Рішення
від 28.04.2011 по справі 25/36
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД мі ста КИЄВА

01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницьк ого,44-Б тел. 284-18-98

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 25/36 28.04.11

За позовом Прокурора Деснянського ра йону міста Києва в інтересах держави в особі

1. Київської міської р ади

2. Головного управлінн я Держкомзему у м. Києві

до

треті особи Товариства з обмеженою від повідальністю «Мазай»

1. Комунальне підприємство «Деснянськпарксервіс»Десн янської районної у м. Києві ра ди

2. Акціонерне товариство «Хо лдингова компанія «Київмісь кбуд»

про звільнення самовільно зай нятої земельної ділянки та с тягнення шкоди,-

Суддя Морозов С.М.

Секретар судового засіда ння Грузький Ю.О.

Представники:

від прокуратури: Холявінс ька І.В. (посвідчення № 70);

від позивача-1: не з' явилис ь;

від позивача-2: не з' явилис ь;

від відповідача: не з' яви лися;

від третьої особи-1: не з' яв ились;

від третьої особи-2: ОСОБА_ 1 (довіреність № 2589/0/2-11 від 06.04.2011).

В судовому засіданні 28 кв ітня 2011 року було оголошено вс тупну та резолютивну частину рішення.

Обставини справи:

Прокурор Деснянського району міста Києва (надалі - пр окурор) звернувся до Господа рського суду міста Києва із п озовом до Товариства з обмеж еною відповідальністю «Маза й»(надалі - відповідач) в інтер есах держави в особі Київськ ої міської ради (надалі - поз ивач-1) та Головного управлінн я Держкомзему в м. Києву (надал і - позивач-2) за участю Комуна льного підприємства «Деснян ськпарксервіс»Деснянської районної у м. Києві ради (нада лі - третя особа-1) про звільне ння відповідачем земельної д ілянки площею 1,5 га за адресою : м. Київ, вул. Електротехнічна , майданчик №1 у Деснянському р айоні м. Києва та повернення ї ї Київській міській раді, зоб ов' язання відповідача за в ласний рахунок привести вказ ану земельну ділянку у прида тний для використання стан, а також про стягнення з відпов ідача шкоди завданої самовіл ьним зайняттям земельної діл янки в розмірі 795 155,13 грн. Позовн і вимоги мотивовано тим, що ві дповідач займає спірну земел ьну ділянку без належних на т е правових підстав.

08.04.2011р. судом отримано від від повідача відзив на позовну з аяву, в якому він проти позовн их вимог заперечує, зазначаю чи про те, що право на облаштув ання місця відстою автотранс портних засобів за адресою м . Київ, вул. Електротехнічна, м айданчик №1 у Деснянському ра йоні м. Києва відповідачу бул о надано згідно з Договором № 09/1 від 08.01.2009, укладеного між відп овідачем та третьою особою-1 п о справі на виконання рішенн я Деснянської районної у м. Ки єві ради від 26.06.2007р. №9 «Про надан ня Комунальному підприємств у «Деснянськпарксервіс»доз волу тимчасового облаштуван ня паркувальних дільниць та можливості залучення інвест орів». Крім того, відповідач зазначає про те, що шкоди земе льній ділянці він не завдава в, оскільки не проводив жодни х робіт з облаштування автос тоянки.

Представник третьої особи -1 у судовому засіданні подав п ояснення на позовну заяву, в я ких третя особа-1 заперечує пр оти задоволення позовних вим ог, оскільки право на облашту вання місця відстою автотран спортних засобів за адресою вул. Електротехнічна, майдан чик №1 у Деснянському районі м . Києва було надано відповіда чу згідно Договору 09/1 від 08.01.2009, у кладеного між відповідачем т а третьою особою-1 по справі на виконання рішення Деснянськ ої районної у м. Києві ради від 26.06.2007р. №9 «Про надання Комуналь ному підприємству «Деснянсь кпарксервіс»дозволу тимчас ового облаштування паркувал ьних дільниць та можливості залучення інвесторів».

У письмових поясненнях пре дставник Прокуратури Деснян ського району м. Києва просит ь суд позовні вимоги задовол ьнити у повному обсязі.

В наданих до матеріалів спр ави письмових поясненнях від 22.03.2011 позивач-1 підтримав позов ні вимоги та просить суд задо вольнити позов прокурора.

15.04.2011 Господарським судом м. Києва отримані письмові пояс нення позивача-2, в яких останн ій підтримує позов та просит ь його задовольнити в повном у обсязі.

Ухвалою від 28.02.2011 прийнята д о розгляду позовна заява та п орушено провадження у справі , розгляд справи призначений на 10.03.2011. В судове засідання 10.03.2011 представник відповідача не з ' явився, подав клопотання п ро відкладення розгляду спра ви, яке задоволене судом, розг ляд справи відкладено до 22.03.2011. В судове засідання 22.03.2011 предст авники відповідача та третьо ї особи-1 не з' явилися, в зв' язку з чим розгляд справи від кладено до 12.04.2011. В судовому зас іданні 12.04.2011 до участі у справі в якості третьої особи залуч ено Акціонерну холдингову ко мпанію «Київміськбуд»(надал і - третя особа-2), розгляд спр ави відкладено до 19.04.2011. В судов ому засіданні 19.04.2011 представни к відповідача подав клопотан ня про продовження строку ро згляду справи у відповідност і до ст. 69 ГПК України, яке задов олене судом, строк розгляду с прави продовжено на 15 днів до 04.05.2011, розгляд справи відкладен о до 28.04.2011. Через канцелярію Гос подарського суду м. Києва 28.04.2011 представником відповідача б уло подано клопотання про за міну відповідача належним ві дповідачем, а саме Комунал ьним підприємством «Деснянс ькпарксервіс», в задоволенні якого судом було відмовлено з підстав, зазначених в мотив увальній частині цього рішен ня.

Дослідивши матеріали спр ави, заслухавши пояснення пр едставників сторін, господар ський суд, -

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до з п. 2 ст. 5 За кону України «Про прокуратур у»на органи прокуратури покл адено функції представництв а інтересів держави в суді.

Згідно з п. 4 ст. 6 Закону Украї ни «Про прокуратуру»органи п рокуратури України вживають заходів до усунення порушен ь закону, від кого б вони не ви ходили, поновлення порушених прав і притягнення у встанов леному законом порядку до ві дповідальності осіб, які доп устили ці порушення.

Пунктом 6 ст. 20 Закону Україн и «Про прокуратуру»визначен о, що прокурор має повноважен ня звертатись до суду з заява ми про захист прав і законних інтересів держави.

Статтею 121 Конституції Укра їни на органи прокуратури Ук раїни покладено функції пред ставництва інтересів громад ян та держави в судах.

Відповідно до ст. 36-1 Закону У країни «Про прокуратуру», пр окурор здійснює представниц тво інтересів держави в суді у разі порушення або загрози порушень державних інтересі в. Прокурор самостійно визна чає підстави для представниц тва у судах.

На підставі зазначених пол ожень Прокуратура Деснянськ ого району міста Києва зверн улась до суду в інтересах дер жави в особі Київської міськ ої ради та Головного управлі ння Держкомзему у м. Києві до Т овариства з обмеженою відпов ідальністю «Мазай», посилаюч ись на те, що відповідач самов ільно займає земельну ділянк у за адресою: м. Київ, вул. Еле ктротехнічна, майданчик №1 у Д еснянському районі м. Києва .

Пунктом 12 Перехідних положе нь Земельного кодексу Україн и визначено, що до розмежуван ня земель державної і комуна льної власності повноваженн я щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, кр ім земель, переданих у приват ну власність, здійснюють від повідні сільські, селищні, мі ські ради, а за межами населен их пунктів - відповідні орган и виконавчої влади.

Статтею 9 Земельного кодекс у України встановлено, що роз порядження землями територі альної громади міста, переда ча земельних ділянок комунал ьної власності у власність г ромадян та юридичних осіб, на дання земельних ділянок у ко ристування; прийняття рішенн я щодо звільнення самовільно зайнятих земельних ділянок відноситься до повноважень К иївської міської ради.

Рішенням Деснянської райо нної у місті Києві ради від 26.06. 2007р. №9 «Про надання Комунально му підприємству «Деснянськп арксервіс»(надалі - рішення №9) дозволу тимчасового облаш тування паркувальних дільни ць та можливості залучення і нвесторів»було доручено Ком унальному підприємству «Дес нянськпарксервіс»Деснянсь кої районної у м. Києві ради, я к єдиному «оператору»в район і, що здійснює стягнення парк увального збору в Деснянсько му районі м. Києва, організува ти паркування автотранспорт у за адресами, зазначеними в д одатку 1 (копія міститься в ма теріалах справи), у порядку, ви значеному чинним законодавс твом; для підвищення ефектив ності роботи Комунальному пі дприємству «Деснянськпаркс ервіс»Деснянської районної у місті Києві ради залучати д о співпраці на договірних за садах підприємців різних фор м власності для надання посл уг з організації паркування автотранспорту.

В пункті 22 Переліку адрес ма йданчиків для паркування авт отранспорту КП «Деснянськпа рксервіс»Деснянської район ної ради у м. Києві (Додаток 1 до рішення №9, копія в матеріалах справи) визначено адресу май данчику: вул. Електротехнічн а (біля ГБК «Алмаз»).

Доказів того, що Рішення Дес нянської районної у місті Ки єві ради від 26.06.2007р. №9 визнано не дійсним у судовому порядку а бо скасовано, матеріали спра ви не містять.

08 січня 2009р. між КП «Деснян ськпарксервіс»Деснянської районної у м. Києві ради (трет я особа-1) та ТОВ «Мазай»(відпо відач) укладено договір № 09/1 (да лі - Договір), відповідно до у мов якого на виконання рішен ня Деснянської районної у м. К иєві ради №9 від 26.06.2007р., третя ос оба-1 співпрацює з відповідач ем по облаштуванню місця від стою та зберігання автотранс портних засобів за адресою: вул. Електротехнічна (біля Г БК «Алмаз»), майданчик №1 (на далі - об' єкт). В подальшому відповідач працює згідно «П равил зберігання транспортн их засобів на автостоянках», затверджених Постановою Каб інету Міністрів України від 22.01.1996 року № 115.

Відповідно до п. 1.2 Договору метою даного договору є задо волення потреб відповідача у здійснені ним підприємницьк ої діяльності, шляхом центра лізованої взаємодії з третьо ю особою-1 та Деснянською райо нною у м. Києві державною адмі ністрацією.

Відповідно до п.2.3.2 договору відповідач зобов' язався зг ідно з вимогами діючого зако нодавства України, не пізніш е 25 числа звітного місяця, пер ераховувати на рахунок треть ої особи кошти в сумі, визначе ній у додатку №1, який є невід' ємною частиною цього договор у.

Відповідно до п. 4.2 договору , відповідальність за наявні сть необхідних дозволів на в едення власної діяльності, п ов' язаної з експлуатацією « Об' єкту», ТОВ «Мазай»несе і ндивідуально.

Згідно з п. 6.1 договору, у всіх правовідносинах, що не були о бумовлені цим договором, сто рони керуються вимогами чинн ого законодавства України.

Так, сторонами договору бу ло підписано Додаток №1 до дог овору, в якому встановлено пе ріоди платежу та суми платеж у. Додатковою угодою №3 до Дого вору було визначено суму пла тежу на період з 01.07.2010р. по 31.12.2010р.

Відповідно до ст. 187 Земельно го кодексу України, контроль за використанням та охороно ю земель полягає в забезпече нні додержання органами держ авної влади, органами місцев ого самоврядування, підприєм ствами, установами, організа ціями і громадянами земельно го законодавства України.

Згідно ст. 2 Закону України « Про державний контроль за ви користанням та охороною земе ль»серед основних завдань де ржавного контролю за викорис танням та охороною земель є з абезпечення додержання орга нами державної влади, органа ми місцевого самоврядування , фізичними та юридичними осо бами земельного законодавст ва України.

Відповідно до ст. 5 Закону Ук раїни «Про державний контрол ь за використанням та охорон ою земель»державний контрол ь за використанням та охорон ою земель здійснює спеціальн о уповноважений орган викона вчої влади з питань земельни х ресурсів.

Згідно ч. 4 ст. 9 Закону Україн и «Про державний контроль за використанням та охороною з емель»державний контроль за використанням та охороною з емель, дотриманням вимог зак онодавства України про охоро ну земель і моніторинг ґрунт ів здійснюються шляхом, зокр ема, проведення перевірок.

Відповідно до п. 1 Положення Про Державну інспекцію з кон тролю за використанням і охо роною земель (далі Положення ), затвердженого постановою К абінету Міністрів України ві д 25.12.02. № 1958 , Державна інспекція з контролю за використанням і охороною земель (Держземінс пекція) є урядовим органом де ржавного управління, який ді є у складі Держкомзему і йому підпорядковується.

Згідно п. 4 Положення, Держзе мінспекція відповідно до пок ладених на неї завдань орган ізує і здійснює державний ко нтроль за дотриманням органа ми державної влади, органами місцевого самоврядування, п ідприємствами, установами, о рганізаціями незалежно від ф орми власності, громадянами України, іноземцями, особами без громадянства, а також іно земними юридичними особами з емельного законодавства.

Відповідно до п. 5 Положення , Держземінспекція та держав ні інспектори з контролю за в икористанням і охороною земе ль в межах своїх повноважень мають право складати акти пе ревірок, протоколи про адмін істративні правопорушення у сфері використання та охоро ни земель і дотримання вимог земельного законодавства та розглядати відповідно до за конодавства справи про адмін істративні правопорушення, а також подавати в установлен ому законодавством порядку д о відповідних органів матері али перевірок щодо притягнен ня винних осіб до відповідал ьності.

До повноважень державного інспектора у сфері державно го контролю за використанням та охороною земель Закон Укр аїни «Про державний контроль за використанням та охороно ю земель»(ст. 10) відносить, зокр ема, можливість безперешкодн о обстежувати в установленом у законодавством порядку зем ельні ділянки, що перебувают ь у власності та користуванн і юридичних і фізичних осіб, п еревіряти документи щодо вик ористання та охорони земель, складати акти перевірок.

Порядок проведення переві рок з питань використання зе мель та складання відповідни х актів перевірок встановлює ться Порядком планування та проведення перевірок з питан ь здійснення державного конт ролю за використанням та охо роною земель, затвердженим н аказом Державного комітету У країни по земельних ресурсах від 12.12.03. № 312 (надалі - Порядок).

Відповідно до п. 4.2 зазначено го Порядку встановлено, що пр и проведенні перевірки держа вний інспектор: установлює о собу, яка є власником земельн ої ділянки чи землекористува чем; при встановленні факту з міни власника чи користувача об'єкта нерухомості уживає з аходів для з'ясування особи ф актичного власника чи корист увача; установлює правомірні сть використання земельних д ілянок іншими землекористув ачами, яким вони не надані у вл асність чи користування; пер евіряє наявність документів , що посвідчують право власно сті чи право користування зе мельною ділянкою; перевіряє дотримання режиму використа ння земельної ділянки відпов ідно до цільового призначенн я; уточнює відповідність міс ця розташування та меж земел ьної ділянки, мір ліній, визна чених у документах, які посві дчують право користування зе мельною ділянкою, фактичним мірам ліній на місцевості.

Відповідно до п. 4.3 зазначено го вище Порядку, при виявленн і порушення земельного закон одавства державний інспекто р: з' ясовує обставини та сут ь скоєного порушення земельн ого законодавства; установлю є особу, яка здійснила поруше ння земельного законодавств а; установлює, чи є в діях чи бе здіяльності особи, яка вчини ла порушення земельного зако нодавства, ознаки адміністра тивного правопорушення або с клад злочину; обстежує земел ьну ділянку і встановлює, чи з авдана юридичними чи фізични ми особами шкода земельним р есурсам унаслідок їхньої гос подарської та іншої діяльнос ті.

Згідно п. 5.6 Порядку, в акті на водиться план-схема місця ро зташування земельної ділянк и (схематичний абрис чи викоп іювання з картографічних мат еріалів планів земельної діл янки з прив' язкою до місцев ості та зазначенням суміжних землекористувачів). На плані -схемі вказується загальна п лоща земельної ділянки та пл оща, на якій виявлено порушен ня (забруднення, самовільне з айняття тощо).

Як вбачається з матеріалів справи, Управлінням державн ої інспекції з контролю за ви користанням та охороною земе ль Головного управління Держ комзему у м. Києві, державним інспектором з контролю за ви користанням і охороною земел ь у відповідності до вимог ст . ст. 187, 189 Земельного кодексу Укр аїни в присутності директора відповідача Шевчука Сергія Анатолійовича проведено пер евірку дотримання вимог земе льного законодавства ТОВ «Ма зай»при використанні земель ної ділянки за адресою вул. Ел ектротехнічна, біля ГБК «Алм аз», майданчик №1 у Деснянсько му районі м. Києва. Перевіркою , зокрема, встановлено, що земе льна ділянка огороджена парк аном з залізної проволоки, на території земельної ділянки розміщена двоповерхова буді вля для розміщення охорони а втостоянки. Документи, перед бачені ст. 126 Земельного кодек су України у відповідача від сутні. В Акті перевірки зазна чена також план-схема вказан ої земельної ділянки площею 1,5 га. та зафіксовано, що вказан а земельна ділянка відносить ся до земель житлової та гром адської забудови. В ході дано ї перевірки було встановлено самовільне зайняття відпові дачем земельної ділянки за а дресою вул. Електротехнічна, біля ГБК «Алмаз», майданчик № 1 у Деснянському районі м. Києв а, про що було складено Акт пер евірки дотримання вимог земе льного законодавства №1436/36 від 16.07.2010р., копія якого міститься в матеріалах справи.

Порушення вимог чинного зе мельного законодавства відп овідачем при самовільному ви користанні земельної ділянк и площею 1,5 га за адресою: вул. Е лектротехнічна, майданчик №1 у Деснянському районі м. Києв а, без відповідного дозволу т а одержання документа, що пос відчує право власності або к ористування землею без встан овлення землевпорядною орга нізацією меж земельної ділян ки в натурі, на організацію ма йданчику тимчасового відсто ю автотранспорту підтверджу ється Актом перевірки дотрим ання вимог земельного законо давства від 16.07.10. № 1436/36, який склад ений спеціалістами Управлін ня державної інспекції з кон тролю за використанням та ох ороною земель у м. Києві, згідн о якого встановлено, що стано м на 16.07.2010 ТОВ «Мазай»самовільн о займає земельну ділянку пл ощею 1,5 га за адресою: вул. Елект ротехнічна, біля ГБК «Алмаз» , майданчик №1 під розміщення а втостоянки.

Прокурор просить суд зобов ' язати відповідача звільни ти земельну ділянку площею 1,5 га за адресою: вул. Електротех нічна, майданчик №1 у Деснянсь кому районі м. Києва (надалі - спірна земельна ділянка) та п овернути її Київській міські й раді, а також, зобов' язати відповідача за власний раху нок привести вказану земельн у ділянку у придатний для вик ористання стан.

Оцінюючи подані позивачем докази за своїм внутрішнім п ереконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об' єктивному розгляді в судовом у засіданні всіх обставин сп рави в їх сукупності, суд вваж ає, що позовні вимоги є обґрун тованими та підлягають задов оленню, з наступних підстав.

Згідно ст. 32 Господарського процесуального кодексу Укра їни доказами у справі є будь-я кі фактичні дані, на підставі яких господарський суд у виз наченому законом порядку вст ановлює наявність чи відсутн ість обставин, на яких ґрунту ються вимоги і заперечення с торін, а також інші обставини , які мають значення для прави льного вирішення господарсь кого спору.

Відведені майданчики для п аркування - це майданчики дл я паркування, розміщені в меж ах проїзної частини вулиці, д ороги або тротуару та обладн ані відповідно до вимог Прав ил дорожнього руху, затвердж ених постановою Кабінету Мін істрів України від 10 жовтня 2001 р. N 1306.

Розміщення майданчиків дл я паркування за окремими адр есами здійснюється у встанов леному порядку органами місц евого самоврядування за пого дженням з Державтоінспекціє ю МВС згідно з місцевими прав илами забудови.

Відповідно до ст. 1 Закону Ук раїни «Про державний контрол ь за використанням та охорон ою земель»самовільним зай няттям земельної ділянки є б удь-які дії, які свідчать про ф актичне використання земель ної ділянки за відсутності в ідповідного рішення органу в иконавчої влади чи органу мі сцевого самоврядування про ї ї передачу у власність або надання у користуванн я (оренду) або за відсутн ості вчиненого правочину щод о такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Також, відповідно до листа-р оз' яснення Держкомзему Укр аїни від 11.11.2008 № 14-17-4/12991 «Щодо засто сування терміну «Самовільне зайняття земельної ділянки» згідно із вищезазначеним тер міном не вважається самовіль ним зайняттям земельної діля нки, якщо орган виконавчої вл ади чи орган місцевого самов рядування прийняв рішення пр о її передачу у власність або надання у користування (орен ду). Даний перелік рішень є вич ерпним. У разі використання з емельної ділянки за наявност і будь-яких інших рішень зазн ачених органів (наприклад пр о надання дозволу на розробк у проекту відведення земельн ої ділянки, про погодження мі сця розташування об' єкту то що), дані дії слід кваліфікува ти як самовільне зайняття зе мельної ділянки. У вищевказа ному листі-роз' ясненні зазн ачено, що під «Вчиненням дій, я кі відповідно до закону є пра вомірними», про що йдеться у в изначенні терміну самовільн е зайняття земельної ділянки », слід розуміти укладання ци вільно-правових угод, які пер едбачені чинним законодавст вом. Так наприклад, не є самові льним зайняттям земельної ді лянки, якщо вона використову ється на підставі договору п ро спільну часткову власніст ь, укладеного в письмовій фор мі та посвідченого нотаріаль но (ст. 88 Земельного кодексу Ук раїни), або використовується для проведення геологозніма льних, пошукових, геодезични х чи інших розвідувальних ро біт на підставі угоди з власн иком землі або за погодження м із землекористувачем (ст. 97 З емельного кодексу України).

Стаття 60 Закону України «Пр о місцеве самоврядування в У країні» визначає, що територ іальним громадам сіл, селищ, м іст, районів у містах належит ь право комунальної власност і на землю.

Згідно п. 5 ст. 16 Закону Україн и «Про місцеве самоврядуванн я в Україні»від імені та в інт ересах територіальних грома д права суб' єкта комунально ї власності здійснюють відпо відні ради.

Згідно ст. 116 Земельного коде ксу України юридичні особи н абувають права власності та права користування земельни ми ділянками із земель держа вної або комунальної власнос ті за рішенням органів викон авчої влади або органів місц евого самоврядування та держ авних органів приватизації щ одо земельних ділянок, на яки х розташовані об' єкти, які п ідлягають приватизації, в ме жах їх повноважень, визначен их цим Кодексом.

Відповідно до ч. 1 ст. 122 Земель ного кодексу України, сільсь кі, селищні, міські ради перед ають земельні ділянки у влас ність або у користування із з емель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Порядок надання земельних ділянок комунальної власнос ті у користування закріплени й ст. 123 Земельного кодексу Укр аїни, а порядок передачі земе льних ділянок комунальній вл асності в оренду - ст. 124 Земел ьного кодексу України.

Вказаними нормами Земельн ого кодексу України встановл юється, що передача в оренду з емельних ділянок, що перебув ають у комунальній власності , здійснюється на підставі рі шення органу місцевого самов рядування шляхом укладення д оговору оренди земельної діл янки. При цьому, надання земел ьних ділянок юридичним особа м здійснюється на підставі р ішень органів місцевого само врядування за проектами відв едення цих ділянок.

Відповідно до ст. 125 Земельно го кодексу України, право вла сності та право постійного к ористування на земельну діля нку або право оренди земельн ої ділянки виникає: після оде ржання її власником або кори стувачем документа, що посві дчує право власності чи прав о постійного користування зе мельною ділянкою, та його дер жавної реєстрації; після укл адення договору оренди і йог о державної реєстрації.

Приступати до використанн я земельної ділянки до встан овлення її меж у натурі (на міс цевості), одержання документ а, що посвідчує право на неї, т а державної реєстрації забор оняється.

Згідно зі ст. 126 Земельного к одексу України (надалі - ЗК У країни), вказане право посвід чується державним актом вста новленої форми або договором , який реєструється відповід но до закону.

Таким чином, законодавство м встановлено, що будь-яке вик ористання земельної ділянки без одержання документа, що п освідчує право на неї (якими у відповідності до ст. 125 ЗК Укра їни є документ, що посвідчує п раво власності чи право пост ійного користування земельн ою ділянкою або договір орен ди) забороняється. А фактичне використання земельної діля нки за відсутності вказаних документів кваліфікується з аконодавством як є самовільн е зайняття такої земельної д ілянки.

Матеріали справи свідчать про те, що спірна земельна діл янка використовувалася (експ луатувалася) відповідачем дл я розміщення автостоянки, ос кільки ним було здійснено ог ородження парканом вказаної ділянки та збудовано на ній д воповерхову будівлю (правовс тановлюючі та дозвільні доку менти на будівництво якої та кож в матеріалах справи відс утні), а також влаштовані на ні й зелені насадження. Вказані обставини підтверджуються А ктом обстеження земельної ді лянки № 307/36 від 16.07.2010, Актом переві рки № 1436/36 від 16.07.2010, поясненнями д иректора ТОВ «Мазай»від 05.07.2010 (н алежним чином засвідчені коп ії яких містяться в матеріал ах справи).

При цьому слід зазначити, що на час розгляду справи та при йняття рішення Київською міс ькою радою не приймалось ріш ення про передачу у власніст ь чи користування відповідач у або третій особі-1 спірної зе мельної ділянки. В рішенні ж Д еснянської районної у місті Києві ради №9 від 26.06.2007 третій ос обі-1 лише надаються відповід ні повноваження з організаці ї паркування автотранспорту та рекомендується залучати до співпраці в цьому напрямк у підприємців, однак у цьому р ішенні не вирішується питанн я про надання у власність чи к ористування земельних ділян ок за адресами, визначеними у Додатку №1 до цього рішення. Т аким чином, врегулювання пит ання оформлення прав користу вання такими земельними діля нками мало бути здійснено їх фактичними користувачами до початку використання таких земельних ділянок, зважаючи на положення ст. 125 ЗК України.

За таких обставин посиланн я відповідача та третьої осо би-1 на рішення Деснянської ра йонної у місті Києві ради №9 ві д 26.06.2007 в обґрунтування правомі рності використання спірної земельної ділянки є неправо мірним, а визначення ними цьо го рішення правовстановлюю чим документом є помилковим та таким, що суперечить полож енням ст. 125, 126 ЗК України.

Крім того, пунктом 4.2 Договор у передбачено, що відповідал ьність за наявність необхідн их дозволів на ведення власн ої діяльності, пов' язаної з експлуатацією «Об' єкту», в ідповідач несе індивідуальн о, а пункт 6.2 містить правило за яким у всіх правовідносинах , що не були обумовлені цим дог овором, сторони керуються ви могами чинного законодавств а України. Таким чином, врегул ювання питання належного офо рмлення користування земель ною ділянкою та отримання вс іх передбачених законодавст вом документів, що посвідчув али б право такого користува ння, умовами Договору поклад ено на відповідача.

За таких умов посилання від повідача в клопотанні від 28.04.20 11 на той факт, що він не може нес ти відповідальності за відсу тність правовстановлюючих д окументів на земельну ділянк у, а тому, відповідно не є нале жним відповідачем, є необґру нтованим. А зважаючи на те, що матеріали справи свідчать пр о те, що спірна земельна ділян ка перебувала в користуванні саме відповідача (що підтвер джується Актом обстеження та Актом перевірки від 16.07.2010, свід ченнями директора відповіда ча від 05.07.2010), та була самовільно зайнята саме відповідачем, к лопотання про заміну відпові дача на належного - КП «Десн янськпарксервіс»є необгрун тованим та не підлягає задов оленню.

Отже, враховуючи вищевикла дене, матеріалами справи під тверджується, що земельну ді лянку площею 1,5 га за адресою: в ул. Електротехнічна, біля ГБК «Алмаз», майданчик №1 у Деснян ському районі м. Києва, відпов ідач займає та використовує без відповідних документів. Таким чином, вказана земел ьна ділянка, зайнята відпові дачем самовільно, всупереч в имог Земельного кодексу Укра їни.

Згідно ст. 13 Конституції У країни визначено, що земля є о б' єктом права власності Укр аїнського народу, від імені я кого права власника здійснюю ть органи державної влади та органи місцевого самоврядув ання в межах, визначених Конс титуцією України.

Відповідно до п. 2 ст. 152 Земель ного кодексу України, власни к земельної ділянки або земл екористувач може вимагати ус унення будь-яких порушень йо го прав на землю, навіть якщо ц і порушення не пов'язані з поз бавленням права володіння зе мельною ділянкою, і відшкоду вання завданих збитків.

Статтею 212 Земельного кодек су України встановлено, що са мовільно зайнята земельна ді лянка підлягає поверненню вл аснику землі або землекорист увачу, без відшкодування зат рат понесених за час незакон ного користування ними.

Приведення земельних діля нок у придатний для використ ання стан, включаючи знесенн я будинків, будівель і споруд , здійснюється за рахунок гро мадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки.

Згідно ст. 124 Конституції Укр аїни, правосуддя в Україні зд ійснюється виключно судами. Делегування функцій судів, а також привласнення цих функ цій іншими органами чи посад овими особами не допускаютьс я. Юрисдикція судів поширюєт ься на всі правовідносини, що виникають у державі.

Відповідно до ч. 3 ст. 212 Земель ного кодексу України, поверн ення самовільно зайнятих зем ельних ділянок провадиться з а рішенням суду.

Таким чином, зважаючи на те, що матеріалами справи підтв ерджується факт самовільног о зайняття відповідачем спір ної земельної ділянки без ві дповідних документів, у відп овідності до ст. 212 ЗК України т ака земельна ділянка підляг ає поверненню власнику - а с аме позивачу-1, з приведенням ї ї у придатний для використан ня стан за рахунок відповіда ча. А тому позовні вимоги про з вільнення земельної ділянки та зобов' язання відповідач а за власний рахунок привест и її у придатний до використа ння стан є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Як передбачено ст. 211 Земельн ого кодексу України громадян и та юридичні особи несуть ци вільну, адміністративну або кримінальну відповідальніс ть відповідно до законодавст ва, зокрема, за самовільне зай няття земельних ділянок.

Пунктом 12 Постанови пленуму Верховного Суду України № 7 ві д 16.04.2004р. «Про практику застосув ання судами земельного закон одавства при розгляді цивіль них справ»передбачено, що у в ипадках самовільного зайнят тя земельних ділянок, псуван ня, забруднення земель чи вчи нення інших порушень земельн ого законодавства шкода відш кодовується відповідно до ст атей 211, 212 Земельного кодексу У країни, статей 22, 623, 1166, 1172, 1192 Цивіль ного кодексу України особами , що її заподіяли.

Відповідно до ст. 1166 ЦК Украї ни, майнова шкода, завдана неп равомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної а бо юридичної особи, а також шк ода, завдана майну фізичної а бо юридичної особи, відшкодо вується в повному обсязі осо бою, яка її завдала. Шкода, зав дана правомірними діями, від шкодовується у випадках, вст ановлених цим Кодексом та ін шим законом.

Згідно п. 7 Методики визначе ння розміру шкоди, заподіяно ї внаслідок самовільного зай няття земельних ділянок, вик ористання земельних ділянок не за цільовим призначенням , зняття ґрунтового покриву (р одючого шару ґрунту) без спец іального дозволу, затверджен ої Постановою Кабінету Мініс трів України № 963 від 25.07.07р., розра хунок розміру шкоди, заподія ної державі, територіальним громадам внаслідок самовіль ного зайняття земельних діля нок, використання земельних ділянок не за цільовим призн аченням, зняття ґрунтового п окриву (родючого шару ґрунту ) без спеціального дозволу, пр оводиться інспекціями Мінпр ироди або Держземінспекцією та її територіальними орган ами, а розміру шкоди, заподіян ої юридичним та фізичним осо бам, - територіальними органа ми Держземінспекції на підст аві матеріалів обстежень зем ельних ділянок, проведених в ідповідно до Порядку виконан ня земельно-кадастрових робі т та надання послуг на платні й основі державними органами земельних ресурсів, затверд женого постановою Кабінету М іністрів України від 1 листоп ада 2000р. № 161.

Згідно з п. 8 вказаної Методи ки, кошти, отримані в результа ті відшкодування шкоди, запо діяної державі, територіальн ій громаді внаслідок самовіл ьного зайняття земельної діл янки розподіляються відпові дно до порядку, затвердженог о Держземагенством за погод женням з Мінфіном, Мінеконом іки та Мінприроди.

Згідно зі ст. 56 Закону Україн и «Про охорону земель»шкода, заподіяна внаслідок порушен ня законодавства України про охорону земель, підлягає від шкодуванню в повному обсязі.

У відповідності до п. 4 Метод ики розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зай няття земельної ділянки житл ової та громадської забудови , визначається за такою форму лою:

Шс = Пс x (Нпз x Кн x Кк ) x Кф x Кі (2 ),

де Шс - розмір шкоди, запо діяної внаслідок самовільно го зайняття земельної ділянк и, гривень;

Пс - площа самовільно зайн ятої земельної ділянки, гект арів;

Кф - коефіцієнт функціональ ного використання земель, ви значений у додатку 4;

Кі - коефіцієнт індексації н ормативної грошової оцінки з емель, який дорівнює добутку коефіцієнтів індексації нор мативної грошової оцінки зем ель за 2007 та наступні роки, що в изначаються відповідно до По рядку проведення індексації грошової оцінки земель, затв ердженого постановою Кабіне ту Міністрів України від 12 тра вня 2000 р. N 783

Нпз - середньорічний дохід , який можна отримати від вико ристання земель житлової та громадської забудови за ціль овим призначенням відповідн о до групи населених пунктів за чисельністю населення, ви значений у додатку 5;

Кн - коефіцієнт, що застосов ується до населених пунктів обласного значення, мм. Києва та Севастополя, визначений у додатку 6;

Кк - коефіцієнт, що застосов ується до населених пунктів, віднесених до курортних, виз начений у додатку 7.

Згідно з розрахунком, п роведеним позивачем-2 у відпо відності до зазначеної Метод ики, загальний розмір заподі яної відповідачем шкоди скла дає 795 155,13 грн. Перевіривши прав ильність здійснення вказано го розрахунку у відповідност і до п. 4 Методики, господарськ ий суд приходить до висновку про його обґрунтованість та правомірність. А тому позовн і вимоги в цій частині також п ідлягають задоволенню.

Відповідно до ст. 33 Господар ського процесуального кодек су України кожна сторона пов инна довести ті обставини, на які вона посилається як на пі дставу своїх вимог і запереч ень.

Згідно ст. 43 Господарськог о процесуального кодексу Укр аїни господарський суд оціню є докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтуєтьс я на всебічному, повному і об'є ктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справ и в їх сукупності, керуючись з аконом.

Як вбачається з матеріалі в справи, відповідач доказів на спростування обставин, по відомлених прокуратурою та п озивачами, суду не надав.

За таких обставин, враховую чи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги п рокуратури Деснянського рай ону м. Києва в інтересах держа ви в особі Київської міської ради та Головного управлінн я Держкомзему в м. Києві є обґр унтованими, та такими, що підл ягають задоволенню повністю .

Згідно з п. 30 ст. 4 Декрету Кабі нету Міністрів України «Про державне мито», Генеральна п рокуратура України та її орг ани - за позовами, з яких вони звертаються до суду або госп одарського суду в інтересах громадян і держави звільняют ься від сплати державного ми та.

З огляду на це, відповідно д о ч. 3 ст. 49 ГПК України, державне мито, від сплати якого позива ч у встановленому порядку зв ільнений, стягується з відпо відача в доход бюджету пропо рційно розміру задоволених в имог, якщо відповідач не звіл ьнений від сплати державного мита.

З урахуванням викладеного , державне мито в сумі 7 951,55 грн. (1 % від суми задоволених матері альних вимог) та 236,00 грн. витрат на інформаційно-технічне за безпечення судового поклада ються на відповідача в доход Державного бюджету.

Керуючись ст.ст. 33,49, 82-85 ГПК У країни, господарський суд -

В И Р І Ш И В:

1. Позов задоволь нити повністю.

2. Зобов' язати Това риство з обмеженою відповіда льністю «Мазай»(ідентифікац ійний код 22898852, адреса: 02166, адреса : м. Київ, вул. Жукова, 39-А, кв. 37) зві льнити земельну ділянку площ ею 1,5 га за адресою: м. Київ, вул. Е лектротехнічна (біля ГБК «Ал маз») майданчик №1 та повернут и її Київській міській раді (м . Київ, вул. Хрещатик, 36).

3. Зобов' язати Товари ство з обмеженою відповідаль ністю «Мазай»(ідентифікацій ний код 22898852, адреса: 02166, адреса: м. Київ, вул. Жукова, 39-А, кв. 37) за вла сний рахунок привести земел ьну ділянку площею 1,5 га за адр есою: м. Київ, вул. Електротехн ічна (біля ГБК «Алмаз») майдан чик №1 у придатний для викорис тання стан (у попередній стан ).

4. Стягнути з Товариств а з обмеженою відповідальніс тю «Мазай»(ідентифікаційний код 22898852, адреса: 02166, адреса: м. Киї в, вул. Жукова, 39-А, кв. 37, р/р 26007000868001 в К Ф «Укрінбанк»МФО 300250, або з буд ь-якого рахунку, виявленого д ержавним виконавцем під час виконання судового рішення) на користь держави в особі Го ловного управління Держкомз ему у місті Києві (ідентифіка ційний код: 21571014, адреса: 03113, м. Киї в, вул. Дегтярівська, буд. 51, код банку 820019, код ЄДРПОУ 26077891 УДК у Де снянському районі УГУДКУ у м . Києві, р/р 33113331700004) 795 155,13 (сімсот дев ' яносто п' ять тисяч сто п' ятдесят п' ять гривень 13 копі йок) грн. шкоди, завданої внасл ідок самовільного зайняття з емельної ділянки.

5. Стягнути з Товари ства з обмеженою відповідаль ністю «Мазай»(ідентифікацій ний код 22898852, адреса: 02166, адреса: м. Київ, вул. Жукова, 39-А, кв. 37, р/р 26007000 868001 в КФ «Укрінбанк»МФО 300250, або з будь-якого рахунку, виявлено го державним виконавцем під час виконання судового рішен ня) на користь Державного бюд жету (р/р 31110095700011 в ГУДК України у м Києві, одержувач - Управління державного казначейства у Ш евченківському районі міста Києва, код банку 820019, код ЄДРПОУ 26077968, код платежу 22090200, символ зві тності банку 095) державне мито в розмірі 7 951,55 (сім тисяч дев' ятсот п' ятдесят одну гривню 55 копійок) грн. Видати наказ.

6. Стягнути з Товариств а з обмеженою відповідальніс тю «Мазай»(ідентифікаційний код 22898852, адреса: 02166, адреса: м. Киї в, вул. Жукова, 39-А, кв. 37, р/р 26007000868001 в К Ф «Укрінбанк»МФО 300250, або з буд ь-якого рахунку, виявленого д ержавним виконавцем під час виконання судового рішення) на користь Державного бюджет у (р/р 31218264700001 в ГУДК України у м Ки єві, одержувач - ГУДК України у м Києві, код банку 820019, код ЄДРПО У 24262621, код платежу 22050003) витрати н а інформаційно-технічне забе зпечення судового процесу в розмірі 236,00 (двісті тридцять ші сть гривень) грн. Видати наказ .

Рішення набирає законно ї сили в порядку, встановлено му ст. 85 ГПК України та може бут и оскаржене в порядку та в стр оки, встановлені ст.ст. 91, 93 ГПК У країни.

Суддя С.М. Морозов

Дата підписан ня повного тексту рішення 10.05.20 11р.

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення28.04.2011
Оприлюднено13.05.2011
Номер документу15151999
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —25/36

Ухвала від 04.03.2010

Господарське

Господарський суд міста Києва

Морозов С.М.

Ухвала від 29.01.2010

Господарське

Господарський суд міста Києва

Морозов С.М.

Ухвала від 18.01.2010

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Валєєва Т. Е.

Ухвала від 29.01.2013

Господарське

Господарський суд міста Києва

Морозов С.М.

Ухвала від 25.10.2011

Господарське

Господарський суд Львівської області

Пазичев В.М.

Ухвала від 14.10.2011

Господарське

Господарський суд Львівської області

Пазичев В.М.

Ухвала від 06.07.2011

Господарське

Вищий господарський суд України

Подоляк О.А.

Ухвала від 26.04.2011

Господарське

Вищий господарський суд України

Мирошниченко C.B.

Рішення від 28.04.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Морозов С.М.

Ухвала від 19.04.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Морозов С.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні