Справа № 2-1 747/2010 рік
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12.10.2010 року Маловисків ський районний суд Кіровогра дської області
в складі:
Головуючої - судді Каву н Т.В.
при секретарі Касьян З.А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні м. Мала Ви ска Кіровоградської області справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Упра вління Пенсійного фонду Ук раїни в Маловисківському рай оні Кіровоградської област і
про стягнення недоплачено ї щомісячної державної соціа льної допомоги «Дітям війни» ,-
ВСТАНО ВИВ:
10.09.2010 року позивач звернувся до суду з вказаним адміністр ативним позовом, посилаючись на те, що відповідно до Закону України " Про соціальний захи ст дітей війни" він являється особою, що має статус " дитини війни", дітям війни пенсії або щомісячне довічне грошове у тримання чи державна соціаль на допомога, що виплачується замість пенсії, підвищуєтьс я на 30 % мінімальної пенсії за в іком. Відповідач з 08.07.2009 року, не виплачував надбавку в розмі рі 30 % мінімальної пенсії за ві ком.
Просить поновити пропущен ий строк для звернення до суд у, визнати неправомірною без діяльність управління, зобов »язати управління Пенсійно го фонду України в Маловискі вському районі Кіровоградс ької області нарахувати недо плачену йому як дитині війни щомісячну державну соціальн у допомогу за період з 08.07.2009 рок у по день винесення рішення.
Позивач в судове засідання не з"явився, надіслав заяву в якій просить справу розгляда ти у його відсутність, позовн і вимоги підтримує.
Представник відповідача в судовому засіданні не з”яви вся, про час та місце розгляду справи повідомлений належни м чином, тому суд вважає за мож ливе розглянути справу у йог о відсутність.
Дослідивши матеріали спра ви, суд, приходить до висновк у про задоволення позову час тково з наступних підстав.
Відповідно до статті 1 Зак ону України " Про соціальний з ахист дітей війни" позивач яв ляється особою, якій на момен т закінчення (2 вересня 1945 року) другої світової війни було м енше 18 років, отже вона має ста тус " дитини війни".
Відповідно до статті 6 Зак ону України " Про соціальний з ахист дітей війни" в редакції від 18.11.2004 року дітям війни пенс ії або щомісячне довічне гро шове утримання чи державна с оціальна допомога, що виплач ується замість пенсії, підви щується на 30 % мінімальної пен сії за віком. Згідно ст. 7 Закон у України " Про соціальний зах ист дітей війни" фінансове за безпечення державних соціал ьних гарантій, передбачених цим Законом, здійснюється за рахунок Державного бюджету України.
Пунктом 17 статті 77 Закону Укр аїни " Про державний бюджет Ук раїни на 2006 рік" від 20.12.2005 року № 3235- ІУ, дію статті 6 Закону України " Про соціальний захист дітей війни" зупинено на 2006 рік.
Законом України " Про внес ення змін до Закону України " П ро державний бюджет України на 2006 рік" від 19.01.2006 року № 3367- IV п.17 ста тті 77 вказаного Закону виключ ено, а статтю 110 цього Закону ви кладено в новій редакції, згі дно якої пільги дітям війни, п ередбачені статтею 6 Закону У країни " Про соціальний захис т дітей війни" запроваджують ся у 2006 році поетапно, за резуль татами виконання бюджету у п ершому півріччі, у порядку, ви значеному Кабінетом Міністр ів України за погодженням з К омітетом Верховної Ради Укра їни з питань бюджету. Протяго м 2006 року Верховною Радою Укра їни та Кабінетом Міністрів в ідповідних нормативно - пра вових актів не видавалось і п оложення статті 110 Закону Укра їни “ Про державний бюджет Ук раїни на 2007 рік” в зазначеній ч астині не реалізовані.
Положення Закону України " П ро державний бюджет України на 2006 рік" рішеннями Конституц ійного Суду України неконсти туційними не визнавалися.
Таким чином, у 2006 році позива ч не мав правових підстав для нарахування йому підвищенн я пенсії на 30% мінімальної пен сії за віком як дитині війни, в ідповідно Управління Пе нсійного фонду України в Мал овисківському районі Кірово градської області не зобов”я зане було здійснювати відпов ідне підвищення пенсії, а том у у задоволенні позовних вим ог в цій частині слід відмови ти.
Пунктом 12 статті 71 Закону У країни " Про державний бюджет на 2007 рік" з урахуванням ст. 111 бу ло зупинено дію статті 6 Закон у України " Про соціальний зах ист дітей війни" № 2195-1 V від 18.11.2004 ро ку та встановлено виплати на 2007 рік в розмірі 10 % мінімальної пенсії за віком.
Рішенням Конституційного Суду № 6-р п/2007 від 09.07.2007 року полож ення пункту 12 статті 71 Закону У країни " Про державний бюджет України на 2007 рік" було визнано такими, що не відповідають Ко нституції України, тобто виз нані неконституційними. Згід но ч.2 ст.152 Конституції Украї ни, відповідно до якої Закони , інші правові акти або їх окре мі положення, що визнанні нек онституційними, втрачають ч инність з дня ухвалення Кон ституційним Судом України рі шення про їх неконституційні сть. Рішення зворотної дії в ч асі не має.
Пунктом 41 розділу 2 Закону Ук раїни " Про Державний бюджет У країни на 2008 рік та про внесенн я змін до деяких законодавчи х актів України" було внесено зміни до статті 6 Закону Украї ни " Про соціальний захист діт ей війни" і викладено в такій р едакції - " дітям війни ( крім ти х, на яких поширюється дія Зак ону України " Про статус ветер анів війни, гарантії їх соціа льного захисту") до пенсії або щомісячного довічного грошо вого утримання чи державної соціальної допомоги, що випл ачується замість пенсії, вип лачується підвищення у розмі рі надбавки, встановленої дл я учасників війни." Однак ріше нням Конституційного Суду Ук раїни від 22.05.2008 № 1-28/2008 п.41 розділу 2 З акону України " Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких зако нодавчих актів України " було визнано такими, що не відпові дають Конституції України.
Відповідно до ч.2 ст. 99, ч.1 ст. 100 К АС України, для звернення до а дміністративного суду за зах истом прав, свобод та інтерес ів особи встановлюється шест имісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюєт ься з дня, коли особа дізналас я або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, сво бод чи інтересів. Адміністра тивний позов, поданий після з акінчення строків, установле них законом, залишається без розгляду, якщо суд за заявоюо соби, яка його подала, не знайд е підстав для поновлення стр оку, про що постановляється у хвала.
Позивачем не надано дока зів правомірності пропуску с троку звернення до суду, тому позовні вимоги в частині нар ахування та виплати щомісячн ої надбавки за період з 008.07.2009 ро ку по 11.03.2010 року задоволенню не підлягають.
Судом встановлено, що з 01.01. 2008 року позивачу підвищено пе нсію на 10 % від прожиткового мі німуму для осіб, які втратили працездатність на підставі ст.6 Закону України “ Про соціа льний захист дітей війни” в р едакції від 28.12.2007 року. З 22.05.2008 року , на підставі рішення Констит уційного Суду України № 10-рп/2008 перерахунок пенсії з урахув анням ст. 6 Закону України “ Пр о соціальний захист дітей ві йни”, в редакції від 18.11.2004 року, п озивачу Управлінням Пен сійного фонду України в Мало висківському районі Кіровог радської області не проводил ось.
Реалізація особою права, що пов'язане з отриманням бюд жетних коштів, яке базується на спеціальних та чинних на ч ас виникнення спірних правов ідносин нормативно-правових актів національного законод авства, не може бути поставле на у залежність від бюджетни х асигнувань, тобто посиланн я органами державної влади н а відсутність коштів як на пр ичину невиконання своїх зобо в'язань судом не приймається до уваги.
В Конституції України ви знано, що найвищою соціально ю цінністю в Україні є людина , її права і свободи та їх гара нтії визначають зміст і спря мованість діяльності держав и, права і свободи людини є нев ідчужуваними та непорушними , їх зміст і обсяг при прийнятт і нових законів або внесенні змін чинних законів не може б ути звужений.
При прийнятті законів про Д ержавний бюджет України сист ематично зупиняється дія інш их законів України щодо нада ння пільг, компенсацій і гара нтій, які є складовою констит уційного права громадян на с оціальний захист і достатній рівень життя кожного.
Зупинення дії законів є с пособом тимчасового припине ння їх дії в часі та / або за кол ом осіб і має здійснюватися в ідповідно до вимог Конституц ії України.
Законом про державний бюдж ет України припиняється на п евний строк правове регулюва ння відносин у сфері соціаль ного захисту, зупиняється ді я механізму реалізації конст итуційних соціально - еконо мічних прав громадян, що приз водить до обмеження права на соціальний захист.
Відповідно до статті 64 Конс титуції України лише в умова х воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватис я окремі обмеження прав і сво бод людини із зазначенням ст року дії цих обмежень, та визн ачено ряд прав і свобод, які не можуть бути обмежені за жодн их обставин.
Відповідно до Рішення Конс титуційного Суду України № 5-р п/2002 від 20.03.2002 року, як вбачаєтьс я зі змісту положень Констит уції України та Бюджетного К одексу, закон про Державний б юджет України як правовий ак т, чітко зумовлений поняттям бюджету як плану формування та використання фінансових ресурсів, має особливий пред мет регулювання, відмінний в ід інших законів України - він стосується виключно встанов лення доходів та видатків де ржави на загальносуспільні п отреби, зокрема і видатків на соціальний захист і соціаль не забезпечення, тому цим зак оном не можуть вноситися змі ни, зупинятися дія чинних зак онів України, а також встанов люватися інше (додаткове) пра вове регулювання відносин, щ о є предметом інших законів У країни.
Отже, зупинення законом про Державний бюджет України ді ї інших законів України щодо надання пільг, компенсацій і гарантій , внесення змін до ін ших законів України , встанов лення іншого правового регул ювання відносин, ніж передба чено законами України, не від повідає Конституції України .
Таким чином, Верховна Рада У країни не повноважна при при йнятті закону про Державний бюджет України включати до н ього положення про внесення змін до чинних законів Украї ни, зупиняти дію окремих зако нів України та/ або будь - яки м чином змінювати визначене іншими законами України прав ове регулювання суспільних в ідносин.
Відповідно до чинного зако нодавства розмір мінімально ї пенсії за віком визначаєть ся лише за правилами передба ченими частиною першою статт і 28 Закону України " Про загаль нообов'язкове державне пенсі йне страхування", іншого норм ативно - правового акту, яки й би визначав цей розмір або в становлював інший розмір нем ає.
Враховуючи норми Закону України " Про загальнообов"яз кове державне пенсійне страх ування" та положення статті 6 З акону України " Про соціальни й захист дітей війни", якою вст ановлено право особи зі стат усом " дитина війни" на отриман ня щомісячного підвищення до пенсії у розмірі 30 % мінімальн ої пенсії за віком, суд вважає , що відповідач зобов"язаний п ризначити, нарахувати та вип латити позивачу підвищення д о пенсії на 30 % мінімальної пен сії за віком виходячи із вст ановленого мінімального роз міру пенсії за віком починаю чи з березня місяця 2010 року.
Початок терміну дії положе нь рішення Конституційного с уду України від 09 липня 2007 року № 6-рп/2007, приймаючи до уваги абз ац другий пункту другого мот ивувальної частини рішення К онституційного Суду України № 1 -рп/99 від 9 лютого 1999 року, яким визначено, що дію нормативно -правового акта в часі треба р озуміти так, що вона починаєт ься з моменту набрання цим ак том чинності і припиняється із втратою ним чинності, тобт о до події, факту застосовуєт ься той закон або інший норма тивно - правовий акт, під час дії якого вони настали або ма ли місце.
Враховуючи те, що позивач є дитиною війни, вона наділена державою певним правовим ст атусом, який включає в себе і п раво на додаткові елементи с оціального захисту, зокрема право на отримання надбавки до пенсії.
Посилання відповідача на н еврегульованість питання об числення розміру пенсії дітя м війни чинним законодавство м, не приймається судом до ува ги, оскільки ст. 6 Закону Украї ни "Про соціальний захист діт ей війни" визначено, що дітям в ійни пенсії або щомісячне до вічне грошове утримання чи д ержавна соціальна допомога, що виплачується замість пенс ії, підвищуються на 30 відсоткі в мінімальної пенсії за віко м. З огляду на викладене, дане питання цілком врегульоване чинним законодавством Украї ни.
Крім того, незважаючи на к омпетенцію деяких органів вл ади по наданню обов'язкових р оз'яснень щодо виконання вим ог законодавства, наявність чи відсутність будь-яких від омчих чи міжвідомчих роз'ясн ень, інструкцій та розпорядж ень щодо механізму виконанн я норм Закону України не може бути підставою для невикона ння цих норм, якщо це тягне за собою порушення прав та зако нних інтересів громадян Укра їни.
Відповідно до п.1, п.З, п.15 Полож ення про Пенсійний фонд Укра їни, затвердженого постаново ю Кабінету Міністрів України від 24.10.2007р. № 1261 Пенсійний фонд Ук раїни є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і коорд инується Кабінетом Міністрі в України через Міністра пра ці та соціальної політики, од ним з основних завдань якого є забезпечення своєчасного і в повному обсязі фінансува ння та виплати пенсій, допомо ги на поховання, інших виплат , які згідно із законодавство м здійснюються за рахунок ко штів Пенсійного фонду Україн и та інших джерел, визначених законодавством. Пенсійний ф онд України здійснює свої по вноваження безпосередньо та через утворені в установлен ому порядку головні управлін ня Фонду в Автономній Респуб ліці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі, управління в районах, містах і районах у мі стах.
Відповідно до ч. 2. ст. 71 КАС У країни в адміністративних сп равах про протиправність ріш ень, дій чи бездіяльності суб 'єкта владних повноважень об ов'язок щодо доказування пра вомірності свого рішення, ді ї чи бездіяльності покладаєт ься на відповідача, якщо він з аперечує проти адміністрати вного позову.
Зважаючи на те, що суд не в праві виконувати функції суб 'єкта владних повноважень, по кладені на нього законом, та п итання щодо здійснення перер ахунку пенсії відносяться до компетенції органів Пенсійн ого фонду України, суд визнав необхідним захистити права позивача шляхом зобов'язання управління Пенсійного фонду України в Маловисківському районі Кіровоградської обла сті, здійснити перерахунок щ омісячного підвищення до пен сії позивачу починаючи з лют ого місяця 2010 року подень вине сення рішення, відповідно до ст.6 Закону України ?ро соціал ьний захист дітей війни" та зд ійснити її виплату, тому позо в в цій частині підлягає задо воленню.
Відповідно до ст. 94 КАС Укр аїни якщо судове рішення ухв алене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повнов ажень, суд присуджує всі здій сненні ним документально під тверджені судові витрати на його користь.
Керуючись ст.ст. 94, 158 - 163 Кодекс у адміністративного судочин ства України, -
ПОСТАН ОВИВ:
Адміністративний позов за довільнити частково.
Поновити ОСОБА_1 процес уальний строк звернення до а дміністративного суду за зах истом прав, порушених у періо д з 11.03.2010 року.
Зобов"язати Управління Пенсійного фонду України в Маловисківському районі Кір овоградської області здійсн ити перерахунок та виплатити ОСОБА_1 підвищення до пен сії, передбаченого статтею 6 З акону України " Про соціальни й захист дітей війни" в розмір і 30 відсотків мінімальної пен сії за віком за період з 11.03.2010 по 12.10.2010 року, з відрахуванням зді йснених виплат.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Відшкодувати ОСОБА_1 п онесені судові витрати в сум і 3 грн. 40 коп. з Державного бюдж ету України через Головне уп равління держказначейства в Кіровоградській області.
Постанова може бути оскарж ено до Дніпропетровського ап еляційного адміністративно го суду шляхом подання до Мал овисківського районного суд у Кіровоградської області а пеляційної скарги на постано ву суду протягом 10 днів з дня ї ї проголошення. У разі застос ування судом ч.3 ст. 160 цього Код ексу, а також прийняття поста нови у письмовому провадженн і апеляційна скарга подаєтьс я протягом десяти днів з дня о тримання копії постанови.
Повний текст мотивувально ї постанови виготовлено 17.10.2010 року
Головуюча
Суд | Маловисківський районний суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 12.10.2010 |
Оприлюднено | 26.11.2010 |
Номер документу | 12417879 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Маловисківський районний суд Кіровоградської області
Кавун Тетяна Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні