Постанова
від 06.02.2009 по справі 2-а-72/2009
АРТЕМІВСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 2-а-72-/2009р.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Артемівськ

6 лютого 2009 року

Артемівський міськрайонний суд Донецької області в складі:

головуючого судді Медінцевої Н.М. яри секретарі Никонорової Ю.В. за участю позивача ОСОБА_1 представника відповідача ОСОБА_2 Управління праці та соціального захисту населення ОСОБА_2 міської Ради ОСОБА_3

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Артемівську цивільну справу за адміністративним позовом ОСОБА_4 до Управління праці та

соціального захисту населення ОСОБА_2 міської ради про перерахунок допомоги по догляду за дитиною до досягнення ними трирічного віку та стягнення недоплаченої суми допомоги по догляду за дитьми в розмірі 4709, 22грн.

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернулася до суду з позовом про зобов’язання ОСОБА_2 управління праці та соціального захисту населення донарахувати та виплатити додатково суму допомоги по догляду за дітьми до досягнення ними трирічного віку в розмірі 4709, 22 грн., в обгрунтування якого зазначила, що згідно із рішенням Конституційного Суду України визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними) деякі положення Закону України «Про державний бюджет України на 2007 p.», а саме абзац третій частини другої ст..56 цього Закону, щодо встановлення допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку. Тому Артемівське управління праці та соціального захисту населення повинно було донарахувати та сплатити позивачеві допомогу по догляду за дитьми до досягнення ними трирічного віку у розмірі, встановлюному ст..43 Закону України «Про загально обов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою непрацездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням». Але відповідачем цього зроблено не було.

В судовому засіданні позивач підтримав вимоги, викладені в позовній заяві та просив суд зобов’язати відповідача донарахувати та виплатити додатково суму допомоги по

догляду за дитьми до досягнення ними трирічного віку за період з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року включно у розмірі 4709, 22 грн. Посилаючись на той факт, що відповідно до рішення Конституційного Суду України визнано таким, що не відповідає Конституції України абзац третій частини другої ст..56 Закону України «Про державний бюджет України на 2007 p.», щодо встановлення допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку.

У судовому засіданні позивач повністю підтримала позовні вимоги, в обгрунтування яких зазначила, що 02.12.2006 року року народила дітей: сина ОСОБА_5, про що відділом РАЦС у м. Артемівську зроблений актовий запис № 731 від 05.12.2006 року, сина ОСОБА_6, про що відділом РАЦС у м. Артемівську зроблений актовий запис № 732 від 05.12.2006 року та до теперішнього часу перебуває у відпусці по догляду за дитьми до досягнення ними трирічного віку та отримує грошову допомогу, передбачену діючим законодавством України, виплату якої з 09.07.2007р. по 31.12.2007 р. здійснювало Артемівське управління праці та соціального захисту населення. На протязі 2007 року позивач отримувала грошову допомогу на дитину в середньому 130-140 грн. на місяць на одну дитину, замість щомісячних виплат у розмірі 463-470 грн. щомісячно на одну дитину, встановлених Законом України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням», які повинно було здійснювати на підставі того, що відповідно до рішення Конституційного Суду України визнано таким, що не відповідає Конституції України абзац третій частини другої сь.56 Закону України «Про державний бюджет України на 2007 p.», щодо встановлення допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку. Просила суд зобов’язати Артемівське управління праці та соціального захисту населення донарахувати та виплатити позивачеві додатково суму допомоги за доглядом за дитьми до досягнення ними трирічного віку за період з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року у розмірі 4709, 22 грн., а також просить стягнути с відповідача судовий збір у розмірі 3, 40 грн, та витрат на інформаційно-техничне забезпечення - 7, 50 грн.

Представник відповідача у судовому засіданні вимоги позивача не визнав повністю, пояснив, що Позивач отримувала грошову допомогу по догляду за дитьми до досягнення ними трирічного віку в розмірі відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України «ОСОБА_3 питання призначення і виплати допомоги сім’ям з дітьми» від 11.01.2007р. № 13.

На підставі ст..56 Закону України «Про державний бюджет України на 2007 рік» від 19.02.2006 р. № 489-V було зупинено дію ст..43 Закону України «Про за гальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням» від 18.01.2001 № 2240-ІП в якій правлінням фонду соціально страхування встановлювалась допомога по догляду за дитиною до 3-х років, для застрахованих осіб, в розмірі не менше розміру прожиткового мінімуму ( за рахунок коштів правління фонду), Відповідно до ЗУ «Про загальнообов’язкове державне соціальне страху вання у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням» Державним бюджетом на 2007 рік, також була встановлена допомога до догляду за дитиною до 3-х років у розмірі, що дорівнює різниці між 50% прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім’ї в розрахунку на одну особу за по передні 6 місяців, але не менше 23% прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб (для застрахованих осіб).

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Питання виплати застрахованим особам допомоги при народженні дитини та по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку» від 16.01.2007 № 32, допомога до 3-х років, з 1 січня 2007 p., призначається органами праці та соціального захисту населення за рахунок коштів субвенция з державного бюджету місцевим бюджетом. Управління праці та соціального захисту населення ОСОБА_2 міської ради є розпорядником бюджетних коштів нижчого рівня, який у своїй діяльності підпорядковується головному розпоряднику та діяльність якого координується через нього. Згідно з ч.4 ст. 22 Бюджетного кодексу, головний розпорядник бюджетних коштів отримує бюджетні

призначення шляхом їх затвердження у законі про Державний бюджет України, доводить у встановленому порядку до розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня відомості про обсяги асигнувань, забезпечує управління бюджетними асигнуваннями. Затверджує кошториси розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня. Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 р. № 6-рп/2007 визнані неконституційними деякі положення статей ЗУ «Про державний бюджет України на 2007 рік» від 19.12.2006 № 489-У, щодо встановлення розміру допомоги по догляду за дитиною до 3-х років і не внесені відповідні зміни до законодавства, але не визнані неконституційними та не відмінені положення статей постанови Кабінету Міністрів України «ОСОБА_3 питання призначення і виплати допомоги сім’ям з дітьми» від 11.01.07 № 13 (зі змінами від 11.07.2007). Тому виплати, передбачені Законом України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, замовленими народженцям або похованням», які базуються на розмірі, що встановлюється правлінням фонду (але не менше розміру прожиткового мінімуму, встановленого законом) виплачується в розмірах, встановлених постановою Кабінету Міністрів України № 13 від 11.01.2007 р.

В ч.2 ст. 95 Конституції України передбачено, що виключно Законом про Державний бюджет України визначаються будь-які видатки держави на загально-суспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків.

Зібраними у справі доказами встановлено, що ОСОБА_4,

02.12.2006 року народила двох дітей - сина ОСОБА_5, що підтверджено свідоцтвом про народження № 731 від 05.12.2006 р. та сина ОСОБА_6, що підтверджено свідоцтвом про надорження № 732 від 05.122006 р., в зв’язку з чим до теперішнього часу перебуває у відпусці по догляду за дітьми до досягнення ним трирічного віку та отримує відповідну грошову допомогу, передбачену діючим законодавством України, виплату якої з 09.07.2007р. по 31.12.2007р. здійснювало Артемівське управління праці та соціального захисту населення (згідно постанови Кабінету Міністрів України «ОСОБА_3 питання призначення і виплати допомоги сім’ям з дітьми» від 11.01.2007 № 13 та постанови Кабінету Міністрів України «Питання виплати застрахованим особам допомоги при народженні дитини та по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку» від

16.01.2007 № 32.

Відповідно до Положення про управління праці та соціального захисту населення ОСОБА_2 міської Ради, Управління праці та соціального захисту населення ОСОБА_2 міської Ради є виконавчим органом міської ради, що утворюється за рішенням міської ради відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», є підзвітним і підконтрольним міській раді підпорядковане виконавчому комітету міської ради, міському голові, а з питань здійснення ним делегованих повноважень органів виконавчої влади - підконтрольне головному управлінню праці та соціальному захисту населення обласної держадміністрації.

Управління у своїй діяльності керується Конституцією і законами України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, наказами Мінпраці, рішеннями бласної ради, розпорядженнями голови обласної держадміністрації, наказами головного управління праці та соціального захисту населення обласної держадміністрації. Статутом територіальної громади м. Артемівська, Регламентом роботи ОСОБА_2 міської ради, її виконавчого комітету, рішеннями міської ради, її виконавчого комітету, розпорядженнями міського голови, а також положенням про управління.

Управління с юридичною особою, має самостійний баланс, реєстраційні рахунки в установах Державного казначейства, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, штамп, власний бланк.

Управління утримується за рахунок коштів міського бюджету. Граничну чисельність, фонд оплати праці -працівників та видатки на утримання управління в межах виділених асигнувань визначає міська рада після попередньої експертизи у фінансовому управлінні.

 ст. 62 Закону України «Про державний бюджет України на 2007 рік» від 19.12.2006 № 489-У затверджено на 2007 рік, зі змінами та доповненнями прожитковий мінімум на одну особу розрахунку на місяць у розмірі: з 1 квітня - 463 грн., з 1 жовтня -470 гри.

Статтею 56 Закону України «Про державний бюджет України на 2007 рік» було зупинено дію ст..43 «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням» на 2007 рік та встановлено, що у 2007 році допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку відповідно до Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» від 21.11.1992 № 2811-ХІ та Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням» здійснюється за рахунок коштів відповідно субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам у таких розміріх: допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку - у розмірі, що дорівнює різниці між 50 відсотками прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 90 гривень для незастрахованих осіб та не менше 23 відсотків прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, для застрахованих осіб, у порядку, встановленному Кабінетом Міністрів України.

Суд, вислухав пояснення сторін, вивчив матеріали справи, законодавство, що регулює дані правовідносини вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

Конституцією України Україну проголошено демократичною,

соціальною, правовою державою (стаття 1), визнано, що найвищою соціальною цінністю в Україні є людина, її права і свободи та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, а їх утвердження і забезпечення є головним обов’язком держави (стаття 3), права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними (стаття 21), їх зміст і обсяг при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не може бути звужений (стаття 22).

Зупинення дії положень законів, якими визнано права і свободи громадян, їх зміст та обсяг, є обмеженням прав і свобод і може мати місце лише у випадках, передбачених Основним Законом України. У статті 64 Конституції України вичерпно такі випадки, а саме передбачено, що в умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод людини із зазначенням строку дії цих обмежень, та визнано ряд прав і свобод, які не можуть бути обмежені за жодних обставин.

Внаслідок зупинення на певний час дії чинних законів України, якими встановлено пільги, компенсації чи інші форми соціальних гарантій, відбувається фактичне зниження життєвого рівня громадян, який не може бути нижчим від встановленого законом прожиткового мінімуму (частина третя статті 46 Конституції України), та порушується гарантоване у статті 48 Конституції України право кожного на достатній життєвий рівень.

Отже, відповідно до частини третьої статті 22, статті 64 Конституції України право громадян на соціальний захист, інші соціально-економічні права можуть бути обмежені, у тому числі зупиненням дії законів (їх окремих положень), лише в умовах воєнного або надзвичайного стану на певний строк.

Таку правову позицію Конституційний Суд України висловив у Рішенні від 20 березня 2002 року № 5-рп/2002 (справа щодо пільг, компенсацій і гарантій) (пункт 6 мотивувальної частини).

Утверджуючи і забезпечуючи права і свободи громадян, держава окремими законами України встановила певні соціальні пільги, компенсації і гарантії, що с складовою конституційного права на соціальний захист і юридичними засобами здійснення цього права, а тому відповідно до частини другої статті 6, частини другої статті 19, частини першої статті 68 Конституції України вони є загаїьнообов’язковими, однаковою мірою мають додержуватись органами державної влади, місцевого самоврядування, їх посадовими особами. Невиконання державою своїх соціаіьиих зобов’язань щодо окремих осіб ставить громадян у нерівні умови, підриває принцип

довіри особи до держави, що закономірно призводить до порушення принципів соціальної, правової держави.

Принципи соціальної держави втілено також у ратифікованих Україною міжнародних актах: Міжнародному пакеті про економічні, соціальні і культурні права 1966 року, Європейській соціальній хартії (переглянутій) 1996 року, Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, та рішеннях Європейського суду з прав людини. Зокрема, згідно, зі статтею 12 Європейської соціальної хартії (переглянутої) 1996 року держава зобов’язана підтримувати функціонування системи соціального забезпечення, її задовільний рівень, докладати зусиль для її поступового посилення тощо.

Метою і особливістю закону про Державний бюджет України є забезпечення належних умов для реалізації положень інших законів України, які передбачають фінансові зобов’язання держави перед громадянами, спрямовані на їх соціальний захист, у тому числі й надання пільг, компенсацій і гарантій. Отже, при прийнятті закону про Державний бюджет України мають бути дотримані принципи соціальної, правової держави, верховенства права, забезпечена соціальна стабільність, а також збережені пільги, компенсації і гарантії, заробітна плата та пенсії для забезпечення права кожного на достатній життєвий рівень (стаття 48 Конституції України).

Рішенням Конституційного Суду України: від 09.07.2007 р. № 6-рп/2007 по справі № 1-29/2007 визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), деякі положення ЗУ «Про державний бюджет України», в тому числі визнано неконституційним абзац третій частини другої статті 56 цього закону щодо встановлення допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, що визначається як різниця між 50 відсотками прожиткового мінімуму, встановлено для працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 90 гривень для незастрахованих осіб та не менше 23 відсотків прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, для застрахованих осіб, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно абзацу другого статті 152 Конституції України закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність.

Таким чином, Артемівське управління праці та соціального захисту населення за період з 09 липня 2007 р. по 31.12.2007 року повинно було нарахувати та сплатити ОСОБА_7 допомогу по догляду за дитьми до досягнення ними трирічного віку в розмірі, встановленому ст..43 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням» з урахуванням вимог ст..62 Закону України «Про державний бюджет України», а саме: за період з 01 квітня - із розрахунку 463 грн. щомісячно, з 01 жовтня 2007- 470 грн. щомісячно на одну дитину. Відповідно п. 23 Порядку призначення і виплати допомоги при народженні дитини та допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку особам, застрахованим в системі загальнообов’язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів від 11.01.2007 № 13 (із змінами та доповненнями), у разі затвердження нового розміру прожиткового мінімуму розмір допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку перераховується без звернення осіб, яким вона призначена, з місяця набрання чинності актом законодавства, що встановлює новий розмір прожиткового мінімуму.

Вище вказане свідчить про те, що відповідач зобов’язаний відповідно до діючого законодавства донарахувати та сплатити позивачеві ОСОБА_1 додатково суму допомоги по догляду за дитьми до досягнення ними трирічного віку у розмірі 3726, 26 грн. за період з 09 липня 2007р. по 31 грудня 2007р. (Судом перевірено розрахунок наданий позивачем та визначено його вірність).

Заперечення представника відповідача суд не може брати до уваги, оскільки відповідно до ст..9 КАС України, суд при вирішенні справ керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в

межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Суд вирішує справи на підставі Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші норматквно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, закону України, міжнародному договору, згода на обов’язко вість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застасовує правовий акт, який має вище юридичну силу.

На підставі вищевикладеного та керуючись Конституцією України, Бюджетним кодексом України, Законом України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням», Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми», Закону України «Про Державний бюджет України», Постанови Кабінету Міністрів України «ОСОБА_3 питання призначення і виплати допомоги сім’ям з дітьми». Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 р.  № 6-рп/2007 по спр. № 1- 29/2007, СТ.. СТ. 9, 159-163. 99, 102, 181 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Позовні вимоги ОСОБА_1 задовольнити частково.

Зобов’язати Управління праці та соціального захисту населення ОСОБА_2 міської ради провести перерахунок та виплату грошової допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку на користь ОСОБА_4 в інтересах малолітніх дітей: сина ОСОБА_5, 02.12. ІНФОРМАЦІЯ_1 та сина ОСОБА_6, 02.12.2006 p. народження, за період з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 р. в розмірі 3726, 26 грн. Стягнути з розрахункового рахунку Управління праці та соціального захисту населення ОСОБА_2 міської ради 3726 (три тисячі сімсот двадцять шість) гри.. 26 коп. на користь ОСОБА_4 1.М.

Стягнути з ОСОБА_2 міської Ради судовий збір у розмірі 3, 40 гри. на користь ОСОБА_4.

Стягнути з Державного бюджету Ворошиловського району м. Донецька Код ЄДРПОУ: 34686537, р/р.: 31216259700004, МФО банку: 834016, Банк ГУ ДКУ у Донецькій області - 7, 50 грн. витрат на інформаційно-техничне забезпечення розгляду цивільної справи на користь ОСОБА_4

Заява про апеляційне оскарження постанови може бути подана до місцевого суду протягом десяти днів з дня її проголошення.

Апеляційна скарга на постанову може бути подана до Донецького апеляційного адміністративного суду Донецкої області через місцевий суд протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження.

СудАртемівський міськрайонний суд Донецької області
Дата ухвалення рішення06.02.2009
Оприлюднено15.05.2010
Номер документу9214419
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-72/2009

Постанова від 28.04.2012

Адміністративне

Апеляційний суд Черкаської області

Сіренко Ю. В.

Ухвала від 17.04.2012

Адміністративне

Апеляційний суд Черкаської області

Сіренко Ю. В.

Постанова від 30.04.2009

Адміністративне

Яремчанський міський суд Івано-Франківської області

Гребик Л. В.

Постанова від 03.09.2009

Адміністративне

Макарівський районний суд Київської області

Дзюба Н.М.

Постанова від 16.03.2009

Адміністративне

Солом'янський районний суд міста Києва

Коробенко С.В.

Постанова від 14.09.2009

Адміністративне

Ірпінський міський суд Київської області

Кафтанов В.В.

Постанова від 09.02.2009

Адміністративне

Таращанський районний суд Київської області

Потеряйко С.А.

Постанова від 06.02.2009

Адміністративне

Артемівський міськрайонний суд Донецької області

Медінцева Н.М.

Постанова від 05.05.2009

Адміністративне

Золотоніський міськрайонний суд Черкаської області

Міщенко С.В.

Постанова від 27.05.2009

Адміністративне

Володарський районний суд Київської області

Юзвик М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні