Рішення
від 30.01.2024 по справі 580/3523/23
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 січня 2024 року справа № 580/3523/23

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі судді Л.В.Трофімової за участі секретаря судового засідання Проценко В.С. розглянув у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу №580/3523/23 за позовом Золотоніської окружної прокуратури (вул. Шевченка 153, м. Золотоноша, Черкаська область, 19701, ЄДРПОУ 02911119) [прокурор Панченко М.О. за посадою] в інтересах держави (орган уповноважений здійснювати функції держави у спірних правовідносинах відсутній) до Іркліївської сільської ради (вул. Соборності 2, с. Іркліїв, Золотоніський район, Черкаська область, 19950, код ЄДРПОУ 34177193) [представник відповідача не прибув], Служби відновлення та розвитку інфраструктури у Черкаській області (бул. Шевченка 389, м. Черкаси, 18006, ЄДРПОУ 05422303) [представник відповідача - адвокат Драченко В.С. згідно довіреності від 08.01.2024 №26/13] про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, ухвалив рішення.

І. ПРОЦЕДУРА /ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ

09.05.2023 вх.№18074/23 прокурор, звернувшись в інтересах держави до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Іркліївської сільської ради, просить: визнати протиправною бездіяльність Іркліївської сільської ради щодо невжиття заходів з приводу набуття права власності на гідротехнічну споруду, тип гідротехнічних споруд шахтний 31Б в адміністративних межах села Іркліїв Золотоніського району Черкаської області, розташованих на водному об`єкту - ставок, площа водного об`єкта становить 58,1632 га, з кадастровим номером №7125182800:05:000:6005 розташованого на річці Ірклій; - зобов`язати Іркліївську сільську раду вчинити дії, спрямовані на набуття права власності на гідротехнічну споруду, тип гідротехнічних споруд шахтний 31 Б в адміністративних межах села Іркліїв Золотоніського району Черкаської області розташованих на водному об`єкту - ставок, площа водного об`єкта становить 58,1632 га, з кадастровим номером №7125182800:05:000:6005 розташованого на річці Ірклій.

Ухвалою суду від 14.09.2023 відкрите провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні). Ухвалою суду від 15.12.2023 постановлено подальший розгяд справи здійснювати за правилами загального позовного, призначене підготовче судове засідання на 19.12.2023-відкладене на 25.12.2023 - залучено другим відповідачем (співвідповідачем) Службу відновлення та розвитку інфраструктури у Черкаській області; 17.01.2024 - закрите підготовче провадження і призначений розгляд справи по суті. Суд відмовив у задоволенні клопотання відповідача про залучення третіх осіб з урахуванням листа від 14.06.2023 №07-04/76 (а.с.156 т.1) про те, що гідротехнічна споруда (входить до складу водного об`єкта площею 58.1632 га з кадастровим номером 7125182800:05:000:6005) на балансі ДП «Укрриба» не обліковується.

ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА

В обґрунтуванні позовних вимог зазначається, що відповідач обізнаний про існування гідротехнічної споруди на території Іркліївської сільської ради власник якої не встановлений. На виконання рішення Черкаської обласної ради від 24.04.2015 №39-16/VІ рекомендовано радам здійснити інвентаризацію гідротехнічних споруд, що входять до складу штучних водних об`єктів. Органи місцевого самоврядування діють в інтересах територіальних громад. Золотоніська окружна прокуратура обгрунтувала звернення до суду з цим позовом спрямованістю на задоволення суспільної потреби у відновленні законності під час вирішення суспільно значимого питання користування комунальним майном без правовстановлюючих документів, що свідчить про наявність передбачених ч. 3 статті 23 Закону України «Про прокуратуру» підстав для представництва інтересів держави в суді. Прокурор стверджує. що у порушення ст.2, 3, 18 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», ст.60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» Іркліївською сільською радою не вжито заходів спрямованих на оформлення права власності на гідротехнічну споруду в адміністративних межах села Іркліїв щодо управління майном на відповідних територіях. правильне застосування законодавства становить суспільний інтерес та стосується справедливої рівноваги за відсутності іншого органу.

25.12.2023 вх.57757/23 прокурор просив залучити до участі у справі третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні Відповідача - Службу відновлення та розвитку інфраструктури у Черкаській області (ЄДРСР 05422303).

30.01.2024 вх.5210/24 прокурор зазначив, що згідно акта інвентаризації від 16.01.2017 №6-1 за межами населеного пункту Іркліївської сільської ради є ставок площею 58.1632 га на ділянці 7125182800:05:000:6005 та гідротехнічна споруда. У листі від 28.09.2023 №1523/10-12 Іркліївська сільська рада повідомила: гідротехнічна споруда, що знаходиться в адміністративних межах села Іркліїв на водному об`єкті - ставок площею 58.1632 га на ділянці 7125182800:05:000:6005 розташованого на річці Ірклій має площу 127.6 кв.м., висота - 8.8 м, ширина 14.5 м, орієнтовна дата введення в експлуатацію 1970 рік. Прокурор наголошує, що 12.01.2024 право власності на земельну ділянку 7125182800:05:000:6005 зареєстроване за Іркліївською сільською радою (ЄДРПОУ 34177193).

30.01.2024 вх.5134/24 Черкаська обласна прокуратура у відповідь на заперечення Іркліївської сільської ради зазначає: землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, органи виконавчої влади, які здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.

ІІІ. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧІВ

Відповідач позов не визнав. 09.10.2023 вх. № 42830/23 надав до суду відзив на позовну заяву, де зазначив, що згідно даних регіонального офісу водних ресурсів у Черкаській області Державного агентства водних ресурсів за результатами інвентаризації гідротехнічних споруд в межах Іркліївської сільської ради в 2017 році спірна споруда знаходиться за межами сільської ради та відповідно до даних з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку на якій знаходиться споруда - кадастровий номер 7125182800:05:000:6005 (цільове призначення - 10.07 для рибогосподарських потреб, землі сільськогосподарського призначення) площею 59.1632 га є державною власністю і субєктом права власності якої є Черкаська обласна державна адміністрація (а.с.217 т.1). 02.03.23021 Іркліївська сільська рада звернулась до Служби автомобільних доріг в Черкаській області з проханням взяти на облік та проведення ремонту гідротехнічної споруди, що знаходиться на ділянці дороги Н-08 Бориспіль-Дніпро-Запоріжжя-Маріуполь на ділянці км 136+200 км 151+100, що проходить через с.Іркліїв Золотоніського району та отримала повідомлення: на вказаній ділянці автомобільної дороги знаходиться водопропускна труба, що обладнана водозапірною арматурою, що буде відремонтована у межах проведення капітального ремонту ділянки автомобільної дороги. 25.05.2023 та 31.05.2023 Іркліївська сільська рада звернталась до Державного агентства відновлення та розвитку інфрастуктури України у Черкаській області і отримала відповіді від 14.06.2023 вих.№767/02 та від 30.05.23023 вих.№687/02 про те, що водопропускна труба є конструктивним елементом автомобільної дороги Н-08 Бориспіль-Дніпро-Запоріжжя-Маріуполь і перебуває на балансі служби. 19.12.2023 вх.57034/23, 25.12.2023 вх.57973/23 відповідач просив залучити ДП «Укрриба», Регіональне відділення фонду Державного майна, Державне агенство з меліорації та рибного господарства України, проте не окреслює на чиїй стороні з якими вимогами і на які права та обовязки кожного із суб`єктів може вплинути рішення у справі. Сільський голова Анатолій Писаренко 23.01.2024 вх.3874/24 повідомив з доданими фотодокументами: гідротехнічна споруда на ділянці 7125182800:05:000:6022 перебуває на праві постійного користування земельною ділянкою у Служби відновлення та розвитку інфраструктури у Черкаській області (Служби автомобільних доріг у Черкаській області) та межує із ділянкою 7125182800:05:000:6005, тому Іркліївська сільська рада немає можливості набути право комунальної власності на земельну ділянку 7125182800:05:000:6022 чи її частину, де розміщена спірна гідроспоруда. 24.01.2024 вх.№4231/24 відповідач зазначив: згідно інформації з ДЗК та Державного реєстру Національної інфраструктури геопросторових даних земельна ділянка 7125182800:05:000:6022 на якій розміщена гідроспоруда межує із земельною ділянкою 7125182800:05:000:6005 на якій є ставок. У судове засідання з розгляду справи по суті відповідач не прибув, 26.01.2024 вх.4827/24, 29.01.2024 вх.4899/24 просив проводити розгляд справи без участі представника та у позовних вимогах просив відмовити повністю.

09.01.2024 вх.1400/24 Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Черкаській області підтвердила, що на балансі (субрахунок основних засобів 1032 «дорога та дорожні споруди» первісна вартість 1716587461.40 грн - залишкова 1442581057.73 грн) перебуває автомобільна дорога загального користування державного значення Н-08 Бориспіль-Дніпро-Запоріжжя (через Кременчук)-Маріуполь км 81+003-км168+695 протяжність 87.7 км. Водопропускна труба на км 142+940 автодороги перебуває на балансі та її вартість не може бути виокремлена з балансової вартості автомобільної дороги. Графічно розташування водопропускної труби відображено у технічному паспорті автомобільної дороги Бориспіль-Дніпропетровськ-Запоріжжя (найменування дороги змінено постановою КМУ від 16.09.2015 №712) том1, а технічні характеристики труби неведені у технічному паспорті том 2 (штучні споруди): згідно облікової картки труба має довжину 15.2 м, отвір 3х(2.0х2.0)м, матеріал труби - залізобетон, товщина стінок - 20 см. Конструкцією водопропускної труби не передбачено влаштування водозапірної арматури, крім конструктивного елементу - шахтного водоприймача, проте існуюча арматура, що встановлена для підняття водного горизонту в ставку вище проектного рівня є самочинною побудовою без погодження із Службою як балансоутримувачем водопропускної труби. 11.12.2020 між Службою автомобільних доріг у Черкаській області та Черкаським відділом комплексного проектування ДП Українського інституту з проектування об`єктів дорожнього господарства «Укрдіпродор» укладений договір №199/1-03 з надання послуг з ророблення документації на капітальний ремонт автомобільної дороги загального користування державного значення Н-08 Бориспіль-Дніпро-Запоріжжя (через Кременчук)-Маріуполь на ділянці км 136+200 - км 151+100 Черкаська область (ДК 021:2015 - 71320000-7 послуги з інженерного проектування). Згідно робочого проекту передбачено, що на ПК 67+28 розташована труба з отвром (2х3)х3 довжиною 15.2 м - залізобетонна труба на вході обладнана шлюзовими камерами, що працюють для пропуску води зі ставу, тому передбачається виконання підготовчих робіт, очищення русла та тіла труби від замулення та сміття, укріплення русла та відкосів труби монолітним бетоном, проектом передбачається влаштування очисних споруд. Для попередження попадання атмосферної води з полотна автомобільної дороги в ставок та річку Ірклій влаштовуються очисні споруди в кількості 3 шт продуктивністю 3.7 і 30 л, що очищають атомосферні води від нафтопродуктів та домішок перед скидом у воду. 14.12.2021 між Службою автомобільних доріг у Черкаській області та ТОВ «Спільне українсько-німецьке підприємство «Автострада» укладений договір на виконання робіт протягом травня - грудня 2022, проте у зв`язку із введенням режиму воєнного стану згідно з додатковою угодою строк змінений: травень-грудень 2024 року.

12.01.2024 вх. 2121/24 Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Черкаській області у відзиві заперечувала з покликанням на додаток А ДБН В.2.4-3:2010 щодо розмежування поняття гідротехнічна споруда і водопропускна труба автодороги, позаяк водозапірна арматура на водопропускній трубі, що установлена самочинно невідомими особами не є її конструктивним елементом, не входить до складу автомобільної дороги та не перебуває на балансі Служби. Водозапірна арматура, якою обладнана труба, не належить ремонту та реконструкції, тому з метою дотримання державних стандартів на території ланшафтного заказника місцевого значення «Мацькова гора» Служба рекомендувала власнику ставу та водозапірної арматури звернутись до Служби для узгодження технічних рішень щодо ремонту ділянки дороги, позаяк до Служби надійшов лист від 08.07.2021 №15721/02/10-02-16 Управління екології та природних ресурсів щодо розгляду заяви В.Душейка Голови громадської організації «Ірклій- ЕКО» про запланований демонтаж гідроспоруди та спуск води з водного об`єкту. Інформація про знаходження на земельних ділянках, зокрема № 7125182800:05:000:6005 об`єкту природно-заповідного фонду - ланшафтного заказника місцевого значення «Мацькова гора» зазначена у листі Черкаської обласної військової адміністрації від 11.04.2023 №01/01-48/3381/01/01-48/8462, де висновується: зобов`язання щодо забезпечення дотримання охорони та збереження території заказника покладено на Іркліївську сільську раду.

ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Спірним у даній справі є те, чи має вчиняти дії власник земельної ділянки, у даному випадку, орган місцевого самоврядування, який не взяв на баланс гідротехнічну споруду (у контексті розмежування поняття гідротехнічна споруда із водозапірною арматурою на водопропускній трубі, що установлена самочинно невідомими особами і не є її конструктивним елементом та водопропускна труба автодороги), що знаходиться на земельній ділянці № 7125182800:05:000:6005 об`єкту природно-заповідного фонду - ланшафтного заказника місцевого значення «Мацькова гора».

Преюдицію утворюють виключно лише ті обставини, що безпосередньо досліджувалися і встановлювалися судом, що знайшло відображення в мотивувальній частині судового акта.

Суд встановив, що у справі № 580/52/23 (ЄДРСР 109632579) Черкаський окружний адміністративний суд визнав протиправною бездіяльність Іркліївської сільської ради Золотоніського району Черкаської області щодо незабезпечення проведення робіт з винесення меж території ландшафтного заказника місцевого значення «Мацькова гора» площею 101, 7201 га, закріплення їх в натурі (на місцевості) та встановлення інформаційно-охоронних знаків встановленого зразка; зобов`язав Іркліївську сільську раду Золотоніського району Черкаської області відповідно до вимог чинного законодавства України забезпечити проведення робіт з винесення меж території ландшафтного заказника місцевого значення «Мацькова гора» площею 101, 7201 га, закріплення їх в натурі (на місцевості) та встановлення інформаційно-охоронних знаків встановленого зразка. Рішенням Черкаської обласної ради від 11.09.2020 №38-20/VII «Про території та об`єкти природно-заповідного фонду області» затверджено пропозицію Черкаської обласної державної адміністрації щодо оголошення територій в адміністративних межах Іркліївської сільської ради, за межами населеного пункту, що мають природоохоронне та естетичне значення і підлягають особливій охороні, ландшафтним заказником місцевого значення «Мацькова гора» площею 101,7201 га. Відповідно до пункту 2 вказаного рішення, Іркліївській сільській раді, у віданні якої знаходиться об`єкт природно-заповідного фонду, запропоновано протягом року розробити документацію зі встановлення меж ландшафтного заказника в натурі (на місцевості). Встановлено, що Іркліївській сільській раді Управлінням екології та природних ресурсів Черкаської обласної державної адміністрації відповідно до охоронного зобов`язання № 208 від 19.05.2021 передано під охорону та збереження ландшафтний заказник місцевого значення «Мацькова гора» загальною площею 101,7201 гектар. Згідно інформації Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області станом на 20.09.2022 в Державному земельному кадастрі відомості про ландшафтний заказник місцевого значення «Мацькова гора» загальною площею 101, 7201 гектар на підставі документації із землеустрою не вносилися, кадастровий номер не присвоювався. Інформація щодо встановлення меж ландшафтного заказника місцевого значення «Мацькова гора» загальною площею 101,7201 га в Управлінні екології та природних ресурсів Черкаської обласної державної адміністрації відсутня.

З ЄДРСР відомо, що у справі № 709/483/22 (115607517) у судовому засіданні досліджені докази сторони обвинувачення: показання представника потерпілого ОСОБА_7 , який повідомив, що основним видом діяльності державного підприємства «Іркліївський розплідник рослиноїдних риб» є розведення риби: від малька до великої риби. Територія підприємства близько 1100 га, складається з 57 ставків. Територія межує з селами Іркліїв, Скородистик, Воронинці. На даний час межі розплідника це Іркліївська ОТГ. Територія огороджена. На право постійного користування землею виданий державний акт і зареєстровано речове право. Здійснюється охорона території працівниками охорони.

У справі № 709/44/17: ЄДРСР 66183683 суд встановив, що згідно з довідкою ДП «Іркліївський розплідник рослиноїдних риб» від 19 грудня 2016 року № 950 станом на 26 жовтня 2016 року ціна реалізації риби становила: веслоноса 100,00 гривень за 1 кг, коропа 38,00 гривень за 1 кг, сома 50,00 гривень за 1 кг.

06.04.2023 листом №10-23-0.2-1678/2-23 Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області повідомляє, що відповідно до відомостей ДЗК цільове призначення земельної ділянки 7125182800:05:000:6005 у адміністративних межах Іркліївської сільської ради площею 58.1632 га - 10.07 для рибогосподарських потреб; правовстановлюючі документи, технічні характеристики гідротехнічних споруд, що розташовані на території Іркліївської сільської ради відсутні.

05.04.2023 №645/01/10-23-23 регіональний офіс водних ресурсів у Черкаській області інформував Золотоніську окружну прокуратуру про те, що у 2019 році інвентаризація водних обєктів та гідротехнічних споруд завершена усіма районними державними адміністраціями та міськими радами.

23.07.2019 №1128/01/10-20-19 регіональний офіс водних ресурсів у Черкаській області повідомив Чорнобаївську районну державну адміністрацію про те, що актами інвентаризації визначено, що у межах Чорнобаївського району перебуває 35 безгосподарських гідротехнічних споруд, зокрема: в адміністративних межах Іркліївської сільської ради три гідротехнічні споруди, що розташовані на водних обєктах площею 5.6311 га, 58.1632 га, 3.3258 га.

03.03.2023 №01-01-3/589 Золотоніська районна військова адміністрація Черкаської області повідомила Золотоніську окружну прокуратуру (Чорнобаївський відділ), що відповідно до ст.122 ЗК України райдержадміністрація не є розпорядником земель водного фонду та не є балансоутримувачем гідротехнічних споруд.

11.04.2023 №01/01-48/3381/01/01-48/8462 Черкаська обласна військова адміністрація повідомила Золотоніську окружну прокуратуру (Чорнобаївський відділ), що з метою обліку безхазяйних гідротехнічних споруд Черкаською обласною радою прийняте рішення від 24.04.2015 №39-16/VI «Деякі питання набуття права власності на обєкти безхазяйного нерухомого майна на території області», де органам місцевого самоврядування доручено провести інвентаризацію гідротехнічних споруд, розпочати процедуру прийняття їх у комунальну власність територіальних громад та запровадити платне користування спорудами шляхом укладання договорів оренди нерухомого майна між відповідними радами і користувачами земельних ділянок водного фонду. У листі зазначено: Золотоніською районною військовою адміністрацією повідомлено, що інвентаризація гідротехнічних споруд Іркліївською сільською радою не проводилось.

16.01.2017 в акті №6-1 інвентаризації водних об`єктів та гідротехнічних споруд с.Іркліїв комісія встановила, що за межами населеного пункту Іркліївської сільської ради є водний об`єкт - ставок та гідротехнічна споруда (тип шахтний) - орендар водного об`єкта ФОП ОСОБА_1 до 2037 року згідно договору оренди від 23.03.2007 №0407797700013 кадастровий номер земельної ділянки 7125182800:05:000:6005; відомості про наявність проектної документації - проект відведення земельної ділянки; загальний технічний стан греблі - задовільний, загальний технічний стан водовипуску - задовільний (затвердив голова районної державної адміністрації С.М.Джоболда - у складі комісії серед інших був сільський голова с.Іркліїв Поїздник Іван Михайлович).

V. НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН

Відповідно до ст.131-1 Конституції України на органи прокуратури покладається представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом. Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене статтями 2, 23 Закону України «Про прокуратуру» та статтею 53 КАС України.

Відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частин першої та п`ятої статті 16 Закону України від 21.05.1997 №280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон №280/97-ВР) органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, у межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону. Від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради. Згідно з частиною 1 статті 10 Закону №280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами. Відповідно до статті 25 Закону №280/97-ВР сільські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються, зокрема, питання прийняття рішень щодо відчуження відповідно до закону комунального майна; затвердження місцевих програм приватизації, а також переліку об`єктів комунальної власності, які не підлягають приватизації; визначення доцільності, порядку та умов приватизації об`єктів права комунальної власності; вирішення питань про придбання в установленому законом порядку приватизованого майна, про включення до об`єктів комунальної власності майна, відчуженого у процесі приватизації, договір купівлі-продажу якого в установленому порядку розірвано або визнано недійсним, прийняття рішення про здійснення державно-приватного партнерства щодо об`єктів комунальної власності, у тому числі на умовах концесії, про створення, ліквідацію, реорганізацію та перепрофілювання підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідної територіальної громади (п.30 ч.1 статті 25 Закону №280/97-ВР). За змістом статті 60 Закону №280/97-ВР територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності, на рухоме та нерухоме майно. Від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності органи місцевого самоврядування. Підставою набуття права комунальної власності є передача майна комунальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування, та розпорядження об`єктами права комунальної власності. Майнові операції, які здійснюються органами місцевого самоврядування з об`єктами права комунальної власності, не повинні ослаблювати економічних основ місцевого самоврядування, зменшувати обсяг та погіршувати умови надання послуг населенню. Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад, передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.

Відповідно до п.7 розділу ІІ Прикінцевих та перехідних положень Закону України ,,Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності від 06.09.2012 №5245-VI (чинний з 01.01.2013) з дня набрання чинності цим Законом землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими. Згідно із пунктами 3, 4 Розділу ІІ Прикінцевих та перехідних положень цього Закону, з дня набрання чинності цим Законом землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються: а) земельні ділянки: на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади; які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій; б) всі інші землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпунктах "а" і "б" пункту 4 цього розділу. У державній власності залишаються: а) розташовані в межах населених пунктів земельні ділянки: на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна державної власності; які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, державних галузевих академій наук; які належать до земель оборони; б) земельні ділянки, що використовуються Чорноморським флотом Російської Федерації на території України на підставі міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України; в) землі зон відчуження та безумовного (обов`язкового) відселення, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи; г) усі інші землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпункті "а" пункту 3 цього розділу, а також земель, які відповідно до закону віднесені до комунальної власності.

Відповідно до Державного класифікатора будівель та споруд ДК 018-2000, затвердженого наказом Державного комітету України по стандартизації, метрології та сертифікації від 17.08.2000 №507 під спорудами розуміється будівельні системи, пов`язані з землею, що створені з будівельних матеріалів, напівфабрикатів, устаткування та обладнання в результаті виконання різних будівельно-монтажних робіт.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про аквакультуру» від 18.09.2012 №5293-VI гідротехнічні споруди рибогосподарської технологічної водойми (гідротехнічні споруди) об`єкти нерухомого майна (земляні греблі та дамби, водозабірні споруди, повеневі водоскиди, донні водовипуски, водопостачальні, скидні та рибозбірноосушувальні канали, рибовловлювачі, камери облову, причали, водоскиди, бистротоки, перепади, перегороджувальні рибозахисні та інші споруди), що є інженерними спорудами, які призначені для управління водними ресурсами (підготовка, постачання, збереження, транспортування води та водовідведення), а також для запобігання шкідливій дії вод.

Згідно із пунктом 1.9.18 Методики обстеження і паспортизації гідротехнічних споруд систем гідравлічного вилучення та складування промислових відходів та хвостів, затвердженого наказом Державного комітету у справах містобудування і архітектури від 19.12.1995 № 252, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21.12.1995 за №466/1002 гідротехнічні споруди це споруди для використання водних ресурсів, а також для боротьби з шкідливим впливом вод: греблі й дамби різного призначення та їхні конструктивні елементи; водоскиди, водоспуски, споруди водовідведення: тонелі, канали, труби, лотки; регуляційні споруди, накопичувачі промислових відходів, ставки, відкриті водозабори, гідромеханічне та механічне обладнання, призначене для нормального функціонування споруд.

ДБН В.2.4-3:2010 визначає, що пропуск перевірочної розрахункової витрати води повинен здійснюватися при найвищому технічно і економічно обґрунтованому форсованому підпірному рівні (ФПР) всіма водопропускними спорудами гідровузла, включаючи експлуатаційні водоскиди, турбіни ГЕС, водозабірні споруди зрошувальних і водопостачальних систем, судноплавні шлюзи, рибопропускні споруди і резервні водоскиди (п.2.4.4). Гідротехнічні споруди - споруди, що підпадають під вплив водного середовища, призначені для використання і охорони водних ресурсів, а також для захисту від шкідливого впливу вод. Оцінка безпеки гідротехнічних споруд - визначення відповідності стану гідротехнічних споруд і кваліфікації працівників експлуатуючої організації відповідним нормам і правилам (додаток А).

Згідно з підпунктом 14.1.238 пункту 14.1 ст.14 Податкового кодексу України споруди - це земельні поліпшення, що не належать до будівель і призначені для виконання спеціальних технічних функцій.

27.05.2021 набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» від 28.04.2021 №1423-ІХ, яким внесено зміни до п.24 розділу Х перехідні положення ЗК України - землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державноївласності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, у тому числі землі під водними об`єктами.

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та/їх обтяжень регулює Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» , що спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.

VІ. ОЦІНКА СУДУ

Питання визначення, ведення обліку комунального майна та право на розпорядження вказаним майном належить до повноважень органу місцевого самоврядування. Вчиняти дії з оформлення права власності може відповідний уповноважений орган, у віданні якого перебуває відповідна земельна ділянка чи на праві власності.

Верховний Суд у справі №640/16224/19 (провадження №К/9901/22967/20) зауважує, що як протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень треба розуміти зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу/його посадової особи, яка полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.

Відповідно до ч. 1 ст. 31 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі припиняється, зокрема у разі набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій іншою особою земельній ділянці.

Відповідно частини 1 статті 32 Закону України «Про оренду землі» на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об`єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.

У разі розірвання договору оренди землі з ініціативи орендаря орендодавець має право на отримання орендної плати на землях сільськогосподарського призначення за шість місяців, а на землях несільськогосподарського призначення - за рік, якщо протягом зазначеного періоду не надійшло пропозицій від інших осіб на укладення договору оренди цієї ж земельної ділянки на тих самих умовах, за винятком випадків, коли розірвання договору було обумовлено невиконанням або неналежним виконанням орендодавцем договірних зобов`язань, а також випадків розірвання договору оренди землі у зв`язку із забрудненням (потенційним забрудненням) орендованої земельної ділянки вибухонебезпечними предметами (частина 1 статті 32 Закону України «Про оренду землі»).

Оскільки в акті 16.01.2017 №6-1 інвентаризації водних об`єктів та гідротехнічних споруд с.Іркліїв комісія встановила, що за межами населеного пункту Іркліївської сільської ради є водний об`єкт - ставок та гідротехнічна споруда (тип шахтний) - орендар водного об`єкта ФОП ОСОБА_1 до 2037 року згідно договору оренди від 23.03.2007 №0407797700013 кадастровий номер земельної ділянки 7125182800:05:000:6005, то не вжиття заходів з приводу набуття права власності на гідротехнічну споруду, що розміщена на земельній ділянці 7125182800:05:000:6005 є протиправною бездіяльністю Іркліївської сільської ради в інтересах територіальної громади.

Відповідно до ст.4 Закону №280/97-ВР місцеве самоврядування в Україні здійснюється на принципах: народовладдя; законності; гласності; колегіальності; поєднання місцевих і державних інтересів; виборності; правової, організаційної та матеріально-фінансової самостійності у межах повноважень, визначених цим та іншими законами; підзвітності та відповідальності перед територіальними громадами їх органів та посадових осіб; державної підтримки та гарантії місцевого самоврядування; судового захисту прав місцевого самоврядування. Окрім дотримання критерію законності, такі особи мають діяти в інтересах Українського народу (територіальної громади), добросовісно і розумно.

У науково-практичному коментарі до Закону України «Про адміністративну процедуру» зазначено: принципи добросовісності та розсудливості корелюються насамперед з п.5 та п.6 частини 2 ст.2 КАС України як критеріями для оцінки правомірності рішень, дій та бездіяльності суб`єкта владних повноважень.

VІІ. ВИСНОВКИ СУДУ

Згідно висновку Верховного Суду, викладеному у постанові від 23.12.2020 у справі №358/509/17 на суд покладений обов`язок надати правову кваліфікацію відносинам сторін виходячи із фактів, установлених під час розгляду справи, та визначити, яка правова норма підлягає застосуванню для вирішення спору. Самостійне застосування судом для прийняття рішення саме тих норм матеріального права, предметом регулювання яких є відповідні правовідносини, не призводить до зміни предмета позову та/або обраного позивачем способу захисту.

Орган місцевого самоврядування наділений повноваженнями щодо вирішення питань у сфері управління майном, яке перебуває у комунальній власності відповідних територіальних громад.

Відповідно до статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до даних ДЗК станом на 29.01.2024 з 12.01.2024 зареєстроване виконавчим комітетом Іркліївської сільської ради право Іркліївської сільської ради Золотоніського району Черкаської області (34177193) на земельну ділянку 7125182800:05:000:6005, проте у графі форма власності - інформація відсутня; місце розташування: Черкаська область, Чорнобаївський район, адміністративні межі Іркліївської сільської ради (за межами населеного пункту - населений пункт не визначений); площа - 58.1632 га; дата оцінки ділянки - інформація відсутня.

Надаючи оцінку твердженню Іркліївської сільської ради (лист від 28.09.2023 №1523/10-12) щодо гідротехнічної споруди, що на водному об`єкті - ставок площею 58.1632 га на ділянці 7125182800:05:000:6005 розташованого на річці Ірклій, суд бере до уваги: водойми називають штучними, якщо вони лежать у заглибинах поверхні, створених людиною, або виникли унаслідок перекриття русла річки.

Відповідно до ст.181 Цивільного кодексу України до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення.

Визначення поняття «споруда» співвідносяться з поняттям «нерухомого майна», гідротехнічна споруда є нерухомим майном, так як переміщення останньої є неможливим без зміни її призначення.

Критеріями, що впливають на обрання судом способу захисту прав особи в межах вимог про зобов`язання суб`єкта владних повноважень вчинити певні дії, є встановлення судом додержання суб`єктом звернення усіх передбачених законом умов для отримання позитивного результату та наявність у суб`єкта владних повноважень права діяти під час прийняття рішення на власний розсуд. Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 22.12.2018 у справі № 804/1469/17 та від 10.04.2019 у справі № 826/11251/18.

Оскільки згідно з ч.5 ст.16 Закону №280/97-ВР від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради, то протиправна бездіяльність створює передумови для зловживань у розпорядженні нерухомим майном на територрії Іркліївської територіальної громади, інтереси якої представляє сільська рада, що може мати ризик негативних наслідків та порушення прав громади та тим самим порушує законодавчо встановлений порядок набуття й подальшої реалізації права власності на майно.

Важливим є вчасне реагування суб`єктів владних повноважень на інформацію Служби відновлення та розвитку інфраструктури у Черкаській області на самочинне спорудження водозапірної арматури на водопропускній трубі, що установлена невідомими особами, що не є її конструктивним елементом, не входить до складу автомобільної дороги та не перебуває на балансі Служби з метою дотримання державних стандартів на території ланшафтного заказника місцевого значення «Мацькова гора» у контексті з`ясування рекомендацій якому саме власнику якого із ставків на території Іркліївської територіальної громади.

Оцінивши докази і доводи учасників справи, враховуючи зареєстроване виконавчим комітетом Іркліївської сільської ради право Іркліївської сільської ради Золотоніського району Черкаської області (34177193) на земельну ділянку 7125182800:05:000:6005, проте з дефектами оформлення, суд доходить висновку, що належить зобов`язати Іркліївську сільську раду вчинити дії, спрямовані на набуття права власності на гідротехнічну споруду (тип гідротехнічних споруд - шахтний 31 Б) в адміністративних межах села Іркліїв Золотоніського району Черкаської області, розміщеній на водному об`єкті - ставок (площа водного об`єкта 58,1632 га) з кадастровим номером №7125182800:05:000:6005, тому суд вважає, що наявні підстави для задоволення позову.

VІІІ. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ

Згідно із ст. 139 КАС України підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 2, 5-16, 19, 73-78, 90, 118, 139, 242-246, 250, 255, 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Іркліївської сільської ради щодо не вжиття заходів з набуття права власності на гідротехнічну спороду (тип гідротехнічних споруд - шахтний 31Б) в адміністративних межах села Іркліїв Золотоніського району Черкаської області, розміщеній на водному об`єкті ставок (площа водного об`єкта 58,1632 га) з кадастровим номером 7125182800:05:000:6005.

Зобов`язати Іркліївську сільську раду вчинити дії, спрямовані на набуття права власності на гідротехнічну споруду (тип гідротехнічних споруд - шахтний 31 Б) в адміністративних межах села Іркліїв Золотоніського району Черкаської області, розміщеній на водному об`єкті - ставок (площа водного об`єкта 58,1632 га) з кадастровим номером №7125182800:05:000:6005.

Судові витрати не розподіляються.

Рішення набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, що може бути подана протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо у судовому засіданні оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України до Шостого апеляційного адміністративного суду у зв`язку із початком функціонування модулів ЄСІТС з урахуванням підпунктів 15.1, 15.5 пункту 15 частини 1 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України відповідно до рішення ВРП від 17.08.2021 №1845/О/15-21 «Про затвердження Положення про порядок функціонування окремих підсистем Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи».

Копію рішення направити сторонам справи:

позивач: Золотоніська окружна прокуратура [вул. Шевченка 153, м. Золотоноша, Черкаська область, 19701, код ЄДРПОУ 02911119];

відповідачі: Іркліївська сільська рада [вул. Соборності 2, с. Іркліїв, Золотоніський район, Черкаська область, 19950, код ЄДРПОУ 34177193]; Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Черкаській області [бул. Шевченка 389, м. Черкаси, 18006, ЄДРПОУ 05422303].

Рішення суду складене 07.02.2024.

Суддя Лариса ТРОФІМОВА

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.01.2024
Оприлюднено12.02.2024
Номер документу116867436
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки)

Судовий реєстр по справі —580/3523/23

Рішення від 30.01.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Лариса ТРОФІМОВА

Рішення від 30.01.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Лариса ТРОФІМОВА

Ухвала від 25.12.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Лариса ТРОФІМОВА

Ухвала від 19.12.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Лариса ТРОФІМОВА

Ухвала від 15.12.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Лариса ТРОФІМОВА

Ухвала від 14.09.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Лариса ТРОФІМОВА

Ухвала від 10.07.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Лариса ТРОФІМОВА

Ухвала від 23.06.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Лариса ТРОФІМОВА

Ухвала від 29.05.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Лариса ТРОФІМОВА

Ухвала від 12.05.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Лариса ТРОФІМОВА

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні