Рішення
від 21.10.2010 по справі 6/407
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД мі ста КИЄВА

01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницьк ого,44-Б тел. 284-18-98

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 6/407 21.10.10

За позовом Заступника Генерального п рокурора України в інтересах держави в особі Київської мі ської ради та Головного упра вління комунальної власност і міста Києва виконавчого ор гану Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)

До відповідачів 1) Т овариства з обмеженою відпов ідальністю «Фінансова компа нія «Новий регіон»

2) Товариства з об меженою відповідальністю «М іжрегіональний незалежний р еєстратор»

Третя особа на стороні позивачів, яка не з аявляє самостійних вимог на предмет спору, відкрите акці онерне товариство «Акціонер на компанія «Київводоканал»

Про визнання недійсним договору , зобов' язання повернути ма йно та вчинити дії

Суддя Ковтун С.А.

Представники учасникі в процесу:

від Київської міської ра ди Красножон О.М. - п осв.

Фрідман О.О. - за дов.

від Головного управління

комунальної власності Пукас А.Ю. - за дов .

від відповідачів не з' явились

від третьої особи Плясун О.І. - за до в., Юморанов Д.І. - за дов.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

До господарсько го суду міста Києва звернувс я заступник Генерального про курора України з позовом в ін тересах держави в особі Київ ської міської ради та Головн ого управління комунальної в ласності міста Києва виконав чого органу Київської місько ї ради (Київської міської дер жавної адміністрації) до тов ариства з обмеженою відповід альністю «Фінансова компані я «Новий регіон»(відповідача -1) та товариства з обмеженою в ідповідальністю «Міжрегіон альний незалежний реєстрато р»(відповідача-2) про:

- визнання недійсним укла деного 18.03.2010 р. між Головним упр авлінням комунальної власно сті міста Києва виконавчого органу Київської міської рад и (Київської міської державн ої адміністрації) і товарист вом з обмеженою відповідальн істю «Фінансова компанія «Но вий регіон»договору № Д-2010/03/18/2;607 купівлі-продажу пакета акці й відкритого акціонерного то вариства «Акціонерна компан ія «Київводоканал»(далі - ВА Т «АК «Київводоканал») у кіль кості 178748500 штук, що становить 25,46 4 % його статутного капіталу;

- зобов' язання товариств а з обмеженою відповідальніс тю «Фінансова компанія «Нови й регіон»повернути за актом приймання-передачі територі альній громаді міста Києва в особі Головного управління комунальної власності міста Києва виконавчого органу Ки ївської міської ради (Київсь кої міської державної адміні страції) придбані за договор ом купівлі-продажу № Д-2010/03/18/2;607 ві д 18.03.2010 р. прості іменні акцій ві дкритого акціонерного товар иства «Акціонерна компанія « Київводоканал»у кількості 17 8748500 штук, що становить 25,464 % його с татутного капіталу;

- зобов' язання това риства з обмеженою відповіда льністю «Міжрегіональний не залежний реєстратор» внести запис до системи реєстру вла сників іменних цінних папері в відкритого акціонерного то вариства «Акціонерна компан ія «Київводоканал»про перех ід у власність Головного упр авління комунальної власнос ті міста Києва виконавчого о ргану Київської міської ради (Київської міської державно ї адміністрації) акцій відкр итого акціонерного товарист ва «Акціонерна компанія «Киї вводоканал»у кількості 178748500 ш тук, що становить 25,464% його стат утного капіталу.

Позовні вимоги мотивован і недодержанням в момент укл адення оскаржуваного догов ору вимог законодавства. Зок рема, як зазначає заступник Г енерального прокурора Украї ни, на момент укладення спірн ого договору ВАТ «АК «Київво доканал»було включено до пер еліку господарських товарис тв, акції яких належать терит оріальній громаді міст а Києва, що не підлягають про дажу, у зв' язку з чим їх відчу ження Головним управлінням к омунальної власності міста К иєва виконавчого органу Київ ської міської ради (Київсько ї міської державної адмініст рації), яке від імені територі альної громади м. Києва управ ляло даними акціями, є незако нним.

Крім того, заступник Генера льного прокурора України вва жає, що під час продажу пакета акцій ВАТ «АК «Київводокана л»порушено порядок та способ и приватизації державного та комунального майна, визначе ні чинним законодавством.

Так, ВАТ «АК «Київводоканал »є суб' єктом природної моно полії, займає домінуюче стан овище на ринку централізован ого водопостачання і водовід ведення та, відповідно до вим ог п. 5 Державної програми прив атизації на 2000-2002 роки, затвердж еної Законом України від 18.05.2000 р . № 1723-ІІІ, відноситься до об' є ктів приватизації групи «Г». Пунктом 30 Програми приватиза ції комунального майна терит оріальної громади міста Києв а на 2007-2010 роки встановлено, що п риватизація підприємств, що займають монопольне (доміную че) становище на загальнодер жавному або регіональному то варних ринках, здійснюється за погодженням з відповідним територіальним органом Анти монопольного комітету Украї ни. У той же час, відповідне по годження Антимонопольного к омітету України відсутнє.

Також при здійсненні прива тизації акцій ВАТ «АК «Київв одоканал» були допущені пору шення щодо порядку здійсненн я публікації про об' єкт при ватизації, які полягають в не забезпеченні своєчасного оп ублікування інформаційного повідомлення про об' єкт та умови приватизації в інформ аційних бюлетенях державних органів приватизації, центр альній та місцевій пресі, та б езпідставно зменшено початк ову вартість пакету акцій.

Ухвалою суду 31.08.2010 р. було пору шено провадження у справі № 6/4 07, залучено до участі у справі як третю особу на стороні поз ивачів, яка не заявляє самост ійних вимог на предмет спору , відкрите акціонерне товари ство «Акціонерна компанія «К иївводоканал», розгляд справ и призначено на 27.09.2010 р..

Одночасно з поданням позов у прокурор подав клопотання про вжиття заходів забезпече ння позову.

Ухвалою суду від 31.08.2010 р. заяв у заступника Генерального пр окурора України задоволено ч астково.

У зв' язку з неподанням вит ребуваних судом документів, потрібних для вирішення спор у по суті, розгляд справи неод норазово відкладався.

У судових засіданнях повно важений представник Головно го управління комунальної вл асності міста Києва виконавч ого органу Київської міської ради (Київської міської держ авної адміністрації) позовні вимоги заступника Генеральн ого прокурора України підтри мав у повному обсязі з наведе них у позові підстав.

Повноважні представники К иївської міської ради та від критого акціонерного товари ства «Акціонерна компанія «К иївводоканал»вирішення спо ру віднесли на розгляд суду.

Відповідачі письмових від зивів на позов не подали, свої х представників у судові зас ідання не направили, про день та час розгляду справи повід омлялись належним чином. Зок рема, всі ухвали суду були оде ржані товариством з обмежено ю відповідальністю «Міжрегі ональний незалежний реєстра тор», що підтверджується від повідними повідомленнями пр о вручення. Ухвали суду, надіс лані іншому відповідачу - тов ариству з обмеженою відповід альністю «Фінансова компані я «Новий регіон»за місцем йо го державної реєстрації, бул о повернуло у зв' язку з відс утністю особи. У той же час, в с илу ч. 1 ст. 64 ГПК України, ухвали вважаються такими, що вручен і належним чином.

21.10.2010 р. товариство з обмежено ю відповідальністю «Міжрегі ональний незалежний реєстра тор»звернулось з клопотання м про відкладення розгляду с прави у зв' язку з необхідні стю залучення адвокатів та н алежної підготовки документ ів. Клопотання судом відхиле но, оскільки сторона завчасн о була повідомлена про розгл яд справи, що не позбавляло її можливості своєчасно визнач итись з представниками та по дати докази. Неможливість по дання доказів до 21.10.2010 р. та знач ення їх для розгляду справи в ідповідачем-2 у клопотанні не зазначено. Крім того, вищевка зані дії відповідача-2 суд оці нює як такі, що спрямовані на з атягування вирішення спору б удь-яким шляхом, а не на повне всебічне та об' єктивне досл ідження обставин справи, і є н едобросовісним використанн ям стороною своїх процесуаль них прав.

За таких обставин, керуючис ь ст. 75 ГПК України, суд вважає з а можливе вирішити спір за на явними матеріалами.

Розглянувши надані учас никами судового процесу доку менти і матеріали, заслухавш и пояснення представників ст орін, всебічно та повно з' яс увавши обставини, на яких ґру нтуються позовні вимоги, об' єктивно оцінивши в сукупност і докази, які мають значення д ля розгляду справи і вирішен ня спору по суті, суд встанови в:

2010 році відбулась прива тизація пакету акцій відкрит ого акціонерного товариства «Акціонерна компанія «Київв одоканал»(далі - ВАТ «АК «Київ водоканал») у кількості 178748500 шт ук, що становить 25,464% статутног о капіталу товариства, який п ередував у комунальній власн ості територіальної громади міста Києва.

Зокрема, за результатами пр иватизації 18.03.2010 р. між Головним управління комунальної влас ності м. Києва виконавчого ор гану Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - Головне управління комунальної влас ності) і товариством з обмеже ною відповідальністю «Фінан сова компанія «Новий регіон» (далі - TOB «ФК «Новий регіон») бу ло укладено договір № Д-2010/03/18/2;607 к упівлі-продажу, згідно з яким TOB «ФК «Новий регіон»придбало пакет акцій ВАТ «АК «Київвод оканал»у кількості 178748500 штук, щ о становить 25,464% статутного кап італу товариства, за ціною в р озмірі 32167100,00 грн.

Правові, економічні та орга нізаційні основи приватизац ії державного майна та майна , що належить Автономній Респ убліці Крим, з метою створенн я багатоукладної соціально о рієнтованої ринкової економ іки України регулює Закон Ук раїни від 04.03.1992, № 2163-XII «Про приват изацію державного майна».

В розумінні даного Закону (с т. 1) приватизація державного м айна (далі - приватизація) - це в ідчуження майна, що перебува є у державній власності, і май на, що належить Автономній Ре спубліці Крим, на користь фіз ичних та юридичних осіб, які м ожуть бути покупцями відпові дно до цього Закону, з метою пі двищення соціально-економіч ної ефективності виробництв а та залучення коштів на стру ктурну перебудову економіки України.

Відповідно до ч. 4 ст. 3 Закон у України «Про приватизацію державного майна»відчуженн я майна, що є у комунальній вла сності, регулюється положенн ями цього Закону, інших закон ів з питань приватизації і зд ійснюється органами місцево го самоврядування.

Акції (частки, паї), що належа ть державі (в даному випадку т ериторіальній громаді міста Києва) у майні господарських товариств та інших об'єднань , в силу ст. 5 Закону України «Пр о приватизацію державного ма йна» належать до об'єктів дер жавної (комунальної) власнос ті, що підлягають приватизац ії.

Виходячи з приписів ч. 1 ст. 4 5 З акону України «Про приватиза цію державного майна»цілі, п ріоритети та умови приватиза ції, визначає Державна прогр ама приватизації, яка розроб ляється Фондом державного ма йна України і затверджується Верховною Радою України зак оном України один раз на три р оки не пізніш як за місяць до з атвердження Державного бюдж ету України на відповідний р ік, але до початку наступного бюджетного року та діє до зат вердження чергової Державно ї програми приватизації.

Законом України «Про Держа вну програму приватизації»з атверджено Державну програм у приватизації на 2000 - 2002 ро ки, пунктом 1 якого встановлен о, що вона (програма) діє до зат вердження чергової Державно ї програми приватизації.

Враховуючи відсутність ін шої програми приватизації, н а час приватизації пакету ак цій відкритого акціонерного товариства «Акціонерна комп анія «Київводоканал»у кільк ості 178748500 штук, що становить 25,464% с татутного капіталу товарист ва, була чинна Державну прогр аму приватизації на 2000 - 200 2 роки.

Державна програма привати зації на 2000 - 2002 роки (далі - Програ ма) визначає основні цілі, прі оритети, завдання та способи приватизації державного май на, майна, що належить Автоном ній Республіці Крим, та відчу ження комунального майна, гр упи об'єктів, які підлягають п риватизації, орієнтовні завд ання щодо обсягів приватизац ії державного майна та надхо дження коштів від приватизац ії до Державного бюджету Укр аїни та відповідні заходи що до виконання цієї Програми.

З метою раціонального та еф ективного застосування спос обів приватизації відповідн о до цієї Програми проведено класифікацію об' єктів прив атизації (пункт 5 Програми). Ці лісні майнові комплекси підп риємств або пакети акцій ВАТ , що на момент прийняття рішен ня про приватизацію займають монопольне (домінуюче) стано вище на загальнодержавному р инку відповідних товарів і п ослуг або мають стратегічне значення для економіки та бе зпеки держави, віднесено до о б' єктів приватизації групи «Г».

ВАТ «АК «Київводоканал»є суб'єктом природної монопол ії, займає домінуюче станови ще на ринку централізованого водопостачання і водовідвед ення, що підтверджується лис том Антимонопольного коміте ту України від 13.08.2010 № 24-29/10-7231.

Приватизація об' єктів пр иватизації групи «Г»не є пре дметом регулювання Закону Ук раїни «Про приватизацію неве ликих державних підприємств (малу приватизацію)»(ст.1, ст. 2 д аного Закону).

За таких обставин, його прив атизація повинна здійснюват ись відповідно до Закону Укр аїни «Про приватизацію держа вного майна»з урахуванням ос обливостей приватизації об' єктів групи «Г», передбачени й Програмою.

Статтею 11 Закону України « Про приватизацію державного майна»визначено порядок при ватизації, який передбачає:

опублікування списку об 'єктів, які підлягають приват изації, у виданнях державних органів приватизації, місце вій пресі;

прийняття рішення про пр иватизацію об'єкта на підста ві поданої заяви або виходяч и із завдань Державної прогр ами приватизації та створенн я комісії з приватизації;

опублікування інформації про прийняття рішення про пр иватизацію об'єкта;

проведення аудиторської перевірки фінансової звітно сті підприємства, що привати зується (за винятком об'єктів малої приватизації);

проведення у випадках, пер едбачених законодавством, ек ологічного аудиту об'єкта пр иватизації;

затвердження плану приват изації або плану розміщення акцій відкритих акціонерних товариств, створених у проце сі приватизації та корпорати зації, та їх реалізацію.

Підставою для проведення приватизації стало рішенням Київської міської ради від 28. 08.2008 № 106/106 «Про внесення змін до р ішення Київради від 08.02.2007 № 62/723 «П ро Програму приватизації ком унального майна територіаль ної громади міста Києва на 2007-20 10 роки», яким ВАТ «АК «Київвод оканал»включено до переліку господарських товариств, па кети акцій та частки яких нал ежать територіальній громад і міста Києва та підлягають п родажу.

Даним рішенням також визна но такою, що втратила чинніст ь позиція 2 додатку 5 до рішенн я Київради від 08.02.2007 р № 62/723 «Пере лік господарських товариств , пакети акцій та частки яких н алежать територіальній гром аді м. Києва, що не підлягають продажу, терміном до 2010 року»- В АТ «АК «Київводоканал».

25.02.2009 р. Головним управлінням комунальної власності м. Киє ва, яке на підставі рішенням К иївської міської ради VII сесії ХХІV скликання від 12.02.2004 р. № 33/1243 «П ро передачу акцій відритих а кціонерних товариств, що пер ебувають у комунальній власн ості територіальної громади міста Києва», здійснює повно важення власника територіал ьної громади міста Києва щод о акцій відкритого акціонерн ого товариства «Акціонерна к омпанія «Київводоканал», при йнято наказ № 37 про забезпечен ня проведення незалежної оці нки 25,464% акцій ВАТ «АК «Київвод оканал», а 17.11.2009 р. - наказ № 333 про продаж на аукціоні даного па кету акцій та затверджено ін формацію про даний продаж.

Відповідне оголошення про продаж акцій на аукціоні 22.12.2009 р. було розміщено 20.11.2009 р. в центр альній газеті "Дивіденди" та м ісцевій газеті "Екстра Медіа ".

22.12.2009 р. для участі в аукціоні н іхто не з' явився (протокол № 23 від 22.12.2009 р.), у зв' язку з чим 25.12.20 09 р. Головне управління комуна льної власності м. Києва прий няло наказ № 704-ПР, яким визнало аукціон таким, що не відбувся .

Іншим наказом від 03.02.2010 р. № 20 Го ловне управління комунально ї власності м. Києва зменшило початкову вартість акцій на 30%, доручило відділу приватиз ації та управлінню контролю корпоративними правами забе зпечити повторний продаж на аукціоні акцій, затвердило і нформацію про продаж.

За результатами даного аук ціону 18.03.2010 р. між Головним упра влінням комунальної власнос ті і TOB «ФК «Новий регіон»було укладено договір № Д-2010/03/18/2;607 куп івлі-продажу, згідно з яким TOB « ФК «Новий регіон»придбало па кет акцій ВАТ «АК «Київводок анал»у кількості 178748500 штук, що с тановить 25,464% статутного капіт алу товариства, за ціною в роз мірі 32167100,00 грн..

У той же час, на час проведен ня приватизації та укладення даного договору було чинне р ішення Київради від 08.02.2007 р № 62/723, яким включено ВАТ «АК «Київв одоканал»до переліку господ арських товариств, пакети ак цій та частки яких належать т ериторіальній громаді м. Киє ва, що не підлягають продажу, а рішення Київської міської р ади від 28.08.2008 № 106/106, яким ВАТ «АК «К иївводоканал»включено до пе реліку господарських товари ств, пакети акцій та частки як их належать територіальній г ромаді міста Києва та підляг ають продажу, було зупинено.

Зокрема, 24.11.2008 р. прокуратурою міста Києва внесено до Київс ької міської ради протест на рішення Київської міської р ади від 28.08.2008 р. № 106/І06 «Про внесен ня змін до рішення Київради в ід 08.02.2007 № 62/723 «Про Програму прива тизації комунального майна т ериторіальної громади міста Києва на 2007-2010 роки».

У зв'язку з ухиленням Київсь кої міської ради від розгляд у протесту прокуратурою міст а Києва в порядку, передбачен ому ч. 4 ст. 21 Закону України «Пр о прокуратуру», 12.02.2009 р. подано д о Шевченківського районного суду міста Києва позовну зая ву про визнання недійсним ви щезазначеного рішення Київс ької міської ради, за яким суд ом 16.02.2009 р. відкрито провадження в адміністративній справі № 2а-418/09.

На даний час провадження у з азначеній справі триває, ріш ення по суті позовних вимог н е прийнято.

Повноваження прокурора ви значені статтею 20 Закону Укра їни «Про прокуратуру». Так, пр и виявленні порушень закону прокурор або його заступник у межах своєї компетенції ма ють право:

1) опротестувати акти Прем 'єр-міністра України, Кабінет у Міністрів України, Ради мін істрів Автономної Республік и Крим, міністерств та інших ц ентральних органів виконавч ої влади, виконавчих органів місцевих Рад, підприємств, ус танов, організацій, громадсь ких об'єднань, а також рішення і дії посадових осіб;

2) вносити подання або проте ст на рішення місцевих Рад за лежно від характеру порушень ;

3) порушувати у встановленом у законом порядку кримінальн у справу, дисциплінарне пров адження або провадження про адміністративне правопоруш ення, передавати матеріали н а розгляд громадських органі зацій;

4) давати приписи про усунен ня очевидних порушень закону ;

5) вносити подання до держав них органів, громадських орг анізацій і посадовим особам про усунення порушень закону та умов, що їм сприяли;

6) звертатись до суду з заява ми про захист прав і законних інтересів громадян, держави , а також підприємств та інших юридичних осіб.

Статтею 21 Закону України «П ро прокуратуру»передбачено , що протест на акт, що супереч ить закону, приноситься прок урором, його заступником до о ргану, який його видав, або до вищестоящого органу. У таком у ж порядку приноситься прот ест на незаконні рішення чи д ії посадової особи. У протест і прокурор ставить питання п ро скасування акта або приве дення його у відповідність з законом, а також припинення н езаконної дії посадової особ и, поновлення порушеного пра ва (ч. 2 ст. 21 Закону України «Про прокуратуру»).

Правовим наслідком внесен ня протестe прокурора є зупин ення дії опротестованого акт а і виникнення у відповідног о органу або посадової особи обов' язку у десятиденний с трок після його надходження розгляду протесту (ч. 3 ст. 21 Зак ону України «Про прокуратуру »).

Частиною 4 статті 21 Закону Ук раїни «Про прокуратуру»вста новлено, що у разі відхилення протесту або ухилення від йо го розгляду прокурор може зв ернутися з заявою до суду про визнання акта незаконним. За яву до суду може бути подано п ротягом п'ятнадцяти днів з мо менту одержання повідомленн я про відхилення протесту аб о закінчення передбаченого з аконом строку для його розгл яду. Подача такої заяви зупин яє дію правового акта.

Постановою Пленуму Вищого адміністративного суду Укра їни від 06.03.2008 р. № 2 «Про практику застосування адміністратив ними судами окремих положень КАС України під час розгляду адміністративних справ»пер едбачено, що згідно з частина ми першою та четвертою статт і 21 Закону України «Про прокур атуру»протест на акт, що супе речить закону, приноситься п рокурором, його заступником до органу, який його видав, або до вищестоящого органу, у ра зі відхилення протесту або у хилення від його розгляду пр окурор може звернутися з зая вою до суду про визнання акта незаконним. У цьому випадку п рокурор у адміністративній с праві може бути позивачем і н е повинен визначати орган чи особу, в інтересах якої він зв ертається до суду з позовною заявою.

Отже, подача прокурором зая ви до суду у разі відхилення п ротесту або ухилення від йог о розгляду є окремим самості йним повноваженням прокурор а поряд з повноваженнями щод о звернення до суду з заявами про захист прав і законних ін тересів громадян, держави, а т акож підприємств та інших юр идичних осіб.

Особливістю даного повнов аження є зупинення дії акту н а підставі закону внаслідок настання певного факту - под ача прокурорам заяви до суду .

В даному випадку процес зуп инення акту потрібно розгляд ати як системний безперервни й механізм, спрямований на ст але функціонування правопор ядку та недопущення можливих негативних наслідків поруше ння закону. Визначений ч. 4 ст. 21 Закону України «Про прокура туру»п' ятнадцятиденний ст рок є процесуальним строком, пропущення якого тягне за со бою правові наслідки, встано влені процесуальним законод авством, в рамках якого подан а відповідна заява. Виходячи з імперативності вимог зако ну щодо зупинення акту, сам фа кт подачі заяви в силу повнов ажень, передбачених ст. 21 Зако ну України «Про прокуратуру» , є самодостатньою підставою виникнення правового механі зму попередження ненастання порушення закону.

Таким чином, на час приват изації та укладення спірного договору рішення при приват изацію пакету акцій (рішення Київської міської ради від 28. 08.2008 № 106/106, яким ВАТ «АК «Київводо канал»включено до переліку г осподарських товариств, паке ти акцій та частки яких належ ать територіальній громаді м іста Києва та підлягають про дажу), було зупинено, натоміст ь було чинне рішення Київрад и від 08.02.2007 р № 62/723, яким включено В АТ «АК «Київводоканал»до пер еліку господарських товарис тв, пакети акцій та частки яки х належать територіальній гр омаді м. Києва, що не підлягают ь продажу.

Вищевказане свідчить про н евідповідність вимогам Зако ну України «Про приватизацію державного майна»(ст. 11) зміст у договору № Д-2010/03/18/2;607 купівлі-пр одажу, укладеного 18.03.2010 р. між Го ловним управлінням комуналь ної власності і TOB «ФК «Новий р егіон», згідно з яким TOB «ФК «Но вий регіон»придбало пакет ак цій ВАТ «АК «Київводоканал»у кількості 178748500 штук, що станови ть 25,464% статутного капіталу тов ариства, за ціною в розмірі 321671 00,00 грн..

Крім того, процедура приват изація акцій також мала місц е з порушенням приватизаційн ої процедури.

Як зазначено вище, ВАТ «АК « Київводоканал» є суб'єктом п риродної монополії, займає д омінуюче становище на ринку централізованого водопоста чання і водовідведення та, ві дповідно до вимог п. 5 Програми , відноситься до об'єктів прив атизації групи «Г».

Відповідно до п. 18 Державної програми приватизації перед приватизаційна підготовка п ідприємств, які займають мон опольне (домінуюче) становищ е на загальнодержавному або регіональному товарному рин ку, включає погодження проек тів передприватизаційної пі дготовки з органами Антимоно польного комітету України.

Згідно з п. 41 Програми приват изація підприємств, що займа ють монопольне (домінуюче) ст ановище на загальнодержавно му або регіональному товарни х ринках, здійснюється за пог одженням з відповідними орга нами Антимонопольного коміт ету України.

Аналогічні вимоги закріпл ено у Програмі приватизації комунального майна територі альної громади міста Києва н а 2007-2010 роки (п. 18), згідно з якими пр иватизація об'єктів, віднесе них до групи «Г», здійснюєтьс я з дотриманням вимог законо давства про захист економічн ої конкуренції.

Пунктом 30 Програми приватиз ації комунального майна тери торіально громади міста Києв а на 2007-2010 роки встановлено, що п риватизація підприємств, що займають монопольне (доміную че) становище на загальнодер жавному або регіональному то варних ринках, здійснюється за погодженням з відповідним територіальним органом Анти монопольного комітету Украї ни.

Всупереч вищезазначеним в имогам чинного законодавств а погодження Антимонопольно го комітету України на прива тизацію пакета акцій ВАТ «АК «Київводоканал»у розмірі 25,46 4% його статутного капіталу от римано не було.

Дана обставина свідчить пр о порушення закріпленого ч. 2 с т. 2 Закону України «Про приват изацію державного майна»при нципу приватизації - додержа ння антимонопольного законо давства.

Крім того, при здійсненні пр иватизації акцій ВАТ «АК «Ки ївводоканал»були допущені т акож порушення щодо порядку здійснення публікації про об 'єкт приватизації.

Відповідно до п. 156 Програми і нформація про терміни та умо ви проведення аукціону та ко нкурсу з приватизації об'єкт ів групи «Г»повинна бути опу блікована в інформаційних бю летенях державних органів пр иватизації, центральній та м ісцевій пресі не пізніш як за 75 днів до проведення відповід них аукціонів та конкурсів.

В порушення вказаних вимог чинного законодавства Голов ним управління комунальної в ласності не забезпечено своє часного опублікування інфор маційного повідомлення про о б'єкт та умови приватизації в інформаційних бюлетенях дер жавних органів приватизації , центральній та місцевій пре сі. Натомість, цей обов'язок де леговано організатору торгі в - Українській універсальні й товарній біржі, якою лише 20.11. 2009 р. розміщено оголошення в це нтральній газеті «Дивіденди »та місцевій газеті «Екстра Медіа», які органом приватиз ації не визначалися, про пров едення аукціону 22.12.2009 р..

Зазначене порушення закон одавства призвели до невикон ання основних завдань та при нципів приватизації - забезп ечення інформаційної відкри тості цього процесу, законно сті, створення сприятливих у мов для залучення інвестицій , повного, своєчасного та дост овірного інформування грома дян про порядок приватизації та відомості про об'єкти прив атизації, передбачених ст. 2 За кону України «Про приватизац ію державного майна».

Продаж об'єктів приватизац ії на аукціоні, за конкурсом т а на фондових біржах здійсню ється у порядку, що затверджу ється Фондом державного майн а України, Антимонопольним к омітетом України, Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку (ст. 16 Закону У країни «Про приватизацію дер жавного майна»).

Порядок підготовки, орган ізації та проведення конкурс ів з продажу пакетів акцій, що належать державі у майні акц іонерних товариств, що здійс нюють державні органи приват изації, у тому числі за участю уповноважених ними юридични х осіб (радників) встановлено Положенням про порядок пров едення конкурсів з продажу п акетів акцій акціонерних тов ариств, затвердженим наказом Фонду державного майна Укра їни від 31 серпня 2004 р. N 1800, розпоря дженням Антимонопольного ко мітету України від 31 серпня 2004 р. N 330-р, рішенням Державної ком ісії з цінних паперів та фонд ового ринку від 17 листопада 2004 р. N 489.

У той же час, ні Законом Укра їни «Про приватизацію держа вного майна», ні вказаним пол оженням не передбачено проце дури повторного аукціону зі зменшенням на 30 % початкової в артості об' єкта приватизац ії, який є суб'єктом природної монополії.

Згідно з ч. 2 ст. 14 Закону Укра їни «Про приватизацію держав ного майна»проект плану прив атизації повинен передбачат и початкову вартість об'єкта приватизації. Акт оцінки вар тості об'єкта приватизації с кладається відповідно до зак онодавства, затверджується о рганом приватизації та додає ться до проекту плану приват изації.

Як встановлено п. 26 Програми , порядок визначення початко вої ціни продажу об'єктів при ватизації (у тому числі пакет ів акцій) встановлюється Мет одикою оцінки, що затверджує ться Кабінетом Міністрів Укр аїни.

Відповідно до п. 20 Методики о цінки майна, затвердженої по становою Кабінету Міністрів України від 10.12.2003 № 1891, акти оцінк и майна та висновки про варті сть майна, складені під час пр иватизації комунального май на, затверджуються виконавчи ми органами органів місцевог о самоврядування.

Згідно зі звітом про незале жну оцінку початкової вартос ті пакету, виконаним на замов лення Головного управління к омунальної власності оцінюв ачем - товариством з обмежено ю відповідальністю ТОВ «Прив ат-Консалтинг» за договором від 07.05.2009 р. № 854 та додатковою уго дою від 18.05.2009 р., початкова варті сть пакету акцій ВАТ «АК «Киї вводоканал»у кількості 178 748 500 ш тук, що становить 25,464% статутно го капіталу ВАТ «АК «Київвод оканал», станом на 31.03.2009 р. стано вила 45 953 000 грн.

Разом з тим, у зв'язку з безпі дставним зменшенням початко вої вартості пакета акцій, на підставі оспорюваного догов ору купівлі-продажу від 18.03.2010 па кет акцій ВАТ «АК «Київводок анал»був проданий за ціною н ижчою на 30% (32167100 грн.) від початко вої вартості.

Відповідно до ч. 6 ст. 29 Закону України «Про приватизацію д ержавного майна»порушення в становленого законодавство м порядку приватизації є під ставою для визнання недійсни м договору купівлі-продажу о б'єкта приватизації в порядк у, передбаченому законодавст вом України.

Згідно з ч. 1 ст. 215 Цивільного к одексу України підставою нед ійсності правочину є недодер жання в момент вчинення прав очину стороною (сторонами) ви мог, які встановлені частина ми першою - третьої, п' ятою , шостою ст. 203 Цивільного кодек су України.

Відповідно до ст. 203 Цивільно го кодексу України зміст пра вочину не може суперечити ць ому Кодексу, іншим актам циві льного законодавства, а тако ж моральним засадам суспільс тва, особа, яка вчиняє правочи н, повинна мати необхідний об сяг цивільної дієздатності, волевиявлення учасника прав очину має бути вільним і відп овідати його внутрішній волі , правочин має вчинятися у фор мі, встановленій законом, пра вочин має бути спрямований н а реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним .

Оскільки при укладенні дог овору купівлі-продажу від 18.03.20 10 № Д-2010/03/18/2;607 порушено приватизац ійне законодавство, вимога п ро визнання зазначеного дого вору недійсним підлягає задо воленню.

В силу статті 216 Цивільного кодексу України недійсний п равочин не створює наслідків , крім тих, що пов' язані з нед ійсністю.

У разі недійсності правочи ну кожна із сторін зобов' яз ана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочин у, а в разі неможливості таког о повернення, зокрема тоді, ко ли одержане полягає у корист уванні майном, виконаній роб оті, наданій послузі, - відшкод увати вартість того, що одерж ано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

За таких обставин придбан ий ТОВ «ФК «Новий регіон»пак ет акцій у кількості 178748500 штук, що становить 25,464% статутного ка піталу ВАТ «АК «Київводокана л», підлягає поверненню до ко мунальної власності територ іальної громади міста Києва в особі Головного управління комунальної власності.

Повернення вказаних акці й до комунальної власності п отребує внесення відповідни х змін до системи реєстру вла сників іменних цінних папері в ВАТ «АК «Київводоканал».

Відповідно до абзацу 2 п. 17 ро зділу VII Положення про порядок ведення реєстрів власників іменних цінних паперів, затв ердженого рішенням Державно ї комісії з цінних паперів та фондового ринку від 17.10.2006 р. № 1000, якщо рішенням суду визначено позбавлення певних осіб пра ва власності на цінні папери , то внесення змін до системи р еєстру здійснюється відпові дно до зазначених документів , у яких визначено осіб, до яки х переходить таке право влас ності на цінні папери, та цінн і папери, за якими воно перехо дить.

Ведення реєстру власників іменних цінних паперів ВАТ « АК «Київводоканал»здійснює товариство з обмеженою відп овідальністю «Міжрегіональ ний незалежний реєстратор»н а підставі договору № 30/08/06-01 на в едення реєстру від 30.08.2006 р..

За таких обставин, позовна в имога про зобов' язання това риства з обмеженою відповіда льністю «Міжрегіональний не залежний реєстратор» внести запис до системи реєстру вла сників іменних цінних папері в відкритого акціонерного то вариства «Акціонерна компан ія «Київводоканал»про перех ід у власність Головного упр авління комунальної власнос ті міста Києва виконавчого о ргану Київської міської ради (Київської міської державно ї адміністрації) акцій відкр итого акціонерного товарист ва «Акціонерна компанія «Киї вводоканал»у кількості 178748500 ш тук, що становить 25,464% його стат утного капіталу, обґрунтован а та підлягає задоволенню.

Відповідно до ст. 49 ГПК Укра їни судові витрати покладают ься на відповідача-1.

На підставі викладеного, ке руючись ст.ст. 33, 49, 80, 82-85 ГПК Україн и, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити по вністю.

Визнати недійсним з момен ту укладення договір № Д-2010/03/18/2;60 7, укладений 18.03.2010 р. між Головни м управлінням комунальної вл асності міста Києва виконавч ого органу Київської міської ради (Київської міської держ авної адміністрації) і товар иством з обмеженою відповіда льністю «Фінансова компанія «Новий регіон» купівлі-прод ажу пакета акцій відкритого акціонерного товариства «Ак ціонерна компанія «Київводо канал»у кількості 178748500 штук, що становить 25,464 % його статутног о капіталу.

Зобов' язати товариство з обмеженою відповідальніст ю «Фінансова компанія «Новий регіон»(03150, м. Київ, вул. Анрі Ба рбюса, 40, кімната 10-12, код 35920996) пове рнути за актом приймання-пер едачі територіальній громад і міста Києва в особі Головно го управління комунальної вл асності міста Києва виконавч ого органу Київської міської ради (Київської міської держ авної адміністрації) (01001, м. Киї в, вул. Хрещатик, 10, код 19020407) придб ані за договором купівлі-про дажу № Д-2010/03/18/2;607 від 18.03.2010 р. прості і менні акцій відкритого акціо нерного товариства «Акціоне рна компанія «Київводоканал »у кількості 178748500 штук, що стано вить 25,464 % його статутного капі талу.

Зобов' язати товар иство з обмеженою відповідал ьністю «Міжрегіональний нез алежний реєстратор»(04053, м. Київ , вул. Артема, 25, код 34430894) внести за пис до системи реєстру власн иків іменних цінних паперів відкритого акціонерного тов ариства «Акціонерна компані я «Київводоканал»(01015, м. Київ, в ул. лейпцизька, 1-а, код 03327664) про п ерехід у власність Головного управління комунальної влас ності міста Києва виконавчог о органу Київської міської р ади (Київської міської держа вної адміністрації) (01001, м. Київ , вул. Хрещатик, 10, код 19020407) акцій в ідкритого акціонерного това риства «Акціонерна компанія «Київводоканал»у кількості 178748500 штук, що становить 25,464% його статутного капіталу.

Стягнути з товариства з об меженою відповідальністю «Ф інансова компанія «Новий рег іон»(03150, м. Київ, вул. Анрі Барбюс а, 40, кімната 10-12, код 35920996) до Держав ного бюджету України 25585 грн. де ржавного мита та 236 грн. витрат на інформаційно-технічне за безпечення судового процесу .

Заходи забезпечення позо ву, вжиті ухвалою суду від 31.08.2010 р. № 6/407, скасувати після набран ням рішення законної сили.

Суддя С.А. Ковтун

Рішення підписано 05. 11.2010 р.

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення21.10.2010
Оприлюднено16.11.2010
Номер документу12211332
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —6/407

Ухвала від 14.10.2010

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Коваленко Олександр Олексійович

Ухвала від 12.03.2014

Господарське

Господарський суд міста Києва

Підченко Ю.О.

Ухвала від 22.01.2014

Господарське

Господарський суд міста Києва

Підченко Ю.О.

Ухвала від 15.01.2014

Господарське

Господарський суд міста Києва

Підченко Ю.О.

Ухвала від 08.01.2014

Господарське

Господарський суд міста Києва

Підченко Ю.О.

Ухвала від 12.12.2013

Господарське

Господарський суд міста Києва

Підченко Ю.О.

Постанова від 03.07.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Акулова H.B.

Ухвала від 11.06.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Акулова H.B.

Ухвала від 11.04.2012

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Тищик Ірина Валентинівна

Ухвала від 02.04.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Акулова H.B.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні