Постанова
від 23.09.2010 по справі 30/488
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУ Д УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 вересня 2010 р. № 30/488

Вищий господарськи й суд України у складі колегі ї суддів:

головуючого судді Добролюбової Т.В.

суддів Гоголь Т.Г.

Швеця В.О.

розглянувши

касаційну скаргу Заступника Генерального прокурора України в інтерес ах держави в особі Київської міської ради

на рішення Господарського суду м. Ки єва від 12.12.07

у справі № 30/488

за позовом Приватного підприємства " Гідрозона"

до Київської міської ради

Головного управління земе льних ресурсів виконавчого о ргану Київської міської ради (Київської міської державно ї адміністрації)

про зобов"язання вчинити дії

Згідно з Розпорядження м заступника Голови Вищого г осподарського суду України № 02.03-10/625 від 22 вересня 201 0 року у зв'язку з виходом з від пустки судді Добролюбової Т. В. для розгляду касаційної ск арги у цій справі сформовано колегію суддів у складі: До бролюбової Т.В. (головуючог о), Гоголь Т.Г., Швеця В.О.

за участю представників сторін від:

прокуратури: Шаблін Є.І. (прокурор відділу ГПУ, посв. № 153),

позивача: Лисак О.М. (до в. від 22.09.10),

відповідача 1): Телицька В.А. (дов. від 25.08.10),

відповідача 2): не з'явили ся, належно повідомлені про ч ас та місце розгляду касацій ної скарги,

ВСТАНОВИВ:

Приватне підприємство " Гідрозона" звернулося з позо вом до Київської міської рад и, Головного управління земе льних ресурсів виконавчого о ргану Київської міської ради (Київської міської державно ї адміністрації) і просив виз нати за ним право на оренду зе мельної ділянки для реконст рукції, експлуатації та обсл уговування закладу громадсь кого харчування на о. Гідропа рк у Дніпровському районі м. К иєва згідно з проектом відве дення та висновками, які міст яться в ньому, який погоджени й в порядку, встановленому рі шенням Київської міської рад и від 15.07.04 № 457/1867 "Про врегулювання процедури передачі в корист ування земельних ділянок в м . Києві"; укласти договір оренд и земельної ділянки для реко нструкції, експлуатації та о бслуговування закладу грома дського харчування на о. Гідр опарк між ПП "Гідрозона" та Киї вською міською радою в редак ції, яка підписана позивачем та відповідає вимогам Закон у України "Про оренду землі" та Типовому договору оренди зе млі, що затверджений постано вою КМ України від 03.03.04 № 220 та пер едачу даної земельної ділянк и з моменту набрання чинност і судового рішення на умовах визначених договором; зобов "язати другого відповідача з ареєструвати договір оренди земельної ділянки з усіма до датками, що є його невід"ємним и частинами між позивачем та першим відповідачем.

Рішенням Господарського с уду м. Києва, ухваленим суддею Ващенко Т.М., позовні вимоги з адоволено. Приймаючи рішення , суд першої інстанції виходи в з того, що ПП "Гідрозона" вчин ено всі передбачені законода вством дії по оформленню зем ельної ділянки, а Київська мі ська рада, в порушення вимог с татті 181 Господарського кодек су України, ухиляється від ук ладення з позивачем договору оренди земельної ділянки.

Не погоджуючись з винесени м у справі рішенням, заступни к Генерального прокурора Укр аїни звернувся до Вищого гос подарського суду України з к асаційною скаргою, в якій про сить його скасувати і прийня ти нове рішення, яким відмови ти у задоволенні позову ПП "Гі дрозона" у частині визнання у кладеним договору оренди зем ельної ділянки, а в іншій част ині провадження у справі при пинити. Касаційна скарга обґ рунтована доводами щодо пору шення судом приписів статей 19, 142, 144 Конституції України, ста тей 9, 116 Земельного кодексу Укр аїни, пункту 34 статті 26 Закону У країни "Про місцеве самовряд ування в Україні", відповідно до яких необхідною умовою ук ладення, зміни та поновлення договору оренди земельної д ілянки, яка перебуває у держа вній або комунальній власнос ті, є наявність відповідного рішення органу місцевого са моврядування, яке в даному ви падку відсутнє. Крім того, про курор зазначив про необхідні сть припинення провадження у справі в частині зобов"язанн я Головного управління земел ьних ресурсів зареєструвати договір оренди земельної ді лянки, посилаючись на те, що у другого відповідача були від сутні підстави для реєстраці ї договору оренди землі, оскі льки такого договору між сто ронами підписано не було.

У відзиві на касаційну скар гу ПП "Гідрозона" вказало про з аконність та обґрунтованіст ь оскаржуваного рішення, у зв "язку з чим просило залишити й ого без змін, а касаційну скар гу - без задоволення.

Вищий господарський суд У країни, заслухавши допо відь судді Швеця В.О., поясненн я прокурора та представників сторін, переглянувши матері али справи і доводи касаційн ої скарги, перевіривши прави льність застосування судом п риписів чинного законодавст ва, відзначає наступне.

Як установлено судом та пі дтверджено матеріалами спра ви, предметом спору у даній сп раві є вимоги ПП "Гідрозона" до Київської міської ради, Голо вного управління земельних р есурсів виконавчого органу К иївської міської ради (Київс ької міської державної адмін істрації) про визнання за поз ивачем права на оренду земел ьної ділянки для реконструкц ії, експлуатації та обслугов ування закладу громадського харчування на о. Гідропарк у Д ніпровському районі м. Києва згідно з проектом відведенн я та висновками, які містятьс я в ньому, який погоджений в по рядку, встановленому рішення м Київської міської ради від 15.07.04 № 457/1867 "Про врегулювання проц едури передачі в користуванн я земельних ділянок в м. Києві ", а також визнати укладеним до говір оренди земельної ділян ки для реконструкції, експлу атації та обслуговування зак ладу громадського харчуванн я на о. Гідропарк у Дніпровськ ому районі між ПП "Гідрозона" т а Київською міською радою в р едакції, яка підписана позив ачем та відповідає вимогам З акону України "Про оренду зем лі" та Типовому договору орен ди землі, що затверджений пос тановою Кабінету Міністрів У країни від 03.03.04 № 220 і визнати пер еданою зазначену земельну ді лянку позивачу з моменту наб рання чинності судового ріше ння на умовах визначених дог овором. Задовольняючи позовн і вимоги, суд першої інстанці ї виходив з того, що позивачем вчинено всі необхідні дії дл я одержання спірної земельно ї ділянки у користування на у мовах оренди, однак, внаслідо к бездіяльності відповідачі в, ПП "Гідрозона" позбавлений м ожливості реалізувати своє п раво на отримання в користув ання зазначеної земельної ді лянки. Відтак, посилаючись на приписи статті 181 Господарсь кого кодексу України, статей 116, 124 Земельного кодексу Украї ни, статей 6, 16 Закону України "П ро оренду землі", суд дійшов ви сновку про наявність правови х підстав для зобов'язання ст орін даного спору укласти до говір оренди земельної ділян ки відповідно до поданого по зивачем проекту. Проте, колег ія суддів касаційної інстанц ії не погоджується з вказани ми висновками господарськог о суду, виходячи з наступного .

Право користування земел ьними ділянками унормоване г лавою 15 Земельного кодексу Ук раїни. Різновидом права кори стування земельною ділянкою є право на її оренду. За прип исами статті 16 цього Кодексу г ромадяни та юридичні особи н абувають права власності та права користування земельни ми ділянками із земель держа вної або комунальної власнос ті за рішенням органів викон авчої влади або органів місц евого самоврядування в межах їх повноважень. Отже, наведен ою нормою врегульовані відно сини щодо набуття громадянам и та юридичними особами прав а власності та права користу вання земельними ділянками т а встановлена підстава набут тя такого права, а саме: рішенн я органів місцевого самовря дування (виконавчої влади) в м ежах повноважень встановлен их Земельним кодексом Україн и. Порядок передачі земельни х ділянок в оренду визначени й статтею 124 Земельного кодекс у України, якою також встанов лено, що передача в оренду зем ельних ділянок, які перебува ють у державній або комуналь ній власності, здійснюється на підставі рішення органу в иконавчої влади або органу м ісцевого самоврядування. З з азначеною нормою кореспонду ється і стаття 16 Закону Україн и "Про оренду землі". Стат тею 93 Земельного кодексу Укра їни унормовано, що право орен ди земельної ділянки - це засн оване на договорі строкове п латне володіння і користуван ня земельною ділянкою, необх ідною орендареві для провадж ення підприємницької та іншо ї діяльності. Земельні ділян ки можуть передаватися в оре нду громадянам та юридичним особам України, іноземним гр омадянам і особам без громад янства, іноземним юридичним особам, міжнародним об'єднан ням і організаціям, а також ін оземним державам. Орендодавц ями земельних ділянок є їх вл асники або уповноважені ними особи.

Згідно з пунктом 34 статті 26 Закону України "Про місцеве с амоврядування в Україні" пит ання регулювання земельних в ідносин віднесено до компете нції сільських, селищних, міс ьких рад, які вирішуютьс я виключно на пленарних зас іданнях. З приписами наведен ої норми кореспондується і с таття 12 Земельного кодексу Ук раїни, якою передбачено, що до повноважень сільських, сели щних, міських рад належить ро зпорядження землями територ іальних громад, передача зем ельних ділянок комунальної в ласності у власність громадя н та юридичних осіб, надання з емельних ділянок у користува ння із земель комунальної вл асності, здійснення контролю за використанням та охороно ю земель комунальної власнос ті.

Відповідно до частини 1 с татті 124 Земельного кодексу Ук раїни передача в оренду земе льних ділянок, що перебувают ь у державній або комунальні й власності, здійснюється на підставі рішення відповідно го органу виконавчої влади а бо органу місцевого самовряд ування шляхом укладення дого вору оренди земельної ділянк и. Передача в оренду земельни х ділянок громадянам і юриди чним особам із зміною їх ціль ового призначення та із земе ль запасу під забудову здійс нюється за проектами відведе ння в порядку, встановленому статтями 118, 123 цього Кодексу.

Статтею 181 Господарського к одексу України встановлений загальний порядок укладання господарських договорів, ві дповідно до якого, господарс ький договір за загальним пр авилом, викладається у формі єдиного документа, підписан ого сторонами та скріпленого печатками. Проте допускаєть ся укладення господарських д оговорів у спрощений спосіб, тобто шляхом обміну листами , факсограмами, телеграмами, т елефонограмами тощо, а також шляхом підтвердження прийня ття до виконання замовлень, я кщо законом не встановлено с пеціальні вимоги до форми та порядку укладення даного ви ду договорів. Проект договор у може бути запропонований б удь-якою із сторін. У разі якщо проект договору викладено я к єдиний документ, він надаєт ься другій стороні у двох при мірниках. Сторона, яка одержа ла проект договору, у разі зго ди з його умовами оформляє до говір відповідно до вимог ча стини першої цієї статті і по вертає один примірник догово ру другій стороні або надсил ає відповідь на лист, факсогр аму тощо у двадцятиденний ст рок після одержання договору . Поняття договору оренди зем лі, вимоги до його форми та умо ви договору оренди землі виз начено у розділі І Закону Укр аїни "Про оренду землі". За при писами статті 14 цього Закону д оговір оренди землі укладаєт ься у письмовій формі та за ба жанням однієї сторони може б ути посвідчений нотаріально . Типова форма договору затве рджуються постановою Кабіне ту Міністрів України.

Стаття 15 Закону Укра їни "Про оренду землі" визнача є істотні умовами договору о ренди землі. За її приписами д о істотних умов належить: об'є кт оренди (місце розташуванн я та розмір земельної ділянк и), строк дії договору, орендна плата із зазначенням її розм іру, індексації, форм платежу , строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальн ості за її несплату, умови вик ористання та цільове признач ення земельної ділянки, яка п ередається в оренду, умови зб ереження стану об'єкта оренд и, умови і строки передачі зем ельної ділянки орендарю та п овернення її орендодавцеві, існуючі обмеження (обтяження ) щодо використання земельно ї ділянки, визначення сторон и, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об 'єкта оренди чи його частини т а відповідальність сторін, у мови передачі у заставу та вн есення до статутного фонду п рава оренди земельної ділянк и. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазнача тися і інші умови. Частиною 2 н аведеної норми встановлено, що відсутність у договорі ор енди землі однієї з істотних умов, передбачених цією стат тею, а також порушення вимог с татей 4 - 6, 11, 17, 19 Закону України "П ро оренду землі" є підставою д ля відмови в державній реєст рації договору оренди, а тако ж для визнання договору неді йсним відповідно до закону. К рім того, за приписами статті 15 зазначеного Закону невід'єм ною частиною договору оренди землі є: план або схема земель ної ділянки, яка передається в оренду, кадастровий план зе мельної ділянки з відображен ням обмежень (обтяжень) у її ви користанні та встановлених з емельних сервітутів, акт виз начення меж земельної ділянк и в натурі (на місцевості), акт приймання-передачі об'єкта о ренди, проект відведення зем ельної ділянки у разі його ро зроблення згідно із законом. Розглянувши спір та спонука вши першого відповідача укла сти договір оренди земельної ділянки з позивачем, суд перш ої інстанції не встановив та не дослідив усі обставини сп рави з якими законодавство п ов'язує можливість передачі земельної ділянки в оренду, п равові підстави для укладенн я договору оренди, а у разі їх наявності не з'ясував чи відп овідає проект договору оренд и земельної ділянки вимогам Закону України "Про оренду зе млі". Відповідно до вимог стат ті 1117 Господарського процесуа льного кодексу України, пере глядаючи в касаційному поряд ку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встан овлених фактичних обставин с прави перевіряє правильніст ь застосування судом першої чи апеляційної інстанції нор м матеріального і процесуаль ного права. Касаційна інстан ція не має права встановлюва ти або вважати доведеними об ставини, що не були встановле ні у рішенні або постанові го сподарського суду чи відхиле ні ним, вирішувати питання пр о достовірність того чи іншо го доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати н ові докази або додатково пер евіряти докази. У зв'язку із не повним дослідженням обстави н справи, що мають значення дл я її вирішення, рішення у дані й справі підлягає скасуванню , а матеріали справи передачі на новий розгляд до Господар ського суду м. Києва. При новом у розгляді справи суду першо ї інстанції необхідно врахув ати викладене, всебічно і пов но з' ясувати та перевірити всі фактичні обставини справ и, надати об' єктивну оцінку доказам, які мають юридичне з начення для її розгляду, прав ильно застосувати норми мате ріального права, які регулюю ть спірні відносини та прийн яти нове рішення.

З огляду на зазначене та к еруючись статтями 108, 1115 , 1117, 1119, 11110 , 11 111 Господарського процесуаль ного кодексу України, Вищий г осподарський суд України, -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу заступ ника Генерального прокурора України в інтересах держави в особі Київської міської ра ди задовольнити частково.

Рішення Господарського су ду міста Києва від 12.12.07 у справі № 30/488 скасувати. Матеріали спр ави скерувати для нового роз гляду до Господарського суду м. Києва.

Головуючий суддя Т. Добролюбов а

Судді Т. Гоголь

В. Швець

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення23.09.2010
Оприлюднено08.10.2010
Номер документу11531775
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —30/488

Ухвала від 15.10.2013

Господарське

Господарський суд міста Києва

Сівакова В.В.

Ухвала від 25.09.2013

Господарське

Господарський суд міста Києва

Сівакова В.В.

Ухвала від 16.11.2010

Господарське

Господарський суд міста Києва

Сівакова В.В.

Ухвала від 26.10.2010

Господарське

Господарський суд міста Києва

Сівакова В.В.

Ухвала від 14.10.2010

Господарське

Господарський суд міста Києва

Сівакова В.В.

Постанова від 23.09.2010

Господарське

Вищий господарський суд України

Швець В.О.

Ухвала від 03.09.2010

Господарське

Вищий господарський суд України

Швець В.О.

Постанова від 29.03.2007

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Синиця О.Ф.

Рішення від 12.12.2007

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ващенко Т.М.

Постанова від 19.06.2007

Господарське

Вищий господарський суд України

Овечкін В.Е.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні