ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД мі ста КИЄВА
01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницьк ого,44-Б тел. 284-18-98
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 32/494 28.05.10
За позовом Заступ ника Генерального прокурора України в інтересах держави в особі
Кабінету Мініс трів України
До 1. Фонду держ авного майна України
2. Товариства з о бмеженою відповідальністю "Ф ондова компанія "Ініціатива"
3. Відкритого ак ціонерного товариства "Судма шпром"
4. Відкритого ак ціонерного товариства "Херсо нський суднобудівельний зав од"
Треті особи, які не заявляют ь самостійних вимог на предм ет спору, на стороні відповід ачів:
1. Товариство з об меженою відповідальністю "Ми колаївське реєстраційне бюр о"
2. ДАХК "Чорноморс ький суднобудівний завод"
Про визнання недійсним інформаційного повідомленн я, наказу та зобов' язання вч инити дії
Суддя О.О. Хрипун
Представники сторін:
Від прокуратури Громад ський С.О. - прок.відд.
Від позивача не з'явил ися
Від відповідача 1. Тетен ко В.В.- предст., Уланов І.В . - предст.
2. не з' яв илися
3. Козачу к М.О. - предст.
4. Сядро О .В. - предст.
Від третіх осіб не з' яв илися
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
12 вересня 2007 року заступ ник Генерального прокурора У країни звернувся з позовом в інтересах держави в особі Ка бінету Міністрів України до Фонду державного майна Укра їни, ТОВ "Фондова компанія "Іні ціатива", ВАТ "Судмашпром", в як ому просить:
- визнати недійсним інформа ційне повідомлення Фонду дер жавного майна України про пр оведення конкурсу з продажу пакета акцій ДАХК "Чорноморс ький суднобудівний завод", за тверджене 15.08.2003 Головою Фонду д ержавного майна;
- визнати недійсним наказ Фо нду державного майна України № 1679 від 24.09.2003 "Про підсумки конку рсу з продажу пакета акцій ДА ХК "Чорноморський суднобудів ний завод";
- визнати недійсним на підст аві ст. 48 ЦК Української РСР до говір № КПП-423 купівлі-продажу державного пакета акцій ДАХ К "Чорноморський суднобудівн ий завод" за конкурсом від 07.10.2003 , укладений між Фондом держав ного майна України і ВАТ "Мико лаївська малотоннажна верф";
- зобов' язати ВАТ "Судмашпр ом", як правонаступника ВАТ "Ми колаївська малотоннажна вер ф", повернути у власність держ ави в особі Фонду державного майна України пакет акцій ДА ХК "Чорноморський суднобудів ний завод" у кількості 466 401 776 шту к простих іменних акцій номі нальною вартістю однієї акці ї 0,25 грн. та номінальною вартіс тю пакета акцій 116 600 444 грн., що ста новить 90,25 % статутного фонду ДА ХК "Чорноморський суднобудів ний завод";
- повернути ВАТ "Судмашпром" , як правонаступнику ВАТ "Мико лаївська малотоннажна верф", кошти, сплачені за об' єкт пр иватизації, з коштів позабюд жетного державного фонду при ватизації, які будуть отрима ні від повторного продажу об ' єкту приватизації, у поряд ку, встановленому Фондом, від повідно до п. 133 Державної прог рами приватизації на 2000-2002 роки ;
- зобов' язати зберігача - Т ОВ "ФК "Ініціатива" списати з р ахунку в цінних паперах ВАТ "С удмашпром" (ВАТ "Миколаївська малотоннажна верф") 466 401 776 штук п ростих іменних акцій номінал ьною вартістю однієї акції 0,25 грн. та номінальною вартістю пакета акцій 116 600 444 грн., що стано вить 90,25 % статутного фонду ДАХК "Чорноморський суднобудівни й завод", що були предметом дог овору № КПП-423 від 07.10.2003;
- зобов' язати зберігача - Т ОВ "ФК "Ініціатива" перерахува ти на рахунок у цінних папера х Фонду державного майна Укр аїни 466 401 776 штук простих іменних акцій номінальною вартістю однієї акції 0,25 грн. та номінал ьною вартістю пакета акцій 116 600 444 грн., що становить 90,25 % статут ного фонду ДАХК "Чорноморськ ий суднобудівний завод", що бу ли предметом договору № КПП-423 від 07.10.2003;
- зобов' язати зберігача ТО В "ФК "Ініціатива" надати Фонду державного майна України ви писку у цінних паперах, яка ві дповідно до ст. 5 Закону Україн и "Про Національну депозитар ну систему та особливості ел ектронного обігу цінних папе рів в Україні" є підтвердженн ям права власності на акції у розмірі 90,25 % статутного фонду ДАХК "Чорноморський суднобуд івний завод".
Позовні вимоги мотивован і грубим порушенням основних принципів, пріоритетів та ме ти приватизації, штучним зву женням числа учасників конку рсу, що позбавило державу мож ливості створити умови для п ідвищення ефективності діял ьності Чорноморського судно будівного заводу та створити конкурентне середовище, а та кож забезпечити надходження більших коштів від приватиз ації до Державного бюджету У країни. Порушення закону в хо ді приватизації позбавили де ржаву можливості отримати на йкращий економічний та соціа льний ефект від проведення п родажу акцій. Зокрема позива ч зазначає, що інформаційне п овідомлення про конкурс було опубліковане лише за 35 днів; п окупець не відповідає кваліф ікаційним вимогам та додатко вим умовам; другий покупець н е мав наміру купувати пакет а кцій.
Позивачем також заявлено к лопотання про відновлення пр опущеного строку позовної да вності відповідно до ст.ст. 257, 2 67, п. 6 Прикінцевих та Перехідни х положень ЦК України з огляд у на те, що про порушення при в ідчуженні державного пакета акцій органам прокуратури с тало відомо у 2006 році під час ро зслідування кримінальної сп рави за фактом зловживання с лужбовим становищем службов ими особами ДАХК "ЧСЗ" і ВАТ "ММ В" при приватизації майна зав оду; зокрема, після проведенн я у ході розслідування кримі нальної справи судово-авторо знавчої експертизи від 20.02.2006 та допиту представника ВАТ "КСС З" від 06.12.2006.
Ухвалою Господарського су ду мста Києва від 20.09.2007 задоволе но клопотання заступника Ген ерального прокурора України про вжиття заходів до забезп ечення позову та до вирішенн я спору по суті накладено аре шт на пакет акцій ДАХК "Чорном орський суднобудівний завод " розміром 90,25% статутного фонду товариства у кількості 466 401 776 ш тук простих іменних акцій, ви пущених у документарній форм і, номінальною вартістю одні єї акції 0,25 грн. та номінальною вартістю пакета акцій 116 600 444,00 гр н., які били предметом договор у № КПП-423 від 07.10.2003. Ухвала набрал а законної сили з 20.09.2007 та підля гала негайному виконанню.
Ухвалою Київського апеляц ійного господарського суду в ід 05.10.2007 апеляційну скаргу ВАТ " Судмашпром" прийнято до розг ляду. Постановою Київського апеляційного господарськог о суду від 01.10.2008, залишеною без з мін постановою Вищого господ арського суду України від 16.02.20 09, ухвала Господарського суду міста Києва від 20.09.2007 скасована .
06.06.2008 представник прокурату ри звернувся до Господарсько го суду міста Києва з доповне ннями до позовної заяви, в яки х просить додатково:
- визнати незаконним наданн я згоди Фондом державного ма йна України ВАТ "Судмашпром" н а продаж пакету акцій ДАХК "Чо рноморський суднобудівний з авод" у кількості 466 401 776 штук про стих іменних акцій, що станов ить 90,25 % статутного фонду ДАХК "Чорноморський суднобудівни й завод", на подальше відчужен ня пакету акцій ВАТ "Херсонсь кий суднобудівний завод", офо рмлене протоколом 03.12.2007;
- визнати недійсним договір № 23-1-07/Б/66 купівлі-продажу пакет у акцій ДАХК "Чорноморський с уднобудівний завод" від 05.12.2007, у кладений між ВАТ "Судмашпром " та ВАТ "Херсонський суднобуд івний завод", застосувавши на слідки визнання недійсності правочину;
- зобов' язати ВАТ "Херсонсь кий суднобудівний завод" пов ернути у власність держави в особі Фонду державного майн а України пакет акцій ДАХК "Чо рноморський суднобудівний з авод" у кількості 466 401 776 штук про стих іменних акцій номінальн ою вартістю однієї акції 0,25 гр н., номінальною вартістю паке та акцій 116 600 444 грн., що становить 90,25 % статутного фонду ДАХК "Чор номорський суднобудівний за вод".
В обґрунтування додаткови х позовних вимог, заявник пос илається на відчуження пакет у акцій, в період дії заборони на його відчуження у зв' язк у з його арештом.
Відповідач-1, Фонд державног о майна проти позову запереч ив, вказавши на пропуск строк у позовної давності. Відпові дач-1 також вказав, що ВАТ "Мико лаївська малотоннажна верф" відповідала критеріям проми слового інвестора, а привати зація договірним об'єднанням юридичних осіб не суперечит ь вимогам чинного на той час з аконодавства.
Відповідач-2, ТОВ "Фондова ко мпанія "Ініціатива", відзиву н а позов не надав, участь предс тавників у судових засідання х не забезпечив.
Відповідач-3, ВАТ "Судмашпро м", у відзиві на позов позовні вимоги заперечив, вказавши н а їх безпідставність. Відпов ідач-3 стверджує, що інформаці йне повідомлення про конкурс опубліковане у строк, визнач ений п. 6.5 Положення про провед ення конкурсів з продажу пак етів акцій відкритих акціоне рних товариств, створених в п роцесі приватизації та корпо ратизації, затвердженого 13.09.200 0; відповідач-3 повністю відпов ідач кваліфікаційним вимога м. Відповідач-3 також вказує на відсутність доказів того, що другий покупець не мав намір у купувати пакет акцій ДАХК "Ч орноморський суднобудівний завод". Відповідач-3 також пос лався на пропуск позивач стр оку позовної давності та від сутність підстав для його ві дновлення.
Відповідач-4, ВАТ "Херсонськ ий суднобудівельний завод", у відзиві на позов позовні вим оги повністю заперечив, вказ авши на їх необґрунтованість . Зокрема, відповідач-4 зазначи в, що строки публікації інфор маційного повідомлення відп овідають положенням законод авства України; позивач поси лається на ГК України, який не набув чинності на час укладе ння договору; покупець відпо відав кваліфікаційним вимог а та був промисловим інвесто ром у розумінні Державної пр ограми приватизації на 2000-2002 ро ки, оскільки виробляв продук цію у сфері суднобудування; п осилання на порушення строкі в сплати ВАТ "КССЗ" конкурсної гарантії не стосується спра ви, оскільки ВАТ "КССЗ" не став переможцем конкурсу. Відпов ідач-4 також вказав, що позивач ем не надано доказів відсутн ості намірів ВАТ "КССЗ" купува ти пакет акцій. Відповідач-4 за значив, що договір № КПП-423 від 0 7.10.2003 повністю відповідає вимо гам законодавства. Відповіда ч-4 також вказує на відсутніст ь підстав для визнання догов ору від 05.12.2007 недійсним, оскільк и договір було укладено з від кладальними умовами, а права та обов' язки за спірним дог овором виникли лише 01.10.2008, тобто вже після скасування арешту пакету акцій. Крім того, відпо відач-4 зауважив про непідвід омчість судам спорів про виз нання недійсними згоди Фонду державного майна України на відчуження пакету акцій та п ро порушення правил об'єднан ня вимог в одне провадження.
Треті особи пояснень по сут і спору не надали, участь пред ставників у судових засіданн ях не забезпечили.
Дослідивши матеріали спра ви, заслухавши пояснення пре дставників сторін, Господарс ький суд міста Києва
ВСТАНОВИВ:
Відповідно до ст. 12 Зак ону України "Про приватизаці ю державного майна", постанов и Кабінету Міністрів України від 11.12.1998 № 1959 "Про утворення Держ авної акціонерної холдингов ої компанії "Чорноморський с уднобудівний завод" наказом Фонду державного майна Украї ни від 21.01.2003 № 88 було прийняте ріш ення про приватизацію Держав ної акціонерної холдингової компанії "Чорноморський суд нобудівний завод", яка створе на у формі відкритого акціон ерного товариства, шляхом пр одажу її акцій.
Наказом Фонду державного м айна України від 04.04.2003 № 1-ПРА від повідно до наказу Фонду держ авного майна України від 21.01.2003 № 88 "Про прийняття рішення щодо приватизації ДАХК "Чорномор ський суднобудівний завод" і згідно з рішенням засідання Урядового комітету економіч ного розвитку та з питань євр опейської інтеграції від 27 бе резня 2003 року про погодження у точненого проекту плану розм іщення акцій ДАХК "Чорноморс ький суднобудівний завод" бу в затверджений план розміщен ня акцій ДАХК "Чорноморський суднобудівний завод", який пе редбачав продаж пакета із 466 401 776 акцій за конкурсом, що стано вить 90,25% статутного капіталу. Р озміщення було передбачено з дійснити з 01.05.2003 по 31.12.2003.
На засіданні конкурсної ко місії з продажу пакета акцій ДАХК "Чорноморський суднобу дівний завод", що має стратегі чне значення для економіки т а безпеки держави, розміром 90, 25% статутного фонду, створеної згідно з наказом Фонду держа вного майна України від 12.08.2003 № 35-КК (ДСК), яке відбулося 15.08.2003 бул о визначено початкову ціну п акета акцій ДАХК "Чорноморсь кий суднобудівний завод", фік совані умови конкурсу (погаш ення заборгованості із зароб ітної плати протягом 6 місяці в; погашення або реструктури зація простроченої заборгов аності за кредитами тощо), рек омендовано Фонду врахувати пропозиції комісії щодо дода ткові умови конкурсу. Провес ти конкурс вирішено через 30 ка лендарних днів від дня опубл ікування офіційного повідом лення Фонду державного майна України про проведення конк урсу в газеті "Відомості прив атизації".
20.08.2003 у газеті "Відомості прив атизації" № 32(269) було опубліков ане затверджене Головою Фонд у державного майна України 15.0 8.2003 Інформаційне повідомленн я про проведення конкурсу з п родажу пакета акцій ДАХК "Чор номорський суднобудівний за вод", що має стратегічне значе ння для економіки та безпеки держави, пункт 11 якого місти в інформацію про проведення конкурсу через 30 днів після оп ублікування Інформаційного повідомлення в газеті "Відом ості приватизації".
Конкурс проведено 22-23.09.2003, тобт о через 32 дні після опублікува ння інформаційного повідомл ення.
Згідно із п. 6.5 Положення про порядок проведення конкурсі в з продажу пакетів акцій від критих акціонерних товарист в, створених у процесі приват изації та корпоратизації, за твердженого наказом Фонду де ржавного майна України, Анти монопольного комітету Украї ни, Державної комісії з цінни х паперів та фондового ринку від 13.09.2000 № 1908/11/271 (заре єстровано в Міністерстві юст иції України 28.09.2000 за № 665/4886) інфор маційне повідомлення про про ведення конкурсу затверджує ться органом приватизації і публікується у додатку до "Де ржавного інформаційного бюл етеня про приватизацію" - газе ті "Відомості приватизації". І нформаційне повідомлення пр о конкурси мають бути опублі ковані у період від 30 до 50 кален дарних днів до дати проведен ня конкурсу, для об'єктів груп и "Г" - у період від 30 до 75 календа рних днів до дати проведення конкурсу.
Проте норми п. 6.5 вищезазначе ного Положення не можуть зас тосовуватися до спірних прав овідносин, оскільки вони суп еречать нормам, що мають вищу юридичну силу.
Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону України "Про приватизацію де ржавного майна" Державна про грама приватизації визначає , що цілі, пріоритети та умови приватизації розробляє Фонд державного майна України та затверджує Верховна Рада за коном України.
Законом України від 18.05.2000 зат верджено Державну програму п риватизації на 2000 - 2002 рр., яка діє до затвердження чергової Де ржавної програми приватизац ії, котра відповідно до ст. 1 За кону України "Про Державну пр ограму приватизації" є невід 'ємною складовою його змісту і, відповідно, її положення ма ють юридичну силу закону Укр аїни.
Згідно із п. 5 Державної прог рами приватизації до підприє мств групи "Г" належать підпри ємства, що мають стратегічне значення для економіки та бе зпеки держави.
Постановою Кабінету Мініс трів України від 29 серпня 2000 р. № 1346, чинною на момент виникненн я спірних правовідносин, ДАК "Чорноморський суднобудівни й завод" було внесено до Перел іку підприємств, які мають ст ратегічне значення для еконо міки і безпеки держави.
Державною програмою прива тизації цілісні майнові комп лекси підприємств або пакети акцій ВАТ, що на момент прийня ття рішення про приватизацію займають монопольне (доміну юче) становище на загальноде ржавному ринку відповідних т оварів і послуг або мають стр атегічне значення для економ іки та безпеки держави відне сено до групи "Г".
Відповідно до п. 156 Державної програми приватизації на 2000 - 2 002 рр. інформація про терміни т а умови проведення аукціонів та конкурсів з приватизації об'єктів групи "Г" підлягає оп ублікуванню в інформаційних бюлетенях державних органів приватизації, центральній т а місцевій пресі не пізніше н іж за 75 днів до проведення аук ціонів, конкурсів.
Частину 2 ст. 19 Закону України "Про приватизацію державног о майна" слід вважати загальн ою нормою права, в якій визнач ено, що інформація про строки та умови проведення аукціон у, конкурсу, випуску акцій у ві льний продаж повинна бути оп ублікована в інформаційних б юлетенях органів приватизац ії, центральній та місцевій п ресі не пізніш як за 30 днів до д ня проведення конкурсу, аукц іону, випуску акцій.
Тоді як п. 156 Державної програ ми приватизації на 2000 - 2002 рр. слі д вважати спеціальною нормою права.
Проведений аналіз зв'язку м іж загальною та спеціальною нормами права свідчить про т е, що наявність спеціальної н орми припускає певні винятки із загальної норми, а існуван ня загальної норми має включ ати поширення дії спеціально ї норми на обставини, які в ній не вказані.
Таким чином, інформаційне п овідомлення, опубліковане у газеті "Відомості приватизац ії" про проведення конкурсу ч ерез 30 днів після опублікуван ня повідомлення, а також пров едення конкурсу через 32 дні су перечить п. 156 Державної прогр ами приватизації на 2000 - 2002 рр.
Відповідно до п. 2 ст. 121 Консти туції України на прокуратуру України покладається предст авництво інтересів громадян ина або держави в суді у випад ках, визначених законом. Такі випадки передбачено ст. 2 ГПК України - порушення справ за п озовними заявами прокурорів та їх заступників, які зверта ються до господарського суду в інтересах держави.
Відповідно до ст. 35 Закону Ук раїни "Про прокуратуру" проку рор має право вступити у спра ву в будь-якій стадії процесу , якщо цього вимагає захист ін тересів держави, і зобов'язан ий своєчасно вжити передбаче них законом заходів до усуне ння порушень закону, хоч би ві д кого вони виходили. Прокуро р має рівні права з іншими уча сниками судового засідання. Обсяг і межі повноважень про курора, який бере участь у суд овому процесі, визначаються вказаним Законом та процесуа льним законодавством Україн и.
Статтею 361 Закону України "Пр о прокуратуру" визначені зас ади представництва прокурат урою інтересів держави в суд і, яке полягає у здійсненні пр окурорами від імені держави процесуальних та інших дій, с прямованих на захист у суді і нтересів держави.
Указом Президента України "Про корпоратизацію підприє мств", Положенням про порядок корпоратизації підприємств , Законами України "Про приват изацію державного майна" та "П ро Державну програму привати зації на 2000 - 2002 роки", іншими норм ативними актами визначений п орядок приватизації починаю чи з ініціювання приватизаці ї підприємств, що перебувают ь у державній власності, до за кріплення майна чи акцій у пр иватній власності. Вказані з аходи виконуються уповноваж еними державними органами у черговості та строки, передб ачені законом.
Прокурор зазначив, що проце с приватизації ДКХ "Чорномор ський суднобудівний завод" п роведено у надто стислі стро ки, що призвело до невиконанн я основоположних норм законо давства, яке регулює привати заційні процеси у державі.
Пунктом 13 Державної програм и приватизації на 2000 - 2002 роки ви значено, що органи, уповноваж ені управляти державним майн ом, разом з Фондом державного майна України до прийняття р ішення про приватизацію здій снюють передприватизаційну підготовку державних підпри ємств, які мають стратегічне значення для економіки та бе зпеки держави, а також ВАТ, ств орених у процесі корпоратиза ції. Пункт 12 Програми передбач ає, що під час продажу об'єктів ФДМУ враховує кон'юнктуру ри нку, вивчає попит потенційни х покупців.
У пункті 21 Програми зазначе но ряд заходів, які повинен бу в здійснити ФДМУ при передпр иватизаційній підготовці пі дприємств, віднесених до гру пи "Г". Підпункт 1 пункту 21 перед бачає оприлюднення фінансов ої звітності, яка характериз ує фінансово-майновий стан д ержавних підприємств, що під лягають приватизації. У друг ому абзаці цього підпункту з азначено, що дана інформація публікується разом з анкето ю вивчення попиту на об'єкт пр иватизації.
Наказом ФДМУ N 1559 від 27.07.2000 "Про о рганізаційні заходи щодо фор мування Переліку економічно ї інформації, яка характериз ує фінансово-майновий стан п ідприємств, що підлягають пр иватизації, з метою визначен ня способу їх продажу на підс таві аналізу попиту потенцій них покупців" затверджено Пе релік економічної інформаці ї, яка характеризує фінансов о-майновий стан підприємств, що підлягають приватизації, з метою визначення способу ї х продажу на підставі аналіз у попиту потенційних покупці в.
Як встановлено під час розг ляду справи, Фондом в порушен ня зазначених норм чинного з аконодавства не оприлюднюва лась фінансова звітність, як а включає баланс підприємств а, звіт про фінансові результ ати, звіт про рух коштів, звіт про власний капітал та іншу е кономічну інформацію за вста новленою у зазначеному Перел іку формою, а також анкету вив чення попиту.
Підпунктом 2 п. 21 Програми пер едбачено, що ФДМУ, на підставі отриманих анкет вивчає попи т на об'єкти приватизації про тягом місяця (після подачі у в становлені у публікації терм іни потенційними покупцями а нкет), аналізує попит, публіку є результати опитування поте нційних покупців у встановле ному порядку.
Наказом ФДМУ затверджено П оложення про порядок вивченн я попиту потенційних покупці в на об'єкти приватизації. Пун ктом 1.2 розділу 1 визначено, що в ивчення попиту потенційних п окупців та кон'юнктури ринку здійснюється з метою найбіл ьш ефективного способу прива тизації.
Враховуючи неопублікуванн я ФДМУ анкет вивчення попиту , попит потенційних покупців та кон'юнктура ринку, а саме - з ацікавленість, умови, за яких потенційні покупці готові п ридбати об'єкти приватизації , найбільш важливі для покупц ів фактори, що визначають інв естиційну привабливість об'є ктів, не вивчався, то ці обстав ини є порушенням зазначеним норм чинного законодавства.
Згідно з протоколом № 185 за сідання робочої групи з пров едення експертизи підтвердн их документів при продажу па кета акцій ДАХК "Чорноморськ ий суднобудівний завод" розм іром 90,25% статутного фонду това риства на конкурсі, яке прохо дило 16-19 вересня 2003 року, ВАТ "Мик олаївська малотоннажна верф ", яке після реєстрації зміни н айменування є ВАТ "Судмашпро м", було визнано учасником кон курсу з продажу пакета акцій ДАХК "Чорноморський суднобу дівний завод" розміром 90,25% стат утного фонду товариства та д опущено до участі у зазначен ому конкурсі. Другий учасник - ВАТ "Костромський суднобуді вний - судноремонтний завод" н е був допущений до участі у ко нкурсі.
Проте наказом Фонду держа вного майна України від 23.09.2003 № 1673 "Щодо допущення до участі у к онкурсі з продажу пакета акц ій ДАХК "Чорноморський судно будівний завод" учасником ко нкурсу було визнане також ВА Т "Костромський суднобудівни й-судноремонтний завод".
Згідно з протоколом № 2 засі дання конкурсної комісії з п родажу пакета акцій ДАХК "Чор номорський суднобудівний за вод", що має стратегічне значе ння для економіки та безпеки держави, розміром 90,25% статутно го фонду товариства, яке відб улося 22-23 вересня 2003 року, перемо жцем було визначене ВАТ "Мико лаївська малотоннажна верф", яке запропонувало найбільшу ціну за пакет акцій - 119 305 000 грн . і зобов' язалося виконати в сі фіксовані умови конкурсу.
За результатами конкурсу 07. 10.2003 між Фондом державного майн а України та ВАТ "Миколаївськ а малотоннажна верф" був укла дений договір № КПП-423 купівлі -продажу пакета акцій ДАХК "Чо рноморський суднобудівний з авод" за конкурсом.
Відповідно до пп. 5 п. 59 Держав ної програми приватизації на 2000 - 2002 рр. для учасників відкрит их торгів з продажу контроль ного пакета акцій ФДМУ можут ь встановлюватися кваліфіка ційні вимоги, які відповідаю ть цілям та пріоритетам прив атизації підприємств, що маю ть стратегічне значення для економіки та безпеки держави . При цьому покупцем контроль ного пакета акцій підприємст в інвестиційно-привабливих г алузей (паливно-енергетичног о комплексу, металургійної, н афтохімічної промисловості , радіоелектроніки, авіаційн ого транспорту, машинобудува ння) може бути тільки промисл овий інвестор.
Згідно із п. 10 Державної прог рами приватизації промислов ий інвестор - це вітчизняний ч и іноземний інвестор або їх о б'єднання, які заінтересован і у збереженні частки підпри ємства на ринку відповідного продукту та не менше 3 років в иробляють продукцію (виконую ть роботи, надають послуги), ан алогічну основній продукції (роботам, послугам) підприємс тва, що приватизується, або сп оживають в основному виробни цтві продукцію (роботи, послу ги) такого підприємства чи ви робляють продукцію (роботи, п ослуги), які використовуєтьс я в основному виробництві пі дприємства, що приватизуєтьс я, як основна сировина, чи здій снюють безпосередній контро ль на таких підприємствах не менше 1 року.
Відповідно до п. 129 Програми до договору купівлі-продажу контрольного пакета акцій п ідприємства, яке має стратег ічне значення для економіки та безпеки держави, включают ь зобов'язання покупця, які бу ли визначені умовами конкурс у щодо забезпечення певних п оказників діяльності (мініма льного розміру доходів, надх одження коштів до бюджету то що) підприємства.
Як вбачається з матеріалі в справи, кваліфікаційними у мовами конкурсу визначено ві дповідність одній з таких ви мог:
- провадження протягом не ме нш як 3-х років економічної дія льності з будування та ремон ту суден;
- провадження протягом не ме нш як 3-х років економічної дія льності з виробництва продук ції, яка використовується у б удуванні та ремонті суден;
- провадження протягом не ме нш як трьох років економічно ї діяльності, пов' язаної з в одними перевезеннями (водний транспорт);
- здійснення не менше двох р оків безпосереднього контро лю на підприємствах, що прова дять беззбиткову економічну діяльність з будування та ре монту суден, або з виробництв а продукції, яка використову ється у будуванні та ремонті суден, або пов' язаною з водн ими перевезеннями (водний тр анспорт).
Додатковими умовами участ і у конкурсі об'єднань юридич них осіб (консорціуми) є вимог и щодо визначення одного з йо го учасників, який бере участ ь у конкурсі від імені об'єдна ння (консорціуму). Такий учасн ик повинен відповідати квалі фікаційним вимогам, мати пра во на укладання договору куп івлі-продажу, нести в повному обсязі відповідальність за договором купівлі-продажу. (п . 4) До участі в конкурсі не допу скаються покупці, що подали і нформацію про осіб, пов' яза них з ними відносинами контр олю, з якої неможливо встанов ити суб' єктів господарюван ня, що будуть контролювати по дальшу діяльність ДАХК "Чорн оморський суднобудівний зав од".
Встановлення вищезазначен их кваліфікаційних вимог та додаткових умов до учасників мало на меті залучення саме п ромислового інвестора.
Положення про порядок пров едення конкурсів з продажу п акетів акцій відкритих акціо нерних товариств, створених у процесі приватизації та ко рпоратизації від 13.09.2000 вимагал о від потенційних покупців н адання документів, що підтве рджують відповідність умова м конкурсу. Так, відповідно до п. 5.3 вказаного Положення поте нційний покупець серед іншог о зобов' язаний надати докум енти, що підтверджують інфор мацію щодо додаткових умов у часті в конкурсі; інформацію щодо виконання кваліфікацій них вимог до промислового ін вестора; відомості щодо мети та мотивів покупця придбати пакет акцій ВАТ, який пропону ється до продажу; копію фінан сової звітності за останній звітний рік та квартал (балан с, звіт про фінансові результ ати, звіт про власний капітал ).
Для покупців контрольного пакета акцій ВАТ, яке має стра тегічне значення для економі ки та безпеки держави, - також відомості про суб'єктів госп одарювання, пов'язаних відно синами контролю з покупцем (о собою, яку він представляє аб о в інтересах якої діє), а саме : для юридичних осіб - назву, ко д за ЄДРПОУ (для резидентів), к раїну реєстрації (для нерези дентів), адресу. Відомості пов инні розкривати всіх суб'єкт ів господарювання, які, у разі придбання пакета акцій поку пцем, будуть контролювати по дальшу діяльність ВАТ або за допомогою яких буде контрол юватися ця діяльність. (п. 5.3.11)
Згідно з п. 5.3.12 Положення мают ь бути надані відомості щодо вартості активів та обсягу р еалізації товарів суб'єктів господарювання (покупців), за значених у пункті 5.3.11, за підсу мками останнього фінансовог о року у валюті України та в до ларах США за курсом, установл еним НБУ на кінець останньог о фінансового року. Інформац ію щодо всіх суб'єктів господ арювання, які будуть контрол ювати подальшу діяльність пі дприємства, що приватизуєтьс я.
Пунктом 6.9 вищезазначеного Положення передбачено, що по тенційний покупець не допуск ається органом приватизації до участі в конкурсі за таких умов:
1) він не може бути визнаний п окупцем згідно з законодавст вом України;
2) не надані всі документи, пе редбачені пунктом 5.3 цього Пол оження;
3) у випадку, передбаченому в п'ятому абзаці пункту 5.5 цього Положення;
4) не дотримані терміни пода чі конкурсної пропозиції та підтвердних документів, пере дбачених пунктом 6.8 цього Поло ження;
5) не дотримані додаткові ум ови участі в конкурсі;
6) не виконані кваліфікаційн і вимоги;
7) якщо неможливо встановити суб'єктів господарювання, як і будуть контролювати подаль шу діяльність ВАТ, що має стра тегічне значення для економі ки та безпеки держави і контр ольний пакет акцій якого зап ропонований на продаж.
Протягом 5-ти робочих днів п ісля дати закінчення прийман ня конкурсних пропозицій орг ан приватизації здійснює екс пертизу інформації, яка міст иться в підтвердних документ ах, у тому числі відомостей пр о відносини контролю.
За результатом експертизи інформації, яка міститься в п ідтвердних документах, орган приватизації надає комісії протокол з переліком учасник ів, які допущені до участі в ко нкурсі, і передає їй конкурсн і пропозиції учасників конку рсу.
За результатами проведенн я експертизи орган приватиза ції дійшов висновку, що підтв ердні документи потенційног о покупця - ВАТ "Миколаївська м алотоннажна верф" надані в по вному обсязі і відповідають вимогам зазначеного Положен ня, та вирішив визнати його уч асником конкурсу з продажу с пірного пакета акцій, що офор млено протоколом №185 від 16-19.09.2003.
Матеріалами справи підтве рджено, що відповідачем-3 не бу ло виконано всіх вимог, які пр ед' являє законодавство до п отенційних покупців та докум ентів, що надаються ними на пі дтвердження відповідності у мовам конкурсу.
Зокрема, ВАТ "Миколаївська м алотоннажна верф" було надан о підтверджуючі документи, з гідно з якими основним видом діяльності ВАТ "Миколаївськ а малотоннажна верф" є будува ння малотоннажних суден - пар усних та моторних човнів, кан ое, шлюпок, яликів; фарбування суден (Перелік документів, що підтверджують відповідніст ь ВАТ "Миколаївська малотонн ажна верф" кваліфікаційним в имогам учасника конкурсу від 12.09.2003 № 684). В той час як основним в идом діяльності ДАХК "Чорном орський суднобудівний завод " є будування та ремонт пасажи рських, вантажних, військови х суден, паромів, танкерів, пон тонів, кофердамів, пливучих п ристаней, барж, ліхтерів тощо .
Крім того, не було надано ві дповідним чином оформлених у год з комерційними банками-к редиторами про домовленість щодо умов погашення не менше 50% заборгованості за отримани ми кредитами. Фінансовими до кументами, наданими до Фонду державного майна України, та кож підтверджується, що ВАТ "М иколаївська малотоннажна ве рф" не мало фінансової можлив ості щодо проведення розраху нків за приватизований пакет акцій ДАХК "Чорноморський су днобудівний завод" вартістю понад 119 млн. грн. і не мало можл ивості виконати фіксовані ум ови конкурсу в частині погаш ення заборгованості ДАХК "Чо рноморський суднобудівний з авод" із заробітної плати пра цівникам підприємства та пер ед Пенсійним фондом на суму 11 459 тис. грн., здійснити Комплекс ну програму технічного перео зброєння та розвитку суднобу дівних потужностей ДАХК "Чор номорський суднобудівний за вод" на 2003-2007 роки на суму 49 000 тис. г рн.
У заяві ВАТ "Миколаївська ма лотоннажна верф" про надання дозволу на здійснення конце нтрації від 05.09.2003 вказано, що пр идбання акцій ДАХК "Чорномор ський суднобудівний завод" п ланується здійснити відпові дно до договору про спільну д іяльність між Корпорацією "Ш иппинг Текнолоджи Лімітед", З АТ "Чорноморська суднобудівн а компанія" та ВАТ "Миколаївсь ка малотоннажна верф".
Проте, як вбачається із нака зів Фонду державного майна У країни та змісту договору ку півлі-продажу №КПП-423 від 07.10.2003, п окупець - ВАТ "Миколаївська ма лотоннажна верф" брало участ ь у конкурсі від свого імені т а укладало вказаний договір з Фондом державного майна Ук раїни самостійно, діючи на пі дставі статуту.
В порушення додаткових умо в фактично приватизація відб улася об'єднанням юридичних осіб, які не були об' єднані в консорціум, а контрольний па кет був переданий особі, щодо якої не розкрита інформація , і яка, у разі придбання пакет а акцій покупцем, контролюва в б подальшу діяльність ВАТ.
Договір про спільну діяльн ість від 04.09.2003 між ВАТ "Миколаїв ська малотоннажна верф", ЗАТ "Ч орноморська суднобудівна ко мпанія" та компанією "Шиппинг Текнолоджи Лімітед" (Канада) п ередбачав спільну діяльніст ь з метою придбання на конкур сі пакета акцій ДАХК "Чорнорм орський суднобудівний завод " та виконання конкурсних умо в, встановлених для покупця ц ього пакету. Згідно із догово ром внески сторін у спільну д іяльність з придбання акцій ДАХК "Чорноморський суднобуд івний завод" оцінюються таки м чином: ЗАТ "Чорноморська суд нобудівна компанія" - 1,004% загал ьної спільної власності; ВАТ "Миколаївська малотоннажна верф" - 1,004% загальної спільної в ласності; Компанія "Шиппинг Т екнолоджи Лімітед" - 97, 992% загаль ної спільної власності. Пунк том 3.6 договору сторони визнач или, що майно, майнові цінност і, цінні папери тощо, створене або придбане в результаті їх спільної діяльності є спіль ною власністю сторін договор у. Умовами договору саме на Ко мпанію "Шиппинг Текнолоджи Л імітед" покладалося виконанн я обов' язків, які ВАТ "Микола ївська малотоннажна верф" як покупець, промисловий інвес тор, взяло на себе за договоро м № КПП-423 купівлі-продажу паке та акцій ДАХК "Чорноморський суднобудівний завод".
Таким чином, суд погоджуєть ся з позицією заявника позов у, що ВАТ "Миколаївська малото ннажна верф" не відповідало в имогам п. 10 Державної програми приватизації на 2000-2002 роки та не правомірно було визнане уча сником конкурсу з продажу па кета акцій ДАХК "Чорноморськ ий суднобудівний завод".
Згідно із планом розміщенн я акцій ДАХК "Чорноморський с уднобудівний завод", затверд женого наказом Фонду державн ого майна України 04.04.2003 № 1-ПРА, пе редбачено пільгове розміщен ня акцій у розмірі 9,75 % та за кон курсом - 90,25 %.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 Закону України "Про приватизацію де ржавного майна" одним із прин ципів приватизації є надання громадянам України пріорите тного права на придбання дер жавного майна.
Статтею 8 Закону України "Пр о приватизацію державного ма йна" визначено, що покупцями о б'єктів приватизації можуть бути, у тому числі, юридичні ос оби, громадяни України, інозе мні громадяни, особи без гром адянства.
Згідно із пп. 4 п. 59 Державної п рограми приватизації для під вищення ефективності функці онування фондового ринку ФДМ У пропонує до продажу через о рганізаторів торгівлі цінни м паперами пакети акцій підп риємств групи "Г" у розмірі до 5 відсотків статутного фонду цих підприємств.
Невключення до Плану розмі щення акцій ДАХК "Чорноморсь кий суднобудівний завод" умо в щодо продажу акцій через ор ганізаторів торгівлі цінним и паперами, а також формуванн я контрольного пакета акцій у розмірі 90,25 %, який підлягає пр одажу за конкурсом, суперечи ть вимогам чинного законодав ства.
За таких обставин вимоги пр о визнання недійсним наказ Ф онду державного майна Україн и № 1679 від 24.09.2003 "Про підсумки конк урсу з продажу пакета акцій Д АХК "Чорноморський суднобуді вний завод" визнаються судом обґрунтованими.
Відповідно до ст. 203 ЦК Украї ни зміст правочину не може су перечити цьому Кодексу, інши м актам цивільного законодав ства, а також моральним засад ам суспільства.
Згідно ст. 215 ЦК України підст авою недійсності правочину є недодержання в момент вчине ння правочину стороною (стор онами) вимог, які встановлені частинами 1 - 3, 5 та 6 ст. 203 ЦК Украї ни.
Згідно із ст. 48 ЦК Українсько ї РСР, яка була чинною на момен т укладення спірного договор у, недійсною є угода, яка не ві дповідає вимогам закону. По н едійсній угоді кожна з сторі н зобов'язана повернути друг ій стороні все одержане за уг одою, а при неможливості пове рнути одержане в натурі - відш кодувати його вартість у гро шах, якщо інші наслідки недій сності угоди не передбачені законом.
Відповідно до п. 5 ст. 29 Закону України "Про приватизацію де ржавного майна", порушення вс тановленого законодавством порядку приватизації або пр ав покупців є підставою для в изнання недійсним договору к упівлі-продажу об'єкта прива тизації.
Пунктом 133 Державної програ ми приватизації на 2000 - 2002 рр. пер едбачено, що у разі розірванн я договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації у зв'яз ку з невиконанням їх умов або визнання їх недійсними в суд овому порядку повернення пок упцям коштів, сплачених за об 'єкт приватизації, провадить ся на підставі рішення суду з коштів позабюджетного Держа вного фонду приватизації або фонду приватизації Автономн ої Республіки Крим, отримани х від повторного продажу цих об'єктів у порядку, встановле ному Фондом.
Аналогічний порядок повер нення покупцям коштів, сплач ених за об'єкти приватизації , у разі розірвання або визнан ня недійсними договорів купі влі-продажу, затверджений на казом Фонду державного майна України від 15.08.2000 № 1701 (зареєстро вано в Міністерстві юстиції України 31.08.2000 за № 567/4788).
Враховуючи зазначені норм и чинного законодавства, а та кож те, що у судовому засіданн і встановлено ряд порушень в имог законодавства, допущени х при підготовці та проведен ні конкурсу, договір купівлі -продажу № КПП-423 від 07.10.2003, укладе ний між Фондом державного ма йна України та ВАТ "Миколаївс ька малотоннажна верф", є неді йсним з моменту його укладен ня, а проданий за недійсним до говором пакет акцій ДАХК "Чор номорський суднобудівний за вод" у розмірі 90,25 % статутного к апіталу товариства підлягає поверненню у державну власн ість.
Як вбачається з матеріалів справи, за час розгляду справ и у суді відповідачем-3 спірни й пакет акцій був відчужений ВАТ "Херсонський суднобудів ний завод" за договором № 23-1-07/Б/6 6 купівлі-продажу пакету акці й ДАХК "Чорноморський судноб удівний завод" від 05.12.2007, за умов ами якого ВАТ "Херсонський су днобудівний завод" стає прав онаступником ВАТ "Судмашпро м" за договором № КПП-423 з момент у переходу права власності н а пакет акцій до покупця.
Умовами договору було пере дбачено, що передача пакета а кцій продавцем на користь по купця здійснюється шляхом пі дписання уповноваженими пре дставниками продавця і покуп ця Акту приймання-передачі п акету акцій, який підписуєть ся протягом трьох календарни х днів з моменту повної оплат и покупцем пакета акцій (п. 3.2 до говору) та підписання, переда чі реєстроутримувачу переда вального розпорядження для в несення змін до реєстру (п. 3.3 до говору).
Пунктом 5.1 ВАТ "Судмашпром" га рантував, що на момент підпис ання цього договору пакет ці нних паперів не є проданим, пе реданим іншим особам, під аре штом, а також що відносно паке та акцій немає судових спорі в і претензій з боку будь-яких третіх осіб, котрі могли б чин ити перепони передачі пакета цінних паперів покупцю та пр о які невідомо покупцю.
Пунктом 10.1 сторони погодили , що виникнення прав та обов' язків сторін за цим договоро м обумовлене настанням насту пних відкладальних обставин :
- скасування (припинення) на явних судових заборон та/або арешту пакету акцій або інши х обтяжень щодо відчуження п акета акцій;
- отримання покупцем згоди А нтимонопольного комітету Ук раїни на придбання пакета ак цій;
- отримання згоди Фонду держ авного майна України на відч уження продавцем пакета акці й на користь покупця.
03.12.2007 на засіданні Комісії з п итань надання державними орг анами приватизації згоди на подальше відчуження об' єкт ів, придбаних покупцями держ авного майна за договорами к упівлі-продажу було прийняте рішення - надати згоду ВАТ "С удмашпром" на продаж пакета а кцій ДАХК "Чорноморський суд нобудівний завод" у кількост і 466 401 776 штук, що становить 90,25% ста тутного фонду підприємства, обтяженого зобов' язаннями згідно з договором купівлі-п родажу від 07.10.2003 № КПП-423, на корис ть ВАТ "Херсонський суднобуд івний завод" відповідно до до говору купівлі-продажу, текс т якого погоджено Фондом дер жавного майна України. 06.12.2007 про токол був затверджений засту пником Голови Фонду державно го майна України.
За своєю правовою природою згода Фонду державного майн а на продаж пакета акцій ДАХК "Чорноморський суднобудівни й завод" є правочином у розумі нні ст. 202 ЦК України.
Стаття 215 ЦК України називає підставою недійсності право чину - недодержання в момен т вчинення правочину стороно ю (сторонами) вимог, які встано влені частинами першою - трет ьою, п'ятою та шостою статті 203 ц ього Кодексу. Зокрема, зміст п равочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам ци вільного законодавства, а та кож моральним засадам суспіл ьства.
Аналогічні умови для визна ння правочину недійсним пере дбачено і ч. 1 ст. 207 ГК України.
Як підтверджено матеріала ми справи, ухвалою Господарс ького суду мста Києва від 20.09.2007 задоволено клопотання засту пника Генерального прокурор а України про вжиття заходів до забезпечення позову та до вирішення спору по суті накл адено арешт на пакет акцій ДА ХК "Чорноморський суднобудів ний завод" розміром 90,25% статутн ого фонду товариства у кільк ості 466 401 776 штук простих іменних акцій, випущених у документа рній формі, номінальною варт істю однієї акції 0,25 грн. та ном інальною вартістю пакета акц ій 116 600 444,00 грн., які били предмето м договору № КПП-423 від 07.10.2003. Ухва ла набрала законної сили з 20.09.2 007 та підлягала негайному вико нанню.
Ухвалою Київського апеляц ійного господарського суду в ід 05.10.2007 апеляційну скаргу ВАТ " Судмашпром" прийнято до розг ляду, виконання ухвали про на кладення арешту на пакет акц ій зупинено не було. Постанов ою Київського апеляційного г осподарського суду від 01.10.2008, за лишеною без змін постановою Вищого господарського суду У країни від 16.02.2009, ухвала Господа рського суду міста Києва від 20.09.2007 скасована.
Таким чином, згода Фонду дер жавного майна України на про даж пакета акцій ДАХК "Чорном орський суднобудівний завод " була надана в період дії ареш ту зазначеного пакета акцій, а тому є недійсною.
Отже, відповідно ч. 1 ст. 212 ЦК У країни, на момент розгляду да ної справи наявна відкладаль на обставина, в зв'язку з чим с торони не набули прав та обов 'язків, передбачених договор ом № 23-1-07/Б/66 купівлі-продажу пак ета акцій ДАХК "Чорноморськи й суднобудівний завод" від 05.12.2 007. За таких обставин перехід д о ВАТ "Херсонський суднобуді вний завод" права власності н а спірний пакет акцій без зго ди Фонду державного майна ви знається судом неправомірни м. Крім того, враховуючи недій сність угоди за якою ВАТ "Судм ашпром" набув права власност і на пакет акцій ДАХК "Чорномо рський суднобудівний завод", недійсним є договір і щодо йо го подальшого відчуження ВАТ "Херсонський суднобудівний завод".
Згідно зі ст. 216 ЦК України не дійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім ти х, що пов' язані з його недійс ністю. У разі недійсності пра вочину кожна зі сторін зобов ' язана повернути другій у н атурі все, що вона одержала на виконання цього правочину.
Стаття 387 наділяє власника п равом витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підста ви заволоділа ним.
Суду не надано доказів наяв ності передбачених законом о бставин, які б свідчили про не можливість витребування пак ета акцій Державної акціонер ної холдингової компанії "Чо рноморський суднобудівний з авод" у кількості 466 401 776 штук про стих іменних акцій, що станов ить 90,25 % статутного фонду Держа вної акціонерної холдингово ї компанії "Чорноморський су днобудівний завод", у Відкрит ого акціонерного товариству "Херсонський суднобудівний завод".
Враховуючи викладене, суд в важає обґрунтованими вимоги щодо визнання незаконним на дання згоди Фондом державног о майна України ВАТ "Судмашпр ом" на продаж пакету акцій ДАХ К "Чорноморський суднобудівн ий завод", визнання недійсним договору № 23-1-07/Б/66 купівлі-прод ажу пакету акцій ДАХК "Чорном орський суднобудівний завод " від 05.12.2007 та зобов' язання ВАТ "Херсонський суднобудівний завод" повернути у власність держави в особі Фонду держав ного майна України пакет акц ій ДАХК "Чорноморський судно будівний завод" у кількості 466 401 776 штук простих іменних акці й номінальною вартістю одніє ї акції 0,25 грн., номінальною вар тістю пакета акцій 116 600 444 грн., що становить 90,25 % статутного фонд у ДАХК "Чорноморський судноб удівний завод".
Згідно п. 8 Положення про пор ядок проведення конкурсів з продажу пакетів акцій відкри тих акціонерних товариств, с творених у процесі приватиза ції та корпоратизації, затве рдженого наказом Фонду держа вного майна України, Антимон опольного комітету України, Державної комісії з цінних п аперів та фондового ринку ві д 13.09.2000 року N 1908/11/271, право власност і на пакет акцій ВАТ переходи ть до переможця конкурсу з мо менту зарахування цінних пап ерів на рахунок власника у зб ерігача - у випадку продажу ак цій, випущених у бездокумент арній формі.
За інформацією заявника по зову, реєстратором акцій ДАХ К "Чорноморський суднобудівн ий завод" є ТОВ "Миколаївське р еєстраційне бюро", а зберігач ем - ТОВ "Фондова компанія "Ін іціатива". Спірний пакет акці й ДАХК "Чорноморський судноб удівний завод" знерухомлений , а тому повернення акцій у вла сність держави в особі позив ача повинно здійснюватися шл яхом зобов' язання ТОВ "Фонд ова компанія "Ініціатива" вчи нити визначені дії зі зміни в ласника.
Згідно зі ст. 267 ЦК України п озовна давність застосовуєт ься судом лише за заявою стор они у спорі, зробленою до вине сення ним рішення. Сплив позо вної давності, про застосува ння якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмов и у позові.
Відповідачі звернулися до суду з відповідними заявами про пропуск позивачем строк у позовної давності.
Відповідно до ст. 257 ЦК Укра їни загальна позовна давніст ь встановлюється тривалістю у три роки. Частина 1 ст. 261 ЦК Укр аїни встановлює загальні кри терії визначення початку пер ебігу строку позовної давнос ті, який обчислюється від дня , коли особа довідалася або мо гла довідатися про порушення свого права.
Як вбачається з пояснень по зивача про порушення інтерес ів держави у зв' язку з прода жем спірного пакета акцій ДА ХК "Чорноморський суднобудів ний завод" органам прокурату ри стало відомо у 2006 році під ча с розслідування кримінально ї справи за фактом зловживан ня службовим становищем служ бовими особами ДАХК "Чорномо рський суднобудівний завод" і ВАТ "Миколаївська малотонн ажна верф" пр. приватизації ма йна заводу та невиконанні ін вестиційних зобов' язань у п ісляприватизаційний період за ознаками злочинів, передб ачених ч. 2 ст. 364, ч. 2 ст. 366, ч. 2 ст. 235 КК України, зокрема після прове дення слідчих дій. Суд вважає дані обставини поважними пр ичинами пропуску строку для звернення з позовом в інтере сах держави.
Частиною 5 ст. 267 ЦК України вс тановлено, що у разі, якщо суд визнає поважними причини про пущення позовної давності, п орушене право підлягає захис ту.
Статтею 4-3 ГПК України визна чено, що судочинство у господ арських судах здійснюється н а засадах змагальності. Стор они та інші особи, які беруть у часть у справі, обґрунтовуют ь свої вимоги і заперечення п оданими суду доказами.
Згідно зі ст. 32 ГПК України до казами у справі є будь-які фак тичні дані, на підставі яких г осподарський суд у визначено му законом порядку встановлю є наявність чи відсутність о бставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін , а також інші обставини, які м ають значення для правильног о вирішення господарського с пору.
Відповідно до ст. 33 ГПК Украї ни кожна сторона повинна дов ести ті обставини, на які вона посилається як на підставу с воїх вимог і заперечень.
Згідно з ч. 2 ст. 34 ГПК України о бставини справи, які відпові дно до законодавства повинні бути підтверджені певними з асобами доказування, не можу ть підтверджуватися іншими з асобами доказування.
Відповідачі не довели суду обґрунтованості своїх запер ечень, тверджень позивача не спростували.
За таких обставин, позовні в имоги визнаються судом обґру нтованими та такими, що підля гають задоволенню.
Згідно зі ст. 44 ГПК України су дові витрати, пов' язані з ро зглядом справи, зокрема витр ати на оплату інформаційно-т ехнічного забезпечення судо вого процесу та державного м ита, покладаються на відпові дачів-1, 3, 4 (ст. 49 ГПК України).
Керуючись ст.ст. 33, 44, 49, 82-85 ГПК У країни, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати недійсним інформ аційне повідомлення Фонду де ржавного майна України про п роведення конкурсу з продажу пакета акцій Державної акці онерної холдингової компані ї "Чорноморський суднобудівн ий завод", затверджене 15.08.2003 Гол овою Фонду державного майна.
Визнати недійсним наказ Фо нду державного майна України № 1679 від 24.09.2003 "Про підсумки конку рсу з продажу пакета акцій Де ржавної акціонерної холдинг ової компанії "Чорноморський суднобудівний завод".
Визнати недійсним на підст аві ст. 48 ЦК Української РСР до говір № КПП-423 купівлі-продажу державного пакета акцій Дер жавної акціонерної холдинго вої компанії "Чорноморський суднобудівний завод" за конк урсом від 07.10.2003, укладений між Ф ондом державного майна Украї ни і Відкритим акціонерним т овариством "Миколаївська мал отоннажна верф".
Визнати недійсним наданн я згоди Фондом державного ма йна України Відкритому акціо нерному товариству "Судмашпр ом" на продаж пакета акцій Дер жавної акціонерної холдинго вої компанії "Чорноморський суднобудівний завод" у кільк ості 466 401 776 штук простих іменни х акцій, що становить 90,25 % стату тного фонду Державної акціон ерної холдингової компанії " Чорноморський суднобудівни й завод", на подальше відчужен ня пакета акцій Відкритому а кціонерному товариству "Херс онський суднобудівний завод ", оформлене протоколом 03.12.2007.
Визнати недійсним договір № 23-1-07/Б/66 купівлі-продажу пакет у акцій Державної акціонерно ї холдингової компанії "Чорн оморський суднобудівний зав од" від 05.12.2007, укладений між Відк ритим акціонерним товариств ом "Судмашпром" та Відкритим а кціонерним товариством "Херс онський суднобудівний завод ".
Зобов' язати Відкрите акц іонерне товариство "Херсонсь кий суднобудівний завод" (73019, м . Херсон, вул. Карантинний остр ів, 1, ідентифікаційний код 14308500) повернути у власність держа ви в особі Фонду державного м айна України (01133, м. Київ, вул. Ку тузова, 18/9, ідентифікаційний к од 00032945) пакет акцій Державної а кціонерної холдингової комп анії "Чорноморський суднобуд івний завод" (54011, м. Миколаїв, вул . Індустріальна, 1, ідентифікац ійний код 14312980) у кількості 466 401 776 ш тук простих іменних акцій но мінальною вартістю однієї ак ції 0,25 грн., номінальною вартіс тю пакета акцій 116 600 444 грн.
Зобов' язати зберігача - Товариство з обмеженою відпо відальністю "Фондова компані я "Ініціатива" (код 3113268, юр. адрес а: 04070, м. Київ, вул. Сагайдачного/ Ігорівська буд. 10/5 літера "А") сп исати з рахунку в цінних папе рах Відкритого акціонерного товариства "Херсонський суд нобудівний завод" (73019, м. Херсон , вул. Карантинний острів, 1, іде нтифікаційний код 14308500) 466 401 776 шту к простих іменних акцій Держ авної акціонерної холдингов ої компанії "Чорноморський с уднобудівний завод" (54011, м. Мико лаїв, вул. Індустріальна, 1, іде нтифікаційний код 14312980) номіна льною вартістю однієї акції 0,25 грн. та номінальною вартіст ю пакета акцій 116 600 444 грн.
- зобов' язати зберігача - Т овариство з обмеженою відпов ідальністю "Фондова компанія "Ініціатива" (код 3113268, юр. адреса : 04070, м. Київ, вул. Сагайдачного/І горівська буд. 10/5 літера "А") пер ерахувати на рахунок у цінни х паперах Фонду державного м айна України (01133, м. Київ, вул. Ку тузова, 18/9, ідентифікаційний к од 00032945) 466 401 776 штук простих іменни х акцій номінальною вартістю однієї акції 0,25 грн. та номінал ьною вартістю пакета акцій 116 600 444 грн.
- зобов' язати зберігача - Т овариство з обмеженою відпов ідальністю "Фондова компанія "Ініціатива" (ідентифікаційн ий код 3113268, юр. адреса: 04070, м. Київ, в ул. Сагайдачного/Ігорівська буд. 10/5 літера "А") надати Фонду д ержавного майна України (01133, м. Київ, вул. Кутузова, 18/9, ідентиф ікаційний код 00032945) виписку у ці нних паперах, яка відповідно до ст. 5 Закону України "Про Нац іональну депозитарну систем у та особливості електронног о обігу цінних паперів в Укра їні" є підтвердженням права в ласності на акції у розмірі 90, 25 % статутного фонду Державної акціонерної холдингової ком панії "Чорноморський суднобу дівний завод" (54011, м. Миколаїв, ву л. Індустріальна, 1, ідентифіка ційний код 14312980).
Стягнути з Фонду державно го майна України (01133, м. Київ, вул . Кутузова, 18/9, ідентифікаційни й код 00032945) до Державного бюджет у України 8 528 (вісім тисяч п' ят сот двадцять вісім) грн. 33 коп. д ержавного мита та 39 (тридцять дев'ять) грн. 33 коп. витрат на ін формаційно-технічне забезпе чення судового процесу.
Стягнути з Відкритого акці онерного товариства "Судмашп ром" (54011, м. Миколаїв, вул. Індуст ріальна, 1, ідентифікаційний к од 30083531) до Державного бюджету У країни 8 528 (вісім тисяч п' ятсо т двадцять вісім) грн. 33 коп. дер жавного мита та 39 (тридцять де в'ять) грн. 33 коп. витрат на інфо рмаційно-технічне забезпече ння судового процесу.
Стягнути з Відкритого акці онерного товариства "Херсонс ький суднобудівний завод" (73019, м. Херсон, вул. Карантинний ост рів, 1, ідентифікаційний код 14308 500) до Державного бюджету Укра їни 8 528 (вісім тисяч п' ятсот дв адцять вісім) грн. 33 коп. держав ного мита та 39 (тридцять дев'ят ь) грн. 33 коп. витрат на інформац ійно-технічне забезпечення с удового процесу.
Рішення набирає законної с или після закінчення десятид енного строку з дня його підп исання та може бути оскаржен о в порядку та строки, визначе ні ГПК України.
Суддя О.О.Х рипун
Дата підписання рішен ня:01.06.2010
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 28.05.2010 |
Оприлюднено | 13.10.2010 |
Номер документу | 10013931 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Хрипун О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні