Справа № 2а-930/2009
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 грудня 2009 року.
Новоукраїнський рай онний суд Кіровоградської об ласті у складі судді Карпенк о О.Л. одноособово розглянувш и в порядку письмового прова дження в залі судових засіда нь Новоукраїнського районно го суду в м. Новоукраїнка спра ву за позовом ОСОБА_1 до Уп равління Пенсійного фонду Ук раїни в Новоукраїнському рай оні Кіровоградської області , третя особа, яка не заявляє с амостійних вимог на предмет спору Управління праці та со ціального захисту населення Новоукраїнської районної де ржавної адміністрації Кіров оградської області про зобов ' язання провести нарахуван ня та виплату підвищення пен сії, як дитині війни, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся з п озовом до відповідача посила ючись на те, що він має статус дитини війни відповідно до З акону України “Про соціальни й захист дітей війни”. Згідно ст. 6 цього Закону дітям війни пенсії підвищуються на 30 відс отків мінімальної пенсії за віком. Ст.ст. 77, 110 Закону України “Про Державний бюджет на 2006 рі к” та ст. 71 ч. 12 Закону України “П ро державний бюджет на 2007 рік” зупинено дію ст. 6 Закону Укра їни “Про соціальний захист д ітей війни”, з урахуванням ст . 111 цього Закону. Рішенням Конс титуційного Суду України від 09 липня 2007 року № 6-рп/2007 визнано т акими, що не відповідають Кон ституції України деякі полож ення Закону України “Про Дер жавний бюджет України на 2007 рі к”, в тому числі і п.п. 3 і 12 ст. 71. Як розрахункову величину для в изначення підвищення пенсії дітям війни, необхідно прийм ати розмір мінімальної пенсі ї за віком передбачений ст. 28 З акону України “Про загальноо бов' язкове державне пенсій не страхування”, який відпов ідає розміру прожиткового мі німуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом. Розмір прожитковог о мінімуму для осіб, які втрат или працездатність визначає ться законом про державний б юджет на відповідний рік. Крі м того, позивач зазначив, що ві н звернувся до суду за захист ом свого права лише після тог о, як йому стало відомо про пор ушення прав дітей війни з пре си. Позивач просить суд понов ити строк для звернення до су ду та зобов' язати відповіда ча провести нарахування та в иплату на його користь підви щення пенсії за періоди з 2006 по 2007 роки у сумі 2733 грн. 30 коп., з 2008 по 2009 роки, включно.
Відповідач подав пись мові заперечення на позов в я ких послався на те, що фінансо ве забезпечення державних со ціальних гарантій здійснюєт ься за рахунок коштів Держав ного бюджету України. Відпов ідно до Закону України “Про в несення змін до Закону Украї ни “Про Державний бюджет Укр аїни на 2006 рік” підвищення до п енсії дітям війни передбачен і ст. 6 Закону України “Про соц іальний захист дітей війни” здійснюється поетапно, за ре зультатами виконання бюджет у в першому півріччі, в порядк у встановленому Кабінетом Мі ністрів України за погодженн ям з Комітетом Верховної Рад и України з питань бюджету. Ст . 111 Закону України “Про Держав ний бюджет України на 2007 рік” в становлено підвищення пенсі ї відповідно до ст. 6 Закону Ук раїни “Про соціальний захист дітей війни” громадянам, що в изнані інвалідами (крім тих, н а яких поширюється дія Закон у України “Про статус ветера нів війни, гарантії їх соціал ьного захисту”) у розмірі 50 ві дсотків від розміру надбавки , встановленої для учасників війни. Положення ст. 111 Закону У країни “Про Державний бюджет України на 2007 рік” визнано нек онституційними рішенням Кон ституційного Суду України ві д 09 липня 2007 року, але не було від новлено дію ст. 6 Закону Україн и “Про соціальний захист діт ей війни”. Законодавством не визначено мінімальної пенсі ї за віком, як розрахункової в еличини для підвищення пенсі ї згідно ст. 6 Закону України “ Про соціальний захист дітей війни”. Згідно ст. 28 ч. 1 Закону У країни “Про загальнообов' я зкове державне пенсійне стра хування” мінімальний розмір пенсії за віком встановлюєт ься у розмірі прожиткового м інімуму для осіб, які втратил и працездатність. Проте ч. 3 ті єї ж норми Закону визначено, щ о мінімальний розмір пенсії за віком, встановлений части ною першою, застосовується в иключно для визначення розмі рів пенсій, призначених згід но з цим Законом, що унеможлив лює реалізацію ст. 6 Закону Укр аїни “Про соціальний захист дітей війни”. Крім того, відсу тність механізму реалізації положень ст. 6 Закону України “Про соціальний захист дітей війни” підтверджено листом Міністерства юстиції Україн и. З 01 січня 2008 року особам, які м ають статус дітей війни випл ачується підвищення до пенсі ї відповідно до ст. 6 Закону Ук раїни “Про соціальний захист дітей війни” із змінами внес еними Законом України “Про Д ержавний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до де яких законодавчих актів Укра їни” у розмірі надбавки, вста новленої для учасників війни (10% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездат ність). Відповідач не уповнов ажений проводити перерахунк и пенсій окремим категоріям громадян без відповідних роз поряджень Пенсійного фонду У країни. З урахуванням виклад еного, відповідач просить су д відмовити в задоволенні по зову.
Третя особа, яка не зая вляє самостійних вимог на пр едмет спору подала письмові пояснення по справі аналогіч ні за змістом тим, які подав ві дповідач.
В судове засідання уча сники процесу не з' явилися, але подали письмові клопота ння про розгляд справи без їх участі.
На підставі ст. 122 ч. 3 КАС України, суд здійснює судови й розгляд справи в порядку пи сьмового провадження.
Дослідивши наявні мат еріали справи, суд встановив наступні обставини справи.
Згідно відомостей нал ежного позивачці паспорта гр омадянина України серія НО МЕР_1 (а.с. 7), він народився ІН ФОРМАЦІЯ_1 року і на час закі нчення Другої світової війни (02 вересня 1945 року) йому не випов нилося 18 років. Відповідно до ст. 1 Закону України “Про соціа льний захист дітей війни”, на позивача поширюється дія ць ого Закону.
Позивачу призначено п енсію у зв' язку з досягненн ям пенсійного віку, що підтве рджується відомостями належ ного йому посвідченні пенсіо нера (а.с. 8).
Статтею 6 Закону Україн и “Про соціальний захист діт ей війни” встановлено, що діт ям війни пенсії або щомісячн е довічне грошове утримання чи державна соціальна допомо га, що виплачується замість п енсії, підвищується на 30 відсо тків мінімальної пенсії за в іком. Згідно п. 1 Прикінцевих п оложень Закону він набирає ч инності з 01 січня 2006 року.
Пунктом 17 ст. 77 Закону Ук раїни “Про Державний бюджет України на 2006 рік” від 20 грудня 2005 року зупинено на 2006 рік дію с т. 6 Закону України “Про соціал ьний захист дітей війни”. Зак оном України “Про внесення з мін до Закону України “Про Де ржавний бюджет України на 2006 р ік” від 19 січня 2006 року п.17 ст.77 вк азаного Закону виключено, а с т. 110 викладено в новій редакці ї, згідно якої пільги дітям ві йни, передбачені ст. 6 Закону У країни “Про соціальний захис т дітей війни” запроваджують ся у 2006 році поетапно, за резуль татами виконання бюджету у п ершому півріччі, у порядку, ви значеному Кабінетом Міністр ів України за погодженням з К омітетом Верховної Ради Укра їни з питань бюджету. Однак, пр отягом 2006 року Верховною Радо ю України та Кабінетом Мініс трів відповідних нормативно -правових актів не видавалос ь і положення ст.110 Закону Укра їни “Про Державний бюджет Ук раїни на 2006 рік” в зазначеній ч астині не були реалізовані. Т аким чином, у 2006 році відповіда ч не мав правових підстав для нарахування позивачу підвищ ення пенсії на 30 відсотків мін імальної пенсії за віком, як д ітина війни, а тому у задоволе нні позовних вимог в цій част истині належить відмовити.
Відповідно до п. 12 ст. 71 За кону України “Про Державний бюджет України на 2007 рік” зупи нено на 2007 рік дію ст. 6 Закону Ук раїни “Про соціальний захист дітей війни”, з урахуванням в имог ст. 111 цього Закону.
Ст. 111 Закону України “Пр о Державний бюджет України н а 2007 рік” встановлено, що у 2007 ро ці підвищення до пенсії або щ омісячного довічного грошов ого утримання чи державної с оціальної допомоги, що випла чується замість пенсії, відп овідно до ст. 6 Закону України “Про соціальний захист дітей війни” виплачується особам, які є інвалідами (крім тих, на яких поширюється дія Закону України “Про статус ветеран ів війни, гарантії їх соціаль ного захисту”) у розмірі 50 від сотків розміру надбавки, вст ановленої для учасників війн и.
Позивач не являвся інв алідом.
Однак, рішенням Консти туційного Суду України від 09 л ипня 2007 року № 6-рп/2007 у справі про соціальні гарантії громадян визнано такими, що не відпові дають Конституції України (є неконституційними) серед ін ших і положення п. 12 ст. 71 та ст. 111 Закону України “Про Державни й бюджет України на 2007 рік”.
Відповідно до п. 5 резол ютивної частини вказаного рі шення Конституційного Суду У країни, воно має преюдиційне значення для судів загально ї юрисдикції при розгляді ни ми позовів у зв' язку з право відносинами, які виникли вна слідок дії положень статей з аконів, що визнані неконстит уційними.
Відповідно до ст. 152 ч. 2 К онституції України та ст. 73 ч. 2 Закону України “Про Конститу ційний Суд України” закони, і нші правові акти або їх окрем і положення, що визнані некон ституційними, втрачають чинн ість з дня ухвалення Констит уційним Судом України рішенн я про їх неконституційність. З часу втрати чинності п. 12 ст. 71 та ст. 111 Закону України “Про Д ержавний бюджет України на 2007 рік”, а саме з 09 липня 2007 року, за стосування відповідачем цих норм Закону є протиправним, а тому перестали існувати під стави зупинення дії ст. 6 Закон у України “Про соціальний за хист дітей війни”.
Проте, як вбачається і з змісту позовної заяви, пода них відповідачем письмових з аперечень на позов, письмови х пояснень третьої особи, що н е заявляє самостійних вимог на предмет спору, довідок від повідача про нарахування та виплату позивачу підвищення пенсії (а.с. 14, 15), з 09 липня 2007 року до 31 грудня 2007 року, всупереч рі шенню Конституційного Суду У країни від 09 липня 2007 року № 6-рп/ 2007, відповідач не нараховував позивачу підвищення пенсії у відповідності до ст. 6 Закону України “Про соціальний зах ист дітей війни”.
Заперечення відповід ача на позов в частині відсут ності законодавчо визначено го поняття “мінімальна пенсі я за віком”, як розрахункової величини для підвищення пен сії згідно ст. 6 Закону Україн и “Про соціальний захист діт ей війни” та неможливості за стосування розміру мінімаль ної пенсії за віком встановл еного ст. 28 Закону України “Пр о загальнообов' язкове держ авне пенсійне страхування” н е ґрунтується на законі. Дійс но, Закон України “Про соціал ьний захист дітей війни” не м істить визначення розміру мі німальної пенсії за віком, як розрахункової величини для підвищення пенсії згідно ст. 6 цього Закону, а тому мають за стосовуватися норми спеціал ьного законодавства про пенс ійне забезпечення - ст. 28 ч. 1 З акону України “Про загальноо бов' язкове державне пенсій не страхування”. Положення с т. 28 ч. 3 Закону України “Про заг альнообов' язкове державне пенсійне страхування” не яв ляється перешкодою для засто сування даної величини (міні мального розміру пенсії за в іком) до обрахування інших пе нсій чи доплат пов' язаних з мінімальною пенсією за віко м, оскільки чинним законодав ством не встановлено іншого, крім передбаченого ст. 28 ч. 1 За кону, мінімального розміру п енсії за віком, який дорівнює прожитковому мінімуму, вста новленому для осіб, які втрат или працездатність, визначен ому законодавством. Відповід но до ст. 2 ч. 1 Закону України “П ро прожитковий мінімум” він застосовується для встановл ення розмірів мінімальної за робітної плати, мінімальної пенсії за віком. Таким чином, п ри визначенні розміру підвищ ення пенсії позивачу відпові дно до ст. 6 Закону України “Пр о соціальний захист дітей ві йни” має застосовуватися роз мір мінімальної пенсії за ві ком, який визначений відпові дно ст. 28 Закону України “Про з агальнообов' язкове держав не пенсійне страхування”.
Доводи відповідача п ро відсутність у нього повно важень на здійснення перерах унку зазначеного підвищення пенсії, відповідних розпоря джень Пенсійного фонду Украї ни та використання ним спеці ального програмного забезпе чення, що унеможливлює здійс нення самостійно перерахунк у пенсії, не можуть бути підст авою для відмови в задоволен ні позовних вимог так, як згід но п.п. 3) п. 2.1. і п.п. 6) п. 2.2. Положення про управління Пенсійного ф онду України в районах, міста х і районах у містах, затвердж еного Постановою Правління П енсійного фонду України від 30 квітня 2002 року № 8-2 , на упра вління Пенсійного фонду Укра їни (в тому числі на відповіда ча) покладено обов'язок п ризначення (здійснення перер ахунку) і виплати пенсії.
Вирішуючи спір, суд ви ходить з того, що позивач звер нувся до адміністративного с уду з позовом про стягнення з відповідача підвищення пенс ії за 2007 рік з пропущенням річн ого строку, встановленого ст . 99 ч. 2 КАС України. Однак, не підл ягає застосуванню наслідок п ропущення строку звернення д о адміністративного суду, пе редбачений ст. 100 ч. 1 КАС Україн и, оскільки сторони на цьому н е наполягали.
Таким чином, позов в ча стині зобов' язання відпові дача провести нарахування та виплату підвищення пенсії п озивачці відповідно до ст. 6 За кону України «Про соціальний захист дітей війни» за 2007 рік п ідлягає задоволенню частков о - за період з 09 липня 2007 року п о 31 грудня 2007 року.
Законом України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів Ук раїни» від 28 грудня 2007 року під пунктом 2 пункту 41 розділу ІІ в несено зміни до Закону Украї ни «Про соціальний захист ді тей війни», відповідно до яки х дітям війни (крім тих на яких поширюється дія Закону Укра їни «Про статус ветеранів ві йни, гарантії їх соціального захисту») до пенсії або щоміс ячного довічного грошового у тримання чи державної соціал ьної допомоги, що виплачуєть ся замість пенсії, виплачуєт ься підвищення у розмірі над бавки, встановленої для учас ників війни.
Згідно відомостей до відок наданих відповідачем ( а.с. 14, 15), його письмових запереч ень на позов та письмових поя снень третьої особи, яка не за являє самостійних вимог на п редмет спору на стороні відп овідача, з 01 січня 2008 року позив ачу виплачується підвищення пенсії, як дитині війни, у роз мірі 47 грн. - у розмірі надбав ки, встановленої для учасник ів війни, з 01 квітня 2008 року розм ір підвищення пенсії збільше но до 48 грн. 10 коп., з 01 липня 2008 року - до 48 грн. 20 коп., а з 01 жовтня 2008 р оку - 49 грн. 80 коп., довічно.
Зміни внесені до Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни» підпункто м 2 пункту 41 розділу ІІ Закону У країни «Про Державний бюдже т України на 2008 рік та про внесе ння змін до деяких законодав чих актів України», згідно з п унктом 2 рішенням Конституці йного Суду України від 22 травн я 2008 року №10-рп/2008, визнано такими , що не відповідають Конститу ції України (є неконституцій ними). Пунктом 5 вказаного ріше ння передбачено, що положенн я Закону України «Про Держав ний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких з аконодавчих актів України», визнані неконституційними, в трачають чинність з дня ухва лення Конституційним Судом ц ього Рішення. Отже, з 22 травня 20 08 року правовідносини, що скла лися між сторонами регулюють ся ст. 6 Закону України «Про со ціальний захист дітей війни» в редакції, яка діяла до 01 січн я 2008 року. У зв' язку з цим розм ір підвищення пенсії позивач а на підставі ст. 6 Закону мав с тановити: з 22 травня 2008 року - 14 4 грн. 30 коп. (481 х 30 %), з 01 липня 2008 року - 146 грн. 60 коп. (482 х 30%), з 01 жовтня 2008 р оку - 149 грн. 40 коп. (498 х 30 %).
Суд відхиляє, як необґ рунтовані посилання третьої особи, яка не заявляє самості йних вимог на предмет спору н а стороні відповідача на Пос танову Кабінету Міністрів Ук раїни від 28 травня 2008 року № 530 «Д еякі питання соціального зах исту окремих категорій грома дян» п. 8 якої передбачено , що дітям війни (крім тих, на як их поширюється дія Законів У країни "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціально го захисту" та "Про жертви наци стських переслідувань") до пе нсії або щомісячного довічно го грошового утримання чи де ржавної соціальної допомоги , що виплачується замість пен сії, підвищення проводиться у таких розмірах: з 22 травня - 48,1 гривні, з 1 липня - 48,2 та з 1 жовтня - 49,8 гривні. Згідно з по ложеннями ч. 4 статті 9 КАС Укра їни у разі невідповідності н ормативно-правового акта Кон ституції України, закону Укр аїни, міжнародному договору, згода на обов'язковість яког о надана Верховною Радою Укр аїни, або іншому правовому ак ту суд застосовує правовий а кт, який має вищу юридичну сил у. Отже, виходячи з пріоритетн ості законів над підзаконним и актами, суд дійшов висновку , що при визначенні розміру пі двищення пенсій позивачці, я к дитині війни, застосуванню підлягає ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни", а не постанова Кабінет у Міністрів України від 28 трав ня 2008 року № 530, яка істотно звужу є обсяг встановлених законом прав осіб, які мають статус ді тей війни. Крім того, згідно ст . 3 ч. 2 Закону України «Про соціа льний захист дітей війни» де ржавні соціальні гарантії ді тям війни, встановлені цим За коном, не можуть бути обмежен і або скасовані іншими норма тивно-правовими актами.
Таким чином, позовні в имоги за 2008 рік підлягають час тковому задоволенню, шляхом зобов' язання відповідача п ровести перерахунок та випла ту підвищення пенсії за пері од з 22 травня по 31 грудня 2008 року , включно, з урахуванням раніш е виплачених сум.
З 01 жовтня 2008 року відпо відач здійснює нарахування і виплату позивачу підвищення до пенсії у розмірі 49,8 грн. щом ісячно, довічно.
Однак, нарахування та виплата у 2009 році «дітям війни » підвищення до пенсії або що місячного грошового довічно го утримання чи державної со ціальної допомоги, що виплач ується замість пенсії, повин ні здійснюватися відповідно до норми ст. 6 Закону України “ Про соціальний захист дітей війни”.
Згідно ст. 54 Закону Укр аїни «Про Державний бюджет У країни на 2009 рік» у 2009 році прожи тковий мінімум на 1 особу вста новлено у розмірах, що діяли у грудні 2008 року - 498 грн. для осі б, які втратили працездатніс ть. Тому розмір підвищення пе нсії, яке виплачено позивачу за період з січня по жовтень м ісяці 2009 року мав становити 149 г рн. 40 коп. (498 х 30 %), натомість розмі р фактично виплаченого відпо відачем підвищення є меншим. Доказів того, що на час розгля ду справи в суді відповідач з мінив щомісячний розмір підв ищення пенсії позивача, як ди тини війни, відповідачем суд у не подано. Отже, позов в част ині зобов' язання відповіда ча провести нарахування та в иплату підвищення пенсії поз ивачу відповідно до ст. 6 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни» за період з 01 січня по 31 грудня 2009 року підл ягає задоволенню шляхом здій снення перерахунку за цей пе ріод, з урахуванням раніше ви плачених сум.
Під час розгляду спра в щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб' єктів владних повноважень адмініс тративні суди перевіряють, ч и прийняті (вчинені) вони з дот риманням вимог ст. 2 ч. 3 КАС Укра їни. З урахуванням встановле них обставин справи, суд вваж ає, що дії відповідача не відп овідають ст. 2 ч. 3 п.п. 1, 3, 7 КАС Укра їни.
Так як, судове рішення ухвалене на користь позивач а, який не є суб'єктом владних повноважень, у відповідності до ст. 94 КАС України, з Державно го бюджету України на корист ь позивача належить виплатит и судові витрати по справі, що складаються із судового збо ру в розмірі 3 грн. 40 коп. (а.с. 2).
Керуючись ст. 6 Закону України “Про соціальний захи ст дітей війни”, ст.ст. 94, 98, 100 ч. 2, с т. 122 ч. 2, ст.ст. 159, 160 ч. 3, ст.ст. 161, 162, 163 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ :
Позовні вимоги задов ольнити частково.
Зобов' язати Управлі нні Пенсійного фонду України в Новоукраїнському районі К іровоградської області пров ести перерахунок та виплатит и ОСОБА_1 підвищення пенсі ї згідно ст. 6 Закону України “ Про соціальний захист дітей війни” в розмірі 30 % мінімальн ої пенсії за віком встановле ної ст. 28 ч. 1 Закону України “Пр о загальнообов' язкове держ авне пенсійне страхування” п очинаючи з 09 липня 2007 року по 31 г рудня 2007 року, включно, а також з 22 травня 2008 року по 31 січня 2009 ро ку, включно, з урахуванням сум виплачених йому за цей періо д.
В задоволенні решти ви мог - відмовити.
Виплатити з Державног о бюджету України на користь ОСОБА_1 3 (три) грн. 40 коп. відш кодування судових витрат.
Постанову може бути ос каржено до Дніпропетровсько го апеляційного адміністрат ивного суду через Новоукраїн ський районний суд шляхом по дачі протягом десяти днів з д ня її проголошення заяви про апеляційне оскарження та по дачі апеляційної скарги прот ягом наступних двадцяти днів після подання заяви.
Постанова суду набува є законної сили після закінч ення строку подання заяви пр о апеляційне оскарження, якщ о заяву про апеляційне оскар ження не було подано. Якщо бул о подано заяву про апеляційн е оскарження, але апеляційна скарга не була подана у встан овлений строк, постанова наб ирає законної сили після зак інчення цього строку. У разі п одання апеляційної скарги по станова, якщо її не скасовано , набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Суддя : О. Л. Карпенко
Суд | Новоукраїнський районний суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 25.12.2009 |
Оприлюднено | 14.05.2011 |
Номер документу | 8892742 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Новоукраїнський районний суд Кіровоградської області
Карпенко Олександр Леонтійович
Адміністративне
Розівський районний суд Запорізької області
Коржов Анатолій Васильович
Адміністративне
Бердянський міськрайонний суд Запорізької області
Троценко Тетяна Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні