Постанова
від 06.09.2007 по справі 12/334
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

12/334

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"06" вересня 2007 р.                                                                                  м.Рівне                     

             дата прийняття постанови                                                                                                                                                                              місце прийняття

15:25 год.                                                                                                   Справа №  12/334

  час прийняття постанови                                                                                                                   номер справи

Господарський суд Рівненської області в складі: головуючий - суддя  Крейбух О. Г.; секретар судового засідання - помічник судді О.М.Шандалюк

за участю представників сторін:  

від позивача  :  представник Кратюк М.К., директор  

від відповідача : представник Стельмащук О.В. довіреність № 3287/07  від 10.05.07 р.  

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Приватне підприємство "Колі"    

до відповідача  Управління Пенсійного фонду України в Рівненському районі

про визнання нечинним рішення № 399 від 14 серпня 2006 року, визнання нечинною вимоги № Ю 231 У від 03 липня 2007 року

ОБСТАВИНИ СПРАВИ :

Позивач звернувся до господарського суду з адміністративним позовом до відповідача про визнання нечинним рішення Управління Пенсійного фонду України в Рівненському районі від 14.08.2006р. № 399 та визнання нечинною вимоги від 03.07.2007р. № Ю 231 У.

Позивач свої позовні вимоги обгрунтовує тим, що відповідачем при винесенні оспорюваного рішення не враховано положення статті 250 Господарського кодексу України щодо строків застосування адміністративно-господарських санкцій, які можуть бути застосовані до суб'єкта господарювання протягом шести місяців з дня виявлення порушення, але не пізніш як через один рік з дня порушення цим суб'єктом встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності.

Відповідач позовні вимоги заперечує з підстав, викладених в письмовому запереченні на позов від 30.07.2007р. № 6404/07. Зокрема, вказує на те, що адміністративно-господарські санкції та строки їх застосування, зазначені в Господарському кодексі України, не можуть використовуватись у відносинах, що виникають між суб'єктами загальнообов'язкового державного пенсійного страхування. Просить в позові відмовити.

В судовому засіданні 31.07.2007р. оголошувалась перерва до 06.09.2007р. на 9:30 год., 06.09.2007р.  –до 06.09.2007р. на 14:30 год. для дотримання повноти та об'єктивності судового процесу.  

Заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, оцінивши наявні в матеріалах справи і досліджені в судовому засіданні докази, суд ВСТАНОВИВ:

За змістом статей 14, 18, 20 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003р. № 1058-IY (далі - Закон № 1058) страхові внески є цільовим загальнообов'язковим платежем, який справляється на всій території України в порядку, встановленому цим Законом. Страхувальники зобов'язані сплачувати страхові внески, нараховані за відповідний базовий звітний період, не пізніше ніж через 20 календарних днів із дня закінчення цього періоду. Для підприємств незалежно від форми власності базовим звітним періодом є календарний місяць. Страхові внески підлягають сплаті незалежно від фінансового стану платника страхових внесків.

За змістом частини 2, пункту 2 частини 9 статті 106 Закону № 1058 суми страхових внесків своєчасно не нараховані та/або не сплачені страхувальниками у строки, визначені статтею 20 цього Закону, в тому числі обчислені територіальними органами Пенсійного фонду у випадках, передбачених частиною третьою статті 20 цього Закону, вважаються простроченою заборгованістю із сплати страхових внесків (далі - недоїмка) і стягуються з нарахуванням пені та застосуванням фінансових санкцій.

Виконавчі органи Пенсійного фонду застосовують до страхувальників такі фінансові санкції за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих страхувальниками або територіальними органами Пенсійного фонду, накладається штраф залежно від строку затримки платежу в розмірі: 10 відсотків своєчасно не сплачених зазначених сум - у разі затримки їх сплати у строк до 30 календарних днів включно; 20 відсотків зазначених сум - у разі затримки їх сплати у строк до 90 календарних днів включно; 50 відсотків зазначених сум - у разі затримки їх сплати понад 90 календарних днів. Одночасно на суми своєчасно не сплачених (не перерахованих) страхових внесків і фінансових санкцій нараховується пеня в розмірі 0,1 відсотка зазначених сум коштів, розрахована за кожний день прострочення платежу.

Управлінням Пенсійного фонду України в Рівненському районі проведено перевірку правильності обчислення, повноти нарахування страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування Приватним підприємством "Колі" за період з 01.04.2005р. по 22.05.2006р., про що складено акт від 30.06.2006р. № 100 (а.с.18-19).

14 серпня 2006 року начальником  Управління Пенсійного фонду України в Рівненському районі винесено рішення № 399 про застосування фінансових санкцій у вигляді стягнення суми штрафу в розмірі 3937,82 грн. на підставі п.4 частини 9 ст.106 Закону № 1058 (а.с.4).

Зазначена фінансова санкція нарахована за період з квітня 2005р. по квітень 2006р., що підтверджується розрахунком УПФ України в м.Рівне, доданим до рішення та наявним в матеріалах справи (а.с.17).

Господарський кодекс України  визначає основні засади господарювання в Україні і регулює господарські відносини, що виникають у процесі організації та здійснення господарської діяльності між суб'єктами господарювання, а також між цими суб'єктами та іншими учасниками відносин у сфері господарювання.

За змістом частин 4 і 6 статті 3 ГК України сферу господарських відносин становлять господарсько-виробничі, організаційно-господарські та внутрішньогосподарські відносини. Під організаційно-господарськими відносинами  розуміються відносини, що складаються між суб'єктами господарювання та суб'єктами організаційно-господарських повноважень у процесі управління господарською діяльністю. Тобто суб'єктами організаційно-господарських відносин є, з однієї сторони - суб'єкт господарювання, а з другої сторони - суб'єкт, наділений владними повноваженнями.  

Статтею 217 ГК України передбено, що до суб'єктів господарювання за порушеннями ними правил здійснення господарської діяльності уповноваженими органами державної влади застосовуються адміністративно-господарські санкції.

Відповідно до ст.238 ГК України адміністративно-господарські санкції є заходами організаційно-правового або майнового характеру, спрямовані на припинення правопорушення суб'єкта господарювання та ліквідацію його наслідків.

Статтею 239 ГК України визначено види адміністративно-господарських санкцій, одним з яких є адміністративно-господарський штраф. Передбачений статтею перелік не є вичерпним, оскільки допускається застосування інших адміністративно-господарських санкцій, які встановлені Господарським України та іншими законами.

Відповідно до статті 241 ГК України адміністративно-господарський штраф - це грошова сума, що сплачується суб'єктом господарювання до відповідного бюджету у разі порушення ним встановлених правил здійснення господарської діяльності. Перелік порушень, за які з суб'єкта господарювання стягується штраф, розмір і порядок його стягнення визначаються законами, що регулюють податкові та інші відносини, в яких допущено правопорушення.

Згідно зі статтею 250 ГК України адміністративно-господарські санкції можуть бути застосовані до суб'єкта господарювання протягом шести місяців з дня виявлення порушення, але не пізніш як через один рік з дня порушення цим суб'єктом встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності, крім випадків, передбачених законом.

Позивачем Приватним підприємством "Колі" порушено вимоги діючого законодавства щодо своєчасної сплати страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, внаслідок чого до нього відповідачем Управлінням Пенсійного фонду України в Рівненському районі застосовано фінансові санкції у вигляді штрафу.

Тобто правопорушення ПП "Колі" полягає в несвоєчасній сплаті страхових внесків. Штрафні санкції є відповідальністю за недодержання строків сплати, які застосовують органи державної влади - орган Пенсійного фонду, і є адміністративно-господарськими санкціями.

Згідно з розрахунком штрафної санкції, що є додатком до рішення від 30.06.2006р. № 399, вони нараховані за період з квітня 2005 року по квітень 2006 року.

За наведеного, порушення ПП "Колі" строків сплати страхових внесків виявлено 30.06.2006р., штрафні санкції застосовані рішенням від 14.08.2006р. № 399, а тому, враховуючи норми ст.250 ГК України, адміністративно-господарська санкція може бути застосована за період з серпня 2005р. по серпень 2006р., тобто не пізніш як через один рік з дня порушення.

Таким чином, штрафна санкція на суму 1695,80 грн. за період з квітня 2005р. по липень 2005р. застосовані УПФ України в Рівненському районі до ПП "Колі" з перевищенням законодавчо визначеного річного строку їх застосування. Позовні вимоги щодо визнання нечинним рішення від 14.08.2006р. № 399 підлягають до задоволення частково на суму 1695,80 грн.

Щодо визнання нечинною вимоги про сплату від 03.07.2007р. № Ю 231 У.

За змістом п.8.2 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, заствердженої постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003р. № 21-1 (далі –Інструкція), зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 16.01.2004р. за № 64/8663, органи Пенсійного фонду надсилають страхувальникам вимогу про сплату недоїмки у разі, якщо страхувальник має на кінець звітного базового періоду недоїмку зі сплати страхових внесків та борги зі сплати фінансових санкцій (штрафів) та пені.

Відповідно до п.8.3 Інструкції вимога формується на підставі актів документальних перевірок та облікових даних з карток особових рахунків страхувальників за формою згідно з додатком 9 цієї Інструкції (для страхувальника –юридичної особи).

Відповідно до частини 5 статті 106 Закону № 1058 за рахунок сум, що надходять від страхувальника або від державної виконавчої служби в рахунок сплати недоїмки, погашаються суми недоїмки, пені та фінансових санкцій у порядку календарної черговості їх виникнення. У разі, коли страхувальник має несплачену недоїмку, пеню та фінансові санкції і здійснює сплату поточних сум страхових внесків, ці суми зараховуються в рахунок сплати недоїмки, пені та фінансових санкцій.

03 липня 2007 року Управлінням Пенсійного фонду України в Рівненському районі на підставі даних станом на 01.07.2007р. сформовано вимогу про сплату боргу на суму 3926,76 грн., в т.ч. за основним платежем –1321,03 грн. та за фінансовими санкціями –2605,69 грн., яку надіслано ПП «Колі».

При формуванні даної вимоги про сплату УПФ України в Рівненському районі правомірно враховано постанову Львівського апеляційного господарського суду від 03.04.2007р. у справі № 18/236 за позовом УПФ України в Рівненському районі до ПП «Колі»про стягнення 6752,66 грн., на підставі якої нараховувались штрафні санкції, визначені у вимозі про сплату від 03.07.2007р. № Ю 231 У. У зв'язку з наведеним  перераховані 06.06.2007р. ПП «Колі»в рахунок сплати недоїмки по страхових внесках на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування за квітень 2007 року кошти у сумі 460,32 грн. та 860,71 грн. органом Пенсійного фонду зараховані на погашення фінансової санкції, що підтверджується повідомленнями від 03.07.2007р. № 67 та № 66 про перерозподіл сплачених сум (а.с.30, 31).

За наведного, дії Управління Пенсійного фонду України в Рівненському районі на час формування вимоги про сплату від 03.07.2007р. № Ю 231 У є правомірними.

Однак, 11 липня 2007 року ПП «Колі»звернулось до суду із адміністративним позовом про визнання нечинним рішення УПФ України в Рівненському районі від 14.08.2006р. № 399 про застосування штрафних санкцій, а тому  сума штрафних санкцій, що сформована у вимозі від 03.07.2007р. № Ю 231 У,  є неузгодженою.

Пункт 8.6 Інструкції містить вичерпний перелік випадків, коли вимога органу Пенсійного фонду про сплату боргу вважається відкликаною. Зазначений перелік не передбачає відкликання вимоги про сплату у разі, якщо сума боргу є неузгодженою.

Таким чином, позовні вимоги щодо визнання нечинною вимоги від 03.07.2007р. № Ю 231 У є обгрунтованими і підлягають до задоволення.

Керуючись статтями 160-163, 254, 258 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1.Позов задоволити частково.  

2.Визнати нечинним рішення Управління Пенсійного фонду України в Рівненському районі від 14.08.2006р. № 399 в частині застосування фінансових санкцій на суму 1695 грн. 80 коп. з моменту його прийняття.

3.Визнати нечинною вимогу  Управління Пенсійного фонду України в Рівненському районі про сплату боргу від 03.07.2007р. № Ю-231У на суму 3926 грн. 72 коп.

Присудити з Державного бюджету України на користь Приватне підприємство "Колі"    (вул. І. Франка 52, Клевань,  Рівненський район, Рівненська область,35311,   код ЄДРПОУ 30626343) судові витрати у справі, які полягають у судовому зборі (державне мито)  в сумі 6 грн. 80 коп.  

Виконавчий лист видати після набрання, відповідно до статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України, постановою законної сили в порядку, визначеному частиною 1 статті 258 КАСУ.

Постанова може бути оскаржена до Львівського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції, який ухвалив постанову. Заява про апеляційне оскарження подається протягом 10 днів з дня проголошення постанови, а в разі проголошення вступної та резолютивної частини - з дня складення постанови в повному обсязі. Апеляційна скарга подається протягом 20 днів після подання заяви про апеляційне оскарження. Апеляційна скарга може бути подана без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження, якщо скарга подається у строк, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження.    

Суддя                                                         Крейбух О. Г.   

   Повний текст постанови підписано "11" вересня 2007 р.

Помічник судді

Шандалюк О.М.

СудГосподарський суд Рівненської області
Дата ухвалення рішення06.09.2007
Оприлюднено25.09.2007
Номер документу965976
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —12/334

Судовий наказ від 08.11.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Яремчук Ю.О.

Ухвала від 02.11.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Яремчук Ю.О.

Ухвала від 25.10.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Яремчук Ю.О.

Постанова від 18.05.2011

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Синиця О.Ф.

Постанова від 06.04.2011

Господарське

Вищий господарський суд України

Кривда Д. С.

Ухвала від 29.03.2011

Господарське

Вищий господарський суд України

Кривда Д. С.

Рішення від 30.11.2010

Господарське

Господарський суд міста Києва

Палій В.В.

Ухвала від 17.11.2010

Господарське

Господарський суд міста Києва

Палій В.В.

Ухвала від 10.11.2010

Господарське

Господарський суд міста Києва

Палій В.В.

Ухвала від 26.10.2010

Господарське

Господарський суд міста Києва

Палій В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні