Постанова
від 05.08.2021 по справі 240/22062/20
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 240/22062/20

Головуючий у 1-й інстанції: Липа В.А.

Суддя-доповідач: Полотнянко Ю.П.

05 серпня 2021 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Полотнянка Ю.П.

суддів: Ватаманюка Р.В. Драчук Т. О.

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційні скарги Державної служби геології та надр України, Обухівської районної ради Київської області на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 24 лютого 2021 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Форватер Плюс" до Державної служби геології та надр України, третя особа: Обухівська районна рада Київської області про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

в грудні 2020 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Форватер Плюс" звернулось суду з позовом до Державної служби геології та надр України, в якому, просило суд:

- визнати протиправною бездіяльність Державної служби геології та надр України щодо неприйняття рішення у формі наказу, у строк, визначений пунктом 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року №615, про надання Товариству з обмеженою відповідальністю "Форватер Плюс" спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону з метою видобування піску ділянки Західна родовища Конча-Заспа руслових пісків, що знаходиться в Обухівському районі Київської області в акваторії Канівського водосховища в затоці Чапашка на південь від острова Дикий, за заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Форватер Плюс" від 17 травня 2019 року №18, зареєстрованою Державною службою геології та надр України за вхідним номером №10868/02/12-19 від 20 травня 2019 року;

- визнати за Товариством з обмеженою відповідальністю "Форватер Плюс" право з урахуванням принципу мовчазної згоди без отримання спеціального дозволу на користування надрами через 10 робочих днів з дня закінчення строку, встановленого для видачі або відмови у видачі спеціального дозволу на користування надрами (яким є 12.08.2019 р.), тобто починаючи з 27.08.2019 р. здійснювати господарську діяльність з користування надрами без проведення аукціону, з метою видобування корисних копалин місцевого значення - піску ділянки Західна родовища Конча-Заспа руслових пісків, що знаходиться в Обухівському районі Київської області в акваторії Канівського водосховища в затоці Чапашка на південь від острова Дикий, строком на 20 років з дня закінчення встановленого строку для видачі або відмови у видачі спеціального дозволу на користування надрами - 12.08.2019 р. до 12.08.2039 р.;

- зобов`язати Державну службу геології та надр України прийняти рішення у формі наказу про надання Товариству з обмеженою відповідальністю "Форватер Плюс" спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону з метою видобування корисних копалин місцевого значення - піску ділянки Західна родовища Конча-Заспа руслових пісків, що знаходиться в Обухівському районі Київської області в акваторії Канівського водосховища в затоці Чапашка на південь від острова Дикий, строком на 20 років з 12.08.2019 р. до 12.08.2039 р., відповідно до заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "Форватер Плюс" від 17 травня 2019 року №18, зареєстрованою Державною службою геології та надр України за вхідним номером №10868/02/12-19 від 20 травня 2019 року;

- зобов`язати Державну службу геології та надр України надати Товариству з обмеженою відповідальністю "Форватер Плюс" спеціальний дозвіл на користування надрами без проведення аукціону з метою видобування корисних копалин місцевого значення - піску ділянки Західна родовища Конча-Заспа руслових пісків, що знаходиться в Обухівському районі Київської області в акваторії Канівського водосховища в затоці Чапашка на південь від острова Дикий, строком на 20 років з 12.08.2019 р. до 12.08.2039 р., відповідно до за заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "Форватер Плюс" від 17 травня 2019 року №18, зареєстрованою Державною службою геології та надр України за вхідним номером №10868/02/12-19 від 20 травня 2019 року.

- встановити судовий контроль за виконанням судового рішення шляхом зобов`язання Державної служби геології та надр України подати звіт про його виконання до Житомирського окружного адміністративного суду у строк п`ятнадцять днів з дня набрання чинності рішенням суду по даній справі.

Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 24.02.2021 позов задоволено.

Не погоджуючись із вказаним судовим рішенням, Державна служба геології та надр України подала апеляційну скаргу, в якій просила рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 24.02.2021 скасувати, прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог в повному обсязі. Вважає, що рішення суду прешої інстанції ухвалене з порушенням норм матеріального та процесуального права.

Обухівська районна рада Київської області також не погодилась із вказаним рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 24.02.2021 та звернулась до суду із апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог повністю. Вважає рішення суду першої інстанції прийнятим на підставі не повністю досліджених доказів, з порушенням норм матеріального права при недотриманні норм процесуального права.

Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження згідно з ст.311 КАС України.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційних скарг, колегія суддів вважає, що апеляційні скарги необхідно задовольнити, а рішення суду першої інстанції - скасувати, виходячи з наступних підстав.

Як вбачається з матеріалів справи та було встановлено судом першої інстанції, 17.05.2019 позивач звернувся до відповідача із заявою №18 (вх. номер Держгеонадр №10868/02/12-19 від 20.05.2019) на отримання дозволу на користування надрами без проведення аукціону з метою видобування піску піску ділянки Західна родовища Конча-Заспа руслових пісків, що знаходиться в Обухівському районі Київської області в акваторії Канівського водосховища в затоці Чапашка на південь від острова Дикий,загальною площею 0,2954 км2 (29,54 га), на підставі положень п.п.1 п.8 Порядку №615.

До заяви від 17.05.2019, відповідно до положень додатку 1 Порядку №615, позивачем було надано наступні документи: виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців; пояснювальна записка щодо наступної розробки родовища; копія Протоколу ДКЗ України №4425 від 26 червня 2018 року; програма робіт із введення в експлуатацію ділянки Західна родовища Конча-Заспа руслових пісків; каталог координат; результати оцінки впливу на довкілля (звіт з оцінки впливу на довкілля, звіт про громадське обговорення та висновок з оцінки впливу на довкілля); оглядова карта району робіт. Масштаб 1:200 00; ситуаційний план. Масштаб 1:25 000; план підрахунку запасів поєднаний з планом кар`єру на кінець відпрацювання. Масштаб 1:2 000; геологічні розрізи по лінії І-І, ІІ-ІІ, ІІІ-ІІІ. Масштаб: гор. 1:2000, верт. 1:200.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідно до Протоколу ДКЗ №4425 від 26.06.2018 року Державною комісією України по запасах корисних копалин було постановлено апробувати станом на 01.06.2018 попередньо оцінені балансові запаси пісків місцевого значення ділянки «Західна» родовища пісків «Конча-Заспа» .

27 вересня 2018 року позивачем було отримано протокол ДКЗ №4523, що є доповненням до протоколу ДКЗ від 26.06.2018 року №4425, відповідно до якого Державною комісією України по запасах корисних копалин ділянку «Західна» родовища пісків «Конча-Заспа» було визнано підготовленою для подальшого геологічного вивчення та промислової експлуатації на умовах економічного ризику; кількість і категоризацію запасів ділянки «Західна» родовища пісків «Конча-Заспа» залишено відповідно до протоколу ДКЗ від 26.06.2018 №4425; погоджено основні техніко-економічні показники гірничодобувного підприємства на базі попередньо оцінених балансових запасів пісків місцевого значення ділянки «Західна» родовища пісків «Конча-Заспа» , скориговані в техніко-економічній доповіді тимчасових кондицій станом на 20.09.2018 року, зазначені в п.2.4. цього Протоколу.

Листом №9507/03/12-19 від 24.05.2019 клопотанням про розгляд питання про надання погодження позивачу щодо отримання спеціального дозволу на користування надрами на найближчій сесії та для отримання пропозицій відповідачем було надіслано до Міністерства екології та природних ресурсів України та до Обухівської районної ради (отримано 27.05.2019).

Пропозиції Міністерства екології та природних ресурсів України щодо надання позивачу спеціального дозволу надані листом №2145/01/12-19 від 07.08.2018.

Враховуючи приписи п. 9 Порядку 615, протягом 45-ти календарних днів з дати отримання документів від відповідача (з 27.05.2019 р.), Обухівська районна рада була зобов`язана розглянути клопотання відповідача та у строк до 11.07.2019 надати інформацію про результат розгляду клопотання відповідача на найближчій сесії.

Матеріалами справи підтверджено, що на сесіях Обухівської районної ради, що були проведені у період з 27.05.2019 по 12.07.2019, не було розглянуто питання про надання позитивної або негативної відповіді за результатами розгляду пропозиції на найближчій сесії.

Дане питання було розглянуто з пропуском 45- денного строку, а саме - 26.07.2019 та оформлене рішенням сесії Обухівської районної ради №1049.41 (невідкладна).VII., яким відмовлено у погодженні щодо надання вищезазначеного спеціального дозволу на користування надрами Товариству з обмеженою відповідальністю Форватер Плюс.

Як вбачається з матеріалів справи, рішення у формі наказу за результатом розгляду заяви позивача від 17.05.2019 відповідачем прийнято не було, що стало передумовою звернення позивача до суду з даним позовом про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Натомість у відповідь на запит позивача від 26.05.2020 р. №26-05/2020 відповідачем зазначено, що заява позивача від 17.05.2019 №18 листом від 14.08.2019 №16759/01/12-19 - була повернута позивачу.

Вважаючи бездіяльність відповідача та такою, що порушує права позивача, останній звернувся до суду за захистом своїх прав та інтересів.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що позивач має право на отримання спеціального дозволу без проведення аукціону на підставі пп.1 пункту 8 Порядку №615, однак, у встановлені строки відповідач дозвіл позивачу не надав, чим порушив права позивача. Не було прийнято також і відповідної відмови у такі видачі, а тому суд дійшов висновку про протиправність бездіяльності відповідача як дозвільного органу, нездійснення розгляду у встановлений строк та неприйняття рішення у формі наказу за результатом розгляду заяви позивача від 17.05.2019 №18 (зареєстр. Держгеонадрами за №10868/02/12-19 від 20.05.2019 ) щодо видачі спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону, з метою видобування корисних копалин місцевого значення - піску ділянки Західна родовища Конча-Заспа руслових пісків, що знаходиться в Обухівському районі Київської області в акваторії Канівського водосховища в затоці Чапашка на південь від острова Дикий, строком на 20 років.

Суд звернув увагу, що у розумінні положень п.19, 25 Порядку №516, лист відповідача, яким заяву позивача від 17.05.2019 було повернуто останньому, - не може вважатися рішенням, прийнятим за результатом розгляду відповідної заяви позивача.

Суд зазначив, що надання дозволу на користування надрами законодавчо віднесено до виключної компетенції Державної служби геології та надр України, однак відповідач під час розгляду питання щодо отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону, діяв не в порядку та не у спосіб, що передбачений чинним законодавством, суд вважає, що зобов`язання відповідача надати спеціальний дозвіл на користування надрами позивачу строком дії на 20 років, встановивши датою видачі спеціального дозволу день закінчення встановленого Порядком №615 строку для видачі або відмови у видачі спеціального дозволу на користування надрами, буде належним способом відновлення порушених прав та інтересів останнього.

Разом з тим, суд дійшов висновку, що оскільки відповідачем, у визначений Порядком №615 строк для видачі або відмови у видачі спеціального дозволу на користування надрами не видано ТОВ "Форватер Плюс" спеціальний дозвіл на користування надрами, то позивач, відповідно до вимог ч. 6 статті 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності", через 10 робочих днів з дня закінчення строку, встановленого для видачі або відмови у видачі спеціального дозволу (яким є 12.08.2019 ), тобто починаючи з 27.08.2019 фактично набув право без отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування корисних копалин місцевого значення - піску ділянки Західна родовища Конча-Заспа руслових пісків, що знаходиться в Обухівському районі Київської області в акваторії Канівського водосховища в затоці Чапашка на південь від острова Дикий, строком на 20 років, починаючи від дня закінчення встановленого строку для видачі або відмови у видачі спеціального дозволу на користування надрами - 12.08.2019 до 12.08.2039.

Водночас, суд наголосив, що саме лише декларування згаданого права без його практичного застосування суперечитиме принципу верховенства права, що є, очевидно, неприйнятним.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що ефективним способом захисту порушеного права позивача в розумінні п. 10 ч. 2 ст. 245 КАС України, що забезпечить безпосереднє поновлення порушеного права позивача та практичне застосування принципу мовчазної згоди буде саме визнання судом за позивачем права з урахуванням принципу мовчазної згоди без отримання відповідного документа дозвільного характеру через 10 робочих днів з дня закінчення строку, встановленого для видачі або відмови у видачі спеціального дозволу (яким є 12.08.2019 р.), тобто починаючи з 27.08.2019 здійснювати господарську діяльність з користування надрами без проведення аукціону, з метою видобування корисних копалин місцевого значення - піску ділянки Західна родовища Конча-Заспа руслових пісків, що знаходиться в Обухівському районі Київської області в акваторії Канівського водосховища в затоці Чапашка на південь від острова Дикий, строком на 20 років, починаючи від дня закінчення встановленого строку для видачі або відмови у видачі спеціального дозволу на користування надрами - 12.08.2019, тобто до 12.08.2039.

Із зазначеними висновками суду першої інстанції колегія суддів не погоджується, та переглядаючи рішення суду першої інстанції, виходить з такого.

Як передбачено ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 статті 3 Кодексу України про надра визначено, що гірничі відносини в Україні регулюються Конституцією України, Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища", цим Кодексом та іншими актами законодавства України, що видаються відповідно до них.

За приписами частини 1 статті 13 Кодексу України про надра користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

Статтею 16 Кодексу України про надра, зокрема, визначено, що спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Надання спеціальних дозволів на користування надрами, крім випадків користування надрами на умовах угод про розподіл продукції, укладених відповідно до Закону України Про угоди про розподіл продукції, здійснюється після попереднього погодження з відповідною радою питання про надання земельної ділянки для зазначених потреб, крім випадків, коли у наданні земельної ділянки немає потреби.

Згідно з частиною першою статті 19 Кодексу України про надра, надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.

Відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1174, Центральним органом виконавчої влади, є Держгеонадра, яке згідно з покладеними на них завданнями, зокрема, видають в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами) (підпункт 9 пункту 4 Положення).

Пунктом 9 Положення визначено, що Держгеонадра у межах повноважень, передбачених законом, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів Президента України і постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Кабінету Міністрів України і наказів Мінприроди видає накази організаційно-розпорядчого характеру, організовує та контролює їх виконання.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, регулюються Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України № 615 від 30.05.2011 (далі Порядок).

Згідно з пунктом 2 Порядку, дозволи надаються Держгеонадрами переможцям аукціонів з їх продажу та без проведення аукціонів у випадках, передбачених пунктом 8 цього Порядку, крім корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим, дозволи на видобування яких надаються Радою міністрів Автономної Республіки Крим.

Так, пунктом 8 Порядку передбачено, що без проведення аукціону дозвіл надається, зокрема, у разі геологічного вивчення та видобування корисних копалин місцевого значення.

Для отримання дозволу без проведення аукціону заявник подає органові з питань надання дозволу заяву разом з документами, зазначеними у додатку 1, у паперовій та електронній формі.

Разом із заявою подаються дві копії заяви та доданих до неї документів. У заяві зазначаються назва ділянки надр, її місцезнаходження відповідно до адміністративно-територіального устрою України (область, район, населений пункт, прив`язка на місцевості), географічні координати ділянки надр, вид корисних копалин, вид користування надрами, строк дії дозволу, відомості про заявника (найменування, місцезнаходження, код згідно з ЄДРПОУ юридичної особи або прізвище, ім`я, по батькові, місце проживання, реєстраційний номер облікової картки платника податків фізичної особи - підприємця чи серія та номер паспорта такої особи (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті), інформація для здійснення зв`язку із заявником (номер телефону, адреса електронної пошти), а також підстава для надання дозволу.

Дозвіл без проведення аукціону не може бути надано особі, що не виконує програми робіт на ділянках надр, на користування якими їй вже надано дозвіл, або щодо якої виявлені порушення правил користування надрами на таких ділянках, що зафіксовані в актах перевірок, приписах або розпорядженнях відповідних органів у сфері надрокористування, до моменту їх усунення.

Рішення про надання дозволу без проведення аукціону приймається органом з питань надання дозволу відповідно до даних, зазначених у заяві, протягом 30 календарних днів після отримання всіх погоджень, передбачених пунктом 9 цього Порядку, та пропозицій Мінекоенерго, передбачених пунктом 24 цього Порядку. Зазначене рішення розміщується на офіційному веб-сайті органу з питань надання дозволу протягом п`яти робочих днів з дня його прийняття.

Пункт 19 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, визначає підстави для прийняття рішення про відмову у наданні дозволу. Такими підставами є:

подання заявником документів не в повному обсязі;

виявлення у поданих документах недостовірних даних;

невідповідність документів, поданих заявником, вимогам пункту 8 цього Порядку;

наявність інформації від правоохоронних органів та суб`єктів фінансового моніторингу, що заявник здійснює фінансування тероризму в Україні;

відмова органів, зазначених в абзацах другому та третьому пункту 9 цього Порядку, у погодженні надання надр у користування;

наявність зауважень Мінекоенерго щодо надання дозволу відповідно до природоохоронного законодавства, передбачених пунктом 24 цього Порядку.

Відповідно до пункту 20 Порядку, у разі відмови в наданні, продовженні строку дії, переоформленні дозволу або внесенні змін до нього документи повертаються в повному обсязі заявникові.

На виконання пункту 24 Порядку, про надання, продовження строку дії, зупинення дії, поновлення дії, переоформлення, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження.

Держгеонадра інформують Мінекоенерго про надходження заяв і документів, зазначених у додатку 1, про надання та продовження строку дії дозволів з одночасним надсиланням копій цих документів не пізніше ніж протягом семи робочих днів з дня їх реєстрації.

Мінекоенерго в строк, що не перевищує 15 робочих днів з дня надходження зазначених документів, надсилає до Держгеонадр пропозиції щодо надання чи продовження строку дії дозволів разом із зазначенням умов, за яких можливе користування надрами на запропонованих ділянках надр, у частині дотримання вимог природоохоронного законодавства або зауваження щодо надання чи продовження строку дії дозволів.

При цьому, зауваження надсилаються у таких випадках:

ненадання до Мінекоенерго копій документів у повному обсязі згідно з вимогами цього Порядку або виявлення в поданих документах недостовіроної інформації або документів чи інформації, що не узгоджується між собою;

встановлення законодавством обмежень щодо провадження діяльності з користування надрами на території, на якій запланована така діяльність;

невиконання умов користування надрами, передбачених дозволом або відповідною угодою, у разі продовження строку дії дозволу на користування надрами (крім випадку, визначеного абзацом тринадцятим пункту 14 цього Порядку);

наявність рішення про обмеження користування надрами відповідно до законодавства у разі продовження строку дії дозволу на користування надрами;

невиконання вимог природоохоронного законодавства щодо підтримання належного стану навколишнього природного середовища під час користування надрами.

Пропозиції та зауваження Мінекоенерго щодо надання чи продовження строку дії дозволів, передбачені абзацами третім восьмим цього пункту, є обов`язковими для врахування Держгеонадрами під час прийняття рішень щодо надання чи продовження строку дії дозволів.

Наказ Держгеонадр та розпорядження Ради міністрів Автономної Республіки Крим про надання, переоформлення, продовження строку дії, внесення змін до дозволу, зупинення дії, поновлення дії, анулювання, відмову в наданні чи продовженні строку дії дозволу розміщуються протягом п`яти робочих днів на офіційному веб-сайті відповідного органу.

Наказ Держгеонадр та розпорядження Ради міністрів Автономної Республіки Крим про надання, переоформлення, продовження строку дії, внесення змін до дозволу, зупинення дії, поновлення дії, анулювання, відмову в наданні чи продовженні строку дії дозволу можуть бути оскаржені в установленому законодавством порядку.

Отже, зміст вказаних норм, дає підстави для висновку про те, що законодавець передбачив чіткий алгоритм дій Державної служби геології та надр України при прийнятті рішення про надання спеціального дозволу на користування надрами. Зокрема, під час розгляду заяви стосовно надання спеціального дозволу на користування надрами, Держгеонадра зобов`язана інформувати про надходження такої заяви Мінекоенерго, яке, в свою чергу, зобов`язане надіслати свої пропозиції чи зауваження. Перелік випадків, коли надсилаються зауваження, визначений абзацами чотири вісім пункту 24 Порядку і цей перелік є вичерпним.

За результатами розгляду заяви про надання спеціального дозволу на користування надрами, враховуючи отримані пропозиції чи зауважень Мінекоенерго, Держгеонадра, за наявності передбачених підстав, зобов`язана прийняти рішення про відмову у наданні спеціального дозволу, а за відсутності таких підстав рішення про надання дозволу. При цьому, рішення приймається у формі наказу, у якому зазначаються підстави для його прийняття.

Стверджуючи про необґрунтованість позовних вимог, Держгеонадра вказує на те, що заява ТОВ Форватер Плюс від 17.05.20219 про надання спеціального дозволу була розглянута у відповідності до встановленого порядку та листом від 14.08.2019 №16759/01/12-19 повернута позивачу.

Разом з тим, у цій справі судом встановлено, що 17.05.2019 позивач звернувся до відповідача із заявою №18 (вх. номер Держгеонадр №10868/02/12-19 від 20.05.2019) на отримання дозволу на користування надрами без проведення аукціону з метою видобування піску піску ділянки Західна родовища Конча-Заспа руслових пісків, що знаходиться в Обухівському районі Київської області в акваторії Канівського водосховища в затоці Чапашка на південь від острова Дикий,загальною площею 0,2954 км2 (29,54 га), на підставі положень п.п.1 п.8 Порядку №615.

Листом №9507/03/12-19 від 24.05.2019 клопотанням про розгляд питання про надання погодження позивачу щодо отримання спеціального дозволу на користування надрами на найближчій сесії та для отримання пропозицій відповідачем було надіслано до Міністерства екології та природних ресурсів України та до Обухівської районної ради (отримано 27.05.2019).

Встановлено, що рішення Обухівської районної ради №1049.41 (невідкладна).VII. №100/02-03/499 від 29.07.2019 про розгляд клопотання відповідача щодо погодження надання позивачу надр у користування за заявою від 17.05.2019, яке Обухівською районною радою 27.05.2019 було отримано 27.05.2019, було прийнято 26.07.2019, тобто з пропуском 45-денного строку встановленого п.9 Порядку 615.

Крім того, з матеріалів справи слідує, що погодження Міністерства екології та природних ресурсів України щодо надання позивачу спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування піску ділянки Західна родовища Конча-Заспа пісків, що знаходиться в Обухівському районі Київської області, було отримано листом №2145/01/12-19 від 07.08.2018.

26.05.2020 листом №26/05-2020 позивач звернувся до відповідача з приводу його бездіяльності щодо ненадання відомостей за результатом заяви від 17.05.2020 з проханням надати докази такого повідомлення.

У відповідь на запит позивача від 26.05.2020 відповідачем зазначено, що зава позивача від 17.05.2019 №18 листом від 14.08.2019 №16759/01/12-19 була повернута позивачу.

Тобто, з наведеного слідує, що рішення у формі наказу за разультатом розгляду заяви позивача від 17.05.2019 про надання спеціального дозволу на користування надрами чи про відмову у його наданні, відповідачем прийнято не було.

Суд звертає увагу, що у розумінні положень п.19, 25 Порядку №516, лист відповідача, яким заяву позивача від 17.05.2019 було повернуто останньому, - не може вважатися рішенням, прийнятим за результатом розгляду відповідної заяви позивача.

Водночас, слід звернути увагу, що позовною вимогою позивача, яку задовольнив суд першої інстанції, є визнання протиправною бездіяльність Державної служби геології та надр України щодо неприйняття рішення у формі наказу, у строк, визначений пунктом 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року №615, про надання Товариству з обмеженою відповідальністю "Форватер Плюс" спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону з метою видобування піску ділянки Західна родовища Конча-Заспа руслових пісків, що знаходиться в Обухівському районі Київської області в акваторії Канівського водосховища в затоці Чапашка на південь від острова Дикий, за заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Форватер Плюс" від 17 травня 2019 року №18, зареєстрованою Державною службою геології та надр України за вхідним номером №10868/02/12-19 від 20 травня 2019 року.

Тобто, позивач просить визнати протиправною бездіяльність Державної служби геології та надр України щодо неприйняття рішення у формі наказу, зокрема про надання позивачу спеціального дозволу на користування надрами.

Бездіяльність - це пасивна форма поведінки особи, що полягає у невчиненні нею конкретних дій (конкретної дії), як вона повинна була і могла вчинити в даниїх конкретних умовах.

Проте, така бездіяльність відповідачем не допускалась, оскільки в даному випадку Державна служба геології та надр України вчинила дії щодо розгляду поданих позивачем пакетів документів щодо видачу спеціального дозволу на користування надрами, які було повернуто у зв`язку з невідповідністю вимогам Порядку №615, тому вимога позивача про визнання протиправною бездіяльність Державної служби геології та надр України щодо неприйняття рішення у формі наказу, у строк, визначений пунктом 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року №615, про надання Товариству з обмеженою відповідальністю "Форватер Плюс" спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону з метою видобування піску ділянки Західна родовища Конча-Заспа руслових пісків, що знаходиться в Обухівському районі Київської області в акваторії Канівського водосховища в затоці Чапашка на південь від острова Дикий, за заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Форватер Плюс" від 17 травня 2019 року №18, зареєстрованою Державною службою геології та надр України за вхідним номером №10868/02/12-19 від 20 травня 2019 року задоволенню не підлягає.

Крім того, колегія суддів рахує, що така вимога позивача задоволенню не підлягає, оскільки суд апеляційної інстанції не погоджується із висновком суду першої інстанції та доводами позивача про те, що ТОВ "Форватер Плюс" має право на отримання спеціального дозволу без проведення аукціону на підставі пп.1 п.8 Порядку №615, враховуючи наступне.

Згідно з пунктом 2 Порядку № 615 дозволи надаються Держгеонадра переможцям аукціонів з їх продажу та без проведення аукціонів у випадках, передбачених пунктом 8 цього Порядку.

Відповідно до підпункту 1 пункту 8 Порядку №615 (підпункт 1 пункту 8 із змінами, внесеними згідно з постановою Кабінету Міністрів України №307 від 25 січня 2012 року; в редакції постанови Кабінету Міністрів України №277 від 6 квітня 2016 року, чинній до 28 грудня 2018 року) без проведення аукціону дозвіл надається у разі видобування корисних копалин, якщо заявник за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено ДКЗ, та подав документи на отримання спеціального дозволу не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів, а також видобування корисних копалин (для нафтогазоносних надр на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ), якщо заявник за власні кошти здійснив апробацію в ДКЗ за умови затвердження підрахунку запасів корисних копалин у ДКЗ протягом трьох років, а в межах континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України - десяти років з моменту надання дозволу.

Отже, перша частина підпункту 1 пункту 8 Порядку № 615 передбачає самостійні виключні підстави надання дозволу без проведення аукціону при дотриманні чітко визначених складових умов, зокрема:

Без проведення аукціону дозвіл надається у разі видобування корисних копалин, якщо:

а) заявник за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено ДКЗ;

б) заявник подав документи на отримання спеціального дозволу не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження підрахунку запасів.

Як вбачається із матеріалів справи, заявник за власні кошти геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин не здійснював, а посилання на договір купівлі-продажу від 17.05.2018 №53/11 суд відхиляє, оскільки пунктом 1.2 вищевказаного договору купівлі-продажу прямо передбачено, що придбання права користування геологічною інформацією не надає права розпоряджатися нею, оскільки вона є власністю держави.

Також з наведених підстав та з огляду на положення підпункту 1 пункту 8 Порядку №615, протоколи ДЗК №4523 від 27.09.2018 та №4425 від 26.06.2018 не можуть розглядатися як документи, що дають право на отримання спеціального дозволу без проведення аукціону.

Така позиція підтверджується висновком Верховного Суду від 16.04.2020 у справі №826/7696/18.

Виходячи з наведеного, колегія суддів рахує помилковим висновком суду першої інстанції про те, що позивач має право на отримання спеціального дозволу без проведення аукціону на підставі пп. 1 пункту 8 Порядку №615.

Отже, позовні вимоги позивача про визнання за ТОВ Форватер Плюс права з урахуванням мовчазної згоди без отримання спеціального дозволу на користування надрами та зобов`язання відповідача прийняти рішення у формі наказу про надання позивачу спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону з метою видобування корисних копалин місцевого значення - піску ділянки Західна родовища Конча-Заспа руслових пісків, що знаходиться в Обухівському районі Київської області в акваторії Канівського водосховища в затоці Чапашка на південь від острова Дикий, строком на 20 років з 12.08.2019 р. до 12.08.2039 р., відповідно до заяви Товариства з обмеженою відповідальністю ФОРВАТЕР ПЛЮС від 17 травня 2019 року №18, зареєстрованою Державною службою геології та надр України за вхідним номером №10868/02/12-19 від 20 травня 2019 року також задоволенню не підлягають.

Суд першої інстанції не звернув на вказані обставини належної уваги, не дав їм відповідної правової оцінки, а тому дійшов помилкового висновку щодо наявності правових підстав для задоволення позову.

Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

В силу приписів ч. 1 ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: 1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; 4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

З огляду на викладені обставини справи, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що судом першої інстанції з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи і є підставою для скасування рішення суду першої інстанції з прийняттям нової постанови про відмову у задоволенні позову.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В:

апеляційні скарги Державної служби геології та надр України, Обухівської районної ради Київської області задовольнити повністю.

Рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 24 лютого 2021 року скасувати.

Ухвалити нове рішення, яким у задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Форватер Плюс" відмовити повністю.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.

Головуючий Полотнянко Ю.П. Судді Ватаманюк Р.В. Драчук Т. О.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.08.2021
Оприлюднено10.08.2021
Номер документу98839184
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —240/22062/20

Ухвала від 18.09.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Шуляк Любов Анатоліївна

Постанова від 20.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Ухвала від 19.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Окрема думка від 06.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 06.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 29.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 27.09.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Постанова від 05.08.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 29.07.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні