Справа №2а- 1080/2009 року
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19. 11. 2009 року м. Кам' янка-Дніпр овська
Суддя Кам' янсько-Дніпро вського районного суду Запор ізької області Петров В. В. ро зглянувши у письмовому прова дженні адміністративну спра ву за позовом ОСОБА_1 до Уп равління Пенсійного фонду Ук раїни в Кам' янсько-Дніпровс ькому районі Запорізької обл асті про поновлення пропуще ного строку звернення до суд у, визнання протиправними ді й Пенсійного фонду України в Кам' янсько-Дніпровському районі Запорізької області та зобов' язання вчинити дії щодо перерахунку та виплати надбавки до пенсії як дитині війни,
ВСТАНОВИВ:
02.11.2009 року позивач ОСОБА_1 звернулась до Кам' янсько-Д ніпровського районного суду з адміністративним позовом до управління Пенсійного фон ду України в Кам' янсько-Дні провському районі про поновл ення строку для звернення до суду та про оскарження безді яльності УПФУ і здійснення п ерерахунку та виплати недопл аченої щомісячної суми допом оги «Дітям війни», в якій вона зазначає, що відповідно до ст .1 Закону України від 18.11.2004 року « Про соціальний захист дітей війни» вона має статус дитин и війни. Згідно із ст.6 вказано го закону з 01.01.2006 року повинна в иплачуватись соціальна допо мога в розмірі 30 відсотків мін імальної пенсії за віком. На п ротязі з 2006 року по цей час така соціальна допомога не випла чувалась. Позивач вважає заз начені дії УПФУ в Кам' янськ о-Дніпровському районі таким и, що суперечать чинному зако нодавству. Про порушення її п рав вона дізналася з засобів масової інформації, просить суд відновити строк для звер нення до суду з 07.09.2007 р. по 31.12.2007 р., з 22.05.2008 р. по 31.12.2008 р. та з 01.01.2009 р. по 31.08.2009 р. , визнати протиправною безді яльність УПФУ в Кам' янсько- Дніпровському районі щодо не здійснення перерахунку та не виплати їй надбавки до пенсі ї та зобов' язати відповідач а здійснити перерахунок та в иплату надбавки до пенсії зг ідно до Закону «Про соціальн ий захист дітей війни» з 07.09.2007 р . по 31.12.2007 р., з 22.05.2008 р. по 31.12.2008 р. та з 01.01.200 9 р. по 31.08.2009 р. у розмірі 30 відсоткі в мінімальної пенсії за віко м.
В судове засідання позивач ОСОБА_1 не з' явилась, ві д неї надійшла заява з клопот анням розглянути справу у її відсутність, позовні вимоги підтримує, просить суд задов ольнити їх у повному обсязі.
Представник відповідача у судове засідання не з' явив ся, від УПФУ в Кам' янсько-Дні провському районі надійшла з аява в якій відповідач проси в суд розглянути справу без у часті його представника, у по даних суду запереченнях позо вні вимоги не визнав у повном у обсязі, просить відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Дослідивши письмові доказ и, суд вважає, що позов підляга є задоволенню з наступних пі дстав.
Судом встановлено та матер іалами справами підтверджен о, що ОСОБА_1 народилась ІНФОРМАЦІЯ_2, таким чином відповідно до абз.1 ч.1 ст.1 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни» має стату с дитини війни, що підтверджу ється паспортом та відміткою у пенсійному посвідченні, що відповідно надає їй право на отримання пільг та державно ї соціальної підтримки, вста новлених цим Законом.
Як вбачається з матеріалів справи та не заперечується в ідповідачем, позивач перебув ає на обліку в УПФУ в Кам' янс ько-Дніпровському районі Зап орізької області, яким у пері од з 2006 року та по теперішній ча с позивачу не призначалося, н е нараховувалося та не випла чувалося підвищення до пенсі ї у розмірах встановлених ст .6 Закону України «Про захист д ітей війни». 22.10.2009 року позивач звернулася з заявою до УПФУ в Кам' янсько-Дніпровському р айоні про нарахування їй як д итині війни, недоплаченої що місячної державної соціальн ої допомоги за 2006-2009 роки. Листом від 22.10.2009 року за №914/Б-2 відповіда ч повідомив позивача про те, щ о підстав для нарахування і в иплат вказаного підвищення п енсій за 2006-2007 роки у Пенсійного фонду відсутні, крім цього по зивач з 01.01.2008 року отримує підви щення пенсії як дитина війни відповідно до вимог законод авства, таким чином, відмовив заявнику у проведенні відпо відного нарахування до пенсі ї згідно із ст.6 Закону України «Про соціальний захист діте й війни» в розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком .
Відповідно до ч.1 ст.2 Кодексу адміністративного судочинс тва України (далі - КАС України ), завданням адміністративно го судочинства є захист прав , свобод та інтересів фізични х осіб, прав та інтересів юрид ичних осіб у сфері публічно-п равових відносин від порушен ь з боку органів державної вл ади, органів місцевого самов рядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб' є ктів при здійсненні ними вла дних управлінських функцій н а основі законодавства, в том у числі на виконання делегов аних повноважень. Частина 2 ці єї статті встановлює, що до ад міністративних судів можуть бути оскаржені будь-які ріше ння, дії чи бездіяльність суб ' єктів владних повноважень , крім випадків, коли щодо таки х рішень, дій чи бездіяльност і Конституцією чи законами У країни встановлено інший пор ядок судового провадження.
На підставі п.1 ч.1 ст.17 КАС Укра їни, компетенція адміністрат ивних судів поширюється на с пори фізичних чи юридичних о сіб із суб' єктом владних по вноважень щодо оскарження йо го рішень (нормативно-правов их актів чи правових актів ін дивідуальної дії), дій чи безд іяльності.
За змістом п.1 ч.1 ст.3 КАС Украї ни справа адміністративної ю рисдикції (адміністративна с права) - публічно-правовий спі р, у якому хоча б однією зі сто рін є орган виконавчої влади , орган місцевого самоврядув ання, їхня посадова чи службо ва особа або інший суб' єкт, я кий здійснює владні управлін ські функції на основі закон одавства, в тому числі на вико нання делегованих повноваже нь.
Згідно із ст.10 Закону Україн и «Про пенсійне забезпечення », постанови Кабінету Мініст рів України «Про забезпеченн я виконання функцій з призна чення і виплати пенсій орган ами Пенсійного фонду» №497 від 11.04.2000 р., пенсійне забезпечення здійснюється органами Пенсі йного фонду України.
Відповідно до Положення пр о Пенсійний фонд України, зат вердженого указом Президент а України №121/2001 від 01.03.2001 р., Пенсій ний фонд України є центральн им органом виконавчої влади і здійснює свої повноваження безпосередньо та через утво рені в установленому порядку головні управління Пенсійно го фонду України в Автономні й Республіці Крим, областях, м істах Києві, Севастополі, та у правління Пенсійного фонду У країни в районах, містах і рай онах у містах.
Стаття 19 Конституції Україн и зобов' язує органи державн ого управління, їх посадових осіб діяти тільки з підстав, в межах повноважень та в спосі б, які передбачені Конституц ією та законами України.
В силу ст.6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни» дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветеран ів війни, гарантії їх соціаль ного захисту») до пенсії або щ омісячного довічного грошов ого утримання чи державної с оціальної допомоги, що випла чується замість пенсії, випл ачується підвищення у розмір і надбавки, встановленої для учасників війни (яка станови ть 30% мінімальної пенсії за ві ком).
На підставі ст.7 Закону Укра їни «Про соціальний захист д ітей війни» фінансування заб езпечення державних соціаль них гарантій, передбачених ц им Законом, здійснюється за р ахунок коштів Державного бюд жету України.
Згідно із п.41 Розділу ІІ Зако ну України «Про Державний бю джет України на 2008 рік та про вн есення змін до деяких законо давчих актів України» №107-VI від 28.12.2007 року ст.6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни» викладена у наступній редакції: дітям війни (крім ти х, на яких поширюється дія Зак ону України «Про статус вете ранів війни, гарантії їх соці ального захисту») до пенсії а бо щомісячного довічного гро шового утримання чи державно ї соціальної допомоги, що вип лачується замість пенсії, ви плачується підвищення у розм ірі надбавки, встановленої д ля учасників війни.
З огляду на те, що п.41 Розділу ІІ Закону України «Про Держа вний бюджет України на 2008 рік т а про внесення змін до деяких законодавчих актів України» №107-VI від 28.12.2007 р. внесені зміни до ст.6 Закону України «Про соціа льний захист дітей війни», як ими передбачений менший розм ір виплат дітям війни, відпов ідач проводив відповідні вип лати позивачу згідно з вищез азначеним порядком та розмір ом.
Рішенням Конституційного Суду України №10-рп/2008 від 22.05.2008 р. в изнані такими, що не відповід ають Конституції України (є н еконституційними), положення ст.67 розділу I, пунктів 2-4, 6-8, 10-18, під пункту 7 пункту 19, пунктів 20-22, 24-34, п ідпунктів 1-6, 8-12 пункту 35, пункті в 36-100 розділу II «Внесення змін д о деяких законодавчих актів України» та пункту 3 розділу II I «Прикінцеві положення» Зак ону України «Про Державний б юджет України на 2008 рік та про в несення змін до деяких закон одавчих актів України».
Пункт 8 Постанови КМУ №530 від 28.05.2008 р. «Деякі питання соціальн ого захисту окремих категорі й громадян» передбачено, що д ітям війни (крім тих, на яких п оширюється дія Закону Україн и «Про статус ветеранів війн и, гарантії їх соціального за хисту» та «Про жертви нацист ських переслідувань») до пен сії або щомісячного довічног о грошового утримання чи дер жавної соціальної допомоги, що виплачується замість пенс ії, підвищення проводиться у таких розмірах: з 22 травня - 48,1 г рн., з 01 липня - 48,2 грн., з 01 жовтня - 49, 8 грн.
Рішення Конституційного С уду України у цій справі має п реюдиціальне значення для су дів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв' язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії полож ень статей зазначених законі в, що визнані неконституційн ими. Таким чином, при розрахун ку розміру надбавки до пенсі ї як дитині війни слід керува тися ст.6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війни ».
Статтею 22 Конституції Украї ни встановлено, що при прийня тті нових законів або внесен ні змін до чинних законів не д опускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і сво бод.
Положення глави 4 Бюджетног о кодексу України щодо бюдже тного процесу та встановлени й у ст.35 БК України порядок роз роблення бюджетних запитів, які враховуються при підгото вці проекту Державного бюдже ту України - з огляду на які с уд вважає, що правомірними вв ажалися б дії відповідача у р азі прийняття ним участі у фо рмуванні Бюджету України, як це передбачено діючими норм ативно-правовими актами, тоб то відповідні звернення до Г оловного Управління та Пенсі йного Фонду України з пропоз иціями щодо обсягу бюджетних коштів (з урахуванням права п озивача) необхідних для діял ьності територіального орга ну пенсійного фонду після на дання Конституційним Судом У країни роз' яснень щодо неко нституційності положень Зак ону України «Про Державний б юджет України на 2007 рік» та на н аступний бюджетний період. І такої можливості на погляд с уду відповідач не був позбав леним.
До основних прав і свобод гр омадянина ст.46 Конституції Ук раїни зокрема відносить і пр аво на соціальний захист, що в ключає право на забезпечення у разі повної, часткової або т имчасової втрати працездатн ості, втрати годувальника, бе зробіття з незалежних від ни х обставин, а також у старості та в інших випадках, передбач ених законом.
Відповідно до ст.3 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни» державні соціа льні гарантії дітям війни, вс тановлені цим Законом, не мож уть бути обмежені або скасов ані іншими нормативно-правов ими актами.
Суд керується вимогами ст.8 КАС України, згідно якої суд, п ри вирішенні справи, керуєть ся принципом верховенства пр ава відповідно до якого, зокр ема, людина, її права та свобод и визнаються найвищими цінно стями та визначають зміст і с прямованість діяльності дер жави.
За таких обставин суд вважа є, що відповідач припустився бездіяльності щодо своєчасн ого перерахунку та виплати п озивачу пенсії в розмірі, пер едбаченому ст.6 Закону Україн и «Про соціальний захист діт ей війни». Доводи представни ка відповідача щодо відсутно сті механізму розрахунку пі двищення пенсії категорії ос іб «Діти війни», рівно як і від сутність законодавчо врегул ьованого механізму здійснен ня виплати підвищення за ста тусом «Діти війни» не можуть бути підставою для відмови у задоволенні позову, так як жо дним нормативно-правовим акт ом України не передбачено то го, що право позивача на отрим ання підвищення пенсії виник ає лише після встановлення м еханізмів розрахунку підвищ ення пенсії дітям війни та зд ійснення виплати підвищення за статусом «Діти війни».
Оскільки функції з признач ення, виплати пенсій, надбаво к, підвищень та доплат діючим законодавством покладено на Пенсійний фонд України, тому відповідач по справі запере чуючи проти адміністративно го позову, у відповідності до вимог ч.2 ст.71 КАС України повин ен був довести правомірність своїх дій стосовно позивача у період після прийняття Кон ституційним Судом України рі шень від 09. 07. 2007 року від 22.05.2008 рок у. Таких доказів відповідаче м не надано.
Відповідно до ст.99 КАС Украї ни а дміністративний позов м оже бути подано в межах строк у звернення до адміністратив ного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законам и. Для звернення до адміністр ативного суду за захистом пр ав, свобод та інтересів особи встановлюється річний строк , який, якщо не встановлено інш е, обчислюється з дня, коли осо ба дізналася або повинна бул а дізнатися про порушення св оїх прав, свобод чи інтересів . Судом встановлено, що про нал ежні позивачу як «Дитині вій ни» виплати стало відомо лиш е після висвітлення зазначен их подій у пресі у зв' язку з у хваленням 09.07.2007 р. та 22. 05. 2008 року в ідповідних рішень Конститу ційного Суду України. Згідно із ст.100 КАС України пропущенн я строку звернення до адміні стративного суду є підставою для відмови у задоволенні ад міністративного позову за ум ови, якщо на цьому наполягає о дна із сторін. Якщо суд визнає причину пропущення строку з вернення до суду поважною, ад міністративна справа розгля дається і вирішується в поря дку, встановленому цим Кодек сом. Позовні заяви приймають ся до розгляду адміністратив ним судом незалежно від закі нчення строку звернення до а дміністративного суду. В сил у приписів ч.2 ст.100 КАС України суд вважає за необхідне поно вити пропущений строк для зв ернення до суду за захистом п орушених прав з 09.07.2007 р. оскільк и під час розгляду справи суд ом встановлений факт протипр авності дій відповідача.
Виходячи з наведеного суд в важає за необхідне поновити позивачу пропущений строк дл я звернення до суду за захист ом порушених прав з 09.07.2007 р.
Визнати протиправними дії Управління Пенсійного фонду України в Кам' янсько-Дніпр овському районі Запорізької області щодо відмови позива чу в нарахуванні та в виплаті за період з 09.07.2007 р. по 31.12.2007 р., з 22.05.2008 р. по 31.12.2008 р. та з 01.01.2009 р. по 31.08.2009 р. сум и пенсії підвищеної на 30 відсо тків мінімальної пенсії за в іком, розрахованої відповідн о до приписів ст.6 Закону Украї ни «Про соціальний захист ді тей війни» №2195-ІУ від 18.11.2004 р. з ура хуванням вимог ч.1 ст.28 Закону У країни «Про загальнообов' я зкове державне пенсійне стра хування» і законодавчо визна ченого розміру мінімальної п енсії за віком, та зобов' яза ти здійснити перерахунок та виплатити позивачу надбавку до пенсії згідно ст.6 Закону У країни «Про соціальний захис т дітей війни» за період з 09.07.2007 р. по 31.12.2007 р., з 22.05.2008 р. по 31.12.2008 р. та з 01.0 1.2009 р. по 31.08.2009 р. у розмірі 30 відсот ків мінімальної пенсії за ві ком, з відрахуванням отриман их позивачем сум підвищення у період з 22.05.2008 р. по 31.08.2009 р.
Керуючись Конституцією Ук раїни, Законом України «Про в иконання рішень та застосува ння практики Європейського С уду з прав людини», Законом Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни» №2195-IV від 18.11.2004 р. зі з мінами, Рішенням Конституцій ного Суду України №6-рп/2007 від 09.0 7.2007 р., Рішенням Конституційног о Суду України №10-рп/2008 від 22.05.2008 р ., Законом України «Про Держав ний бюджет України на 2008 рік», З аконом України «Про пенсійне забезпечення» від 05.11.1991 р. зі зм інами, Законом України «Про з агальнообов' язкове» держа вне пенсійне страхування» ві д 09.07.2003 р. зі змінами, Положенням «Про Пенсійний фонд України » затвердженим Постановою Пр авління Пенсійного фонду Укр аїни від 30.04.2002 р., Постановою Каб інету Міністрів України «Про забезпечення виконання функ цій з призначення і виплати п енсій органами Пенсійного фо нду» №497 від 11.04.2000 р., Постановою К МУ №530 від 28.05.2008 р. «Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян», ст.ст.2, 4, 6-12, 17, 69-71, 94, 99, 100, 158-163, 167 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 - задовольнити.
Відновити пропущений стро к для звернення до суду за зах истом порушених прав, свобод та інтересів за періоди з 09.07.2007 р. по 31.12.2007 р., з 22.05.2008 р. по 31.12.2008 р. та з 01.0 1.2009 р по 31.08.2009 р.
Визнати дії Управління Пен сійного фонду України в Кам' янсько-Дніпровському районі Запорізької області щодо не нарахування та невиплати О СОБА_1 надбавки до пенсії як дитині війни за період з 09.07.2007 р . по 31.12.2007 р., з 22.05.2008 р. по 31.12.2008 р. та з 01.01.200 9 р по 31.08.2009 р. - протиправними.
Зобов' язати Управління П енсійного фонду України в Ка м' янсько-Дніпровському рай оні Запорізької області здій снити перерахунок з врахуван ням отриманих позивачем сум та виплатити ОСОБА_1, ІНФ ОРМАЦІЯ_2, яка проживає за ад ресою: АДРЕСА_1 надбавку д о пенсії згідно ст.6 Закону Укр аїни «Про соціальний захист дітей війни» за період з 09.07.2007 р . по 31.12.2007 р., з 22.05.2008 р. по 31.12.2008 р. та з 01.01.200 9 р по 31.08.2009 р. у розмірі 30 відсотк ів мінімальної пенсії за вік ом, з відрахуванням отримани х ОСОБА_1 сум підвищення у період з 22.05.2008 р. по 31.12.2008 р. та з 01.01.2009 р . по 31.08.2009 р.
Заява про апеляційне оскар ження та апеляційна скарга п одаються до Дніпропетровськ ого апеляційного адміністра тивного суду через Кам' янс ько-Дніпровський районний с уд Запорізької області. Копі я апеляційної скарги одночас но надсилається особою, яка ї ї подає, до суду апеляційної і нстанції.
Заява про апеляційне оскар ження постанови суду першої інстанції подається протяго м десяти днів з дня її проголо шення. Апеляційна скарга на п останову суду першої інстанц ії подається протягом двадця ти днів після подання заяви п ро апеляційне оскарження.
Постанова суду набирає зак онної сили після закінчення строку подання заяви про апе ляційне оскарження, якщо так у заяву не буде подано. Якщо б уде подано заяву про апеляці йне оскарження але апеляційн а скарга не буде подана у стро к, вказаний вище, постанова су ду набирає законної сили піс ля закінчення цього строку. У разі подання апеляційної ск арги судове рішення, якщо йо го не буде скасовано, набирає законної сили після закінче ння апеляційного розгляду с прави.
Суддя
Суд | Кам'янсько-Дніпровський районний суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 19.11.2009 |
Оприлюднено | 13.04.2010 |
Номер документу | 7234164 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Надвірнянський районний суд Івано-Франківської області
Вінтоняк М.Б.
Адміністративне
Кам'янсько-Дніпровський районний суд Запорізької області
Петров Володимир
Адміністративне
Варвинський районний суд Чернігівської області
Семенченко Олексій Миколайович
Адміністративне
Євпаторійський міський суд Автономної Республіки Крим
Захарова Ірина Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні