Постанова
від 08.10.2020 по справі 908/1664/19
ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08.10.2020 року м. Дніпро Справа № 908/1664/19

Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів :

головуючого судді Чередка А.Є. (доповідач)

суддів: Коваль Л.А., Мороза В.Ф.

при секретарі судового засідання: Мудрак О.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу заступника прокурора Запорізької області

на рішення Господарського суду Запорізької області (суддя Проскуряков К.В.) від 24.10.2019р. (дата складання повного тексту рішення - 04.11.2019р.) у справі № 908/1664/19

за позовом Першого заступника керівника Токмацької місцевої прокуратури (71701, Запорізька область, м. Токмак, вул. Шевченка, буд. 50/57; адреса для листування: 70500, Запорізька область, м. Оріхів, вул. Шевченка, буд. 8)

до відповідачів

1 - Преображенської сільської ради Оріхівського району Запорізької області (70545, Запорізька область, Оріхівський район, с. Преображенка, вул. Преображенська, буд. 3, код ЄДРПОУ 04353927)

2 - Товариства з обмеженою відповідальністю «Вільнянка» (70520, Запорізька область, Оріхівський район, с. Вільнянка, вул. Космічна, буд. 29, код ЄДРПОУ 30837652)

про визнання незаконним та скасування пункту рішення, визнання недійсною додаткової угоди до договору оренди невитребуваних земельних часток (паїв) та зобов`язання повернути земельні ділянки, -

ВСТАНОВИВ:

У липні 2019р. до Господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява Першого заступника керівника Токмацької місцевої прокуратури до відповідачів - Преображенської сільської ради Оріхівського району Запорізької області та Товариства з обмеженою відповідальністю «Вільнянка» , згідно якої прокурор просив суд:

- визнати незаконним та скасувати п. 4 рішення Преображенської сільської ради «Про припинення договорів оренди земельних ділянок від 01.08.2018 та укладення додаткової угоди до договору оренди невитребуваних земельних часток (паїв) від 22.03.2001» № 8 від 22.01.2019 в частині, що стосується земельних ділянок за кадастровими номерами: 2323981000:01:002:0034, 2323981000:02:002:0015 та 2323981000:01:001:0026;

- визнати недійсною додаткову угоду до договору оренди невитребуваних земельних часток (паїв) від 22.03.2001 за номером 667 від 23.01.2019, укладену між Товариством з обмеженою відповідальністю «Вільнянка» та Преображенською сільською радою Оріхівського району Запорізької області в частині, що стосується земельних ділянок за кадастровими номерами: 2323981000:01:002:0034, 2323981000:02:002:0015 та 2323981000:01:001:0026;

- зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Вільнянка» повернути на користь Преображенської сільської ради Оріхівського району Запорізької області земельну ділянку комунальної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим номером 2323981000:01:002:0034 площею 7,9797 га, що розташована на території Преображенської сільською ради Оріхівського району Запорізької області;

- зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Вільнянка» повернути на користь Преображенської сільської ради Оріхівського району Запорізької області земельну ділянку комунальної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим номером 2323981000:02:002:0015 площею 7,472 га, що розташована на території Преображенської сільською ради Оріхівського району Запорізької області;

- зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Вільнянка» повернути на користь Преображенської сільської ради Оріхівського району Запорізької області земельну ділянку комунальної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим номером 2323981000:01:001:0026 площею 8,783 га, що розташована на території Преображенської сільською ради Оріхівського району Запорізької області;

- стягнути з Преображенської сільської ради Оріхівського району Запорізької області на користь Прокуратури Запорізької області кошти, витрачені на сплату судового збору у 2019 році при здійсненні представництва інтересів держави, в розмірі 4 802,50 грн.;

- стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Вільнянка» на користь Прокуратури Запорізької області в особі Токмацької місцевої прокуратури кошти, витрачені на сплату судового збору у 2019 році при здійсненні представництва інтересів держави, в розмірі 4 802,50 грн.

Рішенням Господарського суду Запорізької області від 24.10.2019р. у справі № 908/1664/19 в задоволенні позову відмовлено.

Не погодившись із зазначеним рішенням, до Центрального апеляційного господарського суду звернувся заступник прокурора Запорізької області із апеляційною скаргою, в якій посилаючиссь на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати рішення Господарського суду Запорізької області від 24.10.2019р. у справі № 908/1664/19 та прийняти нове рішення, яким позов прокурора задовольнити.

В обґрунтування апеляційної скарги апелянт, зокрема вказує наступне:

- прокурор належним чином обгрунтував у позовній заяві необхідність звернення з позовом до суду для захисту інтересів держави, а саме захисту прав територіальної громади на землю, які у даному випадку в т.ч. порушені особою, яка і має здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Преображенською сільською радою;

- спірні земельні ділянки належать до комунальної форми власності, тому суд першої інстанції дійшов до помилкового висновку, що особою, яка має здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах є Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області, до якого прокурор не звертався з вимогою про захист інтересів держави.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 04.12.2019р. відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою заступника прокурора Запорізької області на рішення Господарського суду Запорізької області від 24.10.2019р. у справі № 908/1664/19, розгляд апеляційної скарги призначено в судове засідання на 26.12.2019р.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 26.12.2019р. зупинено провадження за апеляційню скаргою заступника прокурора Запорізької області на рішення Господарського суду Запорізької області від 24.10.2019р. у справі № 908/1664/19 до закінчення розгляду Великою Палатою Верховного Суду справи № 912/2385/18 та вирішення питання щодо застосування статті 23 Закону України "Про прокуратуру".

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 17.08.2020р. поновлено апеляційне провадження за апеляційною скаргою заступника прокурора Запорізької області на рішення Господарського суду Запорізької області від 24.10.2019р. у справі № 908/1664/19, розгляд апеляційної скарги призначено в судове засідання на 03.09.2020р.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 03.09.2020р. розгляд апеляційної скарги відкладено в судове засідання на 01.10.2020р.

У судовому засіданні по справі оголошувалась перерва з 01.10.2020р. по 08.10.2020р.

У судовому засіданні представник Прокуратури Запорізької області доводи апеляційної скарги підтримав у повному обсягу.

Представники Преображенської сільської ради Оріхівського району Запорізької області та Товариства з обмеженою відповідальністю «Вільнянка» у відзивах на апеляційну скаргу та в судовому засіданні проти задоволення апеляційної скарги заперечують, вважають оскаржуване рішення законним та обгрунтованим, прийнятим у відповідності до фактичних обставин справи та з правильним застосуванням норм матеріального і процесуального права, а апеляційну скаргу апелянта безпідставною, посилаючись при цьому на відсутність в прокурора, встановлених чинним законодавством підстав, для звернення з даним позовом до господарського суду.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, судова колегія дійшла до висновку про наявність підстав для задоволення апеляційної скарги, виходячи з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи, вірно встановлено місцевим господарським судом та не оспорюється сторонами, 22.03.2001 між Вільнянською сільською радою Оріхівського району Запорізької області (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Вільнянка» (Орендар) укладено договір оренди невитребуваних земельних часток (паїв), який 13.04.2001 зареєстрований у книзі реєстрації договорів оренди земельних часток (паїв) Вільнянської сільської ради за № 667 (далі - договір).

Розділом 1 договору встановлено, що орендодавець передає, а орендар приймає в оренду виділений в натурі єдиний масив невитребуваних земельних часток (паїв) розміром 37,48 умовних кадастрових гектарів вартістю 128 440,00 грн.

Відповідно до ч. 2.1. розділу 2 договору, масив невитребуваних земельних часток (паїв) передається в оренду з метою сільськогосподарського використання.

Згідно з ч. 2.3. розділу 2 договору, договір складено сторонами на невизначений термін. У випадку звернення власника сертифіката в сільську раду, йому буде виділена земельна частка (пай), якою він може розпоряджатися відповідно до діючого законодавства України. Він має право зберегти договір оренди, заключивши додаткову угоду з Орендодавцем та стати стороною даного договору оренди. Також власник сертифіката зберігає за собою право за згодою з Орендарем припинити договір оренди, але тільки після закінчення сільськогосподарського року. Сторони не мають права відмовитись від виконання умов цього договору в односторонньому порядку. За орендодавцем зберігаються всі права по розпорядженню земельною часткою. Проте, умови договору до закінчення терміну дії договору у випадку розпорядження земельною часткою є обов`язковими для виконання новими власниками та правонаступниками.

Додатком до договору оренди невитребуваних земельних часток (паїв) від 13.04.2001 встановлений список власників земельних часток (паїв), чиї землі передані в управління Вільнянській сільській раді, а саме: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 .

11.01.2012 між Вільнянською сільською радою та ТОВ «Вільнянка» укладено додаткову угоду до договору оренди невитребуваних земельних часток (паїв), відповідно до якої сторони вирішили внести зміни до договору оренди невитребуваних земельних часток (паїв) від 22.03.2001 року в частині «Додаток до договору оренди невитребуваних земельних часток (паїв) від 22.03.2001 року» . Список власників земельних часток (паїв) чиї землі передані в управління Вільнянській с/раді. А саме, ОСОБА_1 змінити на ОСОБА_5 .

Рішенням Запорізької обласної ради № 1 від 27.08.2015 утворено Преображенську сільську територіальну громаду Оріхівського району Запорізької області з центром в селі Преображенка, об`єднавши територіальні громади сіл Преображенка, Василівка, Червона криниця, Омельник, Свобода, Широке, Червоний Яр, Вільнянка, Обще, Василівське, Новоселівка, Єгорівка, Микільське, Новосолошине та Тимошівка.

18.01.2018 ТОВ «Вільнянка» звернулось до Преображенської сільської ради Оріхівського району Запорізької області із заявою № б/н від 18.01.2019 (вх. № 74/01-02 від 18.01.2019), в якій зазначило, що станом на дату звернення з вказаною заявою, ТОВ «Вільнянка» має у користуванні земельні ділянки на території Вільнянського старостинського округу Преображенської сільської ради: за кадастровими номерами 2323981000:01:002:0034 площею 7,9797 га, 2323981000:02:002:0015 площею 7,472 га та 2323981000:01:001:0026 площею 8,783 га. Зазначені земельні ділянки перебувають у користуванні на підставі на підставі трьох договорів оренди земельних ділянок, укладених в серпні 2018 року, проте, договори оренди вказаних земельних ділянок укладені передчасно, у зв`язку з чим просило розірвати договори оренди земельних ділянок за вказаними кадастровими номерами, укладені у серпні 2018 та внести відповідні зміни (додаткову угоду) до договору оренди не витребуваних земельних часток (паїв) від 22.03.2001.

На підставі вищевказаної заяви ТОВ «Вільнянка» , 22.01.2019 Преображенською сільською радою Оріхівського району Запорізької області прийнято рішення № 8 «Про припинення договорів оренди земельних ділянок від 01.08.2018 року та укладення додаткової угоди до договору оренди не витребуваних земельних часток (паїв) від 22.03.2001» , яким припинено дію договорів оренди земельних ділянок від 01.08.2018 за кадастровими номерами 2323981000:01:002:0034 площею 7,9797 га, 2323981000:02:002:0015 площею 7,472 га та 2323981000:01:001:0026 площею 8,783 га, шляхом їх розірвання за взаємною згодою сторін. Уповноважено сільського голову Сідуна В.А. підписати відповідні додаткові угоди про таке припинення.

Пунктом 4 вищевказаного рішення № 8 від 22.01.2019 вирішено внести зміни до Договору оренди не витребуваних земельних часток (паїв) від 22.03.2001 за реєстраційним № 667 від 13.04.2001, шляхом укладення додаткової угоди, умовами якої змінити найменування орендодавця на Преображенську сільську раду Оріхівського району Запорізької області, визначити об`єктом оренди виділені в натурі земельні ділянки за кадастровими номерами: 2323981000:01:002:0034 площею 7,9797 га, 2323981000:02:002:0015 площею 7,472 га та 2323981000:01:001:0026 площею 8,783 га, визначити розмір орендної плати на рівні 8% від нормативно-грошової оцінки земельних ділянок та встановлення строку дії договору - до 22.01.2026 року. Уповноважено сільського голову Сідуна В.А. підписати додаткову угоду до Договору оренди невитребуваних земельних часток (паїв) від 22.03.2001.

На підставі вищевказаного рішення 22.01.2019 між Преображенською сільською радою Оріхівського району Запорізької області, в особі керівника - сільського голови Сідуна В.А. (орендодавець), та Товариством з обмеженою відповідальністю «Вільнянка» (орендар) укладено додаткову угоду № б/н до договору оренди невитребуваних земельних часток (паїв) від 22.03.2001, який зареєстрований 13.04.2001 за № 667.

Відповідно до п. 1 Додаткової угоди № б/н від 22.01.2019, преамбулу Договору викладено в наступній редакції: «Цей договір укладено між Преображенською сільською радою Оріхівського району Запорізької області, код за ЄДРПОУ 04353927, яка є правонаступником всіх прав та обов`язків Вільнянської сільської ради Оріхівського району Запорізької області та діє у відповідності до вимог чинного законодавства України, від імені якої діє Сільський голова - ОСОБА_6 , далі за текстом - «Орендодавець» , та Товариство з обмеженою відповідальністю «Вільнянка» , код за ЄДРПОУ 30837652, від імені якого на підставі Статуту діє Генеральний директор - Курман Сергій Іванович, далі за текстом - «Орендар» , а разом - «Сторони» , уклали цей Договір про наступне:» .

Пунктом 2 Додаткової угоди № б/н від 22.01.2019 вирішено викласти перший розділ Договору в наступній редакції: « 1. Предмет договору. 1.1. Орендодавець передає, а Орендар приймає в строкове користування на правах оренди земельні ділянки з числа не витребуваних земельних часток (паїв), які було виділено в натурі та визнано і зареєстровано право власності за Орендодавцем, що складаються з масиву:

- земельна ділянка за кадастровим номером 2323981000:01:001:0026 площею 8,7830 га;

- земельна ділянка за кадастровим номером 2323981000:01:002:0034 площею 7,9797 га;

- земельна ділянка за кадастровим номером 2323981000:02:002:0015 площею 7,4720 га;

- земельна ділянка в умовних кадастрових гектарах площею 9,37 га без виділення в натурі частки (паю).

Згідно з п. 3 Додаткової угоди № б/н від 22.01.2019, викладено п. 2.2. Договору в наступній редакції: «Орендна плата вноситься Орендарем виключно у грошовій формі. Розмір орендної плати становить 8% від нормативно-грошової оцінки земельних ділянок. Нормативно-грошову оцінку земельних ділянок, що є об`єктом оренди орендарю надає орендодавець на початку календарного року. Сторони узгодили, що розмір орендної плати має бути автоматично змінений в разі зміни розміру нормативно-грошової оцінки земельних ділянок та має становити 8% від такої оцінки. Сплата орендної плати здійснюється орендарем в порядку, визначеному чинним законодавством України» .

Пунктом 3 Додаткової угоди № б/н від 22.01.2019 викладено п. 2.3. Договору в наступній редакції: «Договір укладено строком до 22.01.2026 року» . Договір набирає чинності з моменту його державної реєстрації та діє з урахуванням ротації сільськогосподарських культур - до закінчення збору урожаю тієї культури, що буде висіяна в рік закінчення дії цього Договору.»

Відповідно до п. 6 додаткової угоди № б/н від 23.01.2019 до договору оренди невитребуваних земельних часток (паїв) від 22.03.2001, який зареєстрований 13.04.2001 за № 667, додаток до договору оренди невитребуваних земельних часток (паїв) від 22.03.2001 року викладено в наступній редакції: «Список власників земельних часток (паїв), чиї землі передані у власність (управління) Преображенської сільської ради та є об`єктом Договору оренди невитребуваних земельних часток (паїв) становлять:

1. ОСОБА_5 - земельна ділянка перейшла у власність Преображенської сільської ради на підставі рішення Оріхівського районного суду від 16.09.2013 року, право власності зареєстровано;

2. ОСОБА_4 - земельна ділянка перейшла у власність Преображенської сільської ради на підставі рішення Оріхівського районного суду від 05.07.2013 року, право власності зареєстровано;

3. ОСОБА_7 - земельна ділянка перейшла у власність Преображенської сільської ради на підставі рішення Оріхівського районного суду від 16.09.2013 року, право власності зареєстровано;

4. ОСОБА_2 - земельна ділянка перебуває у володінні Преображенської сільської ради без виділу в натурі. Виділення земельної частки (паю) ОСОБА_2 в натурі та реєстрації права власності на виділену земельну ділянку - є підставою для внесення змін до цього договору» .

Відповідно до інформаційних довідок з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єктів нерухомого майна 28.02.2018, 07.06.2018 та 13.06.2018 за Преображенською сільською радою зареєстровано право комунальної власності на земельні ділянки за кадастровими номерами: 2323981000:01:002:0034 площею 7,9797 га, 2323981000:02:002:0015 площею 7,472 га та 2323981000:01:001:0026 площею 8,783 га відповідно, тобто вказані земельні ділянки перейшли до комунальної власності.

Як встановлено судом першої інстанції, вищевказані земельні ділянки перейшли до комунальної власності як відумерла спадщина, оскільки громадяни ОСОБА_1 та ОСОБА_3 померли.

Згідно з витягами із технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельних ділянок, загальна нормативно-грошова оцінка вказаних земельних ділянок становить 579 391,11 грн., а саме: нормативна грошова оцінка земельних ділянок за кадастровими номерами 2323981000:01:002:0034 становить 201 524,44 грн., за № 2323981000:02:002:0015 становить 196 547,12 грн. та за № 2323981000:01:001:0026 - 181 319,55 грн. відповідно.

З урахуванням вищевикладеного, прокурор звернувся до Господарського суду Запорізької області з вимогами: визнати незаконним та скасувати п. 4 рішення Преображенської сільської ради «Про припинення договорів оренди земельних ділянок від 01.08.2018 та укладення додаткової угоди до договору оренди невитребуваних земельних часток (паїв) від 22.03.2001» № 8 від 22.01.2019 в частині, що стосується земельних ділянок за кадастровими номерами: 2323981000:01:002:0034, 2323981000:02:002:0015 та 2323981000:01:001:0026; визнати недійсною додаткову угоду до договору оренди невитребуваних земельних часток (паїв) від 22.03.2001 за номером 667 від 23.01.2019, укладену між Товариством з обмеженою відповідальністю «Вільнянка» та Преображенською сільською радою Оріхівського району Запорізької області в частині, що стосується земельних ділянок за кадастровими номерами: 2323981000:01:002:0034, 2323981000:02:002:0015 та 2323981000:01:001:0026 та зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Вільнянка» повернути на користь Преображенської сільської ради Оріхівського району Запорізької області земельні ділянки комунальної власності сільськогосподарського призначення за кадастровими номерами 2323981000:01:002:0034 площею 7,9797 га, 2323981000:02:002:0015 площею 7,472 га та 2323981000:01:001:0026 площею 8,783 га відповідно.

Як підставу для самостійного звернення до господарського суду з вказаним позовом прокурор зазначив, що порушення закону при розпорядженні спірними земельними ділянками допущено саме Преображенською сільською радою Оріхівського району Запорізької області, у зв`язку з чим вона на рівні з ТОВ «Вільнянка» притягується до юридичної відповідальності, та як наслідок, виступає відповідачем у даному позові. Внаслідок незаконного укладення вищевказаної додаткової угоди до припиненого договору оренди невитребуваних земельних часток (паїв) в частині спірних земельних ділянок, а відтак і передачі цих земельних ділянок в оренду на позаконкурсній основі Преображенською сільською радою Оріхівського району Запорізької області порушено право громади с. Вільнянка Оріхівського району Запорізької області на надання спірної землі в оренду на найвигідніших умовах та отримання відповідного прибутку.

Таким чином, звернення прокурора з позовом до суду спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно-значимого питання законності розпорядження землею.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог прокурора місцевий господарський суд виходив з того, що спірні земельні ділянки розташовані на території Запорізької області, а тому повноваження по розпорядженню такими земельними ділянками відносяться до компетенції Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, яке і мало захищати інтереси держави, у даному випадку, та бути позивачем у справі.

Проте, суд апеляційної інстанції вважає такий висновок суду першої інстанції безпідставним та помилковим.

Так, відповідно до ст. 79 Земельного кодексу України, земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Частиною 1 статті 116 ЗК України, встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають право власності та право користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

Відповідно до ч. 2 ст. 16 Закону України Про оренду землі , укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 124 ЗК України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Згідно з ст. 134 ЗК України, земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі: розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб; використання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, та спеціального водокористування відповідно до отриманих дозволів; використання релігійними організаціями, які легалізовані в Україні, земельних ділянок під культовими будівлями; будівництва об`єктів, що в повному обсязі здійснюється за кошти державного та місцевих бюджетів; надання земельних ділянок підприємствам, установам і громадським організаціям у сфері культури і мистецтв (у тому числі національним творчим спілкам та їх членам) під творчі майстерні; надання земельних ділянок в оренду для реконструкції кварталів застарілої забудови, для будівництва соціального та доступного житла, якщо конкурс на його будівництво вже проведено; розміщення іноземних дипломатичних представництв та консульських установ, представництв міжнародних організацій згідно з міжнародними договорами України; надання земельної ділянки, викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності для забезпечення таких потреб; надання земельних ділянок державної або комунальної власності для потреб приватного партнера в рамках державно-приватного партнерства відповідно до закону; надання земельної ділянки замість викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності та повернення такої земельної ділянки колишньому власнику чи його спадкоємцю (правонаступнику), у разі якщо така потреба відпала; будівництва, обслуговування та ремонту об`єктів інженерної, транспортної, енергетичної інфраструктури, об`єктів зв`язку та дорожнього господарства (крім об`єктів дорожнього сервісу); будівництва об`єктів забезпечення життєдіяльності населених пунктів (сміттєпереробних об`єктів, очисних споруд, котелень, кладовищ, протиерозійних, протизсувних і протиселевих споруд); передачі громадянам земельних ділянок для сінокосіння і випасання худоби, для городництва; надання земельних ділянок суб`єктам господарювання, що реалізують відповідно до Закону України "Про особливості провадження інвестиційної діяльності на території Автономної Республіки Крим" зареєстровані в установленому порядку інвестиційні проекти. Надання такої земельної ділянки у власність здійснюється згідно із законодавством після завершення строку реалізації інвестиційного проекту за умови виконання субєктом господарювання договору про умови реалізації цього інвестиційного проекту на території Автономної Республіки Крим; поновлення договорів оренди землі; передачі в оренду, концесію майнових комплексів або нерухомого майна, розташованого на земельних ділянках державної, комунальної власності; надання в оренду земельних ділянок індустріальних парків керуючим компаніям цих індустріальних парків; надання земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обовязкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи; надання в оренду земельних ділянок під польовими дорогами, розташованих у масиві земель сільськогосподарського призначення (крім доріг, що обмежують масив), відповідно до статті 371 цього Кодексу; надання в оренду земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами, що обслуговують масив земель сільськогосподарського призначення.

Земельні торги не проводяться при наданні (передачі) земельних ділянок громадянам у випадках, передбачених статтями 34, 36 та 121 цього Кодексу, а також передачі земель загального користування садівницькому товариству та дачному кооперативу. Земельні торги не проводяться при безоплатній передачі земельних ділянок особам, статус учасника бойових дій яким надано відповідно до пунктів 19 і 20 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

За ч.ч. 1, 2 ст. 135 ЗК України, земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів.

Продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на земельних торгах, крім випадків, встановлених частинами другою і третьою статті 134 цього Кодексу.

Отже, сільськогосподарське підприємство, як юридична особа, має право на отримання земельної ділянки (ділянок) сільськогосподарського призначення державної чи комунальної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва виключно на конкурсних засадах, у порядку передбаченому ст.ст. 134, 135 ЗК України.

Водночас, особливістю правової природи договору оренди невитребуваних земельних часток (паїв) від 22.03.2001 є те, що власник переданої в оренду землі не визначений, у зв`язку з чим предметом договору № 667 від 13.04.2001 є земельна ділянка невизначеної форми власності, внаслідок чого, у разі набуття у власність земельної ділянки (визначення власника), переданої раніше у користування на підставі договору оренди невитребуваних земельних часток (паїв) (власник невизначений), предмет цього договору змінюється, і відповідно договір припиняє свою дію та будь-які додаткові угоди до нього є недійсними з моменту укладення.

Згідно з ч.ч. 3, 5 ст. 13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» , нерозподілені земельні ділянки, невитребувані частки (паї) після формування їх у земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до дня державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку (…).

Така невитребувана земельна частка (пай) після формування її у земельну ділянку за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради (у разі необхідності формування) за заявою відповідної ради на підставі рішення суду передається у комунальну власність територіальної громади, на території якої вона розташована, у порядку визнання майна безхазяйним.

Отже, у разі реєстрації права власності на нерозподілені земельні ділянки, невитребувані частки (паї), договір оренди, укладений у порядку ст. 13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» в цій частині припиняється (втрачає чинність), і відповідно, до нього не можуть бути внесені зміни, у тому числі шляхом укладення додаткової угоди.

Як встановлено судом першої інстанції, земельні ділянки за кадастровими номерами: 2323981000:01:002:0034 площею 7,9797 га, 2323981000:02:002:0015 площею 7,472 га та 2323981000:01:001:0026 площею 8,783 га перейшли до комунальної власності, права на них зареєстровано за Преображенською сільською радою як відумерла спадщина, що визнається усіма учасниками справи та не потребує доказуванню в силу ч. 1 ст. 75 ГПК України.

Таким чином, вимоги Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» не поширюються на вказані земельні ділянки, оскільки вони втратили статус невитребуваних земельних ділянок у зв`язку зі смертю фізичних осіб, яким належало право їх витребування та переходу земельних ділянок до комунальної власності, а передача спірних земельних ділянок в оренду має здійснюватися на загальних підставах, встановлених ст.ст. 134, 135 ЗК України.

Стаття 152 Земельного кодексу України встановлює, що захист прав на земельні ділянки, здійснюється шляхом визнання недійсними рішень орган виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; визнання угод недійсним застосування інших, передбачених законом, способів.

За наведених обставин пункт 4 рішення «Про припинення договорів оренди земельних ділянок від 01.08.2018 та укладення додаткової угоди до договору оренди невитребуваних земельних часток (паїв) від 22.03.2001» № 8 від 22.01.2019 в частині, що стосується земельних ділянок за кадастровими номерами: 2323981000:01:002:0034, 2323981000:02:002:0015 та 2323981000:01:001:0026 суперечить ст. 13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» , ст.ст. 16, 31, 34 Закону України Про оренду землі , ст.ст. 78, 83, 124, 134, 135 ЗК України, що є підставою для визнання його незаконним та скасування.

Відповідно не відповідає закону та підлягає визнанню недійсною в силу ст.ст. 203, 215 ЦК України і додаткова угода до договору оренди невитребуваних земельних часток (паїв) від 22.03.2001 за номером 667 від 23.01.2019, укладена між Товариством з обмеженою відповідальністю «Вільнянка» та Преображенською сільською радою Оріхівського району Запорізької області в частині, що стосується земельних ділянок за кадастровими номерами: 2323981000:01:002:0034, 2323981000:02:002:0015 та 2323981000:01:001:0026, які згідно з ст. 216 ЦК України мають бути повернені орендодавцю.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Статтею 23 Закону України «Про прокуратуру» визначено, що представництво прокурором інтересів держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Частинами 1 та 3 ст. 4 Господарського процесуального кодексу України гарантовано право на звернення до господарського суду в установленому цим Кодексом порядку. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом. До господарського суду у справах, віднесених законом до його юрисдикції, мають право звертатися також особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб.

Відповідно до ч. 3 ст. 53 ГПК України, у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Рішенням Конституційного Суду України у справі № 1-1/99 від 08.04.1999 визначено, що інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді. Проте держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але й в діяльності приватних підприємств, товариств.

Із врахуванням того, що "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Поняття «орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах» означає орган, на який державою покладено обов`язок щодо здійснення конкретної діяльності у відповідних правовідносинах, спрямованої на захист інтересів держави. Таким органом, відповідно до статей 6, 7 та 143 Конституції України, може виступати орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.

Верховний Суд України у рішенні по справі № 6-251-15ц від 16.12.2015 зазначив, що прийняття рішення про передачу земель державної чи комунальної власність позбавляє Український народ загалом (стаття 13 Конституції України) або конкретну територіальну громаду правомочностей володільця землі в тому обсязі, який дозволяє її статус. В цьому контексті в сфері земельних правовідносин важливу роль відіграє конституційний принцип законності набуття та реалізації права на землю в поєднанні з додержанням засад правового порядку в Україні, відповідно до яких органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (статті 14, 19 Конституції України).

Отже правовідносини, пов`язані з незаконним вибуттям земель із державної чи комунальної власності, а рівно із передачею у користування із порушенням встановленим законом порядком становлять «суспільний» , «публічний» інтерес.

Як вбачається з позовної заяви прокурора, підставою для самостійного звернення до суду з вказаним позовом став той факт, що порушення закону при розпорядженні спірними земельними ділянками допущено саме Преображенською сільською радою Оріхівського району Запорізької області, у зв`язку з чим вона на рівні з ТОВ «Вільнянка» притягується до юридичної відповідальності, та як наслідок, виступає відповідачем у даному позові. Внаслідок незаконного укладення вищевказаної додаткової угоди до припиненого договору оренди невитребуваних земельних часток (паїв) в частині спірних земельних ділянок, а відтак і передачі цих земельних ділянок в оренду на позаконкурсній основі Преображенською сільською радою Оріхівського району Запорізької області порушено право громади с. Вільнянка Оріхівського району Запорізької області на надання спірної землі в оренду на найвигідніших умовах та отримання відповідного прибутку.

Колегія суддів також враховує, що згідно з приписами ст.ст. 12, 83, 116, 122 ЗК України саме до повноважень органів місцевого самоврядування віднесено, зокрема розпорядження землями територіальних громад (передача земельних ділянок комунальної власності у власність або у користування), здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержання земельного та екологічного законодавства, відтак саме Преображенська сільська рада Оріхівського району Запорізької області здійснює функції держави у спірних правовідносинах, а не Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області, як помилково вказано в оскаржуваному рішенні судом першої інстанції, до повноважень, якого чинним законодавством віднесено розпорядження землею державної форми власності.

З огляду на вищенаведене, апеляційний суд вважає, що прокурор належним чином обгрунтував в позовній заяві необідність звернення до суду з даним позовом в інтересах держави та визначив відповідачем-1 за позовом Преображенську сільську раду Оріхівського району Запорізької області, якою і допущено порущення вимог законодавства при винесенні спірного рішення від 22.01.2019р. № 8, скасування якого і є предметом позову у справі, тобто у даному випадку прокурор захищає інтереси держави як позивач, що узгоджується з приписами ст. 53 ГПК України та ст. 23 Закону України Про прокуратуру , враховуючи що орган уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах є відповідачем у справі та заперечує проти позовних вимог прокурора, що також підтверджує обгрунтованість звернення прокурора з позовом до господарського суду за захистом інтересів держави як позивача.

Виходячи з усього вищевикладеного, колегія суддів апеляційного суду вважає, що наведені відповідачами доводи в обгрунтування заперечень на апеляційну скаргу є безпідставними, оскаржуване судове рішення ухвалено судом з неправильним застосуванням норм матеріального права та порушенням норм процесуального права, що є підставою для його скасування та ухвалення нового рішення про задоволення позовних вимог прокурора у повному обсязі.

Згідно з ст. 129 ГПК України та виходячи з результатів розгляду апеляційної скарги, судові витрати по сплаті прокурорами судового збору за подання позову та сплаті судового збору за подання апеляційної скарги слід покласти на відповідачів у рівних частках.

З підстав наведеного та керуючись ст.ст. 129, 269, 270, 275-284 Господарського процесуального кодексу України, апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу заступника прокурора Запорізької області на рішення Господарського суду Запорізької області від 24.10.2019р. у справі № 908/1664/19 - задовольнити.

Рішення Господарського суду Запорізької області від 24.10.2019р. у справі № 908/1664/19 - скасувати.

Ухвалити нове рішення.

Позовну заяву першого заступника керівника Токмацької місцевої прокуратури - задовольнити.

Визнати незаконним та скасувати п. 4 рішення Преображенської сільської ради «Про припинення договорів оренди земельних ділянок від 01.08.2018 та укладення додаткової угоди до договору оренди невитребуваних земельних часток (паїв) від 22.03.2001» № 8 від 22.01.2019 в частині, що стосується земельних ділянок за кадастровими номерами: 2323981000:01:002:0034, 2323981000:02:002:0015 та 2323981000:01:001:0026.

Визнати недійсною додаткову угоду до договору оренди невитребуваних земельних часток (паїв) від 22.03.2001 за номером 667 від 23.01.2019, укладену між Товариством з обмеженою відповідальністю «Вільнянка» та Преображенською сільською радою Оріхівського району Запорізької області в частині, що стосується земельних ділянок за кадастровими номерами: 2323981000:01:002:0034, 2323981000:02:002:0015 та 2323981000:01:001:0026.

Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Вільнянка» повернути на користь Преображенської сільської ради Оріхівського району Запорізької області земельну ділянку комунальної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим номером 2323981000:01:002:0034 площею 7,9797 га, що розташована на території Преображенської сільською ради Оріхівського району Запорізької області.

Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Вільнянка» повернути на користь Преображенської сільської ради Оріхівського району Запорізької області земельну ділянку комунальної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим номером 2323981000:02:002:0015 площею 7,472 га, що розташована на території Преображенської сільською ради Оріхівського району Запорізької області.

Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Вільнянка» повернути на користь Преображенської сільської ради Оріхівського району Запорізької області земельну ділянку комунальної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим номером 2323981000:01:001:0026 площею 8,783 га, що розташована на території Преображенської сільською ради Оріхівського району Запорізької області.

Стягнути з Преображенської сільської ради Оріхівського району Запорізької області на користь Прокуратури Запорізької області в особі Токмацької місцевої прокуратури судові витрати по сплаті судового збору за подання позову у сумі 4802,50грн. та по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги у сумі 7 203,75грн.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Вільнянка» на користь Прокуратури Запорізької області в особі Токмацької місцевої прокуратури судові витрати по сплаті судового збору за подання позову у сумі 4802,50грн. та по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги у сумі 7 203,75грн.

Видачу наказів згідно зі ст. 327 ГПК України доручити Господарському суду Запорізької області.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту постанови.

Повна постанова складена та підписана 12.10.2020 року.

Головуючий суддя А.Є. Чередко

Суддя Л.А. Коваль

Суддя В.Ф. Мороз

Дата ухвалення рішення08.10.2020
Оприлюднено15.10.2020
Номер документу92170694
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/1664/19

Судовий наказ від 03.11.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Проскуряков К.В.

Постанова від 05.10.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Ухвала від 20.09.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Ухвала від 06.09.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Постанова від 15.06.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Ухвала від 24.05.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Ухвала від 28.04.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Постанова від 15.03.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Березкіна Олена Володимирівна

Ухвала від 16.01.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Березкіна Олена Володимирівна

Постанова від 08.12.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Багай Н.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні