г Інгулецький районний суд міста Кривого Рогу Дніпропетровської області
Справа № 2-1029/11
Номер провадження 4-с/213/1/24
У Х В А Л А
Іменем України
07 березня 2024 року м. Кривий Ріг
Інгулецький районний суд міста Кривого Рогу Дніпропетровської області у складі:
головуючого - судді Мазуренка В.В.,
за участі секретаря судового засідання Дударєвої В.С.,
за відсутності учасників справи
розглянув у відкритому судовому засіданні в залі суду цивільну справу за скаргою ОСОБА_1 , представник скаржника адвокат Новіков Максим Олексійович, заінтересована особа: ОСОБА_2 , на бездіяльність державного виконавця, суб`єкт оскарження: начальник Інгулецького відділу державної виконавчої служби у місті Кривому Розі Криворізького району Дніпропетровської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) Гаращенко Т.М.,
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся в суд із вказаною скаргою та просить визнати незаконною бездіяльність начальника Інгулецького відділу державної виконавчої служби у місті Кривому Розі Криворізького району Дніпропетровської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) Гаращенко Т.М. щодо відмови у здійсненні перерахунку суми заборгованості по аліментам у виконавчому провадженні №59566347 з урахуванням інформації, наведеної у листі ГУ ДПС в Дніпропетровській області від 27.10.2023 за №72686/6/04-36-24-17-08 та зобов`язати здійснити перерахунок суми боргу по аліментам за період з 21.03.2018 до 13.08.2020.
В обґрунтування скарги представник скаржника зазначає, що на виконанні в Інгулецькому відділі ДВС у м. Кривому Розі перебуває виконавче провадження №59566347 на підставі виконавчого листа №2-1029/11, виданого 30.08.2011 Інгулецьким районним судом м. Кривого Рогу щодо стягнення з нього аліментів на користь ОСОБА_2
13 листопада 2023 року до Інгулецького відділу ДВС представником скаржника була направлена заява щодо перерахунку заборгованості по аліментам, яка станом на 31.08.2023 склала 66 620,98 грн. Вказував, що при такому розрахунку застосовано середньомісячний розмір заробітної плати у відповідній місцевості, як це передбачено ст. 195 СК України, однак в період з 01.04.2015 по 13.08.2020 скаржник, будучи фізичною особою-підприємцем, фактично не перебував на спрощеній системі оподаткування, що на думку представника скаржника виключає можливість розрахунку заборгованості за аліментами виходячи з середньомісячного розміру заробітної плати по даній місцевості. 06.12.2023 отримано лист від начальника Інгулецького відділу державної виконавчої служби у місті Кривому Розі Криворізького району Дніпропетровської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) Гаращенко Т.М., яким фактично відмовлено у здійсненні перерахунку боргу. В подальшому 15.12.2023 представником скаржника отримано нову довідку про заборгованість боржника по аліментам станом на 15.12.2023, з якої вбачається, що перерахунку заборгованості здійснено не було. Вважає, що така відмова суперечить чинному законодавству.
Учасники справи в судове засідання не з`явились, про дату та час розгляду скарги повідомлені своєчасно, про причини неявки не повідомили.
Від представника заінтересованої особи ОСОБА_2 - адвоката Ковалик М.Ф. надійшов відзив на скаргу, в якому зазначає, що ОСОБА_3 є боржником у виконавчому провадженні щодо стягнення з нього аліментів на утримання сина ОСОБА_4 . В 2018 році нарахування аліментів державним виконавцем здійснювалось із середньомісячної заробітної плати і боржник здійснював сплату аліментів частково, а з 2020 року припинив сплачувати аліменти і майже 2 роки ухилявся від їх сплати. До моменту офіційної реєстрації заробітку таке нарахування його влаштовувало, але коли розпочалось стягнення аліментів в червні 2022 року в розмірі 23 000 грн, 20 000 грн, 10000 грн, він звернувся із заявою про перерахунок. При зверненні з даною скаргою, посилаючись на необхідність перерахунку, у зв`язку з тим, що він перебував на загальній системі оподаткування та розмір його прибутку фактично становив 0,00 грн, він не зазначає, яким чином необхідно здійснити такий перерахунок.
Відповідно до довідки-розрахунку про нарахування боргу по аліментам, чітко зазначено виконавчою службою, що в разі, якщо боржник не працює або відсутня інформація про отримання боржником доходу, державний виконавець розраховує заборгованість виходячи із середньої заробітної плати для відповідної місцевості. Скаржником не надано доказів отримання доходу від підприємницької діяльності, не зазначено відомості про отримання заробітку. Згідно декларації про майновий стан і доходи, розмір заробітку за 2018 -2020 роки становив 0.00 грн, декларації про доходи за 2021-2022 роки скаржником не надані.
Вважає, що скарга не підлягає задоволенню як необґрунтована та заявлена без законних підстав.
Відповідно до ч.2 ст. 450 ЦПК України неявка стягувача, боржника, державного виконавця або іншої посадової особи органу державної виконавчої служби, приватного виконавця, які належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду скарги, не перешкоджають її розгляду.
Відповідно до ч. 2 ст. 247 ЦПК України у разі неявки в судове засідання
всіх учасників справи фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 26 грудня 2023 року матеріали скарги було передано на розгляд судді Мазуренку В.В.
Дослідивши скаргу та матеріали справи, судом встановлено таке.
На виконанні Інгулецького відділу державної виконавчої служби у місті Кривому Розі Криворізького району Дніпропетровської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) перебуває виконавче провадження №59566347 про стягнення аліментів з ОСОБА_1 на користь ОСОБА_2 .
Як видно із довідки-розрахунку, наданої на запит представника ОСОБА_1 , заборгованості по аліментам станом на 31.08.2023 становить 66 620,98 грн. В довідці вказано, що розмір заборгованості по аліментам визначається державним виконавцем за місцем виконання рішення у порядку передбаченому ст. 181 СК України в разі якщо боржник не працює або відсутня інформація про отримання боржником доходів, державний виконавець розраховує заборгованість виходячи із середньої заробітної плати працівника для даної місцевості. Після отримання достовірної інформації про джерела доходів боржника та їх розмір державний виконавець здійснює перерахунок заборгованості та повідомляє про нього стягувача і боржника. Інформація про середньомісячну заробітну плату одного штатного працівника по містах і районах надається Головним управлінням статистики у Дніпропетровській області та оприлюднюється на офіційному сайті Головного управлінням статистики у Дніпропетровській області.
На адвокатський запит адвоката Новікова М.О. Головним управління ДПС у Дніпропетровській області надано інформацію, з якої видно, що ОСОБА_1 як фізична особа - підприємець з 01.01.2013 по 31.03.2015 обліковувався на спрощеній системі оподаткування (2 група 20 відсотків), з 01.04.2015 по 13.08.2020 обліковувався на загальній системі оподаткування. Запис про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності по ФОП ОСОБА_1 внесено 13.08.2020. Повторна державна реєстрація останнього в якості ФОП відбулась 27.01.2022. З 27.01.2022 останній перебуває на загальній системі оподаткування, обліку та звітності.
Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань та Реєстр платників єдиного податку є публічною інформацією у формі відкритих даних.
Представник ОСОБА_1 адвокат Новіков М.О. звернувся до Інгулецького відділу державної виконавчої служби у місті Кривому Розі Криворізького району Дніпропетровської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) із заявою від 10.11.2023 про проведення перерахунку суми заборгованості ОСОБА_1 по сплаті аліментів у ВП №59566347, оскільки боржник являючись фізичною особою-підприємцем фактично не перебував на спрощеній системі оподаткування, що відповідно до приписів ч.2 ст. 195 СК України, виключає можливість розрахунку заборгованості за аліментами виходячи із середньої заробітної плати працівника для даної місцевості. Також направлено копію листа Головного управління ДПС у Дніпропетровській області.
На вказану заяву начальником Інгулецького відділу державної виконавчої служби у місті Кривому Розі Криворізького району Дніпропетровської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) Гаращенко Т.М. надано відповідь, з якої видно, що розмір заборгованості по аліментах ОСОБА_1 нараховано керуючись ст. 195 СК України.
Боржнику ОСОБА_1 надана нова довідка-розрахунок заборгованості по аліментам на користь ОСОБА_2 на утримання сина ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 за період з 21.03.2018 по грудень 2023 року. Станом на 15.12.2023 заборгованість складає 11 888,60 грн. При цьому в довідці-розрахунку вказано, що розмір заборгованості по аліментам визначається державним виконавцем за місцем виконання рішення у порядку передбаченому ст. 181 СК України в разі якщо боржник не працює або відсутня інформація про отримання боржником доходів, державний виконавець розраховує заборгованість виходячи із середньої заробітної плати працівника для даної місцевості. Після отримання достовірної інформації про джерела доходів боржника та їх розмір державний виконавець здійснює перерахунок заборгованості та повідомляє про нього стягувача і боржника. Інформація про середньомісячну заробітну плату одного штатного працівника по містах і районах надається Головним управлінням статистики у Дніпропетровській області та оприлюднюється на офіційному сайті Головного управлінням статистики у Дніпропетровській області.
Із звітів про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску за 2017, 2018, 2019 та з 01.01.2020 по 31.08.2020, видно що у вказані періоди фізична особа ОСОБА_1 перебував на загальній системі оподаткування, сума його доходу за вказані періоди складала 0,00 грн. Відсутність доходу у ОСОБА_3 за 2020 рік також підтверджується податковою декларацією про майновий стан і доходи, поданою 19.08.2020.
Повно і всебічно вивчивши матеріали справи, суд доходить такого висновку.
В силу ст.ст.15, 16 ЦК України, ст.ст.4, 5 ЦПК України кожен може звернутися до суду за захистом порушених, невизнаних або оспорюваних прав та свобод у спосіб, передбачений законом.
Відповідно до положень ст. 74 Закону України «Про виконавче провадження»рішення, дії чи бездіяльність виконавця та посадових осіб органів державної виконавчої служби щодо виконання судового рішення можуть бути оскаржені сторонами, іншими учасниками та особами до суду, який видав виконавчий документ, у порядку, передбаченому законом.
Згідно зіст. 447 ЦПК Українисторони виконавчого провадження мають право звернутися до суду із скаргою, якщо вважають, що рішенням, дією або бездіяльністю державного виконавця чи іншої посадової особи органу державної виконавчої служби або приватного виконавця під час виконання судового рішення, ухваленого відповідно до цьогоКодексу, порушено їхні права чи свободи.
Скаржник ОСОБА_1 не погоджується із проведеним розрахунком боргу по аліментам, що стягуються згідно виконавчого листа, виданого судом.
Так порядокстягнення аліментіввизначений встатті 71Закону України «Про виконавче провадження», відповідно до якої виконавець стягує з боржника аліменти у розмірі, визначеному виконавчим документом, але не менше мінімального гарантованого розміру, передбаченого Сімейним кодексом України (абз. 1 ч.1 ст.71 Закону).
Визначення суми заборгованості із сплати аліментів, присуджених як частка від заробітку (доходу), визначається виконавцем у порядку, встановленому Сімейним кодексом України (ч.3 ст.71 Закону).
Виконавець зобов`язаний обчислювати розмір заборгованості із сплати аліментів щомісяця, а також проводити індексацію розміру аліментів відповідно до частини першої цієї статті.
Статтею 195 СК України встановлюється порядок визначення заборгованості за аліментами, присудженими у частці від заробітку (доходу).
Так, заборгованість за аліментами, присудженими у частці від заробітку (доходу), визначається виходячи з фактичного заробітку (доходу), який платник аліментів одержував за час, протягом якого не провадилося їх стягнення, незалежно від того, одержано такий заробіток (дохід) в Україні чи за кордоном. Заборгованість за аліментами платника аліментів, який не працював на час виникнення заборгованості або є фізичною особою - підприємцем і перебуває на спрощеній системі оподаткування, або є громадянином України, який одержує заробіток (дохід) у державі, з якою Україна не має договору про правову допомогу, визначається виходячи із середньої заробітної плати працівника для даної місцевості.
У Постанові Верховного Суду від 14 квітня 2021 року у справі № 759/1727/16 зазначено, що поняття «середня заробітна плата для даної місцевості» є макроекономічним показником, який як і інші макроекономічні показники, збирається та складається Державною службою статистики України і використовується, у тому числі, при проведенні грошово-кредитної політики та аналізу фінансової стабільності. Макроекономічні показники розраховуються за допомогою системи національних рахунків як комплексу взаємопов`язаних балансових таблиць, показники яких призначені для визначення розміру доходу, споживання, накопичення і величини капітальних витрат. Середня заробітна плата для даної місцевості як макроекономічний показник обчислюється як середнє арифметичне значення заробітних плат певної групи працівників (наприклад, по підприємству, по галузі, по регіону). Розраховується виходячи із фонду оплати праці працівників (включаючи оплату праці сумісників), премій, винагород за підсумками роботи за рік та одноразових заохочень. Сам розмір середньої заробітної плати як макроекономічний показник, який використовується, у тому числі, і в разі застосування частини другої статті 195 СК України, обраховується органами статистики України на підставі Інструкції зі статистики заробітної плати, затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 13 січня 2004 року № 5, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 27 січня 2004 року за № 114/8713.
Положення ч. 1 ст.195 СК України вказують на те, що заборгованість за аліментами, присудженими у частці від заробітку (доходу), визначається виходячи з фактичного заробітку (доходу), який платник аліментів одержував за час, протягом якого не провадилося їх стягнення.
Положення ч.2 ст.195 СК України свідчать про те, що вони підлягають застосуванню у разі, коли боржник не працює або якщо дохід офіційно не підтверджується. Тобто сам по собі факт того, що боржник є фізичною особою-підприємцем не дає підстав для висновку про неправильне застосування цих положень.
Відповідно до п. 4 розділу XVI Інструкції з організації примусового виконання рішень виконавець зобов`язаний обчислювати розмір заборгованості зі сплати аліментів щомісяця (додаток 15) та у випадках, передбачених частиною четвертою статті 71 Закону, повідомляти про розрахунок заборгованості стягувача і боржника.
Розрахунок заборгованості обчислюється в автоматизованій системі виконавчого провадження на підставі відомостей, отриманих із: звіту про здійснені відрахування та виплати; квитанцій (або їх копій) про перерахування аліментів, наданих стягувачем чи боржником; заяв та (або) розписок стягувача; інформації про середню заробітну плату працівника для цієї місцевості; інших документів, що відображають отримання боржником доходу або сплату ним аліментів.
Відповідно до ч.3 ст. 195 СК України, розмір заборгованості за аліментами обчислюється державним виконавцем, приватним виконавцем, а в разі виникнення спору - судом.
Звертаючись з даною скаргою заявник посилається на те, що він є фізичною особою-підприємцем та в період з 01.04.2015 по 13.08.2020 обліковувався на загальній системі оподаткування, що виключає можливість розрахунку заборгованості за аліментам, виходячи з середньомісячного розміру заробітної плати по даній місцевості.
Проте, скаржником не вказано, з якого показника слід нараховувати заборгованість по аліментам у вказаний період, оскільки із звітів про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску, наданих скаржником за період з 2017 по 2020 рік, включно, та з податкової декларації про майновий стан і доходи за 2020 рік, видно, що його дохід складав 0,00 грн.
Також встановлено, що звертаючись до Інгулецького відділу ДВС у місті Кривий Ріг із заявою щодо перерахунку заборгованості по аліментам, боржником не було подано інформації про розмір отриманого ним доходу за період нарахування заборгованості.
Відповідно до ст.12, 81 ЦПК України цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних із вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Суд вважає, що скаржником та його представником не надано належних, допустимих і достатніх доказів, які вказують на порушення державним виконавцем вимог закону при здійсненні перерахунку боржнику ОСОБА_1 розміру заборгованості по аліментам.
Згідно з вимогами ст. 451 ЦПК Україниза результатами розгляду скарги суд постановляє ухвалу. У разі встановлення обґрунтованості скарги суд визнає оскаржувані рішення, дії чи бездіяльність неправомірними і зобов`язує державного виконавця або іншу посадову особу органу державної виконавчої служби, приватного виконавця усунути порушення (поновити порушене право заявника). Якщо оскаржувані рішення, дії чи бездіяльність були прийняті або вчинені відповідно до закону, в межах повноважень державного виконавця або іншої посадової особи органу державної виконавчої служби, приватного виконавця і право заявника не було порушено, суд постановляє ухвалу про відмову в задоволенні скарги.
Враховуючи вищевикладене, реалізовуючи стандартпереважаючої переконливостів оцінціобставин справи,що розглядається,та доказів,поданих учасникамисправи,суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення скарги.
Керуючись ст. ст.260,261,447 - 453 ЦПК України, суд,
П О С Т А Н О В И В:
В задоволенні скарги ОСОБА_1 , представник скаржника адвокат Новіков Максим Олексійович, заінтересована особа: ОСОБА_2 , на бездіяльність державного виконавця, суб`єкт оскарження: начальник Інгулецького відділу державної виконавчої служби у місті Кривому Розі Криворізького району Дніпропетровської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) Гаращенко Т.М. - відмовити.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею.
Апеляційна скарга на ухвалу суду протягом п`ятнадцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Дніпровського апеляційного суду.
Дата складення повного тексту ухвали суду 07 березня 2024 року.
Суддя В.В. Мазуренко
Суд | Інгулецький районний суд м.Кривого Рогу |
Дата ухвалення рішення | 07.03.2024 |
Оприлюднено | 12.03.2024 |
Номер документу | 117542633 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Інші скарги та заяви в процесі виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) |
Цивільне
Інгулецький районний суд м.Кривого Рогу
Мазуренко В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні