Постанова
від 25.05.2009 по справі 2-а-1235/09
ГОЛОСІЇВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

Справа 2-а-1235/09

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 травня 2009 року Голосіївсь кий районний суд м. Києва у скл аді:

головуючого судді Ч ередниченко Н.П.

при секретарі Гайді В.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адмініст ративну справу за позовом О СОБА_1 до Управління Пенсій ного Фонду України в Голосії вському районі м. Києва про по новлення пропущеного строку для звернення до суду та стяг нення недоплаченої щомісячн ої державної соціальної допо моги «Дітям війни», -

встановив:

Позивач 09.04.2009 року звернулас я до суду з позовною заявою, в якій просить визнати протипр авною бездіяльність Управлі ння Пенсійного фонду України в Голосіївському районі м. Ки єва, зобов'язати Управління П енсійного фонду України в Го лосіївському районі м. Києва здійснити перерахування пен сії та забезпечити її виплат у відповідно до Закону Украї ни „Про соціальний захист ді тей війни" від 18.11.2004 року та ріше ння Конституційного суду Укр аїни від 09.07.2007 №6-рп/2007 (справа №1-29/2007 ), починаючи з 01.01.2006 року по 31.12.2008 ро ку.

В обґрунтування своїх вимо г позивач зазначив, що є "дитин ою війни" в розумінні Закону У країни "Про соціальний захис т дітей війни" і має право на п ільги, передбачені цим Закон ом. Зокрема, посилаючись на ст аттю 6 Закону України "Про соці альний захист дітей війни", по зивач зазначив, що він має пра во на отримання щомісячної д оплати до пенсії у розмірі 30% м інімальної пенсії за віком. П озивач також вказав, що безді яльність відповідача грубо п орушила її законні права, поз бавила права отримувати щомі сячну доплату до пенсії в нал ежному розмірі, що свідчить п ро нехтування правами громад ян з боку відповідача.

Позивач в судовому засідан ні вимоги позову підтримала за вищевикладеними обставин ами та просила їх задовольни ти в повному обсязі.

Представник відповідача в судове засідання не з'явився , направивши до суду заперече ння в яких просив слухати спр аву у його відсутності. В свої х запереченнях відповідач за значив, що він діяв в межах пов новажень, наданих йому закон ами України та підзаконними нормативно-правовими актами . Зокрема зазначив, що позивач знаходиться на обліку в упра влінні Пенсійного фонду Укра їни у Голосіївському районі м. Києва, отримує пенсію за вік ом та має статус „дитини війн и" відповідно до Закону Украї ни „Про соціальний захист ді тей війни" від 18.11.2004 року №2195-ІУ, як ий набрав чинності з 01.01.2006 року. Посилається на те, що позивач ем пропущений строк позовної давності для звернення до су ду за захистом своїх порушен их прав, свобод та інтересів, я кий статтею 99 КАС України вста новлений в 1 рік. Оскільки За кон України „Про соціальни й захист дітей війни" від 18.11.2004 р оку був надрукований в офіці йних виданнях „Голос України " 2004 року (№427) від 28.12.2004 року та „Уря довий кур'єр" 2004 (№244) від 22.12.2004 року, він був оприлюднений, а тому п озивач мав можливість отрима ти необхідний обсяг інформац ії щодо своїх прав згідно вка заного закону. Тому, відповід ач зазначає, що відповідно до п.1 статті 100 КАС України пропущ ення строку звернення до адм іністративного суду є підста вою для відмови в задоволенн і адміністративного позову з а умови, якщо на цьому наполяг ає одна із сторін. Стосовно що місячної доплати до пенсії

за 2008 рік, зазначає, що вказа ні в Законі України „Про соці альний захист дітей війни" 30% з астосовується виключно для в изначення розміру пенсій, пр изначених згідно з цим закон ом, а тому при перерахунку та п ідвищенні пенсій він не заст осовується.

Розглянувши подані позив ачем та відповідачем докумен ти і матеріали, всебічно і пов но з'ясувавши всі фактичні об ставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши до кази, які мають юридичне знач ення для розгляду справи і ви рішення спору по суті, суд вст ановив наступне.

Позивач належить до катего рії дитина війни, що підтверд жується наданими документам и до матеріалів справи та не с простовано відповідачем.

ОСОБА_1,ІНФОРМАЦІЯ_1 зн аходиться на обліку в Управл інні Пенсійного фонду Україн и в Голосіївському районі м. К иєва і отримує пенсію за віко м.

Згідно зі ст. 1 Закону Україн и "Про соціальний захист діте й війни" дитиною війни є особа , яка є громадянином України т а якій на час закінчення (2 вер есня 1945 року) Другої світової в ійни було менше 18 років.

Законом України "Про соціал ьний захист дітей війни» № 2195-IV від 18.11.2004, який набрав чинності з 01.01.2006, встановлено правовий с татус дітей війни і визначен о основи їх соціального захи сту та гарантовано їх соціал ьну захищеність шляхом надан ня пільг і державної соціаль ної підтримки.

Відповідно до ст. 6 Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни» позивач ОСОБА _1 має право на отримання дер жавної соціальної підтримки , а саме підвищення до пенсії н а 30% мінімальної пенсії за вік ом (в редакції Закону від 18.11.2004 р оку №2195-ІУ, набрав чинності 01.01.2006 року).

Дію статті 6 зупинено на 2007 рі к, з урахуванням статті 111 Зако ну України від 19.12.2006 p. № 489-V, згідно із Законом України від 19.12.2006 p. № 489-V.

Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 № 6-рп/2007 (у с праві № 1-29/2007 за конституційним поданням 46 народних депутаті в України щодо відповідності Конституції України (консти туційності) положень статей 29, 36, частини другої статті 56, час тини другої статті 62, частини першої статті 66, пунктів 7, 9, 12, 13, 14, 23, 29, 30, 39, 41, 43, 44, 45, 46 статті 71, статей 98, 101, 1 03, 111 Закону України "Про Держав ний бюджет України на 2007 рік" (с права про соціальні гарантії громадян)) зупинення дії стат ті 6 на 2007 рік, передбачене пунк том 12 статті 71 Закону України в ід 19.12.2006 №489-V та положення ст. 111 бул и визнані такими, що не відпов ідають Конституції України ( є неконституційним), втрачаю ть чинність з дня ухвалення К онституційним Судом України рішення про їх неконституці йність, рішення Конституційн ого Суду України від 09.07.2007 року зворотної дії в часі не має, ві дтак на період до 09 липня 2007 рок у не поширюється. Рішень щодо аналогічних норм Закону Укр аїни „Про Державний бюджет н а 2006 рік" Конституційним Судом України не приймалось.

Стосовно позовної вимоги п ро визнання протиправною без діяльності та здійснення нар ахування та виплати зазначен ого підвищення за період з 01.01.2 006 року по 31.12.2007 р. суд вважає необ хідним зазначити, що позивач ем пропущений строк позовної давності для звернення до су ду за захистом своїх порушен их прав, свобод та інтересів, я кий статтею 99 КАС України вста новлений в 1 рік. Оскільки За кон України „Про соціальни й захист дітей війни" від 18.11.2004 р оку був надрукований в офіці йних виданнях „Голос України " 2004 року (№427) від 28.12.2004 року та „Уря довий кур'єр" 2004 (№244) від 22.12.2004 року, він був оприлюднений, а тому п озивач мав можливість отрима ти необхідний обсяг інформац ії щодо своїх прав згідно вка заного закону. Тому, відповід но до п.1 статті 100 КАС України п ропущення строку звернення д о адміністративного суду є п ідставою для відмови в задов оленні адміністративного по зову за умови, якщо на цьому на полягає одна із сторін. Як сві дчать пояснення представник а відповідача, останній напо лягає на застосуванні строку позовної давності. Оскільк и позивачем не надано підтв ерджень поважності причин пр опуску строку позовної данос ті і на його застосуванні нап олягає відповідач - суд прийш ов до висновку, що у задоволен ні позову в даній частині нео бхідно відмовити.

Щодо позовних вимог про зді йснення нарахування та випла ти надбавки до пенсії за 2008 рік , суд вважає їх такими, що підл ягають частковому задоволен ню, виходячи з наступного.

Законом України «Про Держа вний бюджет України на 2008 рік т а про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 28 грудня 2007 року № 107-VI у Закон і України "Про соціальний зах ист дітей війни" (Відомості Ве рховної Ради України, 2005 p., № 4, ст . 94; 2006 p., № 9 - 11, ст. 96. № 19 - 20, ст. 166; 2007 р., № 7 - 8, ст . 66): текст статті 6 викладено в т акій редакції:

"Дітям війни (крім тих, на яки х поширюється дія Закону Укр аїни "Про статус ветеранів ві йни, гарантії їх соціального захисту") до пенсії або щоміся чного довічного грошового ут римання чи державної соціаль ної допомоги, що виплачуєтьс я замість пенсії, виплачуєть ся підвищення у розмірі надб авки, встановленої для учасн иків війни.

Ветеранам війни, які мають п раво на отримання підвищення до пенсії або щомісячного до вічного грошового утримання чи державної соціальної доп омоги, що виплачується заміс ть пенсії, відповідно до цьог о Закону та Закону України "Пр о статус ветеранів війни, гар антії їх соціального захисту " дане підвищення провадитьс я за їх вибором згідно з одним із законів".

Рішенням Конституційного Суду України у справі щодо пр едмета та змісту закону про Д ержавний бюджет України від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008, визнано такими, що не відповідають Ко нституції України (є неконст итуційними), положення статт і 67 розділу І, пунктів 2 - 4, 6 - 8, 10 - 18, пі дпункту 7 пункту 19, пунктів 20 - 22, 24 - 34, підпунктів 1 - 6, 8 - 12 пункту 35, пун ктів 36 - 100 розділу II "Внесення зм ін до деяких законодавчих ак тів України" та пункту 3 розділ у III "Прикінцеві положення" Зак ону України "Про Державний бю джет України на 2008 рік та про вн есення змін до деяких законо давчих актів України".

Суд керується положеннями частини 2 статті 152 Конституці ї України (№ 254к/96-ВР від 28.06.1996), у від повідності до якої закони, ін ші правові акти або їх окремі положення, що визнані неконс титуційними, втрачають чинні сть з дня ухвалення Конститу ційним Судом України рішення про їх неконституційність.

Отже, рішення Конституційн ого Суду України не мають зво ротної сили, а закони, інші пра вові акти або їх окремі полож ення, що визнані неконституц ійними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційни м Судом України рішення про ї х неконституційність.

Таким чином, право позивача на нарахування за період з 01.01. 2008 р. по 31.12.2008 р. відновилося з дня прийняття рішення Конституц ійним Судом України по справ і № 10-рп/2008 від 22.05.2008 р., при цьому в т ому правовому режимі, який іс нував до дня набрання сили зм ін, визнаних в подальшому нек онституційними. Таким чином, нарахування підвищення має бути вчинено з дня ухвалення вищевказаного рішення Конст итуційного Суду України, тоб то з 22.05.2008 р., на підставі положен ь статті 6 Закону України «Про соціальний захист дітей вій ни» у редакції, що діяла до 01.01.200 8 р.

Щодо розрахункової величи ни мінімальної пенсії за вік ом, з якої необхідно рахувати підвищення до пенсії дітям в ійни в розмірі 30%, суд приходит ь до наступних висновків.

Відповідно до ст. 17 Закону Ук раїни „Про державні соціальн і стандарти та державні соці альні гарантії" основні держ авні соціальні гарантії вста новлюються законами з метою забезпечення конституційно го права громадян на достатн ій життєвий рівень. До числа о сновних державних соціальни х гарантій включається мінім альний розмір пенсії за віко м.

При цьому, статтею 19 вказано го закону передбачено, що вик лючно законами України визна чається мінімальний розмір п енсії за віком.

Оскільки будь-яким іншим Законом, крім Закону України „Про загальнообов'язкове де ржавне пенсійне страхування ", мінімальний розмір пенсії н е встановлений, суд дійшов ви сновку про відсутність право вих підстав для застосування

будь-якої іншої величини, н іж встановлена названим зако ном, для розрахунку підвищен ня пенсії позивача як дитині війни.

Відповідно до ч. 1 ст. 28 Закону України „Про загальнообов'я зкове державне пенсійне стра хування", мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 25, а у жінок - 20 років страхового стажу встановлює ться у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втрати ли працездатність.

При цьому, частина 3 ст. 28 цьог о ж Закону передбачено, що мін імальний розмір пенсії за ві ком, встановлений частиною п ершою цієї статті, застосову ється виключно для визначенн я розмірів пенсій, призначен их згідно з цим Законом.

Однак враховуючи той факт,щ о Закон України «Про зага льнообов'язкове державне пен сійне страхування» є єдиним законодавчим актом, який виз начає розмір мінімальної пен сії за віком та зважаючи на по зицію Європейського Суду з п рав людини, відповідно до яко ї держава не може посилатися на відсутність певного норм ативного акту, який визначає механізм реалізації прав та свобод громадян, закріплени х у конституційних та інших а ктах, а громадяни повинні мат и змогу покладатися на зобов 'язання взяті державою, навіт ь якщо такі зобов'язання міст яться у законодавчому акті, я кий загалом не має автоматич ної прямої дії (справа Yvonne van Duyn v. Home Office (Case 41/74 van Duyn v. Home Office; справа про принц ип юридичної визначеності), с уд вважає за можливе застосу вати саме частину 1 ст 28 Закону України «Про загальнообов'я зкове державне пенсійне стра хування» для розрахунку зазн аченого підвищення дітям вій ни. Крім того, в даному випадку мінімальний розмір пенсії з а віком використовується не для визначення розміру будь- якої пенсії, а лише як розраху нкова величина для визначенн я розміру щомісячної доплати до пенсії, передбаченої Зако ном України «Про соціальний захист дітей війни», оскільк и цей закон передбачає в якос ті критерію визначення розмі ру щомісячної доплати до пен сії саме із розрахунку мінім альної пенсії за віком, що на д умку суду не суперечить вимо гам ч. 3 ст. 28 Закону України «Пр о загальнообов'язкове держав не пенсійне страхування».

Доводи відповідача про від сутність механізму реалізац ії статті 6 Закону України «Пр о соціальний захист дітей ві йни» не можуть бути підставо ю для невиконання вимог зазн аченого Закону.

За вказаних обставин,суд пр иходить до висновку про необ хідність зобов'язати відпові дача здійснити перерахунок п енсії ОСОБА_1. за вищевказ аний період з підвищенням пе нсії на 30% з розміру мінімальн ої пенсії за віком, встановле ного ч. 1 ст. 28 Закону України «П ро загальнообов'язкове держа вне пенсійне страхування» та провести відповідні виплати .

Із змісту позовної заяви вб ачається, що в даному спорі фа ктично оскаржується бездіял ьність територіального упра вління пенсійного фонду Укра їни, щодо відмови в нарахуван ні зазначеного підвищення до пенсії.

Згідно ч.2 ст. 11 КАС України, су д вважає необхідним вийти за межі позовних вимог та, задов ольняючи позов в цій частині , визнати бездіяльність упра вління протиправною.

Позовні вимоги ОСОБА_1 щ одо зобов'язання відповідног о управління Пенсійного фону України нарахувати недоплач ену щомісячну державну соціа льну допомогу дитині війни у визначеній позивачем грошов ій сумі не підлягають задово ленню, оскільки суд не може пе ребирати на себе функцію орг ану, на якого законодавством покладено такі повноваження .

Згідно з ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах пр о протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта вл адних повноважень обов'язок щодо доказування правомірно сті свого рішення, дії чи безд іяльності покладається на ві дповідача, якщо він заперечу є проти адміністративного по зову.

Відповідач, як суб'єкт владн их повноважень,не довів прав омірність прийнятого ним оск аржуваного рішення про відсу тність підстав для нарахуван ня підвищення.

Зважаючи на всі наведені об ставини в їх сукупності, суд д ійшов висновку, що позовні ви моги позивача підлягають зад оволенню частково.

Враховуючи викладене та ке руючись ст. 64 Конституції Укра їни, ст.ст. Закону України «Про соціальний захист дітей вій ни», Законом України «Про вик онання рішень та застосуванн я практики Європейського суд у з прав людини», ст.ст. 7,8, 9, 10, 11, 69-71, 9 4, 158-163 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Управління Пенсі йного Фонду України в Голосі ївському районі м. Києва про с тягнення недоплаченої щоміс ячної державної соціальної д опомоги «Дітям війни» задово льнити частково.

Визнати бездіяльність Упр авління Пенсійного фонду Укр аїни в Голосіївському районі м. Києва протиправною.

Зобов'язати Управління Пен сійного фонду України в Голо сіївському районі м. Києва зд ійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 з підвищенням її на 30% мінімальної пенсії за віко м з розміру, встановленого ч.1 ст. 28 Закону України «Загально обов'язкове державне пенсійн е страхування» та провести в ідповідні виплати за період з 22.05.2008 року по 31.12.2008 року, відповід но до Закону України «Про соц іальний захист дітей війни».

В задоволенні іншої частин и позовних вимог відмовити.

Постанова відповідно до ч. 1 ст. 254 Кодексу адміністративн ого судочинства України наби рає законної сили після закі нчення строку подання заяви про апеляційне оскарження, в становленого цим Кодексом, я кщо таку заяву не було подано .

Постанова може бути оскарж ена до суду апеляційної інст анції протягом десяти днів з дня її складення в повному об сязі за правилами, встановле ними ст. ст. 185-187 Кодексу адмініс тративного судочинства Укра їни, шляхом подання через суд першої інстанції заяви про а пеляційне оскарження з насту пним поданням протягом двадц яти днів апеляційної скарги. Апеляційна скарга може бути подана без попереднього под ання заяви про апеляційне ос карження, якщо скарга подаєт ься у строк, встановлений для подання заяви про апеляційн е оскарження.

СудГолосіївський районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення25.05.2009
Оприлюднено15.10.2010
Номер документу11537996
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-1235/09

Постанова від 25.05.2009

Адміністративне

Голосіївський районний суд міста Києва

Чередніченко Н.П.

Постанова від 13.05.2009

Адміністративне

Оболонський районний суд міста Києва

Поліщук Н.В.

Постанова від 10.06.2010

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Коротких А. Ю.

Постанова від 30.11.2009

Адміністративне

Решетилівський районний суд Полтавської області

Микитенко Віталій Михайлович

Ухвала від 05.03.2009

Адміністративне

Мукачівський міськрайонний суд Закарпатської області

Слюсарчук В.М.

Постанова від 23.06.2009

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лиска І.Г.

Ухвала від 05.03.2010

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Лиска Т.О.

Постанова від 29.12.2009

Адміністративне

Барвінківський районний суд Харківської області

Коптєв Юрій Анатолійович

Постанова від 22.12.2009

Адміністративне

Алуштинський міський суд Автономної Республіки Крим

Хотянова Валентина Вікторівна

Постанова від 26.05.2009

Адміністративне

Новокаховський міський суд Херсонської області

Чирський Геннадій Михайлович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні