Справа №2-а-355
2009р.
ПОСТАНОВА
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 липня 2009 року головуючий, суддя Зачепилівського районного суду Харківської області, ОСОБА_1, в порядку письмового провадження розглянувши адміністративний позов ОСОБА_2 до ОСОБА_3 Пенсійного Фонду України в Зачепилівському районі Харківської області про призначення та виплату державної пенсії та додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров’ю, в розмірах, встановлених законом, та про стягнення заборгованості, -
В С Т А Н О В И В :
Громадянин ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом до ОСОБА_3 Пенсійного Фонду України в Зачепилівському районі Харківської області про призначення та виплату державної пенсії та додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров’ю, в розмірах, встановлених законом, та про стягнення заборгованості.
В позовній заяві ОСОБА_2 зазначає, що будучи за рішенням МСЕК інвалідом другої групи, а також зважаючи на ту обставину, що його віднесено до 1-ї категорії осіб , постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, та відповідно до Закону України „Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”, він має право на отримання державної пенсії, розмір якої не повинен бути нижче 8 мінімальних пенсій за віком , та додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров’ю, розмір якої повинен складати – 75 % мінімальних пенсій за віком, але позивачу ОСОБА_3 Пенсійного Фонду України в Зачепилівському районі пенсія, тривалий період призначалася і нараховувалася, в набагато нижчому розмірі, ніж передбачено законодавством.
Із змісту заяви вбачається, що ОСОБА_2 усно і письмово звертався до відповідача з приводу нарахувань і виплат йому пенсії, але йому було відмовлено в належному, на думку позивача, нарахуванні пенсії, тому позивач просить суд:
- визнати діяльність відповідача, ОСОБА_3 Пенсійного Фонду України в Зачепилівському районі Харківської області незаконною;
- зобов’язати відповідача провести з 01.12.2007 року перегляд призначень та нарахувань до виплат позивачу державної пенсії в мінімальному об’ємі у розмірі 8 мінімальних пенсій за віком та з додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров’ю, у розмірі – 75 % мінімальної пенсії за віком, виходячи виключно із законодавчо визначеного розміру мінімальної пенсії за віком на теперішній час, на момент виплати, як це передбачено законодавством;
- стягнути з відповідача на користь позивача заборгованість з виплати належних позивачу державної пенсії в мінімальному об’ємі у розмірі 8 мінімальних пенсій за віком та додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров’ю, у розмірі – 75 % мінімальної пенсії за віком, виходячи виключно із законодавчо визначеного розміру мінімальної пенсії за віком на момент виплати, в зв’язку з переглядом їх призначень та нарахувань до виплат, яка склалася з 1.12.2007 року, розрахованої із законодавчо визначеного розміру мінімальної пенсії за віком на теперішній час, на момент виплати, як це передбачено законодавством.
В судовому засіданні ОСОБА_2 позов підтримав, просить суд розглянути справу в попередньому судовому засіданні по суті.
Відповідач будучи належним чином повідомленим про час і місце слухання справи не направив в судове засідання свого представника, натомість надіслав до суду заяву, якою просив розглянути справу по суті за відсутності його представника під час попереднього судового засідання та письмове заперечення на позовну заяву в якому зазначає, що позов не визнає, посилаючись на те, що позивач дійсно перебуває на обліку в управлінні та отримує пенсію по інвалідності 3 групи внаслідок захворювання, отриманого при ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС. Пенсія йому призначена згідно Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», а не згідно Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», тому, при нарахуванні державної пенсії та додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров’ю ОСОБА_3 керувалося Постановою Кабінету Міністрів України «Про підвищення розмірів пенсій та інших соціальних виплат окремим категоріям пенсіонерів, фінансування яких здійснюється за рахунок коштів державного бюджету» від 03.01.2002р. №1, Постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян» від 28.05.2008р. №530, яка набрала чинності з 22.05.2008 року, Постановою Кабінету Міністрів України «Про підвищення рівня пенсійного забезпечення громадян» від 16.07.2008р. № 654, в яких надається вичерпний перелік Законів, до яких застосовується положення цих нормативно-правових актів. Отже, порушень при призначенні та перерахунку пенсії згідно діючого законодавства з боку ОСОБА_3 не має.
Суд, вислухавши позивача та дослідивши інші докази, що є в матеріалах справи:
- копію довідки МСЕК серія 2-98 ХАР № 050090 від 21.10.1999 р.;
- копію посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи категорія 1 серія А № 092011 від 12.05.1999 р. з вкладкою учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС до посвідчення № 078165 виданих на ім'я ОСОБА_2;
- копію заяви ОСОБА_2 від 06.04.2009 р.;
- клопотання УПФ В Зачепилівському районі від 24.07.09 р. про розгляд справи без участі їх представника,
- заперечення УПФ в Зачепилівському районі на позовну заяву ОСОБА_2,
приходить до висновку, що адміністративний позов ОСОБА_2 підлягає задоволенню частково з наступних підстав.
Як встановлено в судовому засіданні позивач є інвалідом ІІ групи , йому була призначена відповідна пенсія по інвалідності, що настала внаслідок захворювання від Чорнобильської катастрофи, є особою, що віднесена до першої категорії, згідно Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи». Зазначене підтверджується експертним висновком МСЕК, відповідним посвідченням громадянина який постраждав внаслідок Чорнобильської катастрофи виданого на ім’я ОСОБА_2.
06.04.2009 р. позивач звернувся до ОСОБА_3 Пенсійного фонду України в Зачепилівському районі з заявою про перерахунок та виплату державної та додаткової пенсій у розмірах, встановлених статтями 50 та 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи». У відповідь на письмове звернення відповідач УПФУ у перерахунку призначених пенсій відмовило з огляду на відсутність підстав для такого перерахунку та правомірність визначення розміру пенсій .
Відповідно до пункту 28 розділу 2 Закону України „Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України” текст ст.50 та ч.3, 4 ст.54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»" викладено в наступній редакції.
Відповідно до частини першої статті 50 Закону № 796-ХІІ (в редакції закону від 28.12.2007р., яка набрала чинності з 01.01.2008р.) особам, віднесеним до категорії 1, які є інвалідами IІ групи, призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю, у розмірі 20 процентів прожиткового мінімуму для осіб які втратили працездатність.
Згідно з частиною четвертою статті 54 Закону № 796-ХІІ (в редакції закону від 28.12.2007р., яка набрала чинності з 01.01.2008р.) в усіх випадках розмір пенсій для інвалідів IІ групи, щодо яких встановлено зв'язок з Чорнобильською катастрофою, не може бути нижчим для учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1986 році по IІ групі інвалідності – 150 процентів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
За таких обставин суд приходить до висновку, що з 01.01.2008р. позивач мав право на призначення пенсії в розмірі, не нижчому 150 процентів прожиткового мінімуму та щомісячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, у розмірі 20 процентів прожиткового мінімуму.
Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 за №10-рп\2008 року, визнано таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним) положення пункту 28 розділу 2 Закону України „Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України”.
Рішення Конституційного Суду України у цій справі має преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв'язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії положень статей зазначеного закону, що визнані неконституційними. Рішення Конституційного Суду України є обов'язковим до виконання на території України, остаточним і не може бути оскаржене.
Виходячи із системного аналізу зазначених норм законодавства, рішення Конституційного Суду України від 22.05.2008 року та приписів ч.2 ст.152 Конституції України, суд дійшов висновку, що з 22.05.2008 року УПФУ в Зачепилівському районі Харківської області повинен був нараховувати та сплачувати позивачу пенсію за віком та щомісячну додаткову пенсію за шкоду заподіяну здоров’ю, передбачену ст.50, ч.4 ст.54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», яка діяла до 01.01.2008 року, оскільки з моменту ухвалення Конституційним Судом України рішення щодо неконституційності пункту 28 розділу 2 Закону України „Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України”, ця норма втратила чинність та не підлягала застосуванню.
Відповідно до частини першої статті 50 Закону № 796-ХІІ (в редакції закону від 22.05.2008р.) особам, віднесеним до категорії 1, які є інвалідами IІ групи, призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю, у розмірі 75 процентів мінімальної пенсії за віком.
Згідно з частиною четвертою статті 54 Закону № 796-ХІІ(в редакції закону від 22.05.2008р.) в усіх випадках розмір пенсій для інвалідів II групи, щодо яких встановлено зв'язок з Чорнобильською катастрофою, не може бути нижчим 8 мінімальних пенсій за віком.
За таких обставин суд приходить до висновку, що з 22.05.2008р. позивач має право на призначення пенсії в розмірі, не нижчому 8 мінімальних пенсій за віком, та щомісячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, у розмірі 75 процентів мінімальної пенсії за віком.
Наявність такого права у позивача є визначальною для вирішення вказаного спору, крім того, це право гарантується Конституцією України (ч.2 ст.46 Конституції України).
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з положеннями частини четвертої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України у разі невідповідності нормативно-правового акта Конституції України (254к/96-ВР), закону України, міжнародному договору, згода на обов'язковість якого надана Верховною радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу.
Отже, за конституційними нормами, виходячи з пріоритетності законів над підзаконними актами, суд вважає, що при визначенні розміру пенсій позивачеві підлягає застосуванню частина перша статті 50 та частина четверта статті 54 Закону № 796-ХІІ, а не Постанова КМУ № 1, яка істотно звужує обсяг встановлених законом прав.
Зі статей 50 та 54 Закону № 796-ХІІ випливає, що під час визначення розміру пенсії та щомісячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, за основу їх нарахування береться мінімальна пенсія за віком.
За чинним законодавством розмір мінімальної пенсії за віком визначається лише за правилами, передбаченими частиною першою статті 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», іншого нормативно-правового акта, який би визначав цей розмір або встановлював інший розмір, немає.
З огляду на викладене мінімальний розмір пенсії за віком, встановлений абзацом першим частини першої цієї статті, застосовується виключно для визначення розмірів пенсій, призначених згідно з цим Законом, оскільки наявність такої норми та відсутність іншого мінімального розміру пенсії за віком не є підставою для відмови в реалізації позивачем конституційної гарантії та права на отримання пенсії і щомісячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, виходячи з розміру мінімальної пенсії за віком, як це встановлено статтями 50 та 54 Закону № 796-ХІІ.
Безпідставними також є посилання відповідача на відсутність коштів щодо забезпечення виплати зазначених пенсій у таких розмірах, оскільки органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов'язань, які встановлені статтею 46 Конституції України та статтями 50 та 54 Закону № 796-ХІІ, щодо визначення розміру та виплати пенсій.
Відповідно до частини третьої статті 67 Закону № 796-ХІІ, яка набрала чинності 31 жовтня 2006 року, у разі збільшення розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом, підвищується розмір пенсії, визначений відповідно до статті 54 цього Закону, а також розмір додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, особам, віднесеним до 1, 2, 3, 4 категорій, та розмір щомісячної компенсації сім'ям за втрату годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи. Перерахунок пенсії здійснюється з дня встановлення нового розміру прожиткового мінімуму.
Аналіз зазначеної норми, яка є імперативною, свідчить, що підставою для перерахунку пенсії є встановлення нового розміру прожиткового мінімуму, і цей перерахунок здійснюється з дня встановлення цього мінімуму.
Відповідно до частини першої статті 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» мінімальний розмір пенсій за віком встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.
Таким чином, новий мінімальний розмір пенсії за віком залежить від нового розміру прожиткового мінімуму.
Оскільки позивачеві слід визначати пенсію виходячи з мінімальної пенсії за віком, яка встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, то в разі збільшення розміру цього прожиткового мінімуму перерахунок пенсії позивачеві повинен проводитись виходячи з нового розміру мінімальної пенсії за віком.
Суд приходить до висновку, що підлягають задоволенню вимоги позивача щодо здійснення перерахунку та проведення виплат пенсії за Законом України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” за 2008 рік в наступних розмірах:
- з 01.01.2008р. по 21.05.2008 року - пенсію за віком 150 процентів прожиткового мінімуму та щомісячну додаткову пенсію за шкоду, заподіяну здоров'ю, у розмірі – 20 процентів прожиткового мінімуму;
- з 22.05.2008р. по 31.12.2008 року 8 мінімальних пенсій за віком та щомісячну додаткову пенсію за шкоду, заподіяну здоров'ю, у розмірі 75 процентів мінімальної пенсії за віком виходячи зі встановленого розміру мінімальної пенсії за віком з послідуючим її перерахунком та виплатою відповідно до змін діючого законодавства.
В задоволенні іншої частини позовних вимог необхідно відмовити, оскільки задоволена частина вимог гарантує дотримання і захист прав позивача від допущеного порушення з боку суб’єкта владних повноважень, що відповідає положенням ст..162 КАС України.
Відповідно до вимог ст..11 ч.2 КАС України суд може вийти за межі позовних вимог якщо це необхідно для повного захисту прав сторін.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст.7-12,69,86, 121 ч.3, 159,160,161,162,163 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов у справі № 2-а-355/09 громадянина ОСОБА_2 до ОСОБА_3 Пенсійного Фонду України в Зачепилівському районі Харківської області про призначення та виплату державної пенсії та додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров’ю, в розмірах, встановлених законом, та про стягнення заборгованості - задовольнити частково.
Визнати дії ОСОБА_3 Пенсійного Фонду України в Зачепилівському районі Харківської області щодо нарахування та виплати гр. ОСОБА_2 державної пенсії та додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров’ю згідно порядку визначеному постановами Кабінету Міністрів України не правомірними.
Зобов’язати ОСОБА_3 Пенсійного фонду України в Зачепилівському районі Харківської області здійснити перерахунок та провести відповідні виплати пенсії ОСОБА_2, як особі, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи 1 категорії та інваліду ІІ групи, відповідно до ст.50, ч.4 ст.54 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” за 2008 рік в наступних розмірах:
- з 01.01.2008р. по 21.05.2008 року - пенсію за віком 150 процентів прожиткового мінімуму та щомісячну додаткову пенсію за шкоду, заподіяну здоров'ю, у розмірі – 20 процентів прожиткового мінімуму;
- з 22.05.2008р. по 31.12.2008 року 8 мінімальних пенсій за віком та щомісячну додаткову пенсію за шкоду, заподіяну здоров'ю, у розмірі 75 процентів мінімальної пенсії за віком виходячи зі встановленого розміру мінімальної пенсії за віком з послідуючим її перерахунком та виплатою відповідно до змін діючого законодавства.
Усі виплати провести з урахуванням фактично виплачених сум в 2008 році.
В іншій частині позовних вимог необхідно відмовити в задоволенні.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративному суду через Зачепилівський районний суд шляхом подачі заяви про апеляційне оскарження протягом 10 днів з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до ст.160 КАС України - з дня складення в повному обсязі, і поданням після цього протягом 20 днів апеляційної скарги, з подачею її копії до апеляційної інстанції або в порядку ч.5 ст.186 КАС України.
Головуючий, суддя Є.І. ЯЦЕНКО
Суд | Зачепилівський районний суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 28.07.2009 |
Оприлюднено | 28.01.2010 |
Номер документу | 7578066 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Корюківський районний суд Чернігівської області
Чурупченко М. І.
Адміністративне
Золотоніський міськрайонний суд Черкаської області
Савенко Валерій Григорович
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Добродняк Ірина Юріївна
Адміністративне
Зачепилівський районний суд Харківської області
Яценко Євген Іванович
Адміністративне
Старосамбірський районний суд Львівської області
Ніточко Людмила Йосифівна
Адміністративне
Середино-Будський районний суд Сумської області
Швець Ірина Євгенівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні