Постанова
від 23.05.2024 по справі 260/9623/23
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 травня 2024 рокуЛьвівСправа № 260/9623/23 пров. № А/857/7409/24

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого судді: Гудима Л.Я.,

суддів: Качмара В.Я., Кузьмича С.М.,

за участю секретаря судового засідання: Кулабухової М.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 05 лютого 2023 року, головуючий суддя Гаврилко С.Є., ухвалене у м. Ужгород, повний текст якого складено 15.02.2024 року, у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Закарпатської обласної державної (військової) адміністрації, Управління містобудування та архітектури Ужгородської міської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Державне підприємство «Добробуд» Закарпатської обласної державної адміністрації, Товариство з обмеженою відповідальністю «Домінус Старк», про визнання протиправними та скасування розпоряджень, скасування містобудівних умов та обмежень,-

В С Т А Н О В И В:

Позивач ОСОБА_1 звернулася в суд із позовом до Закарпатської ОД(В)А, Управління містобудування та архітектури Ужгородської МР, треті особи ДП «Добробуд» Закарпатської ОДА, ТзОВ «Домінус Старк», в якому просила визнати протиправними і скасувати розпорядження голови Закарпатської обласної державної (військової) адміністрації від 23 вересня 2022 року № 593 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки у постійне користування зі зміною цільового призначення», розпорядження голови обласної державної (військової) адміністрації від 05 квітня 2023 року № 335 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення»; скасувати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва «Будівництво комплексу багатоквартирних житлових будинків по вул. Кримська, 24 в м. Ужгороді», затверджені наказом управління містобудування та архітектури Ужгородської міської ради від 22 червня 2023 року № 82-М.

В обґрунтування позовних вимог посилалася на те, що Ужгородська міська рада всупереч положенням генерального плану міста Ужгорода, який затверджено рішенням від 04 червня 2004 року № 313 "Про генеральний план міста", рішенням № 1229 затвердила містобудівну документацію "Детальний план території, обмеженої вулицями Солов`їною, Красною, територією НПО "Реабілітація" та межею міста", якою всупереч приписам генплану визначила функціональне призначення території, де знаходиться спірна земельна ділянка з кадастровим номером 2110100000:41:001:0600 - як багатоповерхову житлову забудову Ж-3. Розпорядженням голови Закарпатської ОВА від 31 березня 2023 року за № 314 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення" надано ДП "Добробуд" дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 2110100000:41:001:0600 площею 1,1250 га за адресою: м. Ужгород, вул. Кримська, 24, з колективного житлового будівництва (код 02.02) на будівництво і обслуговування багатоквартирного житлового будинку (код 02.03). Розпорядженням голови Закарпатської ОВА від 05 квітня 2023 року за № 335 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення" затверджено ДП "Добробуд" проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 2110100000:41:001:0600 площею 1,1250 га за адресою: м. Ужгород, вул. Кримська, 24, для будівництво і обслуговування багатоквартирного житлового будинку (код 02.03). За результатами аукціону право на забудову спірної земельної ділянки одержало товариство з обмеженою відповідальністю "Домінус Старк" (далі по тексту TOB "Домінус Страрк"), для будівництва комплексу багатоквартирних житлових будинків по вул. Кримській, 24, в м. Ужгороді. 22 червня 2023 року згідно з наказом № 82-М управлінням містобудування та архітектури Ужгородської міської ради видано TOB "Домінус Страрк" містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва "Будівництво комплексу багатоквартирних житлових будинків по вул. Кримська, 24 в м. Ужгороді". Позивач зазначала, що будівництво вказаного комплексу багатоквартирних житлових будинків порушує її право на безпечне для життя і здоров`я довкілля, на приватне життя, та на повноцінне життєве середовище, гарантовані статтею 8 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, оскільки спірні розпорядження голови Закарпатської ОВА становлять неправомірне свавільне втручання у її приватне життя і у право на користування своїм майном. Протиправна зміна цільового призначення земельної ділянки з кадастровим номером 2110100000:41:001:0600, всупереч положенням основної містобудівної документації на місцевому рівні - генерального плану міста Ужгорода, порушує право Позивачки на сприятливе життєве середовище у довкіллі з визначеними щільністю та висотністю, а також користування своїм майном саме в просторі, статус якого було встановлено основною містобудівною документацією міста Ужгорода. Розпорядження голови Закарпатської ОВА від 07 вересня 2022 року за № 531; від 23 вересня 2022 року за № 593; від 31 березня 2023 року за № 314 та від 05 квітня 2023 року за № 335 видані з порушенням статей 20, 123 Земельного кодексу України, їх частин 3, Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", Закону України "Про основи містобудування", Закону України "Про охорону земель" та всупереч приписам Закону України "Про місцеві державні адміністрації". Щодо зміни цільового призначення спірної земельної ділянки позивач зазначає, що така зміна не відповідає чинному генеральному плану міста Ужгорода, а детальний план території, обмеженої вулицями Солов`їною, Красною, територією НПО "Реабілітація" та межею міста (далі по тексту детальний план території), що затверджений рішенням Ужгородської міської ради від 31 березня 2023 року за № 1229 ухвалений з порушенням процедури та суперечить нормам законодавства та генеральному плану міста Ужгорода. Окрім того, передача земельної ділянки з кадастровим номером 2110100000:41:001:0600 в постійне користування ДП "Добробуд" за розпорядженням голови Закарпатської ОВА від 23 вересня 2022 року № 593 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки у постійне користування зі зміною цільового призначення" була здійснена всупереч забороні, встановленій статтею 24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності". Зміни цільового призначення цієї земельної ділянки за розпорядженнями голови Закарпатської ОВА від 23 вересня 2022 року № 593 та від 05 квітня 2023 року № 335 проведені без дотримання правил співвідношення між новим видом цільового призначення земельної ділянки та видом функціонального призначення території, визначеного генеральним планом. Закарпатська ОВА 29 вересня 2022 року видала розпорядження "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки у постійне користування зі зміною цільового призначення", яким протиправно передала в користування ДП "Добробуд" спірну земельну ділянку, змінивши її цільове призначення. В подальшому також з порушенням приписів тих же норм Закарпатська ОВА розпорядженням від 05 квітня 2023 року за № 335 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення" змінив цільове призначення земельної ділянки (з 02.02 на 02.03) без дотримання правил співвідношення між новим видом цільового призначення земельної ділянки та видом функціонального призначення території, визначеного генеральним планом. Наміри забудови не відповідають положенням чинного генерального плану міста Ужгорода. Вказувала, що відповідність намірів забудови містобудівній документації на місцевому рівні, під час ухвалення рішення про надання або відмову у наданні містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, уповноважений орган визначає, виходячи із містобудівної документації на місцевому рівні - генерального плану та детального плану території, якщо такий розроблено. Управління містобудування та архітектури Ужгородської міської ради порушено також порядок видачі містобудівних умов та обмежень на будівництво об`єкту в межах приаеродромної території за адресою АДРЕСА_1 , оскільки відсутнє відповідне погодження із Державіаслужбою України.

Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 05 лютого 2023 року в задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Не погоджуючись з вищезазначеним рішенням суду першої інстанції, ОСОБА_1 оскаржила його в апеляційному порядку, яка, покликаючись на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції вважає встановленими, порушення судом норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просять суд апеляційної інстанції скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою адміністративний позов задовольнити.

Свою апеляційну скаргу обґрунтовують тими ж доводами, що наводились нею у поданому адміністративному позові, однак безпідставно не взяті до уваги судом попередньої інстанції.

В судовому засіданні представники відповідачів та третіх осіб заперечили проти апеляційної скарги, вважають оскаржене рішення суду законним та обґрунтованим та просили апеляційну скаргу залишити без задоволення.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників відповідачів та третіх осіб, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги у їх сукупності, колегія суддів дійшла переконання, що подана апеляційна скарга задоволенню не підлягає, виходячи з наступних підстав.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, Розпорядженням голови Закарпатської ОВА від 17 серпня 2022 року за №445 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки" затверджено Концерну радіомовлення, радіозв?язку та телебачення технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки державної власності (землі промисловості, транспорту, зв?язку, енергетики, оборони та іншого призначення) площею 1,73 га (кадастровий номер 2110100000:41:001:0532), що розташована за адресою: по АДРЕСА_1 , на 2 (дві) земельні ділянки: площею 0,6050 га (кадастровий номером 2110100000:41:001:0601, КВЦПЗ 13.01 "для розміщення та експлуатації об?єктів і споруд телекомунікацій"); площею 1,1250 га (кадастровий номер 2110100000:41:001:0600, КВЦПЗ 13.01 "для розміщення та експлуатації об?єктів і споруд телекомунікацій").

Розпорядженням голови Закарпатської ОВА від 07 вересня 2022 року за №531 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування зі зміною цільового призначення" надано ДП "Добробуд" дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,125 га (кадастровий номер 2110100000:41:001:0600), розташованої за адресою: АДРЕСА_1 у постійне користування зі зміною цільового призначення із земель промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення державної власності "для розміщення та експлуатації об?єктів і споруд телекомунікацій" (код виду цільового призначення земель 13.01) у землі житлової та громадської забудови "для колективного житлового будівництва" (код видів цільового призначення земель 02.02).

Розпорядженням голови Закарпатської ОВА від 23 вересня 2022 року за № 593 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,1250 га (кадастровий номер 2110100000:41:001:0600), розташованої за адресою: вул. Кримська, 24, м. Ужгород, Закарпатської області, у постійне користування зі зміною цільового призначення "для колективного житлового будівництва" (код видів цільового призначення земель 02.02). Надано ДП "Добробуд" земельну ділянку площею 1,1250 га (кадастровий номер 2110100000:41:001:0600), розташовану за адресою: АДРЕСА_1 , у постійне користування зі зміною цільового призначення із земель промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення державної власності у землі житлової та громадської забудови "для колективного житлового будівництва" (код видів цільового призначення земель 02.02).

30 березня 2023 року Ужгородська міська рада рішенням № 1229 затвердила містобудівну документацію "Детальний план території, обмеженої вулицями Солов`їною, Красною, територією НПО "Реабілітація" та межею міста", якою визначила функціональне призначення території, де знаходиться спірна земельна ділянка з кадастровим номером 2110100000:41:001:0600 - як багатоповерхову житлову забудову Ж-3 (Т. 1 а.с.а.с. 85-88, 227-249).

Розпорядженням Закарпатської ОВА від 31 березня 2023 року за № 314 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення" надано ДП "Добробуд" дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,1250 га (кадастровий номер 2110100000:41:001:0600), розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , що належить до земель житлової і громадської забудови державної власності (код виду цільового призначення земель 02.02 - "для колективного житлового будівництва"), з метою зміни її цільового призначення в межах категорії земель житлової та громадської забудови "для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку" (код виду цільового призначення земель 02.03).

Розпорядженням голови Закарпатської ОДА від 05 квітня 2023 року за №335 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення" затверджено ДП "Добробуд" проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,1250 га (кадастровий номер 2110100000:41:001:0600), розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , що належить до земель житлової і громадської забудови державної власності (код виду цільового призначення земель 02.02 - "для колективного житлового будівництва"), зі зміною цільового призначення в межах категорії земель житлової та громадської забудови "для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку" (код виду цільового призначення земель 02.03).

04 квітня 2023 року ДП "Добробуд" на виконання розпорядження Закарпатської ОВА за № 242 від 10 березня 2023 року було укладено договір про організацію та проведення земельних торгів через електронну торгову систему та договір на проведення експертно-грошової оцінки вартості користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій).

21 квітня 2023 року розпорядженням Закарпатської ОВА за №388 "Про перелік земельних ділянок державної власності, права на які виставляються на земельні торги окремими лотами, та продаж права суперфіцію земельної ділянки на земельних торгах", включено до переліку земельних ділянок державної власності, права на які виставляються на конкурентних засадах, земельну ділянку несільськогосподарського призначення державної власності площею 1,1250 га з кадастровим номером 2110100000:41:001:0600 (код виду цільового призначення земель 02.03 "для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку") для продажу права суперфіцію на земельних торгах у формі електронного аукціону окремим лотом.

Цим же розпорядженням затверджено звіт про експертну грошову оцінку права користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій) земельної ділянки несільськогосподарського призначення, що намічена для продажу на земельних торгах у формі аукціону для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку, за адресою: Закарпатська область, м. Ужгород, Кримська, 24. Встановлено стартову ціну продажу суперфіцію (лота). Вирішено продати право суперфіцію спірної земельної ділянки на конкурентних засадах (на земельних торгах у формі електронного аукціону) за результатами якого укласти Договір купівлі-продажу права суперфіцію. Затверджено умови продажу права суперфіцію спірної земельної ділянки та проект договору купівлі-продажу права суперфіцію земельної ділянки

Згідно протоколу про результати земельних торгів № LSE001-UA-20230424-11128 щодо окремого лоту продажу права суперфіцію земельної ділянки площею 1,1250 га за кадастровим номером 2110100000:41:001:0600 (код виду цільового призначення земель 02.03 "для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку") на конкурентних засадах (на земельних торгах у формі електронного аукціону) окремим лотом, які завершилися 25 травня 2023 року визначено переможцем TзOB "Домінус Старк".

31 травня 2023 року TOB "Домінус Старк" оплатило 464625 грн. згідно вищезазначеного протоколу. 01 червня 2023 року між TзOB "Домінус Старк" та ДП "Добробуд" підписано акт погодження характеристик стану та етапності передачі квартир.

02 червня 2023 року розпорядженням Закарпатської ОВА за №552 "Про припинення права постійного користування земельною ділянкою", припинено право постійного користування ДП "Добробуд" на земельну ділянку площею 1,1250 га за кадастровим номером 2110100000:41:001:0600.

09 червня 2023 року нотаріально посвідчено договір купівлі-продажу права суперфіцію земельної ділянки між Закарпатською ОДА Закарпатською ОВА (власник) в особі директора ДП "Добробуд" та переможцем земельних торгів ТзОВ "Домінус Старк".

Відомості про права на спірну земельну ділянку містяться в Державному реєстрі речових прав.

Відповідно до пункту 6.4.8 договору купівлі-продажу права суперфіцію земельної ділянки ТОВ "Домінус Старк" зобов`язується передати власнику земельної ділянки квартири загальною площею не менше 375 кв. м у місті Ужгород, Холмківській, Оноківській та Баранинській ТГ.

Відповідно до актів приймання-передачі квартири від 26 липня 2023 року дві квартири загальною площею 91,2 кв.м в селі Минай Ужгородського району Закарпатської області передані ТзОВ "Домінус Старк" Закарпатській ОДА Закарпатській ОВА.

22 червня 2023 року наказом № 82-М управлінням містобудування та архітектури Ужгородської міської ради TзOB "Домінус Старк" затверджено містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва "Будівництво комплексу багатоквартирних житлових будинків по вул. Кримська, 24 в м. Ужгороді".

Відмовляючи в задоволенні адміністративного позову, суд першої інстанції виходив з того, що для отримання містобудівних умов та обмежень було подано всі необхідні документи для їх видачі. Також містобудівні умови та обмеження містять всі необхідні передбачені законодавчо вимоги щодо змісту та форми. Наміри забудови земельної ділянки з кадастровим номером 2110100000:41:001:0600 відповідають містобудівній документації на місцевому рівні, а саме "Детальному плану території, обмеженої вулицями Солов`їною, Красною, територією НПО "Реабілітація" та межею міста", затвердженого рішенням Ужгородської міської ради № 1229 від 30 березня 2023 року.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, вважає їх вірними та такими, що відповідають нормам матеріального та процесуального права, а також фактичним обставинам справи з огляду на наступне.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Абзацом другим статті 5 Закону України «Про основи містобудування» визначено, що при здійсненні містобудівної діяльності повинні бути забезпечені розробка містобудівної документації, проектів конкретних об`єктів згідно з вихідними даними на проектування, з дотриманням державних стандартів, норм і правил.

Містобудівна документація, відповідно до статті 17 цього Закону, - затверджені текстові і графічні матеріали, якими регулюється планування, забудова та інше використання територій.

Містобудівна документація є основою, зокрема, для вирішення питань щодо розташування та проектування нового будівництва, здійснення реконструкції, реставрації, капітального ремонту об`єктів містобудування та упорядкування територій.

За приписами пункту 8 частини першої статті 1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 року №3038-VI (далі - Закон №3038-VI), який встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності, містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.

Вимоги містобудівної документації є обов`язковими для виконання всіма суб`єктами містобудування (частина друга статті 5 Закону №3038-VI).

Частиною першої статті 25 Закону №3038-VI встановлено, що режим забудови територій, визначених для містобудівних потреб, встановлюється у комплексних планах, генеральних планах населених пунктів, планах зонування та детальних планах територій.

Відповідно до статті 26 Закону №3038-VI забудова територій здійснюється шляхом розміщення об`єктів будівництва.

Суб`єкти містобудування зобов`язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об`єктів.

Виконавчий орган сільської, селищної, міської ради вживає заходів щодо організації комплексної забудови територій відповідно до вимог цього Закону.

Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.

Проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: 1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних; 2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; 3) затвердження проектної документації; 4) виконання підготовчих та будівельних робіт; 4-1) проведення контрольного геодезичного знімання закінчених будівництвом об`єктів (крім об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1)) та здійснення їх технічної інвентаризації (крім об`єктів, перелік яких визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, архітектури, містобудування); 5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів; 6) реєстрація права власності на об`єкт містобудування.

За приписами частини першої статті 29 Закону №3038-VI містобудівні умови та обмеження, разом із технічними умовами та завданням на проектування, є основними складовими вихідних даних.

Тобто, за змістом цих норм містобудівні умови та обмеження є складовою вихідних даних, отримання яких є необхідною умовою для набуття власниками земельних ділянок або землекористувачами права на забудову земельної ділянки. Містобудівні умови та обмеження є видом містобудівної документації та визначають комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва, дотримання яких є обов`язковим для всіх суб`єктів містобудівної діяльності.

Частинами другою - четвертою статті 29 Закону №3038-VI встановлено, що фізична або юридична особа, яка має намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва.

Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника (із зазначенням кадастрового номера земельної ділянки), до якої додаються:

1) копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію - у разі, якщо речове право на земельну ділянку не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно;

2) копія документа, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці - у разі, якщо право власності на об`єкт нерухомого майна не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, або згода його власника, засвідчена в установленому законодавством порядку (у разі здійснення реконструкції або реставрації);

3) викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000.

Для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовник також додає містобудівний розрахунок, що визначає інвестиційні наміри замовника, який складається у довільній формі з доступною та стислою інформацією про основні параметри об`єкта будівництва.

Цей перелік документів для надання містобудівних умов та обмежень є вичерпним.

Підставами для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень є: 1) неподання визначених частиною третьою цієї статті документів, необхідних для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень; 2) виявлення недостовірних відомостей у документах, що посвідчують право власності чи користування земельною ділянкою, або у документах, що посвідчують право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці; 3) невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

Тобто, містобудівні умови та обмеження видаються на підставі містобудівної документації (в цьому випадку місцевого рівня) при зверненні зацікавленої особи до уповноваженого органу з поданням визначеної документації.

Підставою відмови в наданні містобудівних умов та обмежень є, зокрема, невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні, тобто така невідповідність встановлюється на стадії надання містобудівних умов та обмежень або надалі під час здійснення державно-будівельного контролю.

Як слідує з матеріалів справи, земельна ділянка площею 1,1250 га, з кадастровим номером 2110100000:41:001:0600, утворена шляхом поділу земельної ділянки державної власності (землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення) площею 1,73 га (кадастровий номер 2110100000:41:001:0532) на дві земельні ділянки: площею 0,6050 га (кадастровий номер 2110100000:41:001:0601, код виду цільового призначення земель - 13.01 "для розміщення та експлуатації об`єктів і споруд телекомунікацій"); площею 1,1250 га (кадастровий номер 2110100000:41:001:0600, код виду цільового призначення земель - 13.01 "для розміщення та експлуатації об`єктів І споруд телекомунікацій").

Розпорядженням Закарпатської ОВА від 23 вересня 2022 року за №593 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення", було надано ДП "Добробуд" земельну ділянку площею 1,1250 га, з кадастровим номером 2110100000:41:001:0600, розташовану за адресою: м. Ужгород, вул. Кримська, 24, у постійне користування зі зміною цільового призначення у землі житлової та громадської забудови "для колективного житлового будівництва" (код виду цільового призначення земель 02.02).

Територія, за рахунок якої сформовано земельну ділянку площею 1,1250 га, з кадастровим номером 2110100000:41:001:0600, має функціональне призначення садибної житлової забудови.

Постановою Кабінету Міністрів України від 23 червня 2021 року № 681 "Деякі питання забезпечення функціонування Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва" затверджено Порядок ведення Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва затверджений (далі Порядок № 681), відповідно до якого функціональна зона "зона садибної житлової забудови" (Ж-1) співвідноситься з: видом цільового призначення земельної ділянки за Класифікацією видів цільового призначення земель "для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка)" (код за Класифікацією видів цільового призначення земель 02.01); видом цільового призначення земельної ділянки за Класифікацією видів цільового призначення земель "для колективного житлового будівництва" (код за Класифікацією видів цільового призначення земель 02.02).

Таким чином, приймаючи оспорювань розпорядження від 23 вересня 2022 року № 593 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки у постійне користування зі зміною цільового призначення", Закарпатською ОВА не було порушено норми чинного законодавства, відтак підстави для його скасування відсутні.

Матеріалами справи також підтверджено, що ДП "Добробуд" звернулось до Ужгородської міської ради про розроблення детального плану території, в якому планувалось будівництво малоповерхової житлової забудови, яка б відповідала поточній конфігурації території та не обмежувала б прав та інтересів власників та користувачів сусідніх земельних ділянок.

За результатами даного звернення рішенням XXXIV сесії VIII скликання Ужгородської міської ради від 30 березня 2023 року за № 1229 затверджено «Детальний план території, обмеженої вулицями Солов`їною, Красною, територією НПО "Реабілітація" та межею міста".

Відповідно до викопіювання вказаного Детального плану, територія, на якій знаходиться земельна ділянка площею, 1,1250 га, з кадастровим номером 2110100000:41:001:0600, має функціональне призначення "багатоповерхова житлова забудова" (Ж-3).

Розпорядженням Закарпатської ОВА від 31 березня 2023 року за № 314 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,1250 га, з кадастровим номером 2110100000:41:001:0600 зі зміною цільового призначення в межах категорії земель житлової та громадської забудови "для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку" (код за Класифікацією видів цільового призначення земель 02.03).

Спірним розпорядженням Закарпатської ОВА від 05 квітня 2023 року за № 335 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення", затверджено ДП "Добробуд" проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,1250 га, з кадастровим номером 2110100000:41:001:0600 зі зміною цільового призначення в межах категорії земель житлової та громадської забудови "для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку" (код Класифікацією видів цільового призначення земель 02.03), та змінено цільове призначення земельної ділянки площею 1,1250 га, з кадастровим номером 2110100000:41:001:0600 у межах категорії земель житлової і громадської забудови із виду цільового призначення земель "для колективного житлового будівництва" (код Класифікацією видів цільового призначення земель 02.02) на вид земель "для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку" (код Класифікацією видів цільового призначення земель 02.03), яким приведено цільове призначення земельної ділянки площею 1,1250 га, з кадастровим номером 2110100000:41:001:0600, у відповідність до чинної містобудівної документації місцевого рівня.

Колегія суддів звертає увагу, що розпорядження Закарпатської ОВА від 05 квітня 2023 року за № 335 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення" не суперечить детальному плану території, обмеженої вулицями Солов`їною, Красною, територією НПО "Реабілітація" та межею міста", що затверджена рішенням XXXIV сесії VIII скликання Ужгородської міської ради від 30 березня 2023 року за №1229, оскільки територія запланованої забудови віднесена до житлової території з планувальною організацією багатоповерхової житлової забудови.

Надаючи оцінку правомірності затвердження містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва "Будівництво комплексу багатоквартирних житлових будинків по вул. Кримська, 24 в м. Ужгороді", які затверджені наказом управління містобудування та архітектури Ужгородської міської ради від 22 червня 2023 року № 82-М, колегія суддів дійшла висновку про те, що матеріалами справи не містять доказів суперечності намірів забудови земельної ділянки цільовому призначенню земельної ділянки.

Жодних інших доказів для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень, передбачених ст. 29 Закону №3038-VI матеріали справи не містять.

Крім цього, суд апеляційної інстанції зазначає, що містобудівні умови та обмеження є лише вихідними даними, не відносяться до містобудівної документації, відтак на етапі затвердження містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки не може існувати порушень конкретних норм ДБН чи інших норм, оскільки вони лише створюють передумови (вихідні дані) для створення проектної документації.

Отже, про відповідні порушення норм будування, на які вказує позивач, може йтися лише на стадії розробки та погодження проектної документації, а такі покликання позивача є передчасними.

Аналізуючи вищенаведені норми чинного законодавства та обставини справи, судом апеляційної інстанції не встановлено порушень норм чинного законодавства при видачі оспорюваних розпоряджень та затвердженні містобудівних умов та обмежень, такі прийняті на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, через що позовні вимоги є безпідставними та необґрунтованими, відтак задоволенню не підлягають.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В частині решти доводів апеляційної скарги колегія суддів враховує, що, оцінюючи наведені сторонами доводи, апеляційний суд виходить з того, що всі конкретні, доречні та важливі доводи, наведені сторонами, були перевірені та проаналізовані судом першої інстанції, та їм було надано належну правову оцінку.

Право на вмотивованість судового рішення є складовою права на справедливий суд, гарантованогост.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Як неодноразово вказував Європейський суд з прав людини, право на вмотивованість судового рішення сягає своїм корінням більш загального принципу, втіленого у Конвенції, який захищає особу від сваволі; рішення національного суду повинно містити мотиви, які достатні для того, щоб відповісти на істотні аспекти доводів сторони (рішення у справі «Руїз Торія проти Іспанії», параграфи 29 - 30). Це право не вимагає детальної відповіді на кожен аргумент, використаний стороною; більше того, воно дозволяє судам вищих інстанцій просто підтримати мотиви, наведені судами нижчих інстанцій, без того, щоб повторювати їх.

У рішенні «Петриченко проти України» (параграф 13) Європейський суд з прав людини вказував на те, що національні суди не надали достатнього обґрунтування своїх рішень, та не розглянули відповідні доводи заявника, навіть коли ці доводи були конкретними, доречними та важливими.

Наведене дає підстави для висновку, що доводи сторін у кожній справі мають оцінюватись судами на предмет їх відповідності критеріям конкретності, доречності та важливості у рамках відповідних правовідносин з метою належного обґрунтування позиції суду.

Інші зазначені в апеляційній скарзі обставини, окрім вищеописаних обставин, ґрунтуються на довільному трактуванні фактичних обставин і норм матеріального права, а тому такі не вимагають детальної відповіді.

З огляду на наведене, суд першої інстанції правильно і повно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду, а тому підстав для скасування рішення колегія суддів не знаходить і вважає, що апеляційну скаргу на нього слід залишити без задоволення.

Керуючись ст.ст. 243, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 05 лютого 2023 року у справі №260/9623/23 без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку, виключно у випадках передбачених частиною 4 статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя Л. Я. Гудим судді В. Я. Качмар С. М. Кузьмич

Повний текст постанови складено 27.05.2024 року.

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.05.2024
Оприлюднено29.05.2024
Номер документу119305807
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —260/9623/23

Ухвала від 19.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 19.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 18.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 18.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 22.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 09.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Постанова від 25.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 24.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 29.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Постанова від 23.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні