Рішення
від 12.10.2020 по справі 904/2258/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12.10.2020м. ДніпроСправа № 904/2258/20

Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Бондарєв Е.М. за участю секретаря судового засідання Нвйдьонова Є.О.

за позовом Дніпровської міської ради (49000, Дніпропетровська область, м. Дніпро, проспект Дмитра Яворницького, буд. 75, ідентифікаційний код 26510514)

до Приватного акціонерного товариства "АТП 11263" (49052, Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Орловська, буд. 21, ідентифікаційний код 03116157)

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача Департамент економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради (49000, Дніпропетровська область, м. Дніпро, проспект Дмитра Яворницького, буд. 75, ідентифікаційний код 40506253)

про стягнення 946 634,71 грн. збитків

Представники:

Від позивача: Гущина М.С., довіреність, представник

Від відповідач: Петушков І. С. довіреність, адвокат

Від відповідача: Тараненко О.І., наказ, директор

Від третьої особи: не з`явився

СУТЬ СПОРУ:

Дніпровська міська рада звернулась до Господарського суду Дніпропетровської області з позовною заявою №7/11-995 від 24.04.2020 про стягнення з Приватного акціонерного товариства "АТП 11263" 946 634,71 грн. збитків.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що на час набрання законної сили рішенням Господарського суду Дніпропетровської області №31/339-09 від 17.11.2009 саме у замовника (забудовника) виник обов`язок звернутись до органу місцевого самоврядування та сплатити пайовий внесок на розвиток соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури. Оскільки, датою прийняття в експлуатацію закінченого будівництва об`єкта є дата реєстрації декларації про готовність об`єкта до експлуатації або видачі сертифіката, відтак момент виникнення спірних правовідносин припадає на дату винесення рішення Господарським судом Дніпропетровської області по справі №31/339-09, а саме на 17.11.2009. Ухилення замовника будівництва від укладення договору про пайову участь на розвиток соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста Дніпра до прийняття об`єкта нерухомого майна в експлуатацію є порушенням обов`язку, який прямо передбачено законодавством. Зазначений об`єкт було введено в експлуатацію, але пайовий внесок у розвиток соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста Дніпра не був сплачений відповідачем, що призвело до неотримання міським бюджетом коштів.

Таким чином, збитки завдані територіальній громаді міста Дніпра внаслідок ухилення відповідача від укладення договору про пайову участь на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Дніпра, а також ухилення відповідача від свого обов`язку щодо перерахування коштів величини пайової участі (946 634,71 грн.) до прийняття об`єкту в експлуатацію територіальна громада міста Дніпра в особі Дніпровської міської ради не отримала кошти у сумі 946 634,71 грн., розмір яких підтверджується розрахунком Департаменту економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради погодженим постійною комісією міської ради.

Позивач у позовні заяві визначив Департамент економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради як третю особу, яка не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача.

Суд дослідив позовні матеріли та дійшов висновку про доцільність залучення Департаменту економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача оскільки на обґрунтування заявлених вимог позивач посилається на те, що Департамент економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради листом від 18.02.2020 №10/13-104 повідомив Дніпровську міську раду, що до них надійшов на візування проект рішення міської ради "Про передачу земельної ділянки по вул. Орловській, 21 (Чечелівський район) в оренду гр. Вороницькій Г.В., ідентифікаційний номер НОМЕР_1 , по фактичному розміщенню ангара". Таким чином, позивач стверджує, що Дніпровська міська рада дізналася про факт порушення свого права на отримання коштів пайової участі на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Дніпра лише після 29.11.2018, про що свідчить відмітка вхідної документації на заяві від ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки. Крім того, розмір пайової участі (946 634,71 грн.) підтверджується розрахунком Департаменту економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради погодженим постійною комісією міської ради. А відтак, враховуючи вищевикладене, рішення у справі може вплинути на права та обов`язки Департаменту економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради.

Ухвалою суду від 04.05.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №904/2258/20, вирішено справу розглядати за правилами загального позовного провадження з викликом учасників справи, залучено до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Департамент економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради та призначено підготовче засідання на 26.05.2020 о 11:00год.

Відповідачем 20.05.2020 до суду подано відзив на позовну заяву яким просить суд застосувати наслідки спливу позовної давності щодо стягнення збитків та у задоволенні позовних вимог Дніпровської міської ради відмовити у повному обсязі. У відзиві відповідач зазначає про той факт, що відповідач не звертався до Департаменту економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської ради, з питань укладання договору про пайову участь на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Дніпра, а також не перераховував кошти величини пайової участі, оскільки будівлі, які були визнані рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 17.11.2009 - власністю відповідача не були збудовані або реконструюванні у розумінні Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 із змінами та доповненням, а також Закону України "Про планування та забудову території" від 20.04.2000 із змінами та доповненнями. Саме тому обов`язку щодо укладання договору про пайову участь на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Дніпра та перерахування коштів - не виникло у відповідача по сьогоднішній день.

Таким чином, відповідач стверджує, що в позовній заяві є недоведеність підстав, у т.ч. складу цивільного правопорушення для стягнення збитків; відповідач не є замовником та/або забудовником будівництва, не змінював функціональне призначення нежитлових приміщень; відповідач не звертався до позивача за декларацією про початок виконання будь-яких будівельних робіт, або за дозволами про проведення реконструкції приміщення; станом на час звернення позивача із проектом договору задля його підписання, відповідач уже не був власником приміщення, що свідчить про відсутність обов`язку сплачувати кошти пайової участі до бюджету по цьому об`єкту.

Також відповідач зазначає, що аналіз Порядку залучення, розрахунку і використання коштів пайової участі (внесків) у розвитку інфраструктури міста Дніпропетровська, а також положень Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" дає підстави для висновку про те, що обов`язок укладання договору про пайову участь, а також перерахування коштів пайової участі пов`язаний та випливає саме із статусу особи - забудовника. Право власності на об`єкт нерухомого майна було визнано на підставі рішення Господарського суду Дніпропетровської області та зареєстровано за відповідачем . Проте, позивачем не доведено та матеріалами справи не підтверджено, що відповідач в розумінні вказаних норм закону є замовником на об`єкті: нежитлове приміщення в цілому, яке складається з ангару літ.2В-1, поз.і-приміщення, загальною площею 472,5 кв.м., ґанок літ. 2в., що розташовано за адресою: місто Дніпропетровськ, вулиця Орловська, будинок 21. У матеріалах позовної заяви відсутні докази звернення відповідача до позивача із заявою про намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, отримання дозволу на реконструкцію, переобладнання нерухомого майна, отримання декларації про готовність об`єкта до експлуатації або акта готовності об`єкта до експлуатації. Таким чином, відповідач стверджує, що позивачем належними засобами доказування не доведено наявність підстави для зобов`язання відповідача укласти договір пайової участі по вказаному об`єкту, та сплати нарахованого розміру внесків пайової участі.

Крім того, відповідач зазначає, що посилання позивача на невиконання відповідачем зобов`язання взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, який кореспондується зі зверненням відповідача до позивача із заявою про укладення такого договору, за відсутності доведення підстав виникнення, наявності цього зобов`язання у відповідача, не може свідчити про понесення позивачем збитків.

Щодо строків позовної давності відповідач зазначає, що рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 17.11.2009 по господарській справі №31/339-09 було оприлюднене в Єдиному державному реєстрі судових рішень 21.01.2011, та стало загальнодоступним для всіх осіб, в тому числі й для позивача, а тому посилання останнього, що йому стало відомо про це лише 18.02.2020, після повідомлення позивача від третьої особи - є неприйнятними, оскільки позивач мав змогу довідатися ще майже 10 років назад, що є грубим порушенням строків позовної давності.

У судовому засіданні 26.05.2020 підготовче засідання відкладено на 18.06.2020 о 10:30 год.

До суду 02.06.2020 надійшла відповідь позивача на відзив де вказує, що на час набрання законної сили рішенням Господарського суду Дніпропетровської області №31/339-09 від 17.11.2009 саме у замовника (забудовника) виник обов`язок звернутись до органу місцевого самоврядування та сплатити пайовий внесок на розвиток соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури. Оскільки, датою прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта є дата реєстрації декларації про готовність об`єкта до експлуатації або видачі сертифіката, відтак момент виникнення спірних правовідносин припадає на дату винесення рішення Господарським судом Дніпропетровської області по справі №31/339-09, а саме на 17.11.2009, оскільки рішенням суду встановлено, що зазначений об`єкт є готовим до експлуатації та може експлуатуватися за цільовим призначенням. Станом на 17.11.2009 діяли норми ст. 27-1 Закону України "Про планування та забудову території" та Порядок залучення коштів на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Дніпропетровська затверджений рішенням Дніпропетровської міської ради від 21.03.2007 № 6/11, які передбачали що пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у зобов`язанні замовника перерахувати обов`язковий внесок по об`єкту в міський бюджет до прийняття відповідного рішення виконкому міської ради про введення об`єкта в експлуатацію. Залишок коштів перераховується під час введення об`єктів експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури. У подальшому до рішення Дніпровської міської ради та затвердженого ним Порядку вносились зміни, але рішення міської ради від 21.03.2007 № 6/11 з урахуванням внесених змін є чинним на теперішній час.

Дніпровська міська рада зазначає, що дізналася про факт порушення свого права на отримання коштів пайової участі на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Дніпра лише після 29.11.2018 про що свідчить відмітка вхідної документації на заяві від ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки. Ураховуючи, що Дніпровська міська рада або третя особа не були а ні стороною у справі № 31/339-09, а ні її учасником, про обставини щодо здійснення переобладнання об`єктів та самочинного будівництва об`єктів нерухомого майна на земельній ділянці по вул. Орловській, 21 дізнались із документів доданих до заяви про затвердження проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки від ОСОБА_1 , яка надійшла до міської ради 29.11.2018. Таким чином позивач стверджує, що відповідач не повідомляв Дніпровську міську раду та її виконавчі органи про здійснення переобладнання об`єктів та самочинне будівництво об`єктів нерухомого майна на земельній ділянці по АДРЕСА_1 , яка перебувала у нього в користуванні на умовах оренди землі до 09.04.2018. Дніпровська міська рада або її виконавчі органи не залучались до участі у справі № 31/339-09. Про зміну власника будівель та споруд розміщених на земельній ділянці по АДРЕСА_1 позивач дізнався із документів доданих до заяви про затвердження проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки від ОСОБА_1 , яка надійшла до міської ради 29.11.2018. Ураховуючи вищезазначене, відсутні підстави вважати строк позовної давності у справі №904/2258/20 пропущеним, тому посилання відповідача на цю підставу відмови у задоволенні позову підлягає відхиленню, а заява про застосування строку позовної давності - залишенню без задоволення.

До суду 15.06.2020 надійшли пояснення третьої особи де вказує, що до Департаменту економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради у 2019 році надійшов на візування проект рішення міської ради "Про передачу земельної ділянки по АДРЕСА_1 в оренду гр. ОСОБА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 , по фактичному розміщенню ангара". З доданих, до зазначеного проекту рішення, документів вбачається, що згідно договору купівлі-продажу від 16.06.2015, продавець - Публічне акціонерне товариство "Автотранспортне підприємство 11263" передало у власність покупця - громадянки ОСОБА_1 нежитлове приміщення - ангар літ. 2В-1, поз. 1, загальною площею 472,5 кв. м, ґанок літ. 2в, по вул. Орловській, 21. Зазначений об`єкт належав ПАТ "АТП 11263" на підставі рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 17.11.2009 справа №31/339-09, яким визнано право власності за ПАТ "АТП 11263" на самовільно переобладнані та побудовані об`єкти нерухомого майна.

Третя особа зазначає, що ПАТ "АТП 11263" з питання укладання договору про пайову участь у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Дніпра по зазначеному об`єкту до Департаменту не зверталося. В результаті порушення права міської ради, Дніпровська міська рада не отримала кошти від пайової участі, які мала можливість отримати за звичайних обставин, тобто наразі є упущена вигода, відповідно до положення ст. 22 Цивільного Кодексу України. Тобто, про порушення своїх прав Департамент дізнався у 2019 році, на той момент, коли діяла ст. 40 Закону України від 17.02.2011 № 3038-VІ "Про регулювання містобудівної діяльності" (який був прийнятий на зміну Закону України "Про планування і забудову територій" від 20.04.2000 № 1669-ІІІ ст. 27-1).Оскільки, забудовником не надано належним чином оформленої копії звіту експертної організації, визначеної в установленому порядку, яка б підтверджувала кошторисну вартість будівництва зазначеного об`єкта, то згідно Порядку залучення, розрахунку і використання коштів пайової участі (внесків) у розвиток інфраструктури міста Дніпра (за змінами та доповненнями), затвердженого рішенням Дніпровської міської ради від 29.07.2011 №5/14, Департаментом розраховано величину пайової участі по вищезазначеному по об`єкту: "Реконструкція приміщення в будівлі контрольно-технічного пункту літ. Б-2, на II поверсі приміщення 1, поз. 13 - кабінет, будівля виробничого цеху № 2 літ. Фш-1 та будівництво ангарів літ. 2Б-1; 2В-1; 2Г-1; 2Д-1", за адресою: АДРЕСА_1 , по фактичним показникам створених потужностей (нових побудованих об`єктів) на суму 946 634,71 грн.

Підготовче засідання 18.06.2020 відкладено на 07.07.2020 о 11:30 год.

Підготовче засідання 07.07.2020 відкладено на 25.08.2020 о 12:30 год.

На електрону пошту суду 25.08.2020 надійшло клопотання представника відповідача про визнання причини неявки уповноваженого представника адвоката Петушкова Івана Сергійовича на судовий розгляд справи №904/2258/20 призначений на 25.08.2020 о 12:30 год. поважними та відкладення судового розгляду справи на іншу більш пізнішу дату у зв`язку з тим, що адвокат Петушков І.С. на день розгляду справи перебувати за межами Дніпропетровської області.

Ухвалою суду від 25.08.2020 закрито підготовче провадження та призначити справу до судового розгляду по суті в засіданні на 10.09.2020 о 11:30год.

Відповідачем до суду 08.09.2020 подані заперечення на позов в яких зазначає, що розрахунок пайового внеску у розмірі 946 634,71 гри. проведено з порушенням норм чинного законодавства, оскільки на час виникнення спірних правовідносин, діяв Закон України "Про планування і забудову територій", статтею 27-1, якого, також передбачено обов`язок замовника будівництва, взяти участь у розвитку соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури та рішення Дніпропетровської міської ради від 21.03.2007 №6/11, яким затверджено порядок залучення коштів на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Дніпропетровська, з урахуванням внесених змін та доповнень, які і підлягали б застосуванню до спірних правовідносин. Вказана обставина залишилась по за увагою Дніпровської міської ради при розробці проекту спірного договору та проведенні розрахунку пайового внеску.

Також відповідач зазначає, що об`єкт будівництва "Реконструкція приміщення в будівлі контрольно-технічного пункту літ. Б-2, на II поверсі приміщення 1, поз. 13 - кабінет, будівля виробничого цеху № 2 літ. Фш-1 та будівництво ангарів літ. 2Б-1; 2В-1; 2Г-1; 2Д-1", за адресою: вул. Орловська, буд. 21" є об`єктом транспортної інфраструктури ПАТ "Автотранспортне підприємство 11263", а тому розрахунок позивача, який викладений в Додатку 1 до договору про пайову участь на розвиток соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м. Дніпра суперечить нормам ч.1 ст.40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та вимогам Порядку залучення, розрахунку і використання коштів пайової участі (внесків) у розвитку інфраструктури міста Дніпропетровська затвердженого рішенням Дніпропетровської міської ради від 29.07.2011 №5/14. Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду по справі №904/1806/18.

У судовому засіданні 10.09.2020 розгляд справи відкладено на 12 жовтня 2020 року о 10:00 год.

Відповідачем 22.09.2020 долучено до справи відповідь КП "ДМБТІ" ДМР №10418 від 10.09.2020 разом із наступними додатками: заяви на проведення технічної інвентаризації від 30.11.2017 №191 (замовлення №145/18 від 11.01.2008) та від 09.07.2008 №157 (замовлення 8584/18 від 31.07.2008), копії ескізів та оцінювальних актів виготовлених на підставі проведених технічних інвентаризацій, копію листа КП "ДМБТІ" ДМР від 13.11.2008 №148-18 та копію балансової довідки від 20.11.2008 №223.

Також 09.10.2020 відповідачем до суду подані письмові пояснення по справі в яких зазначає, що з 01.01.2020 замовник будівництва не зобов`язаний укладати з органом місцевого самоврядування договір про пайову участь на розвиток соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури населеного пункту. З огляду на зазначене, посилання в проекті договору на ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", як на підставу для обов`язкового його укладення, с недоречним, оскільки на час отримання проекту договору для підписання, вказана норма закону, вже не діяла.

Крім того, відповідач звертає увагу на те, що Приватне акціонерне товариство "АТП 11263" розташоване за адресою: м. Дніпро, вул. Орловська, 21 на земельній ділянці з цільовим призначенням: 12.04 Для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства Фактичне розміщення АТП. Види діяльності, які здійснюються Приватним акціонерним товариством "АТП 11263" згідно КВЕД, зокрема становлять: 49.41 Вантажний автомобільний транспорт (основний); 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів; 49.31 Пасажирський наземний транспорт міського та приміського сполучення; 52.29 інша допоміжна діяльність у сфері транспорту. З цих підстав відповідач вважає, що об`єкт будівництва "Реконструкція приміщення в будівлі контрольно-технічного пункту літ. Б-2, на II поверсі приміщення 1, поз. 13 - кабінет, будівля виробничого цеху № 2 літ. Фш-1 та будівництво ангарів літ. 2Б-1; 2В-1; 2Г-1; 2Д-1", за адресою: вул. Орловська, буд. 21" є об`єктом транспортної інфраструктури ПрАТ "Автотранспортне підприємство 11263", а тому розмір пайової участі має становити 0 грн., а не 946 634,71 грн., як розраховано міською радою.

Враховуючи достатність часу, наданого учасникам справи для подання доказів, приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивної господарського процесу, закріплені у статті 129 Конституції України та статтях 13, 14, 74 Господарського процесуального кодексу України, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови учасникам судового процесу в реалізації ними прав, передбачених Господарським процесуальним кодексом України, висловлення своєї правової позиції у спорі та надання відповідних доказів.

Матеріали справи містять достатньо документів, необхідних для вирішення спору по суті та прийняття обґрунтованого рішення у даному судовому засіданні.

У судовому засіданні 12.10.2020 проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Суд, розглянувши наявні в матеріалах справи докази, заслухавши в судових засіданнях представників сторін, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті,

ВСТАНОВИВ:

На виконання вимог законодавства рішенням Дніпровської міської ради №6/11 від 21.03.2007 було затверджено Порядок залучення коштів на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Дніпропетровська.

Рішенням Дніпровської міської ради № 5/14 від 29.07.2011 Порядок залучення коштів на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Дніпропетровська викладений в новій редакції та має назву: Порядок залучення, розрахунку і використання коштів пайової участі (внесків) у розвитку інфраструктури міста Дніпропетровська.

Дніпровська міська рада дізналася про факт порушення свого права на отримання коштів пайової участі на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Дніпра лише після 29.11.2018, про що свідчить відмітка вхідної документації на заяві від ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки. З доданих, до зазначеного проекту рішення, документів вбачається, що згідно договору купівлі-продажу від 16.06.2015, продавець - ПрАТ "Автотранспортне підприємство 11263" (далі - відповідач) передало у власність покупця - громадянки ОСОБА_1 нежитлове приміщення - ангар літ. 2В-1, поз. 1, загальною площею 472,5 кв.м., ґанок літ. 2в, по АДРЕСА_1 .

Відповідач зазначений об`єкт належав на підставі рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 17.11.2009 справа № 31/339-09, яким визнано право власності за ЗАТ "АТП 11263" на самовільно переобладнані та побудовані об`єкти нерухомого майна, а саме: будівлю контрольно-технічного пункту літ. Б-2, на II поверсі прим. 1, поз. 13 - кабінет, загальною площею 15,3 кв.м., прибудову літ. ФІІІ -1, прим. X, поз. 1, загальною площею 260,4 кв.м. та ґанком літ. ф, ангар літ. 2Б-1, поз. 1 - прим., поз. 2 - прим., всього по літ. 2Д-1 загальна площа 647,3 кв.м., розташованих по АДРЕСА_1 .

Відповідно до ч. 4 ст. 75 Господарського процесуального кодексу України обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 17.11.2009 №31/339-09 встановлено, що за результатами обстеження технічного стану будівельних конструкцій виробничих приміщень, які розташовані за адресою: м.Дніпропетровськ, вул. Орловська, буд. 21, яке було здійснено протягом вересня-жовтня 2009 року ТОВ "Інжиніринг-Правопроект", визначено, що всі будівельні конструкції відповідають категорії-1 та придатні для подальшої експлуатації за прямим призначенням.

Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області № 31/339-09 від 17.11.2009 встановлено, що зазначений об`єкт є готовим до експлуатації та може експлуатуватися за цільовим призначенням.

Відповідач з питання укладання договору про пайову участь на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Дніпра по зазначеному об`єкту до Департаменту економіки, фінансів та міського бюджету не звертався.

Листом від 18.07.2019 № 10/15-367 направлено до відповідача два примірники проекту договору для ознайомлення та підписання, які підлягали поверненню до департаменту економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради у двадцятиденний строк після отримання.

На час розгляду справи відповідачем зобов`язання щодо укладення договору та сплати відповідних коштів не виконано.

Ухилення замовника будівництва від укладення договору про пайову участь на розвиток соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста Дніпра до прийняття об`єкта нерухомого майна в експлуатацію є порушенням обов`язку, який прямо передбачено законодавством.

Так, на підставі Порядку залучення, розрахунку і використання коштів пайової участі (внесків) у розвитку інфраструктури міста Дніпра затвердженого рішенням Дніпровської міської ради № 5/14 від 29.07.2011 зі змінами було проведено розрахунок суми стягуваних збитків (несплачених коштів пайової участі).

Розмір пайової участі, якій підлягає перерахуванню до міського бюджету становить946 634,71 грн.

В порушення вимог законодавства відповідач не сплатив пайового внеску на створення та розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Дніпра, що і стало причиною звернення позивача до суду із позовною заявою.

Відповідно до ч. 4 ст. 11 Цивільного кодексу України у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.

Згідно з ч. 1 ст. 14 Цивільного кодексу України цивільні обов`язки виконуються у межах встановлених договором або актом цивільного законодавства.

Органи місцевого самоврядування, згідно зі ст. 16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону.

До відання виконавчих органів міських рад, відповідно до ст. 28 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" належить залучення на договірних засадах коштів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, розташованих на відповідній території, та коштів населення, а також бюджетних коштів на будівництво, розширення, ремонт і утримання на пайових засадах об`єктів соціальної і виробничої інфраструктури та на заходи щодо охорони навколишнього природного середовища.

Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 № 3038-УІ встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності та покликаний забезпечити сталий розвиток територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів. Зазначений закон набрав чинності з моменту опублікування 12.03.2011 (г. "Голос України" від 12.03.2011- № 45).

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні" від 20.09.2019 внесені зміни до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", а саме виключено ст. 40 Закону.

Але відповідно до Перехідних положень, Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні" від 20.09.2019 установлено, що договори про сплату пайової участі, укладені до 1 січня 2020 року, є дійсними та продовжують свою дію до моменту їх повного виконання.

Протягом 2020 року замовники будівництва на земельній ділянці у населеному пункті перераховують до відповідного місцевого бюджету кошти для створення і розвитку інфраструктури населеного пункту (далі - пайова участь) у такому розмірі та порядку: розмір пайової участі становить (якщо менший розмір не встановлено рішенням органу місцевого самоврядування, чинним на день набрання чинності цим Законом): для нежитлових будівель та споруд - 4 відсотки загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта; для житлових будинків - 2 відсотки вартості будівництва об`єкта, що розраховується відповідно до основних показників опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну житлову політику і політику у сфері будівництва, архітектури, містобудування.

Замовник будівництва зобов`язаний протягом 10 робочих днів після початку будівництва об`єкта звернутися до відповідного органу місцевого самоврядування із заявою про визначення розміру пайової участі щодо об`єкта будівництва, до якої додаються документи, які підтверджують вартість будівництва об`єкта. Орган місцевого самоврядування протягом 15 робочих днів з дня отримання зазначених документів надає замовнику будівництва розрахунок пайової участі щодо об`єкта будівництва.

До набрання чинності Законом України № 303 8-VI правовідносини пайової участі забудовників були врегульовані Законом України "Про планування та забудову території" від 20.04.2000 № 1699-ІІІ. Вказаним законом було доповнено статтею 27-1 згідно із Законом від 16.09.2008 № 509-VI, положення якої набрали чинності 14.10.2008 та передбачали, що замовник, який має намір здійснити будівництво об`єкта містобудування у населеному пункті, зобов`язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, який полягає у відрахуванні замовником після прийняття об`єкта в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для забезпечення створення і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, у розмірі визначеному у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування, відповідно до встановленого органом місцевого самоврядування розміру пайової участі (внеску) замовника від загальної кошторисної вартості будівництва (реконструкції) об`єкта містобудування, визначеної згідно з державними будівельними нормами.

На виконання законодавчих вимог рішенням Дніпропетровської міської ради від 21.03.2007 № 6/11 було затверджено Порядок залучення коштів на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Дніпропетровська. Вказаний Порядок був прийнятий та оприлюднений Дніпровською міською радою у встановленому порядку, тому він був нормативно-правовим актом, обов`язковим до виконання на території м. Дніпропетровська.

Рішенням Дніпровської міської ради від 29.07.2011 № 5/14 було затверджено Порядок залучення коштів на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Дніпропетровська викладений в новій редакції та має назву: Порядок залучення, розрахунку і використання коштів пайової участі (внесків) у розвитку інфраструктури міста Дніпропетровська (далі -Порядок № 5/14).

Порядок № 5/14 містить механізм залучення до пайової участі, порядок укладення договорів та розрахунку розміру величини пайового внеску. Вказаний Порядок був прийнятий та оприлюднений Дніпровською міською радою на виконання вимог ст. 22 Закону України "Про інформацію" у встановленому порядку, а саме на офіційному веб-сайті Дніпровської міської ради та у газеті "Наше місто", тому відповідно до норм ч. 1 ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", є нормативно-правовим актом, обов`язковим до виконання на території м. Дніпро. Порядок №5/14 від 29.07.2011 є регуляторним актом.

Станом на 17.11.2009 діяли норми ст. 27-1 Закону України "Про планування та забудову території" та Порядок залучення коштів на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Дніпропетровська затверджений рішенням Дніпропетровської міської ради від 21.03.2007 № 6/11, які передбачали, що пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у зобов`язанні замовника перерахувати обов`язковий внесок по об`єкту в міський бюджет до прийняття відповідного рішення виконкому міської ради про введення об`єкта в експлуатацію. Залишок коштів перераховується під час введення об`єкта в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури.

Відповідно до ч. 3 ст. 23 Господарського кодексу України правові акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування, прийняті в межах їх повноважень, є обов`язковими для виконання усіма учасниками господарських відносин, які розташовані або здійснюють свою діяльність на відповідній території. Враховуючи вищезазначене, Порядок № 6/11 від 21.03.2007 зі змінами внесеними рішенням міської ради від 29.07.2011 № 5/14, був обов`язковим для застосування та виконання відповідачем.

Відповідно до ст. 4 Закону України "Про архітектурну діяльність" будівництвом є (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) та знесення об`єкта архітектури, архітектурно-будівельний контроль, технічний та авторський нагляди під час здійснення будівництва або зміни (у тому числі шляхом знесення) об`єкта містобудування.

Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 16.05.2011 № 45 "Про затвердження Порядку розроблення проектної документації на будівництво об`єктів" передбачено, що будівництвом є нове будівництво, реконструкція, технічне переоснащення діючих підприємств, реставрація та капітальний ремонт об`єктів будівництва; об`єктом будівництва є будинки, будівлі, споруди будь-якого призначення, їх комплекси та/або частини, лінійні об`єкти інженерно-транспортної інфраструктури.

Згідно зі ст. 4 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" об`єктами будівництва є будинки, будівлі, споруди будь-якого призначення, їх комплекси та частини, лінійні об`єкти інженерно-транспортної інфраструктури.

Положеннями Закону України "Про планування та забудову території" на момент виникнення спірних правовідносин було встановлено обов`язок замовників будівництва звернутись до відповідного органу місцевого самоврядування для сплати коштів на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Дніпра.

Статтею 22 Цивільного кодексу України визначено, що особа, якій завдано збитків в результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі.

Шкода підлягає відшкодуванню в повному обсязі особою, яка її заподіяла, за умови, що дії останньої були неправомірними, між ними і шкодою є безпосередній причинний зв`язок та є вина зазначеної особи.

Згідно із статтею 216 Господарського кодексу України учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставі і в порядку, передбаченому цим Кодексом, іншими законами та договором. Господарсько-правова відповідальність базується на принципах, згідно з якими потерпіла сторона має право на відшкодування збитків незалежно від того, чи є застереження про це в договорі.

Відшкодування збитків є одним з видів господарських санкцій, який застосовується у сфері господарювання є заходом впливу на правопорушника у сфері господарювання, в результаті застосування яких для нього настають несприятливі економічні та/або правові наслідки (ст. 217 Господарського кодексу України).

Статтею 224 Господарського кодексу України, яка кореспондується із статтею 623 Цивільного кодексу України передбачено, що учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов`язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб`єкту, права або законні інтереси якого порушено.

Під збитками, згідно з частиною другою статті 224 Господарського кодексу України, розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов`язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.

Протиправна поведінка відповідача полягає у тому, що договір про пайову участь замовника про внесок на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста не укладений, у зв`язку з чим відповідач не виконав свій обов`язок щодо перерахування коштів величини пайової участі (946 634,71 грн.) до прийняття об`єкту в експлуатацію, тобто до 17.11.2009. Неправомірна бездіяльність відповідача щодо його обов`язку взяти участь у створенні і розвитку-інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту є протиправною формою поведінки, внаслідок якої орган місцевого самоврядування був позбавлений права отримати на розвиток інфраструктури населеного пункту відповідну суму коштів.

Збитки - завдані територіальній громаді міста Дніпра внаслідок ухилення відповідача від укладання договору про пайову участь на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Дніпра, а також ухилення відповідача від свого обов`язку щодо перерахування коштів величини пайової участі (946 634,71 гри.) до прийняття об`єкту в експлуатацію територіальна громада міста Дніпра в особі Дніпровської міської ради не отримала кошти у сумі 946 634,71 грн., розмір яких підтверджується розрахунком Департаменту економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради погодженим постійною комісією міської ради.

Причинний зв`язок між протиправною поведінкою, яка виразилась у неправомірній бездіяльності відповідача щодо ухилення від укладання договору про пайову участь та завданими збитками які виразились у несплаті коштів пайового внеску та полягає у тому, що саме внаслідок протиправних дій відповідача територіальній громаді міста Дніпра завдано збитки у виді недоотримання надходжень до місцевого бюджету.

Вина- відповідач, незважаючи на наявність у нього встановленого законом обов`язку взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, ухилився від укладання договору про пайову участь на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Дніпра та не перерахував (946 634,71 грн.) пайового внеску на створення та розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Дніпра.

Не ініціювання відповідачем укладення договору обов`язок укладення якого визначений законом, ухилення замовника будівництва від укладення договору про пайову участь направленого відповідачеві третьою особою є порушенням обов`язку сплати коштів пайового внеску на створення та розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Дніпра, яке прямо передбачено чинним законодавством. При цьому невиконання такого зобов`язання не звільняє замовника будівництва від обов`язку сплатити коштів пайової участі, в тому числі і після прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію (Аналогічні висновки викладено у постановах Верховного Суду України від 30.11.2016 у справі № 3-1323гс16 (№ 922/6409/15), від 01.02.2017 у справі № 3-1441гс16 (справа №922/753/16), 03.05.2018 у справі №904/4306/17, від 25.04.2018 №904/8146/17).

Щодо заяви відповідача про застосування строків позовної давності до вимог позивача суд зазначає наступне.

Статтею 256 Цивільного кодексу України встановлено, що позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.

Перебіг позовної давності, відповідно до ст. 261 Цивільного кодексу України, починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.

Дніпровська міська рада дізналася про факт порушення свого права на отримання коштів пайової участі на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Дніпра лише після 29.11.2018, про що свідчить відмітка вхідної документації на заяві від ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки.

Приймаючи до уваги викладене, врахувавши дату коли позивач дізнався про факт порушення свого права та направлення позивачем відповідачу претензії, дату пред`явлення позову до суду, суд встановив, що позивач звернувся до суду з даним позовом у межах строку позовної давності, внаслідок чого суд відмовляє у задоволенні заяви відповідача про застосування наслідків пропуску строку позовної давності.

Враховуючи все вищезазначене, суд вважає, що відповідач має обов`язок зі сплати пайового внеску на створення та розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Дніпра у розмірі 946 634,71 грн.

Згідно ст. 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін.

Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом.

Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

На підставі ст. 86 Господарського процесуального кодексу України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Відповідач не спростував доводи позивача. Отже, позов Дніпровської міської ради до Приватного акціонерного товариства "АТП 11263" про стягнення пайового внеску на створення та розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Дніпра у розмірі 946 634,71 грн. підлягає задоволенню.

Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись статтями 2, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 185, 191, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Дніпровської міської ради до Приватного акціонерного товариства "АТП 11263"; третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача Департамент економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради; про стягнення 946 634,71 грн. збитків задовольнити.

Стягнути з Приватного акціонерного товариства "АТП 11263" (49052, Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Орловська, буд. 21, ідентифікаційний код 03116157) на користь Дніпровської міської ради (49000, Дніпропетровська область, м. Дніпро, проспект Дмитра Яворницького, буд. 75, ідентифікаційний код 26510514) 946 634,71 грн. збитків та 14 199,52 витрат по сплаті судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили у відповідності до статті 241 Господарського процесуального кодексу України. Рішення суду може бути оскаржено до Центрального апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Дата складення повного судового рішення - 22.10.2020.

Суддя Е.М. Бондарєв

Дата ухвалення рішення12.10.2020
Оприлюднено23.10.2020
Номер документу92345761
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/2258/20

Постанова від 16.11.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Жуков С.В.

Ухвала від 14.11.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Жуков С.В.

Ухвала від 03.11.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Жуков С.В.

Постанова від 19.09.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Антонік Сергій Георгійович

Ухвала від 23.08.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Антонік Сергій Георгійович

Ухвала від 21.08.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Антонік Сергій Георгійович

Ухвала від 10.07.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Антонік Сергій Георгійович

Ухвала від 28.06.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Антонік Сергій Георгійович

Ухвала від 22.06.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Білецька Людмила Миколаївна

Рішення від 14.02.2022

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Назаренко Наталія Григорівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні