Справа № 2-А-355/2009р.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 травня 2009 року Корюківсь кий районний суд Чернігівськ ої області у складі:
головуючого - судді Чурупче нко М. І.,
секретаря - Макуха О.О.,
представника відповідача - Іваненко С. І.,
розглянувши справу за адмі ністративними позовами об»є днаними в одне провадження в порядку Адміністративного С удочинства України ОСОБА_2 , ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСО БА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10 , ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОС ОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15 , ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБ А_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_ 23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, О СОБА_26 до Управління Пенсій ного Фонду (УПФ) України в Корю ківському районі Чернігівсь кої області про стягнення що місячної державної соціальн ої допомоги дітям війни, -
встановив:
У квітні 2009 року позивачі звернулись до суду з даними п озовами, в яких просять зобов ' язати відповідача надати і нформацію про розмір виплаче ної їм пенсії із зазначенням розміру доплат, якщо такі про водилися, передбачених ст. 6 ЗУ «Про соціальний захист діте й війни» за період з 01.01.2006 р. по 31.12 .2008 р. Відновиш пропущений стро к звернення до суду щодо захи сту своїх інтересів. Визнати відмову відповідача виплати щомісячну соціальну допомог у у розмірі 30 відсотків мініма льної пенсії за віком - протип равною. Зобов' язати відпові дача здійснити нарахування щ омісячної соціальної допомо ги у розмірі 30 % мінімальної пе нсії за віком та забезпечити її виплату і стягнути за 2006-2008 р оки.
У судове засідання позивач і не з' явилися, просять в зая вах справу розглянути без їх участі, так як за станом здоро в' я та через похилий вік вон и не зможуть з' явитися в суд ове засідання, позовні вимог и підтримують в повному обся зі.
Представник відповідача у правління Пенсійного Фонду У країни в Корюківському район і Чернігівської області в су довому засіданні з позовними вимогами не згоден, свої запе речення обгрунтовує тим, що в ідповідач діяв в межах надан их йому законами та підзакон ними нормативно-правовими ак тами повноважень. Наполягає на застосуванні строків звер нення до адміністративного с уду згідно ст. 100 Кодексу адмін істративного судочинства.
Вивчивши матеріали справи , всебічно і повно з' ясувавш и всі фактичні обставини, на я ких грунтуються позови, об' єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що п озовні вимоги підлягають зад оволенню частково з наступни х підстав. По справі встановл ено, що позивачі відповідно д о ст. 1 ЗУ «Про соціальний захи ст дітей війни» від 18.11.2004 р. (далі Закон) є дітьми війни, які на ч ас закінчення (02.09.1945 року) Друго ї світової війни не досягли 18 років. Дана обставина не запе речується відповідачем та пі дтверджується наданими копі ями посвідчень. Згідно ст. 6 «П ро соціальний захист дітей в ійни», редакція якої діяла до 01.01.2008 року, дітям війни повинна виплачуватись щомісячна соц іальна допомога у розмірі 30 % м інімальної пенсії за віком.
ст. 46 Конституції України вс тановлено, що громадяни мают ь право на соціальний захист , що включає право на забезпеч ення їх у разі повної, частков ої або тимчасової втрати пра цездатності, втрати годуваль ника, безробіття з незалежни х від них обставин, і також у с тарості і в інших випадках, пе редбачених законом. Таким чи ном щомісячна доплата до пен сії для дітей війни є формою р еалізації конституційного п рава на соціальний захист гр омадян, які відповідно до спе ціального закону, є дітьми ві йни.
За чинним законодавством р озмір мінімальної пенсії за віком визначається лише за п равилами, передбаченими ч. 1 ст . 28 ЗУ « Про загальнообов»язко ве державне пенсійне страхув ання», іншого нормативно-пра вового акта, який би визначав або встановлював цей розмір немає. Розмір підвищення до п енсії відповідно до ст. 6 Закон у складає 30 % мінімальної пенс ії за віком. Мінімальна пенсі я за віком відповідно до ст. 28 З У «Про загальнообов' язкове державне пенсійне страхуван ня» встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для о сіб, які втратили працездатн ість.
Згідно із законом «Про держ авний бюджет України на 2006 рік » прожитковий мінімум для ос іб, які втратили працездатні сть складає: з 01 січня - 359 гри., з 01 квітня - 359 гри., з 01 жовтня - 366 гри..
Згідно із ЗУ «Про державний бюджет України на 2007 рік» прож итковий мінімум для осіб, які втратили працездатність скл адає: з 01 січня - 380 грн., з 01 квітня - 406 гри., з 01 жовтня - 411 грн..
Згідно із ЗУ «Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких зако нодавчих актів України» прож итковий мінімум для осіб, які втратили працездатність скл адає: з 01 січня - 470 грн., з 01 квітня - 482 грн., з 01 жовтня - 498 грн.
Відповідно до ст. 7 ЗУ «Про со ціальний захист дітей війни» фінансове забезпечення держ авних соціальних гарантій зд ійснюється за рахунок Держав ного бюджету України, а не за р ахунок бюджету Пенсійного фо нду. За умови відсутності у Де ржавному бюджеті коштів на в иплату щомісячних надбавок д ітям війни, це створює ситуац ію правової невизначеності с тосовно джерела коштів з яки х має виплачуватись зазначен а надбавка. Однак, суд вважає, що дана обставина не може бут и підставою для порушення пр ав громадян на соціальний за хист в тому числі й на отриман ня надбавки до пенсії, яка пер едбачена Законом.
Реалізація особою права, що пов' язане з отриманням бюд жетних коштів, яке базується на спеціальних та чинних на ч ас винекнення спірних правов ідносин нормативно-правових актів національного законод авства не може бути поставле на у залежність від бюджетни х асигнувань, тобто посиланн я органами державної влади н а відсутність коштів, як на пр ичину невиконання своїх зобо в' язань судом не приймаєтьс я до уваги. Виплата підвищенн я до пенсії мала здійснювати сь відповідачем, що також не з аперечується. Відповідно до ст. 22 Конституції України, яки ми передбачено, що при прийня тті нових законів або внесен ні змін до чинних законів не д опускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і сво бод.
Положення ст. 6 ЗУ «Про соціа льний захист дітей війни» бу ло зупинено на 2006 рік згідно За кону України «Про державний бюджет України на 2006 р.» від 20.12.200 5 р, однак у зв' язку з виключе нням п. 17 ст. 77 ЗУ «Про державний бюджет України на 2006 р.» відпов ідно до ЗУ «Про внесення змін до ЗУ «Про державний бюджет У країни на 2006 р.» від 19.01.2006 року дію ст. 6 ЗУ «Про соціальний захис т дітей війни» було відновле но.
Згідно п. 12 ст. 71 ЗУ «Про держав ний бюджет України на 2007 рік» з метою приведення окремих но рм законів у відповідність і з цим Законом зупинено на 2007 рі к ст. 6 ЗУ «Про соціальний захи ст дітей війни» з урахування м ст. 111 цього Закону.
Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 року № 6-рп /2007 року положення, що призупин яли дію ст. 6 Закону, було визна но такими, що не відповідають Конституції України (є некон ституційними) та втратили св ою чинність з дня їх ухваленн я.
Пунктом 41 розділу II ЗУ «Про д ержавний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до де яких законодавчих актів Укра їни» від 28.12.2007 р. положення стат ті 6 Закону, було викладено в н овій редакції (яка набрала чи нності 01.01.2008 року): «Дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціально го захисту») до пенсії або до щ омісячного довічного грошов ого утримання чи державної с оціальної допомоги, що випла чується замість пенсії, випл ачується підвищення у розмір і надбавки, встановленої для учасників війни. Ветеранам в ійни, які мають право на отрим ання підвищення до пенсії аб о щомісячного довічного грош ового утримання чи державної соціальної допомоги, що випл ачується замість пенсії, від повідно до цього Закону та ЗУ «Про статус ветеранів війни , гарантії їх соціального зах исту» дане підвищення провад иться за їх вибором згідно з о дним з законів».
Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 року № 10-рп /2008 року положення, що призупин яли дію ст. 6 Закону, було визна но такими, що не відповідають Конституції України (є некон ституційними) та втратили св ою чинність з дня їх ухваленн я.
Згідно ч. 2 ст. 152 КУ Закони, інш і правові акти або їх окремі п оложення, що визнані неконст итуційними втрачають чинніс ть з дня ухвалення Конституц ійним Судом України рішення про їх неконституційність.
Враховуючи вищевикладене, приймаючи до уваги обставин и справи, суд вважає, що вимоги про недоплату позивачам щом ісячної державної соціально ї допомоги, як дітям війни під лягають задоволенню частков о, враховуючи те, що право на о тримання щомісячної доплати до пенсії в розмірі 30 % мінімал ьної пенсії за віком, передба ченої Законом України «Про с оціальний захист дітей війни » не залежить від розміру дох одів одержувача чи наявності фінансування з бюджету, має б езумовний характер, тому слі д зобов' язати відповідача п ровести нарахування та випла ту недоплаченої пенсії позив ачам як дітям війни з 09 липня 200 7 року по 31 грудня 2007 року та з 22 тр авня 2008 року по 31 грудня 2008 року.
Відповідач також наполяга є на застосуванні строків зв ернення до адміністративног о суду згідно ст. 100 Кодексу адм іністративного судочинства . Відповідно до ст. 99 КАС Україн и для звернення до адміністр ативного суду за захистом пр ав, свобод та інтересів особи встановлюється річний строк , який, якщо не встановлено інш е, обчислюється з дня, коли осо ба дізналася або повинна бул а дізнатись про порушення св оїх прав, свобод та інтересів . Керуючись вищезгаданим ріш енням Конституційного суду У країни та чинним законодавст вом України, позивачами було направлено письмове звернен ня до відповідача з вимогою з дійснити нарахування належн ої їм, як дітям війни соціальн ої державної допомоги у розм ірі 30 % від мінімальної пенсії за віком за 2006 - 2008 роки, та забезп ечити її виплату. Однак відпо відач відмовив позивачам у ї х гарантованому Конституціє ю України та ст. 6 Закону праві , з врахуванням даної обстави ни слід вважати, що позивачі д ізнались про порушення їхніх прав з вказаних листів. Водно час суд зазначає, що в період з 2006 року по 9 липня 2007 року до вине сення вищезазначеного рішен ня Конституційним судом Укра їни, відповідач діяв у відпов ідності з нормами Закону «Пр о державний бюджет України» та ст. 95 Конституції України, а тому підстав для визнання йо го дій чи бездіяльності, у вка заний період, не можуть бути н езаконними, тому позовні вим оги в частині зобов' язання відповідача здійснити нарах ування доплати до пенсії зад оволенню не підлягають.
На підставі викладеного, су д приходить до висновку про ч асткове задоволення вимог по зивачів, а оскільки позовні в имоги задовольняються частк ово, а позивачі не ставлять ви мог про відшкодування сплаче ного ними державного мита ві дповідачем, який є державним органом, тому ці витрати слід залишити за ними, а також відн ести їх за рахунок держави ві дносно позивачів, які є постр аждалими від аварії на ЧАЕС.
Керуючись ст. ст. 21, 24, 46, 152 Консти туції України, ст. 1, 6, 7 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни», Законом Україн и «Про загальнообов' язкове державне пенсійне страхуван ня», Законами України «Про де ржавний бюджет на 2006, 2007, 2008 роки» , Рішеннями Конституційного Суду України від 09 липня 2007 рок у № 6-рп/2007 та від 25.05.2008р. № 6-рп/2008, ст. с т. 7-14, 71, 99, 100, 122, 158-163, 167, 186 КАС України, суд , -
ПОСТАНОВИВ:
Позовні вимоги позивачі в- задовольнити частково.
Зобов' язати управління П енсійного Фонду України в Ко рюківському районі Чернігів ської області провести перер ахунок пенсії щодо: ОСОБА_2 , ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБ А_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, О СОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10 , ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСО БА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_ 18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, О СОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23 , ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСО БА_26 з підвищенням її розмір у, як дітям війни на 30 % (тридцят ь відсотків) мінімальної пен сії за віком, встановленої За коном України «Про соціальни й захист дітей війни» з 09 липн я 2007 року по 31 грудня 2007 року та з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 ро ку за виключенням виплаченог о їм підвищення до пенсії за в казаний період. В задоволенн і решти позовних вимог - відмо вити.
Постанову може бути оскарж ено до Київського апеляційно го адміністративного суду че рез Корюківський районний су д шляхом подачі протягом дес яти днів заяви про апеляційн е оскарження та протягом два дцяти днів після подання зая ви про апеляційне оскарження апеляційної скарги з дня отр имання постанови в повному о бсязі.
Апеляційна скарга може бут и подана без подання заяви пр о апеляційне оскарження, якщ о скарга подається в строк вс тановлений для подання заяви про апеляційне оскарження.
Суд | Корюківський районний суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 27.05.2009 |
Оприлюднено | 28.04.2011 |
Номер документу | 14646342 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Корюківський районний суд Чернігівської області
Чурупченко М. І.
Адміністративне
Золотоніський міськрайонний суд Черкаської області
Савенко Валерій Григорович
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Добродняк Ірина Юріївна
Адміністративне
Зачепилівський районний суд Харківської області
Яценко Євген Іванович
Адміністративне
Старосамбірський районний суд Львівської області
Ніточко Людмила Йосифівна
Адміністративне
Середино-Будський районний суд Сумської області
Швець Ірина Євгенівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні