ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,
гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ: 03499901, UA628999980313141206083020002
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
15.12.2020 Справа № 905/1456/20
Господарський суд Донецької області у складі судді Величко Н.В.,
при секретарі судового засідання Пузіковій Ю.С.,
розглянувши у відкритому підготовчому судовому засіданні матеріали
за позовом: Фермерського господарства "Олександрівська Рів`єра" (код ЄДРПОУ 42842744, адреса: 84420, Донецька область, Лиманський р-н, с. Рідкодуб, вул. Шкільна, буд. 7),
до відповідача 1: Лиманської міської ради (код ЄДРПОУ 04053275, адреса: 84406, Донецька область, м. Лиман, вул. Незалежності, буд. 46)
про: визнання права оренди на земельну ділянку, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії, -
за участю представників сторін:
від позивача: не з`явились;
від відповідача 1: Косик Я.І. - за розпорядженням №39-0 від 28.02.2019 та випискою з ЄДРПОУ;
від відповідача 2: не з`явились, -
СУТЬ СПОРУ:
Фермерське господарство "Олександрівська Рів`єра" звернулось до Господарського суду Донецької області з позовною заявою б/н від 25.07.2020 (вх.№14419/20 від 05.08.2020), в якій просить:
- визнати за Фермерським господарством "Олександрівська Рів`єра" право оренди земельної ділянки кадастровий номер 142308200:12:000:0393 площею 54,9160 га на підставі договору оренди землі від 21.12.2012, укладеного між Рідкодубівською сільською радою та ОСОБА_1 (зареєстрований в управлінні Держкомзему у місті Красний Лиман, запис у державному реєстрі земель від 21.12.2012 № 142300004003449);
- визнати протиправним та скасувати рішення Лиманської міської ради від 24.12.2019 №7/73-4789 "Про припинення ОСОБА_1 договору оренди землі від 21.12.2012, зареєстрованого в управлінні Держкомзему у місті Красний Лиман за № 142300004003449 від 21.12.2012р.";
- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Донецькій області відновити запис в поземельній книзі та державному земельному кадастрі про земельну ділянку сільськогосподарського призначення, кадастровий номер 142308200:12:000:0393, площею 54,9160 га.
Позовні вимоги мотивовані тим, що ОСОБА_1 після отримання за договором від 21.12.2012 земельної ділянки в оренду на 49 років для ведення фермерського господарства, зареєстрував Фермерське господарство "Олександрівська Рів`єра" у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб, що передбачено ст. 8 Закону України «Про фермерське господарство» . ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_1 помер. Відповідно до свідоцтва про право на спадщину за заповітом ОСОБА_2 прийняла у спадщину назване фермерське господарство. Загальними зборами членів Фермерського господарства "Олександрівська Рів`єра" вирішено припинити членство та повноваження голови фермерського господарства ОСОБА_1 у зв`язку зі смертю та обрано до складу учасників фермерського господарства й відповідно головою ОСОБА_2 , також затверджено статут цього фермерського господарства в новій редакції.
Позивач вказує, що під час вчинення дій щодо реєстрації за ФГ "Олександрівська Рів`єра" права оренди на земельну ділянку, позивач довідався про наявність рішення Лиманської міської ради від 24.12.2019 №7/73-4789 "Про припинення ОСОБА_1 договору оренди землі від 21.12.2012, зареєстрованого в управлінні Держкомзему у місті Красний Лиман за № 142300004003449 від 21.12.2012р.", підставою для припинення договору оренди визначено смерть орендаря. Також позивач довідався про видалення в національній кадастровій системі (поземельний книзі) земельної ділянки з кадастровим № 142308200:12:000:0393, що належить ФГ "Олександрівська Рів`єра" на праві оренди.
Вважаючи рішення Лиманської міської ради від 24.12.2019 №7/73-4789 протиправним, а також не погоджуючись з видаленням в національній кадастровій системі (поземельний книзі) земельної ділянки з кадастровим №142308200:12:000:0393, що належить ФГ "Олександрівська Рів`єра" на праві оренди, позивач звернувся до суду з цим позовом.
На підтвердження позовних вимог надано суду: рішення Краснолиманської міської ради від 15.11.2012 №6/19-1883, договір оренди землі від 21.12.2012, план схема меж земельної ділянки, акт про передачу земельної ділянки від 21.12.2012, витяг із Державного земельного кадастру про земельну ділянку, статут ФГ "Олександрівська Рів`єра" від 21.02.2019 та від 19.06.2020 у новій редакції, заяву від 22.07.2020, лист Лиманського відділу ГУ Держгеокадастру у Донецькій області від 23.07.2020, рішення Лиманської міської ради від 24.12.2019, копії яких долучено до матеріалів справи.
Матеріалам присвоєно єдиний унікальний номер справи № 905/1456/20. З дотриманням приписів ст.6 Господарського процесуального кодексу України, відповідно до Положення про автоматизовану систему документообігу суду, для розгляду справи №905/1456/20 визначено суддю Величко Н.В.
Ухвалою від 08.09.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі 905/1456/20; постановлено справу розглядати за правилами загального позовного провадження; призначено підготовче засідання на 01.10.2020; визнано явку у повноважених представників не обов`язковою; визначено сторонам строк для вчинення дій процесуального характеру (для подання відзиву на позовну заяву відповідачем, відповіді на відзив за наявності - позивачем).
Підготовче засідання відкладалось, оголошувались перерви, строк підготовчого провадження продовжувався судом на тридцять днів (ухвали суду від 01.10.2020, від 22.10.2020, від 24.11.2020).
Лиманською міською радою (відповідач 1) подано відзив б/н від 30.09.2020 на позовну заяву (вх.№18896/20 від 05.10.2020), в якому викладено заперечення проти задоволення позовних вимог.
Лиманська міська рада вказує на те, що за відсутності документів, що підтверджують передачу фізичною особою ОСОБА_1 права оренди земельної ділянки до складеного капіталу ФГ "Олександрівська Рів`єра", зокрема акта прийому-передачі права оренди спірної земельної ділянки, рішення членів ФГ "Олександрівська Рів`єра" щодо користування спірною земельною ділянкою, відсутності у положеннях Статуту позивача визначеного терміну, на який ФГ "Олександрівська Рів`єра" передано право користування земельною ділянкою 142308200:12:000:0393, твердження позивача про те, що ним отримано права та обов`язки за договором оренди землі від 21.12.2012, вважає такими, що не відповідають положенням чинного законодавства та статуту ФГ "Олександрівська Рів`єра". Також стверджує, що оскаржуване рішення від 24.12.2019 №7/73-4789 Лиманською міською радою прийнято у межах повноважень та у спосіб, встановлений чинним законодавством, тому вважає вимоги позивача безпідставними.
В частині вимог позивача про зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області відновити запис в поземельній книзі та державному земельному кадастрі про земельну ділянку сільськогосподарського призначення, кадастровий номер 142308200:12:000:0393, площею 54,9160 га, відповідач 1 зазначає, що рішенням Лиманської міської ради від 24.12.2019 №7/73-4789 земельні ділянки комунальної власності передано у власність громадянам згідно переліку для ведення особистого селянського господарства на території Лиманської міської ради, а відповідно до даних Публічної кадастрової карти 28 земельних ділянок, утворених внаслідок поділу земельної ділянки з кадастровим номером 142308200:12:000:0393 площею 54,9160 га, належать до приватної форми власності. Отже, у даному випадку, на думку відповідача 1, відновлення запису в поземельній книзі та державному земельному кадастрі про спірну земельну ділянку не є можливим без порушення прав та законних інтересів власників новоутворених 28 земельних ділянок.
До відзиву додано: договір оренди землі від 21.12.2012, план (схема) меж земельної ділянки кадастровий номер 1423083200:12:000:0393, витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права (індексний номер 207857783, час формування 29.04.2020), лист-відповідь Лиманського міського відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Донецькій області від 12.11.2019 № 16.37-3-1500/96, рішення Лиманської міської ради від 24.12.2019 № 7/73-4789, від 20.08.2020 № 7/83-5867 з додатком, копії яких долучено до справи.
Позивач у відповіді на відзив б/н від 09.10.2020 (вх.№19753/20 від 19.10.2020) доводи відповідача 1 відхиляє, наполягає на задоволенні позовних вимог повністю.
Відповідачем 2 у встановлений судом строк відзив на позовну заяву не подано.
Ухвалою від 24.11.2020 закрито підготовче провадження у справі №905/1456/20; призначено розгляд справи по суті на 15.12.2020; визнано явку уповноважених представників сторін в судове засідання не обов`язковою.
В судове засідання 15.12.2020 позивач та відповідач 2 своїх представників не направили, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.
З`явився представник відповідача 1, який підтримав заперечення проти задоволення позовних вимог.
Відповідно до ч.1 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України , неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Враховуючи положення ст. 13 , 74 Господарського процесуального кодексу України , якими в господарському судочинстві реалізовано конституційний принцип змагальності судового процесу, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови для надання сторонами доказів та заперечень та здійснені всі необхідні дії для забезпечення сторонами реалізації своїх процесуальних прав, явка представників сторін обов`язковою не визнавалась, а тому суд вважає за можливе розглядати справу за наявними в ній матеріалами і документами без явки в судове засідання представників позивача та відповідача 2.
Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд, -
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Краснолиманської міської ради від 15.11.2012 №6/19-1883 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду громадянину ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства на території Рідкодубовської сільської ради (за межами населених пунктів) та передано в оренду ОСОБА_1 земельну ділянку кадастровий номер 142308200:12:000:0393 площею 54,9160 га для ведення фермерського господарства на території Рідкодубовської сільської ради за рахунок земель сільськогосподарського призначення (запасу) Рідкодубовської сільської ради строком на 49 років.
21.12.2012 між Рідкодубівської сільською радою (орендодавець) та громадянином ОСОБА_1 (орендар) укладено відповідний договір оренди землі (далі - Договір).
Відповідно до пунктів 1-2 Договору орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення - для ведення фермерського господарства на підставі рішення Краснолиманської міської ради від 15.11.2012 №6/19-1883, яка знаходиться: на території Рідкодубівської сільської ради Краснолиманського району Донецької області (за межами населених пунктів). В оренду передається передається земельна ділянка, кадастровийй номер:142308200:12:000:0393 площею 54,9160 га, у тому числі сільськогосподарські угіддя - рілля - 54,9160 га.
Договір укладено на 49 (сорок дев`ять) років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 60 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (п.8 Договору).
Земельна ділянка передається в оренду для ведення фермерського господарства. Умови збереження стану об`єкта оренди використання земельної ділянки за цільовим призначенням (для ведення фермерського господарства) (п.п.14, 16 Договору).
Даний договір зареєстрований в управлінні Держкомзему у місті Красний Лиман, про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 21.12.2012 № 142300004003449.
На виконання умов цього Договору за актом про передачу та прийом земельної ділянки від 21.12.2012 представником орендодавця передано, а ОСОБА_1 прийнято в оренду земельну ділянку площею 54,9160 га, строком 49 (сорок дев`ять) років, для ведення фермерського господарства на території Рідкодубівської сільської ради Краснолиманського району Донецької області (за межами населених пунктів). Земельна ділянка передана в оренду без будівель, споруд та інших об`єктів орендодавця. Земельна ділянка недоліків не має, спірних питань нема.
Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-1404389192019 від 22.02.2019, земельна ділянка з кадастровим номером 1423083200:12:000:0393, місце розташування: Донецька область, Краснолиманський район, на території Рідкодубівської сільської ради, є комунальною власністю, площею 54,9160 га передана в оренду ОСОБА_1 (податковий номер НОМЕР_1 ). Державна реєстрація речового права проведена 11.01.2019, строк дії речового права 49 років, починаючи з 21.12.2012. Відомості про обмеження у використанні земельної ділянки не зареєстровані.
Судом встановлено, що громадянин ОСОБА_1 заснував та зареєстрував Фермерське господарство "Олександрівська Рів`єра" (ідентифікаційний код юридичної особи - 42842744, дата запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань - 25.02.2019, номер запису - 1 272 102 0000 000902).
Матеріали справи містять заяву ОСОБА_1 від 26.02.2019, адресовану Фермерському господарству "Олександрівська Рів`єра", зі змісту якої вбачається, що він, у відповідності до ст. 12 Закону України "Про фермерське господарство", надав згоду на використання ФГ "Олександрівська Рів`єра" земельної ділянки з кадастровим номером 142308200:12:000:0393 площею 54,9160 (ріллі) з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства на території Лиманського району (колишньої Рідкодубівської сільської ради) Донецької області за межами населених пунктів, яка знаходиться у його користуванні на правах оренди згідно Договору оренди землі від 21.12.2012.
Згідно Статуту Фермерського господарства "Олександрівська Рів`єра", затвердженого рішенням загальних зборів Фермерського господарства "Олександрівська Рів`єра" протоколом №1 від 21.02.2019 (далі - статут ФГ від 21.02.2019), засновником та головою Фермерського господарства "Олександрівська Рів`єра" є ОСОБА_1 .
Відповідно до п.3.1. Статуту ФГ від 21.02.2019 фермерське господарство набуло прав юридичної особи з дня його державної реєстрації та є юридичною особою приватного права.
У пункті 5.8. Статуту визначено, що фермерське господарство користується земельною ділянкою, яка надана ОСОБА_1 згідно до Договору оренди землі, зареєстрований №142300004003449 від 21.12.2012.
ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_1 помер, що вбачається із свідоцтва про смерть серія НОМЕР_2 , виданого Лиманським міським відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції.
22.05.2019 відповідно до свідоцтва про право на спадщину за заповітом від 22.05.2020, посвідченого державним нотаріусом Лиманської державної нотаріальної контори та зареєстрованого у реєстрі за №427, спадкова справа № 232/2019, ОСОБА_2 прийняла у спадщину 100% статутного капіталу Фермерського господарства "Олександрівська Рів`єра", що є юридичною особою за законодавством України від 25.02.2019 №12721020000000902, код ЄДРПОУ 42842744, юридична адреса: 84420, Донецька область, Лиманський район, с. Рідкодуб, вул. Шкільна, б.7, що належала спадкодавцю на підставі бухгалтерської довідки, виданої Фермерським господарством "Олександрівська Рів`єра", від 25.03.2019 за №1.
Згідно з протоколом загальних зборів членів фермерського господарства "Олександрівська Рів`єра" №01/06-2020 від 19.06.2020 вирішено припинити членство та повноваження голови фермерського господарства "Олександрівська Рів`єра" ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 , номер облікової картки платника податків НОМЕР_3 ) у зв`язку зі смертю та обрано до складу учасників й головою Фермерського господарства "Олександрівська Рів`єра" з 19.06.2020 ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_3 , номер облікової карти платника податків НОМЕР_4 ), яка має право вчиняти дії від імені юридичної особи. Затверджено Статут фермерського господарства "Олександрівська Рів`єра" у новій редакції. Доручено проведення державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу - фермерського господарства "Олександрівська Рів`єра" новообраному голові фермерського господарства ОСОБА_2 , номер облікової картки платника податків НОМЕР_4 , особисто або через довірену особу, шляхом надання довіреності.
Як зазначає позивач, з метою належного оформлення прав оренди на земельну ділянку Голова ФГ "Олександрівська Рів`єра" ОСОБА_2 зверталася до реєстратора Лиманської міської ради з метою належної реєстрації прав оренди на земельну ділянку за фермерським господарством на підставі укладеного 21.12.2012 між Рідкодубовською сільською радою та ОСОБА_1 договору оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення - для ведення фермерського господарства, кадастровий номер 142308200:12:000:0393 площею 54,9160 га строком на 49 років (зареєстрований в управлінні Держкомзему у місті Красний Лиман, про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 21.12.2012 № 142300004003449). Проте за наслідком розгляду поданих заяв про реєстрацію за ФГ "Олександрівська Рів`єра" права оренди на земельну ділянку жодних відповідей (листів, рішень, тощо) до голови ФГ "Олександрівська Рів`єра" не надходило.
З матеріалів справи вбачається, що позивач звертався з заявою від 22.07.2020 до міського голови ОСОБА_3 , відповідно до якої просив зареєструвати за ФГ "Олександрівська Рів`єра" (код ЄДРПОУ 42842744) право оренди земельної ділянки кадастровий номер 142308200:12:000:0393 площею 54,9160 га на підставі договору оренди землі від 21.12.2012, укладеного між Рідкодубівською сільською радою та ОСОБА_1 , для ведення фермерського господарства.
Така заява отримана відповідачем 22.07.2020, про що свідчить відповідна відмітка у нижньому правому куті цієї заяви.
Відповіді на вищезазначену заяву з боку відповідача матеріали справи не містять.
Згідно листа Відділу у Лиманському районі Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 23.07.2020 № 619/104-20 від 23.07.2020, наданого у відповідь на запит ОСОБА_2 від 22.07.2020, відомості в Національній Кадастровій Системі про земельну ділянку за кадастровим номером 1423083200:12:000:0393 відсутні. Вказана земельна ділянка знаходиться у архіві у результаті поділу.
З матеріалів справи вбачається, що 24.12.2019 Лиманською міською радою прийнято рішення №7/73-4789 "Про припинення ОСОБА_1 договору оренди землі від 21.12.2012 року, зареєстрованого в управлінні Держкомзему у місті Красний Лиман за №142300004003449 від 21.12.2012р.", згідно з яким вирішено припинити договір оренди землі від 21.12.2012, зареєстрований в управлінні Держкомзему у місті Красний Лиман за №142300004003449 від 21.12.2012 у зв`язку зі смертю орендаря ОСОБА_1 (актовий запис про смерть №291 від 17.04.2019).
Позивач зазначає, що про існування вищевказаного рішення дізнався під час подання заяви в приміщенні міської ради та ознайомився з таким рішенням за наслідком огляду офіційного інтернет сайту Лиманської міської ради.
Вважаючи свої права порушеними, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Вивчивши матеріали справи, дослідивши та оцінивши подані докази, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до частини 1 статті 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Частиною 1 статті 2 Закону України "Про фермерське господарство" встановлено, що відносини, пов`язані із створенням, діяльністю та припиненням діяльності фермерських господарств, регулюються Конституцією України , Земельним кодексом України , Законом України "Про фермерське господарство" та іншими нормативно-правовими актами України. З чого випливає, що Закон України "Про фермерське господарство" є спеціальним нормативно-правовим актом у таких правовідносинах.
Згідно із ч. 1 ст. 1 Закону України "Про фермерське господарство" фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян зі створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону.
Право на створення фермерського господарства має кожний дієздатний громадянин України, який досяг 18-річного віку та виявив бажання створити фермерське господарство (ч. 1 ст. 5 Закону).
Згідно з ч. 1 ст. 8 Закону України "Про фермерське господарство" після одержання засновником у власність земельної ділянки або укладення договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Отже, можливість реалізації громадянином права на створення фермерського господарства безпосередньо пов`язана з наданням (передачею) йому земельних ділянок для ведення фермерського господарства, що є обов`язковою умовою для державної реєстрації фермерського господарства.
Відповідно до п.14 Договору земельна ділянка передається в оренду для ведення фермерського господарства.
Встановлено, що земельна ділянка кадастровий номер 142308200:12:000:0393 надавалась громадянину ОСОБА_1 в оренду на 49 років для ведення фермерського господарства.
Згідно ст. 12 Закону України "Про фермерське господарство" землі фермерського господарства можуть складатися із:
а) земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі;
б) земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності;
в) земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди.
При цьому зазначена норма (в частині підпункту "в") не ставить в залежність ту обставину, хто є формальним орендарем земельної ділянки: громадянин-учасник (засновник) фермерського господарства чи саме господарство як юридична особа.
Зі змісту положень статті 12 Закону України "Про фермерське господарство" вбачається, що земельні ділянки, які використовуються фермерським господарством на умовах оренди, входять до складу земель фермерського господарства.
З комплексного аналізу норм статей 1 , 5 , 7 , 8 , 12 Закону України "Про фермерське господарство" можна зробити висновок, що після укладення договору тимчасового користування землею, у тому числі на умовах оренди, фермерське господарство реєструється в установленому законом порядку і з дати реєстрації набуває статусу юридичної особи. З цього часу обов`язки землекористувача земельної ділянки здійснює фермерське господарство, а не громадянин, якому вона надавалась.
Вищезазначена правова позиція викладена у постановах Великої палати Верховного суду від 13.03.2018 р. по справі № 348/992/16-ц, від 13.06.2018 р. у справі № 474/100/16-ц, від 12.12.2018 р. у справі № 704/29/17-ц та постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 05.12.2019 по справі №911/2202/18.
Надана громадянину у встановленому порядку для ведення фермерського господарства земельна ділянка в силу свого правового режиму є такою, що використовується виключно для здійснення підприємницької діяльності, а не для задоволення особистих потреб. Суб`єктом такого використання може бути особа - суб`єкт господарювання за статтею 55 Господарського кодексу України. Після укладення договору оренди земельної ділянки для ведення фермерського господарства та проведення державної реєстрації такого господарства користувачем орендованої земельної ділянки є саме фермерське господарство (п. 6.24 - 6.25 постанови Великої Палати Верховного Суду від 01.04.2020 у справі № 320/5724/17).
Після державної реєстрації фермерського господарства у правовідносинах користування земельними ділянками, наданими на підставі Закону України Про фермерське господарство , відбувається фактична заміна орендаря, й обов`язки користувача земельної ділянки переходять до фермерського господарства з дня його державної реєстрації.
Аналогічний висновок зробила колегія суддів у постанові Великої Палати Верховного Суду від 31 жовтня 2018 року у справі № 677/1865/16-ц.
У постанові від 30 червня 2020 року по справі № 927/79/19 Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку, що не відбувається відчуження орендарем права на оренду земельної ділянки, що обмежено частиною першою статті 8-1 Закону № 161-ХІУ, а здійснюється встановлений нормами Закону № 973-ІУ перехід прав та обов`язків орендаря земельної ділянки від громадянина до створеного ним фермерського господарства. При цьому такий перехід відбувається в силу норм Закону № 973-ІУ та не потребує вчинення сторонами орендних правовідносин будь-яких додаткових дій, у тому числі укладення додаткових угод.
Таким чином є помилковими та безпідставним твердження Відповідача 1 про необхідність укладання документів, що підтверджують передачу фізичною особою ОСОБА_1 права оренди земельної ділянки до складеного капіталу Фермерського господарства "Олександрівська рів`єра", зокрема акту прийому-передачі, рішення членів ФГ, а також звернень спадкоємців до Лиманської ради з листом-пропозицією укласти додаткову угоду до договору оренди землі щодо внесення змін до нього в частині заміни орендаря та те що земельна ділянка з кадастровим номером 142308200:12:000:0393 площею 54,9160 га не увійшла до складу земель Фермерського господарства "Олександрівська Рів`єра" після його реєстрації ОСОБА_1 .
Згідно ст.152 Земельного кодексу України Держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю.
Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом, зокрема, визнання прав.
Відповідно до ст.16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Таким чином, вимоги позивача про визнання за Фермерським господарством "Олександрівська Рів`єра" права оренди земельної ділянки кадастровий номер 142308200:12:000:0393 площею 54,9160 га на підставі договору оренди землі від 21.12.2012, укладеного між Рідкодубівською сільською радою та ОСОБА_1 (зареєстрований в управлінні Держкомзему у місті Красний Лиман, запис у державному реєстрі земель від 21.12.2012 № 142300004003449) є обґрунтованими, підтверджені матеріалами справи та підлягають задоволенню.
Щодо позовної вимоги про визнання протиправним та скасування рішення Лиманської міської ради від 24.12.2019 №7/73-4789.
Сторонами не оспорюється, що на підставі рішення Краснолиманської міської ради від 23.07.2015 року № 6/44-3461 "Про добровільне об`єднання територіальних громад» відповідно до Закону України «Про добровільне об`єднання територіальних громад» відбулося об`єднання Краснолиманської (тепер і далі - Лиманської) об`єднаної територіальної громади, до складу якої увійшла й територіальна громада села Рідкодуб Рідкодубівської сільської ради.
Частиною третьою ст. 8 Закону України «Про добровільне об`єднання територіальних громад» визначено, що об`єднана територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальних громад, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою. У разі об`єднання всіх територіальних громад одного району в одну об`єднану територіальну громаду все майно спільної власності територіальних громад такого району є комунальною власністю об`єднаної територіальної громади, а пов`язані з таким майном права та обов`язки належать об`єднаній територіальній громаді з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою.
Отже, на підставі Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" Лиманська міська рада, яка уособлює Лиманську об`єднану територіальну громаду, набула права та обов`язки орендодавця за Договором оренди землі від 21.12.2012.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначено Конституцією України та Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» .
Статтею 143 Конституції України визначено, зокрема, що територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності.
Частиною 1 ст.10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Відповідно до ч.3 ст.24 вказаного нормативно-правового акту, органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
За приписами ч.1 ст.59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
За таких обставин, враховуючи вищенаведене, органи місцевого самоврядування наділені правом на прийняття рішень з віднесених до їх компетенції питань.
Пунктом 36 Договору оренди землі від 21.12.2012 року, укладеного між Рідкодубівською сільською радою та ОСОБА_1 , та зареєстровано в управлінні Держкомзему у м. Красний Лиман (запис у державному реєстрі земель №142300004003449 від 21.12.2012 року) передбачено, що дія договору припиняється у разі: закінчення строку, на який його було укладено; договір припиняється також в інших випадках, передбачених законом.
Приписами ст. 31 Закону України "Про оренду землі" вказано, що договір оренди землі припиняється в разі, зокрема, смерті фізичної особи-орендаря, засудження його до позбавлення волі та відмови осіб, зазначених у статті 7 цього Закону, від виконання укладеного договору оренди земельної ділянки.
Відповідно до ст. 7 Закону України "Про оренду землі" право на оренду земельної ділянки переходить після смерті фізичної особи - орендаря, якщо інше не передбачено договором оренди, до спадкоємців, а в разі їх відмови чи відсутності таких спадкоємців - до осіб, які використовували цю земельну ділянку разом з орендарем і виявили бажання стати орендарями в разі, якщо це не суперечить вимогам Земельного кодексу України та цього Закону.
У разі смерті громадянина - засновника СФГ відповідні правомочності та юридичні обов`язки щодо використання земельної ділянки, яка була надана засновнику саме для ведення фермерського господарства, зберігаються за цією юридичною особою до часу припинення діяльності фермерського господарства у встановленому порядку.
Аналогічний за змістом висновок викладений у постанові від 26 травня 2020 року по справі № 922/989/18 Великої Палати Верховного Суду.
Як вже встановлено судом, Фермерське господарство "Олександрівська Рів`єра" зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 25.02.2019, номер запису 1 272 102 0000 000902.
Станом на дату прийняття оспорюваного рішення Лиманською міською радою (24.12.2019), Фермерське господарство "Олександрівська Рів`єра" не було припинено у встановленому порядку. Доказів протилежного матеріали справи не містять.
Таким чином, з огляду на встановлені судом обставини та норми чинного законодавства є всі підстави для висновку, що твердження відповідача 1 про припинення дії договору оренди землі від 21.12.2012, зареєстрованого в управлінні Держкомзему у місті Красний Лиман за № 142300004003449 від 21.12.2012, з підстав смерті ОСОБА_1 є помилковим. У даному випадку право оренди цієї земельної ділянки перейшло до позивача.
В силу норм ч.1 ст.21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або Законам України визнаються незаконними в судовому порядку (ч.10 ст.59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» ).
Відповідно до ст.152 Земельного кодексу України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
У разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним (ст.155 Земельного кодексу України).
Таким чином, приймаючи до уваги, що вирішення питання про припинення договору оренди землі відбулось у спосіб, який не передбачений Законом України «Про оренду землі» , враховуючи, що ухвалене відповідачем 1 рішення не містило належного обґрунтування його прийняття, суд дійшов висновку, що рішення №7/73-4789 від 24.12.2019 Лиманської міської ради «Про припинення ОСОБА_1 договору оренди землі від 21.12.2012, зареєстрованого в управлінні Держкомзему у м. Красний Лиман за №142300004003449 від 21.12.2012 року» є протиправним та таким, що підлягає скасуванню, внаслідок чого позовні вимоги у розглядуваній частині є обґрунтованими та задовольняються судом.
Щодо позовних вимог про зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області відновити запис у поземельній книзі та державному земельному кадастрі, суд зазначає наступне.
Відповідно до листа Лиманського відділу Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 23.07.2020 на звернення ОСОБА_2 від 22.07.2020 про надання відомостей з Державного земельного кадастру у формі витягу про земельну ділянку за кадастровим номером 1423083200:12:000:0393 було повідомлено, що відомості в Національній Кадастровій Системи відсутні та те, що вказана земельна ділянка знаходиться у архіві у результаті поділу.
Згідно наявного в матеріалах справи витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права (індексний номер витягу 207857783, дата формування 29.04.2020) щодо земельної ділянки з кадастровим номером 1423083200:12:000:0393 площею 54,916 га для ведення фермерського господарства (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1744387314230), припинено з 07.04.2020 право оренди земельної ділянки (номер запису 29890855) з кадастровим номером 1423083200:12:000:0393 площею 54,916 га для ведення фермерського господарства, строком дії 49 років, починаючи з 21.12.2012, суб`єкт речового права - ОСОБА_1 , орендодавець - Рідкодубівська сільська рада.
Статтею 202 Земельного кодексу України передбачено, що державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у Державному земельному кадастрі в порядку, встановленому Законом.
Державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера (ст. 1 Закону про державний земельний кадастр надалі - Закон).
Статтею 2 Закону передбачено, що Державний земельний кадастр ведеться з метою інформаційного забезпечення органів державної влади та органів місцевого самоврядування, фізичних та юридичних осіб при: регулюванні земельних відносин; управлінні земельними ресурсами; організації раціонального використання та охорони земель; здійсненні землеустрою; проведенні оцінки землі; формуванні та веденні містобудівного кадастру, кадастрів інших природних ресурсів; справлянні плати за землю.
Документами Державного земельного кадастру, які створюються під час його ведення, є: індексні кадастрові карти (плани) України, Автономної Республіки Крим, областей, районів, сіл, селищ, міст; індексні кадастрові карти (плани) кадастрової зони, кадастрового кварталу; кадастрові карти (плани) Автономної Республіки Крим, областей, районів, сіл, селищ, міст, інші тематичні карти (плани), перелік яких встановлюється Порядком ведення Державного земельного кадастру; Поземельні книги (ч. 1ст. 18 Закону).
Державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку (ч. 1 ст. 24 Закону).
Частиною 5 ст. 37 Закону передбачено внесення виправлень у відомостях про земельну ділянку на підставі рішення суду.
Процедуру та вимоги щодо ведення Державного земельного кадастру визначає Порядок ведення Державного земельного кадастру, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012, № 1051 .
Пунктом 114 Порядку ведення Державного земельного кадастру встановлено, що державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі:
1) поділу чи об`єднання земельних ділянок - на підставі заяви про державну реєстрацію земельних ділянок, які утворилися в результаті такого поділу чи об`єднання;
2) коли протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстроване з вини заявника, - на підставі інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, отриманої шляхом безпосереднього доступу до зазначеного Реєстру.
Частиною 6 статті 16 Закону України "Про Державний земельний кадастр" передбачено, що кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера.
Відповідно до частин 7, 9 статті 16 Закону України "Про Державний земельний кадастр" скасований кадастровий номер земельної ділянки не може бути присвоєний іншій земельній ділянці, а інформація про скасовані кадастрові номери земельних ділянок зберігається у Державному земельному кадастрі постійно.
Відповідно до п. 114 Порядку ведення Державного земельного кадастру (далі - Порядок) відомості про земельну ділянку у разі скасування її державної реєстрації: набувають статусу архівних за рішенням Державного кадастрового реєстратора; відображаються на кадастровій карті в архівному шарі даних геоінформаційної системи; зберігаються в Державному земельному кадастрі постійно разом з відомостями про відповідного Державного кадастрового реєстратора, дату та час набуття статусу архівних такими відомостями.
Відповідно до п.49 Порядку, поземельна книга ведеться за формою згідно з додатком 8 під час державної реєстрації земельної ділянки, внесення до Державного земельного кадастру відомостей (змін до них) про зареєстровані земельні ділянки (в тому числі у разі їх поділу чи об`єднання, а також відновлення їх меж) відповідно до пунктів 107-137 Порядку.
Номером Поземельної книги є кадастровий номер земельної ділянки.
Відповідно до п.51 Порядку, внесення відомостей до Поземельної книги в електронній (цифровій) формі є внесенням відомостей до Державного земельного кадастру.
Пунктом 60 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051 також визначено, що запис у Поземельній книзі скасовується (поновлюється) Державним кадастровим реєстратором на підставі рішення суду.
Відповідно до п. 61 Порядку, скасування (поновлення) запису в Поземельній книзі здійснюється шляхом внесення до Державного земельного кадастру відомостей про його скасування (поновлення) із зазначенням дати та підстави для скасування (поновлення), посади, прізвища та ініціалів Державного кадастрового реєстратора, який скасував (поновив) запис, та формування з використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру нових аркушів Поземельної книги.
Відповідно до ст. 5 ГПК України , здійснюючи правосуддя, господарський суд захищає права та інтереси фізичних і юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.
Як вже зазначалось, відповідно до частини 2 статті 152 Земельного кодексу України , власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Відповідно до пункту б) частини 3 статті 152 Земельного кодексу України , захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав.
Приймаючи до уваги, що рішення №7/73-4789 від 24.12.2019 Лиманської міської ради «Про припинення ОСОБА_1 договору оренди землі від 21.12.2012, зареєстрованого в управлінні Держкомзему у м. Красний Лиман за №142300004003449 від 21.12.2012 року» суд визнає протиправним та таким, що підлягає скасуванню, тому, зважаючи на наведені вище норми чинного законодавства, є всі підстави для висновку, що обраний позивачем спосіб захисту у вигляді зобов`язання Головного управління державної служби у Донецькій області відновити запис у поземельній книзі та державному земельному кадастрі про земельну ділянку сільськогосподарського призначення, кадастровий номер 142308200:12:000:03093, площею 54,9160 га - є належним способом захисту прав позивача, а відповідні вимоги Фермерського господарства "Олександрівська Рів`єра" підлягають задоволенню.
Протилежного відповідачами не доведено.
Згідно ч.1 ст.2 Господарського процесуального кодексу України завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.
Статтею 129 Конституції України встановлено, що основними засадами судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з ч.ч.1-3 ст.13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Аналогічна норма міститься у ч.1 ст.74 Господарського процесуального кодексу України .
Відповідно до статей 76-79 Господарського процесуального кодексу України , належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. Достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
За таких обставин, оскільки відповідачами належними доказами не спростовано доводів позивача, позов підлягає задоволенню.
Судові витрати за розгляд справи покладаються на відповідачів.
Керуючись ст.ст. 13 , 74 , 76 , 86, 129 , 236-241 Господарського процесуального кодексу України , суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позовні вимоги задовольнити.
2. Визнати за Фермерським господарством "Олександрівська Рів`єра" право оренди земельної ділянки кадастровий номер 142308200:12:000:0393 площею 54,9160 га на підставі договору оренди землі від 21.12.2012, укладеного між Рідкодубівською сільською радою та ОСОБА_1 (зареєстрований в управлінні Держкомзему у місті Красний Лиман, запис у державному реєстрі земель від 21.12.2012 № 142300004003449).
3. Визнати протиправним та скасувати рішення Лиманської міської ради від 24.12.2019 №7/73-4789 "Про припинення ОСОБА_1 договору оренди землі від 21.12.2012, зареєстрованого в управлінні Держкомзему у місті Красний Лиман за № 142300004003449 від 21.12.2012р.".
4. Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Донецькій області відновити запис в поземельній книзі та державному земельному кадастрі про земельну ділянку сільськогосподарського призначення, кадастровий номер 142308200:12:000:0393, площею 54,9160 га.
5. Стягнути з Лиманської міської ради (код ЄДРПОУ 04053275, адреса: 84406, Донецька область, м. Лиман, вул. Незалежності, буд. 46) на користь Фермерського господарство "Олександрівська Рів`єра" (код ЄДРПОУ 42842744, адреса: 84420, Донецька область, Лиманський р-н, с. Рідкодуб, вул. Шкільна, буд. 7) судовий збір у розмірі 3153,00 грн. (три тисячі сто п`ятдесят три гривні, 00 коп.).
6. Стягнути Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області (код ЄДРПОУ 39767332, адреса: 84313, Донецька область, м. Краматорськ, бул. Машинобудівників, буд. 16) на користь Фермерського господарство "Олександрівська Рів`єра" (код ЄДРПОУ 42842744, адреса: 84420, Донецька область, Лиманський р-н, с. Рідкодуб, вул. Шкільна, буд. 7) судовий збір у розмірі 3153,00 грн. (три тисячі сто п`ятдесят три гривні, 00 коп.).
5. Після набрання рішенням законної сили видати судовий наказ.
6. Згідно із ст.241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга відповідно до ст.256 Господарського процесуального кодексу України на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга може бути подана учасниками справи до Східного апеляційного господарського суду через Господарський суд Донецької області (п.17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України ).
7. Повний текст рішення підписано 18.12.2020
Суддя Н.В. Величко
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 15.12.2020 |
Оприлюднено | 21.12.2020 |
Номер документу | 93630089 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Величко Наталія Вікторівна
Господарське
Господарський суд Донецької області
Величко Наталія Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні