Справа № 2- 265/2010р.
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 липня 2010р. смт. Черн ігівка
Чернігівський районний суд Запорізької області
у складі: головуючого - судд і Поди Н.М.
при секретарі - Синяк Л.П.
розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільн у справу за позовом ОСОБА _1 до Управління Пенсійног о фонду України в Чернігів ському районі Запорізької області про зобов'язання нарахування та виплати недо плаченої щомісячної державн ої соціальної допомоги як д итині війни за 2007-.2009рр. ,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач, ОСОБА_1 зв ернувся до суду з цивільним п озовом до Управління Пенсійн ого Фонду України в Чернігів ському районі Запорізької області про зобов'язання нарахувати та виплатити нед оплачену щомісячну державну соціальну допомогу як дитин і війни за 2007-2009 роки в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком. В обґрунтування позовних ви мог позивач зазначив, що його віднесено до категорії діте й війни згідно Закону Україн и «Про соціальний захист діт ей війни». Знаходиться на об ліку в Управлінні ПФУ Черн ігівського району Запоріз ької області та одержує пе нсію за віком. З 01.01.06 р. має пра во на отримання щомісячної д оплати до пенсії у розмірі 30% м інімальної пенсії за віком. Н атомість, відповідач всупере ч вимогам вищевказаного Зако ну та Конституції України та кої доплати не здійснював в п овному обсязі, чим порушив йо го права. Просить зобов'яза ти відповідача зробити нар ахування і виплатити щомісяч ну доплату до пенсії в розмір і 30% мінімальної пенсії за вік ом за 2007-2009 роки.
Представник позивача ОСО БА_2 в судововому засіданні просив задовольнити позов ні вимоги в повному обсязі.
Представник відповідача в судове засідання не з'яви вся, просив розглянути позо в без його участі, позов не ви знав, просив в задоволенні позову відмовити, пояснивш и, що позивач має статус дити ни війни, але в 2006 році Законом України «Про Державний бюдже т України на 2006 рік» було перед бачено поетапне запроваджен ня виплат дітям війни в поряд ку, передбаченому Кабінетом Міністрів України. Оскільки такий порядок КМУ в 2006 році не в становлювався і кошти з бюдж ету на ці виплати не виділяли ся, відповідач не міг проводи ти такі виплати.
В 2007р. відповідно до ст.111 Зак ону України „Про Державний бюджет України на 2007р.» бул о встановлено підвищення до пенсії або щомісячного гр ошового утримання чи держ авної соціальної допомоги, я ка виплачується замість пе нсії, відповідно до ч.6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни», інваліда м у розмірі 50% від розміру н адбавки, встановленої для у часників війни. ОСОБА_1 н е є інвалідом, тому соціал ьна допомога йому не нарах овувалася та не виплачувал ася. У позивача виникло пра во на соціальну допомогу я к дитині війни з 09.07.2007р. після прийняття рішення КСУ №6-рп /2007, яким було визнано неконс титуційним припинення дії ст.6 Закону України «Про соціа льний захист дітей війни». Од нак положення ст.7 вищевказ аного Закону визначено про ведення фінансування соціа льних виплат за рахунок ко штів Державного бюджету Ук раїни. За таких обставин Пен сійний фонд не мав права пр оводити виплати за рахунок своїх коштів.
В 2008 році ст.41 Закону України «Про Державний бюджет Украї ни на 2008 рік та про внесення змі н до деяких законодавчих акт ів України» були внесені змі ни в Закон України «Про соціа льний захист дітей війни» і п ередбачено інший розмір допл ати до пенсії. На підставі цих змін відповідач проводив в 200 8 році виплати в межах фінансу вання із держбюджету в поряд ку, передбаченому Постановам и КМУ. Позивач отримав в 2008р. надбавку до пенсії як дити на війни в повному обсязі, тому свої дії вважає законни ми.
В 2009р. прожитковий мінімум встановлений в розмірах, що діяв в грудні 2008р. Позива ч отримав в 2009р. надбавку до пенсії як дитина війни в п овному обсязі. Вимоги позив ача щодо виплати недоплач еної допомоги як дитині в ійни є не обґрунтованими.
Суд, заслухавши пояснення сторін, дослідивши матеріа ли справи, дійшов висновку, що позов підлягає частковому з адоволенню з наступних підст ав.
Відповідно до Закону Украї ни "Про соціальний захист діт ей війни", до дітей війни відн есені особи, які є громадянам и України та яким на час закін чення Другої світової війни (2 вересня 1945 року) було менше 18 р оків.
Позивач, ОСОБА_1 відпові дно до положень Закону Украї ни "Про соціальний захист діт ей війни", набув статусу дити ни війни та не є інвалідом, зн аходиться на обліку в УПФУ в Ч ернігівському районі Запор ізької області, що підтвердж ується пенсійним посвідчен ням.(а.с.9).
Відповідно до ст. 46 Конститу ції України громадяни мають право на соціальний захист, щ о включає право на забезпече ння їх у разі повної, частково ї або тимчасової втрати прац ездатності, втрати годувальн ика, безробіття з незалежних від них обставин, а також у ст арості та в інших випадках, пе редбачених законом.
Таким чином, щомісячна допл ата до пенсії для дітей війни є формою соціального забезп ечення громадян, які відпові дно до спеціального закону, є дітьми війни. Тобто, фактично ця щомісячна надбавка є форм ою реалізації конституційно го права громадян, які є дітьм и війни, на соціальний захист .
Відповідно до ст. 6 Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни", який набрав чинн ості з 01.01.2006 року, дітям війни пе нсії або щомісячне довічне г рошове утримання чи державна соціальна допомога, що випла чується замість пенсії, підв ищуються на 30 відсотків мінім альної пенсії за віком.
Згідно з п. 12 ст. 71 Закону Украї ни "Про державний бюджет Укра їни на 2007 рік" з метою приведенн я окремих норм законів у відп овідність з цим законом, на 2007 р ік зупинено, дію ст. 6 Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни".
Рішенням Конституційного Суду України № 6-рп/2007р. від 9 ли пня 2007 року визнано неконстит уційними положення п. 12 ст. 71 За кону України "Про Державний б юджет України на 2007 рік" № 489-Y від 19 грудня 2006 року та визначено , що положення Закону Україн и "Про державний бюджет Украї ни на 2007 рік" не можуть скасовув ати чи змінювати обсяги прав і обов'язків, пільг, компенсац ій і гарантій громадян, перед бачених іншими законами Укра їни, не можуть вноситися змін и, зупинятися дії чинних зако нів України, а також встановл юватися інше (додаткове) прав ове регулювання відносин, що є предметом інших законів Ук раїни.
Суд вважає, що з урахуванн ям Рішення Конституційного С уду України № 6-рп/2007 від 9 липня 2007 року Управління ПФУ повинн о було з 09 липня до 31 грудня 2007 р оку нараховувати і виплачува ти позивачу кошти, передбаче ні ст.6 Закону України "Про соц іальний захист дітей війни".
Протягом 2007-2009 років позивач щ омісячно отримував певні кош ти відповідно до ст.6 Закону У країни "Про соціальний захис т дітей війни", які в значній м ірі є меншими від розміру виз наченого цим Законом.
Законом України «Про держа вний бюджет України на 2008 рік т а про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 28 грудня 2007 року внесено зм іни до ст.6 Закону України "Про соціальний захист дітей вій ни" де вказано що, дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Закону України «Про стат ус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту») до п енсії або щомісячного довічн ого грошового утримання чи д ержавної соціальної допомог и, що виплачується замість пе нсії, виплачується підвищенн я у розмірі надбавки, встанов леної для учасників війни. Ве теранам війни, які мають прав о на отримання підвищення до пенсії або щомісячного дові чного грошового утримання чи держаної соціальної допомог и, що виплачується замість пе нсії, відповідно до цього Зак ону та Закону України «Про ст атус ветеранів війни, гарант ії їх соціального захисту» т аке підвищення провадиться з а їх вибором згідно з одним і з законів.
Зазначені зміни набрали чи нності з 01 січня 2008 року.
Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 ро ку №10-рп/2008 ці зміни визнані нек онституційними.
Таким чином, з 01 січня по 22 тра вня 2008р. застосуванню до спірн их правовідносин підлягали п риписи Закону України «Про д ержавний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до де яких законодавчих актів Укра їни» від 28 грудня 2007 року.
За таких обставин, дії Управ ління ПФУ Чернігівського ра йону Запорізької області ст осовно не нарахування позива чці відповідних виплат у пер іод з 01 січня до 22 травня 2008 року відповідали вимогам діючог о законодавства.
Однак, з урахуванням Рішенн я Конституційного Суду Украї ни від 22 травня 2008 року №10-рп/2008 №2 Управління ПФУ Чернігівсь кого району Запорізької об ласті не провело нарахуванн я та виплати коштів позивач у передбачених ст.6 Закону У країни "Про соціальний захис т дітей війни", з 22 травня до 31 гр удня 2008 року.
Суд встановив, що цього відп овідач не вчинив і продовжув ав керуватися приписами Зако ну України «Про державний бю джет України на 2008 рік та про вн есення змін до деяких законо давчих актів України» від 28 гр удня 2007 року, які втратили чи нність.
Отже, Управління ПФУ Черні гівського району Запорізьк ої області у цей строк допуст ило бездіяльність та, як насл ідок, порушення відповідного права.
Статтею 71 Закону України «П ро державний бюджет України на 2009 рік» КМУ надано право у 2009 році встановлювати розміри соціальних виплат, які відпо відно до законодавства визна чаються залежно від розміру мінімальної заробітної плат и, в абсолютних сумах у межах а сигнувань, передбачених за в ідповідними бюджетними прог рамами.
Названа норма передбачає в становлення в абсолютних сум ах розмірів лише тих виплат, в ихідним критерієм розрахунк у яких є розмір мінімальної з аробітної плати. Відповідно її дія не поширюється на спір ні відносини, оскільки розмі р зазначених соціальних випл ат згідно із Законом України "Про соціальний захист дітей війни" залежить від розміру мінімальної пенсії за віком.
Отже, нарахування та виплат а у 2009 році дітям війни підвище ння до пенсії або щомісячног о грошового довічного утрима ння чи державної соціальної допомоги, що виплачується за мість пенсії, повинні здійсн юватися відповідно до норм З акону України "Про соціальни й захист дітей війни".
Судом встановлено, що Управ ління ПФУ Чернігівського ра йону Запорізької області пр отягом 2009 року цього не здійсн ювало, а виплати проводились на підставі п.8 Постанови Уряд у України «Про деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян» №530 від 28 т равня 2008 року.
Відтак, у зв'язку з неправи льним тлумаченням вимог зако нів відповідач допустив прот иправність дій та, як наслідо к, порушення права позивача.
При вчиненні цих дій Управл інню необхідно керуватись по ложеннями ч.1 ст.28 Закону Украї ни «Про загальнообов'язков е державне пенсійне страхува ння» з таких підстав.
Цією частиною статті Закон у передбачено, що мінімальни й розмір пенсії за віком вста новлюється у розмірі прожитк ового мінімуму для осіб, які в тратили працездатність, визн аченого законом.
Частиною 3 ст.28 вищевказано го Закону визначено, що мінім альний розмір пенсії за віко м, встановлений абзацом перш им частиною першої даної ста тті, застосовується виключно для визначення розмірів пен сії, призначених згідно з цим Законом.
Однак, у даному випадку міні мальний розмір пенсії за вік ом використовується не для в изначення розміру будь-якої пенсії, а лише як коефіцієнт д ля вирахування розміру щоміс ячної доплати, передбаченої ст.6 Закону України "Про соціа льний захист дітей війни".
Відтак, це ніяким чином не с уперечить приписам ч.3 ст.28 Зак ону України «Про загальнообо в'язкове державне пенсійне страхування».
На підставі викладеного, ке руючись ст.ст.213-215 ЦПК України, с уд
В И Р І Ш И В :
Позовну заяву ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Чернігівс ькому районі Запорізької о бласті про зобов'язання на рахування та виплати недопл аченої щомісячної державної соціальної допомоги як дит ині війни за 2007-2009 роки - задово льнити частково.
Зобов'язати управління Пен сійного фонду України в Черн ігівському районі Запорізь кої області нарахувати та ви платити ОСОБА_1 кошти, вип лата яких передбачена ст.6 Зак ону України "Про соціальний з ахист дітей війни" за період з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року, з 22 травня 2008року по 31 гр удня 2009 року з відрахуванням ф актично отриманих коштів за цей же період.
Відмовити ОСОБА_1 у зад оволенні позову в іншій част ині вимог.
На рішення суду до апеляцій ного суду Запорізької облас ті через суд першої інстанці ї може бути подано заяву про а пеляційне оскарження протя гом 10 днів з дня проголошення, з подальшою подачею скарги п ротягом 20 днів або в порядку ч .4 ст.295 ЦПК України.
Судя Пода Н.Н.
Суд | Чернігівський районний суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 21.07.2010 |
Оприлюднено | 04.08.2010 |
Номер документу | 10576645 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Чернігівський районний суд Запорізької області
Пода Наталія Миколаївна
Цивільне
Нововолинський міський суд Волинської області
Галушка Олександр Григорович
Цивільне
Любашівський районний суд Одеської області
Вужиловський Олег Володимирович
Цивільне
Веселівський районний суд Запорізької області
Нагорний Анатолій Олександрович
Цивільне
Краснолиманський міський суд Донецької області
Хмельов Анаталоій Федорович
Цивільне
Володарсько-Волинський районний суд Житомирської області
Сульженко Леонід Петрович
Цивільне
Першотравневий районний суд Донецької області
Скудін Володимир Євгенович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні