Справа № 2- 2309-2010
РІШЕННЯ
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 червня 2010 року Дебальцевський міський суд Донецької області у складі:
головуючого - судді Сухоручко Ю.О.
при секретарі – Сухоставець Т.А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду міста Дебальцеве цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного Фонду України в місті Дебальцеве Донецької області, про визнання неправомірною відмову у виплаті недоотриманої суми підвищення пенсії, зобов»язання виплачувати підвищення до пенсії та стягнути недоотриману суму ,
В С Т А Н О В И В:
У дебальцевський міський суд Донецької області звернулась ОСОБА_1 з позовом до Управління Пенсійного Фонду України в м. Дебальцеве про визнання неправомірною відмову у виплаті недоотриманої суми підвищення пенсії, зобов»язання виплачувати підвищення до пенсії з 01 травня 2010 р., та стягнути недоотриману суму за період з 09.07.2007 р. По 31.12.2007 р., та з 22.05.2008 по 30.04.2010р. , у розмірі 3134 грн. 73 коп. обґрунтувавши свої вимоги тим, що вона народилась у 1934 році. Відповідно до ст. 1 Закону України № 2195-ІV від 18 листопада 2004 року ,,Про соціальний захист дітей війни”, є дитиною війни. Згідно зі ст. 6 зазначеного Закону з 01 січня 2006 року їй повинна виплачуватись щомісячна соціальна допомога у розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії
Позивачка ОСОБА_1 в судове засідання не з’явилась, в поданій заяві просить справу розглядати за її відсутності, позовні вимоги підтримує у повному обсязі.
Представник відповідача – Управління Пенсійного фонду України в м. Дебальцеве Донецької області в судове засідання не з’явився, надавши заяву про розгляд срави за його відсутністю та заперечення проти задоволення позовних вимог.
У своїх запереченнях посилається на те, що відповідач отримує пенсію в Управлінні ПФУ в м.Дебальцеве. Відповідно до ст.6 Закону України від 18.11.2004р. № 2195-IV “Про соціальний захист дітей війни”, який набрав чинності з 01.01.06р., дітям війни пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії, підвищується на 30% мінімальної пенсії за віком.
Статтею 110 Закону України “Про Державний бюджет України на 2006 рік” було встановлено, що пільги дітям війни, передбачені абзацом сьомим ст.5 Закону України “Про соціальний захист дітей війни”, запроваджуються з 01.01.06р., а статтею 6 – протягом 2006 року поетапно, за результатами виконання бюджету в першому півріччі, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом Верховної ради України з питань бюджету. Зазначені статті не були визнані неконституційними у встановленому законом порядку, отже, відсутні підстави для їх не застосування. Крім того, у 2006 році урядом не впроваджувався порядок надання пільг, передбачених статтею 6 Закону України “Про соціальний захист дітей війни”.
Відповідно до п.12 ст.71 Закону України “Про Державний бюджет України на 2007 рік” з метою приведення окремих норм законів у відповідність із цим законом на 2007 рік зупинено, зокрема, дію ст.6 Закону України “Про соціальний захист дітей війни”. Статтею 111 Закону України “Про Державний бюджет України на 2007 рік” передбачено підвищення до пенсії “дітям війни” особам , які були признані інвалідами ( крім тих, на кого поширюється Закон України “ Про статус ветеранів війни, гарантій їх соціального захисту ”) в розмірі 50% від розміру надбавки, встановленої для учасників війни. На підставі зазначених норм, дітям війни виплачувалось підвищення до пенсії з 01.01.07р. у розмірі 19 грн., з 01.04.08р. – 19,35 грн., з 01.10.07р. – 19,75 грн. В пенсійної справі відсутня довідка МСЕК про встановленні групи інвалідності, в зв’язку з тим надбавка “ Дітям війни ” не виплачувалася .
09.07.07 року Конституційним Судом України у справі №1-29/2007 (справа про соціальні гарантії громадян) ухвалено Рішення №6-рп/2007, відповідно до якого, визнані такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), положення, зокрема п.12 ст.71 Закону України “Про Державний бюджет України на 2007 рік”.
Однак, оскільки ст. 7 Закону України “Про соціальний захист дітей війни” передбачено, що фінансове забезпечення державних соціальних гарантій, передбачених цим Законом, здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України, а Законом України “Про Державний бюджет України на 2007 рік” видатки на підвищення дітям війни не передбачено, то і після рішення Конституційного суду України вище наведене підвищення не виплачувалось.
Відповідно до ч.2 ст. 95 Конституції України виключно Законом про Державний бюджет України визначаються будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків.
Згідно до пункту 5 статті 18 Закону України від 09.07.2003р. № 1058- IV “ Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування ” страхові внески не можуть зараховуватися до Державного бюджету України, бюджетів інших рівнів та не підлягають вилученню з Пенсійного фонду або з Накопичувального фонду і не можуть використовуватися на цілі, не передбачені цим Законом.
Відповідно до ч. 2 ст. 72 ЗУ “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” кошти Пенсійного фонду не включаються до складу Державного бюджету України і не підлягають оподаткуванню.
Відповідно до частини 2 статті 73 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” забороняється використання коштів Пенсійного фонду для оплати договорів страхування довічних пенсій і одноразових виплат та на цілі, не передбачені цим Законом.
У зв‘язку із Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007р. у справі № 1-29/2007р. законодавчим органом не прийнято жодного нормативного акту на виконання вказаних вимог Закону, не визначено на законодавчому рівні які органи повинні виплачувати підвищення пенсії, за рахунок яких коштів і джерел, в якому порядку, яким чином обчислювати вказаний розмір.
Таким чином, немає підстав вважати, що саме органи Пенсійного фонду України повинні виплачувати таке підвищення із бюджету Пенсійного фонду.
Підпунктом 2 пункту 41 розділу II Закону України “Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України” внесені зміни до Закону України “Про соціальний захист дітей війни”, а саме, текст статті 6 викладений в такій редакції: “ Дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту") до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, виплачується підвищення у розмірі надбавки, встановленої для учасників війни”.
Відповідно до ст.14 Закону України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” учасникам війни, нагородженим орденами і медалями колишнього Союзу РСР за самовіддану працю і бездоганну військову службу в тилу в роки Великої Вітчизняної війни, пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії, підвищуються на 15 процентів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, іншим учасникам війни - на 10 процентів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
Рішенням Конституційного Суду України №10-рп від 22.05.08р. визнані такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), положення, зокрема, п.41 розділу II Закону України “Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України”.
Відповідно до принципу дії нормативно-правового акту у часі, у зв‘язку з прийняттям нової редакції ст.6 Закону України “Про соціальний захист дітей війни” (пп. 2 п. 41 розділу II Закону України “Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України”), редакція зазначеної статті до 01.01.08р. втратила свою чинність. На підставі Рішення Конституційного Суду України №10-рп від 22.05.08р. втратила чинність нова редакція ст.6 Закону України “Про соціальний захист дітей війни”.
Законодавством України не передбачено автоматичного відновлення дії норми, яка втратила чинність на підставі нормативно-правового акту, який було визнано у подальшому неконституційним. Натомість, старий закон, що втратив юридичну чинність, тільки за спеціальною вказівкою нового нормативного акту, може поширювати свою дію на відповідні правовідносини. А ні Рішенням Конституційного Суду України №10-рп від 22.05.08р., а ні іншим нормативно-правовим актом не передбачено відновлення дії статті 6 Закону України “Про соціальний захист дітей війни” в редакції до 01.01 08 року.
Для врегулювання ситуації, 28.05.08 року Кабінетом Міністрів України була прийнята Постанова №530 “Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян”, відповідно до п.8 якої встановлено, що дітям війни до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, підвищення проводиться у твердих розмірах: з 22 травня - 48,10 гривні, з 1 липня - 48,20 та з 1 жовтня - 49,80 гривні.
Таким чином, розмір надбавки “ Дітям війни ” визначається автоматично по тих особових рахунках , по яких дата народження пенсіонера в діапазоні від 03.09.1927 року по 02.09.1945 року , та відсутнє підвищення відповідно до Закону України “ Про статус ветеранів війни , гарантії їх соціального захисту ”.
На підставі вищевикладеного , управлінням Пенсійного фонду України в м. Дебальцеве не порушено прав позивача , підвищення “Дітям війни” виплачується управлінням Пенсійного фонду України в м. Дебальцеве відповідно до чинного законодавства.
Крім того, позивач просить стягнути з відповідача на його користь судові витрати , але на підставі Декрету Кабінету Міністрів України “ Про державне мито ” від 21.01.1993 року за № 7-93 органи Пенсійного фонду України звільнені від сплати державного мита.
Просив відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.
Суд, розглянувши подані сторонами документи та матеріали, всебічно і повно з’ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об’єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення справи по суті, приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню з наступних підстав.
Як встановлено в судовому засіданні, позивач ка, ОСОБА_1 народилась ІНФОРМАЦІЯ_1. Згідно із статтею 1 Закону України ,,Про соціальний захист дітей війни” дитиною війни є особа, яка є громадянином України та якій на час закінчення (2 вересня 1945 року) Другої світової війни було менше 18 років. Відповідно, позивач є дитиною війни в розумінні Закону України ,,Про соціальний захист дітей війни”. Відповідач не заперечує того факту, що позивачка є дитиною війни в розумінні Закону України ,,Про соціальний захист дітей війни”.
Виходячи із того, що позивач ОСОБА_1 є дитиною війни в розумінні Закону України ,,Про соціальний захист дітей війни”, суд вважає, що на неї повністю розповсюджуються всі пільги та соціальні гарантії, передбачені Законом України ,,Про соціальний захист дітей війни”, в тому числі й право на підвищення пенсії на 30 % мінімальної пенсії за віком, як передбачено статтею 6 зазначеного Закону.
Статтею 71 Закону України ,,Про Державний бюджет України на 2007 рік” дія статті 6 Закону України ,,Про соціальний захист дітей війни” зупинена на 2007 рік.
Однак рішенням Конституційного Суду України від 09 липня 2007 року № 6-рп/2007 положення статті 71 Закону України ,,Про Державний бюджет України на 2007 рік”, якими була зупинена дія статті 6 Закону України ,,Про соціальний захист дітей війни”, визнані такими, що не відповідають Конституції. Законом України ,,Про Конституційний Суд України” від 16 жовтня 1996 року № 422/96-ВР, а саме ст. 73 вказаного Закону передбачено, що у разі, коли нормативно-правові акти або їх окремі положення визначаються такими, що не відповідають Конституції України ( є неконституційними), то вони оголошуються не чинними та втрачають чинність від дня прийняття Конституційним Судом України відповідного рішення.
За таких обставин, суд приходить до висновку, що вимоги позивача про зобов’язання нарахувати та виплатити недоплачену щомісячну державну соціальну допомогу, як дитині війни за період з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року підлягають задоволенню повністю.
Законом України ,,Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України” від 28.12.2007 року внесено зміни до Закону України ,,Про соціальний захист дітей війни”, у тому числі після внесення відповідних змін статтею 6 вказаного Закону передбачалося, що дітям війни до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання; державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, виплачується підвищення у розмірі надбавки, встановленої для учасників війни. Однак Конституційний Суд України дійшов до переконання, що Законами про Держбюджет не можна вносити зміни до інших законів, зупиняти їх дію чи скасовувати їх. Так, рішенням Конституційного Суду України № 10-рп/2008 від 22.05.2008 року вказані вище зміни до Закону України ,,Про соціальний захист дітей війни”, які внесені Законом України ,Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України” від 28.12.2007 року визнані такими, що не відповідають Конституції України ( є неконституційними). З урахуванням наведеного, суд вважає, що вимоги позивача щодо нарахування соціальної допомоги , як дитині війни за 2008 рік підлягають задоволенню лише з 22.05.2008 року ( день прийняття рішення Конституційним Судом України) по 31 грудня 2008 року включно. Але нарахування за вказаний період часу соціальної допомоги позивачу, як дитині війни повинно проводитися з вирахуванням надбавки, встановленої для учасників війни, що виплачувалася позивачеві відповідно до внесених змін до Закону України ,,Про соціальний захист дітей війни” ( які були внесені Законом України ,,Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України” від 28.12.2007 року), у разі отримання такої надбавки позивачем за період з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 року включно.
За таких обставин, суд приходить до висновку, що вимоги позивача про
зобов’язання нарахувати та виплатити недоплачену щомісячну державну соціальну допомогу, як дитині війни за період з 22.05.2008 року по 31.12.2008 року підлягають задоволенню повністю.
Статтею 71 Закону України „Про Державний бюджет України на 2009 рік” Кабінету Міністрів України надано право у 2009 році встановлювати розміри соціальних виплат, які відповідно до законодавства визначаються залежно від розміру мінімальної заробітної плати, в абсолютних сумах у межах асигнувань, передбачених за відповідними бюджетними програмами.
Названа норма передбачає встановлення в абсолютних сумах розмірів лише тих виплат, вихідним критерієм розрахунку яких, є розмір мінімальної заробітної плати. Відповідно її дія не поширюється на спірні відносини, оскільки розмір зазначених соціальних виплат згідно із Законом України „Про соціальний захист дітей війни” залежить від розміру мінімальної пенсії за віком.
Отже, нарахування та виплата у 2009 році дітям війни підвищення до пенсії або щомісячного грошового довічного утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, повинні здійснюватися відповідно до норм Закону України „Про соціальний захист дітей війни”.
Таким чином, за період з 01.01.2009 року до 31 грудня 2009 року, за який заявлено позовні вимоги, положення статті 6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни” стосовно того, що дітям війни пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії, підвищуються на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком, були чинними з 01 січня 2009 до 31 грудня 2009 року.
За таких обставин, суд приходить до висновку, що вимоги позивача про зобов’язання нарахувати та виплатити недоплачену щомісячну державну соціальну допомогу, як дитині війни за період з 01.01.2009 року по 31.12.2009 року підлягають задоволенню повністю.
Позовні вимоги про зобов»язання нарахування підвищення пенсії за 2010 р. з 01.01.2010р. по 30.04.2010 року підлягають задоволенню, оскільки ЗУ ,,Про державний бюджет України на 2010рік” дію ст.6 ЗУ „Про соціальний захист дітей війни” не зупинено.
Враховуючи відповідні спеціальні законодавчі акти, які підлягають застосуванню у справах із соціальних правовідносин, що носять публічно – правовий характер, суд може визнати дії відповідача законними чи незаконними та в разі незаконності їхніх дій - зобов’язати провести нарахування (перерахування) та виплату належних сум відповідно до закону, а не ухвалювати рішення про стягнення конкретних сум.
Вимоги позивача щодо стягнення конкретної суми на вимогах закону не базуються, оскільки розрахунок та виплата певної суми є обов'язком відповідача, а не суду.
Відповідно до ст.3 ЦПК України- кожний громадянин має право звернутись до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, у зв»язку з чим захисту підлягвють тільки порушенні права, а не ті які можуть бути порушені у майбутньому. Таким чином суд не вбачає підста для задоволення позовних вимог в частині зобов»язання Управління пенсійного фонду України у м. Дебальцеве виплачувати педвищення до пенсії відповідно до ст. 6 Закону України « Про соціальний захист дітей війни» в подальшому, обмежившись датою ухвалення рішення.
Враховуючи наведене, слід зобов’язати УПФУ в м. Дебальцеве здійснити нарахування та виплату ОСОБА_1 , підвищення до пенсії у розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком, відповідно до статті 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни»: за періоди: з 9 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року; за період з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 року; з 1 січня 2009 року по 31 грудня 2009 року, з 01.01.2010р. по 30.04.2010 року .
Відповідно до п. 34 ст. 4Декретк Кабінету Міністрів України „Про Державне мито” від 21.01.1993 року № 7-93 органи Пенсійного фонду України звільнені від сплати державного мита.
Згідно до ст. 88 ЦПК України, суд вважає за необхідним стягнути з відповідача сплачені позивачем при зверненні до суду витрати на інформаційне забезпечення розгляду справи у розмірі 37 грн.
На підставі зазначеного та керуючись ст. 6 Закону України ,,Про соціальний захист дітей війни”, ст. 71 п. 12 Закону України від 19.12.2006 року ,,Про Державний бюджет України на 2007 рік”, Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 року № 6-рп/2007, ст. 62 Закону України ,,Про Державний бюджет України на 2007 рік”, ч.1 ст. 28 Закону України ,,Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, ЗУ ,,Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України”, ЗУ ,,Про Державний бюджет України на 2009 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України”, ЗУ ,,Про Державний бюджет України на 2010 рік ” Рішення Конституційного Суду України № 10-рп/2008 від 22.05.2008 року, ст. ст. 10, 11, 60, 212 – 214 ЦПК України, -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_1 задовольнити частково.
Визнати неправомірною відмову Управління пенсійного фонду України у м. Дебальцеве Донецької області, щодо виплати недоотриманої суми підвищення до пенсії відповідно до ст. 6 Закону України « Про соціальний захист дітей війни».
Зобов’язати Управління Пенсійного Фонду України в м. Дебальцеве Донецької області здійснити нарахування та виплату ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 підвищення до пенсії у розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком, відповідно до статті 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни»: за періоди: з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року; за період з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 року; з 01 січня 2009 року по 31 грудня 2009 року, з 01.01.2010 р. по 30.04.2010 року.
Стягнути з Управління Пенсійного Фонду України в м. Дебальцеве Донецької області на користь ОСОБА_1 витрати на інформаційне забезпечення розгляду справи у розмірі 37 грн.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Апеляційного суду Донецької області через суд першої інстанції шляхом подачі в 10-денний строк з дня проголошення рішення заяви про апеляційне оскарження і поданням після цього протягом 20 днів апеляційної скарги, з подачею її копії до апеляційної інстанції або в порядку ч.4 ст.295 ЦПК України.
Суддя Дебальцевського
міського суду Донецької області Ю.О. Сухоручко.
Справа № 2-2309-2010
УХВАЛА
23 червня 2010 року Дебальцевський міський суд Донецької області у складі:
головуючого - судді Сухоручко Ю.О.
при секретарі – Сухоставець Т.А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду міста Дебальцеве цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного Фонду України в місті Дебальцеве Донецької області, про визнання неправомірною відмову у виплаті недоотриманої суми підвищення пенсії, зобов»язання виплачувати підвищення до пенсії та стягнути недоотриману суму ,
ВСТАНОВИВ:
04.06.2010 року в Дебальцевський міський суд Донецької області надійшов ОСОБА_1 до Управління Пенсійного Фонду України в місті Дебальцеве Донецької області, про визнання неправомірною відмову у виплаті недоотриманої суми підвищення пенсії, зобов»язання виплачувати підвищення до пенсії та стягнути недоотриману суму .
При зверненні до суду позивачкою було сплачено судовий збів у розмірі 51 грн. та витрати на інформаційне забезпечення розгляду справи у розмірі 120 грн.
Однак враховуючі, що при подачі позову судовий збір складає 8,50 грн, а витрати на інформаційне забезпечення розгляду справи - 37 грн.
Відповідно до п.1 ч.1 , п.1 ч.2 ст. 83 ЦПК України сума зайве сплачених судових витрат за ухвалою суду повертається позивачу.
Керуючись п.1 ч.1, п.1ч.2 ст.83 ЦПК України, суд -
УХВАЛИВ:
Зобов”язати Головне управління Державного казначейства в Донецькій області повернути ОСОБА_1 суму судового збору, сплачену нею в більшому розмірі, ніж це встановлено законом, та перераховану на розрахунковий рахунок 31411537700026 код платежу 22090100 ОКПО 34686474 МФО 834016 Банк ГУДКУ в Донецькій області на підставі квитанції від 27.05.2010 р. в розмірі 42,50 грн. ( Сорок дві грн. 50 коп.).
Зобов”язати Головне управління Державного казначейства в Донецькій області ОСОБА_1 суму витрат на інформаційне забезпечення розгляду справи сплачену нею в більшому розмірі, ніж це встановлено законом, та перераховану на розрахунковий рахунок : 31216259700004 Отримувач : Державний бюджет Ворошиловського району м. Донецька ЄДРПОУ: 34686537 МФО :834016 Банк: ГУ ДКУ у Донецькій області на підставі квитанції від 27.05.2010 р. в розмірі 83,00 грн. ( Вісімдесят три грн.).
Ухвала оскарженню не підлягає.
Ухвала надрукована в нарадчій кімнаті в одному примірнику.
Суддя Дебальцевського
міського суду Донецької області Ю.О. Сухоручко.
Суд | Дебальцевський міський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 23.06.2010 |
Оприлюднено | 11.02.2011 |
Номер документу | 10343311 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Уманський міськрайонний суд Черкаської області
Маринчук Михайло Павлович
Цивільне
Охтирський міськрайонний суд Сумської області
Клімашевська Ірина Валентинівна
Цивільне
Мар`їнський районний суд Донецької області
Ліпчанський Сергій Миколайович
Цивільне
Дебальцевський міський суд Донецької області
Сухоручко Юлія Олександрівна
Цивільне
Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької області
Колодіна Любов Володимирівна
Цивільне
Слов'янський міськрайонний суд Донецької області
Геєнко Михайло Георгійович
Цивільне
Артемівський міськрайонний суд Донецької області
Тверський Сергій Михайлович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні