Рішення
від 13.05.2021 по справі 520/3340/21
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

13 травня 2021 року № 520/3340/21

Харківський окружний адміністративний суд у складі судді Білової О.В., розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "БЦ КИЯНОЧКА" (вул. Васильківська, буд. 30, м. Київ, 03022, код ЄДРПОУ 39571502) до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області в особі Відділу у м. Харкові (вул. Космічна, буд. 21, 2 під., 8,9 пов., м. Харків, 61145, код ЄДРПОУ 39792822), третя особа, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмету спору - Харківська міська рада (ЄДРПОУ 04059243, місцезнаходження юридичної особи: Україна, 61003, Харківська обл., місто Харків, Майдан Конституції, будинок 7) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, визнання протиправними та скасування витягів,-

ВСТАНОВИВ:

До Харківського окружного адміністративного суду звернувся позивач Товариство з обмеженою відповідальністю "БЦ КИЯНОЧКА" з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області в особі Відділу у м. Харкові, в якому просить суд:

- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Харківській області в особі Відділу у м. Харкові з розрахунку розміру нормативної грошової оцінки при формуванні витягу від 24.06.2019 № 1619/176-19 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки по вул. Шевченко, 24, з кадастровим номером 6310136600:03:012:0029, в частині застосування коефіцієнтів локальних факторів:

Земельна ділянка, що примикає до вулиці без твердого покриття із значенням - 0,98395;

Зони залягання ґрунтових вод менше 3 метрів зі значенням - 0,91255;

Зони забруднення атмосферного повітря зі значенням - 0,94307;

Місцезнаходження земельної ділянки в ареалі забруднення ґрунтів (важкі метали), на територіях, зайнятих породними відвалами і териконами зі значенням - 0,95602;

- визнати протиправним та скасувати Витяг від 24.06.2019 № 1619/176-19 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки по вул. Шевченко, 24 з кадастровим номером 6310136600:03:012:0029;

- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Харківській області в особі Відділу у м. Харкові з розрахунку розміру нормативної грошової оцінки при формуванні витягу від 03.09.2020 № 5417 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки по вул. Шевченко, 24, з кадастровим номером 6310136600:03:012:0029, щодо визначення сукупного коефіцієнту КмЗ у значенні 1,5, коли сукупний коефіцієнт КмЗ, як добуток застосованих у витязі у максимальних значеннях коефіцієнтів локальних факторів, становить 1.632;

- визнати протиправним та скасувати Витяг від 03.09.2020 № 5417 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки по вул. Шевченко, 24, з кадастровим номером 6310136600:03:012:0029;

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Харківській області в особі Відділу у м. Харкові провести перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки по вул. Шевченко, 24 в м. Харкові з кадастровим номером 6310136600:03:012:0029 за 2019-2020 роки із застосуванням коефіцієнтів локальних факторів в межах значень, передбачених Порядком нормативної грошової оцінки земель населених пунктів , затвердженим Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489, рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 № 1209/13 Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 , рішенням Харківської міської ради від 27.02.2019 № 1474/19 Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2018 , а саме:

Земельна ділянка, що примикає до вулиці без твердого покриття у межах значень 0,90-0,95;

Місцезнаходження земельної ділянки у зоні обмеження забудови за ступенем забруднення атмосферного повітря у межах значень 0,80-0,95;

Місцезнаходження земельної ділянки у зоні перевищення припустимого рівня шуму від залізниці, автодоріг, електропідстанцій та аеродромів у межах значень 0,90-0,97;

Місцезнаходження земельної ділянки в ареалі забруднення ґрунтів (важкі метали), на територіях, зайнятих породними відвалами і териконами у межах значень 0,9-0,95;

Не забезпечена централізованим водопостачанням у межах значень 0,9-0.95;

Не забезпечена централізованим водовідведенням у межах значень 0,9-0,95;

Не забезпечена централізованим теплопостачанням у межах значень 0,9-0,95;

Не забезпечена централізованим газопостачанням у межах значень 0,9-0,95.

Ухвалою суду від 09.03.2021 прийнято цю адміністративну справу до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін за наявними у справі матеріалами.

Ухвалою суду від 06.04.2021 залучено в якості третьої особи, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмету спору, - Харківську міську раду.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Товариство з обмеженою відповідальністю БЦ КИЯНОЧКА є власником нежитлової будівлі літ. И-4 . що розташована за адресою: м. Харків, вул. Шевченко, 24, на підставі договору купівлі-продажу від 24.06.2019 № 331, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень 47477304. ТОВ БЦ Кияночка отримало право користування земельною ділянкою площею 0,5053 га з 08 жовтня 2020 року, на якій розміщено нерухоме майно Позивача, що підтверджується відомостями Державного земельного кадастру. Товариство з обмеженою відповідальністю БЦ КИЯНОЧКА отримало позовну заяву Харківської міської ради про стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за використання земельної ділянки площею 0.5053 га по вул. Шевченка. 24 у м. Харкові (кадастровий номер 6310136600:03:012:0029) з 01.07.2019 по 31.08.2020. Також Товариством згодом було отримано ухвалу господарського суду Харківської області від 05 жовтня 2020 року про відкриття провадження у справі № 922/3168/20 за позовом Харківської міської ради. Харківська міська рада, обґрунтовуючи позовні вимоги в частині розрахунку суми безпідставно збережених коштів за використання земельної ділянки по вул. Шевченко, 24, посилалась на Витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 24.06.2019 № 1619/176-19 та від 03.09.2020 № 5417, які видано Відділом у м. Харкові Головного управління Держгеокадастру у Харківській області. На думку позивача, при складанні оскаржуваних Витягів відповідачем не дотримано критерії обґрунтованості та пропорційності. Відповідачем в оскаржуваних Витягах встановлені розміри локальних коефіцієнтів КмЗ виші, ніж максимальні граничні розміри, визначені Порядком та рішенням Харківської міської ради. Позивач вважає вказані Витяги протиправними, у зв`язку з чим звернувся до суду з даним позовом.

Відповідач не погодився з позовними вимогами та направив до суду відзив на позовну заяву, в якій в обґрунтування заперечень проти позову зазначив, що відповідно до розділу III Нормативна грошова оцінка земель населених пунктів Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 №213, нормативна грошова оцінка земель населених пунктів визначається за відповідною формулою з урахуванням окрім інших величин, величин зазначених коефіцієнтів Км2 і КмЗ. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів - документація, що складається із текстових та графічних матеріалів. Після вивчення груп локальних факторів здійснено їх картографування та розроблено 6 Схем прояву локальних факторів оцінки території міста Харкова. На основі ГІС-технологій створено модель проявів відповідно кожного локального фактору. В подальшому застосування локальних коефіцієнтів при оцінці земельних ділянок має здійснюватися спеціалістами Відділу у м. Харкові Головного управління Держгеокадастру у Харківській області за допомогою програмного комплексу, що є невід`ємною частиною технічної документації з грошової оцінки земель населеного пункту, в основу якого закладено емпіричні формули, що дозволяє автоматично визначати кількість факторів та зону їх впливу. У витязі від 03.09.2020 № 5417 коефіцієнт КмЗ зі значенням 1,5 вирахуваний програмним забезпеченням у автоматичному режимі, виходячи з особливостей економіко-планувальної зони 6614, визначеної програмним забезпеченням при введенні у відповідному полі програми кадастрового номеру земельної ділянки. Локальні фактори і відповідні коефіцієнти застосовані правомірно і обґрунтовано.

Третя особа правом подання пояснень на позовну заяву не скористалась.

Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАСУ країни суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється згідно до вимог ст. 229 КАС України.

Суд, дослідивши матеріали справи, встановив такі обставини.

Товариство з обмеженою відповідальністю БЦ КИЯНОЧКА є власником нежитлової будівлі літ. И-4 . що розташована за адресою: м. Харків, вул. Шевченко, 24, на підставі договору купівлі-продажу від 24.06.2019 № 331, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень 47477304.

ТОВ БЦ Кияночка отримало право користування земельною ділянкою площею 0,5053 га з 08 жовтня 2020 року, на якій розміщено нерухоме майно Позивача, що підтверджується відомостями Державного земельного кадастру.

08 жовтня 2020 року Товариство з обмеженою відповідальністю БЦ КИЯНОЧКА отримало позовну заяву Харківської міської ради про стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за використання земельної ділянки площею 0.5053 га по вул. Шевченка. 24 у м. Харкові (кадастровий номер 6310136600:03:012:0029) з 01.07.2019 по 31.08.2020. Також Товариством згодом було отримано ухвалу господарського суду Харківської області від 05 жовтня 2020 року про відкриття провадження у справі № 922/3168/20 за позовом Харківської міської ради.

Харківська міська рада, обґрунтовуючи позовні вимоги в частині розрахунку суми безпідставно збережених коштів за використання земельної ділянки по вул. Шевченко. 24. посилалась на Витяги з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки від 24.06.2019 № 1619/176-19 та від 03.09.2020 № 5417, складені Відділом у м. Харкові Головного управління Держгеокадастру у Харківській області.

Відповідно до ч.1 ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень, а згідно зі ст. 73 цього Закону акти ради сільського, селищного, міського голови, голови районної вмісті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі створення) ради, прийняті в межах наданих повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Судом встановлено, що Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 №1209/13 було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.

Згідно з п. 1.1. вказаного рішення було затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291.18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 та підлягала в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Пунктом 2 вказаного рішення встановлено, що рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. застосовується з 01 січня 2014 року.

Цим рішенням у тому числі затверджено значення коефіцієнтів зон впливу локальних факторів.

Пізніше рішенням Харківської міської ради від 27.02.2019 № 1474/19 затверджена Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2018. Відповідно до п. 2 цього рішення нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2018 застосовується з 01.01.2020.

Відповідно до Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2018 базова вартість одного квадратного метра земель міста Харкова станом на 01.01.2018 становить 639,78 грн і підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Позивач вважає, що відповідачем в оскаржуваних Витягах встановлені розміри локальних коефіцієнтів КмЗ виші, ніж максимальні граничні розміри, визначені Порядком та рішенням Харківської міської ради, з огляду на що такі Витяги порушують права позивача.

Крім того, позивач також посилається на те, що значення сукупного коефіцієнту КмЗ у розмірі 1,632, який обрахований самим позивачем, визначене як добуток локальних факторів, наведених у Витягу від 03.09.2020, не відповідає вимогам законодавства, оскільки добуток пофакторних оцінок не має бути нижче 0,50 і вище 1,50.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.

Згідно зі ст. 1 Закону України Про оцінку земель (далі - Закону 1378-ІV) нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами, а під рентним доходом розуміється дохід, який можна отримати із землі як фактору виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки.

Частиною 5 статті 5 вказаного Закону 1378-ІV передбачено, то нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, окрім іншого, для визначення розміру земельного податку, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Відповідно до абзацу третього частини першої статті 13 Закону 1378-1V нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

При цьому, як визначено підпунктом 14.1.125 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодекс) України, нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XII. глави 1 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Відповідно до ч. 1 ст. 15 Закону 1378-ІУ підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Згідно зі ст. 18 Закону 1378-1V нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться на землях, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України Про землеустрій .

У відповідності до ч. 2 ст. 20 Закону 1378-1V дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону 1378-1V витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Відповідно до розділу III Нормативна грошова оцінка земель населених пунктів Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 №213, нормативна грошова оцінка земель населених пунктів визначається за відповідною формулою з урахуванням окрім інших величин, величин зазначених коефіцієнтів Км2 і КмЗ.

Дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви (пункт 2-1 Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів).

Відповідно до ч.1 ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень, а згідно зі ст. 73 цього Закону акти ради сільського, селищного, міського голови, голови районної вмісті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі створення) ради, прийняті в межах наданих повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Судом встановлено, що Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 №1209/13 було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.

Згідно з п. 1.1. вказаного рішення було затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291.18 гри., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 та підлягала в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Пунктом 2 вказаного рішення встановлено, що рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 застосовується з 01 січня 2014 року.

Цим рішенням у тому числі затверджено значення коефіцієнтів зон впливу локальних факторів.

Пізніше рішенням Харківської міської ради від 27.02.2019 № 1474/19 затверджена Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2018. Відповідно до п. 2 цього рішення нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2018 застосовується з 01.01.2020.

Відповідно до технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2018 базова вартість одного квадратного метра земель міста Харкова станом на 01.01.2018 становить 639,78 грн і підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Механізм нормативної грошової оцінки земельних ділянок в межах населених пунктів та порядок оформлення Витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки регламентується Порядком нормативної грошової оцінки земель населених пунктів затвердженим Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489 (далі - Порядок № 489).

Відповідно до п. 1 зазначеного Порядку № 489 в основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель.

Відповідно до пункту 10 Порядку № 489 вартість одного квадратного метра земельної ділянки певного функціонального використання (Цн) визначається з урахуванням територіально-плану вальних, інженерно-геологічних, історико-культурних. природно- ландшафтних. санітарно-гігієнічних та інженерно-інфраструктурних особливостей місця її розташування в межах економіко-планувальної зони за формулою:

Цн = Цнз х Кф х КмЗ,

де Цнз - середня для економіко-планувальної зони вартість одного квадратного метра земель (у гривнях).

Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки:

КмЗ - локальний коефіцієнт, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони.

Значення коефіцієнта Км3 визначається щодо кожного населеного пункту, виходячи з його особливостей. Значення локального коефіцієнта для окремої земельної ділянки можливо встановлювати на основі визначення частки площі, яку займає цей фактор на земельній ділянці. Встановлення частки площі здійснюється переважно шляхом використання ГІС-технологій та електронних цифрових карт масштабу не менше ніж 1:10000 - для міст з чисельністю населення понад 100 тис. осіб, та 1:5000 - для інших населених пунктів.

Для обчислення Км3 враховуються локальні фактори, наведені в додатку 7, при цьому добуток пофакторних оцінок не має бути нижче 0,50 і вище 1,50.

Судом з матеріалів справи встановлено, що Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 24.06.2019 № 1619/176-19 складений під час дії рішення Харківської міської ради від 03.07.2013 № 1209/13 Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 .

Як вбачається зі змісту зазначеного Витягу від 24.06.2019 № 1619/176-19 з технічної документації про нормативну грошову оцінку щодо земельної ділянки, розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки склав 7216492 грн, з урахуванням коефіцієнту функціонального призначення (Кф) - 1.2 та сукупного коефіцієнту КмЗ - 0,92067.

Відповідно до Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 24.06.2019 № 1619/176-19 земельна ділянка по вул. Шевченка, 24 знаходиться в зоні дії наступних локальних факторів у межах економіко-планувальної зони, які впливають на її вартість, а саме:

Місцезнаходження земельної ділянки в зоні пішохідної доступності до громадських центрів:

- значення, застосоване у Витягу від 24.06.2019, - 1,2;

- граничні значення, визначені Порядком № 489 (Додаток № 7) - 1.04 - 1.2

У зоні магістралей підвищеного містоформувального значення:

- значення, застосоване у Витягу від 24.06.2019, - 1.18;

- граничні значення, визначені Порядком № 489 (Додаток № 7) - 1.05 - 1,2

Земельна ділянка, що примикає до вулиці без твердого покриття:

- значення, застосоване у Витягу від 24.06.2019, - 0,98395;

- граничні значення, визначені Порядком № 489 (Додаток № 7) - 0.90 - 0.95

На ґрунтах з несучою спроможністю менше 1.0 кг/см кв. при потужності понад два метри:

- значення, застосоване у Витягу від 24.06.2019, - 0.9;

- граничні значення, визначені Порядком № 489 (Додаток № 7) - 0.85 - 0.95

У зоні залягання ґрунтових вод менше 3 м:

- значення, застосоване у Витягу від 24.06.2019, - 0,91255;

- граничні значення, визначені Порядком № 489 (Додаток № 7) - 0,90 - 0.95

Місцезнаходження земельної ділянки у санітарно-захисній зоні:

- значення, застосоване у Витягу від 24.06.2019, - 0.92;

- граничні значення, визначені Порядком № 489 (Додаток № 7) - 0.80 - 0.96

Місцезнаходження земельної ділянки у зоні обмеження забудови за ступенем забруднення атмосферного повітря:

- значення, застосоване у Витягу від 24.06.2019, - 0,94307;

- граничні значення, визначені Порядком № 489 (Додаток № 7) - 0.80 - 0.95

Місцезнаходження земельної ділянки у зоні перевищення припустимого рівня шуму від залізниці, автодоріг, електропідстанцій та аеродромів:

- значення, застосоване у Витягу від 24.06.2019, - 0.97;

- граничні значення, визначені Порядком № 489 (Додаток № 7) - 0.90 - 0.97

Місцезнаходження земельної ділянки в ареалі забруднення ґрунтів (важкі метали), на територіях, зайнятих породними відвалами і териконами:

- значення, застосоване у Витягу від 24.06.2019, - 0,95602;

- граничні значення, визначені Порядком № 489 (Додаток № 7) - 0.90-0,95

Сукупний коефіцієнт КмЗ - 0.92067.

З аналізу нормативно встановлених значень КмЗ у порівнянні з Витягом від 24.06.2019 № 1619/176-19 вбачається перевищення максимальних значень локального фактору Км3:

- Земельна ділянка, що примикає до вулиці без твердого покриття , граничний розмір якого відповідно до Рішення Харківської міської ради від 03.07.2013 № 1209/13 не може перевищувати 0,95, в той час, як у Витягу встановлений коефіцієнт 0,98395,

- Місцезнаходження земельної ділянки в ареалі забруднення ґрунтів (важкі метали), на територіях, зайнятих породними відвалами і териконами , граничний розмір якого відповідно до Рішення Харківської міської ради від 03.07.2013 № 1209/13 не може перевищувати 0,95, в той час, як у Витягу встановлений коефіцієнт 0,95602.

Таким чином, відповідачем в спірному Витязі від 24.06.2019 № 1619/176-19 встановлені розміри зазначених локальних коефіцієнтів Км3 вищі, ніж максимальні граничні розміри, визначені вказаним Порядком та рішенням Харківської міської ради.

Суд зазначає, що відповідачем не обґрунтовано застосування вищезазначених коефіцієнтів у розмірах, що перевищують розміри, встановлені Порядком та рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013р. № 1209/13.

Суд вважає необґрунтованими доводи відповідача щодо неможливості впливати на показники коефіцієнтів Км3 у зв`язку з наданням Витягу від 24.06.2019 № 1619/176-19 із застосуванням програмного комплексу Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 в автоматизованому режимі, з огляду на наступне.

Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, як суб`єкт владних повноважень, у відповідності до приписів ч. 2 ст. 19 Конституції України зобов`язаний діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Надаючи оскаржуваний Витяг від 24.06.2019 № 1619/176-19, відповідач зобов`язаний був перевірити правомірність та обґрунтованість вказаних в ньому даних, які впливають на вартість грошової оцінки земельної ділянки. Складення Витягу від 24.06.2019 № 1619/176-19 в автоматичному режимі не може бути підставою для встановлення в ньому розмірів коефіцієнтів, які не відповідають вимогам чинного законодавства.

Відповідно до ч. 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Суд не приймає до уваги твердження відповідача щодо неможливості впливати на показники коефіцієнтів Км3 у зв`язку з наданням витягу із застосуванням програмного комплексу Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 в автоматизованому режимі з огляду на те, що вказана обставина не передбачена законом, як така, що може виправдати наявність порушень.

Аналогічні висновки викладені Верховним Судом в Постанові від 19.03.2021 у справі № 820/456/17.

Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України, В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог позивача, в частині скасування витягу від 24.06.2019 № 1619/176-19 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Інші доводи позову в частині вказаних вимог висновків суду не змінюють.

Одночасно суд відмовляє в задоволенні позову в частині визнання протиправними дій Головного управління Держгеокадастру у Харківській області в особі Відділу у м. Харкові з розрахунку розміру нормативної грошової оцінки при формуванні витягу від 24.06.2019 № 1619/176-19 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки по вул. Шевченко, 24, з кадастровим номером 6310136600:03:012:0029, в частині застосування коефіцієнтів локальних факторів: Земельна ділянка, що примикає до вулиці без твердого покриття із значенням - 0,98395; Зони залягання ґрунтових вод менше 3 метрів зі значенням - 0,91255; Зони забруднення атмосферного повітря зі значенням - 0,94307; Місцезнаходження земельної ділянки в ареалі забруднення ґрунтів (важкі метали), на територіях, зайнятих породними відвалами і териконами зі значенням - 0,95602, з огляду на те, що належним та достатнім способом захисту прав позивача є саме скасування Витягу та частково застосування локальних коефіцієнтів в ході розгляду справи визнано правомірним.

Щодо правомірності Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 03.09.2020 № 5417, судом з матеріалів справи встановлено, що вказаний Витяг складений під час дії рішення Харківської міської ради від 27.02.2019 № 1474/19 Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2018 .

Відповідно до вказаного Витягу земельна ділянка кадастровий номер: 6310138800:05:042:0049 знаходиться в зоні дії наступних локальних факторів у межах економіко-планувальної зони, які впливають на її вартість, а саме:

Місцезнаходження земельної ділянки в зоні пішохідної доступності до громадських центрів

- значення, застосоване у Витягу від 03.09.2020, - 1,2;

- значення Порядку № 489 (Додаток № 7) - 1.04-1.2

Місцезнаходження земельної ділянки у зоні магістралей підвищеного містоформувального значення:

- значення, застосоване у Витягу від 03.09.2020, - 1,2;

- значення Порядку № 489 (Додаток № 7) - 1.05-1.2

Місцезнаходження земельної ділянки у зоні пішохідної доступності швидкісного міського та зовнішнього пасажирського транспорту:

- значення, застосоване у Витягу від 03.09.2020, - 1,15;

- значення Порядку № 489 (Додаток № 7) - 1.04-1.15

Місцезнаходження земельної ділянки у зоні пішохідної доступності до національних природних, регіональних ландшафтних, зоологічних га дендрологічних парків, парків-пам`яток садово-паркового мистецтва. ботанічних садів, заказників, заповідних урочищ, біосферних та природних заповідників, пам`яток природи, курортів, парків, лісопарків, лісів, зелених зон, пляжів:

- значення, застосоване у Витягу від 03.09.2020, - 1,15;

- значення Порядку № 489 (Додаток № 7) - 1.04-1.15

Місцезнаходження земельної ділянки на ґрунтах з несучою спроможністю менше 1.0 кг/см кв. при потужності монад два метри:

- значення, застосоване у Витягу від 03.09.2020, - 0,95;

- значення Порядку № 489 (Додаток № 7) - 0.85-0.95

Місцезнаходження земельної ділянки у зоні залягання ґрунтових вод менше 3 м:

- значення, застосоване у Витягу від 03.09.2020, - 0,94;

- значення Порядку № 489 (Додаток № 7) - 0.90-0.95

Місцезнаходження земельної ділянки у санітарно-захисній зоні

- значення, застосоване у Витягу від 03.09.2020, - 0,96;

- значення Порядку № 489 (Додаток № 7) - 0.80-0.96

Сукупний коефіцієнт Км3 - 1,5.

З аналізу вказаного Витягу вбачається, що показники Км3 не перевищують гранично допустимих показників, визначених Порядком № 489 та Рішенням Харківської міської ради від 27.02.2019 № 1474/19 Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2018 (а.с. 57).

Норми чинного законодавства визначають, що добуток пофакторних оцінок не має бути нижче 0,50 і вище 1,50. Як вбачається з Витягу від 03.09.2020 № 5417, сукупний коефіцієнт Км3, зазначений у витягу складає 1,5.

З огляду на вищевикладене, суд не вбачає підстав для задоволення позову в частині вимог про визнання дій відповідача з розрахунку розміру нормативної грошової оцінки при формуванні витягу від 03.09.2020 № 5417 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки по вул. Шевченко, 24, з кадастровим номером 6310136600:03:012:0029 протиправними та скасування Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 03.09.2020 № 5417.

З урахуванням зазначеного суд також відмовляє в задоволенні позовних вимог в частині визнання протиправними дій Головного управління Держгеокадастру у Харківській області в особі Відділу у м. Харкові з розрахунку розміру нормативної грошової оцінки при формуванні витягу від 03.09.2020 № 5417 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки по вул. Шевченко, 24, з кадастровим номером 6310136600:03:012:0029, щодо визначення сукупного коефіцієнту КмЗ у значенні 1,5, коли сукупний коефіцієнт КмЗ, як добуток застосованих у витязі у максимальних значеннях коефіцієнтів локальних факторів, становить 1.632, з огляду зокрема на те, що для обчислення КмЗ враховуються локальні фактори, наведені в додатку 7 Порядку № 489, в межах максимальних значень, при цьому добуток пофакторних оцінок не має бути нижче 0.50 і вище 1.50, що і дотримано відповідачем.

Щодо позовних вимог зобов`язального характеру, суд при їх розгляді виходить з такого.

Згідно з п. 2-1 Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 №213, дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви.

Суд зазначає, що позивач за отриманням витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки до відповідача не звертався, спірні витяги отримані за зверненням іншої особи. Відтак, відповідач прав позивача щодо видачі витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки не порушував, з огляду на що позовні вимоги про зобов`язання відповідача провести перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки по вул. Шевченко, 24 в м. Харкові з кадастровим номером 6310136600:03:012:0029 за 2019-2020 роки задоволенню не підлягають.

З огляду на вищезазначене, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог.

Позивачем сплачено судовий збір за три позовні вимоги немайнового характеру.

Судові витрати підлягають розподілу відповідно до ч. 3 ст. 139 КАС України, шляхом стягнення за рахунок бюджетних асигнувань відповідача в розмірі 1/6 сплаченого позивачем судового збору (тобто 50% судового збору, сплаченого позивачем за одну вимогу, частково задоволену судом) в розмірі 1135 грн.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 2, 6-11, 14, 77, 139, 243-246, 250, 255, 295, 297 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "БЦ КИЯНОЧКА" (вул. Васильківська, буд. 30, м. Київ, 03022, код ЄДРПОУ 39571502) до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області в особі Відділу у м. Харкові (вул. Космічна, буд. 21, 2 під., 8,9 пов., м. Харків, 61145, код ЄДРПОУ 39792822), третя особа, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмету спору - Харківська міська рада (ЄДРПОУ 04059243, місцезнаходження юридичної особи: Україна, 61003, Харківська обл., місто Харків, Майдан Конституції, будинок 7) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, визнання протиправними та скасування витягів - задовольнити частково.

Скасувати Витяг від 24.06.2019 № 1619/176-19 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки по вул. Шевченко, 24 з кадастровим номером 6310136600:03:012:0029.

В задоволенні позову в іншій частині вимог - відмовити.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "БЦ КИЯНОЧКА" (вул. Васильківська, буд. 30, м. Київ, 03022, код ЄДРПОУ 39571502) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Харківській області в особі Відділу у м. Харкові (вул. Космічна, буд. 21, 2 під., 8,9 пов., м. Харків, 61145, код ЄДРПОУ 39792822) судовий збір у розмірі 1135,00 грн (одна тисяча сто тридцять п`ять гривень 00 копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст складено 13.05.2021.

Суддя Білова О.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.05.2021
Оприлюднено17.05.2021
Номер документу96898866
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/3340/21

Постанова від 27.06.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Ухвала від 25.01.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Ухвала від 29.10.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Ухвала від 03.08.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Ухвала від 20.07.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Ухвала від 20.07.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Ухвала від 09.07.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Ухвала від 09.07.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Рішення від 13.05.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Білова О.В.

Ухвала від 06.04.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Білова О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні