються на відповідній території, а також розміщення на офіційному веб-сайті відповідного органу місцевого самоврядування.

Оприлюднення розроблених в установленому законодавством порядку проектів містобудівної документації здійснюється не пізніш як у місячний строк з дня їх подання розробником до виконавчого органу сільської, селищної, міської ради шляхом розміщення матеріалів (планшетів, макетів) у визначеному органом місцевого самоврядування місці та інформування громадян через розповсюдження брошур і повідомлень, засоби масової інформації, що поширюються на відповідній території, а також розміщення інформації на офіційному веб-сайті відповідного органу місцевого самоврядування.

З аналізу вищенаведених норм (в редакції, що яка діяла на момент прийняття спірних розпоряджень) вбачається, що саме на сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи покладено обов`язок покладено обов`язок публікації оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення проектів містобудівної документації з прогнозованими правовими, економічними та екологічними наслідками.

Разом з тим, судова колегія вважає помилковим висновок суду першої інстанції, що даний обов`язок було покладено на відповідача, як замовника містобудівної документації з посиланням на норми п.1.4. Порядку №290, п.п.3, 4 Порядку №555, які кореспондуються з ч.3 ст. 21 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", оскільки судом першої інстанції застосовані дані норми в редакції зі змінами, які були прийняті після прийняття спірних розпоряджень.

Натомість, надаючи оцінку спірним розпорядженням та порядку їх прийняття, судова колегія враховує наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, розпорядженням голови Чаплинської РДА від 21 червня 2017 року №193 надано дозвіл ТОВ "Віндкрафт Каланчак" на детального плану території, який в подальшому був розроблений товариством з обмеженою відповідальністю "Укргенплан".

Зазначене розпорядження розміщено на офіційному сайті Чаплинської РДА Херсонської області.

04 серпня 2017 року відбулось засідання архітектурно-містобудівної ради при відділі містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та надзвичайних ситуацій районної державної адміністрації, на якому погоджено детальний план території, що підтверджується протоколом №5.

На виконання приписів Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та Порядку №555 оголошення про проведення громадського обговорення поданого на затвердження детального плану території за межами населених пунктів на адміністративній території Григорівської сільської ради, було розміщене у районній газеті "Голос Таврії", випуск №31(10343) від 03 серпня 2017 року.

04 вересня 2017 року було проведено обговорення детального плану території з представниками територіальної громади, за результатами якого представники територіальної громади Григорівської сільської ради підтримали та погодили вищезазначений проект без зауважень, що підтверджується протоком.

Розпорядженням голови Чаплинської РДА Херсонської області від 19 жовтні 2017 року №329 затверджено детальний план території. Зазначене розпорядження розміщене на офіційному сайті районної державної адміністрації.

Згідно вимог ст. 2 Закону України "Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації" органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов`язані надавати засобам масової інформації повну інформацію про свою діяльність через відповідні інформаційні служби органів державної влади.

Статтею 22 Закону України "Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації" передбачено, що рішення органів виконавчої влади публікуються в офіційних виданнях (відомостях, бюлетенях, збірниках, інформаційних листках тощо) та друкованих засобах масової інформації відповідних органів.

З урахуванням встановлених обставин у справі, судова колегія дійшла висновку, що відповідачем не було допущено порушень приписів ст. 21 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та Порядку №555 у частині оприлюднення детального плану та проведення його громадського обговорення.

За таких обставин, судова колегія вважає помилковим висновок суду першої інстанції про порушення відповідачем всебічного та об`єктивного висвітлення діяльності органів державної влади.

Враховуючи викладене, судова колегія дійшла висновку, що відповідач не порушив установленого порядку прийняття спірних розпоряджень, діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

Також, судова колегія не погоджується з висновком суду першої інстанції щодо необхідності розміщення на офіційній веб-сторінці відповідача звіту про стратегічну екологічну оцінку детального плану території ТОВ "Віндкрафт Каланчак", оскільки судом першої інстанції застосовано редакції законодавства, яке не діяло на момент виникнення спірних правовідносин.

Вимога про включення детальних планів розділу "Охорона навколишнього природного середовища" включена на підставі Закону України "Про стратегічну екологічну оцінку" та Постанови Кабінету Міністрів України від 23 січня 2019 року №45. Проте, ці нормативно-правові акти набули чинності лише 12 жовтня 2018 року і 01 лютого 2019 року.

Разом з тим, судова колегія зазначає, що інформація стосовно оцінки впливу на довкілля будівництва Чаплинської вітроенергостанції ТОВ "Віндкрафт-Каланчак" на виконання вимог Закону України "Про оцінку впливу на довкілля" внесена (в період починаючи з 05 березня 2019 року по 09 жовтня 2019 року) до Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля та має загальний доступ (http://eia.menr.gov.ua/uk/case/id-3006).

Також, судова колегія критично відноситься до висновку суду першої інстанції, про те, що спірне розпорядження №329 прийняте відповідачем з порушенням вимог п.6.1 ДБН Б. 1.1-13:2012 "Склад та зміст містобудівної документації на державному та регіональному рівнях", п.4.2. ДБН 5.1.1-14:2012 "Склад та зміст детального плану території", що є підставою для його скасування", оскільки питання змісту спірної містобудівної документації не може бути предметом оцінки суду без залучення експерта.

Також, судова колегія зазначає, що судом першої інстанції невірно застосовано до спірних правовідносин ДБН 5.1.1-21:2017 "Склад та зміст схеми планування території, на якій реалізуються повноваження сільських, селищний, міських рад", затверджені Наказом Мінрегіонбуду від 27 грудня 2017 року №343, оскільки він прийнятий 27 грудня 2017 року, тобто після прийняття спірного розпорядження №329 від 19 вересня 2017 року.

Окрім цього, судова колегія вважає необхідним акцентувати увагу на тому, що обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.

Згідно із ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Статтею 5 КАС України визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

Згідно положеннями п.7 Порядку №555 (в редакції, що діяла на момент прийняття спірного розпорядження), визначено, що пропозиції до проектів містобудівної документації мають право подавати, зокрема, юридичні особи, об`єкти нерухомого майна яких розташовані на території, щодо якої розроблено відповідний проект містобудівної документації на місцевому рівні.

Як вбачається з виписки з Єдиного державою реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, яка міститься в матеріалах справи, ТОВ "Чикракенергопром" 12 жовтня 2017 року, тобто після прийняття спірних розпоряджень.

Судова колегія вважає, що посилання позивача на порушення спірними розпорядженнями охоронних зон запланованих ним вітрових електростанцій не заслуговують на увагу, оскільки Детальний план території позивача був затверджений Розпорядженням Чаплинської РДА №377 від 04 грудня 2018 року після винесення спірних розпоряджень.

Крім того, позивач лише перебуває на стадії відведення земельних ділянок та не має зареєстрованих прав на користування або власності щодо об`єктів нерухомого чи земельних ділянок територій Григорівської сільської ради.

Таким чином, в даному випадку, судовою колегією не встановлено та позивачем не доведено порушення оскаржуваними розпорядженнями його прав, свобод та охоронюваних законом інтересів.

За таких обставин, судова колегія доходить висновку про необґрунтованість позовних вимог ТОВ "Чикракенергопром" і, відповідно, необхідність відмови в їх задоволенні.

Враховуючи, що судом першої інстанції порушені норми матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, а також, що висновки суду не відповідають обставинам справи, судова колегія, керуючись п.п.3, 4 ч.1 ст. 317 КАС України вважає необхідним, скасовуючи рішення суду першої інстанції, ухвалити нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог ТОВ "Чикракенергопром".

Оскільки дана справа віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, постанова суду апеляційної інстанції відповідно до ч.5 ст. 328 КАС України в касаційному порядку оскарженню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 308, 310, п.2 ч.1 ст. 315, п.п.3, 4 ч.1 ст. 317, 321, 322, 325, 328 КАС України, судова колегія, -

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційні скарги Чаплинської районної державної адміністрації Херсонської області, товариства з обмеженою відповідальністю "Віндкрафт Каланчак" задовольнити.

Рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 01 липня 2020 року скасувати.

Ухвалити нове судове рішення, яким відмовити товариству з обмеженою відповідальністю "Чикракенергопром" у задоволенні позовних вимог до Чаплинської районної державної адміністрації Херсонської області, третя особа, без самостійних вимог на стороні відповідача товариство з обмеженою відповідальністю "Віндкрафт Каланчак", про визнання незаконними та скасування розпоряджень.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків передбачених п.2 ч.5 ст. 328 КАС України.

Повне судове рішення складено 04 вересня 2020 року.

Головуючий: Бітов А.І.

Суддя: Лук`янчук О.В.

Суддя: Ступакова І.Г.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.08.2020
Оприлюднено07.09.2020
Номер документу91336472
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/1378/20

Ухвала від 10.07.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

Ухвала від 06.07.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

Ухвала від 01.06.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

Ухвала від 25.05.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

Ухвала від 08.02.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Постанова від 09.02.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 13.10.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 13.10.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Постанова від 25.08.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Постанова від 25.08.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні