ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 серпня 2021 року м. Житомир справа № 806/1334/18
категорія 6808
Житомирський окружний адміністративний суд у складі:
судді Попової О. Г.,
розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Приватного підприємства "Влабоде" про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу,
встановив:
Державна служба геології та надр України звернулась до Житомирського окружного адміністративного суду з позовом до Приватного підприємства "Влабоде", в якому просить припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5031 від 22.10.2009 виданого Приватному підприємства "Влабоде".
В обґрунтування позову зазначає, що у період з 05.03.2012 року по 07.03.2012 року Центральним регіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України проведено планову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин ПП "Влабоде". За наслідками перевірки складено акт від 07.03.2012 року №28, яким встановлено ряд порушень. Так, Наказом Держгеонадр України №137 від 09.04.2012 року зупинено дію спеціального дозволу від 22.10.2009 року №5031 наданого ПП "Влабоде" та встановлено відповідачу 21 календарний день для усунення порушень. Наказом №202 від 28.04.2017 року відповідачу надано додатково 30 днів для усунення порушень. Однак, відповіді позивачем надано не було.
Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 26.06.2018 року, яка постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 16.11.2018 року залишена без змін, позовну заяву Державної служби геології та надр України до Приватного підприємства "Влабоде" про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу - залишено без розгляду.
Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 16.03.2020 касаційну скаргу Державної служби геології та надр України задоволено частково. Ухвалу Житомирського окружного адміністративного суду від 26.06.2018 та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 16.11.2018 року у справі скасовано. Справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.
Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 22.10.2020 року позовну заяву Державної служби геології та надр України до Приватного підприємства "Влабоде" про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу залишено без розгляду.
Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 22.02.2021 апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України задоволено. Ухвалу Житомирського окружного адміністративного суду від 22 жовтня 2020 року скасувано. Справу направлено до Житомирського окружного адміністративного суду для продовження розгляду.
Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 22.03.2021 року прийнято до провадження адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Приватного підприємства "Влабоде" про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу. Розгляд адміністративної справи №806/1334/18 продовжено у порядку спрощеного позовного провадження без повідомленням учасників справи.
Ухвалою від 23 червня 2021 року продовжено строк розгляду справи, застосовуючи ч.1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Відповідно до розруківки з офіційного сайту Укрпошта, відповідачем зазначену вище ухвалу отримано 27.07.2021 (номер трекінгу 1001427884449).
В свою чергу, у встановлений судом строк відповідач відзив на позовну заяву не надав. Відповідно до ч. 6 ст. 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Згідно з частиною четвертою статті 243 КАС України судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
Частиною п`ятою статті 250 КАС України встановлено, що датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.
Судом встановлено, що 22 жовтня 2009 Міністерством охорони навколишнього природного середовища, на підставі протоколу проведення аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами від 29.09.2009 № 1 та договору купівлі-продажу спеціального дозволу від 29.09.2009 № 1/5-09, приватному підприємству ВлаБоДе видано спеціальний дозвіл на користування надрами, а саме - видобування габро, габро-анортозиту в межах Владиславівського родовища.
Згідно вказаного дозволу, площа об`єкта території становить 5,0 га. Строк дії спеціального дозволу на користування надрами - 20 років.
Додатком № 1 до спеціального дозволу між Міністерством охорони навколишнього природного середовища України та ПП ВлаБоДе укладено угоду № 5031 про умови користування надрами, якою визначено права і обов`язки сторін.
Пунктом 1 ст. 4 угоди № 5031 визначено, що надрокористувач при виконанні робіт повинен забезпечити:
- розробку технічного проекту видобування ділянки надр з урахуванням вимог безпеки, природоохоронного законодавства та погодження проекту в установленому порядку;
- засвідчення права на користування надрами актом про надання гірничого відводу у встановленому законодавством порядку;
- відвід земельної ділянки в кінцевих межах і оформлення земельних прав користувача надр відбувається в порядку, передбаченому земельним законодавством;
- початок видобування габро обсягом 1 тис.м3 не пізніше ніж через 24 місяців з дня початку дії Дозволу;
- вихід на проектну потужність, з видобування габро, обсягом 3 тис. м3 не пізніше ніж за 27 місяців з дня початку дії Дозволу.
Додатком 2 до спеціального дозволу ПП Влабоде і Державною геологічною службою погоджено програму робіт по введенню в експлуатацію Владиславівського родовища габро.
Згідно додатку № 2 до спеціального дозволу визначено наступні види робіт, які має виконати позивач, та строки їх виконання: 1) отримання спеціального дозволу - 4 кв. 2009; 2) складання робочого проекту на розробку і рекультивацію родовища, ОВНС, проекту гірничого відводу - 1 кв. 2010 - 2 кв. 2010; 3) підготовка матеріалів до отримання гірничого відводу і отримання його в установленому порядку - 3 кв. 2010; 4) складання проекту земельного відводу і відвід землі - 4 кв. 2010 - 2 кв. 2011; 5) підготовка родовища до розробки (проходка в`їзних, розрізних траншей та утворення площадок першочергової відробки) - 3 кв. 2011; 6) початок видобування анортозитів - 4 кв. 2011; 7) вихід на проектну потужність - 2012.
Наказом Державної служби геології та надр України (надалі - Держгеонадр) № 205 від 23.12.2011 затверджено план проведення планових перевірок надрокористувачів на І квартал 2012.
На підставі зазначеного наказу, Державною службою геології та надр України проведено перевірку дотримання ПП Влабоде вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин (металічні руди, неметалічні корисні копалини, горючі тверді корисні копалини), за наслідками якої складено акт перевірки № 28 від 07.03.2012 (т.1 а.с.22-26).
Перевіркою встановлено: порушення вимоги ст. 26 Кодексу України про надра - надрокористувач не приступив до розробки родовища протягом 2-х років з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами № 5031 від 22.10.09; порушено вимоги статті 24 Кодексу України про надра - не виконується мета спеціального дозволу на користування надрами; порушено вимоги статті 18 Кодексу України про надра, угоди про умови користування надрами від 22 жовтня 2009 року № 5031 - відсутній договір оренди землі; порушено вимоги статті 24 Кодексу України про надра, угоди про умови користування надрами від 22 жовтня 2009 року № 5031 - не виконується ст. 4 п. 1 абз. Угоди; порушено вимоги статті 24 Кодексу України про надра, додаток № 2 Угоди про умови користування надрами - не виконується програма робіт в п.п. 5.6.7; порушено вимоги ст.ст. 24, 53 Кодексу України про надра - відсутнє маркшейдерське та геологічне обслуговування гірничих робіт; порушено вимоги статті 24 Кодексу України про надра, Угоди від 22 жовтня 2009 року № 5031 - відсутнє щорічне надання Міністерству інформації щодо стану виконання Програми робіт; порушено вимоги статті 51 Кодексу України про надра - відсутні плани розвитку гірничих робіт на 2011-2012 роки, погоджені в установленому порядку; порушено вимоги статті 62 Кодексу України про надра - не виконується п. 3.6.1 Протоколу ДКЗ України від 10.11.06 № 1190.
15.03.2012 Центральним міжрегіональним відділом ДДГК Держгеонадр України направлено Держгеонадрам України подання №26-14/03/1 на припинення права користування надрами №5031 від 22.10.2009.
Наказом Державної служби геології та надр України від 09.04.2012 зупинено дію спеціальних дозволів на користування №5031 від 22.10.2009 та надано надрокористувачу 21 календарний день з моменту відправлення повідомлення для усунення порушень.
Наказ від 09.04.2012 разом із супровідним листом вих. №3357/01/14-12 від 17.04.2012 було надіслано відповідачу та отримано ним 08.05.2012.
Наказом №202 від 28.04.2017 ПП "Влабоде" надано додаткових 30 днів для усунення порушень, що підтверджується листом №10710/13/14-17 від 13.05.2017, який, згідно з рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення отримано ПП "Влабоде" 15.06.2017.
Держгеонадра України направило ПП "Влабоде" лист № 29160/03/14-17 від 24.11.2017 з проханням надати до Держгеонадра України у 15-денний строк з моменту отримання листа власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами. Лист повернувся на адресу Держгеонадр України у зв`язку закінченням терміну зберігання (т.1 а.с.77).
Лист повернувся на адресу Держгеонадр України у зв`язку закінченням терміну зберігання
Станом на момент звернення до суду позивач не отримав доказів усунення відповідачем допущених ним порушень у визначений Держгеонадрами України строк, а тому звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Правовідносини, що виникли між сторонами, регулюються Кодексом України про надра.
Статтею 2 Кодексу України про надра передбачено, що завданням Кодексу України про надра є регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян.
Згідно з частиною 1 статті 4 Кодексу України про надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування. Угоди або дії, які в прямій або прихованій формі порушують право власності Українського народу на надра, є недійсними. Український народ здійснює право власності на надра через Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим і місцеві ради).
В частині 1 статті 11 Кодексу України про надра визначено, що державне управління у галузі геологічного вивчення, використання і охорони надр здійснюють Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, органи влади Автономної Республіки Крим, місцеві органи виконавчої влади, інші державні органи та органи місцевого самоврядування відповідно до законодавства України.
Надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр (ст. 19 Кодексу).
Частиною другою статті 24 Кодексу України про надра встановлено, що користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Відповідно до частини третьої статті 24 Кодексу України про надра права та обов`язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, а в разі надання права користування надрами на умовах угод про розподіл продукції - з моменту набрання чинності такою угодою, якщо інше не передбачено цією угодою.
На думку позивача, не усунення відповідачем виявлених перевіркою порушень є підставою для звернення до суду з вимогами про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами.
Згідно зі ст. 26 Кодексу України про надра (в редакції станом на час прийняття оскаржуваного наказу) право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.
Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.
Згідно з пунктом 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року №615 (далі по тексту - Порядок надання спеціальних дозволів), право користування надрами припиняється органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби у разі: 1) відсутності потреби у подальшому користуванні надрами; 2) відмови надрокористувача від права користування надрами; 3) ліквідації юридичної особи або смерті фізичної особи - підприємця, фізичної особи, що є власниками дозволу; 4) встановлення рішенням суду факту подання надрокористувачем свідомо неправдивих відомостей, підробних документів; 5) використання надр не за призначенням; 6) визнання дозволу недійсним у судовому порядку; 7) визнання недійсним у судовому порядку аукціону, за результатами якого надано дозвіл; 8) вилучення в установленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр; 9) невжиття надрокористувачем заходів для усунення причин зупинення дії дозволу в установлений строк; 10) припинення без поважних причин робіт, передбачених дозволом, більш як на два роки, а у разі, коли дозвіл надано на користування нафтогазоносними надрами, - більш як на 180 днів; 11) коли суб`єкт господарської діяльності протягом двох років, а щодо нафтогазоперспективних площ, родовищ нафти і газу - 180 календарних днів та газу (метану) вугільних родовищ - одного року з початку дії дозволу без поважної причини не розпочав користування надрами; 12) припинення дії договору оренди (концесії) цілісного майнового комплексу, укладеного надрокористувачем, якому надано дозвіл відповідно до підпункту 8 пункту 8 цього Порядку, крім випадку набуття у власність об`єкта оренди (концесії).
Припинення права користування надрами здійснюється шляхом прийняття Держгеонадрами наказу, а Радою міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження про анулювання дозволу.
Відповідно до пункту 25 Порядку надання спеціальних дозволів, про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, видачу дубліката, анулювання дозволу та внесення змін до нього орган з питань надання дозволу видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження.
Згідно пункту 1 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Указом Президента України від 06 квітня 2011 року № 391/2011 (далі по тексту - Положення), Державна служба геології та надр України (Держгеонадра України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів України (далі - Міністр), входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Підпунктом 13 пункту 4 Положення встановлено, що Держгеонадра України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами, поновлює їх дію.
З наведених норм слідує, що за наявності передбачених законом підстав право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, про що видається відповідний наказ.
Водночас, у судовому порядку право користування надрами припиняється лише у випадках: 1) якщо користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 2) якщо використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 3) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами - у разі незгоди користувачів.
Як свідчить акт перевірки, позивачем виявлено порушення ПП Влабоде вимоги ст. 26 Кодексу України про надра - надрокористувач не приступив до розробки родовища протягом 2-х років з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами № 5031 від 22.10.09; порушено вимоги статті 24 Кодексу України про надра - не виконується мета спеціального дозволу на користування надрами; порушено вимоги статті 18 Кодексу України про надра, угоди про умови користування надрами від 22 жовтня 2009 року № 5031 - відсутній договір оренди землі; порушено вимоги статті 24 Кодексу України про надра, угоди про умови користування надрами від 22 жовтня 2009 року № 5031 - не виконується ст. 4 п. 1 абз. Угоди; порушено вимоги статті 24 Кодексу України про надра, додаток № 2 Угоди про умови користування надрами - не виконується програма робіт в п.п. 5.6.7; порушено вимоги ст.ст. 24, 53 Кодексу України про надра - відсутнє маркшейдерське та геологічне обслуговування гірничих робіт; порушено вимоги статті 24 Кодексу України про надра, Угоди від 22 жовтня 2009 року № 5031 - відсутнє щорічне надання Міністерству інформації щодо стану виконання Програми робіт; порушено вимоги статті 51 Кодексу України про надра - відсутні плани розвитку гірничих робіт на 2011-2012 роки, погоджені в установленому порядку; порушено вимоги статті 62 Кодексу України про надра - не виконується п. 3.6.1 Протоколу ДКЗ України від 10.11.06 № 1190.
З метою усунення виявлених порушень представнику відповідача Держгеонадра України направило лист № 29160/03/14-17 від 24.11.2017 з проханням надати до Держгеонадра України у 15-денний строк з моменту отримання листа власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами (т.1 а.с.77).
Жодної відповіді від приватного підприємства позивач не отримував. Лист повернувся на адресу Держгеонадр України у зв`язку закінченням терміну зберігання .
Відповідно до пунктів 99,102,117 Правил надання послуг поштового зв`язку , затверджених Постановою Кабінету Міністрів України №270 від 05.03.2009р. рекомендовані поштові відправлення, рекомендовані повідомлення про вручення поштових відправлень, які не були вручені під час доставки, повторні повідомлення про надходження реєстрованих поштових відправлень (крім зазначених в абзаці четвертому пункту 93 цих Правил), поштових переказів, адресовані фізичним особам, під час доставки за зазначеною адресою або під час вручення в об`єкті поштового зв`язку вручаються адресату, а у разі його відсутності - повнолітньому члену сім`ї за умови пред`явлення документа, що посвідчує особу, а також документа, що посвідчує родинні зв`язки з адресатом (свідоцтво про народження, свідоцтво про шлюб тощо), чи рішення органу опіки і піклування про призначення їх опікунами чи піклувальниками. У разі відсутності адресата або повнолітніх членів його сім`ї до абонентської поштової скриньки адресата вкладається повідомлення про надходження зазначеного реєстрованого поштового відправлення, поштового переказу, рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення, поштового переказу. В об`єкті поштового зв`язку вручаються, зокрема, рекомендовані поштові відправлення, рекомендовані повідомлення про вручення поштових відправлень, поштових переказів, не вручені адресатам під час доставки додому. При цьому, поштові відправлення, поштові перекази повертаються об`єктом поштового зв`язку відправнику у разі закінчення встановленого строку зберігання.
Враховуючи, що Державною службою геології та надр України було направлено оскаржувану лист № 29160/03/14-17 від 24.11.2017 з проханням надати згоду/незгоду на припинення права користування надрами рекомендованим листом з повідомленням про вручення за адресою відповідача, однак, поштове відправлення повернулось з позначкою "за закінченням терміну зберігання", ПП Влабоде вважається належним чином повідомленим.
Слід зазначити, що Державною службою геології та надр України відповідачу неодноразово надавався термін на усунення порушень, однак порушення не були усунуті навіть після зупинення дії спеціального дозволу. При цьому згоду/незгоду на припинення права користування надрами відповідач не надав.
Згідно з частиною другою статті 26 Кодексу України про надра орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому пунктом 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.
Доказів, які б свідчили про усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування на день розгляду справи або ж спростовували доводи позивача відповідачем суду не подано.
За таких обставин суд приходить до висновку про наявність достатніх підстав для припинення права відповідача на користування надрами у судовому порядку згідно зі статтею 26 Кодексу України про надра шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5031 від 22.10.2009 виданого Приватному підприємства "Влабоде".
Таким чином, позовні вимоги Державної служби геології та надр України підлягають задоволенню.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 2, 9, 77, 90, 139, 242-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
вирішив:
Позовну заяву Державна служба геології та надр України (вул. Антона Цедіка, 16, Мсп 680, Південна Частина Києва, Київ, 03057, код ЄДРПОУ 37536031) до Приватне підприємство "Влабоде" (вул. Набережна, 3, Нова Борова, Володарсько - Волинський район, Житомирська область, 12114, код ЄДРПОУ 33186647) про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу, - задовольнити.
Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5031 від 22.10.2009 виданого Приватному підприємству "Влабоде".
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням приписів підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення суду складено у повному обсязі: 17 серпня 2021 року.
Суддя О.Г. Попова
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.08.2021 |
Оприлюднено | 20.08.2021 |
Номер документу | 99057789 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Попова Оксана Гнатівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Попова Оксана Гнатівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Попова Оксана Гнатівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні