2а-930/2009 р.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 вересня 2009 року Ірпінськи й міський суд Київської обла сті в складі
головуючого судді Пархоме нко О.В.,
при секретарі Семененко Ю.В .,
розглянувши у відкритому с удовому засіданні в приміщен ні Ірпінського міського суду адміністративну справу за п озовом ОСОБА_1 до Управлін ня Пенсійного фонду України в м. Ірпені про поновлення про пущеного строку для зверненн я до адміністративного суду та стягнення недоплаченої що місячної державної соціальн ої допомоги дітям війни,
ВСТАНОВИВ:
Позивач у липні 2009 року звер нувся до суду із даним позово м, мотивуючи свої позовні вим оги тим, що він є дитиною війни і має право на пільги, передба чені Законом України "Про соц іальний захист дітей війни", с таттею 6 якого передбачено, що йому повинна виплачуватись соціальна допомога у розмірі 30% мінімальної пенсії за віко м. Вказує, що у 2006 - 2007 роках йому т ака допомога не виплачувалас ь, а в 2008 році виплачувалась в н еповному обсязі, лише 10%. Вважа є, що Управління Пенсійного ф онду України у м. Ірпені грубо порушує його права, надані та гарантовані йому Конституці єю України та чинним законод авством про пенсійне забезпе чення.
Зазначає, що законами Украї ни „Про державний бюджет Укр аїни на 2006 рік" і „Про державний бюджет України на 2007 рік" було зупинено дію ст. 6 Закону Украї ни "Про соціальний захист діт ей війни", а Законом України «П ро державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін д о деяких законодавчих актів України змінено редакцію ст. 6 ЗУ «Про соціальний захист ді тей війни». Однак рішеннями К онституційного Суду України від 09.07.2007 року № 6-рп/2007 «Про держа вний бюджет України на 2007 рік» та від 22.05.2008 року № 10-рп/2008 «Про дер жавний бюджет України на 2008 рі к» ці норми були визнані неко нституційними.
Вказує, що про порушення йог о прав та зазначене рішення К онституційного Суду України йому стало відомо лише після висвітлення в засобах масов ої інформації зазначених под ій у липні 2007 року.
На підставі викладеного пр осить суд відновити пропущен ий строк для звернення до суд у за захистом порушених прав , свобод та інтересів, визнати дії Управління Пенсійного ф онду України у м. Ірпені Київс ької області протиправними у тому, що йому на протязі 2006-2007 ро ків не нараховувалась і не ви плачувалась щомісячна держа вна соціальна допомога як ди тині війни у розмірі 30 відсотк ів мінімальної пенсії за вік ом, а в 2008 році і по цей час нарах овується у неповному обсязі лише 10 відсотків, зобов' язат и Управління Пенсійного фонд у України у м. Ірпені Київсько ї області нарахувати і випла тити на його користь недопла чену йому як дитині війни щом ісячну державну соціальну до помогу за 2006 рік у сумі 1 290,60 грн., з а 2007 рік -у сумі - 1 442,70 грн., за 2008 рік у сумі - 1 158,60 грн., за 2009 рік у сумі 498,00 грн., що разом складає 4 390 гриве н, стягнути з Управління Пенс ійного фонду України у м. Ірпе ні Київської області на його користь інфляційні від щомі сячної державної соціальної допомоги за 2006 рік у сумі 149,70 грн ., за 2007 рік - 239,50 грн., за 2008 рік - 258,40 грн ., що в сумі становить 647,60 грн., зо бов' язати Управління Пенсі йного фонду України у м. Ірпен і Київської області проводит и в подальшому нарахування т а виплату йому щомісячно дер жавної соціальної допомоги п ри нарахуванні пенсії відпов ідно до Закону України "Про со ціальний захист дітей війни" .
В судове засідання позивач ОСОБА_1 не з' явився, про ч ас та місце розгляду справи п овідомлений належним чином, надав суду письмову заяву з п роханням розглядати справу в його відсутність, позов підт римує.
Представник відповідача в судове засідання не з' явив ся, про час та місце розгляду с прави повідомлений належним чином, надав суду заяву, в які й вказує, що Управління ПФУ в м . Ірпені не визнає в повному об сязі позов та просить розгля нути справу без участі предс тавника управління, а також н адав суду письмове заперечен ня на позов, в якому зазначає, що позивач знаходиться на об ліку в управлінні ПФУ в м. Ірпе ні та з 01.01.2008 р. отримує надбавку , передбачену ст. 6 Закону Укра їни "Про соціальний захист ді тей війни" та Постановою Кабі нету Міністрів України № 530 ві д 28.05.2008 року.
Зазначає, що статтею 6 Закон у України "Про соціальний зах ист дітей війни" передбачено , що дітям війни пенсії або щом ісячне довічне грошове утрим ання чи державна соціальна д опомога, що виплачується зам ість пенсії, підвищуються на 30 відсотків мінімальної пенс ії за віком. Проте, законами Ук раїни «Про державний бюджет України на 2006 рік» та «Про держ авний бюджет України на 2007 рік » зупинено дію ст. 6 Закону Укр аїни "Про соціальний захист д ітей війни".
Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 року № 6-рп /2007 було визнано таким, що не ві дповідає Конституції положе ння п. 12 ст. 71 "Про державний бюдж ет України на 2007 рік", яким було припинено на 2007 рік дію ст. 6 ЗУ " Про соціальний захист дітей війни". Проте, законодавчо не в становлено розрахункова вел ичина для даного підвищення, адже розмір мінімальної пен сії за віком встановлено лиш е ст. 28 Закону України "Про зага льнообов' язкове державне п енсійне страхування" виключн о для визначення розмірів пе нсій, призначених згідно з ци м Законом. Для визначення роз міру підвищення "дітям війни " неможливо застосувати розм ір мінімальної пенсії за вік ом. Вказує, що ст. 7 ЗУ "Про соціа льний захист дітей війни" пер едбачає, що фінансове забезп ечення державних соціальних гарантій здійснюється за ра хунок коштів Державного бюдж ету України, а не із бюджету Пе нсійного Фонду України, який затверджує Кабінет Міністрі в України, а тому Управління П ФУ в м. Ірпені вважає, що діяло в межах законодавства. Тому в ідсутні підстави щодо зобов' язання виплатити додаткову п енсію як "дитині війни" за 2006 - 2007 р оки.
Крім того, 28.12.2007 р. було прийнят о Закон України "Про Державни й бюджет на 2008 рік та про внесен ня змін до деяких законодавч их актів України", яким внесен о зміни до ст. 6 ЗУ "Про соціальн ий захист дітей війни", згідно з якими дітям війни до пенсії , або щомісячного довічного г рошового утримання чи держав ної соціальної допомоги, що в иплачується замість пенсії, виплачується підвищення у ро змірі надбавки, встановленої для учасників війни. Відпові дно до Рішення Конституційно го Суду України від 22.05.08 № 10-рп/2008 з азначену норму визнано некон ституційною. Пунктом 8 Постан ови Кабінету Міністрів Украї ни від 28.05.08 № 530 встановлено підв ищення дітям війни: з 22 травня 2008 р. в сумі 48 грн. 10 коп., з 1 липня 200 8 р. - 48 грн. 20 коп., та з 1 жовтня 2008 р. - 4 9 грн. 80 коп.
Управління ПФУ в м. Ірпіні в важає, що позивачем пропущен о строк звернення до суду, пер едбачений ст. 99 Кодексу адміні стративного судочинства Укр аїни та встановлений терміно м 1 рік з дня, коли особа дізнал ась або повинна була дізнати ся про порушення своїх прав, с вобод чи інтересів. Закон Укр аїни "Про соціальний захист д ітей війни", так як і рішення К онституційного Суду України були опубліковані у "Відомос тях Верховної Ради України" о кремим розділом "Конституцій ний Суд України" та в газеті "Г олос України". Відповідно до ч . 1 ст. 100 Кодексу адміністративн ого судочинства України проп ущення строку звернення до а дміністративного суду є підс тавою для відмови у задоволе нні адміністративного позов у за умови, що на цьому наполяг ає одна із сторін. На підставі вищенаведеного просить відм овити в задоволенні позову.
В зв' язку із цим суд, керую чись ст. 128 КАС України, вважає з а можливе розглянути справу у відсутності сторін на підс таві наявних у справі доказі в.
Суд, вивчивши матеріали спр ави, вважає, що позов підлягає до часткового задоволення, в иходячи із наступного.
Згідно з ст. 104 КАС України до адміністративного суду має право звернутися з адміністр ативним позовом особа, яка вв ажає, що порушено її права, сво боди чи інтереси у сфері публ ічно-правових відносин.
Суд вважає, що даний спір за участю Управління Пенсійног о фонду України у м. Ірпіні Киї вської області є публічно-пр авовим і його вирішення згід но п. 1 ч. 1 ст. 17 КАС України належ ить до компетенції адміністр ативних судів України, оскіл ьки Управління Пенсійного фо нду України у м. Ірпені Київсь кої області як суб' єкт влад них повноважень (п. 7 ч. 1 ст. 3 КАС України) реалізовувало у спі рних правовідносинах надані йому чинним законодавством владні управлінські функції щодо соціального захисту гр омадян.
При вирішенні питання про н аявність чи відсутність пору шення прав позивача з боку ві дповідача щодо виплати йому щомісячної державної соціал ьної допомоги, як дитині війн и, суд керується наступним.
Правовий статус дітей війн и, основи їх соціального захи сту та гарантії їх соціально ї захищеності шляхом надання пільг і державної соціально ї підтримки визначаються Зак оном України "Про соціальний захист дітей війни".
У відповідності до ст. 1 цьог о Закону дитина війни - це особ а, яка є громадянином України та якій на час закінчення (2 ве ресня 1945 року) Другої світової війни було менше 18 років.
В судовому засіданні встан овлено, що позивач народився ІНФОРМАЦІЯ_1, що підтверд жується копією паспорта (а.с. 7 ), є дитиною війни і має право н а пільги, передбачені Законо м України "Про соціальний зах ист дітей війни".
Встановлено, що позивач зна ходиться на обліку в управлі нні ПФУ в м. Ірпені та з 01.01.2008 року отримує надбавку, передбаче ну ст. 6 Закону України «Про со ціальний захист дітей війни» та Постановою Кабінету Міні стрів України № 530 від 28.05.2008 року, зазначені обставини визнают ься відповідачем.
В судовому засіданні також встановлено, що відповідач с воїм листом від 18.05.09 № 1181/Т-З (а.с. 11) відмовив позивачу у перераху нку пенсії відповідно до ст. 6 ЗУ «Про соціальний захист ді тей війни» за 2006-2009 роки.
Статтею 6 Закону України "Пр о соціальний захист дітей ві йни" передбачено, що дітям вій ни пенсії або щомісячне дові чне грошове утримання чи дер жавна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії , підвищуються на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком.
Законом України "Про Держав ний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких з аконодавчих актів України" в ід 28.12.2007 року внесено зміни до с т. 6 Закону України "Про соціал ьний захист дітей війни", згід но з якими дітям війни до пенс ії, або щомісячного грошовог о утримання чи державної соц іальної допомоги, що виплачу ється замість пенсії, виплач ується підвищення у розмірі надбавки, встановленої для у часників війни. Рішенням Кон ституційного суду України ві д 22.05.2008 р. по справі № 10-рп/2008 зазнач ену норму закону визнано нек онституційною.
Відповідно до ч. 2 ст. 73 Закону України "Про Конституційний Суд України" якщо акти або їх окремі положення визнаються такими, що не відповідають Ко нституції України (неконстит уційними), вони оголошуються не чинними і втрачають чинні сть від дня прийняття Консти туційним Судом України рішен ня про їх неконституційність .
Постановою Кабінету Мініс трів України від 28.05.08 № 530 дітям в ійни встановлено підвищення до пенсії з 22.05.2008 р. - в сумі 48,10 грн. , з 01.07.2008 року - 48,20 грн. та з 01.10.2008 року - 49,80 грн., які виплачувались поз ивачу.
Зазначеною постановою вст ановлено конкретні розміри щ омісячної державної соціаль ної допомоги дітям війни в тв ердій грошовій сумі, що супер ечить Закону України "Про соц іальний захист дітей війни".
В даному випадку мають врах овуватися засади пріоритетн ості Законів України над уря довими нормативними актами т а вимоги ст. 92 Конституції Укр аїни, згідно якої виключно за конами України визначаються права і свободи людини і гром адянина (п. 1) та основи соціаль ного захисту (п. 6) .
У відповідності до ч. 4 ст. 9 КА С України у разі невідповідн ості нормативно-правового ак та Конституції України, зако ну України, міжнародному дог овору, згода на обов' язкові сть якого надана Верховною Р адою України, або іншому прав овому акту суд застосовує пр авовий акт, який має вищу юрид ичну силу.
Таким чином, виходячи з пріо ритетності законів над підза конними актами, суд дійшов ви сновку, що при визначенні роз міру щорічної соціальної доп омоги дітям війни слід засто совувати ст. 6 Закону України " Про соціальний захист дітей війни", згідно якої під час виз начення розміру допомоги за основу її нарахування береть ся мінімальна пенсія за віко м, а не постанову Кабінету Мін істрів України від 28.05.08 № 530, яка і стотно звужує обсяг встановл ених законом прав. При цьому, р озмір мінімальної пенсії за віком визначається за правил ами, передбаченими ч. 1 ст. 28 Зак ону України "Про загальнообо в' язкове державне пенсійне страхування", оскільки іншог о нормативно-правового акта, який би визначав розмір міні мальної пенсії за віком, нема є.
З огляду на викладене суд не бере до уваги положення ч. 3 ст . 28 Закону України "Про загальн ообов' язкове державне пенс ійне страхування", з якої випл иває, що мінімальний розмір п енсії за віком, встановлений абзацом першим частини перш ої цієї статті, застосовуєть ся виключно для визначення р озмірів пенсій, призначених згідно з цим Законом, оскільк и наявність такої норми за ві дсутності іншого мінімально го розміру пенсії за віком не є підставою для відмови в реа лізації позивачем конституц ійної гарантії та права на от римання допомоги.
Тому суд вважає, що дії відп овідача щодо нарахування поз ивачу щомісячної державної с оціальної допомоги як дитині війни, починаючи з 10 липня 2008 ро ку по травень 2009 року у розмірі , меншому ніж встановлено ст. 6 Закону України "Про соціальн ий захист дітей війни" є проти правними.
Таким чином, суд вважає, що з метою захисту прав позивача від порушень з боку суб' єкт а владних повноважень слід в изнати протиправною відмову відповідача провести перера хунок грошової допомоги дітя м війни позивачу за період з 10 .07.2008 р. по липень 2009 р. та слід зобо в' язати відповідача нараху вати та виплатити позивачу щ омісячну державну соціальну допомогу як дитині війни, поч инаючи з 10 липня 2008 р. по липень 2 009 р. відповідно до Закону Укра їни «Про соціальний захист д ітей війни».
Нарахування суми допомоги , яка повинна бути виплачена п озивачу, не відноситься до ко мпетенції суду, тому вимоги п озивача про стягнення конкре тних сум не підлягають задов оленню.
Вирішуючи вимоги про зобов ' язання Управління Пенсійн ого Фонду України у м. Ірпені н арахувати та виплатити на ко ристь позивача недоплачену й ому як дитині війни щомісячн у державну соціальну допомог у за період з січня 2006 року по 10.0 7.2008 року, суд виходить із насту пного.
Відповідно до ч. 2 ст. 99 КАС Укр аїни для звернення до адміні стративного суду за захистом прав, свобод та інтересів осо би встановлюється річний стр ок. Згідно з ст. 100 КАС України п ропущення строку звернення д о адміністративного суду є п ідставою для відмови у задов оленні позову за умови, якщо н а цьому наполягає одна із сто рін. Якщо суд визнає причину п ропущення строку поважною, с права розглядається за прави лами КАС України.
Відповідач наполягає на за стосування наслідків пов' я заних із пропущення строків звернення до адміністративн ого суду, передбачених ст. 100 КА С України.
Судом встановлено, що позив ач, перебуваючи на обліку у ві дповідача, в тому числі в пері од з січня 2006 р. по грудень 2007 р. вк лючно, не отримував щомісячн у державну соціальну допомог у як дитина війни, а з 01.01.2008 р. по 10. 07.2008 р. отримував в меншому розм ірі, однак звернувся з даним п озовом до суду лише 10.07.2009 р.
Суд вважає, що позивач повин ен був своєчасно дізнатись п ро наявність в нього права на отримання щорічної державно ї соціальної допомоги як дит ини війни, оскільки як закони України, так і рішення Консти туційного Суду України належ ним чином були надруковані у відповідних засобах масової інформації, а про порушення с вого права на отримання щорі чної державної соціальної до помоги повинен був дізнатись після першої її невиплати.
Враховуючи те, що позивач пр опустив річний строк звернен ня до адміністративного суду за захистом свого права, не на дав суду доказів про наявніс ть поважних причин пропуску цього строку, які б позбавлял и його можливості пред' явит и позов до суду, суд відмовляє позивачу у поновленні таког о строку. Беручи до уваги, що н а цьому наполягає відповідач , суд відмовляє в позові про на рахування недоплаченої щомі сячної державної допомоги за період з січня 2006 р. по 10.07.2008 р у зв ' язку із пропуском позиваче м строку позовної давності т а відсутністю поважних підст ав для його поновлення.
Суд відмовляє також в позов і в частині стягнення з відпо відача інфляційних збитків, оскільки такі вимоги не грун туються на вимогах закону, та кі нарахування проводяться У правлінням Пенсійного фонду України у м. Ірпені в разі ная вності підстав під час нарах ування пенсії, складовою яко ї є соціальна допомога дітям війни.
Не підлягає також задоволе нню вимога позивача про зобо в' язання відповідача в пода льшому нараховувати соціаль ну допомогу як дитині війни в розмірі встановленому закон ом, оскільки відповідно до ст . 2 КАС України завданням адмін істративного судочинства є з ахист порушених прав, свобод та інтересів фізичних осіб, у сфері публічно-правових від носин від порушень з боку орг анів державної влади, органі в місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб' єктів при зд ійсненні ними владних управл інських функцій на основі за конодавства, в тому числі на в иконання делегованих повнов ажень. На даний час позивач не надав доказів порушення йог о прав відповідачем в майбут ньому. В разі порушення відпо відачем в майбутньому прав, с вобод та інтересів позивача він зможе звернутись за їх за хистом до суду.
Позивача, як постраждалого від аварії на ЧАЕС, звільнено ст. 4 Декрету КМ України «Про д ержавне мито» від сплати суд ового збору.
Суд також звільняє Управлі ння Пенсійного фонду України у м. Ірпені Київської області від сплати судового збору зг ідно з п. 34 ст. 4 Декрету КМ Украї ни «Про державне мито» і відн осить витрати по судовому зб ору за рахунок держави.
На підставі викладеного та ст. 19 Конституції України, ст. 6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни», ріше ння Конституційного Суду Укр аїни від 22.05.08 р. № 10-рп, керуючись ст. ст. 2,4, 9,11,71,86,99,100,158-163 КАС України, су д
ПОСТАНОВИВ:
Позов задовольнити частк ово.
Визнати протиправними дії Управління Пенсійного фонду України у м. Ірпені Київської області щодо ненарахування в повному обсязі та виплати ОСОБА_1 щомісячної державн ої соціальної допомоги, як ди тині війни, починаючи з 10 липн я 2008 р. по липень 2009 р., відповідно до Закону України «Про соціа льний захист дітей війни».
Зобов' язати Управління П енсійного фонду України у м. І рпені Київської області пров ести перерахунок та виплатит и ОСОБА_1 щомісячну держав ну соціальну допомогу, як дит ині війни, починаючи з 10 липня 2008 р. по липень 2009 р., відповідно д о ст. 6 Закону України «Про соц іальний захист дітей війни».
В решті позову відмовити.
Постанову в повному обсязі буде складене до 11 вересня 2009 р .
Постанова може бути оскарж ена до Київського апеляційно го адміністративного суду че рез Ірпінський міський суд ш ляхом подання заяви про апел яційне оскарження протягом д есяти днів з дня складання по станови в повному обсязі та н аступного подання апеляційн ої скарги протягом двадцяти днів після подання такої зая ви.
Суд | Ірпінський міський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 07.09.2009 |
Оприлюднено | 18.10.2010 |
Номер документу | 10574964 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Ірпінський міський суд Київської області
Пархоменко О.В.
Адміністративне
Новоукраїнський районний суд Кіровоградської області
Карпенко Олександр Леонтійович
Адміністративне
Розівський районний суд Запорізької області
Коржов Анатолій Васильович
Адміністративне
Бердянський міськрайонний суд Запорізької області
Троценко Тетяна Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні