Постанова
від 10.08.2009 по справі 2а-1080/2009
ШЕВЧЕНКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

№ 2a-1080/2009

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 серпня 2009 року Шевченків ський районний суд м. Києва в с кладі:

головуючого судді Зубкова C.O.

при секретарі: Мозговій Є.Л. ,

розглянувши у відкритому с удовому засіданні адміністр ативну справу за позовом ОС ОБА_1 до Управління пенс ійного фонду України у Шевче нківському районі м. Києва пр о визнання бездіяльності про типравною та зобов' язання н арахувати і виплатити недопл ачену державну соціальну над бавку як дитині війни, -

встановив:

Позивач звернувся до Шев ченківського районного суду м. Києва з вказаним адміністр ативним позовом до відповіда ча Управління пенсійног о фонду України у Шевченківс ькому районі м. Києва про поно влення пропущеного строку дл я звернення до суду за захист ом порушених прав з 01 січня 2006р . по теперішній час; визнання в ідмови відповідача щодо нара хування і виплати несплачено ї позивачці державної соціал ьної допомоги як дитині війн и (30 % надбавки до пенсії) з 01 січн я 2006р. по теперішній час незако нною; зобов' язати відповіда ча протягом п' яти календарн их днів з дня набрання судови м рішенням чинності нарахува ти позивачці до виплати та ви платити у повному обсязі нед оплачену позивачці, як дитин і війни щомісячну державну с оціальну 30 % надбавку, що перед бачена ст. 6 Закону України «Пр о соціальний захист дітей ві йни» починаючи з 01 січня 2006р. по 31 грудня 2008р. загальною сумою 389 1, 9 грн., проіндексувавши її з ур ахуванням інфляції, що мала м ісце протягом вказаного пері оду.

Свої позовні вимоги позива ч обгрунтовувала тим, що є «ди тиною війни», відповідно до с т. 1 Закону України «Про соціал ьний захист дітей війни» і ма є право на пільги, передбачен і цим Законом. Зокрема, посила ючись на ст. 6 цього Закону, поз ивач зазначив, що має право на отримання щомісячної доплат и до пенсії у розмірі 30 % мініма льної пенсії за віком. При цьо му позивачка наголошувала, щ о зупинення дії та внесення з мін відповідно до зазначеної ст. 6 визнане рішеннями Консти туційного Суду України від 09 л ипня 2007р., 22 травня 2008р. неконстит уційними. Крім того, позивач п росив суд, поновити пропущен ий строк звернення до адміні стративного суду, оскільки п ро свої порушені права дізна вся з газети «Києве мій». Тако ж позивач зазначив, що зверта вся до відповідача в позасуд овому порядку, проте відпові дачем було безпідставно відм овлено, а тому позивач вимуше ний був звернутися до суду за захистом своїх порушених пр ав, оскільки бездіяльність в ідповідача грубо порушила йо го законні права, позбавила п рава отримувати щомісячну до плату до пенсії в належному р озмірі, що свідчить про нехту вання правами громадян з бок у відповідача.

Представник відповідача у письмових запереченнях прот и задоволення позовних вимог заперечив, зазначаючи, що від повідач діяв в межах повнова жень, наданих йому Законами У країни та підзаконними норма тивно-правовими актами. Зокр ема, відповідач зазначив, що З аконом України «Про соціальн ий захист дітей війни» перед бачено, що фінансування випл ат по даному Закону проводит ься з державного бюджету Укр аїни на відповідний рік, разо м з тим ст. 110 Закону України «Пр о Державний бюджет України н а 2006 рік», п. 12 ст. 71 Закону України «Про Державний бюджет Украї ни на 2007 рік» та п. 41 розділу II «Вн есення змін до деяких законо давчих актів України» Закону України «Про Державний бюдж ет України на 2008 рік» було зупи нено на 2006 - 2008 pp. дію ст. 6 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни». Також представ ником було зазначено, що Ріше нням Конституційного Суду Ук раїни від 09 липня 2007 р. № 6-рп/2007, яки м визнано неконституційними , зокрема положення п. 12 ст. 71 Зак ону України «Про Державний б юджет України на 2007 рік» та Ріш ення Конституційного Суду Ук раїни від 22 травня 2008 р. № 10-рп/2008 у справі № 1-28/2008, яким визнано неко нституційними, зокрема полож ення п. 41 розділу II «Внесення зм ін до деяких законодавчих ак тів України» Закону України «Про Державний бюджет Україн и на 2008 рік» не мають зворотної дії в часі, а тому зазначені п оложення Закону якими зупине но дію ст. 6 Закону України «Пр о соціальний захист дітей ві йни» втратили чинність з мом енту прийняття вказаного Ріш ення, крім того, представник в ідповідача посилаючись на ст . 99. 100 КАС України зазначала, що п озивачкою пропущено строк зв ернення до адміністративног о суду. Виходячи з цього, предс тавник відповідача робить ви сновок, що вимоги позивача не підлягають задоволенню.

Суд, дослідивши матеріали с прави, надані сторонами дока зи, приходить до висновку, що п озов підлягає частковому зад оволенню з наступних підстав .

Згідно зі ст. 1 Закону Україн и «Про соціальний захист діт ей війни» дитиною війни є осо ба, яка є громадянином Україн и та якій на час закінчення (2 в ересня 1945 р.) Другої світової ві йни було менше 18 років.

Як вбачається з матеріалів справи і це встановлено судо м, позивач, ІНФОРМАЦІЯ_1 на родження знаходиться на облі ку у відповідача і отримує пе нсію за віком. На момент зверн ення позивача до суду з вказа ним позовом, нарахування йом у доплати до пенсії в розмірі 30 % від мінімальної пенсії за в іком відповідачем не здійсне но.

Відповідно до ст. 46 Конститу ції України громадяни мають право на соціальний захист, щ о включає право на забезпече ння їх у разі повної, частково ї або тимчасової втрати прац ездатності, втрати годувальн ика, безробіття з незалежних від них обставин, а також у ст арості та в інших випадках, пе редбачених законом.

Щомісячна доплата до пенсі ї для дітей війни є формою соц іального забезпечення грома дян, які відповідно до спеціа льного закону, є дітьми війни . Тобто, фактично ця щомісячна надбавка є формою реалізаці ї конституційного права гром адян, які є дітьми війни, на со ціальний захи ст.

Разом з тим, згідно ст. 7 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни» фінансове забезпечення державних соці альних гарантій здійснюєтьс я за рахунок Державного бюдж ету України, а не за рахунок бю джету Пенсійного фонду Украї ни. За умови відсутності у дер жавному бюджеті коштів на ви плату щомісячних надбавок ді тям війни це створює ситуаці ю правової невизначеності ст осовно джерела коштів, з яких має виплачуватися зазначена надбавка.

Суд вважає необхідним зазн ачити, що посилання органами державної влади на відсутні сть коштів як на причину неви конання своїх зобов' язань с удом не приймається до уваги , оскільки реалізація особою права, яке пов' язане з отрим анням бюджетних коштів і баз ується на спеціальних та чин них на час виникнення спірни х правовідносин нормативно-п равових актів національного законодавства, не може бути п оставлено у залежність від б юджетних асигнувань, відсутн ість яких не може бути підста вою для порушення прав грома дян на соціальний захист, в то му числі й на отримання надба вки до пенсії, яка прямо перед бачена законом.

Відповідно до ст. 6 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни» дітям війни пен сії або щомісячне довічне гр ошове утримання чи державна соціальна допомога, що випла чується замість пенсії, підв ищуються на 30 % мінімальної пе нсії за віком.

Відповідно до ст. 22 Конститу ції України конституційні пр ава і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних зако нів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих пр ав і свобод.

Як зазначено у Рішенні Конс титуційного Суду України від 11 жовтня 2005 р. № 8-рп/2005 (справа про рівень пенсії і щомісячного довічного грошового утриман ня) зміст прав і свобод людини - це умови і засоби, які визнач ають матеріальні та духовні можливості людини, необхідні для задоволення потреб її іс нування і розвитку. Обсяг пра в людини - це кількісні показн ики відповідних можливостей , які характеризують його мно жинність, величину, інтенсив ність і ступінь прояву та вир ажені у певних одиницях вимі ру.

Звуження змісту прав і своб од означає зменшення ознак, з містовних характеристик мож ливостей людини, які відобра жаються відповідними правам и та свободами, тобто якісних характеристик права. Звужен ня обсягу прав і свобод - це зм еншення кола суб' єктів, роз міру території, часу, розміру або кількості благ чи будь-як их інших кількісно вимірюван их показників використання п рав і свобод, тобто їх кількіс ної характеристики.

Враховуючи те, що позивач є дитиною війни, він наділений державою певним правовим ст атусом, який включає в себе й п раво на додаткові елементи с оціального захисту, зокрема право на отримання надбавки до пенсії.

Наділивши дітей війни зазн аченою соціальною гарантією , держава таким чином взяла на себе публічне зобов' язання забезпечити належний матері альний рівень осіб, які є діть ми війни, тобто, між позивачем і державою встановлено певн ий правовий зв' язок у визна ченій сфері життєдіяльності , який характеризується наяв ністю зобов' язання держави забезпечити соціальний захи ст дітей війни.

Частиною 3 ст. 46 Конституції У країни встановлено, що пенсі ї, інші види соціальних випла т та допомоги, що є основним дж ерелом існування, мають забе зпечувати рівень життя, не ни жчий від прожиткового мініму му, встановленого законом. Ін шими словами, пенсії та інші в иди соціальних виплат що є єд иним джерелом існування не м ожуть бути нижче від прожитк ового мінімуму, який встанов люється законом.

Статтею 2 Закону України «Пр о прожитковий мінімум» визна чено, що прожитковий мінімум застосовується зокрема для: встановлення розмірів мінім альної заробітної плати та м інімальної пенсії за віком, в изначення розмірів соціальн ої допомоги, допомоги сім' я м з дітьми, допомоги по безроб іттю, а також стипендій та інш их соціальних виплат виходяч и з вимог Конституції Україн и та законів України; формува ння Державного бюджету Украї ни та місцевих бюджетів.

Відповідно до ч. 1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов' язкове державне пенсійне стр ахування» мінімальний розмі р пенсії за віком за наявност і у чоловіків 25, а у жінок - 20 рокі в страхового стажу встановлю ється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втрати ли працездатність, визначено го законом. При цьому ч.3 ст. 28 ць ого Закону передбачено, що мі німальний розмір пенсії за в іком, встановлений абз. 1 ч. 1 ціє ї статті, застосовується вик лючно для визначення розмірі в пенсій, призначених згідно з цим Законом.

Враховуючи викладене, в кон тексті положень ст. 6 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни» та ч. 1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов' язкове державне пенсійне стр ахування», суд вважає за можл иве застосувати для визначен ня розміру щомісячної доплат и до мінімальної пенсії за ві ком розмір прожиткового міні муму, оскільки в даному випад ку мінімальний розмір пенсії за віком використовується л ише як коефіцієнт для визнач ення розміру щомісячної допл ати до пенсії, що на думку суду , не суперечить вимогам ч.3 ст. 28 Закону України «Про загальн ообов' язкове державне пенс ійне страхування».

Доводи представника відпо відача про те, що поняття «мін імальна пенсія за віком», про яке йдеться в ст. 28 Закону Укра їни «Про загальнообов' язко ве державне пенсійне страхув ання», застосовується виключ но для визначення пенсій, що п ризначаються лише за цим Зак оном і не стосується дітей ві йни відповідно до ст. 6 Закону, є непереконливим. Положення ст. 28 цього Закону не є перешко дою для застосування даної в еличини (мінімального розмір у пенсії за віком) до обрахува ння інших пенсій чи доплат по в' язаних з мінімальною пенс ією за віком, оскільки чинним законодавством не встановле но іншого, крім передбаченог о ч. 1 статті мінімального розм іру пенсії за віком.

Посилання відповідача на в ідсутність коштів для забезп ечення виплат доплати до пен сії не може братися до уваги, о скільки відсутність коштів н е є підставою невиконання зо бов' язань, покладених на уп равління законодавством.

Поряд з цим, ч. 1 ст. 6 Закону Укр аїни «Про соціальний захист дітей війни» Законом України «Про Державний бюджет Украї ни на 2008 рік та про внесення змі н до деяких законодавчих акт ів України» від 28 грудня 2007р. ви кладена в новій редакції: діт ям війни (крім тих, на яких пош ирюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального зах исту») до пенсії або щомісячн ого довічного грошового утри мання чи державної соціально ї допомоги, що виплачується з амість пенсії, виплачується підвищення у розмірі надбавк и, встановленої для учасникі в війни. Відповідно до п. 2 Прик інцевих положень Закону Укра їни «Про Державний бюджет Ук раїни на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» розділ II цього Закону, яким, зокрема, внесено зміни до ст. 6 Закону України « Про соціальний захист дітей війни», набирає чинності з 01 с ічня 2008р.

Відповідно до ст. 152 Конститу ції України закони та інші пр авові акти, які за рішенням Ко нституційного Суду України в изнаються неконституційним и, втрачають чинність з дня ух валення Конституційним Судо м України рішення про їх неко нституційність.

Рішенням Конституційного Суду України від 09 липня 2007р. у с праві № 1-29/2007 № 6-рп/2007 (справа про с оціальні гарантії громадян) визнано такими, що не відпові дають Конституції України (є неконституційними), положен ня Закону України «Про Держа вний бюджет України на 2007 рік» п. 12 ст. 71, яким зупинено на 2007 рік дію ст. 6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війни », з урахуванням ст. 111 цього Зак ону.

Відповідно до п. 41 розділу II « Внесення змін до деяких зако нодавчих актів України» Зако ну України «Про Державний бю джет України на 2008 рік та про вн есення змін до деяких законо давчих актів України» від 28 гр удня 2007 p., який набрав чинності 01 січня 2008 p., текст ст. 6 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни» було викладено у новій редакції, відповідно до якої дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Зако ну України «Про статус ветер анів війни, гарантії їх соціа льного захисту») до пенсії аб о щомісячного грошового утри мання чи державної соціально ї допомоги, що виплачується з амість пенсії, виплачується підвищення у розмірі надбавк и, встановленої для учасникі в війни. Проте рішенням Конст итуційного Суду України № 10-рп /2008 від 22 травня 2008 р. у справі № 1-28/20 08 було визнано таким, що не від повідає Конституції України (є неконституційним) положен ня п. 41 розділу II «Внесення змін до деяких законодавчих акті в України» Закону України «П ро Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін д о деяких законодавчих актів України». Положення п. 41 розді лу II «Внесення змін до деяких законодавчих актів України» Закону України «Про Державн ий бюджет України на 2008 рік та п ро внесення змін до деяких за конодавчих актів України», я кі визнані неконституційним и, втратили чинність з дня ухв алення Конституційним Судом України вказаного рішення, у якому, крім того, було вказано на його преюдиціальність пр и розгляді судами загальної юрисдикції позовів у зв' язк у з правовідносинами, що вини кли внаслідок дії неконститу ційного акта. Оскільки дія ст . 6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни» в ред акції, яка передбачає виплат у дітям війни підвищення у ро змірі 30 % мінімальної пенсії з а віком, була відновлена з 22 тр авня 2008р., а позивачці у 2008 р. підв ищення до пенсії виплачувало ся у розмірі 10 % прожиткового м інімуму для осіб, які втратил и працездатність, то суд прих одить до висновку про частко ве задоволення позовних вимо г про зобов' язання відповід ача провести нарахування поз ивачці державної соціальної допомоги, як дитині війни у ро змірі, визначеному ст. 6 Закону України «Про соціальний зах ист дітей війни», за період з 2 2 травня до 31 грудня 2008 р., при цьо му при нарахуванні відповіда чем повинні бути враховані в ищезазначені щомісячні випл ати у розмірі 10 % прожиткового мінімуму для осіб, які втрати ли працездатність.

За таких обставин, надбавка , передбачена ст. 6 Закону Укра їни «Про соціальний захист д ітей війни» (в редакції від 22 т равня 2008 p.), підлягала виплаті у період з 22 травня до 31 грудня 2008 p., з врахуванням вже здійснен их вищезазначених виплат.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 71 КАС Ук раїни кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких грунтуються її вимоги та зап еречення, крім випадків, вста новлених ст. 72 цього Кодексу. В адміністративних справах пр о протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб' єкта владних повноважень обов' я зок щодо доказування правомі рності свого рішення, дії чи б ездіяльності покладається н а відповідача, якщо він запер ечує проти адміністративног о позову.

Відповідач не надав суду до статніх беззаперечних доказ ів в обгрунтування правомірн ості своєї бездіяльності.

Разом з тим, відповідно до в имог ст. 99 КАС України адмініс тративний позов може бути по дано в межах строку зверненн я до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.

Для звернення до адміністр ативного суду за захистом пр ав, свобод та інтересів особи встановлюється річний строк , який, якщо не встановлено інш е, обчислюється з дня, коли осо ба дізналася або повинна бул а дізнатися про порушення св оїх прав, свобод чи інтересів .

У відповідності з ч. 1 ст. 100 КАС України пропущення строку з вернення до адміністративно го суду є підставою для відмо ви у задоволенні адміністрат ивного позову за умови, якщо н а цьому наполягає одна із сто рін.

Як вбачається з матеріалів справи позивач звернувся до суду 14 березня 2009р. За таких обс тавин позивачем порушено стр ок звернення до адміністрати вного суду, визначеного КАС У країни, щодо вимог про зобов' язання перерахувати та випла тити пенсію з врахуванням до плати в розмірі 30 % мінімально ї пенсії за віком відповідно до ст. 6 Закону України «Про со ціальний захист дітей війни» за період з 01 січня 2006 р. до 14 бере зня 2008р. Доводи позивача, що про порушене право він довідавс я лише з газети «Києве мій» су дом не можуть бути прийнятті до уваги, оскільки Закони Укр аїни та вищенаведені Рішення Конституційного Суду Україн и офіційно оприлюднюються в друкованих засобах масової і нформації, та виходять на всі й території України.

Таким чином, суд дійшов висн овку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обгр унтованими та відповідно так ими, що підлягають задоволен ню частково з врахуванням рі чного строку звернення до су ду з позовом за захистом прав , свобод та інтересів.

Відповідно до ч.ч. 1, 3 ст. 94 КАС У країни якщо судове рішення у хвалене на користь сторони, я ка не є суб' єктом владних по вноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету Україн и (або відповідного місцевог о бюджету, якщо іншою стороно ю був орган місцевого самовр ядування, його посадова чи сл ужбова особа), а тому з Державн ого бюджету України на корис ть позивача підлягає стягнен ню витрати зі сплати судовог о збору у розмірі 3, 4 грн.

Керуючись ст. ст. 2, 8, 10, 11, 13, 17-19, 69-71, 86, 9 4, 99, 100, 104, 158-163, 167, 185, 186, 254 КАС України; ст. с т. 3, 19, 22, 46, 64, 152 Конституції України ; ст. 6, 7 Закону України «Про соц іальний захист дітей війни»; ст. 28 Закону України «Про зага льнообов' язкове державне п енсійне страхування»; ст. 17 За кону України «Про виконання рішень та застосування практ ики Європейського суду з пра в людини», суд

постановив:

Позовну заяву задовольнит и частково. Визнати бездіяль ність Управління пенсій ного фонду України в Шевченк івському районі м. Києва щодо відмови в нарахуванні ОСОБ А_1 щомісячної державної со ціальної 30 % надбавки до пенсі ї як дитині війни, у відповідн ості до ст. 6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни», за період з 22 травня 2008 ро ку до 31 грудня 2008 року - протипра вною.

Зобов' язати Управління пенсійного фонду України в Шевченківському районі м. Ки єва нарахувати та виплатити ОСОБА_1 щомісячну державн у соціальну 30 % надбавку до пен сії як дитині війни, у відпові дності до ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни», за період з 22 травня 2008 р оку до 31 грудня 2008 року, з врахув анням щомісячних виплат - 10 % пр ожиткового мінімуму для осіб , які втратили працездатніст ь, які здійснювалися ОСОБА_ 1 в 2008 році, як дитині війни.

Стягнути з Державного бюдж ету України на користь ОСОБ А_1 судовий збір у розмірі 3 г рн. 40 коп.

В задоволенні решти частин и заявлених вимог відмовити.

Постанова суду може бути ос каржена до Київського апеляц ійного адміністративного су ду через Шевченківський райо нний суд м. Києва шляхом подан ня заяви про апеляційне оска рження постанови суду першої інстанції протягом десяти д нів з дня проголошення поста нови, а в разі складення поста нови у повному обсязі відпов ідно до статті 160 КАС України - з дня складення в повному обся зі. Апеляційна скарга на пост анову суду першої інстанції подається протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження. Апел яційна скарга може бути пода на без попереднього подання заяви про апеляційне оскарже ння, якщо скарга подається у с трок, встановлений для подан ня заяви про апеляційне оска рження.

Постанова суду набирає зак онної сили після закінчення зазначених вище строків, або після перегляду справи в апе ляційному порядку, якщо пост анову суду не скасовано.

СудШевченківський районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення10.08.2009
Оприлюднено27.01.2011
Номер документу13508022
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-1080/2009

Ухвала від 10.10.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпіцька Л.Т.

Ухвала від 07.10.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпіцька Л.Т.

Постанова від 22.06.2009

Адміністративне

Гірницький районний суд м.Макіївки

Супрун М. Ю.

Постанова від 18.06.2009

Адміністративне

Святошинський районний суд міста Києва

Оздоба М.О.

Постанова від 10.08.2009

Адміністративне

Шевченківський районний суд міста Києва

Зубков C.O.

Постанова від 30.10.2009

Адміністративне

Надвірнянський районний суд Івано-Франківської області

Вінтоняк М.Б.

Постанова від 19.11.2009

Адміністративне

Кам'янсько-Дніпровський районний суд Запорізької області

Петров Володимир

Ухвала від 17.11.2009

Адміністративне

Варвинський районний суд Чернігівської області

Семенченко Олексій Миколайович

Постанова від 14.10.2009

Адміністративне

Євпаторійський міський суд Автономної Республіки Крим

Захарова Ірина Олександрівна

Ухвала від 25.06.2009

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Коршун А.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні