Ухвала
від 14.03.2024 по справі 925/1461/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

УХВАЛА

14 березня 2024 року Справа № 925/1461/20

Господарський суд Черкаської області у складі головуючого судді Васяновича А.В.,

секретар судового засідання Ібрагімова Є.Р.,

за участі представників сторін:

від позивача Слинько М.Г. - представник за довіреністю,

від відповідача Мельніченко А.М. - адвокат,

розглянувши у відкритому судовому засіданні

заяву приватної виробничо-комерційної фірми Чанталь

про перегляд за нововиявленими обставинами рішення Господарського

суду Черкаської області від 15 квітня 2021 року

у справі

за позовом Черкаської міської ради, м. Черкаси

до приватної виробничо-комерційної фірми Чанталь, м. Черкаси,

про внесення змін до договору на право тимчасового користування

землею,

ВСТАНОВИВ:

Рішенням Господарського суду Черкаської області від 15 квітня 2021 року позов задоволено повністю. Внесено зміни до укладеного між Черкаською міською радою та приватною виробничо-комерційною фірмою Чанталь договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) від 01 вересня 1997 року №676, шляхом викладення його в новій редакції.

Вищевказане рішення набрало законної сили 18 травня 2021 року.

У грудні 2022 року приватна виробничо-комерційна фірма Чанталь звернулась до місцевого господарського суду із заявою про перегляд за нововиявленими обставинами рішення Господарського суду Черкаської області від 15 квітня 2021 року, у якій просила суд скасувати вказане рішення суду і прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позову.

Рішенням Господарського суду Черкаської області від 11 квітня 2023 року заяву приватної виробничо-комерційної фірми Чанталь про перегляд за нововиявленими обставинами рішення Господарського суду Черкаської області від 15 квітня 2021 року у справі №925/1461/20 задоволено повністю. Рішення Господарського суду Черкаської області від 15 квітня 2021 року у справі №925/1461/20 скасовано та ухвалено нове рішення, яким відмовлено у задоволені позову Черкаської міської ради до приватної виробничо-комерційної фірми Чанталь про внесення змін до договору на право тимчасового користування землею від 01 вересня 1997 року №676, шляхом викладення його в новій редакції, запропонованій позивачем.

Постановою Північного апеляційного господарського суду від 26 вересня 2023 року по справі №925/1461/20 рішення Господарського суду Черкаської області від 11 квітня 2023 року по справі №925/1461/20 - залишено без змін.

Постановою Верховного Суду від 13 грудня 2023 року постанову Північного апеляційного господарського суду від 26 вересня 2023 року та рішення Господарського суду Черкаської області від 11 квітня 2023 року скасовано, справу передано на новий розгляд до суду першої інстанції.

15 січня 2024 року матеріали справи №925/1461/20 повернулися до Господарського суду Черкаської області за належністю.

Відповідно до ст. 6, 32 ГПК України вищезазначену справу передано на розгляд судді Васяновичу А.В.

Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 16 січня 2024 року прийнято справу №925/1461/20 до свого провадження суддею Васяновичем А.В.

Розгляд заяви приватної виробничо-комерційної фірми Чанталь про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами призначено в судовому засіданні на 11 год. 00 хв. 15 лютого 2024 року.

Проте, судове засідання призначене на 11 год. 00 хв. 15 лютого 2024 року не відбулося, у зв`язку з оголошенням на території Черкаської області в цей час повітряної тривоги.

Ухвалою суду від 15 лютого 2024 року призначено розгляд заяви приватної виробничо-комерційної фірми Чанталь про перегляд за нововиявленими обставинами судового рішення на 12 год. 00 хв. 29 лютого 2024 року.

В судовому засіданні, яке відбулося 29 лютого 2024 року суд оголосив перерву до 12 год. 30 хв. 14 березня 2024 року.

Представник відповідача в судовому засіданні заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами підтримав та просив суд її задовольнити.

В обґрунтування своєї заяви відповідач зазначав, що ухвалюючи рішення від 15 квітня 2021 року про задоволення позову зі справи №925/1461/20, місцевий господарський суд виходив з того, що:

на підставі рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради від 09 квітня 1997 року №159 відповідачу було надано в довгострокове користування, строком на 25 років, земельну ділянку під розміщення тимчасової автозаправної станції, відкритої автостоянки з перспективним будівництвом багатоярусного гаража по вул. Чигиринській, 31, в м. Черкаси, площею 0,42 га у т. ч. 0,19 га каналів, вилучивши їх із землекористування Черкаського регіонального управління водних ресурсів, та 0,23 га за рахунок земель запасу міста;

на виконання зазначеного рішення між позивачем та відповідачем було укладено договір на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) від 01 вересня 1997 року №676;

земельна ділянка площею 0,4200 га, що надана в користування відповідачу, кадастровий номер 7110136400:02:016:0059, належить територіальній громаді міста Черкаси (далі земельна ділянка);

договір було укладено на підставі Земельного кодексу України, який втратив чинність з 01 січня 2002 року та відповідно до форми договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди), затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 17 березня 1993 року №197, яка втратила чинність на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 03 березня 2004 року №220;

враховуючи зміни у законодавстві, що відбулися позивач звернувся з позовом до суду про внесення змін до договору;

рішенням Ради від 27 червня 2017 року №2-2219 Про затвердження Положень та ставок місцевих податків і зборів на території міста Черкаси із змінами від 18 червня 2018 року №2-343, з 01 січня 2019 року ставка орендної плати за земельні ділянки, яким згідно КВЦПЗ присвоєно код 12.011 була встановлена в розмірі 6% від нормативної грошової оцінки землі;

відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 23 жовтня 2018 року №2420/0/25-18 нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 7110136400:02:016:0059, що знаходиться за адресою: м. Черкаси, вул. Чигиринська, 31 становить 2 730 714,00 грн.;

відповідно до інформації з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку від 13 жовтня 2020 року цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 7110136400:02:016:0059 12.11, для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу;

суд зазначив про наявність у матеріалах справи рішення Ради від 13 травня 2010 року №5-656 Про затвердження показників грошової оцінки земель у м. Черкаси;

проте, відповідачу під час розгляду справи №925/856/22 за позовом Черкаської міської ради до приватної виробничо-комерційної фірми Чанталь про стягнення 498380 грн. 86 коп. стало відомо, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки органом місцевого самоврядування не затверджувалася і на адвокатський запит від 03 грудня 2022 року відповідне рішення Ради відповідачу надано не було;

у справі №925/1461/20 позивач в обґрунтування своїх вимог про внесення змін до договору, зокрема, щодо зміни розміру орендної плати посилався саме на витяг з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 23 жовтня 2018 року № 2320/0/25-18, яку суд взяв за основу при ухваленні рішення від 15 квітня 2021 року;

оскільки нормативна грошова оцінка землі не затверджувалася відповідним рішенням міської ради, то вказаний витяг від 23 жовтня 2018 року № 2320/0/25-18 є незаконним, а тому підстав для задоволення позову про внесення змін до договору не було.

Представник позивача в судовому засіданні проти заяви про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами заперечував та просив суд відмовити у задоволенні заяви.

Зокрема, позивач вказував, що судовим рішенням було встановлено наявність нормативної грошової оцінки на підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 23 жовтня 2018 року №2420/0/25-18, а отже, відповідні обставини досліджувались судом при прийнятті рішення.

Відповідач приймав участь у справі і мав можливість заперечити чи спростувати дані обставини на підставі наданих суду доказів.

При зверненні до суду з позовом про стягнення заборгованості зі сплати орендної плати (справа №925/856/22), Черкаська міська рада також посилалася на нормативно-грошову оцінку землі.

У відзиві на позовну заяву від 26 вересня 2022 року відповідач заперечував про наявність такої нормативно-грошової оцінки.

Отже, відповідач дізнався про обставини, на які він посилається як на нововиявлені щонайменше 26 вересня 2022 року (дата складання відзиву), тоді як заяву про перегляд судового рішення було подано до суду 30 грудня 2022 року, тобто поза межами строку встановленого пунктом 1 частини 1 статті 321 ГПК України.

В судовому засіданні, яке відбулося 14 березня 2024 року згідно ч. 6 ст. 233, ч. 1 ст. 240 ГПК України було оголошено вступну та резолютивну частини ухвали зі справи №925/1461/20.

Розглянувши заяву приватної виробничо-комерційної фірми Чанталь про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами, матеріали справи та заслухавши пояснення представників сторін, судом враховано наступне:

Верховний Суду скасовуючи раніше ухвалені судові рішення та передаючи справу на новий розгляд у своїй постанові від 13 грудня 2023 року вказав, що перегляд справи у зв`язку з нововиявленими обставинами має на меті не усунення судових помилок, а лише перегляд вже розглянутої справи з урахуванням істотної обставини, про існування якої стало відомо після ухвалення судового рішення і яка (істотна обставина) не була і не могла бути відомою особі, яка звертається із заявою, на час розгляду справи.

Відповідно до пункту 271.2 Податкового кодексу України рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Згідно з частиною 1 статті 158 Земельного кодексу України, у редакції, чинній на час розгляду спору по суті, земельні спори вирішуються судами, органами місцевого самоврядування та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Статтею 160 цього Кодексу у тій же редакції визначено, що сторони, які беруть участь у земельному спорі, мають право знайомитися з матеріалами щодо цього спору, робити з них виписки, брати участь у розгляді земельного спору, подавати документи та інші докази, порушувати клопотання, давати усні і письмові пояснення, заперечувати проти клопотань та доказів іншої сторони, одержувати копію рішення щодо земельного спору, і, у разі незгоди з цим рішенням, оскаржувати його.

Отже, на час вирішення судом спору про внесення змін до договору на право тимчасового користування землею щодо затвердження нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідач в силу наведених положень законодавства міг одержувати копію відповідного рішення про затвердження нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що стосується земельного спору, а в разі його відсутності міг отримати відповідну інформацію.

Без належного дослідження зазначених обставин та поданих доказів (пункти 5.1, 5.2, 5.9 - 5.11 цієї постанови), прийняття законного та обґрунтованого рішення у справі є неможливим.

Відповідно до ч. 5 ст. 310 ГПК України висновки суду касаційної інстанції, у зв`язку з якими скасовано судові рішення, є обов`язковими для суду першої чи апеляційної інстанції під час нового розгляду справи.

Судом встановлено, що 27 грудня 2022 року (т.1 а.с. 196) відповідач звернувся до суду із заявою про перегляд за нововиявленими обставинами рішення Господарського суду Черкаської області від 15 квітня 2021 року, у якій просив скасувати вказане рішення суду і прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.

Згідно з приписами частини 1 статті 320 ГПК України рішення, постанови та ухвали господарського суду, якими закінчено розгляд справи, що набрали законної сили, можуть бути переглянуті за нововиявленими або виключними обставинами.

Відповідно до частини 2 статті 320 ГПК України підставами для перегляду судового рішення за нововиявленими обставинами є: 1) істотні для справи обставини, що не були встановлені судом та не були і не могли бути відомі особі, яка звертається із заявою, на час розгляду справи; 2) встановлений вироком або ухвалою про закриття кримінального провадження та звільнення особи від кримінальної відповідальності, що набрали законної сили, факт надання завідомо неправильного висновку експерта, завідомо неправдивих показань свідка, завідомо неправильного перекладу, фальшивості письмових, речових чи електронних доказів, що потягли за собою ухвалення незаконного рішення у цій справі; 3) скасування судового рішення, яке стало підставою для ухвалення судового рішення, що підлягає перегляду.

Відповідно до п.1 ч.1 ст. 321 ГПК України заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами може бути подано з підстави, визначеної пунктом 1 частини другої статті 320 цього Кодексу, - учасниками справи протягом тридцяти днів з дня, коли особа дізналася або могла дізнатися про існування обставин, що стали підставою для перегляду судового рішення.

Як вже зазначалося вище, заяву про перегляд рішення за нововиявленими обставинами у даній справі відповідач мотивував тим, що суд в ухваленому по суті рішенні посилався на витяг з нормативної грошової оцінки, тоді як нормативна грошова оцінка земельної ділянки не затверджувалась органами місцевого самоврядування, що є істотними для справи обставинами.

Також відповідач у своїй заяві вказав, що в судовому засіданні, яке відбулося 30 листопада 2022 року під час розгляду іншої справи за №925/856/22 йому стало відомо, що рішення про затвердження нормативно-грошової оцінки землі від 23 жовтня 2018 року №2420/0/25-18 не існує (т.1 а.с.147).

Ухвалюючи рішення від 15 квітня 2021 року зі справи №925/1461/20 про внесення змін до договору оренди землі місцевий господарський суд дослідивши наявні в матеріалах справи письмові докази, зокрема, встановив, що рішенням Черкаської міської ради від 27 червня 2017 року № 2-2219 Про затвердження Положень та ставок місцевих податків і зборів на території міста Черкаси із змінами від 18 червня 2018 року №2-343, з 01 січня 2019 року за земельні ділянки, яким згідно КВЦПЗ присвоєно код 12.011. ставка орендної плати була встановлена в розмірі 6% від нормативної грошової оцінки.

Згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 23 жовтня 2018 року №2420/0/25-18 КВЦПЗ земельної ділянки з кадастровим номером 7110136400:02:016:0059, що знаходиться за адресою: м. Черкаси, вул. Чигиринська, 31, встановлено 12.04. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки встановлена у розмірі 2 730 714,00 грн. (т.1 а.с.130).

За наслідками розгляду даного спору суд вирішив внести до укладеного між Черкаською міською радою та приватною виробничо-комерційною фірмою Чанталь договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) від 01 вересня 1997 року №676 зміни, шляхом викладення договору в новій редакції.

Пунктами 9-11 зміненого договору встановлено, що за оренду земельної ділянки Орендар сплачує орендну плату у грошовій формі.

З 01 січня 2019 року річна орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється у розмірі 6 (шість) % від її нормативної грошової оцінки та становить 163 842,84 грн. (сто шістдесят три тисячі вісімсот сорок дві грн. 84 коп.).

Обчислення розміру грошової оцінки та орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством.

Орендна плата за землю вноситься Орендарем щомісячно до 30 числа місяця наступного за звітним в розмірі 1/12 річної орендної плати шляхом безготівкового перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок UA228999980000033213812023002, одержувач платежу: УК у м. Черкасах/ Черкаси/код бюджетної класифікації: 18010600, код ЄДРПОУ: 38031150, банк: Казначейство України (ЕАП).

Орендар бере на себе обов`язок уточнення зміни розмірів орендної плати та банківських реквізитів через фінансові та податкові органи на місцях.

В матеріалах справи (т. 1 а.с.34) знаходиться витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 23 жовтня 2018 року за №2420/0/25-18 з кадастровим номером 7110136400:02:016:0059, площею 4200 кв.м. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 2 730 714 грн.

Тобто, 23 жовтня 2018 року було сформовано саме витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, а не прийнято відповідне рішення про її затвердження.

З матеріалів справи вбачається, що рішенням Черкаської міської ради від 13 травня 2010 року №5-656 Про затвердження показників грошової оцінки земель м. Черкаси:

затверджено базову вартість одного квадратного метра земельної ділянки земель міста Черкаси станом на 01 січня 2009 року у розмірі 127,48 грн. (п.1);

провести індексацію нормативної грошової оцінки земель м. Черкаси за 2009 рік з використанням коефіцієнту 1,059 (п.2);

доручити міськрайонному управлінню Держкомзему у місті Черкаси та Черкаському районі Черкаської області до 15 червня 2010 року надати витяги з нормативної грошової оцінки земель м. Черкаси на всі земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні громадян та суб`єктів господарювання, з урахуванням показників, передбачених цим рішенням (п. 4).

Це рішення, крім п. 4, набуває чинності з 01 січня 2011 року.

Пункт 4 рішення набуває чинності з моменту опублікування цього рішення (а.с. 165-166, т. 1).

Вказане рішення було прийнято відповідно до технічної документації з нормативної грошової оцінки земель у м. Черкаси, розробленої Державним підприємством Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою станом на 2009 рік, та позитивного висновку державної експертизи землевпорядної документації від 11 листопада 2009 року №1168-09, враховуючи постанову Кабінету Міністрів України Про проведення індексації грошової оцінки земель від 12 травня 2000 року №783, на підставі ст. ст. 2, 7, 24 Закону України Про плату за землю, Методики грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року №213 (зі змінами), Закону України Про оцінку земель, ст. ст. 12, 201 Земельного кодексу України, з метою забезпечення ефективного використання земельного фонду м. Черкаси, актуалізації вартості землі, залучення додаткових коштів до міського бюджету для успішної реалізації програми соціально-економічного розвитку міста.

Рішення Черкаської міської ради від 13 травня 2010 року №5-656 Про затвердження показників грошової оцінки земель м. Черкаси не було скасовано в установленому законом порядку.

Інших рішень міської ради щодо нормативної грошової оцінки землі матеріали справи не містять.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами; (ст. 1 Закону України Про оцінку землі в редакції Закону чинного станом на час звернення міської ради до суду з позовом про внесення змін у договір оренди землі).

Відповідно до ч. 1 ст. 13 вищевказаного Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі:

визначення розміру земельного податку;

визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності;

визначення розміру державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом;

визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва;

розробки показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель;

відчуження земельних ділянок площею понад 50 гектарів, що належать до державної або комунальної власності, для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд;

проведення інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення (у разі якщо попередня нормативна грошова оцінка земельних ділянок у цьому масиві не проводилася протягом 5 років до дня прийняття уповноваженим органом рішення про проведення такої інвентаризації).

Підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок може проводитися також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом (ч. 1, 2 ст. 15 Закону України Про оцінку землі).

Згідно ст. 18 Закону України Про оцінку землі нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться:

розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років;

розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України Про землеустрій.

Згідно ч. 1, 2 ст. 20 Закону України Про оцінку землі за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до ст. 23 вищевказаного Закону технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

У листі від 15 вересня 2023 року Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області (а.с. 96, т. 2) повідомило, що формування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки можливе лише в режимі реального часу на виконання заяви з наявної та діючої технічної документації з нормативної грошової оцінки земель з урахуванням коефіцієнтів індексації.

Нормативно-правовими актами з питань оцінки земель, а також функціоналом програмного забезпечення Державного земельного кадастру, не передбачено можливості формування витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за минулі періоди.

Отже, відповідач помилково ототожнює формування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з рішенням міської ради про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Як вже зазначалося вище, відповідач у своїй заяві вказав, що лише в судовому засіданні, яке відбулося 30 листопада 2022 року під час розгляду іншої справи за №925/856/22 йому стало відомо, що рішення про затвердження нормативно-грошової оцінки землі від 23 жовтня 2018 року №2420/0/25-18 не існує.

Судом встановлено, що в провадженні Господарського суду Черкаської області знаходиться справа за позовом Черкаської міської ради до приватної виробничо-комерційної фірми Чанталь про стягнення, на підставі договору оренди на право тимчасового користування землею від 01 вересня 1997 року №676, заборгованості по орендній платі у розмірі 498 380 грн. 86 коп., та відшкодування судових витрат.

Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 06 вересня 2022 року відкрито провадження у справі №925/856/22 за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін. Призначено судове засідання з розгляду справи по суті на 04 жовтня 2022 року.

Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 24 травня 2023 року клопотання Черкаської міської ради про зупинення провадження у справі (вх. 8675/23 від 24 травня 2023 року) задоволено та зупинено провадження у справі №925/856/22 до набрання законної сили судовим рішенням у справі № 925/1461/20 за позовом Черкаської міської ради до приватної виробничо-комерційної фірми Чанталь про внесення змін до договору на право тимчасового користування землею від 01 вересня 1997 року №676, шляхом викладення його в новій редакції.

Тобто, провадження у справі триває, рішення по даній справі судом ще не прийнято і відповідно іншим судом, в розумінні ст. 75 ГПК України, жодних обставин по суті спору ще не встановлено.

Крім того, відповідно до ч. 7 ст. 75 ГПК України правова оцінка, надана судом певному факту при розгляді іншої справи, не є обов`язковою для господарського суду.

Водночас, відповідно до пункту 271.2 Податкового кодексу України рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Згідно з частиною 1 статті 158 Земельного кодексу України, у редакції, чинній на час розгляду спору по суті, земельні спори вирішуються судами, органами місцевого самоврядування та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Статтею 160 цього Кодексу у тій же редакції визначено, що сторони, які беруть участь у земельному спорі, мають право знайомитися з матеріалами щодо цього спору, робити з них виписки, брати участь у розгляді земельного спору, подавати документи та інші докази, порушувати клопотання, давати усні і письмові пояснення, заперечувати проти клопотань та доказів іншої сторони, одержувати копію рішення щодо земельного спору, і, у разі незгоди з цим рішенням, оскаржувати його.

Отже, на час вирішення судом спору про внесення змін до договору на право тимчасового користування землею щодо затвердження нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідач в силу наведених положень законодавства міг одержати копію відповідного рішення про затвердження нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що стосується земельного спору, а в разі його відсутності міг отримати відповідну інформацію про такі обставини.

Нововиявлені обставини за своєю правовою природою є матеріально-правовими фактами, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші факти, які мають значення для правильного вирішення спору.

Необхідними ознаками існування нововиявлених обставин є одночасна наявність таких трьох умов: по-перше, їх існування на час розгляду справи; по-друге, те, що ці обставини не могли бути відомі заявникові на час розгляду справи; по-третє, істотність даних обставин для розгляду справи (тобто коли врахування їх судом мало б наслідком прийняття іншого судового рішення, ніж те, яке було прийняте).

Нововиявлені обставини за своєю юридичною суттю є фактичними даними, що в установленому порядку спростовують факти, які було покладено в основу судового рішення. Ці обставини мають бути належним чином засвідчені, тобто підтверджені належними і допустимими доказами.

Господарський суд вправі змінити або скасувати судове рішення за нововиявленими обставинами лише за умови, що ці обставини впливають на юридичну оцінку обставин, здійснену судом у судовому рішенні, що переглядається.

Перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами є окремою процесуальною формою судового процесу, яка визначається юридичною природою цих обставин.

Таким чином, нововиявлена обставина це юридичний факт, який передбачений нормами права і тягне виникнення, зміну або припинення правовідносин; юридичний факт, що має істотне значення для правильного вирішення даної конкретної справи. Якби нововиявлена обставина була відома суду під час винесення судового акта, то вона обов`язково вплинула б на остаточні висновки суду; юридичний факт, який існував на момент звернення заявника до суду з позовом і під час розгляду справи судом; юридичний факт, який не міг бути відомий ані особі, яка заявила про це в подальшому, ані суду, що розглядав справу.

Водночас, нововиявленими можуть бути визнані лише істотно значимі, суттєві обставини, тобто такі обставини, обізнаність суду стосовно яких у розгляді справи забезпечила б прийняття цим судом іншого рішення.

Наведене вище відповідає позиції Верховного Суду у складі Касаційного господарського суду, викладеній ним у постанові від 02.02.2021 у справі № 908/439/18.

Вказана правова позиція Верховного Суду є сталою, відповідає позиції Великої Палати Верховного Суду, що викладена ним у постанові від 27.05.2020 у справі № 802/2196/17-а та неодноразово використовувалась Верховним Судом у питанні визнання ознак нововиявлених обставин у господарському процесі, зокрема у постановах від 03.04.2018 у справі № 910/6052/16, від 07.08.2018 у справі № 915/1708/14, від 19.05.2020 у справі № 910/19793/14, від 25.08.2020 у справі № 910/6052/16, а також від 07.10.2020 у справі № 922/1026/19.

Висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду, відповідно до ч. 4 ст. 236 ГПК України враховуються судом при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин.

Відповідно до ч. 4 ст. 320 ГПК України не є підставою для перегляду рішення суду за нововиявленими обставинами:

1) переоцінка доказів, оцінених судом у процесі розгляду справи;

2) докази, які не оцінювалися судом, стосовно обставин, що були встановлені судом.

Враховуючи той факт, що під час розгляду судом спору про внесення змін до договору на право тимчасового користування землею відповідач в силу положень законодавства міг одержати копію відповідного рішення про затвердження нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а в разі його відсутності міг отримати відповідну інформацію та своєчасно надати суду відповідні письмові докази, суд відхиляє доводи останнього стосовно того, що йому лише 30 листопада 2022 року під час розгляду іншої справи за №925/856/22 стало відомо про обставини, які він вважає нововиявленими.

Враховуючи викладене, суд вважає, що наведені в заяві обставини, не є нововиявленими в розумінні ст. 320 ГПК України.

За результатами перегляду судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами суд може відмовити в задоволенні заяви про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами та залишити відповідне судове рішення в силі (п.1 ч.3 ст. 325 ГПК України).

У разі відмови в задоволенні заяви про перегляд рішення, ухвали, постанови за нововиявленими або виключними обставинами суд постановляє ухвалу (ч. 4 ст. 325 ГПК України).

З урахуванням вищенаведеного, суд вважає за необхідне у задоволенні заяви приватної виробничо-комерційної фірми Чанталь відмовити, а рішення Господарського суду Черкаської області від 15 квітня 2021 року зі справи №925/1461/20 слід залишити в силі.

Судове рішення, ухвалене за результатами перегляду судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами, може бути переглянуте на загальних підставах (ч. 7 ст. 325 ГПК України).

Судові витрати підлягають розподілу між сторонами відповідно до вимог ст. 129 ГПК України.

На підставі викладеного, та керуючись ст. ст. 129, 234, 325 ГПК України, суд

УХВАЛИВ:

1.У задоволенні заяви приватної виробничо-комерційної фірми Чанталь про перегляд судового рішення зі справи №925/1461/20 за нововиявленими обставинами - відмовити.

2.Рішення Господарського суду Черкаської області від 15 квітня 2021 року зі справи №925/1461/20 - залишити в силі.

3.Копію ухвали надіслати сторонам.

Ухвала набирає законної сили в порядку визначеному ст. 235 ГПК України та може бути оскаржена до Північного апеляційного господарського суду в порядку та строки визначені ст.ст. 255-257 ГПК України.

Повний текст ухвали складено 19 березня 2024 року.

Суддя А.В.Васянович

СудГосподарський суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення14.03.2024
Оприлюднено21.03.2024
Номер документу117754200
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —925/1461/20

Ухвала від 11.09.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Багай Н.О.

Ухвала від 26.08.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Багай Н.О.

Ухвала від 18.06.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Палій В.В.

Ухвала від 30.05.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Палій В.В.

Ухвала від 29.04.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Палій В.В.

Ухвала від 15.04.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Палій В.В.

Ухвала від 14.03.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Васянович А.В.

Ухвала від 15.02.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Васянович А.В.

Ухвала від 16.01.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Васянович А.В.

Постанова від 13.12.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні